Rétközberencs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015.(I.25.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2015. 01. 26- 2016. 01. 31Rétközberencs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015.(I.25.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
2015-01-26-tól 2016-01-31-ig
Rétközberencs Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Az önkormányzat, a képviselő-testület és szervei elnevezése, bélyegzői, jelképei
1.§ (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Rétközberencs Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)
Székhelye: Rétközberencs, Fő út 33.
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testületének elnevezése: Rétközberencs Község Önkormányzata Képviselő- testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)
Székhelye: Rétközberencs, Fő út 33.
(3) A Képviselő-testület Bizottságának elnevezése: Rétközberencs Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (továbbiakban: Ügyrendi Bizottság)
Székhelye: Rétközberencs, Fő út 33.
(4) A Képviselő-testület hivatalának elnevezése: Szabolcsveresmarti Közös Önkormányzati Hivatala (továbbiakban: Önkormányzati Hivatal)
Székhelye: 4496 Szabolcsveresmart, Kossuth út 80.
(5) Az önkormányzat további szervei:
a) Szabolcsveresmarti Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (továbbiakban: Jegyző)
b) Az önkormányzat társulásai, melynek megnevezését az 1. melléklet tartalmazza.
(6) A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyar Köztársaság címerét, körben a „Rétközberencs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete ” feliratot.
(7) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyar Köztársaság címerét, körben a „Rétközberencs Község Polgármestere ” feliratot.
(8) Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyar Köztársaság címerét, körben a „Szabolcsveresmarti Közös Önkormányzati Hivatal” feliratot és sorszámát.
2.§ Az Önkormányzat honlapjának címe: www.retkozberencs.hu.
2. Az önkormányzat átruházott hatáskörei
3.§ (1) A Képviselő-testület által átruházott hatásköröket 2. melléklet tartalmazza.
(2) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről legalább félévente beszámol.
3. A Képviselő-testület működése
4. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést és közmeghallgatást tart.
(2)Az alakuló ülés napirendje:
- választási Bizottság tájékoztatója a választás eredményéről,
- önkormányzati képviselők és polgármester eskütétele,
- polgármester illetményének és költségátalányának meghatározása,
- bizottságok megválasztása,
- alpolgármester megválasztása, eskütétele
- alpolgármester tiszteletdíjának és költségátalányának megállapítása,
- a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának módosítása,
(4) Az alpolgármester választását a Képviselő-testület által a képviselők közül megválasztott elnökből és két tagból álló Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.
(5) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazás szabályai:
- az Ügyrendi Bizottság feladata a titkos szavazás során a technikai feltételek biztosítása, a szavazólapok jegyzői felügyelet melletti elkészítése,
- a szavazás során a teremben elhelyezett szavazófülkét lehet igénybe venni,
- az urnát úgy kell lezárni, hogy azokból a pecsét feltörése vagy az urna szétszedése nélkül ne lehessen szavazólapot eltávolítani,
- a titkos szavazás megkezdése előtt az elnök ismerteti a szavazás főbb szabályait,
- az urna felbontása után az eseti bizottság a szavazatok összeszámlálja, melyről jegyzőkönyvet készít, és aláírásukkal hitelesítenek,
- a titkos szavazás eredményét az elnök ismerteti a Képviselő-testülettel,
- a szavazólapokat a önkormányzati hivatal páncélszekrényében kell elhelyezni és 30 nap után a szavazólapokat a jegyző megsemmisíti.
(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
5.§ (1) A Képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.
(2) A Képviselő-testület üléseinek helye a székhelye, a Képviselő-testület esetenként dönt arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja.
(3) A lakosságot a Képviselő-testület rendes üléséről az ülés időpontját megelőző legalább 2 nappal tájékoztatja a meghívó önkormányzati hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztésével
(4) Sürgős döntést igénylő ügyekben rendkívüli ülés tartható. A rendkívüli ülésről a lakosságot a meghívó önkormányzati hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztésével értesíti az ülés napján.
(5) A Képviselő-testület évente egyszer közmeghallgatást tart.
(6) A közmeghallgatást a lakosságnak 5 nappal előtte meg kell hirdetni. A hirdetés módja:
- a meghívó hirdetőtáblán történő elhelyezése,
- hangos híradóba történő bemondás.
(7) A közmeghallgatáson elhangzott hozzászólásokat értékelni kell. Az értékelés alapján, ha szükséges intézkedés megtétele, akkor a Képviselő-testület kijelöli azt a szervezetet, vagy személyt, aki az előkészítéssel kapcsolatos intézkedéseket előkészíti. Az előkészítés alapján a Képviselő-testület a szükséges döntést meghozza, és erről az érdekelteket értesíti.
4. Ülések tervezése, előkészítése
6.§ (1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester által kiküldött meghívó szerinti időpontokban tartja.
(2) Minden ülésre meg kell hívni:
- a települési képviselőket,
- a jegyzőt,
- a napirendi pontok előadóit,
- a nemzetiségi önkormányzat elnökét,
(3) A tevékenységét érintő adott napirendi ponthoz meg kell hívni:
- az önkormányzati intézmény vezetőjét,
- az országgyűlési képviselőt,
- az egyházak képviselőjét,
5. Az előterjesztések
7.§ (1) A Képviselő-testület ülésére az előterjesztés írásban vagy szóban nyújtható be.
(2) Előterjesztésnek minősül a rendeleti- és határozat javaslat, és a beszámoló.
(3) Az előterjesztés két részből áll:
- az első részben meg kell határozni az előterjesztés tárgyát, ismertetni kell az előzményeket, a tárgykörre vonatkozó jogszabályokat, a lehetséges döntési alternatívákat,
- az előterjesztés második része a határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelős személy megnevezésével és a határidő megjelölésével.
(4) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
- a polgármester,
- az alpolgármester,
- a jegyző,
- a Képviselő-testület tagja,
- a Képviselő-testület bizottsága,
- a Képviselő-testület által felkért személy vagy szerv vezetője.
(5) A Ügyrendi Bizottság állásfoglalásával, véleményével nyújthatók be a költségvetés elfogadásáról és ennek beszámolóiról szóló előterjesztések.
(6) Kizárólag írásban nyújthatók be:
- az önkormányzati rendeletalkotással,
- az összeférhetetlenség kivizsgálásával,
- a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával,
- a hitelfelvétellel,
- az intézményalapítással, átszervezéssel, megszüntetéssel,
- a helyi népszavazás kiírásával
kapcsolatos előterjesztések.
(7) Szóbeli előterjesztés esetén is írásban be kell nyújtani a döntés tervezetét.
6. A Képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése
8.§ (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén a testület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.
(2) Tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 30 napot meghaladó távollét.
(3) A Képviselő-testület ülését az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
(4) Az ülésre szóló meghívót a Képviselő- testület ülésének napját megelőzően legalább 3 nappal kell a megküldeni.
(5) Rendkívüli esetben a Képviselő-testület ülése 24 órával az ülés előtt telefonon is összehívható.
9.§ (1) A határozatképtelenség miatt elmaradt ülést 8 napon belül össze kell hívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
(2) Az (1) bekezdés szerint összehívott ülés napirendjei közé új napirendek is felvehetők.
10.§ Az ülés vezető jogkörei:
- megállapítja az ülés határozatképességét,
- javaslatot tesz az ülés napirendjére,
- tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
- szünetet rendelhet el,
- lezárja a vitát,
- szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat és megállapítja a szavazás eredményét,
- lezárja a napirendi pontok tárgyalását,
- intézkedéseket hoz az ülés rendjének biztosítására,
- bezárja az ülést.
11.§ (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
- polgármesteri beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és a két ülés között történt fontosabb intézkedésekről, eseményekről,
- a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok,
- a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok,
- egyebek.
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől polgármesteri vagy képviselői javaslatra eltérhet. A javaslattal kapcsolatos döntést nem kell határozatba foglalni.
(3) A napirendi pontok tárgyalási sorrendje:
- az előterjesztő kiegészítése az írásos előterjesztéshez,
- az előterjesztéssel kapcsolatos bizottság vélemény ismertetése,
- az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
- vita az előterjesztéssel kapcsolatban,
- döntés a módosító javaslatokról,
- döntés az eredeti előterjesztésben foglalt javaslatról.
12.§ (1) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.
(2)A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót, ha a hozzászólás nem a napirendhez kapcsolódik.
(3) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a polgármester biztosítja.
(4) A döntés meghozatala után az ülésvezető köteles szót adni a jegyzőnek jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.
13.§ A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő megfogalmazást használ,
- rendreutasítja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi.
- rendreutasítja az ülésen részt vevő hallgatóság tagját, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi.
7. Döntéshozatali eljárás
14.§ (1) Nyílt szavazásnál a képviselők kézfelemeléssel szavaznak: „igen”, „nem” és „tartózkodom” szavazattal.
(2) Titkos szavazásra a 4.§ (4)-(6) bekezdése az irányadó.
(3) A polgármester először a módosító indítványokat bocsátja szavazásra. A módosító indítványok elfogadásához egyszerű szavazati arány szükséges.
(4) A módosító indítványt az előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
(5) Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott eseteken kívül:
- a titkos szavazás,
- a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárás,
- az önkormányzati vagyon elidegenítésnek
elrendeléséhez.
(6) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, szünet elrendelése után a polgármester újra szavazásra bocsáthatja a javaslatot.
(7) Ha a Képviselő-testület a (6) bekezdésben szabályozott eljárásban újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésre ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség.
(8) Az a képviselő, aki a döntéshozatalban érintett, a szavazás előtt köteles szóban bejelenteni a Képviselő-testületnek. Az érintett képviselő dönthet úgy, hogy nem vesz részt a szavazásban, ekkor a határozatképesség szempontjából figyelembe kell venni.
15.§ (1) A szavazás megkezdése előtt névszerinti szavazásra tehet javaslatot:
- a polgármester,
- az alpolgármester,
- a Képviselő-testület tagja.
(2) A névszerinti szavazás elrendeléséről a Képviselő-testület egyszerű többséggel, határozattal dönt.
(3) Névszerinti szavazás tartható:
- a hitel felvételéről,
- önkormányzati vagyon elidegenítéséről,
- az önkormányzat által alapított címek és kitüntetések adományozásáról.
(4) A névszerinti szavazásnál a jegyző abc sorrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak nevét, akik nevük felolvasásakor "igen", "nem", "tartózkodom" kijelentéssel szavaznak. A szavazás megkezdése előtt a polgármester bejelenti, hogy elsőként vagy utolsóként kíván szavazni.
(5) A névszerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a polgármester és jegyző ír alá, és azt Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
16.§ (1) A rendelet alkotását kezdeményezheti:
- a polgármester,
- az alpolgármester,
- a Képviselő-testület tagja,
- a Képviselő-testület bizottsága,
- a jegyző,
- a kisebbségi önkormányzat elnöke,
- az egyházak és civil szervezetek vezetője.
(2) A rendelet-tervezeteket a jegyző készíti. Az előkészítés során:
- a közreműködők között elosztja a munkát,
- gondoskodik a bizottsági és arra jogosult szervek véleményeztetésről és az észrevételek feldolgozásáról,
- elkészíti az előzetes hatásvizsgálatot,
- megszervezi az adminisztrációs munkát,
- részt vesz a tervezet Képviselő-testület előtti megvitatásában.
(3) Az önkormányzati rendeletet az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.
(4) A rendeletet kihirdetési záradékkal kell ellátni az alábbiak szerint: „Kihirdetve Kelt.:………… jegyző aláírás”
17.§ A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:
- a rendelet számát, kihirdetésének idejét, címét,
- a rendelet módosításait,
- a rendelet hatályon kívül helyezését.
18.§ (1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újra kezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni, az alábbiak szerint
„Rétközberencs Község Önkormányzata Képviselő-testületének
…./….(…...)
h a t á r o z a t a
………… -ról”
(2) A határozat az (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
- a Képviselő-testület döntését,
- a végrehajtásra szolgáló határidőt,
- a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
(3) E §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.
8. A jegyzőkönyv
19.§ (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv egy példányban készül, melyből egy példányt az önkormányzati hivatal jegyzői irodájában kell elhelyezni, Kormányhivatalnak jogszabály által meghatározott úton kell megküldeni.
(2) A jegyzőkönyv mellékletét képezik:
- a jelenléti ív,
- a meghívó,
- az írásos előterjesztések,
- a titkos szavazásról készített jegyzőkönyv,
- a név szerinti szavazásról készített jegyzőkönyv.
20.§ A nyílt ülésről készült jegyzőkönyv az önkormányzati hivatalban ügyfélfogadási időben tekinthető meg. A jegyzőkönyvről másolat kérhető, melynek díját külön szabályzat tartalmazza.
9. A Képviselő-testület bizottságai
21.§ (1) A Képviselő-testület 1 állandó bizottságot hoz létre az Ügyrendi Bizottságot. Az Ügyrendi Bizottság 3 fő képviselőből áll.
(2) A Képviselő-testület egyes feladatainak ellátására ideiglenes bizottságot is létrehozhat.
(3) Az Ügyrendi Bizottság feladatai:
- az összeférhetetlenséggel, méltatlansággal összefüggő a Magyarország helyi önkormányzatairól szólótörvényben meghatározott feladatok ellátása
- a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos Magyarország helyi önkormányzatairól szólótörvényben meghatározott feladatok ellátása
- véleményezi a költségvetési tárgyú előterjesztéseket.
(4) Az Ügyrendi Bizottság maga állapítja meg működése részletes szabályait. A bizottság határozatképességére, a határozathozatal módjára, a zárt ülés tartására és jegyzőkönyvének elkészítésére a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok az irányadók.
10. A képviselők jogai és kötelezettségei
22.§ (1) A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.
(2) A képviselő előzetesen köteles bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselő-testület vagy annak bizottsága ülésén nem tud részt venni.
(3) A képviselő a Képviselő-testület, annak bizottsága, a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban.
(4) A tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.
11. A polgármester
23.§ (1) A polgármester főállásban látja el tisztségét.
(2) A polgármester minden hét első napján 8 órától -12 óráig tart ügyfélfogadást.
(3) A polgármester feladatai a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakon túl:
- segíti a képviselők munkáját,
- fogadja az önkormányzattal kapcsolatban álló partnerek képviselőit, és a velük való tárgyalás során előzetes megállapodásokat köt,
- véleményt nyilvánít a település életét érintő kérdésekben,
- nyilatkozik a sajtónak, a hírközlő szerveknek.
(4) A polgármester szabadságának kiadása tárgyában a polgármester és a Képviselő-testület jóhiszeműen együttműködve, a rendeltetésszerű joggyakorlás elvét figyelembe véve jár el.
12. Alpolgármester
24 § (1) A Képviselő-testület 1 fő alpolgármestert választ a Képviselő-testület tagjai közül.
(2)Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
13. A jegyző
25.§ (1) A jegyző feladatai a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakon túl:
- a polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület, a bizottság elé kerülő előterjesztéseket,
- ellátja a Képviselő-testület, a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatait,
- szervezi a jogi felvilágosító munkát,
(2) A jegyző ügyfélfogadást tart: szerdán 8 órától - 12 óráig, 13 órától – 15.30 óráig
14. A önkormányzati hivatal
26.§ (1) Az önkormányzati hivatal szervezeti felépítését a 3. melléklet tartalmazza.
(2) A önkormányzati hivatal igény szerint köteles adatokat szolgáltatni, jelentéseket készíteni a polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságnak.
(3) A önkormányzati hivatal hétfőn, kedden 8 órától - 12 óráig, szerdán 8 órától – 12 óráig 13 órától – 16 óráig, csütörtökön 8 órától - 12 óráig tart ügyfélfogadást. Pénteken nincs ügyfélfogadás. A Rétközberencsi Kirendeltség ügyfélfogadási rendje: hétfőn 8 órától – 12 óráig és 13 órától – 16 óráig, kedden nincs ügyfélfogadás, szerdától péntekig 8 órától – 12 óráig tart ügyfélfogadást.
27.§ (1)Az Önkormányzat a Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez térítésmentesen biztosítja:
- a Önkormányzati Hivatal tanácskozótermét az ülések és rendezvények tartására,
- a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását.
(2) A jegyző gondoskodik a Önkormányzati Hivatal útján a nemzetiségi önkormányzat:
- testületi üléseinek előkészítéséről,
- a meghívóinak, előterjesztéseinek elkészítéséről és kiküldéséről,
a jegyzőkönyveinek elkészítéséről és Kormányhivatalhoz megküldéséről.
15.Helyi népszavazás
28. §.(1) A helyi népszavazást a polgármesternél 200 fő választópolgár kezdeményezhet.
(2) A helyi népszavazás kiírását előíró Képviselő-testületi ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni az aláírást gyűjtők képviselőjét.
(3) A helyi népszavazásra a helyi önkormányzatokról szóló törvény és a választási eljárásról szóló törvény megfelelő szabályait kell alkalmazni.
16. Az Önkormányzat gazdálkodása, vagyona
29.§ (1) A Képviselőtestület a költségvetését két fordulóban fogadja el.
(2) Az első fordulóban, a koncepcióban:
- számba kell venni a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelveket,
- át kell tekinteni az önkormányzat kötelező és szabadon vállalt feladatait,
- fel kell mérni és elemezni a bevételi forrásokat azok bővítésének lehetőségeit,
- meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait,
- egyeztetni kell az igényeket a célkitűzésekkel,
- meg kell határozni a szükségletek kielégítési sorrendjét,
- vizsgálni kell a várható döntések hatásait.
(3) Második fordulóban az Önkormányzat költségvetési rendelet tervezetét tárgyalja a Képviselő-testület.
30.§ Az önkormányzat vagyonát és vagyongazdálkodás szabályait az Önkormányzat külön rendeletben szabályozza.
17. Záró rendelkezések
31.§ (1) Ez a rendelet 2015. 01. 26-án lép hatályba.
(2) Hatályát veszti az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2011.(V.18.) önkormányzati rendelete.