Bakonybánk Község Önkormányzati Képviselő testületének 9/2014 (X.21..) önkormányzati rendelete

Bakonybánk Község Önkormányzatának szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2023. 05. 27

Bakonybánk Község Önkormányzati Képviselő testületének 9/2014 (X.21..) önkormányzati rendelete

Bakonybánk Község Önkormányzatának szervezeti és működési szabályzatáról

2023.05.27.

Bakonybánk Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, a közös önkormányzati hivatal elnevezése

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bakonybánk Község Önkormányzata

(2) Az Önkormányzat székhelye: 2885 Bakonybánk, Kossuth u. 27.
2. §
A közös önkormányzati hivatal megnevezése: Rédei Közös Önkormányzati Hivatal

2. Hatáskör átruházás

3. §1 A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását az 1. melléklet szerint ruházza át.

3. A képviselő-testület ülései

4. § (1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban: rendes ülés) ülésezik.

(2) Az alakuló ülés, a rendes ülés, a rendkívüli ülés hivatalos helyszíne: Rédei Közös Önkormányzati Hivatal Bakonybánki Kirendeltsége tanácsterme. A közmeghallgatást és a falugyűlést a község kultúrházában tartja a képviselő-testület.

4. A rendes ülés

5. § (1) A képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart.

(2) Az ülés napját a tárgyhó második hetének keddjére, 16 órára kell ütemezni.

(3) A képviselő-testület július és augusztus hónapban nem tart ülést.

5. Rendkívüli ülés

6. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására vonatkozó indítvány írásban vagy elektronikus formában a polgármesternél terjeszthető elő.

(2)2

6. A képviselő-testület munkaterve

7. § (1) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év december 15-ig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 15 napon belül fogadja el a képviselő-testület.

(2) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:

a) az alpolgármester,

b) a települési képviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága.

(3) A javaslattevők javaslatukat írásban a tárgyidőszakot megelőző év december 1. napjáig juttatják el a polgármesternek.

8. § (1) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján, aki saját javaslattal is kiegészítheti azt. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a polgármester a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.

(2) A munkaterv tartalmi elemei a következők:

a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,

b) a napirend előterjesztőjének neve,

c) annak a napirendnek a megjelölése, amelyet valamely bizottság nyújt be,

d) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és

e) a közmeghallgatás időpontja.

7. Meghívó

9. § (1) A rendes ülések meghívóját és a kapcsolódó előterjesztéseket a képviselő-testület tagjai részére az ülés előtt legalább 5 nappal el kell juttatni elektronikus formában. A tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés meghívóját szintén az ülés előtt 5 nappal kapják meg elektronikus formában.

(2) A rendkívüli ülésekre történő meghívás történhet írásban, szóban, elektronikus úton, olyan módon, hogy az ülés előtt legalább 1 nappal megkapják a képviselők, a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjai, az intézményvezetők, valamint a napirendi pontban érintett személyek, szervek képviselői a meghívót.

(3) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal a napirend témájától függően meg kell hívni:

a) a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjait,

b) intézmények vezetőit,

c) civil szervezetek vezetőit,

d) egyházak képviselőit.

(4) A testületi ülés időpontjáról, helyéről, idejéről az ülést megelőző 5. naptól a polgármester tájékoztatást tesz közzé:

a) az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel,

b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel is

10. § A meghívó mellékletét képezi az előterjesztés, szükség esetén a kérelem, egyéb javaslat.

11. § Az előterjesztés írásban és szóban is beterjeszthető. Az előterjesztés tartalmazza a tényállást, valamint lehetőség szerint döntési alternatívákat. A rendelet tervezetek, a gazdasági és vagyoni ügyek csak írásban terjeszthetők elő.

8. Előterjesztés

12. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) minden a munkatervbe felvett és új – tervezett napirenden kívüli – dokumentum;

b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) Előterjesztést a polgármester, alpolgármester, a jegyző, a bizottság elnöke, a képviselők, illetve az intézményvezetők tehetnek.

(3) Az előterjesztés első sorban írásban kerül benyújtásra. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 10. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni.

(4) Az ülés vezetője halaszthatatlan esetben szóbeli sürgősségi előterjesztést is engedélyezhet (szóban vagy írásban). Sürgősségi előterjesztés akkor terjeszthető be, ha határidő mulasztás vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. A sürgősségi előterjesztést legkésőbb az ülés napirendjének megszavazásáig lehet előterjeszteni, melyet az előterjesztéskor meg is kell indokolni.

(5) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:

a) Az előterjesztés első része tartalmazza:

aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,

ab) az előkészítésben részt vevők nevét, véleményét,

ac) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést, és a döntést indokolják,

b) Az előterjesztés második része tartalmazza:

ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,

bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.

9. Az ülés vezetése

13. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést az ügyrendi biztottság elnöke hívja össze és vezeti. A polgármester, az alpolgármester, és az ügyrendi bizottság elnöke (a továbbiakban együtt: ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:

a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

d) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,

e) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,

f) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot, és

g) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.

(2) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. A települési képviselő az ülés napirendjének megszavazása előtt kezdeményezheti rendelet megalkotását, vagy határozat meghozatalát. Amennyiben az ülés napirendjébe nem kerülnek a javaslatok, a következő képviselő-testületi ülés napirendjébe kötelezően fel kell venni a képviselő javaslatát, javaslatait.

(3) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban a képviselő-testületi ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.

14. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.

(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.

(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

15. § (1) A nyilvános ülésen a képviselő-testület tagjain kívüli személyek (a továbbiakban: hallgatóság) a teremben kijelölt helyen elhelyezett széksorokon foglalhatnak helyet.

(2) A hallgatóság – amennyiben erre a képviselő-testület egyszerű többsége szavazatával lehetőséget ad - a napirendekhez hozzászólhatnak.

(3) A polgármester legfeljebb 5 perc időtartamú hozzászólási jogot biztosít a képviselő-testület minden egyes tagjának.

10. A tanácskozás rendjének fenntartása

16. § (1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.

(2) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a feladatai a következők:

a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi eldöntésére, és

b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.

11. Döntéshozatal

17. § (1) A képviselő-testület döntéseit – határozat, rendelet – kézfeltartás útján történő szavazással hozza.

(2) A szavazatok igen, nem, illetve tartózkodó tartalmúak lehetnek.

(3) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) a képviselő;

b) a polgármester;

c) az alpolgármester,

d) a bizottság elnöke,

e) a jegyző.

(4) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.

(5) Az önkormányzati rendelet-tervezet előkészítése a jegyző feladata.

(6) A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:

a) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el. A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság részt vehet.

b) A tervezetet megvitatás céljából az illetékes bizottság(ok) elé kell terjeszteni, amely azt megvitatja. Erre az ülésre a jegyzőt és szükség szerint más külső szakembereket is meg kell hívni.

c) A jegyző – a polgármester és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.

12. Nyílt, név szerinti és a titkos szavazás

18. §3 A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A képviselő-testület tagjai a döntéshozatalkor igennel, nemmel, tartózkodással szavazhatnak.

19. § (1) A név szerinti szavazás esetén a polgármester a települési képviselők névsorát betűrendben kell felolvasni.

(2) A települési képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.

(3) A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.

20. § (1) A titkos szavazás lebonyolítása előtt 3 fő települési képviselőből álló szavazatszedő bizottságot kell alakítani.

(2) A bizottság elnökét a képviselő-testület a szavazás előtt megválasztja.

(3) A szavazólap elkészítéséről a bizottság elnöke gondoskodik. A szavazólapot a lepecsételt urnába kell helyezni a titkos szavazáskor.

(4) A képviselő-testület tagjainak a nevét a polgármester felolvassa, majd a polgármestertől a szavazólapot átveszik a települési képviselők. A polgármester mindig utoljára veszi fel a szavazólapot.

21. § A szavazólap kitöltését követően a lepecsételt urnába kell helyezni. A szavazás lezárását követően az szavazatszedő bizottság tagjai összeszámolják a leadott szavazatokat. A szavazás végeredményét a szavazatszedő bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.

21/A. §4 (1) Amennyiben a képviselő-testület valamely tagja a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a mulasztás ismertté válását követően 15 napon belül vizsgálatot kell lefolytatni. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.

(2) Az Ügyrendi Bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztést, szükség esetén egyéb dokumentumokat kér be. A Bizottság a vizsgálat eredményéről a képviselő-testület következő ülésén beszámol.

(3) A képviselő-testület a következő ülésen dönt arról, hogy a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozatot fenntartja, vagy a határozatot megsemmisíti és az előterjesztést újratárgyalja.

13. A rendelet kihirdetése

22. § (1) Az önkormányzati rendeletet a közös hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.

(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. Az önkormányzati rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.

(3) Az önkormányzati rendeletet a község honlapjára elektronikus formában is fel kell tölteni.

14. Közmeghallgatás

23. § (1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 8 nappal a következő helyeken:

a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,

b)5 a elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel.

c)6

(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre a képviselő-testületnek lehetőleg azonnal válaszolni kell.

(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester megvizsgálja, és 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.

24. § A közmeghallgatáson a képviselő-testület önálló napirendeket is megtárgyalhat.

15. Jogszabálysértés jelzése

25. § (1) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.

(2) A jegyző észrevételét:

a) jegyzőkönyvhöz csatolja, vagy

b) a képviselő-testület ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja, vagy

c) írásban tájékoztatást küld a polgármesternek, bizottság elnökének.

16. Bizottság

26. § (1) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 képviselő tagból áll, melynek nem lehet tagja a polgármester, illetve az alpolgármester. Az Ügyrendi Bizottság feladata:

1.7 a vagyonnyilatkozatok kezelése, nyilvántartása, ellenőrzése, vizsgálata, őrzése,

2. a méltatlansági és összeférhetetlenségi ügyekben eljárás,

3. a 30 napon belül nem megszüntethető összeférhetetlenség esetén a lemondó nyilatkozás átvétele, kezelése.

17. A bizottság működésének közös szabályai

27. § (1) A bizottság önálló munkatervet készít minden év február 15-ig.

(2) A bizottság üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(3) A bizottság munkájába külső szakértőt vonhat be.

(4) A bizottság napirendjéhez előterjesztők lehetnek a bizottság tagjai.

(5) Az előterjesztést, a bizottság ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a bizottság elnökének kell benyújtani.

(6) Az előterjesztést szóban vagy írásban is előterjeszthető.

(7) Írásbeli előterjesztést kell készíteni:

a) rendeletalkotással,

b) költségvetési szerv alapítással, megszüntetéssel, átszervezéssel, és

c) társulás alakításával, megszüntetésével

kapcsolatos ügyekben.

28. § (1) A bizottság tanácskozási rendjére, döntéshozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(2) A bizottsági ülés időpontjáról, napirendjéről, helyéről az ülést megelőző 5. naptól a bizottság elnöke tájékoztatást tesz közzé:

a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,

b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel.

18. Az önkormányzat szervei

29. §
(1) Az önkormányzat szervei:
a) 1 társadalmi megbízatású polgármester,
b)8
c) Ügyrendi Bizottság,
d) 1 jegyző,
e) Rédei Közös Önkormányzati Hivatal
(2) Az önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:
a) Kisbéri Többcélú Kistérségi Társulás
b) Közép-duna Vidéki Hulladékgazdálkodási Társulás

19. A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk

30. § A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetére a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónap időtartamra a rédei székhelyen foglalkoztatott szociális ügyintéző látja el.9

20. Egyéb működési kérdések és a falugyűlés tartásának szabályai

31. § A települési képviselők az ülésteremben a tanácskozás ideje alatt mobiltelefont nem használhatnak.

32. §
A képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, ezen tény tudomására jutását követő soron következő testületi ülésen a döntést ismételten megtárgyalja a képviselő-testület.
33. §
A képviselő-testületi ülésről, bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet a település honlapján, valamint a közös önkormányzati hivatalban kell elhelyezni.

34. § (1) A falugyűlést a polgármester hívja össze, legalább 50 választópolgár írásbeli kezdeményezésre. A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A kezdeményezésen meg kell jelölni a napirendet.

(2) A falugyűlés összehívásáról a polgármester hirdetmény közzétételével tájékoztatót tesz közzé a közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján. A kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül kerül sor a falugyűlés összehívására.

(3) A falugyűlés napirendjére csak olyan kérdések vehetők fel, melyek a településen tervezett ipari beruházás letelepedésével, a települési közszolgáltatások fejlesztésével kapcsolatosak.

(4) A falugyűlést a polgármester vezeti.

(5) A falugyűlés a hirdetményben közzétett napirendeket tárgyalja.

(6) A megjelentek véleményüket személyenként 5 perc időtartamban fejthetik ki. Egy személy több alkalommal is hozzászólhat.

(7) Amennyiben több vélemény vagy hozzászólás nem érkezik, a polgármester összefoglalja röviden az elhangzottakat és a falugyűlést berekeszti.

21. Záró rendelkezések

35. § (1) A rendelet kihirdetésének időpontja: 2014. október 21. 16,20 óra. A rendelet hatályba lépésének időpontja: 2014. október 21. 16,25 óra.

(2) Hatályát veszti:

1. Az 1/2004. ( I. 30. ) önkormányzati rendelet a Szervezeti és Működési Szabályzatról,

2. A Szervezeti és Működési Szabályzat módosításáról szóló 7/2013. ( IV. 30.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet10

Képviselő-testület által átruházott hatáskörök felsorolása

1. Polgármesterre átruházott hatáskörök:

1.1. Bakonybánk Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 4/2020. (II. 12.) rendelet alapján az alábbi ellátások megállapítása

a) rendkívüli települési támogatás

b) települési támogatás gyermek születésére

c) települési támogatás temetési költségek enyhítésére

d) települési támogatás beiskolázási költségekhez

e) szociális étkeztetés biztosítása

1.2. A közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszámmegállapítás szabályairól szóló 8/2014. (IX. 25.) önkormányzati rendelet szerint házszám megállapítása

1.3. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. 36. § és 42/A. § szerinti közútkezelői hozzájárulás megadása

1.4. Bakonybánk Község Önkormányzat Képviselő testületének a településkép védelméről szóló 6/2019. (X.1.) önkormányzati rendeletben foglalt

a)

b) településképi véleményezési eljárás lefolytatása

c) településképi bejelentési eljárás lefolytatása

d) településképi kötelezési eljárás lefolytatása

e) településképi bírság kiszabása

2. Jegyzőre átruházott hatáskör:

Bakonybánk Község Önkormányzat Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 9/2021. (VIII. 25.) önkormányzati rendeletben foglaltak betartásának ellenőrzése, a közösségi együttélés alapvető szabályaival ellentétes magatartás miatti eljárás lefolytatása

1

A 3. § a Bakonybánk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (IX. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 6. § (2) bekezdését a Bakonybánk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (III. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-a hatályon kívül helyezte.

3

18. § Bakonybánk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (V. 24.) önkormányzati rendelete 1.§-ával megállapított szöveg.

4

21/A. § Bakonybánk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (V. 24.) önkormányzati rendelete 2.§-ával megállapított szöveg.

5

23. § (1) b) Bakonybánk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3.§-ával megállapított szöveg.

6

23. § (1) c) Bakonybánk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (V. 24.) önkormányzati rendelete 6. §-ával hatályon kívül helyezve.

7

26. § (2) 1. Bakonybánk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (V. 24.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

8

29. § (1) b) Bakonybánk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (V. 24.) önkormányzati rendelete 6. §-ával hatályon kívül helyezve

9

30. § Bakonybánk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (V. 24.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

10

Az 1. mellékletet a Bakonybánk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (IX. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.