Kistolmács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014. (XII.19.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 01. 01- 2015. 02. 28Kistolmács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014. (XII.19.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2015-01-01-tól 2015-02-28-ig
Kistolmács Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az önkormányzat és jelképei
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kistolmács Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat).
(2) Az önkormányzat székhelye: 8868 Kistolmács, Fő u. 51.
(3) Az önkormányzat illetékességi területe: Kistolmács Község közigazgatási területe.
(4) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.kistolmacs.hu
(5) Az önkormányzat jelzőszámait, valamint kormányzati funkcióit a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
2. § (1) A képviselő- testület hivatalos elnevezése: Kistolmács Község Önkormányzatának Képviselő- testülete (a továbbiakban: Képviselő- testület).
(2) A Képviselő-testület hivatalának neve: Letenyei Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal), székhelye: 8868 Letenye, Kossuth Lajos u. 10.
3. § Az önkormányzat jelképei a címer és a zászló, amelyek leírását és használatuk rendjét önkormányzati rendelet tartalmazza.
4. § A helyi kitüntetések és elismerő címek alapítását és adományozásának rendjét önkormányzati rendelet állapítja meg.
5. § A képviselőtestület, a polgármester, a jegyző és a Hivatal hivatalos kör alakú pecsétjén, középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:
a) Községi Önkormányzat Képviselőtestülete Kistolmács,
b) Polgármester Kistolmács,
c) Letenye Város Jegyzője,
d) Letenyei Közös Önkormányzati Hivatal.
6. § A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és a helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse.
II. FEJEZET
A HELYI ÖNKORMÁNYZÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
2. A helyi önkormányzat alapjogai
7. § Az önkormányzat alapvető jogait és kötelezettségeit az Alaptörvény és törvény állapítja meg.
3. Az önkormányzat feladata, hatásköre
8. § (1) Az önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat- és hatásköröket.
(2) Az önkormányzat az állammal kötött külön megállapodás alapján elláthat állami feladatokat.
9. § Az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatait különösen a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) illetve egyéb törvény tartalmazza.
10. § (1) A képviselő-testület szabadon vállalhatja közfeladat ellátását a Mötv. -ben meghatározott feltételek fennállása esetén.
(2) Az önként vállalt feladatról hozott képviselő-testületi döntést megelőzően a képviselő- testület vizsgálja a feladat megvalósításhoz szükséges költségvetési forrás rendelkezésre állását.
(3) A képviselő-testület önként vállalt feladatai különösen:
a) a költségvetésről szóló rendelet, valamint képviselő- testületi határozatok alapján intézmények, egyesületek, alapítványok, civil szervezetek támogatása,
b) a közbiztonság helyi feladataiban közreműködés,
c) önkormányzati rendeletek és határozatok alapján a felsőoktatásban tanulók támogatása,
d) idősek támogatása.
III. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEI ÉS MŰKÖDÉSÜK
4. A képviselő-testület
11. § A helyi önkormányzat jogi személy. Az önkormányzat feladat- és hatásköreit a képviselő-testület - Alaptörvényben, valamint törvényben meghatározott módon - gyakorolja. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
12. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják.
(2) A képviselő-testület 4 fő képviselőből és 1 fő polgármesterből áll.
(3) A képviselőtestület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a közös önkormányzati hivatal, jegyző, valamint a társulás.
(4) Önkormányzati döntést a képviselő-testület, a helyi népszavazás, a képviselő-testület felhatalmazása alapján a képviselő-testület bizottsága, társulása, a polgármester, továbbá a jegyző hozhat.
13. § (1) A képviselő- testület át nem ruházható hatásköreit törvény, valamint önkormányzati rendelet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület – törvényben meghatározott hatásköreit – rendeletében a polgármesterre, a bizottságára, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja.
(3) Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
(4) A képviselő- testület által átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.
5. A képviselő-testület ülései
14. § A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést és közmeghallgatást tart.
15. § (1) Az alakuló ülést a Mötv.- ben meghatározottak szerint a megválasztott polgármester hívja össze.
(2) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontja:
a) a Helyi Választási Bizottság elnökének beszámolója a választás eredményéről,
b) a képviselők eskütétele,
c) a polgármester eskütétele,
d) a polgármester illetményének megállapítása,
e) az alpolgármester megválasztása, eskütétele, tiszteletdíjának megállapítása,
f) bizottságok létrehozása, tagjainak megválasztása,
g) képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíjának megállapítása.
16. § A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart.
17. § (1) Rendkívüli ülést kell tartani sürgős, halasztást nem tűrő esetben.
(2) A polgármester a rendkívüli ülést 3 munkanapon belüli időpontra köteles összehívni a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára.
(3) Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával hívja össze.
(4) Ha a polgármester az indítványának nem tesz eleget, a képviselő- testület ülését a kormányhivatal hívja össze.
18. § (1) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal rendelkezőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt legalább 5 nappal az ülést megelőzően megkapják.
(2) Rendkívüli ülésre szóló meghívót 3 nappal, sürgős esetekben pedig legalább 24 órával az ülés előtt kell kézbesíteni. Indokolt esetben a meghívót szóban (személyesen, vagy hangkapcsolatot biztosító elektronikus úton, ideértve a telefont) vagy írásbelinek nem minősülő elektronikus úton is lehet közölni. E rendelkezés alkalmazásában a szóbeli és írásbelinek nem minősülő elektronikus úton történő kapcsolattartás alatt a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben meghatározott fogalmakat kell érteni.
(3) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülés megkezdése előtt történő kiosztását.
19. § (1) A meghívó tartalmazza:
a) a képviselő-testületi ülés időpontját és helyszínét,
b) a napirendi pontokat,
c) a napirendi pontot előterjesztő nevét, beosztását,
d) kiadásának időpontját és a polgármester aláírását.
(2) A meghívóban szereplő tárgysorozat sorrendjére a polgármester tesz javaslatot.
(3) A képviselő-testület ülésére a települési képviselőkön kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a jegyzőt és az aljegyzőt,
b) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét,
c) a Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
d) a napirend előadóját,
e) azt a személyt, akinek meghívását a polgármester indokoltnak tartja,
f) hirdetmény útján az önszerveződő közösségek képviselőit.
20. § (1) A képviselő- testület ülése nyilvános.
(2) A képviselő-testület zárt ülést tart, vita és szavazás nélkül, a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott esetben, az ülés elnökének bejelentésére, vagy az érintett kérésére.
(3) A képviselő- testület zárt ülés tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben a polgármester, bármely képviselő, ill. a jegyző indítványára a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozata alapján.
(4) Zárt ülés tartásáról a képviselő-testület mindig esetenként határoz.
(5) A zárt ülésen a Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vehetnek részt.
(6) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe csak a képviselő, a polgármester, a jegyző, valamint a tárgyban közvetlenül érdekelt, illetve meghatalmazottja tekinthet be.
(7) A zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást a polgármester, vagy a jegyző adhat.
6. A képviselő-testületi ülés elnöke
21. § (1) A képviselő- testületi ülés elnöke a polgármester. A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester elnököl.
(2) A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.
7. A polgármester jogköre
22. § (1) A polgármester ülésvezetési feladatai, jogkörei:
a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése,
b) az ülés megkezdésekor a jelenléti ív alapján a jelenlevő képviselők számának, a hiányzó képviselők személyének megállapítása és kihirdetetése,
c) az ülés határozatképességének megállapítása és folyamatos figyelemmel kísérése,
d) határozatképtelenség esetén a képviselő-testület ülésének 5 napon belüli időpontra változatlan napirenddel történő ismételt összehívása,
e) annak megállapítása, hogy a képviselő- testület összehívása a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint, szabályszerűen történt,
f) az ülés napirendjének előterjesztése,
g) javaslattétel a napirendi pontok összevont tárgyalására, sorrendjének megváltoztatására, tárgyalásának elnapolására,
h) az ülés vezetése, a szó megadása a bejelentkezés sorrendjében, a név megadásának megtagadása és a szó megvonása,
i) tárgyra térésre való felhívás, rendre utasítás, az ülés félbeszakítása,
j) a tanácskozás rendjének fenntartása.
(2) A polgármester vitavezetési feladatai, jogkörei:
a) a vita megnyitása, berekesztése,
b) javaslattétel a vita lezárására,
c) a szavazás elrendelése,
d) a szavazás eredményének megállapítása,
e) a határozat kimondása,
f) tárgyalási szünet elrendelése.
23. § (1) Az ülés rendjének fenntartásáért a polgármester felel. A polgármester rendre utasíthatja azt a képviselőt, vagy hozzászólót, aki a testület munkáját akadályozza, vagy a rendelet tanácskozás rendjére és a szavazásra vonatkozó szabályait megsérti.
(2) A tanácskozás rendjének megtartása érdekében a polgármester jogosult:
a) a tárgytól eltérő vagy ugyanazon érveket megismétlő felszólalót figyelmeztetni, ismétlődő esetben megvonni tőle a szót,
b) rendre utasítani, súlyos esetben jegyzőkönyvi megrovásban részesíteni azt a képviselőt, hozzászólót, aki mások jogait sértő kijelentést tesz, vagy kifejezést használ, vagy az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít,
c) rendzavarás esetén figyelmeztetni a rendzavarót,
d) ismétlődő rendzavarás esetén a rendzavarót a terem elhagyására kötelezni.
(3) A polgármester a rendfenntartás érdekében tett – e rendeletben szabályozott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
(4) Az ülésen megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személyek tetszésnyilvánítása tilos. A polgármester a hallgatóság soraiból kiutasíthatja azt, aki a képviselő- testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít.
24. § Amennyiben a képviselő- testületi ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
25. § Bármely képviselő kérésére a polgármester – a napirendi pont tárgyalása közben – egy alkalommal tárgyalási szünetet rendelhet el. A szünet időtartama - az elnök döntésétől függően - legfeljebb 30 perc lehet. Tárgyalási szünet elrendelését minden képviselő ülésenként egy alkalommal kérheti.
8. Az ülés napirendjének meghatározása
26. § A polgármester az ülés megnyitása, a határozatképesség és a távollévők számának megállapítása után ismerteti a javasolt napirendet.
27. § (1) Az ülésre írásban beterjesztett vagy előre bejelentett képviselői indítványt, kérdést, interpellációt a napirendre fel kell venni. Amennyiben a polgármester a napirendre vételt mellőzi, a napirendre vételi javaslatról a képviselő- testület vita nélkül, minősített többséggel dönt.
(2) A képviselő- testület indokolással ellátott javaslat alapján dönthet bármely napirendi pont elnapolásáról, a napirendről való levételéről, illetve – elnapolás mellett – szakértői előkészítésre utalásáról, továbbá a napirendi pontok tárgyalási sorrendjének megváltoztatásáról. A javaslatot a polgármester, bármely képviselő, vagy a jegyző jogosult előterjeszteni. A javaslatról a képviselő- testület vita nélkül határoz.
28. § (1) A polgármester a meghívó szerinti írásos napirendi tervezetet szóban kiegészítheti az ülésen kiosztott anyagok napirendre vételéről szóló javaslattal.
(2) A napirenden nem szereplő, az ülésen kiosztott, vagy szóban közölt előterjesztés napirendre vételére – képviselői indítványok, interpellációk és kérdések kivételével – csak halasztást nem tűrő esetben, az előterjesztő indokolása alapján, a jegyző törvényességi véleményének ismertetése mellett, a napirend elfogadása előtt kerülhet sor. A napirendre vételi javaslatról képviselő - testület vita nélkül, minősített többséggel dönt.
(3) A képviselő- testület - képviselői javaslatra - előzetesen vagy a napirend tárgyalása közben - bármely napirendi pont időkeretben történő tárgyalását határozhatja el. Az erre vonatkozó javaslat ügyrendi javaslatnak minősül.
(4) A polgármesteri tájékoztató keretében kell tájékoztatást adni a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, valamint az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről, tárgyalásokról, továbbá az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
9. Előterjesztő, előadó
29. § (1) A képviselő-testületi ülés napirendi pontjának előterjesztésére jogosult:
a) a polgármester, alpolgármester,
b) a bizottság,
c) a képviselő,
d) a jegyző,
e) a települési nemzetiségi önkormányzat testülete,
f) akit a törvény erre felhatalmaz.
(2) A napirendi pont előadója az előterjesztő vagy az általa megbízott képviselő, bizottsági elnök, polgármester, alpolgármester, jegyző vagy hivatali köztisztviselő lehet.
10. Előterjesztések
30. § (1) Az előterjesztést írásban kell elkészíteni. Az előterjesztésnek formai és tartalmi, valamint nyelvhelyességi szempontból alkalmasnak kell lennie a megalapozott döntésre. A megfelelő színvonalú, tárgyalásra és döntésre alkalmas tervezet elkészítéséért az előterjesztő felel.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés szóban vagy írásban kerül benyújtásra. A szóban közölt előterjesztés tartalmát szó szerint kell rögzíteni. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Az előterjesztések lehetnek:
a) rendelet-tervezetek,
b) határozati javaslatok,
c) beszámolók,
d) tájékoztatók,
e) jelentések,
f) interpellációk, kérdések.
(4) Az előterjesztés két részből áll. Az előterjesztés első része tartalmazza:
a) az előterjesztés címét, tárgyát, előzményeit, így a korábbi testületi megállapodásokat, a témában hozott korábbi határozatokat, azok végrehajtásának eredményeit,
b) a jogszabályi környezetet,
c) az előkészítésben résztvevők nevét, véleményét,
d) az eltérő vélemények megjelölését és annak indokait,
e) mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják,
f) az előterjesztés társadalmi, gazdasági, valamint költségvetésre gyakorolt hatását.
(5) Az előterjesztés második része az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslat a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők megjelölésével.
(6) A határozati javaslat formai és tartalmi követelményei:
a) az előterjesztés megállapításain alapuló feladat meghatározást kell tartalmaznia,
b) törvényesnek, célszerűnek, szakszerűnek és végrehajthatónak kell lenni, konkrétan meg kell határozni a végrehajtás objektív és szubjektív feltételeit,
c) amennyiben a döntésnek vagy a végrehajtásnak több módja is lehetséges, tartalmaznia kell az alternatívákat,
d) rendezni kell az ugyanabban a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozat sorsát (részben vagy egészben történő hatályon kívül helyezése, esetleges módosítása, kiegészítése vonatkozásában),
e) meg kell jelölni, hogy elfogadása egyszerű vagy minősített többséget igényel,
f) fel kell tüntetni a végrehajtásért felelőst, több felelős esetén a feladatok végrehajtásának koordinálásáért felelős személyt,
g) meg kell jelölni a végrehajtási határidőt, a határidőt évre, hónapra, napra kell meghatározni, szükség esetén részhatáridőt lehet alkalmazni.
(7) Végrehajtásért felelősként polgármester, bizottság, jegyző és felkérésre külső személy, szervezet, operatív felelősnek szervezeti egység vezetője jelölhető meg.
11. Jelentés, tájékoztató és beszámoló
31. § (1) A jelentés, tájékoztató és beszámoló valamely megtett intézkedésről, elvégzett vizsgálatról vagy valamely szerv tevékenységéről tájékoztatja képviselő- testületet.
(2) Jelentést, tájékoztatót, beszámolót azok készítenek, akiket jogszabály vagy a képviselő- testület döntése erre kötelez.
(3) A jelentéshez, beszámolóhoz módosító javaslat nem terjeszthető elő.
(4) A képviselő- testület a jelentést, tájékoztatót tudomásul veszi, a beszámoló elfogadásáról vagy elutasításáról dönt.
12. Interpelláció, kérdés
32. § (1) Interpellációnak minősül a magyarázatadási kötelezettség az interpellált személy feladatkörébe tartozó valamennyi ügyben.
(2) A képviselő a képviselő- testület soros ülésén interpellációt intézhet önkormányzati feladatkörbe tartozó minden ügyben a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, bizottság elnökéhez, valamint a jegyzőhöz. Egyedi hatósági ügyben nincs helye interpellációnak.
(3) Az interpellációnak tartalmaznia kell a képviselő nevét, az interpelláció tárgyát, rövid leírását, a vele kapcsolatos tények és körülmények közlését.
(4) A képviselő az interpellációt az ülés napját megelőzően legalább 3 munkanappal a polgármesterhez írásban terjesztheti be, vagy a képviselő- testületi ülésen szóban terjesztheti elő.
(5) A szabályszerűen előterjesztett interpelláció a napirend része.
(6) Az interpellációra az interpellált az ülésen szóban, vagy ha interpelláció részletesebb vizsgálatot igényel, az üléstől számított tizenöt napon belül írásban köteles érdemi választ adni.
(7) A szóbeli válaszok elfogadásáról az interpelláló képviselő az ülésen, az írásbeli válaszok elfogadásáról a képviselő- testület soron következő ülésén nyilatkozik.
(8) Ha az interpellációra adott választ az interpelláló képviselő nem fogadja el, akkor a képviselő- testület egyszerű többséggel határoz a válasz elfogadásáról.
(9) Visszavontnak kell tekinteni azt az interpellációt, melynek megtárgyalásánál az interpelláló képviselő nincs jelen és a megtárgyalás elnapolását nem kérte.
(10) Az interpellációnál vitának helye nincs.
33. § (1) A képviselő a képviselő-testület rendes ülésén az interpellációk után a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottság elnökéhez, valamint a jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó ügyben felvilágosítás céljából a kérdés tárgyának megjelölésével kérdést intézhet.
(2) A kérdésnél vitának helye nincs.
(3) A kérdésre a képviselő- testület ülésén szóban, vagy az ülést követő 15 napon belül írásban köteles válaszolni az, akihez a kérdést intézték.
(4) Ha a kérdező a választ nem fogadta el, annak elfogadásáról vagy elutasításáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
13. Nem önálló indítványok
34. § Valamely napirendi ponthoz kapcsolódóan az alábbi, nem önálló indítványok nyújthatók be:
a) sürgősségi indítvány,
b) módosító javaslat,
c) ügyrendi javaslat.
35. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, amely az ülés meghívójában nem szerepel, de napirendre vételének elmulasztásával az önkormányzatot vagy annak költségvetési szervét érdeksérelem érné.
(2) Sürgősségi indítványt terjeszthetnek elő:
a) polgármester,
b) alpolgármester,
c) bizottság,
d) a képviselő- testület tagjai,
e) a jegyző.
(3) Sürgősségi indítvány előterjesztéssel vagy önálló indítvánnyal együtt írásban, a sürgősség tényének rövid indokolásával, a képviselő- testületi ülést megelőző nap 12.00 óráig nyújtható be a polgármesternél.
(4) A sürgősségi indítvány napirendre vételéről a képviselő- testület egyszerű többséggel határoz.
36. § (1) A módosító javaslat a határozati- vagy rendeleti javaslat szövegének konkrétan megjelölt részére vonatkozó – az attól való eltérési szándékot kifejező –, a jegyző törvényességi véleményével ellátott javaslat.
(2) A módosító javaslatot a képviselő- testületi ülést megelőzően írásban, szövegszerűen kell előterjeszteni. Kivételesen, indokolt esetben, sürgősséggel előterjesztett módosító javaslat a képviselő- testületi ülésen írásban és szóban is előadható. A szavazás előtt a polgármester és az előterjesztő kérheti a szóbeli javaslat írásba foglalását. A módosító javaslatot indokolni kell.
(3) A módosító javaslatokról a képviselő-testület külön szavazás alapján egyszerű többséggel dönt. Nem kell a módosító javaslatról szavazást tartani, ha a javaslat előterjesztője a módosító javaslattal egyetért. Ebben az esetben a módosító javaslat az eredeti javaslat részévé válik.
37. § (1) Ügyrendi javaslat az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő - döntést igénylő - eljárási kérdésre vonatkozó képviselői javaslat.
(2) Ügyrendi kérdésben bármely képviselő, bármikor szót kérhet. Ügyrendi javaslat esetén a polgármester soron kívül köteles szót adni a képviselőnek.
(3) Az ügyrendi javaslatról a képviselő-testület azonnal vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.
14. Tanácskozási jog
38. § (1) A képviselő- testületi ülésen tanácskozási joggal vesznek részt a 19. § (3) bekezdésében meghatározott személyek.
(2) Azon meghívottak, akiket valamelyik napirendi pont tárgyalásához hívtak meg, csak a meghívásuk szerinti napirendi pont vitájában vehetnek részt.
(3) A polgármester jogosult, de nem köteles szót adni az ülésen megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személyeknek.
15. Vita, a szavazás rendje
39. § (1) Az elnök minden egyes napirendi pont felett külön vitát nyit.
(2) A napirendi pont vitája az előterjesztés ismertetésével kezdődik. Az előterjesztéssel kapcsolatban az előadó szóban kiegészítést tehet. Ezután az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előterjesztő válaszol. Az előterjesztő válasza után kezdődik az érdemi vita.
(3) Az érdemi vitában felszólalásra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.
(4) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(5) A sürgősséggel előterjesztett módosító indítványt a vita lezárásáig a levezető elnöknél jelenhetik be az előterjesztésre jogosultak.
(6) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig módosíthatja és azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.
(7) Kötelező szót adni kérésük esetén minden esetben:
a) az ügyrendi hozzászólást jelző képviselőnek;
b) a jegyzőnek és az általa felhatalmazott köztisztviselőknek;
c) tanácskozási joggal bíró személyeknek.
(8) Bármelyik képviselő a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét, a döntéshozatal elhalasztását.
(9) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatot meg kell indokolni. Erről a képviselő- testület vita nélkül határoz.
(10) A vita lezárása után a napirendi pont előterjesztője válaszol a hozzászólásokra, összefoglalja a vitában elhangzottakat és módosíthatja javaslatát. Ha a módosítás olyan elemet is tartalmaz, amire módosító javaslat nem hangzott el a vita során, a polgármester újból megnyitja a vitát.
(11) A polgármester a vita lezárását követően a javaslatokat az alábbi sorrendben - a 37. § (3) bekezdésében meghatározott eset kivételével - szavazásra bocsátja:
a) elsőként a vita során elhangzott módosító és kiegészítő javaslatokat az elhangzás sorrendjében,
b) az alternatív javaslatokat, ezt követően
c) az előterjesztésben szereplő javaslat nem módosított részét.
(12) A szavazás előtt a javaslat szövegét eldöntendő kérdésként kell a képviselő- testülettel ismertetni.
(13) A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt. A határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(14) A javaslat egyes pontjairól bármelyik képviselő részszavazást kezdeményezhet. A részszavazással elfogadott határozati pont a határozat részévé válik.
40. § A határozati javaslatról és a rendelet elfogadásáról egy alkalommal lehet szavazni. Ugyanazon kérdésre (pontra) vonatkozó több javaslat esetén a szavazás véget ér, ha valamely javaslat a szükséges többséget megkapta.
41. § (1) A képviselő- testület döntéseit nyílt szavazással hozza. Szavazni csak személyesen lehet.
(2) A javaslat elfogadásához az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelenlévő önkormányzati képviselők felének, minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához a megválasztott önkormányzati képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. Ennek hiányában a képviselő- testület a javaslatot elutasította.
(3) Minősített többség szükséges törvényben meghatározott esetekben a döntés meghozatalához.
(4) A (3) bekezdésben meghatározottakon túl minősített többség szükséges:
a) a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárás kezdeményezése esetén annak megindításához és megszüntetéshez,
b) a képviselő tiszteletdíjának 47. § (2) bekezdés szerinti csökkentéséhez,
c) bizottságok létrehozásához, tagjainak megválasztásához,
d) állandó és ideiglenes bizottság elnöke és tagja megbízatása alóli felmentéséhez,
e) a napirenden nem szereplő javaslat napirendre vételéhez,
f) titkos szavazás, illetve név szerinti szavazás elrendeléséhez,
g) rendelet-tervezethez benyújtott módosító javaslat elfogadásához,
h) képviselő- testületi hatáskör átruházásához és visszavételéhez,
i) helyi kitüntetések és elismerő címek, díjak adományozásához,
j) önkormányzati tulajdonú vagyontárgyak korlátozottan forgalomképessé, vagy forgalom-képtelenné minősítéséhez,
k) gazdasági társaság alapításához, megszüntetéséhez, átalakításhoz,
l) szövetkezet alapításának kezdeményezéséhez,
m) helyi népszavazás elrendeléséhez,
n) minden olyan döntéshez, melynél a minősített többséget jogszabály, vagy önkormányzati rendelet előírja.
42. § A képviselő-testület a döntéseit kézfelemeléssel hozza.
43. § (1) A polgármester a szavazatok összeszámlálása után megállapítja a szavazás eredményét. Megállapítja az igen és a nem szavazatokat, végül a szavazástól tartózkodók számát.
(2) Ha a szavazás eredményének megállapítása kétséges, akkor a polgármester a szavazás megismétlését rendeli el. A szavazás megismétlésére csak közvetlenül a döntés kihirdetése után, újabb napirendi pont tárgyalásának megkezdése előtt kerülhet sor.
44. § (1) Személyi kérdésben több jelöltről való döntésnél minden képviselőnek csak egy „igen” szavazata van. Azt a jelöltet kell megválasztottnak tekinteni, aki - adott esetben a minősített többséget igénylő döntésre figyelemmel – legtöbb szavazatot kapta.
(2) Amennyiben egyik jelölt sem kapja meg a szükséges többséget, úgy bármely képviselő kérésére a két legtöbb szavazatot kapott jelöltre (jelöltekre) ismételt szavazást kell elrendelni.
(3) Szavazategyenlőség esetén a két legtöbb szavazatott kapott jelöltre lehet ismételten szavazni. A szavazás véget ér, ha valamely jelölt a szükséges többséget megkapta. Ebben az esetben minden képviselőnek egy „igen” szavazata van. Ismételt szavazategyenlőség esetén a szavazás eredménytelen.
45. § (1) Név szerinti szavazást tart a képviselőtestület a képviselők negyede indítványára, valamint a képviselő- testület megbízatásának lejárta előtti feloszlásának kimondása esetén.
(2) A (1) bekezdésben foglaltakon túl a név szerinti szavazást kell tartani a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozata alapján.
(3) A tanácskozások lefolytatásával összefüggő (ügyrendi javaslatot tartalmazó) kérdésekben, valamint a bizottság létszáma és összetétele tekintetében nem lehet név szerinti szavazást tartani.
(4) Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerinti szavazást javasolni.
(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a képviselő-testület tagjainak nevét ABC sorrendben. A jelen lévő tagok szóban „igen”-nel, „nem”-mel, vagy „tartózkodom” nyilatkozattal fejezik ki álláspontjukat. A jegyző a nyilatkozatokat a névsoron feltünteti, a szavazatokat összesíti és a szavazás eredményét a polgármester ismerteti. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, a polgármester a szavazást megismételtetheti, a 44. § (3) bekezdése szerint.
(6) A név szerinti szavazás tényét és eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a külön hitelesített névsort.
46. § (1) Titkos szavazás tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. Az alpolgármester választásánál a titkos szavazás kötelező.
(2) Titkos szavazás esetén a polgármester ismerteti a szavazás menetét. A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóurna igénybevételével történik.
(3) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját, a szavazás kezdetét és végét,
b) a képviselő- testület jelen lévő tagjainak nevét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket.
(4) Titkos szavazásnál, szavazategyenlőség esetén a szavazást meg kell ismételni.
(5) A titkos szavazás lebonyolítása és az eredmény megállapítása a jelenlevő képviselők közül egyszerű többséggel választott, három főből álló szavazatszámláló bizottság feladata. A szavazatszámláló bizottság tagjai maguk közül elnököt választanak. A titkos szavazás eredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke hirdeti ki.
(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.
47. § (1) A képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárás eseteit és eljárási rendjét a Mötv. tartalmazza.
(2) Amennyiben a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét a települési- képviselő elmulasztotta, a képviselő- testület minősített többségű határozatával a bejelentési kötelezettségét megszegő képviselő tiszteletdíját 5 %- kal, 3 havi időtartamra csökkenti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkenés, illetve a megvonás újra megállapítható.
16. A jegyzőkönyv
48. § (1) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv elkészítésére és a felügyeleti szervnek történő felterjesztésére a Mötv. rendelkezései vonatkoznak.
(2) A nyílt képviselő- testületi ülésről 2 példányban jegyzőkönyv készül, amelyből
a) egy példányt a jegyző kezel,
b) egy példány megőrzéséről a polgármester gondoskodik.
(3) A zárt képviselő- testületi ülésről 1 példányban jegyzőkönyv készül, amelyet a jegyző kezel.
(4) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv valamennyi példányához csatolni kell a meghívót és mellékleteit, a jelenléti ívet, az elfogadott rendeleteket, a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólását mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(5) A jegyzőkönyv tartalmazza:
a) az ülés jellegét
aa) alakuló ülés
ab) rendes ülés,
ac) rendkívüli ülés,
ad) közmeghallgatás,
b) azt, hogy az ülés nyilvános, vagy zárt,
c) az ülés helyét, időpontját,
d) a megjelent és a távolmaradt képviselők nevét,
e) az ülésen tanácskozási joggal megjelentek nevét, megjelenésük tényét,
f) a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat,
g) az előterjesztéseket,
h) az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét,
i) a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát,
j) a döntéshozatalban részt vevők számát,
k) a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét, és a kizárás indokát,
l) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését,
m) a szavazás számszaki eredményét és a hozott döntés szövegét,
n) a polgármester ülésvezetés során hozott intézkedését, továbbá az ülésen történt fontosabb eseményeket,
o) az elhangzott kérdést, interpellációt és az azokra adott választ,
p) az ülés bezárásának idejét.
(6) A jegyzőkönyv mellékletét képezi:
a) az ülésre szóló meghívó,
b) az előterjesztések és azok mellékletei,
c) az interpellációk,
d) a nem önálló indítványok,
e) a képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólása,
f) az önkormányzati rendeletek kihirdetett szövege,
g) a név szerinti szavazásról készült névsor,
h) titkos szavazás esetén, annak eredményét megállapító jegyzőkönyv,
i) aláírt esküokmány,
j) jelenléti ív.
49. § (1) A jegyzőkönyv aláírására és a megyei kormányhivatalnak történő továbbítására vonatkozó rendelkezéseket a Mötv. tartalmazza.
(2) A jegyzőkönyvek évente történő beköttetéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A jegyzőkönyvbe való betekintésre vonatkozó szabályokat a Mötv. tartalmazza.
(4) A zárt ülés jegyzőkönyvébe a képviselők, a polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző, a megyei kormányhivatal vezetője, a tárgyban közvetlenül érintett, valamint a törvényességi ellenőrzést végzők - titoktartási kötelezettség mellett- tekinthetnek be, és a zárt ülés jegyzőkönyvéről másolatot, kivonatot kérhetnek.
(5) A zárt ülésre meghívottak, illetve az azon részt vevők - titoktartási kötelezettség mellett - betekinthetnek a zárt ülés jegyzőkönyvének azon részébe, melyre meghívást kaptak, vagy melyen részt vettek, illetve a jegyzőkönyvről kivonatot kérhetnek.
(6) A jegyzőkönyvbe történő betekintésekről, a jegyzőkönyv kivonatának, és a jegyzőkönyv másolatának készítéséről és kiadásáról a Hivatal nyilvántartást vezet.
(7) Közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét a zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell. A zárt ülésen hozott képviselő- testületi döntés is nyilvános.
IV. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET DÖNTÉSEI
17. A képviselő- testület határozata
50. § (1) A képviselő-testület a törvényben meghatározott esetben határozatot hoz.
(2) A képviselő-testület határozata tartalmazza:
a) a testület döntését,
b) a döntés végrehajtásának határidejét
c) a végrehajtásért felelős személy nevét, szerv elnevezését,
(3) A képviselő-testület határozatának megjelölésére a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölésről szóló jogszabály rendelkezéseit kell alkalmazni.
(4) A képviselő-testület döntéseiről a Hivatal betűrendes és határidő-nyilvántartást vezet.
(5) A döntést a jegyzőkönyv aláírását követően 5 munkanapon belül el kell elküldeni a végrehajtásért felelős személynek és szervnek.
(6) A határozatok végrehajtásáért felelős személy a határozat végrehajtásáról jelentést köteles készíteni és azt a jegyző számára megküldeni.
18. Az önkormányzati rendeletalkotás
51. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a képviselő,
b) a bizottság,
c) a polgármester,
d) az alpolgármester,
e) a jegyző,
f) a településen működő nemzetiségi önkormányzat, a nemzetiségi lakosságot érintő kérdésben.
(2) A rendelet-tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.
(3) A megfelelő színvonalú, tárgyalásra és döntésre alkalmas rendelet- tervezet előkészítéséért, a rendelet- tervezet tartalmáért az előterjesztő felel.
(4) Az előkészítéssel a bizottság, vagy ideiglenes bizottság is megbízható. A Hivatal részt vesz az előkészítő munkában, abban az esetben is, ha a tervezetet a bizottság, vagy az ideiglenes bizottság készíti el.
52. § Jogszabály rendelkezéseinek megfelelően el kell végezni a szabályozás előzetes hatásvizsgálatát és a rendelet tervezetéhez indokolást kell csatolni.
53. § A rendelet-tervezetet a polgármester, a jegyző vagy a képviselő terjeszti képviselő-testület elé.
54. § (1) A rendelet hiteles, kihirdetésre kerülő szövegét a jegyző állapítja meg. A rendelet aláírásának és a megyei kormányhivatal felé történő továbbításának rendjét a Mötv. határozza meg.
(2) Az önkormányzati rendelet megjelölésére a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölésről szóló jogszabály rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) Az önkormányzati rendelet az önkormányzat hirdetőtábláján történő közzététellel kerül kihirdetésre. A Hivatalban az önkormányzati rendelet egy példányát el kell helyezni. A jegyző gondoskodik arról, hogy az érintett szervek és személyek a szabályozás tartalmáról tájékoztatást kapjanak.
(4) A jegyző a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezeti.
V. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZETE
19. A képviselő
55. § A helyi önkormányzati képviselő megbízatásának keletkezésére és megszűnésére, jogaira és kötelezettségeire, összeférhetetlenségére, méltatlanságára, tiszteletdíjára, jutatására, költségtérítésére, vagyonnyilatkozat-tételi eljárására vonatkozó szabályokat törvény és e rendelet állapítja meg.
20. A képviselő-testület bizottsága
56. § (1) A képviselő- testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságot választ.
(2) A képviselő-testület – állandó jelleggel- 3 fő települési képviselőből álló Vagyonnyilatkozat - vizsgáló és Összeférhetetlenségi Bizottságot hoz létre.
57. § A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására eseti bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság megbízatása a tevékenységéről szóló jelentés elfogadásáig tart.
58. § (1) A képviselő-testület bizottságának létrehozására, összetételére és működésére vonatkozó alapvető szabályokat a Mötv. tartalmazza.
(2) Egy képviselő több állandó és eseti bizottságnak is a tagja lehet. A polgármester, a hivatal köztisztviselője nem lehet a bizottság elnöke, vagy tagja.
(3) Az eseti bizottság nem képviselő tagjait a polgármester javaslata alapján a képviselő- testület választja meg.
(4) A bizottság elnöke, tagja köteles az ülésen tudomására jutott állami, szolgálati és üzleti és hivatali tikot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége a bizottsági tagsága megszűnése után is fennáll.
21. A bizottsági működés főbb szabályai
59. § (1) A bizottság a képviselő- testület üléseihez igazodóan tartja üléseit úgy, hogy a bizottsági ülés időpontja előzze meg a képviselő-testületi ülést.
(2) A bizottság üléseit az elnök hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén az elnök jogköreit a bizottság korelnöke gyakorolja.
(3) Az elnök köteles összehívni a bizottságot:
a) a képviselő- testület határozata alapján,
b) a Mötv. 61. § (1) bekezdésében meghatározott esetben,
c) a bizottság tagjai egynegyedének írásbeli kérelmére.
(4) A bizottság ülésén tanácskozási joggal bármely képviselő részt vehet.
(5) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely, a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyekre meghívja az indítványozó képviselőt.
(6) A bizottság működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottsági ülésről készült jegyzőkönyv tartalmára a képviselő- testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy a bizottsági ülésről az elhangzottak lényegét tartalmazó jegyzőkönyv készül, kivéve, ha bármely bizottsági tag az ülésen elhangozottak szó szerinti rögzítését kéri.
(7) A bizottság döntéseiről a bizottság elnöke ad tájékoztatást.
60. § A képviselő- testületi ülés bármely bizottsági ügyet magához vonhat és a bizottság döntését felülvizsgálhatja.
61. § (1) A bizottság működésének ügyviteli feladatait hivatalon belül a bizottság feladatköre szerinti osztály látja el.
(2) A hivatal osztályvezetőinek és a köztisztviselők a bizottságok működésével kapcsolatos hivatali feladatait és kötelezettségeit a Hivatal Ügyrendje tartalmazza.
22. Az összeférhetetlenséggel és vagyonnyilatkozattal kapcsolatos bizottsági feladatok
62. § (1) A polgármester a képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést haladéktalanul a Vagyonnyilatkozat - vizsgáló és Összeférhetetlenségi Bizottság elé terjeszti kivizsgálás végett és erről az érintett képviselőt írásban tájékoztatja. Egyben felkéri az érintett képviselőt, hogy 8 napon belül nyilatkozzon az összeférhetetlenségi ok fennállásáról, illetve kezdeményezze annak megszüntetését.
(2) Ha a képviselő az összeférhetetlenség megszüntetésének megtörténtét bejelentette vagy a Mötv. 37. § (1) bekezdése szerinti nyilatkozatát a Vagyonnyilatkozat - vizsgáló és Összeférhetetlenségi Bizottság elnökének e rendelet 62. § (1) bekezdésben megjelölt határidőn belül átadta a Vagyonnyilatkozat - vizsgáló és Összeférhetetlenségi Bizottság az összeférhetetlenségi eljárást megszünteti.
(3) A Vagyonnyilatkozat - vizsgáló és Összeférhetetlenségi bizottság vizsgálja a képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést, és ennek eredményéről tájékoztatja a képviselő- testületet. Az összeférhetetlenségi eljárás lefolytatására egyebekben a Mötv. rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell.
63. § (1) A polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatait a Vagyonnyilatkozat - vizsgáló és Összeférhetetlenségi Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi, illetve bejelentés alapján vizsgálja azokat, majd a vizsgálat eredményéről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(2) A vagyonnyilatkozatokat a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni. A képviselő és hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat külön kell kezelni.
(3) A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátása, továbbá a benyújtott vagyonnyilatkozatok őrzése a Hivatal önkormányzati feladatokat ellátó osztályának feladata.
23. A polgármester
64. § (1) A polgármester és az alpolgármester jogállására és feladataira vonatkozó szabályokat törvény és önkormányzati rendelet határozza meg.
(2) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(3) Amennyiben a képviselő- testület – határozatképtelenség- vagy határozathozatal hiánya miatt- két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a képviselő- testület utólagos tájékoztatása mellett, - a képviselő - testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyek kivételével - minden más ügyben döntést hozhat. A polgármester a döntéséről a következő ülésen tájékoztatja a képviselő- testületet.
(4) A polgármester a képviselő- testület utólagos tájékoztatása mellett - a képviselő- testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyek kivételével – dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő,
a) élet-, balesetveszély, valamint katasztrófahelyzet elhárítását szolgáló, azonnali beavatkozást, intézkedést igénylő, valamint,
b) költségvetési rendeletmódosítással és több éves költségvetési kihatással nem járó pályázatok benyújtásával kapcsolatos,
a képviselő- testület átruházható hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben.
(5) A polgármesternek az önkormányzat működésével összefüggő feladatai az e rendeletben, valamint a törvényben meghatározottakon túl különösen:
a) megteremti a képviselő- testület működési feltételeit, szervezi munkáját;
b) megszervezi és ellenőrzi a képviselő- testület döntéseinek előkészítését, a döntés végrehajtását;
c) a képviselő- testület előkészítése, a jelentősebb önkormányzati ügyek egyeztetése céljából kezdeményezheti a bizottsági elnökök, vagy a képviselőcsoportok vezetőinek összehívását;
d) segíti és ellenőrzi az önkormányzati intézmények működését;
e) irányítja az alpolgármester munkáját;
f) jognyilatkozatot tesz az önkormányzat, mint ügyfél, fél nevében,
g) költségvetési kihatással nem járó megállapodást köthet.
24. Az alpolgármester
65. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester megbízását társadalmi megbízatásban látja el.
(3) Az alpolgármester jogállására és feladataira vonatkozó rendelkezéseket törvény határozza meg.
25. A jegyző
66. § Az aljegyző jogállására és főbb feladataira vonatkozó rendelkezéseket törvény határozza meg.
67. § A jegyző a polgármester irányításával vezeti a Hivatalt, gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, biztosítja a képviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit. Ennek keretében, a Mötv-ben meghatározottakon túl:
a) előkészíti és törvényességi szempontból ellenőrzi a képviselő- testület, valamint a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) a képviselő- testületi ülésen az előterjesztés vitájában - a szavazás előtt - törvényességi észrevételt köteles tenni, amennyiben a szavazás eredményeként jogszabályt sértő döntés születhet, továbbá köteles jelezni a bizottságnak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,
c) igény szerint, illetve kézi szavazásnál gondoskodik a szavazatok összeszámlálásáról,
d) kezdeményezheti rendelet alkotását,
e) elvégzi a rendelet- tervezet szakmai előkészítésével kapcsolatos feladatokat,
f) gondoskodik a rendeletek kihirdetéséről, végrehajtásáról, nyilvántartásáról és a rendeletek hatályos szövegének naprakészségéről,
g) gondoskodik a képviselő- testület és a bizottságok üléseinek jegyzőkönyvei elkészítéséről és a törvényesség felügyeletet gyakorló szervnek való megküldéséről,
h) ellátja a képviselő- testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
i) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselő- testületet, a bizottságokat, az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a Hivatal munkájáról és az ügyintézésről,
j) szervezi a Hivatal munkáját, a polgármester irányításával elkészíti a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát, valamint Ügyrendjét,
k) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza kötelezettségvállalás, utalványozás és ellenjegyzés rendjét,
l) rendszeresen ügyfélfogadást tart,
m) köteles a képviselő- testület tagjai által a Hivatal és saját működésével kapcsolatban kért adatokat, információkat megadni,
n) gondoskodik a Hivatal dolgozói rendszeres továbbképzéséről,
o) gondoskodik a Hivatal működéséhez szükséges dologi, technikai, és személyi feltételek biztosításáról.
26. Az aljegyző
68. § (1) Az aljegyző jogállására és főbb feladataira vonatkozó rendelkezéseket törvény határozza meg.
(2) Az aljegyzői munkakört az igazgatási osztályvezetői munkakör egyidejű betöltésével is el lehet látni.
69. § A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátására a Letenye Város Polgármester jelöli ki a képesítési feltételeknek megfelelő, vezetői megbízással rendelkező köztisztviselőt.
27. A Hivatal
70. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, az államigazgatási ügyek döntésre előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt működtet.
(2) A Hivatal belső szervezeti felépítését, az általa ellátandó feladatokat Hivatal Ügyrendje határozza meg. Az Ügyrend naprakészen tartásáról a jegyző gondoskodik.
VI. FEJEZET
NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATOK
71. § Kistolmács községben roma nemzetiségi önkormányzat működik.
72. § Az Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok részére biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról, a nemzetiségek jogairól szóló törvény alapján, a képviselő- testület és a települési nemzetiségi önkormányzatok képviselő- testületeinek határozatával jóváhagyott, külön megállapodásban foglaltak szerint.
VII. Fejezet
A VÁLASZTÓPOLGÁROK ÉS AZ ÖNKORMÁNYZAT
28. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
73. § A képviselő-testület rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét.
29. Közmeghallgatás, lakossági fórum
74. § (1) A képviselő- testület legalább évente egyszer közmeghallgatást tart.
(2) A képviselő-testület által tartott közmeghallgatásra a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, a (3) – (6) bekezdésében foglalt eltérésekkel.
(3) A közmeghallgatáson állampolgárok és a településen működő önszerveződő közösségek képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, a képviselőhöz, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
(4) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot az önkormányzat hirdetőtábláján és a kábeltévén keresztül kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 7 nappal.
(5) A közmeghallgatáson részt vesznek:
a) a települési képviselők,
b) a polgármester,
c) a jegyző,
d) az aljegyző,
e) a Hivatal osztályvezetői,
f) a nemzetiségi önkormányzat elnöke.
(6) A közmeghallgatáson előterjesztett közérdekű kérdéseket és javaslatokat külön törvényben meghatározott módon kell kezelni. Az elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson, vagy legkésőbb 15 napon belül választ kell adni.
75. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve jelentősebb döntések előkészítése érdekében az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, véleményük megismerése céljából lakossági fórumot hívhat össze.
(2) A lakossági fórum egyaránt összehívható a község egészét vagy annak egy részét érintő tárgykörben.
(3) A rendezvény előtt legalább 5 nappal korábban, az önkormányzat hirdetőtábláján, kábeltévén keresztül a lakosságot értesíteni kell a fórum helyéről és idejéről, az ismertetésre, vagy tárgyalásra kerülő témákról.
(4) A fórumot a polgármester, az alpolgármester, vagy az önkormányzati képviselő vezeti.
(5) A fórumról az elhangzott vélemények, javaslatok, állásfoglalások lényegét tartalmazó feljegyzés készül. Elkészítéséről a fórum vezetője gondoskodik.
76. § Az önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik a közösségekkel.
VIII. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI
30. Az önkormányzat vagyona
77. § (1) Az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal való gazdálkodás és a vagyonhasznosítás szabályairól önkormányzati rendelet rendelkezik.
(2) Az önkormányzat saját felelősségére vállalkozási tevékenységet folytathat. Az önkormányzat vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti.
31. Az önkormányzat költségvetése
78. § (1) A képviselő- testület az önkormányzat költségvetését rendeletben állapítja meg. A költségvetés összeállításnak részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló Korm. rendelet, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a költségvetési törvény határozza meg.
(2) A jegyző készíti elő az önkormányzat költségvetési rendeletének tervezetét, melyet a polgármester terjeszt a képviselő - testület elé.
(3) Az éves költségvetési rendelet módosításának szabályait az államháztartásról szóló törvény és az önkormányzati költségvetési rendelet tartalmazza.
(4) A zárszámadási rendelet tervezetének elkészítésére az államháztartásról szóló törvényben, az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló Korm. rendeletben foglaltak az irányadók.
32. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai
79. § Az önkormányzat gazdálkodásának feladatát a Hivatal látja el. E körben különösen:
a) a minisztérium által előírt módon és időben elkészíti évközi, év végi költségvetési beszámolót, az időközi költségvetési és mérlegjelentést, valamint a havonkénti pénzforgalmi információt és ezeket megküldi a Magyar Államkincstár részére,
b) beszedi az önkormányzat saját bevételeit,
c) biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, és ezen belül – a nemzetgazdasági miniszter által meghatározottak szerint – kialakítja a saját könyvvitelének számlarendjét,
d) kötelező irányelveket határoz meg az önkormányzat egységes számviteli rendjének kialakításához,
e) biztosítja az önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását,
f) elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát és azt csatolja az év végi költségvetési beszámolóhoz,
g) az önkormányzat fizetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak kiegyenlítéséről, illetőleg teljesítéséről.
33. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
80. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az önkormányzatnak nyújtott európai uniós és az ahhoz kapcsolódó költségvetési támogatások felhasználását a Mötv.- ben meghatározott szervezetek is ellenőrizhetik.
(3) A jegyző - a jogszabályok alapján meghatározott - belső kontrollrendszert működtet, amely biztosítja az önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
(4) A jegyző – a belső kontrollrendszeren belül - a belső ellenőrzés működtetéséről a Dél- Zala Murahíd Letenye Térségi Társulás keretein belül, az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók és a nemzetközi belső ellenőrzési standardok figyelembevételével gondoskodik.
(5) Az önkormányzatra vonatkozó éves ellenőrzési tervet a képviselő-testület az előző év december 31-ig hagyja jóvá.
IX. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
81. § (1) A rendelet 2015. január 1. napján hatályba.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti:
a) rendelete az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/1999. (IV. 1.) önkormányzati rendelet,
b) az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/1999. (VI. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 7/2002. (X.29.) önkormányzati rendelet,
c) az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/1999. (VI. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 5/2003. (VI. 4.) számú rendelet,
d) az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/1999. (VI. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 7/2005. (XI.23.) önkormányzati rendelet
e) az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/1999. (VI. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 9/2006. (XI. 29.) önkormányzati rendelet,
f) az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/1999. (VI. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 10/2007. (IX. 5.) önkormányzati rendelet.
Dr. Keresztesi Tímea | Birkás Zoltán |
jegyző | polgármester |
Záradék:
A rendeletet a Képviselő-testület a 2014. december 17-i rendes ülésén fogadta el. A rendelet 2014. december 19. napján került kihirdetésre.