Nyírkércs község képviselő testületének 9/2014 (X.21..) önkormányzati rendelete

A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2014. 10. 21- 2015. 07. 15

A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról


Nyírkércs Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

az  Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva  a következőket rendeli el:


  1. Fejezet

Általános rendelkezések


  1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei és bélyegzői


  1. §


  1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Nyírkércs Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4537 Nyírkércs, Fő u. 84.
  2. Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Nyírkércs Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4537 Nyírkércs, Fő u. 84.
  3. A Képviselő-testület szervei:
  1. Nyírkércs Község Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);
  2. Nyírkércs Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság);
  3. Ramocsaházi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal),
  4. Ramocsaházi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző)
  1. Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.
  2. A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Képviselő-testület elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.
  3. A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Polgármester elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát
  4. A Képviselő-testület bizottságának körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a bizottság elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.
  5. Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.
  6. A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a „Ramocsaháza; Nyírkércs, Nyíribrony községek jegyzője feliratot” és a bélyegző sorszámát



  1. Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei


  1. §

Az Önkormányzat jelképei:

Település címere:

Nyirkercscimere.jpg


Csücskös talpú három részre osztott (vágott, fent hasított) összetett címerpajzs, vékony ezüst szegélyezéssel. A jobb felső mezőben aranysárga alapon zöld akáclevél a környék erdőgazdálkodásának jellegzetes növénye, alatta az egyetlen 1844-es pecsétnyomatról származó indamotívum.

A bal felső zöld mezőben sárga (arany) színű, három szálból kötött gabonakéve látható (az egykori földművelő életmódra utal). Alul a pajzstalp vörös mezejének közepén jobbra forduló, kardot tartó jobbágykar (ezüst színű) helyezkedik el, mely a községet a XIV. század második felében alapító fegyveres jobbágyokra utal.

A címerpajzs felett fekete színű felirat olvasható: NYÍRKÉRCS


Település zászlaja:

Fehér, középen a település címerével.


  1. §

Az Önkormányzat rendezvényei:

  1. Falunap. Kétévente augusztus hónapban tartja a település Falunapját.
    1. A Falunap pénzügyi fedezetét a tárgyév költségvetésében külön meg kell határozni.



  1. Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az Önkormányzat által kiadott sajtótermékek



  1. §
  1. Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe:www.nyirkercs.hu
  2. Az Önkormányzat évi két alkalommal megjelenő lapjának címe: Nyírkércsi Híradó



  1. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei


  1. §
  1. A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a
  1. közfoglalkoztatott személyek munkaszerződésének megkötése és közfoglalkoztatási pályázatok hoz kapcsolódó döntések meghozatala hatáskörét.


  1.  §
  1. Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására képviselő tesz javaslatot.
  2. Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha
  1. azt a képviselő-testület 2/3-a, legalább négy fő kezdeményezi
  1. Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.


  1. Fejezet

A Képviselő-testület működése


  1. A Képviselő-testület összehívása, vezetése


  1. §
  1. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a legidősebb, nem akadályozott képviselő hívja össze és vezeti.
  2. Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével 1 hónap időtartamot meghaladó távollét.


  1. §
  1. A Képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.
  2. A Képviselő-testület ülését az Önkormányzat Hivatalában (4537 Nyírkércs, Fő u. 84.), annak tanácskozó termében tartja.
  3.  A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.


  1. §
  1. A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés
  1. tervezett időpontját,
  2. helyszínét,
  3. a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,
  4. az egyes napirendi pontokhoz meghívottak nevét,
  1. A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal elsősorban digitális úton- e-mailen -  kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 3 nappal az Önkormányzat Hivatala hirdetőtábláján közzé teszi.
  1. A Képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja.
  2. Az üléstervre javaslatot tehetnek:
  1. Polgármester
  2. képviselők
  3. Bizottság
  4. Jegyző
  1. A Képviselő-testület üléstervét a megelőző év december 31. napjáig fogadja el.
  2. Az ülésterv tartalmazza:
  1. Az év folyamán megvalósítandó főbb célkitűzéseket, feladatokat
  2. a képviselő-testületi ülések tervezett időpontjait, helyét napirendre kerülő tárgyait, előadóit
  1. Az ülésre meg kell hívni:
    1. települési képviselőket
    2. jegyzőt;
    3.  állandó meghívottakat: Közös Önkormányzati Hivatal tisztviselői
    4. előterjesztőt;
    5.  akik meghívását törvény vagy önkormányzati rendelet, kötelezővé teszi, az adott napirend tárgyalásánál;
    6. akit az ülés összehívója megjelöl;





  1. §
  1. Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez, az ülés tervezett időpontja előtt legalább 3 nappal, írásban lehet benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.
  2. A polgármester az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 5 napon belül az indítványban javasolt időpontra, de legkésőbb a kezdeményezés benyújtásától számított 15 napon belüli időpontra hívja össze.
  3. A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze az (1) bekezdésében foglalt eseten kívül:
    1. Önkormányzati pályázathoz szükséges döntés meghozatala érdekében
    2. Törvénymódosítás miatt szükségessé vált rendelet alkotás módosítás érdekében.
    3. Önkormányzat működő képességét biztosító határidős döntés meghozatala érdekében.
  4. A Képviselő-testület rendkívüli ülése szóban is összehívható:



  1. §

A határozatképtelen ülést 5 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.



  1. §

A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.


  1. §

Az ülésvezető jogkörei:

  1. megállapítja az ülés határozatképességét,
  2. javaslatot tesz az ülés napirendjére,
  3. tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat
  4. szünetet rendelhet el,
  5. lezárja a vitát
  6. szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat
  7. lezárja a napirendi pontok tárgyalását
  8. rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt
  9. bezárja az ülést.


  1. A tanácskozás rendje


  1. §

(1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

  1. polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről;
  2. beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;
  3. a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok;
  4. a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;
  5. határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok;

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.

(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:

  1. az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;
  2. az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét;
  3. az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
  4. vita az előterjesztéssel kapcsolatban;
  5. módosító javaslatok megtétele;
  6. döntés a módosító javaslatokról;
  7. döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról,

  1. A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.
  1. §
  1. A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik. 
  2. Egy napirendi pont esetében 2 alkalommal lehet hozzászólni.
  3. A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:
  1. ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik,
  1. A hallgatóság számára a hozzászólási jogot polgármester az ülés rendjének fenntartása figyelembe vételével biztosítja.


  1. Az előterjesztések


  1. §
  1. Előterjesztésnek minősül:
  1. a munkatervbe felvett, a képviselő-testület vagy képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelettervezet, határozattervezet,
  2. beszámoló és tájékoztató.
  1. Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén írásban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.
  2. Előterjesztés benyújtására jogosultak:
  1. polgármester
  2. alpolgármester
  3. jegyző
  4. képviselők
  5. bizottság
  1. Az Ügyrendi Bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:
  1. személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések.
  1. Kizárólag írásban nyújthatóak be a (4) bekezdésben felsorolt előterjesztések.
  2. Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.
  1. A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról a 1. melléklet szerinti minta alkalmazásával kell a képviselő-testületet tájékoztatni.
  2. Az Ügyrendi Bizottság nyújtja be a
  1. összeférhetetlenség, méltatlanság, vagyonnyilatkozatmegállapítását tartalmazó javaslat

előterjesztéseket.

  1. A rendelet-tervezetet a közös önkormányzati hivatal készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában -  küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.



  1. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok


  1. §
  1. Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.
  2. Az alakuló ülés napirendje:
  1. Tájékoztatás az önkormányzati választás eredményéről
  2. megválasztott képviselők, polgármester eskütétele
  3. tájékoztató a ciklus polgármesteri programjáról
  4. SZMSZ módosítása, felülvizsgálata, bizottságok megválasztása
  5. alpolgármesterek megválasztása
  6. tiszteletdíjról szóló rendelet felülvizsgálata
  7. döntés polgármester illetményéről, tiszteletdíjáról
  1. Az alakuló ülésen a polgármester illetményére (tiszteletdíjára) jegyző tesz javaslatot.
  2. Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító bizottság az Ügyrendi Bizottság.
  3. Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást előre elkészített szavazólap és urna felhasználásával az önkormányzati választáshoz hasonló módon bonyolítja le, úgy hogy a szavazólapon az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés szerepel.
  4. Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
  1. a választás időpontját,
  2. választáson megjelent képviselők nevét
  3. az érvényes és érvénytelen szavazatok számát
  4. a választás számszerű eredményét
  5. a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.
  1. A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.


  1. A döntéshozatali eljárás


  1. §
  1. A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.
  2. A névszerinti szavazás során a jegyző abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, felállva, szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.
  3. Titkos szavazás során előre elkészített szavazólap és urna felhasználásával az önkormányzati választáshoz hasonló módon bonyolódik, úgy hogy a szavazólapon az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés szerepel.


  1. §
  1. A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról bejelentésük sorrendjében dönt. A módosító indítványok elfogadásához minősített többségű szavazati arány szükséges.
  2. A módosító indítványt, előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
  3. Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.
  4. Ha a Képviselő-testület az (3) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre:
  1. törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség,
  2. önkormányzat működőképességének megőrzéséhez szükséges döntés.


  1. §
  1. A jegyző az önkormányzati rendeletet önkormányzati hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel hirdeti ki.
  1. A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:
  1. címét
  2. számát
  3. időbeli hatályát


  1. Az Ügyrendi. Bizottság minden év december 31-ig felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.



  1. §
  1. A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
  1. A határozat megjelölése tartalmazza:
  2. Nyírkércs Község Önkormányzata,
  3. a „ önkormányzati határozata” kifejezést
  4. a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,
  5. a határozat címét.
  1. Példa a határozat megjelölésére:

 „Nyírkércs Község Önkormányzata

38/2010.(I.20.) önkormányzati határozata

a Képviselő-testület 2011. évi üléstervéről „

  1. A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
  1. a Képviselő-testület döntését
  2. a végrehajtására szolgáló határidő és a végrehajtásáért felelős megnevezését.
  1. E §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.
  2. A jegyző a normatív határozatokat a 23. § (1) bekezdésében meghatározott módon teszi közzé.


  1. A jegyzőkönyv


  1. §
  1. A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 2 példányban készül, melyből egy példányt a lakosság tájékoztatása érdekében az IKSZT-ben (4537 Nyírkércs, Fő utca 96/B) kell elhelyezni.
  2. A jegyzőkönyv a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon túl tartalmazza:
  1. Az ülés megnyitásának és lezárásának, szünet kezdetének és végének időpontjait.
  2. A megjelent állampolgárok számát, ha ez a nagy számuk miatt nem állapítható meg becsült számát.
  1. A jegyzőkönyvbe való betekintést az önkormányzati hivatalban lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a polgármesteri hivatalban, munkaidőben tekinthető meg. A jegyzőkönyvről másolat kérhető.



  1. A közmeghallgatás


  1. §

A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal a IKSZT (4537 Nyírkércs, Fő utca 96/B 2.) közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás meghívóját a polgármester a közmeghallgatás tervezett időpontja előtt 5 nappal az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján közzéteszi.


  1. Fejezet

Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik


  1. A Polgármester jogállása, feladatai


  1. §

A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.


  1. §
  1. Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester
  1. önkormányzati pályázat benyújtása

ügyben döntést hozhat.

  1.  A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan
  1. önkormányzati pályázat benyújtása

ügyben döntést hozhat

(3) A polgármester egymillió forint értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről, a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.



  1. A Képviselő-testület tagjai közül egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.


  1. A Bizottságok jogállása feladatai[1]


  1. §
  1. Az Ügyrendi Bizottság 3 tagból áll, a bizottsága elnöke és 2. tagja önkormányzati képviselő.


  1. §
  1. Az Ügyrendi Bizottság nyilván tartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát, véleményezi a nettó egymillió forintot meghaladó önkormányzati beruházásokat, ellátja az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal, összefüggő a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott bizottsági feladatokat. A személyi döntést, állásfoglalást érintő ügyekkel kapcsolatosan véleményezési jogköre van, és ellátja a titkos szavazással kapcsolatos feladatokat. Nyílván tartja az önkormányzati képviselők hiányzásait.


  1. Az Önkormányzati Hivatal jogállása és feladatai


  1. § Az Önkormányzati Hivatal: Ramocsaházi Közös Önkormányzati Hivatal, illetékességi területe Ramocsaháza, Nyírkércs, Nyíribrony községek közigazgatási területe.
  2. § Az Önkormányzati Hivatal neve, címe:
    1. Ramocsaházi Közös Önkormányzati Hivatal, 4536 Ramocsaháza, Fő tér 1.
    2. Kirendeltségek:
      1. Ramocsaházi Közös Önkormányzati Hivatal Nyírkércsi Kirendeltsége, 4537 Nyírkércs, Fő u.84.
      2. Ramocsaházi Közös Önkormányzati Hivatal Nyíribronyi Kirendeltsége 4535 Nyíribrony, Fő u. 84.


  1. A Jegyző jogállása és feladatai


  1. § Az önkormányzat jegyzője feladatait Ramocsaháza, Nyírkércs és Nyíribrony településeken látja el.


  1. Fejezet

A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok



  1. §

A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülést megelőző 24. óráig a polgármesternek köteles bejelenteni. A hiányzásokat az ügyrendi Bizottság tartja nyilván.





  1. Fejezet

Záró rendelkezések


  1. 33. §
  1. Ez a  rendelet 2014. október 21-én 17. óra 25. perckor  lép hatályba.
  2. Hatályát veszti:
  1. Nyírkércs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2011. (IV.14.) önkormányzati rendelete.






                                   Csoma Tiborné                                  Molnár Tibor

                                     polgármester                                         jegyző




1 melléklet a 9/2014. (X.21.) önkormányzati rendelethez


  1. Tájékoztatás az előzetes hatásvizsgálat eredményéről


  1. a tervezett önkormányzati rendelet valamennyi jelentősnek ítélt hatása, így különösen


  1.  társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. környezeti és egészségi következményei:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


  1. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


  1.  az önkormányzati rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


  1. a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Kelt: ………………………….

………………………………………………

az előzetes hatásvizsgálatot végző aláírása




  1. Indokolás a rendelet-tervezethez



  1. Az önkormányzati rendelet megalkotásának
    1. társadalmi oka és célja:


  1. gazdasági oka és célja:


  1. szakmai oka és célja:


  1. A jogi szabályozás várható hatása:


  1. A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangja:


  1. A javasolt szabályozás esetében a Jat.  20. § -ában nevesített eljárás lefolytatása kötelező-e?  igen/nem*


  1. Amennyiben igen, az előzetes bejelentési eljárás befejeződött-e?


Kelt:



………………………………………….

aláírás