Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015. (I.31.) önkormányzati rendelete

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2015. 02. 01- 2018. 07. 11

I. fejezet

Bevezetés



Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva a 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 53.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1.§ A Képviselő-testület és szervei számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban Mötv.) és a vonatkozó jogszabályokban foglalt feladat- és hatásköri, valamint szervezeti és működési előírásokat a jelen Szervezeti és Működési Szabályzatban (továbbiakban: SzMSz) foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.


2.§ Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét az 1/1989.(IX. 25.) T. számú önkormányzati rendelet állapítja meg.


3.§ Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására a 20/1992. (X. 9.) KT. és a 21/1992.(X. 9.) KT. számú rendeleteket alkotta meg.


II. fejezet

Általános rendelkezések


4.§ (1) Az önkormányzat megnevezése:                        Szentes Város Önkormányzata


      (2) Az Önkormányzat székhelye:                                Szentes, Kossuth tér 6.


      (3) Az Önkormányzat törzskönyvi azonosító száma: 726928


5.§ Szentes Város és Nagytőke Község képviselő-testületei a Mötv. 85. §-ában foglalt felhatalmazás alapján közös önkormányzati hivatalt alakítottak és tartanak fenn az igazgatási feladataik ellátására.

         A Közös Önkormányzati Hivatal megnevezése: Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal.


6. §. Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm rendelet 13. § (1) bekezdés d) pontja szerint megjelenítendő gazdálkodó szervezetek részletes felsorolását az 1. melléklet tartalmazza 



III. fejezet

Helyi közügy vállalása


7.§ (1) Az önkormányzat képviselő-testületének önként vállalt önkormányzati feladatait a 2. melléklet rögzíti.

(2) A helyi közügy önálló megoldásának elvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melyben szükséges tisztázni a feladat ellátásának anyagi, személyi és tárgyi feltételeit. Az előkészítő eljárás eredményéről összegző előterjesztés csak akkor kerülhet a képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat elvállalásával elérendő célt, a megoldás részletes feltételeit és költségeit.


8.§ A Képviselő-testület kizárólagos hatásköréből nem ruházható át a Mötv. 42. § (1) bekezdésében foglaltakon túl:

a.) alapítványhoz való csatlakozás

b.) belföldi önkormányzattal való együttműködés továbbá önkormányzati szervezethez való csatlakozás esetén az együttműködés és a csatlakozás felmondása

c.) létesítmény elnevezése

d.) helyi közügy önálló megoldásnak vállalása, illetőleg arról történő lemondás

e.) Képviselő-testület munkatervének elfogadása

f.)  hitel felvétele

g.) gazdasági társaság alapítása, illetve abban való részvétel, gazdasági társaságból való kilépés, illetve gazdasági társaság megszüntetése.

          


9.§ A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását a 3. melléklet szerint a polgármesterre és bizottságaira ruházza át.



IV. fejezet

A települési képviselő



10.§ A települési képviselő kötelezettsége a Mötv.-ben foglaltakon túl:


a) akadályoztatása esetén távolmaradását a polgármesternek, illetőleg a bizottság elnökének előre bejelenteni

b) felkérés alapján a képviselő-testület, illetve az adott bizottság ténymegállapító és egyéb vizsgálatában közreműködni

c) a képviselői minőségben megszerzett vagy tudomására jutott információk nyilvánosságra kerüléséig annak saját maga és más előnyére, illetőleg hátrányára történő felhasználásától tartózkodni.


11.§ A települési képviselők fogadóóráikat az általuk előre meghirdetett helyen és időben tartják.


12.§ (1) Amennyiben a képviselő a Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeinek nem tesz eleget, a képviselő-testület a képviselő havi tiszteletdíját határozatában csökkentheti, vagy megvonhatja.


(2) Képviselő-testületi ülésről való távolmaradása esetén a képviselői tiszteletdíj:      

a) 6 hónap időtartamra 50 %-kal csökken, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott Képviselő-testületi ülések legfeljebb felén vett részt,

b) a tiszteletdíj 6 hónap időtartamra további 10 %-kal csökken, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott Képviselő-testületi ülések legfeljebb

egyharmadán vett részt,

c) a tiszteletdíj 6 hónap időtartamra további 10 %-kal csökken, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott Képviselő-testületi ülések legfeljebb egynegyedén vett részt,

d) a tiszteletdíj 6 hónap időtartamra megvonásra kerül, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott Képviselő-testületi ülések kevesebb, mint egynegyedén vett részt.


(3) A bizottsági ülésről való távolmaradása esetén a tiszteletdíjnak az adott bizottsági tagságért, vagy bizottsági elnöki tisztségért járó hányada:

a) 6 hónap időtartamra 50 %-kal csökken, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott bizottsági ülések legfeljebb felén vett részt,

b) a tiszteletdíj 6 hónap időtartamra további 10 %-kal csökken, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott bizottsági ülések legfeljebb egyharmadán vett részt,

c) a tiszteletdíj 6 hónap időtartamra további 10 %-kal csökken, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott bizottsági ülések legfeljebb egynegyedén vett részt,

d) a tiszteletdíj 6 hónap időtartamra megvonásra kerül, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott bizottsági ülések kevesebb, mint egynegyedén vett részt


(4) A jegyző félévente köteles tájékoztatni a Képviselő-testületet a képviselő és a nem képviselő bizottsági tagok képviselő-testületi illetve bizottsági üléseken való részvételéről.


(5) Amennyiben a képviselő személyes érintettsége esetén  - törvényben meghatározott – bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget a képviselő-testület soron következő rendes ülésén dönt a képviselő havi  tiszteletdíjának maximum 50%-os csökkentéséről.


13.§ A települési képviselői juttatások, tiszteletdíjak mértékét a 25/2014. (XII.29.) önkormányzati rendelet szabályozza.


V. fejezet

A képviselő-testület


14.§ (1) Az önkormányzati jogokat az önkormányzat képviselő-testülete gyakorolja.

(2) A képviselő-testület önkormányzati feladatai ellátásának sorrendi meghatározásánál a munkaterv, az ellátáshoz szükséges anyagi eszközök tekintetében pedig az éves költségvetés előirányzatai a meghatározóak.


15. § (1) A képviselő-testület létszáma 14 fő. A Mötv. 66 §-a értelmében a polgármester is önkormányzati képviselőnek tekintendő, így a képviselő-testület tagjainak száma 15 fő.

(2) A határozatképtelenség miatt elmaradt ülést 8 napon belül ugyanazon napirend megtárgyalására újra össze kell hívni.

         

A képviselő-testület munkaterve


16.§ (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi munkáját.

          (2) A munkatervet a polgármester terjeszti a testület elé, legkésőbb a tárgyévet megelőző év november 30-áig.

          (3) A munkaterv tervezetére javaslatot tesznek a:

               a) települési képviselők

              b) bizottságok

            c) jegyző

              d) önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok vezetői

          (4) A munkaterv tartalmazza:

a) a testületi ülések tervezett időpontjait, napirendjét

b) a napirendi pontok előkészítéséért felelős szervezeti egység nevét

c) a jogszabályban kötelezően előirt napirendi pontokat

          (5) A munkaterv-javaslat előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a munkaterv összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról.

(6) A Képviselő-testület által elfogadott munkatervet az elfogadást követő 15 napon  belül meg kell jelentetni a város honlapján és meg kell küldeni:

              a) a képviselőknek

              b) a bizottságok nem képviselő tagjainak

              c) a munkatervbe felvett javaslat előterjesztőjének

              d) a városi könyvtárnak.


Előterjesztések


17.§ (1) Az előterjesztések írásban vagy szóban tehetők meg.

          (2) A testületi ülésre előterjesztést tehetnek:

- a polgármester

- az alpolgármester

- a bizottságok elnökei a bizottsági határozat alapján

- bármelyik képviselő

- a jegyző

- a jegyző megbízásából a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal vezető köztisztviselői

- a Képviselő-testület által alapított gazdasági társaságok ügyvezetői

- és mindazok, akiket a képviselő-testület előterjesztés készítésére felkér, illetve kötelez.

(3) Az írásbeli előterjesztéseket a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzői Irodájához kell leadni az ülést megelőzően legalább 12 nappal.

(4) A képviselő-testület tagjai vagy a képviselő-testület állandó bizottsága által ilyen módon benyújtott előterjesztést a polgármester köteles a soron következő ülés napirendjére tűzni.

          (5) Az előterjesztés főbb elemei:

- a tárgy pontos meghatározása

- annak áttekintése, hogy a témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha    

  igen, akkor milyen döntés született

- az előkészítésben részt vevők megnevezése

- a meghozandó döntés indokainak bemutatása

- ha azt a kisebbségben maradt fél kéri, az előkészítés során felmerült kisebbségi

   vélemények bemutatása

- határozati javaslat, amely egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből áll

- az esetleges alternatív döntésre előterjesztett javaslatok egymástól elkülönülő megfogalmazása

- a végrehajtásért felelős személy megnevezése

- a végrehajtási határidő megjelölése

- amennyiben a határozat végrehajtásának pénzügyi vonzata van, annak összege és

   forrása.


(6) Egyszerűsített, azaz csak határozati javaslatból és értesítő részből álló előterjesztés kizárólag akkor szerepelhet a testület előtt, ha

     - csak egyféle döntés hozható és

     - a döntésnek közvetlen pénzügyi vonzata nincs.

(7) Az előterjesztést tárgyaló ülésen a napirendi pont előadója az előterjesztést aláíró személy vagy az általa kijelölt szakelőadó. Szervezet vagy bizottság esetén annak vezetője, illetve elnöke.

(8) Rendeletet csak az illetékes szakbizottság/ok/ és a Jogi, Ügyrendi és Közbeszerzési Bizottság véleményezésével lehet előterjeszteni.

(9) Önkormányzati intézmény képviselő-testület vagy bizottság előtti beszámolójához mellékelni kell a jegyző kiegészítő jelentését, amely értékeli a beszámolót, az intézmény tevékenységét, megfogalmazza a szükséges intézkedéseket és a határozati javaslatot.


(10) Az előterjesztéseket – a zárt ülésen tárgyalandó kivételével – az ülés meghívójának és az előterjesztések írásos vagy elektronikus adathordozón történő kiadásával egyidejűleg elérhetővé kell tenni az Önkormányzat honlapján. Az ülésen kiadott előterjesztéseket az ülést követő munkanapon szintén el kell helyezni a honlapon.


18.§ A képviselő-testület egyszerű többségű határozatával meghatározhatja, hogy a soron következő ülésére mely napirendi pontot/pontokat/ kötelező felvenni.



A Képviselő-testület ülésének összehívása


19.§ (1) A Képviselő-testület feladat- és hatáskörét testületi ülésen gyakorolja.

(2) A Képviselő-testület havonta egy, de évente legalább a Mötv. 44.§-ában meghatározott számú ülést tart. Kivételes esetekben a testület ülésszakra is összehívható.

     (3) A képviselő-testület évente egy alkalommal nyári ülésszünetet tart, melyről a lakosságot a helyi sajtó útján értesíti.

(4) A Képviselő-testület rendes ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a Jogi, Ügyrendi és Közbeszerzési Bizottság elnöke hívja össze az önkormányzat székhelyén.

     Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshová is összehívható.

(5) A meghívót és az írásbeli vagy elektronikus adathordozón tárolt előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt az érdekeltek az ülés időpontját megelőzően legalább 10 nappal kézhez kapják. Ettől eltérni csak kivételesen lehet.

(6) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület ülése a legalkalmasabb formában – akár telefonon – is összehívható.

     (7) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a meghívó küldésével egyidejűleg a település lakosságát is tájékoztatni kell. A tájékoztatás a város honlapján keresztül történik.


(8) Rendkívüli ülést kell összehívni az esetben, ha haladéktalanul dönteni kell a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben és a munkaterv szerinti képviselő-testületi ülés bevárása az önkormányzat számára hátrányt okozhat.



A Képviselő-testület ülésére meghívandók köre


20. § (1) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a)a képviselőket,

b)a bizottságok nem képviselő tagjait

c)a jegyzőt,

d)a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szerv vezetőjét,

e)az önkormányzati intézmények vezetőit,

f)azokat a személyeket, akiknek a jelenléte az előterjesztés tárgyalásánál az előterjesztő megítélése szerint szükséges

g)a választókerület országgyűlési képviselőjét

h)a városi rendőrkapitányt,

i)a honvédség helyőrségi parancsnokát

j)a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Szentesi Katasztrófavédelmi Kirendeltségének vezetőjét

k)Szentes város díszpolgárait

l)a Csongrád Megyei Önkormányzat Közgyűlésének szentesi lakóhelyű tagjait,

m)a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal vezető köztisztviselőit

n)a Szentesi Járási Hivatal vezetőjét

o)a Szentesi Járásbíróság elnökét,

p)a Szentesi Járási Ügyészség vezetőjét,

q)a városban működő állami és egyházi fenntartású szociális és közoktatási intézmények vezetőit

r)a települési nemzetiségi önkormányzatok elnökét,

s)a Városi Civil Tanács elnökét

t)Szentesen működő szakszervezetek, érdekképviseletek városi szintű vezetőit, koordinátorait,

  1. a Magyar Távirati Iroda megyei, a Csongrád megyei lapok és a helyi médiumok tudósítóit,


(2)  A meghívottak részt vehetnek – tanácskozási joggal – a képviselő-testület ülésén. A képviselő-testület ülésére az (1) bekezdés h - t pontjai szerint meghívottakat a tanácskozásban való részvételre – 5 perces időkeretben -  a polgármester, alpolgármester, jegyző,  bizottsági elnök javaslatára a Képviselő-testület kéri fel. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

   

         

A napirend megállapítása


21.§ (1) A képviselő-testület az előterjesztett napirendi javaslat elfogadásáról vita nélkül dönt.

   (2) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő és bármely képviselő tehet ügyrendi javaslatot, melyet indokolni köteles. A javaslat és az indokolás elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

  (3) A képviselő-testület a napirendi pontokat az elfogadott sorrend szerint tárgyalja.


22.§ A napirend összeállítása az alábbi sorrend szerint történik:


a)Tájékoztató az előző testületi ülés óta történt fontosabb eseményekről

b)Interpellációkra válasz, interpellációk

c)Személyi ügyek (kinevezés, felmentés, választás, megbízás, fegyelmi)

d)Munkatervben szereplő napirendi pontok

e)Rendeletalkotás

f)Egyéb előterjesztések

g)Beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtás


23.§ A napirendi pont vagy előterjesztés sürgősségi tárgyalását indítványozhatja:

          a) bármelyik képviselő

          b) a polgármester, alpolgármester

          c) a jegyző

          d) a témakör szerint illetékes bizottság

          e) a polgármester ellenjegyzésével az önkormányzat intézményének, gazdasági társaságának vezetője.


24.§ (1) A sürgősségi indítványt rövid indokolással legkésőbb 1 órával az ülés megkezdése előtt a polgármesternél kell benyújtani.

  (2) A sürgősség elfogadásáról a testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

             


A Képviselő-testület ülésének vezetése


25.§ A Képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester akadályoztatása esetén a Jogi, Ügyrendi és Közbeszerzési Bizottság elnöke (továbbiakban: ülésvezető) vezeti.


26.§ Az ülésvezető feladatai és jogosítványai:

         a) megállapítja /figyelemmel kíséri/ a határozatképességet, megnyitja /berekeszti/ az ülést

          b) javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítők személyére, amelyről a képviselő-testület vita nélkül határoz

          c) tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről

          d) előterjeszti a napirendi javaslatot. A napirendi javaslattal kapcsolatban bármely képviselő indokolás nélkül indítványt terjeszthet elő újabb napirendi pont felvétele, egyes napirendi pontok összekapcsolása vagy szétválasztása, illetve egyes előterjesztéseknek a napirendről való levétele tárgyában. A napirendre tett javaslat, illetve az indítványok felett a képviselő-testület vita nélkül határoz

e) napirendi pontonként ismerteti a bizottsági véleményeket, abban az esetben ha azok konkrét  javaslatot tartalmaznak, a bizottságok elnökeinek megadja a szót, .kérdésfeltevésre ad lehetőséget, majd megnyitja, vezeti, illetőleg lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatot

          f) a hosszúra nyúlt vita lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását vagy a vita lezárását

          g) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától. A figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót. A szómegvonás kivételes jog, amellyel csak rendkívüli esetben élhet, annak következményeként az illető ugyanazon ügyben ismételten nem szólalhat fel.

             Amennyiben a képviselő a vitában személyes érintettség okán szólni kíván, részére a hozzászólás lehetőségét biztosítani kell.

       h) tárgyalási szünetet rendelhet el a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor: az ülést meghatározott időre félbeszakítja vagy berekeszti és bejelenti az ülés összehívásának idejét

          i) biztosítja az ülés zavartalan rendjét, rendre utasíthatja vagy ismételt figyelmeztetés után kiutasíthatja azt, aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít.


Az interpelláció szabályai


27.§ (1) A képviselők a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz – önkormányzati feladatkörükbe tartozó ügyekben – interpellációt terjeszthetnek elő a napirend megtárgyalását követően.

         (2) Az interpelláció olyan írásban benyújtott felvilágosítás kérés, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörébe tartozó feladatok ellátásával, illetőleg annak valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe kell tartoznia.

          (3) Az interpellációt a polgármesternél – legkésőbb 3 nappal az ülés előtt – írásban, kivételesen a testületi ülésen szóban lehet előterjeszteni.

           (4) Amennyiben az interpellációt a /3/ bekezdésben meghatározott határidőn túl vagy a testületi ülésen nyújtották be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az interpelláló részére 15 napon belül írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a döntés a soron következő ülésen történik.

           (5) Az interpellációra adott választ a Képviselő-testület tagjainak meg kell küldeni. Az ülésen az interpelláló képviselő nyilatkozik az interpellációkra adott válasz elfogadásáról. Ha az interpelláló a választ nem fogadja el, arról a testület vita nélkül, többségi szavazással határoz.

          (6) Ha az interpelláló képviselő a soron következő ülésen nincs jelen, az azt követő ülésen nyilatkozik az elfogadásról. Amennyiben a következő ülésen sem jelenik meg, és írásban sem nyilatkozik az interpelláció elfogadásáról, úgy arról a testület vita nélkül, többségi szavazással határoz.

          (7) Ha a testület a választ nem fogadja el, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, amelyben az interpelláló képviselő köteles részt venni. A részletes kivizsgálás eredményéről a testületet az ügy kivizsgálását követő legkorábbi ülésen tájékoztatni kell.


A vita és a döntéshozatal módja


28.§ (1) Az egyes napirendi pontok tárgyalását maximum 10-10 perces szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő vagy az általa kijelölt szakelőadó és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.

          (2) A szóbeli kiegészítésnek az írásbeli előterjesztéshez képest új információkat és az előterjesztés lényegét kell tartalmaznia.


29.§ (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők kérdéseket intézhetnek.

          (2) Ha az előterjesztés vitája során ugyanazon személy ugyanazon napirendi ponttal kapcsolatosan másodszor jelentkezik szólásra, az ülésvezető a második hozzászólását 5 percre korlátozhatja.

Ha ugyanazon személy ugyanazon napirendi ponttal kapcsolatosan esetlegesen harmadszor jelentkezik szólásra, az ülésvezető harmadik hozzászólásának időtartamát 2 percre korlátozhatja.

(3) A szavazás előtt a polgármester a jegyzőnek szót ad, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

          (4) A vita lezárása után személyes megjegyzésre legfeljebb 2 perc időtartamra szót kell adni annak, aki a vitában elhangzott, ellene szóló megjegyzést kívánja elhárítani vagy a felszólalásával kapcsolatos félreértést kívánja eloszlatni.


30.§ Szavazás előtt a napirendi pont vitáját az előterjesztő összefoglalhatja és véleményt nyilváníthat a döntési javaslathoz elhangzott indítványokról.


31.§ Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító indítványokat – akként, hogy elsőként az utolsó módosító indítványt -, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.

          A módosító indítvány elfogadásához olyan szavazati arány szükséges, amilyen szavazati arány az eredeti javaslat elfogadásához kell.


32.§  (1) A határozat meghozatalához a jelen lévő képviselők több mint felének egybehangzó szavazata szükséges /egyszerű többség/


(2) A megválasztott képviselők több mint felének egybehangzó szavazata szükséges (minősített többség) a Mötv. 50. §-ában foglaltakon túl az alábbiakkal kapcsolatos döntésekhez:


a) alapítványhoz való csatlakozás

b) belföldi önkormányzattal való együttműködés

c) gazdasági társaság alapításához, illetve abban való részvételhez, gazdasági társaságból való kilépéshez, illetve gazdasági társaság megszüntetéséhez

d) a sürgősségi indítvány elfogadásához

e) fegyelmi ügyben

f)  helyi közügy megoldásának vállalásához, illetőleg arról történő lemondáshoz

g) díszpolgári cím adományozásához és visszavonásához

h) közterület és létesítmény elnevezéséhez, emlékmű állításához

i)  településrendezési terv jóváhagyásához

j)  kötvénykibocsátáshoz

k) a munkabér kifizetés teljesítéséhez szükséges hitel kivételével 10 millió Ft-ot meghaladó hitelfelvételhez

l)   helyi népszavazás kiírásához

m) név szerinti szavazáshoz

n) amit törvény vagy helyi rendelet minősített többség meglétéhez köt.


33.§ (1) A nyílt szavazás elsősorban szavazatszámláló géppel, az „igen”, „nem”, „tartózkodom” gomb megnyomásával, a gép meghibásodása esetén kézfelemeléssel történik. Ha a szavazás kézfelemeléssel történt, a szavazatokat a jegyző számlálja össze. Kézfelemeléssel történő szavazás esetén az ülésvezetőnek először az igen, majd a nem, végül a tartózkodó álláspontra vonatkozóan kell a képviselőket a szavazásra felszólítani. Kétség esetén a szavazást kézfelemeléssel meg kell ismételni.


         (2) Ha a Mötv. szerint nem kötelező a zárt ülés tartása, azt a polgármester, alpolgármester, bármelyik önkormányzati képviselő és a jegyző is indítványozhatja. A javaslat elfogadásáról egyszerű többséggel a Képviselő-testület dönt.


         (3) az érintett kérésére történő zárt ülés elrendelésének akkor van helye, ha az érintett a kérését írásban terjesztette elő.

 34.§   A képviselő-testület a Mötv. 48.§ szerintiek indítványára minősített többséggel név szerinti szavazást rendelhet el. A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a jelenléti ív alapján a képviselőket  abc sorrendben, személy szerint szólítja és mindegyik képviselő a nevének elhangzása után hangosan adja le szavazatát. A képviselő által adott választ /igen, nem, tartózkodom/ a jegyző a névsorban rögzíti.



A képviselő-testület döntései


35.§  (1) A képviselő-testület:

a) rendeletet alkot vagy

b) határozatot hoz.

          (2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:

  • az ügyrendi kérdésekről
  • a képviselői interpellációra és a kérdésre adott válasz
  • tájékoztató anyag
  • sürgősségi indítvány

elfogadásáról.


36.§ (1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, valamint a végrehajtás határidejét és felelősét, továbbá ha a határozat végrehajtásának pénzügyi vonzata van, annak összegét és forrását.

        

(2) A képviselő-testület hatósági határozataira – a Mötv.-ben foglalt eltérésekkel – a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályait kell alkalmazni.

(3) A bonyolultabb, több módosító indítványról, valamint a szóban tett javaslatról hozott döntés szó szerinti megfogalmazásának idejére az ülésvezető az ülést felfüggesztheti.


37.§  (1) A képviselő-testület által alkotott rendeletek jelölése:

              Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének ……./a rendelet sorszáma/ …./évszám/……./kihirdetés dátuma/ önkormányzati rendelete a ……………../tárgy megjelölése./

          (2) A határozatok jelölése:

              a határozat sorszáma /dátum

          (3) A rendeletet és a határozatot a naptári év elejétől kezdődően, folyamatosan kell számozni.



Rendeletalkotás


38.§ (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

- a települési képviselő

- a képviselő-testület bizottsága

- a polgármester

- az alpolgármester

- a jegyző

- az aláírásgyűjtéssel a város választópolgárainak 5 %-a.

- a szabályozandó tárgykörben érintett érdekképviseleti szerv

- a nemzetiségi önkormányzat az adott nemzetiséget érintő ügyben.

(2) A képviselő-testület tagja a képviselő-testületi ülésen közvetlenül is nyújthat be rendelet-tervezetet, illetve kezdeményezést.

(3) Amennyiben a rendelet-tervezetet tárgyalásra alkalmas módon nyújtották be, azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.

(4) Amennyiben a rendelet-tervezet részletes előkészítése szükséges, úgy az ülésvezető indítványozza, hogy a képviselő-testület foglaljon állást a rendeletalkotás szükségességéről, főbb elveiről, az előkészítés menetéről és felelőséről.

(5) A Képviselő-testület elhatározhatja a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását is.

(6) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik a Jogi, Ügyrendi és Közbeszerzési valamint a tárgy szerint illetékes más bizottság közreműködésével. A Képviselő-testületet a jegyző tájékoztatja az előkészítésnél felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is.

(7) Biztosítani kell, hogy az állampolgárok működjenek közre az életviszonyaikat érintő jogszabályok előkészítésében és megalkotásában.

      Ennek érdekében a testület az egyes rendelet-tervezetek megvitatása előtt lakossági fórumot tarthat.

(8) Rendeletben kell szabályozni a Mötv. 143.§. (3) és (4) bekezdésében foglaltakon túl

            a) hatósági hatáskör átadását a Képviselő-testület bizottságának

      b) amire jogszabály helyi rendeletalkotási kötelezettséget ír elő

(9) A Képviselő-testület által megalkotott önkormányzati rendeletet és a Képviselő-testület által hozott normatív határozatot ki kell hirdetni, a számozott határozatokat pedig jegyzőkönyvi kivonat formájában az érdekelteknek meg kell küldeni.

(10) A megalkotott rendeletek és normatív határozatok kihirdetéséről, az egyéb határozatok közléséről, illetőleg a rendeletek, határozatok nyilvántartásáról, folyamatos karbantartásáról a jegyző gondoskodik, és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását, hatályon kívül helyezését.

(11) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a szabályszerűen megalkotott, a polgármester és a jegyző által aláírt rendelet teljes szövegének az önkormányzati hirdetőtáblán való kifüggesztésével történik. A kihirdetésről a jegyző köteles gondoskodni.

(12) A megalkotott rendeletet meg kell jelentetni a város honlapján és meg kell küldeni:

      a)  a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szerv vezetőjének

      b)  a Könyvtár NKFT-nek

      c)  érdekelteknek.



A jegyzőkönyv



39.§ A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül. A hangfelvételek nem selejtezhetőek a 78/2012. (XII.28.) BM rendelet alapján.


40.§  (1) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészíttetéséről a jegyző gondoskodik.

          (2) A jegyzőkönyv tartalmi követelményei:

a) jegyzőkönyvnek alkalmasnak kell lennie a képviselő-testület törvényes működésének megítélésére:

  • megfelelően dokumentálnia kell a képviselő-testületi döntéseket, illetve a döntéseket kialakító, befolyásoló körülményeket
  •  terjedelme és tartalma lényegbevágó legyen.

      b) az ülés megnyitásának tényét, a jegyzőkönyv-hitelesítők személyét

c) a napirendi pontok tárgyalásánál a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:

  • a napirend tárgyát és előadóját
  • szóbeli előterjesztés esetén annak lényegét, a határozati javaslatot pedig teljes egészében
  • az előadóhoz intézett kérdések lényegét és a kérdésre adott válaszokat
  • ha a kérdésre adott válasz az előterjesztésben foglaltaktól lényegesen eltérő adatokat tartalmaz, a válasz erre vonatkozó részét szó szerint
  • a hozzászólások lényegét
  • az ülésvezetői összefoglaló lényegét
  • a határozati javaslatok feletti szavazás eredményét, pontosan feltüntetve a határozat mellett és ellen leadott szavazatok, valamint a tartózkodók számát
  • név szerinti szavazás esetén a képviselők nevét és azt, hogy mire szavaztak
  • a hozott határozat számát, teljes szövegét
  • a megalkotott rendelet számát, teljes szövegét
  • interpellációk, bejelentések esetén az interpelláló /bejelentő/ nevét, az interpelláció tárgyát, a válaszadó nevét, valamint a Képviselő-testületnek az interpelláció kapcsán hozott döntését

d) Az ülés befejezésével kapcsolatban a jegyzőkönyv a következőket tartalmazza:

  • az ülés bezárásának tényét
  • a polgármester, a jegyző és a jegyzőkönyv-hitelesítők aláírását.

e) A jegyzőkönyv-hitelesítők a jegyzőkönyv egy példányának minden lapját kézjegyükkel hitelesítik. Az így hitelesített példányt a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal évente bekötteti és elkülönítetten kezeli.

A jegyzőkönyvek ily módon történő hitelesítése a bizottsági jegyzőkönyvek egy példányára vonatkozóan is alkalmazandó.

          (3) A Képviselő-testület egyszerű többséggel bármely képviselőnek az adott ülésen tett indítványára dönthet arról, hogy

              a) valamely hozzászólás vagy

               b) a határozathozatal során kisebbségben maradt képviselők véleménye szó szerint kerüljön a jegyzőkönyvbe.

          (4) A jegyzőkönyv mellékletei:

              a) a meghívó a meghívottak listájával

              b) a jegyzőkönyv eredeti példányánál a jelenléti ív

              c) a megtárgyalt előterjesztések

              d) a jegyzőkönyvben nem részletezett rendelet

              e) az írásban benyújtott hozzászólások

               f) egyéb írásos indítványok.

          (5) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékleteivel együtt a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal kezeli, évente bekötteti és elhelyezi az irattárban.

          (6) A jegyzőkönyv másolati példányait  15 napon belül a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szerv vezetőjén kívül a Könyvtár NKFT-nek is meg kell küldeni.

     

          (7) A jegyzőkönyvet – a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével – és mellékleteit a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatalban, az önkormányzat honlapján és a Könyvtár NKFT-ban az állampolgárok és a képviselők számára hozzáférhetővé kell tenni.




VI. fejezet

A bizottságok


41.§ (1) A Képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrző feladatokat ellátó – a Képviselő-testület által önkormányzati ügyekben döntési jogkörrel felruházható – egymással mellérendeltségi viszonyban álló, választott testületi szervek.

          (2) A Képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre. A Képviselő-testület fontosabb önkormányzati feladatkörökkel, közszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokra állandó bizottságokat hoz létre.

          (3) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot meghatározott időre vagy feladat elvégzésére hozza létre, amely ezt követően automatikusan megszűnik. Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.


42.§ A bizottságok létszámát és személyi összetételét a bizottsági munka hatékonyságának szempontjai határozzák meg. A Képviselő-testület által létrehozott állandó bizottságok elnevezését, feladatait, tagjainak számát a 4. melléklet tartalmazza.


43.§ Az állandó bizottságok az általuk meghatározott feladat elvégzésére albizottságot alakíthatnak, amelynek taglétszáma nem haladhatja meg az állandó bizottságét. Elnöke csak a létrehozó bizottság képviselő tagja lehet.


44.§ (1) A bizottságok működésének főbb részletszabályait a Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezéseivel összhangban a bizottságok az ügyrendjükben állapítják meg. A bizottság az ügyrendjét maga készíti és fogadja el.

(2) A bizottság feladatkörébe utalt ügyekben a Képviselő-testülethez csak a bizottság által véleményezett előterjesztés nyújtható be.


45.§ (1) A nem képviselő-testületi előterjesztést tárgyaló ülést is az elnök hívja össze úgy, hogy az érdekeltek a meghívót és az előterjesztéseket legalább az ülést megelőző 2 munkanappal előbb kézhez kapják. Kötelező a bizottság összehívása, ha azt a polgármester indítványozza.

(2) A több bizottság feladatkörét érintő ügy napirendre tűzéséről a bizottságok elnökei kötelesek egymást tájékoztatni, és lehetőség szerint egymás ülésén a képviseletet biztosítani.

(3) A bizottságok elnökei megállapodhatnak adott téma együttes ülés keretében történő megtárgyalásáról.

(4) A bizottsági ülés akkor határozatképes, ha azon a megválasztott bizottság tagjainak több mint a fele jelen van.

(5) A bizottságok tervezett üléseikről és napirendjükről a képviselőket tájékoztatni kötelesek. A meghívót a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján ki kell függeszteni.

(6) A bizottság tagja a bizottság ülésein köteles részt venni. Amennyiben az éves bizottsági ülések számának 50 %-án nem vett részt, úgy a bizottság elnökének javaslata alapján a Képviselő-testület állást foglal a bizottsági tagság megszüntetéséről.

(7) A bizottság konkrét témakörben külső szakértőket is igénybe vehet. A szakértők megbízásáról és a szakértői díj elszámolásáról a bizottság elnökének javaslata alapján a jegyző gondoskodik.


(8) A bizottsági ülések időpontjáról, a tárgyalandó napirendről a polgármestert, alpolgármestert valamint a jegyzőt legalább 2 munkanappal korábban értesíteni kell.


(9) A bizottsági ülésről való távolmaradása esetén a jegyző gondoskodik helyettesítéséről.


46.§ (1) A bizottság feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben egyszerű szótöbbséggel dönt.

 (2) A bizottság hatósági jogkörében – a Mötv.-ben foglalt eltérésekkel – a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályai, az átruházott hatáskör gyakorlása során pedig a Szervezeti és Működési Szabályzat szabálya szerinti határozati formában hozza meg döntését.

(3) A bizottság a Képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó téma előkészítése alkalmával állásfoglalást alakít ki.

(4) Két vagy több bizottság között keletkezett feladat- vagy hatásköri összeütközés esetén a képviselő-testület állásfoglalása az irányadó.

(5) A bizottság ülésén megfogalmazott kisebbségi véleményt a képviselő-testületi ülésen – amennyiben ezt a kisebbségben maradó kéri - ismertetni kell.

(6) A bizottság döntésének kiadmányozója a bizottság elnöke vagy távollétében az általa megbízott személy.

(7) A bizottsági döntések végrehajtásáról, továbbá a működésükhöz szükséges szakmai, technikai és adminisztrációs feltételek biztosításáról a jegyző – a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal útján – gondoskodik.


47.§ (1) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, melyet a bizottság elnöke és a jegyzőkönyvvezető ír alá.

(2) Az adott bizottság elnökének kérésére vagy engedélyével, az ülésekről más dokumentum /hangfelvétel, kivonat, másolat, stb./ is készíthető.

(3) A bizottság tevékenységéről választási ciklusonként egy alkalommal beszámol a Képviselő-testületnek.



VII. fejezet

A polgármester


48.§ (1) A polgármester a választópolgárok által megválasztott, sajátos közszolgálati jogviszonyban álló tisztségviselő.

(2)   A polgármester megbízatását főállásban látja el.


49.§ (1) A polgármester önkormányzattal kapcsolatos feladatait a Mötv.., más törvények, valamint a Szervezeti és Működési Szabályzat foglalja magába.

(2) A polgármester feladatai az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően – a Képviselő-testülettel, illetőleg annak szerveivel kapcsolatban a Képviselő-testület által elfogadott munkaterv céljaival összhangban - a következőek:

a)biztosítja a Képviselő-testület demokratikus működését széles nyilvánosság mellett,

b)segíti a települési képviselők munkáját,

c)biztosítja a bizottságok jogainak és kötelességeinek érvényesülését,

d)meghatározza a jegyző feladatait a Képviselő-testület működésével összefüggésben,

e)elősegíti a lakosság önkormányzati feladatokban való közreműködését,

f)havonta fogadóórát tart,

g)képviselő-testület döntései szerint ápolja az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett,

h)figyelemmel kíséri az állami vagy egyházi fenntartásban működő szentesi intézmények munkáját, segíti az önkormányzat és a fenntartó szervezetek együttműködését,

i)elősegíti a lakosság és a közvélemény széleskörű tájékoztatását az önkormányzat céljairól.

j.) javaslatot tesz Szentes Város Önkormányzata többségi tulajdoni érdekeltségében lévő társaságai ügyvezetőinek javadalmazására, célprémium feladatainak meghatározására  


Az alpolgármester


50.§ (1) A Képviselő-testület a Mötv. 74. .§ (1) bekezdésében foglaltak alapján tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.


(2) Az alpolgármester

- teljesíti a Képviselő-testülettől és a polgármestertől önkormányzati ügyekben kapott megbízatásokat és azokról beszámol

- a polgármester megbízása alapján képviseli az önkormányzatot.


51.§ A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az önkormányzat képviseletéről a Jogi, Ügyrendi és Közbeszerzési Bizottság elnöke gondoskodik.



A tanácsnok


52.§ (1) Tanácsnok által ellátandó feladatok különösen a népjóléti, a szociális, a szolgáltatási, a közbeszerzési, a kommunális, a környezetvédelmi, a vállalkozásfejlesztési, gazdaságélénkítési a kulturális és a nemzetközi kapcsolatokkal összefüggő önkormányzati feladatkörön belül jelölhetők ki

          (2) Az egyes tanácsnokok által felügyelt ügykörökben a Képviselő-testület elé csak az érintett tanácsnok ellenjegyzésével tehető előterjesztés.

          (3) A tanácsnok köteles az általa felügyelt ügykörben tapasztalatairól a Képviselő-testületet félévente tájékoztatni, illetőleg intézkedést kezdeményezni.

          (4) A tanácsnok ügykörében kezdeményezett képviselő-testületi intézkedést a Képviselő-testület soron következő ülésének napirendjére fel kell venni.


53.§ A Képviselő-testület a tanácsnok részére képviselői juttatásán felül – az általa végzett tevékenység arányában – külön rendeletben meghatározott mértékű havi tiszteletdíjat állapíthat meg.


54.§ A polgármesteri (alpolgármesteri) és a tanácsnoki tisztség egyszemélyi ellátása összeférhetetlen.



A jegyző


55.§ (1) A jegyzői kinevezésre irányuló pályázatot meg kell küldeni a kormányzati, személyügyi, igazgatási feladatokat ellátó szerv részére.   

             

56.§  (1) A jegyző feladatai a Mötv..53. § (1) bek k) pontjában és 81. § (3) bekezdéseiben foglaltakon túl az alábbiak:

a)   a polgármester útmutatásával előkészíti a Képviselő-testület és a bizottság elé kerülő előterjesztéseket, illetőleg állást foglal azok jogszerűsége tekintetében

b)   állást foglal a polgármester, az alpolgármester és a bizottsági elnökök kérésére jogértelmezési kérdésekben

c)   igény szerint tájékoztatja a Képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az államigazgatási ügyintézés helyzetéről

d)   a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal ügyfélfogadási rendjéhez igazodóan fogadónapokat tart

e)   javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára

f)    rendszeres tájékoztatást ad a polgármesternek, alpolgármesternek a Képviselő-testületnek, a bizottságoknak az önkormányzat munkáját érintő változásokról

g)   gondoskodik a Szervezeti és Működési Szabályzat mellékleteinek naprakészen tartásáról

         

              (2) A jegyző Nagytőke községben is ellátja az 57.§-ban rögzített feladatokat.



VIII. fejezet

A Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal


57.§ (1) A Mötv. 84-86 §-ai alapján Szentes város és Nagytőke község igazgatási feladataik ellátására Közös Önkormányzati Hivatalt alakítottak és tartanak fenn.


(2)  A Közös Önkormányzati Hivatal alapító okiratát Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a 256/2012 (XII.05) számú határozatával, Nagytőke Község Önkormányzata Képviselő-testülete a 74/2012.(XII.05)  számú határozatával fogadta el 2012. december 05. napján 2013. január 01. napján kezdődő hatállyal.


(3) A hivatal vezetéséről a jegyző gondoskodik, távolléte és akadályoztatása esetén helyettese az aljegyző. Mindkét tisztség betöltetlensége, illetve a tisztségviselők akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzői Irodájának vezetője látja el.



IX. fejezet

A lakossággal való kapcsolati formák


58.§ (1) A Képviselő-testület – a költségvetésben meghatározott összeg erejéig – anyagilag is támogatja a lakossági önszerveződő közösségek tevékenységét, illetőleg a közösségekkel együttműködik.

(2) Az együttműködés formái különösen:

a) helyi népszavazás /14/1991.(XII.13.) KT. számú rendelet/

b) népi kezdeményezés /14/1991.(XII.13.) KT. számú rendelet/

c) közmeghallgatás

- a közmeghallgatás a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen megszólalási lehetőségét, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálja.

- a Képviselő-testület - munkatervében meghatározott időpontban - előre meghirdetett közmeghallgatást tart

- a közmeghallgatásról a kitűzött időpont előtt a polgármester hirdetmény útján értesíti a város polgárait és a helyi szervezeteket

- a hirdetmény tartalmazza a közmeghallgatás, helyét, időpontját, tárgyát

- a közmeghallgatáson egy-egy felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc

- amennyiben a felvetett kérdésre, javaslatra a közmeghallgatáson érdemi válasz nem adható, a szükséges intézkedés, vizsgálat után, 15 napon belül írásban kell a választ megadni

d) képviselői fogadóóra

e) polgármesteri, alpolgármesteri fogadóóra

f) lakossági fórum

(3) A lakossággal való élő és szorosabb kapcsolattartást szolgálják a helyi médiumok, az önkormányzat honlapja.

      


X. fejezet

Szentesi Ifjúsági és Diák Önkormányzat


59.§ (1) Szentes városban demokratikusan választott ifjúsági és diák önkormányzat működik.

(2) A Képviselő-testület és bizottságai, a tisztségviselők támogatják az ifjúsági és diák önkormányzat tevékenységét.

(3) Az ifjúsági és diákönkormányzat állandó meghívott a Képviselő-testület, valamint a Városrendezési-, Fejlesztési és Idegenforgalmi Bizottság, a Művelődési, Ifjúsági és Sportbizottság üléseire véleményezési és kérdésfeltevési joggal minden, az ifjúságot és diákságot érintő ügyben.

           

(4) A Képviselő-testület éves költségvetési rendeletében határozza meg az ifjúsági és diák önkormányzat támogatásának mértékét.



XI. fejezet

Nemzetiségi  önkormányzatok működési

feltételeinek biztosítása


60.§  (1) Az Önkormányzat a nemzetiségek jogairól szóló törvény által előírt működési és feladat ellátási feltételeket a helyi nemzetiségi önkormányzattal megkötött megállapodás révén és keretén belül teljesíti, így különösen a helyiséghasználatot; a helyi nemzetiségi önkormányzat működésének személyi és tárgyi feltételeit; a nyilvántartási, iratkezelési, sokszorosítási, postázási feladatokat és költségeket; az Önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetésével kapcsolatos együttműködési kötelezettségeket; a helyi nemzetiségi önkormányzat kötelezettségvállalási szabályait és az Önkormányzat azokkal kapcsolatos feladatait; a helyi nemzetiségi önkormányzat működési feltételeinek és gazdálkodásának eljárási és dokumentációs szabályait, valamint az ezekkel kapcsolatos adatszolgáltatási feladatokat, szabályokat és felelősségi köröket.


 

XII. fejezet

Záró rendelkezések


61.§ (1) E rendelet 2015. február 01. napján lép hatályba.

Ezzel egyidejűleg hatályát veszíti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2013. (X.14.) önkormányzati rendelet valamint az ezt módosító  21/2014. (X.22.) önkormányzati rendelet

(2) Jelen Szervezeti és Működési Szabályzat megküldendő

  • a települési képviselőknek
  • a nem képviselő bizottsági tagoknak
  • Szentes város országgyűlési képviselőjének
  • a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szerv vezetőjének

-    továbbá mindenki számára elérhetővé kell tenni az Önkormányzat honlapján.





Dr. Sztantics Csaba sk.                                                                     Szirbik Imre sk.

             jegyző                                                                                      polgármester


                                                                                                         





Záradék:

Megalkotta Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete 2015. január 30. napján megtartott ülésén.

Kihirdetve: 2015. január 31. napján.                                         



                                                                                                                   Dr. Sztantics Csaba 

                                                                                                                              jegyző




Szentes Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatának

1. melléklete





Szentes Város Önkormányzata gazdálkodó szervei a 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 13.§ (1.) bek d.) pontja alapján:




- Intézmények:

Gondozási Központ

Dr. Sipos Ferenc Parkerdő Otthon

Városi Intézmények Gazdasági Irodája

Szentesi Felsőpárti Óvoda

Központi Óvoda

Családsegítő Központ

Bölcsőde

Hajléktalan Segítő Központ

Szentesi Művelődési Központ

Koszta József Múzeum

Központi Gyermekélelmezési Konyha

Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal

Sportközpont




- Gazdasági társaságok:

Dreher Sörgyárak Zrt.

Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Zrt.

Szentes-Terv Kft.

Szentes Városi Könyvtár Nkkft.

Szentes Városi Szolgáltató Kft.

Szentesi Energia Kft.

Pendola Szentes Kft.

Szentesi Üdülőközpont Nkft.

Szentesi Városellátó Nkft.

Szentes SPA&Medical Ingatlanberuházó, Üzemeltető és Szolgáltató Kft.

OTP Bank Nyrt.
















Szentes Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatának

2. melléklete







Szentes Város Önkormányzata

önként vállalt feladatai







Dr. Sipos Ferenc Parkerdő Otthon fenntartása;

Sportközpont működtetése

Nemzetközi kapcsolatok fenntartása

Hajléktalan Segítő Központ szolgáltatásai közül az éjjeli menedékhely átmeneti elhelyezést nyújtó ellátása (átmeneti szálló)































Szentes Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatának

3. melléklete

                      


A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke



a)elrendeli a szociális és gyermekvédelmi törvényben meghatározott, alább felsorolt támogatások jogosulatlan felvétele esetén annak visszafizetését vagy ez alól felmentést ad.

b)átmeneti segélyt nyújt

c)dönt a temetési segélyről

d)lakásfenntartási támogatást nyújt

e)méltányossági alapon dönt az ápolási díjról

f)dönt a rendkívüli gyermekvédelmi támogatásáról

g)gyakorolja a helyi rendeletekben meghatározott hatásköreit

h)elrendeli a köztemetést

i)engedélyezi Szentes város közterületeinek használatát

                                              

                                                          

A Képviselő-testület által a Művelődési, Ifjúsági és Sportbizottságra átruházott hatáskörök


a)Jóváhagyja az önkormányzat által fenntartott nevelési-oktatási és sport intézmények szervezeti és működési szabályzatát, minőségirányítási programját valamint nevelési, illetve pedagógiai programját, házirendjét, amennyiben az többletkiadást az önkormányzat számára nem jelent.


b)Dönt az önkormányzati ösztöndíjról 


c)Jóváhagyja a Szentesi Művelődési Központ és a Koszta József Múzeum éves munkatervét, szervezeti és működési szabályzatát.


d)A Képviselő-testület által elfogadott költségvetési rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzat mértékéig pályázati rendszerben – melynek szabályait a bizottság ügyrendje tartalmazza – dönt a város sportegyesületeinek közérdekű feladatok ellátását vállaló szentesi székhelyű civil szervezetek működésének támogatásáról.




A Képviselő-testület által az Egészségügyi, Szociális Bizottságra átruházott hatáskörök


a)Jóváhagyja az önkormányzat által fenntartott szociális és gyermekjóléti intézményeinek szervezeti és működési szabályzatait, szakmai programjait, házirendjeit és ezeket évente ellenőrzi.


b)A gyermekjóléti intézmények, szociális intézmények és Központi Konyha működésével kapcsolatos panaszok kivizsgálása és a panaszt kiváltó okok megszüntetése.


c)Az éves költségvetési rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzat mértékéig dönt az egészségügyi alapellátás támogatásáról, fejlesztéséről.



A Képviselő-testület által a Lakásügyi Bizottságra átruházott hatáskörök:


Dönt a szociális bérlakások kiutalásáról.




A Képviselő-testület által a Városrendezési, -fejlesztési és Idegenforgalmi Bizottságra átruházott hatáskörök:



.



a)   Jóváhagyja a településrendezési terv módosítására irányuló     tervezési program tartalmát.



b) Az éves költségvetési rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzat mértékéig dönt a járdák építéséről, járdák és önkormányzati közutak javításáról.”
































Szentes Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatának

4. melléklete


 Képviselő-testület bizottságainak feladatai


A bizottságok a Képviselő-testület és a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal önkormányzati ügyekben kifejtett munkájának segítése érdekében a hatáskörükbe tartozó ügyekben kezdeményeznek, javaslatot tesznek, véleményt nyilvánítanak, részt vesznek az intézkedések kidolgozásában, felügyelik a végrehajtást, értékelik azt, és ha indokoltnak tartják, ismételt intézkedést kezdeményeznek különös tekintettel az alább felsorolt témakörökben:


1. Jogi, Ügyrendi és Közbeszerzési Bizottság

       (tagjaink száma: 5 fő, ebből 3 fő képviselő, 2 fő nem képviselő tag )


    Rövidített neve: Jogi Bizottság


a.)rendelet-előkészítés

b.)helyi rendelet módosítására vonatkozó állásfoglalás

c.)összeférhetetlenségi és fegyelmi ügyek kivizsgálása

d.)véleménynyilvánítás jogi kérdésekben

e.)a képviselő-testület titkos szavazásainak lebonyolítása

f.)az önkormányzati képviselő és a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársa, valamint gyermeke vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, melynek adminisztratív feladataiban a Közös Önkormányzati Hivatal humánpolitikai referense működik közre.

g.) a közbeszerzési terv jóváhagyása

h.) a Közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. tv. (továbbiakban Kbt.) által előírt előzetes tájékoztatók jóváhagyása

i.)  a Kbt. által előírt éves összegzések jóváhagyása

j.)  a közbeszerzési eljárás során benyújtott ajánlatok elbírálása

k.) a közbeszerzési eljárást lezáró döntés meghozatala

l.) az intézmények által kiírandó – 500.000,- Ft összeget meghaladó – beszerzési pályázatok véleményezése



2. Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság:

       (tagjaink száma: 5 fő, ebből 3 fő képviselő, 2 fő nem képviselő tag )


         Rövidített neve: Pénzügyi Bizottság


a.)az önkormányzat költségvetési rendelet-tervezetének írásos, a költségvetési rendeletének módosítására tett javaslat véleményezése

b.)a költségvetési rendelet végrehajtásáról szóló éves beszámoló tervezetének szóbeli véleményezése

c.)a képviselő-testület elé kerülő, pénzügyi kihatású előterjesztések tervezeteinek megtárgyalása és véleményezése

d.)a költségvetési bevételek alakulásának – különös tekintettel a saját bevételek –, a vagyonváltozás alakulásának figyelemmel kísérése, az előidéző okok értékelése

e.) az alapító tulajdonos megbízásából a gazdasági társaságok ellenőrzésében való részvétel

f.)  az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságoktól tájékoztatás kérése

g.) az érintett társaság ügyvezetőjének és felügyelő bizottságának előzetes értesítésével tájékozódás a társaságok tevékenységéről

h.) a gazdasági társaságok éves beszámolójának és az éves üzleti terv koncepciójának véleményezése

i.)  gazdaságfejlesztési ügyek



3. Egészségügyi és Szociális Bizottság: (tagjaink száma: 5 fő, ebből 3 fő képviselő, 2 fő nem képviselő tag)


    Rövidített neve: Szociális Bizottság


a.)a szociális és egészségügyi intézményhálózat működésének figyelemmel kísérése és ellenőrzése

b.)szociális és egészségügyi ügyekben véleményezési jogával él

c.)az alkoholizmus és kábítószer elleni küzdelem segítése

d.)javaslatot tesz egészségügyi és szociális szférában önként vállalt önkormányzati közszolgáltatás megszervezésére

e.)rendelet-előkészítés támogatási ügyekben

f.)helyi rendelet módosítására vonatkozó állásfoglalás

g.)helyszíni szemlék lebonyolítása

h.)az egészségügyi alapellátásban meghatározott körzethatárok, rendelési idő, rendelési hely módosítására irányuló kérelmek elbírálása



4. Művelődési, Ifjúsági és Sportbizottság

       (tagjaink száma: 5 fő, ebből 3 fő képviselő, 2 fő nem képviselő tag )


    Rövidített neve: Művelődési és Sportbizottság


a.)az óvodai ellátás figyelemmel kísérése

b.)javaslattétel az önkormányzati óvodák  igénybevételével kapcsolatos kérdésekben,

c.)véleménynyilvánítás minden olyan kérdésben, amelynek megvizsgálása, véleményezése az önkormányzat testülete vagy a bizottság fontosnak tart, továbbá a szolgáltatást igénybe vevők részéről érkezett bejelentések vizsgálata,

d.)véleményezés az óvodavezetői és a bizottság hatáskörébe tartozó igazgatói állásokra benyújtott pályázatokkal kapcsolatosan

e.)a város kulturális ellátottságának, a művelődési feladatok végrehajtásának, a művészeti csoportok működésének figyelemmel kísérése,

f.)a Művelődési Központ és a Koszta József Múzeum éves munkaterveinek és SzMSz-einek jóváhagyása

g.)a város gyermek- és ifjúkorú lakossága helyzetének, életkörülményeinek alakulásának, figyelemmel kísérése

h.)döntéshozatal a kulturális rendezvények és a nemzetközi kapcsolatok támogatásával kapcsolatban,

i.)az ENSZ és ifjúsági jogok érvényesülésének elősegítése a városban

j.)a civil szervezetek működésének figyelemmel kísérése a városban,

k.)rendszeres kapcsolattartás valamennyi olyan civil szervezettel a városban, melyek részt vesznek, vagy részt vállalnak az ifjúság nevelésében,

l.)a tömegsport támogatása különös tekintettel a szabadidős sportra,

m.)versenyek, akciók szervezésének támogatása,

n.)A Képviselő-testület által elfogadott költségvetési rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzat mértékéig pályázati rendszerben – melynek szabályait a bizottság ügyrendje tartalmazza – dönt a város sportegyesületeinek és közérdekű feladatok ellátását vállaló szentesi székhelyű civil szervezetek működésének támogatásáról.

o.)helyi minőségi sport alakulásának figyelemmel kísérése,

p.)szakmai segítségnyújtás a testneveléssel és a sporttal kapcsolatos helyi irányítási és ellenőrzési feladatok ellátásában,

q.)A nemzeti értékek és hungarikumok gondozásával kapcsolatban jelentkező települési értéktári feladatok ellátása



5. Városrendezési, -fejlesztési és Idegenforgalmi Bizottság

       (tagjaink száma: 7 fő, ebből 4 fő képviselő, 3 fő nem képviselő tag )


    Rövidített neve: Városfejlesztési Bizottság


a)Előkészíti Szentes Város Önkormányzat gazdasági programját, melyet a Képviselő-testület ülésére előterjeszt.

b)Felügyeli a Képviselő-testület gazdasági programjának végrehajtását, a gazdasági program felülvizsgálatát szükség szerint, de legalább évente egyszer elvégzi. Javaslatot készít a gazdasági program módosítására a Képviselő-testület részére-

c)A város településrendezési tervének módosítására irányuló javaslatokat összesíti. A javaslatokat egyezteti a Képviselő-testület gazdasági programjával, szükség szerint javaslatot tesz a gazdasági program kiegészítésére. A javaslatok alapján meghatározza a tervezési program tartalmát; melyről a Képviselő-testület döntésének előkészítése érdekében előterjesztést készít elő.

d)Szükség szerint, de évente legalább két alakalommal összegyűjti a járdák építésére, járdák és önkormányzati közutak javítására irányuló javaslatokat, kérelmeket, ezek teljesítéséről a költségvetés e célra jóváhagyott kiadási keretei között dönt.

  1. Városképi szempontból kiemelkedő építkezések terveinek előzetes véleményezése;
  2. közlekedési ügyek felügyelete;
  3. közterületek és a köztemetők fenntartásának felügyelete;
  4. a természetes környezet védelmét érintő kérdésekben vélemény nyilvánítása;
  5. egyéb környezetvédelmi kérdésekben álláspont kialakítása;
  6. a nem önkormányzati településfejlesztési tevékenység figyelemmel kísérése;
  7. közreműködés az önkormányzati rendeletek előkészítésében a működési területét érintő ügyekben;
  8. véleményezés a település belterületén a növényvédelmi feladatok ellátásában és ellenőrzésében;
  9. véleményezés a feladatkörében a céltámogatás igénylésével kapcsolatban;
  10. a képviselő-testület munkaprogramjának kialakításában részvétel, különös tekintettel annak a bizottság feladatkörébe tartozó részeire;
  11. az SzVSz Kft-n belül megalakult Városfejlesztési Csoport tevékenységének figyelemmel kísérése;
  12. idegenforgalmi és városmarketing ügyek.


6. Lakásügyi Bizottság

    (tagjaink száma: 7 fő, ebből 4 fő képviselő, 3 fő nem képviselő tag )


a) rendelet-előkészítés lakás-ügyekben

b) helyi rendelet módosítására vonatkozó állásfoglalás

c) helyszíni szemlék lebonyolítása

d) döntés a szociális bérlakások kiutalásáról

e) lakhatás megvalósítást segítő támogatásokra javaslattétel a képviselő-testület döntéséhez