Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2014.(XI.26.) önkormányzati rendelete
FELSŐDOBSZA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Hatályos: 2014. 11. 27- 2018. 03. 14Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2014.(XI.26.) önkormányzati rendelete
FELSŐDOBSZA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
2014-11-27-tól 2018-03-15-ig
Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontja, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv.. 53. § bekezdésében, a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. 10.§ (6) bekezdésében, kapott felhatalmazás alapján, Felsődobsza Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2014. (XI. 26.) önkormányzati rendeletét az alábbiak szerint állapítja meg:
1.§ (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Felsődobsza Község Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat)
(2)Székhelye: 3847 Felsődobsza, Kossuth út 6.
(3) Az Önkormányzat képviselő-testületének megnevezése:
Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).
(4) A képviselő-testület hivatalának elnevezése:
Felsődobsza Község Önkormányzat Hivatala (a továbbiakban: hivatal).
(5) A képviselő-testület székhelye: 3847 Felsődobsza, Kossuth út 6.
(6) A képviselő-testület bizottságainak elnevezése: Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Ü Bizottság);
(7) Az önkormányzat működési területe: Felsődobsza Község közigazgatási területe.
(8) Az önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, körben az önkormányzat elnevezését, székhelyét, és a település nevét.
2.§ Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.felsodobsza.hu
3.§ (1) Az önkormányzat által alapított jelképek:
a) községi címer, és
b) községi zászló
c) pecsét
(2) Az önkormányzat által alapított jelképekkel kapcsolatos szabályokról az önkormányzat önálló rendeletet alkot.
4. § A bélyegzőhasználat rendje:
(1) Polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző
(2) A Hivatal bélyegzőjén a Magyarország címerét kell használni.
5.§ Az önkormányzat helyi kitüntető címeket és díjakat alapít, és adományoz, melyek alapításáról és adományozásának szabályairól önálló önkormányzati rendeletet alkot.
6. § (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint a kistérség önkormányzataival.
(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselő-testületet.
7. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő
(2) A polgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.
8. § (1) A képviselő-testület munkaterv szerint, de évente 6 ülést tart.
(2) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) az aljegyzőt,
d) a napirendi pontok előadóit
e) a Hivatal belső egységeinek vezetőit
f) a nemzetiségi önkormányzat elnökét a nemzetiséget érintő napirend tárgyalásakor
g) akit a polgármester meghív
(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:
- a jegyzőt,
- az aljegyzőt,
- akit a polgármester a teljes ülésre meghívott
(4) A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:
- a napirendi pont előadóját,
- a helyi települési nemzetiségi önkormányzatok elnökét,
- akit a polgármester a napirendhez meghívott
(5) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök.
(6) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.
(7) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét Felsődobsza Község Önkormányzat Hivatali Helyiségének hirdetőtábláján, valamint a Felsődobsza Község hivatalos honlapján közzé kell tenni azzal, hogy a képviselő-testület nyilvános ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a Felsődobsza Község Önkormányzat Hivatali Helyiségében meg lehet tekinteni.
(8) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.
9. § (1) A munkaterv tervezetének elkészítéséről a polgármester iránymutatása alapján a jegyző gondoskodik, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(2) A munkaterv készítéséhez:
a) javaslatot kell kérni:
aa) a képviselőktől,
ab) a bizottságoktól,
ac) a helyi települési nemzetiségi önkormányzattól.
b) javaslatot tehetnek:
ba) a hivatalhoz bejelentett civil szervezetek vezetői,
bb) a helyi közszolgáltatást nyújtó szervek,
bc) az önkormányzati intézmények vezetői.
(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) az ülések tervezett időpontját,
b) az ülés napirendjét és előadóit,
c) azokat a témákat, amelyeket valamely bizottság nyújt be, vagy amelyhez bizottsági állásfoglalás szükséges,
d) az előterjesztések elkészítésének felelőseit,
e) a napirend megtárgyalásához külön meghívottak megnevezését,
f) a közmeghallgatás időpontját,
g) az előterjesztések leadásának határidejét.
(4) A munkatervet meg kell küldeni:
a) a települési képviselőknek,
b) a bizottságok nem képviselő tagjainak,
c) a munkatervben érintett előadóknak,
d) a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke,
e) hivatalhoz bejelentett civil szervezetek vezetőinek.
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) a Képviselő-testület üléseinek havi időpontját és napirendjét
b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését
10. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
- megállapítja az ülés határozatképességét
- javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítő személyére
- előterjeszti az ülés napirendjét
- napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat.
(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását.
A javaslatról a képviselő-testület határoz.
11. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
- A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.
(3) A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(4) Előterjesztést nyújthat be:
- a polgármester
- képviselő-testület tagjai
- jegyző
- aljegyző
- önkormányzati intézmények vezetői,
- települési nemzetiségi önkormányzat,
- tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a Képviselő-testület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére
12. § (1) A képviselő-testület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.
(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:
Sürgősségi indítványt ¾a sürgősség tényének rövid indokolásával¾ legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.
Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, a képviselők, a jegyző.
13. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
- az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet
- az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(3) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(4) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(5) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
14. § (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.
(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.
(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.
(4) A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
15.§ A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
16.§ (2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.
A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
17. § (1) A titkos szavazás lebonyolítását a korelnök képviselő végzi.
(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
18. § (1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
- a települési képviselők
- a polgármester,
- a nemzetiségi önkormányzat,
- a jegyző
- az aljegyző.
(3) A rendelet-tervezet képviselő-testületi elfogadása:
A polgármester vagy a jegyző, illetve az aljegyző a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti.
(4) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni a Felsődobsza Község Önkormányzat Hivatali Helyiségének hirdetőtábláján, illetve a település hivatalos honlapján.
(5) A minősített többség: 3 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.
19. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester, távolléte esetén az alpolgármester, együttes akadályoztatásuk esetén a korelnök gondoskodik, ennek során:
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
- rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el.
A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
20. § (1) A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet.
(2) A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást is mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(3) A hozott határozatot meg kell küldeni a jogszabályban meghatározott szervnek, személynek is.
21. § (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
22. § (1) A mindenkori Ügyrendi Bizottság feladatai:
- Részt vesz a vagyonnyilatkozat-tételi eljárások lefolytatásában.
- Javaslatot tesz a polgármester tiszteletdíjára és jutalmazására.
- Kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést.
23. § (1) A hivatal ügyintézőinek ügyfélfogadási ideje:
Hétfő 800―1200
Kedd 800―1200
Szerda 800―1200
Csütörtök ügyfélfogadási szünet
Péntek 800―1200
Ebédszünet hétfőtől csütörtökig 12-től 12:45-ig tart.
(2) A polgármester fogadóórát tart minden hét keddi napján 10.00 órától 11.30 óráig.
(3) A jegyző ügyfélfogadást minden hét keddi napján 10.00 órától 11.30 óráig.
(4) A képviselő-testület tagjai fogadóórát tartanak minden hét keddi napján 11.00 órától 12.00 óráig.
(5) Minden egyéb ügyben az Abaújszántói Közös Önkormányzati Hivatal hivatali ügyintézői az alábbi ügyfélfogadási időben fogadják a lakossági ügyfeleket:
- Az előadók, főelőadók, tanácsosok, fogalmazók, ügyintézők
hétfőn, szerdán 8-tól 15 óráig,
pénteken8-tól 12 óráig tartanak ügyfélfogadást.
- A pénztár az ügyintézők ügyfélfogadási ideje tart nyitva.
- Ebédszünet hétfőtől csütörtökig 12-től 12:45-ig tart.
(6) A jegyző abaújszántói ügyfélfogadási rendje:
A jegyző ügyfélfogadást tart minden hét hétfői és szerdai napján 8.00 órától 12.00 óráig.
24. § (1) A képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről az ülést megelőző 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.
25. § A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.
26. § A költségvetési rendelet elfogadása egy fordulóban történik.
a) A rendelet elfogadásának főbb elemei:
a.a) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele
a.b) az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.
a.c) a munkaértekezletet követően a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét
27. § A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület hivatala, valamint Szilágyiné Fekszi Erika belső ellenőrön keresztül látja el.
28. § (1) Az önkormányzat együttműködik a helyi nemzetiség életkörülményeinek javítása, kulturális értékeinek megőrzése érdekében közvetlen választással létrehozott roma nemzetiségi önkormányzattal.
(2) A települési nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés keretében a polgármester szükség szerint egyeztető megbeszélést kezdeményez a települési nemzetiségi önkormányzat elnökével.
(3) Az önkormányzat biztosítja a helyi roma nemzetiségi önkormányzat (a továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat) működési feltételeit a következő módon:
a) a hivatalban a nemzetiségi önkormányzat munkáját nemzetiségi referensi feladatokkal megbízott ügyintézők segíti,
b) az önkormányzat biztosítja a nemzetiségi önkormányzat üléseinek összehívásával, lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátását (adminisztrálás, gépelés, sokszorosítás, postázás stb.),
c) az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat üléseinek megtartásához a hivatalban helyiséget biztosít, továbbá külső helyszínen történő testületi ülés megszervezéséhez (pl. közmeghallgatás) igény esetén segítséget nyújt,
d) a hivatal, mint a nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve ellátja a gazdálkodási feladatokat.
(4) A (3) a)-d) pontokban foglaltak részletes meghatározására az önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzatok által kötendő megállapodásban kerül sor. A megállapodást szükség szerint, de évente legalább egyszer felül kell vizsgálni.
(5) Az Igazgatási és Szociális Osztály a nemzetiséget érintő szociális ügyekben kérheti a nemzetiségi önkormányzat együttműködését.
Záró rendelkezések
28. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a Felsődobsza Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2012. (IV.27.) önkormányzati rendelet.
1. függelék a 9/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelethez
FELSŐDOBSZA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLET TAGJAINAK,
TISZTSÉGVISELŐINEK NÉVSORA, JELÖLŐ SZERVEZETÜK MEGNEVEZÉSE
1. Polgármester: Luterán András FIDESZ-KDNP
2. Alpolgármester: Gönczi Miklós FIDESZ-KDNP
3. Képviselők:
Sivák Imre független
Untisz László független
Tóth László független
2. függelék a 9/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelethez
FELSŐDOBSZA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLET
BIZOTTSÁGÁNAK TAGJAI
I. Ügyrendi Bizottság
1. Sivák Imre helyi képviselő, bizottsági elnök
2. Tóth László helyi képviselő, bizottsági tag
3. Untisz László helyi képviselő, bizottsági tag
- melléklet a 9/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelethez
AZ ÖNKORMÁNYZAT ALAPTEVÉKENYSÉGE
- 0411233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
- 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
- 013320 Köztemető-fenntartás és – működtetés
- 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
- 064010 Közvilágítás
- 041236 Országos közfoglalkoztatási program
- 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége
8. 041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
9. 041232 Start-munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás
10. 107051 Szociális étkeztetés
11. 999999 Technikai kormányzati funkció
12. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások