Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014 (X.30.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2024. 09. 27Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014 (X.30.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
Bakonysárkány Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, a közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése
1. § Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bakonysárkány Községi Önkormányzat.
2. § Az Önkormányzat székhelye: 2861 Bakonysárkány, Béke u.100.
3. § A közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Tárkányi Közös Önkormányzati Hivatal.
2. A képviselő-testület ülései
4. § (1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban: rendes ülés) ülésezik.
(2) Az alakuló ülés, a rendes ülés, a rendkívüli ülés hivatalos helyszíne: Tárkányi Közös Önkormányzati Hivatal Bakonysárkányi Kirendeltségének tárgyalóterme. A közmeghallgatást a Faluházban tartja a képviselő-testület.
3. A rendes ülés
5. § (1) A képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart.
(3) A képviselő-testület június és július hónapban nem tart ülést.
4. Rendkívüli ülés
6. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására vonatkozó indítvány írásban vagy elektronikus formában a polgármesternél terjeszthető elő.
(2)1
5. A képviselő-testület munkaterve
7. § (1) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év december 15-ig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 15 napon belül fogadja el a képviselő-testület.
(2) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:
a) az alpolgármester,
b) a települési képviselő,
c)2 a képviselő-testület bizottsága,
d)3 a jegyző,
e)4 az aljegyző.
(3) A javaslattevők javaslatukat írásban a tárgyidőszakot megelőző év december 1. napjáig juttatják el a polgármesternek.
8. § (1) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján, aki saját javaslattal is kiegészítheti azt. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a polgármester a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.
(2) A munkaterv tartalmi elemei a következők:
a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,
b) a napirend előterjesztőjének neve,
c) annak a napirendnek a megjelölése, amelyet valamely bizottság nyújt be,
d) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és
e) a közmeghallgatás időpontja.
6. Meghívó
9. § (1)5 A rendes ülések meghívóját és a kapcsolódó előterjesztéseket a képviselő-testület tagjai részére az ülés előtt legalább 3 nappal el kell juttatni elektronikus formában. A tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés meghívóját szintén az ülés előtt 3 nappal kapják meg elektronikus formában. Alakuló ülésre szóló meghívót az ülés napját megelőzően legalább 1 nappal kell kézbesíteni elektronikus levélben. A meghívót nyomtatott formában is ki kell küldeni.
(2) A rendkívüli ülésekre történő meghívás történhet írásban, szóban, elektronikus úton, olyan módon, hogy az ülés előtt legalább 1 nappal megkapják a meghívót a képviselők, a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjai, az intézményvezetők, valamint a napirendi pontban érintett személyek, szervek képviselői.
(3) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal a napirend témájától függően meg kell hívni:
a) a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjait,
b) intézmények vezetőit,
c) nemzetiségi önkormányzat elnökét,
d) egyházak képviselőit.
(4) A képviselő-testületi ülésekre szóló meghívót az önkormányzat hirdetőtábláján is el kell helyezni. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, idejét , napirendjét.
10. § A meghívó mellékletét képezi az előterjesztés, szükség esetén a kérelem, egyéb javaslat.
11. § Az előterjesztés írásban és szóban is beterjeszthető. Az előterjesztés tartalmazza a tényállást, valamint lehetőség szerint döntési alternatívákat. A rendelet tervezetek, a gazdasági és vagyoni ügyek csak írásban terjeszthetők elő.
7. Előterjesztés
12. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) minden a munkatervbe felvett és új – tervezett napirenden kívüli – dokumentum;
b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2)6 Előterjesztést a polgármester, alpolgármester, a jegyző, az aljegyző, a bizottság elnöke, a képviselők, illetve az intézményvezetők tehetnek.
(3)7 Az előterjesztés első sorban írásban kerül benyújtásra. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 5. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni.
(4) Az ülés vezetője halaszthatatlan esetben szóbeli sürgősségi előterjesztést is engedélyezhet (szóban vagy írásban). Sürgősségi előterjesztés akkor terjeszthető be, ha határidő mulasztás vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. A sürgősségi előterjesztést legkésőbb az ülés napirendjének megszavazásáig lehet előterjeszteni, melyet az előterjesztéskor meg is kell indokolni.
(5) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
a) Az előterjesztés első része tartalmazza:
aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,
ab) az előkészítésben részt vevők nevét, véleményét,
ac) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést, és a döntést indokolják,
b) Az előterjesztés második része tartalmazza:
ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,
bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.
8. Az ülés vezetése
13. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést az ügyrendi bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A polgármester, az alpolgármester, és az ügyrendi bizottság elnöke (a továbbiakban együtt: ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:
a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
d) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,
e) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
f) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot, és
g) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.
(2) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. A települési képviselő az ülés napirendjének megszavazása előtt kezdeményezheti rendelet megalkotását, vagy határozat meghozatalát. Amennyiben az ülés napirendjébe nem kerülnek a javaslatok, a következő képviselő-testületi ülés napirendjébe kötelezően fel kell venni a képviselő javaslatát, javaslatait.
(3) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban a képviselő-testületi ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.
14. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
15. § (1) A nyilvános ülésen a képviselő-testület tagjain kívüli személyek (a továbbiakban: hallgatóság) a kijelölt helyen a terem jobb és bal oldalán elhelyezett széksorokon foglalhatnak helyet.
(2) A hallgatóság a napirendekhez hozzászólhatnak.
(3) A polgármester legfeljebb 5 perc időtartamú hozzászólási jogot biztosít a hallgatóság minden egyes tagjának.
9. A tanácskozás rendjének fenntartása
16. § (1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.
(2) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a feladatai a következők:
a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi eldöntésére, és
b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.
10. Döntéshozatal
17. § (1) A képviselő-testület döntéseit – határozat, rendelet – kézfeltartás útján történő szavazással hozza.
(2) A szavazatok igen, nem, illetve tartózkodó tartalmúak lehetnek.
(3) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a) a képviselő;
b) a polgármester;
c) az alpolgármester,
d) a bizottság elnöke,
e) a jegyző.
(4) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.
(5) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata.
(6) A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:
a) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el. A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság részt vesz a b) pontban meghatározott esetben.
b) A tervezetet megvitatás céljából az illetékes bizottság elé kell terjeszteni, amely azt megvitatja, amennyiben a hatáskörébe tartozik a rendelet-tervezet előkészítése. Erre az ülésre a jegyzőt és szükség szerint más külső szakembereket is meg kell hívni.
c) A jegyző – a polgármester és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.
11. Nyílt, név szerinti és a titkos szavazás
18. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
19. § (1) A név szerinti szavazás esetén a polgármester a települési képviselők névsorát betűrendben kell felolvasni.
(2) A települési képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.
(3) A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.
20. § (1) A titkos szavazás lebonyolítása a 3 fős ügyrendi bizottság feladata.
(2) A szavazólap elkészítéséről a bizottság elnöke gondoskodik. A szavazólapot a lepecsételt urnába kell helyezni a titkos szavazáskor.
(3) A képviselő-testület tagjainak a nevét a polgármester felolvassa, majd a polgármestertől a szavazólapot átveszik a települési képviselők. A polgármester mindig utoljára veszi fel a szavazólapot.
21. § A szavazólap kitöltését követően a lepecsételt urnába kell helyezni. A szavazás lezárását követően az ügyrendi bizottság tagjai összeszámolják a leadott szavazatokat. A szavazás végeredményét az ügyrendi bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.
12. A rendelet kihirdetése
22. § (1) Az önkormányzati rendeletet a Tárkányi Közös Önkormányzati Hivatal Bakonysárkányi Kirendeltségének épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.
(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. Az önkormányzati rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.
13. Közmeghallgatás
23. § (1)8 A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 10 nappal a következő helyeken:
a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,
b) a elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel.
(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester vizsgálja, és 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.
24. § A közmeghallgatáson a képviselő-testület önálló napirendeket is megtárgyalhat.
14. Jogszabálysértés jelzése
25. § (1) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, és szerveinek, ha a döntés meghozatala előtt, vagy a döntés meghozatalát követően jogszabálysértést észlel, vagy a képviselő-testület, és szervei működése jogszabálysértő.
(2) A jegyző észrevételét:
a) a döntést hozó szerv jegyzőkönyvéhez csatolja, vagy
b) a képviselő-testület ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja, vagy
c) írásban tájékoztatást küld a polgármesternek, bizottság vagy társulás elnökének.
15. Bizottságok
26. § (1) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre.
(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 képviselő tagból áll. Az Ügyrendi Bizottság feladata:
a)9 a vagyonnyilatkozatok kezelése, nyilvántartása, ellenőrzése, vizsgálata, őrzése,
b) a 30 napon belül nem megszüntethető összeférhetetlenség esetén a lemondó nyilatkozás átvétele, kezelése.
c) a titkos szavazások lebonyolítása.10
16. A bizottságok működésének közös szabályai
27. § (1) A bizottságok önálló munkatervet készítenek minden év február 15-ig.
(2) A bizottságok üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnököt – távollétében – az elnökhelyettes helyettesíti.
(3) A bizottságok munkájába külső szakértőt vonhatnak be.
(4) A bizottságok napirendjéhez előterjesztők lehetnek a bizottságok tagjai.
(5) Az előterjesztést, a bizottság ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a bizottság elnökének kell benyújtani.
(6) Az előterjesztést szóban vagy írásban is előterjeszthető.
(7) Írásbeli előterjesztést kell készíteni:
a) rendeletalkotással,
b) költségvetési szerv alapítással, megszüntetéssel, átszervezéssel, és
c) társulás alakításával, megszüntetésével
kapcsolatos ügyekben.
28. § (1) A bizottság tanácskozási rendjére, döntéshozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) A bizottsági ülés helyéről, időpontjáról, napirendjéről az ülést megelőző 5. naptól a bizottság elnöke tájékoztatást tesz közzé:
a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,
b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel.
17. Az önkormányzat szervei
29. § (1) Az önkormányzat szervei:
a) 1 főállású polgármester
b)11
c) Ügyrendi Bizottság,
d) 1 jegyző,
e) Tárkányi Közös Önkormányzati Hivatal, és
f) a társulás.12
(2) Az önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:
a) Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Társulás
b) Kisbéri Többcélú Kistérségi Társulás
c) Aka-Bakonysárkány-Vérteskethely Köznevelési Intézményfenntartó Társulás
d) KEOP program megvalósítására létrehozott Bakonysárkány-Vérteskethely-Kisbér Önkormányzati Társulás
18. A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk
30. § A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk estére a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónap időtartamra az igazgatási előadó látja el.
19. Egyéb működési kérdések és a falugyűlés tartásának szabályai
31. § A települési képviselők az ülésteremben a tanácskozás ideje alatt mobiltelefont nem használhatnak.
32. § A képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének elmulasztása esetén kettő hónapon át tiszteletdíjának 50 %-ára jogosult.
33. § A képviselő-testületi ülésről, bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet a közös önkormányzati hivatal bakonysárkányi kirendeltségében kell elhelyezni. A jegyzőkönyvek egy példányban készülnek.
34. § (1) A falugyűlést a polgármester hívja össze, legalább 50 választópolgár írásbeli kezdeményezésre. A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A kezdeményezésen meg kell jelölni a napirendet.
(2) A falugyűlés összehívásáról a polgármester hirdetmény közzétételével tájékoztatót tesz közzé a közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján. A kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül kerül sor a falugyűlés összehívására.
(3) A falugyűlés napirendjére csak olyan kérdések vehetők fel, melyek a településen tervezett ipari beruházás letelepedésével, a települési közszolgáltatások fejlesztésével kapcsolatosak.
(4) A falugyűlést a polgármester vezeti.
(5) A falugyűlés a hirdetményben közzétett napirendeket tárgyalja.
(6) A megjelentek véleményüket személyenként 5 perc időtartamban fejthetik ki. Egy személy több alkalommal is hozzászólhat.
(7) Amennyiben több vélemény vagy hozzászólás nem érkezik, a polgármester összefoglalja röviden az elhangzottakat és a falugyűlést berekeszti.
20. A települési nemzetiségi önkormányzat testületi működésének biztosítása
35. § (1) Bakonysárkány Község Önkormányzata a települési nemzetiségi önkormányzat működéséhez, illetőleg a kultúrcsoportok részére teremhasználatot, a nemzetiségi önkormányzat kérésének megfelelően – lehetőségek szerint egyéb eszközöket – biztosít a Béke u. 100. szám alatti önkormányzati tulajdonú helyiségében, térítésmentesen.
(2) A települési nemzetiségi önkormányzat
a) gazdálkodásának végrehajtásával,
b) a testületi ülések előkészítésével, különösen a meghívók, az előterjesztések, a testületi ülések jegyzőkönyveinek és valamennyi hivatalos levelezés előkészítésével és postázásával,
c) a testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítésével, a testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatok ellátásával,
d) a helyi nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatok ellátásával
kapcsolatos feladatokat a Tárkányi Közös Önkormányzati Hivatal Bakonysárkányi Kirendeltsége látja el.
(3) A képviselő-testület az éves költségvetési rendeletében e célra biztosított összeg erejéig a nemzetiségi önkormányzat működéséhez önkormányzati támogatást nyújthat.
(4) A Tárkányi Közös Önkormányzati Hivatal Bakonysárkányi Kirendeltsége igény esetén biztosítja a jelnyelv és a speciális kommunikációs rendszer használatát. Ennek valamint a (2) bekezdésben meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségek viselése a helyi nemzetiségi önkormányzat tagja és tisztségviselője telefonhasználata költségeinek kivételével a helyi önkormányzatot terheli.
21. Az önkormányzat alaptevékenységének funkciók szerinti besorolása, megnevezése, felsorolása
36. § Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását, megnevezését és felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
22. Záró rendelkezések
37. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti: 1. Bakonysárkány Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2011. (I.27.) önkormányzati rendelet, 2. Bakonysárkány Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról. szóló 3/2011.(I.27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 12/2011.(IV.28.). önkormányzati rendelet.
2. melléklet
I. Településképi eljárások:
A 6. § (2) bekezdését a Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (II. 16.) önkormányzati rendelete 1. §-a hatályon kívül helyezte.
A 7. § (2) bekezdés c) pontja a Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § (2) bekezdés d) pontját a Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 7. § (2) bekezdés e) pontját a Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 9. § (1) bekezdése a Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 12. § (2) bekezdése a Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 12. § (3) bekezdése a Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 23. § (1) bekezdése a Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 26. § (2) bekezdés a) pontja a Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 9/2014. (X. 30.) Ö.R. 26. §.-át a 10/2019. (X. 24.) számú Ö.R. 1. §-a módosította. Hatályos 2019. 10. 25.
A 29. § (1) bekezdés b) pontját a Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 6. §-a hatályon kívül helyezte.
A 9/2014. (X. 30.) Ö.R. 29. §. (1) bekezdését a 10/2019. (X. 24.) számú Ö.R. 2. §-a módosította. Hatályos 2019. 10. 25.
Az 1. melléklet a Bakonysárkány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.