Bársonyos Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2014. (XI.25.) önkormányzati rendelete

Bársonyos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 08. 30

Bársonyos Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2014. (XI.25.) önkormányzati rendelete

Bársonyos Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.08.30.

Bársonyos Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, a közös önkormányzati hivatal elnevezése

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bársonyos Község Önkormányzata. (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: 2883 Bársonyos, Petőfi u. 13.

2. § Az Önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Rédei Közös Önkormányzati Hivatal.

2. Hatáskör átruházás

3. § A képviselő-testület által átruházott hatásköröket jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza.

3. A képviselő-testület ülései

4. § (1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban: rendes ülés) ülésezik.

(2) Az ülések helyszíne a Rédei Közös Önkormányzati Hivatal bársonyosi tanácsterme.

4. A rendes ülés

5. § (1) A képviselő-testület évente hat rendes ülést tart.

(2) Az ülés napját lehetőség szerint a tárgyhó 3. vagy 4. hetének csütörtöki napján 18 órára kell ütemezni.

5. Rendkívüli ülés

6. § A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására vonatkozó indítvány írásban a polgármesternél terjeszthető elő.

6. A képviselő-testület munkaterve

7. § A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év december 15-ig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 15 napon belül fogadja el a képviselő-testület.

8. § A munkaterv tartalmi elemei a következők:

1. az ülések tervezett időpontja, napirendje,

2. a napirend előterjesztőjének neve,

3. a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése,

4. az előterjesztés leadásának határideje

5. a közmeghallgatás időpontja.

7. A képviselő-testület összehívása

9. § (1) A rendes ülések meghívóját és a kapcsolódó írásbeli előterjesztéseket a képviselő-testület tagjai részére az ülés előtt legalább 5 nappal kell eljuttatni.

(2) A képviselő-testület ülésére a jegyzőnek, a napirendi pontok előadóinak, valamint a polgármester által megnevezett személyeknek – különös tekintettel a tanácskozási joggal részt vevőknek – az ülés előtt legalább 5 nappal írott formában meghívót kell küldeni.

(3) A rendkívüli ülésekre történő meghívás történhet írásban, szóban, elektronikus úton, olyan módon, hogy az ülés előtt legalább négy órával megkapják a képviselők, valamint a napirendi pontban érintett személyek, szervek képviselői.

(4) A képviselő-testületi ülések írásos meghívóját az Önkormányzati Hivatal előtti hirdetőtáblán (továbbiakban: önkormányzati hirdetőtábla) ki kell függeszteni.

(5) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal a napirend témájától függően meg kell hívni:

a) a gazdálkodási előadót,

b) intézmények vezetőit,

c) civil szervezetek, egyházak képviselőit.

10. § (1) A meghívóban szerepeltetni kell a képviselő-testület ülésének helyét, idejét, a megtárgyalni tervezett napirendi pontokat, és annak feltüntetését, hogy az adott előterjesztés nyilvános vagy zárt ülésen kerül megtárgyalásra.

(2) A meghívó mellékletét képezi az írásbeli előterjesztés, szükség esetén a kérelem, egyéb dokumentum.

8. Előterjesztés

11. § (1) A meghívóban szereplő napirendi pontokhoz előterjesztést kell készíteni, amely lehet beszámoló vagy jelentés.

(2) Beszámoló a képviselő-testület feladatainak végrehajtásában együttműködő (mellérendelt) szervek előterjesztése.

(3) Jelentés az önkormányzat szervei és intézményeinek vezetői által készített előterjesztés.

12. § (1) Előterjesztést a polgármester, alpolgármester, a jegyző, a bizottság elnöke, a képviselők, illetve az intézményvezetők és a beszámolóra kötelezettek tehetnek.

(2) Az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A munkatervbe felvett napirendi pontok, a rendelet tervezetek, valamint a gazdasági és vagyoni ügyek csak írásban terjeszthetők elő. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 10. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni.

(3) Az ülés vezetője halaszthatatlan esetben szóbeli sürgősségi előterjesztést is engedélyezhet. Sürgősségi előterjesztés akkor terjeszthető be, ha határidő mulasztás vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. A sürgősségi előterjesztést legkésőbb az ülés napirendjének megszavazásáig lehet előterjeszteni, melyet az előterjesztéskor meg is kell indokolni.

(4) Az előterjesztés tartalmazza:

a) a címet vagy tárgyat,

b) az előzmények ismertetetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,

c) az előkészítésben részt vevők nevét, véleményét,

d) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek megalapozzák a döntéshozatalt, valamint a döntési alternatívák várható következményeit,

e) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot, és

f) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.

9. Az ülés vezetése

13. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a Vagyonnyilatkozatokat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A polgármester, az alpolgármester, illetve bizottsági elnök (a továbbiakban együtt: ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:

a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

c) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,

d) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,

e) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra, ezen belül előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokat az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő, illetve az elfogadott módosításokkal, kiegészítésekkel együtt megfogalmazott határozati javaslatot, és

f) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.

(2) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását, a napirendi pontok összevonását. Bármely képviselő az ülés napirendjének megszavazása előtt kezdeményezheti rendelet megalkotását.

(3) Ügyrendi javaslat a képviselő-testületi ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.

14. § (1) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés tehető.

(2) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre együtt kell válaszolni, még a vitát megelőzően.

(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet.

(4) A vita lezárása után az előterjesztő reagálhat a hozzászólásokra, valamint a vitában elhangzottak alapján összegzi, esetleg módosítja álláspontját. Ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

15. § (1) A képviselő-testület nyílt szavazással napirendi pontonként legfeljebb két perc időtartamú hozzászólási vagy kérdezési jogot biztosíthat a hallgatóság bármely tagjának. A hozzászólási, kérdési szándékot a hallgatóság kézfeltartással jelzi.

(2) A képviselő a napirend megszavazása előtt szóban vagy írásban kezdeményezheti határozat meghozatalát.

10. A tanácskozás rendjének fenntartása

16. § (1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.

(2) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a feladatai a következők:

a) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától,

b) a tanácskozás kulturáltságát, parlamentáris jellegét sértő személytől megvonja a szót,

c) tartós rendzavarás esetén felfüggeszti a képviselő-testület ülését.

11. Rendeletalkotás

17. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását szóban vagy írásban kezdeményezheti:

a) a képviselő;

b) a polgármester;

c) az alpolgármester,

d) a bizottság elnöke,

e) a jegyző.

(2) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.

(3) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata.

12. Döntéshozatal

18. § (1)1

A képviselő-testület tagjai a döntéshozatalkor igennel, nemmel, tartózkodással szavazhatnak.

19. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik, eredményét a polgármester állapítja meg.

20. § (1) A név szerinti szavazást a jogszabályban meghatározott esetekben kell tartani.

(2) Név szerinti szavazás esetén a polgármester a települési képviselőket betűrendben szólítja fel szavazásra, a képviselő szavazását nevének elhangzása után szóban közli.

(3) A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.

21. § (1) A titkos szavazás lebonyolítása előtt a 3 fő települési képviselőből álló szavazatszámláló bizottságot kell alakítani.

(2) A bizottság elnökét a képviselő-testület a szavazás előtt megválasztja.

(3) A szavazólap elkészítéséről a bizottság elnöke gondoskodik.

(4) A képviselő-testület tagjainak a nevét a polgármester felolvassa, majd a szavazatszámláló bizottság elnökétől a szavazólapot átveszik a települési képviselők. A polgármester mindig utoljára veszi fel a szavazólapot.

(5) A szavazólapot kitöltését követően a lepecsételt urnába kell helyezni. A szavazás lezárását követően a szavazatszámláló bizottság tagjai összeszámolják a leadott szavazatokat. A szavazás végeredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.

21/A. §2 (1) Amennyiben a képviselő-testület valamely tagja a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a mulasztás ismertté válását követően 15 napon belül vizsgálatot kell lefolytatni. A vizsgálat lefolytatása a Vagyonnyilatkozatokat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság hatáskörébe tartozik.

(2) Az Ügyrendi Bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztést, szükség esetén egyéb dokumentumokat kér be. A Vagyonnyilatkozatokat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság a vizsgálat eredményéről a képviselő-testület következő ülésén beszámol.

(3) A képviselő-testület a következő ülésen dönt arról, hogy a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozatot fenntartja, vagy a határozatot megsemmisíti és az előterjesztést újratárgyalja

13. A rendelet kihirdetése

22. § (1) Az önkormányzati rendeletet az önkormányzati hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.

(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. Az önkormányzati rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.

(3)3 Az önkormányzati rendelet egy példányát a Rédei Közös Önkormányzati Hivatal Bársonyosi kirendeltségén kell elhelyezni.

14. Közmeghallgatás

23. § (1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik.

(2) Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 15 nappal az önkormányzati hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel.

(3) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre a képviselő-testületnek lehetőleg azonnal válaszolni kell.

(4) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester megvizsgálja, és 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.

15. Jogszabálysértés jelzése

24. § (1) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek és szervének, ha a döntés meghozatala előtt, vagy a döntés meghozatalát követően jogszabálysértést észlel, vagy a képviselő-testület, illetve valamely szerve működése jogszabálysértő.

(2) A jegyző észrevételét:

a) jegyzőkönyvhöz csatolja, vagy

b) a képviselő-testület ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja, vagy

c) írásban tájékoztatást küld a képviselő-testület adott szervének.

16. Bizottságok

25. § (1) A Képviselő-testület – tagjai közül – Vagyonnyilatkozatokat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottságot hoz létre, mely három tagú.

(2) Vagyonnyilatkozatokat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság feladatai:

1.4 a vagyonnyilatkozatok kezelése, nyilvántartása, ellenőrzése, vizsgálata, őrzése,

2. a méltatlansági és összeférhetetlenségi ügyekben eljárás,

3. a 30 napon belül nem megszüntethető összeférhetetlenség esetén a lemondó nyilatkozás átvétele, kezelése.

(3) A Vagyonnyilatkozatokat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság évente legalább egy ülést tart – a képviselői vagyonnyilatkozatok megtételének határidejét követő 15 napon belül -, és a vagyonnyilatkozatok leadásáról a képviselő-testület soron következő ülésén tájékoztatást ad.

(4) A (2) bekezdés szerinti ügyekben az előterjesztéseket a Vagyonnyilatkozatokat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság nyújtja be a képviselő-testületnek.

26. § Az aktuális feladatok, ügyek, események előkészítése, szervezése és végrehajtásának figyelemmel kísérése céljából a képviselő-testület eseti bizottságokat hozhat létre, melyek tagjai közt a képviselőknek többségben kell lenniük.

27. § (1) A bizottság üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnököt – távollétében – az elnökhelyettes helyettesíti.

(2) A bizottság munkájába külső szakértőt vonhatnak be.

(3) A bizottság napirendjéhez előterjesztők lehetnek a bizottság tagjai.

(4) Az előterjesztést, a bizottság ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a bizottság elnökének kell benyújtani.

(5) Az előterjesztést szóban vagy írásban is előterjeszthető.

(6) Írásbeli előterjesztést kell készíteni:

a) rendeletalkotással,

b) költségvetési szerv alapítással, megszüntetéssel, átszervezéssel, és

c) társulás alakításával, megszüntetésével

d) kapcsolatos ügyekben.

(7) A bizottság tanácskozási rendjére, döntéshozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(8) A bizottsági ülés meghívóját az önkormányzati hirdetőtáblán ki kell függeszteni. A meghívóban szerepeltetni kell a bizottság ülésének helyét, idejét, a megtárgyalni tervezett napirendi pontokat, és annak feltüntetését, hogy az adott előterjesztés nyilvános vagy zárt ülésen kerül megtárgyalásra.

17. Az önkormányzat szervezete

28. § (1) Az önkormányzat szervei:

a) 1 fő társadalmi megbízatású polgármester,

b)5

c) a Vagyonnyilatkozatokat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság,

d) 1 fő jegyző,

e)6 a Rédei Közös Önkormányzati Hivatal.

(2) Az önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:

a) Kisbéri Többcélú Kistérségi Társulás

b) Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Társulás

(3)7 Az önkormányzat intézményei a Bársonyos Bóbita Óvoda, Bársonyos-Pervatpuszta Időskorúak Szociális Otthona.

(4)8

18. A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk

29. §9 A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetére a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónap időtartamra a székhely településen dolgozó szociális igazgatási ügyintéző látja el.

19. Egyéb működési kérdések

30. § A képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének elmulasztása esetén kettő hónapon át tiszteletdíjának 50 %-ára jogosult.

31. §10 A képviselő-testületi ülésről valamint a bizottsági ülésről készült jegyzőkönyv egy példányban készül, melyet a közös önkormányzati hivatal jegyzői nyilvántartásában kell elhelyezni.

32. § A polgármester a községgazdálkodás körébe tartozó, két ülés közt felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény szabályai szerint dönthet.

33. § (1) A falugyűlést a polgármester hívja össze, legalább 50 választópolgár írásbeli kezdeményezésre. A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A kezdeményezésen meg kell jelölni a napirendet.

(2) A falugyűlés összehívásáról a polgármester hirdetmény közzétételével tájékoztatót tesz közzé a közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján. A kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül kerül sor a falugyűlés összehívására.

(3) A falugyűlésen ismertetni kell a pénzügyi gazdálkodás helyzetét. A falugyűlés napirendjére csak olyan kérdések vehetők fel, amelyek:

a) településrendezéssel, településfejlesztéssel,

b) a település kulturájával,

c) a település oktatásával kapcsolatos

javaslatok, kérdések, melyek a települést, vagy a lakosságot jelentősen érintik.

(4) A falugyűlést a polgármester vezeti.

(5) A falugyűlés a hirdetményben közzétett napirendeket tárgyalja.

(6) A megjelentek véleményüket személyenként 5 perc időtartamban fejthetik ki. Egy személy több alkalommal is hozzászólhat.

(7) Amennyiben több vélemény vagy hozzászólás nem érkezik, a polgármester összefoglalja röviden az elhangzottakat és a falugyűlést berekeszti.

34. § Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását, megnevezését és felsorolását e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

20. Záró rendelkezések

35. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti: Bársonyos Község Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 6/2011. (IV. 29.) önkormányzati rendelete.

1

A 18. § (1) bekezdés záró szövegrészét a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be. A 18. § (1) bekezdését a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 9. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

2

A 21/A. §-t a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

3

A 22. § (3) bekezdése a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

4

A 25. § (2) bekezdés 1. pontja a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

5

A 28. § (1) bekezdés b) pontját a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 9. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

6

A 28. § (1) bekezdés e) pontja a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (X. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 28. § (3) bekezdése a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (X. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 28. § (3) bekezdése a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

8

A 28. § (4) bekezdését a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 9. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

9

A 29. § a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

10

A 31. § a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

11

Az 1. melléklet a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (X. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

12

A 2. melléklet a Bársonyos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.