Szigetbecse Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelete
Szigetbecse Község Önkormányzat és Intézményei 2015. évi költségvetéséről
Hatályos: 2015. 02. 17- 2016. 04. 28Szigetbecse község képviselő testületének 1/2015 (II.16..) önkormányzati rendelete
Szigetbecse Község Önkormányzat és Intézményei 2015. évi költségvetéséről
2015-02-17-tól
Szigetbecse Község Önkormányzat
1/2015. (II.16.) önkormányzati rendelete
Szigetbecse Község Önkormányzat és Intézményei
2015. évi költségvetéséről
Szigetbecse Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotási hatáskörében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Szigetbecse Község Önkormányzat és Intézményei 2015. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
- A rendelet célja
1. § A rendelet célja Szigetbecse Község Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) és Intézményei 2015. évi költségvetése – mint az önkormányzat gazdálkodási alapja – egyensúlyának és a közpénzekkel való szabályszerű, áttekinthető, gazdaságos, hatékony, eredményes és ellenőrizhető gazdálkodásának biztosítása. Az e rendeletben meghatározott bevételi előirányzatok azok teljesítésének kötelezettségét, a kiadási előirányzatok pedig – a bevételi előirányzatok teljesítésének figyelembevételével – azok felhasználásának jogosultságát jelentik.
- A rendelet hatálya
2. § A rendelet hatálya kiterjed Szigetbecse Község Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), és annak bizottságaira, valamint a helyi önkormányzat költségvetési szerveire.
3. § (1) Az Önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervei:
- Szigetbecsei Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal)
(2) Az Önkormányzat önállóan működő költségvetési szerve:
- Szigetbecsei Tóparti Óvoda (a továbbiakban: Óvoda)
II. Fejezet
RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK
- Az Önkormányzat és Intézményei 2015. évi összesített költségvetési bevételei és összesített költségvetési kiadásai
4. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat és Intézményei 2015. évi összesített költségvetésének bevételi főösszegét 464.457 eFt-ban állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat és Intézményei 2015. évi összesített költségvetésének kiadási főösszegét 464.457 eFt-ban állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület az Önkormányzat és Intézményei 2015. évi összesített költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a rendelet 1. melléklete szerint fogadja el.
- Az Önkormányzat 2014. évi költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai
5. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2015. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételi főösszegét 360.504 eFt-ban állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2015. évi gazdálkodásához kapcsolódó kiadási főösszegét 360.504 eFt-ban állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2015. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételeket és kiadásokat a rendelet 2. melléklete szerint fogadja el.
- A Hivatal 2014. évi költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai
6. § (1) A Képviselő-testület a Hivatal 2015. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételi főösszegét 55.129 eFt-ban állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület a Hivatal 2015. évi gazdálkodásához kapcsolódó kiadási főösszegét 55.129 eFt-ban állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület a Hivatal 2015. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételeket és kiadásokat a rendelet 3. melléklete szerint fogadja el.
- Az Óvoda 2014. évi költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai
7. § (1) A Képviselő-testület az Óvoda 2015.. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételi főösszegét 48.824 eFt-ban állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az Óvoda 2015. évi gazdálkodásához kapcsolódó kiadási főösszegét 48.824 eFt-ban állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület az Óvoda 2015. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételeket és kiadásokat a rendelet 4. melléklete szerint fogadja el.
- Engedélyezett létszám
8. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat és költségvetési szervei engedélyezett létszámát, és ezen felül a közfoglalkoztatottak létszámát a rendelet 5. melléklete szerint határozza meg.
- Költségvetési egyenleg
9. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat és Intézményei összesített működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatainak mérlegszerű bemutatását – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – a rendelet 1. és 1/a sz. mellékletei szerint hagyja jóvá.
(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat és Intézményei működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatainak mérlegszerű bemutatását – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – a rendelet 1. és 1/a mellékletei szerint hagyja jóvá.
(3) A Képviselő-testület a Hivatal működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatainak mérlegszerű bemutatását – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – a rendelet 1. és 1/a mellékletei szerint hagyja jóvá.
(4) A Képviselő-testület az Óvoda működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatainak mérlegszerű bemutatását – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – a rendelet 1. és 1/a mellékletei szerint hagyja jóvá.
- Felhalmozási célok
10. § A Képviselő-testület az Önkormányzat és Intézményei 2015. évi felhalmozási előirányzatainak célonkénti és feladatonkénti részletezését a 6. melléklet szerint hagyja jóvá.
- Adósságot keletkeztető ügyletek
11. § Az Önkormányzat 2014. évre vonatkozóan hitel- és kötvénytörlesztési kötelezettséggel nem rendelkezik.
- Költségvetési tartalékok
12. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat összesített tartalékát 772 eFt-ban állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított összesített tartalékból az általános tartalék 772 eFt,
(3) Az általános- és céltartalék az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgál.
(4) Az általános- és céltartalék felett az (5) bekezdés kivételével a Képviselő-testület rendelkezik.
(5) A Képviselő-testület – a soron következő testületi ülésen történő utólagos tájékoztatás kötelezettségével – felhatalmazza a polgármestert, hogy az általános tartalék terhére alkalmanként 500 eFt összegig rendelkezzen.
- Közvetett támogatások
13. § A Képviselő-testület az Önkormányzat által biztosított közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, illetve összege szerinti részletességgel a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
- A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok
14. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratunkban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(3) A költségvetési szervek vezetői a rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzataik felett előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(4) A költségvetési szervek vezetői a többletbevételük terhére csak a forrásképződés mértékének, illetve ütemének figyelembe vételével és az intézmények biztonságos működésének szem előtt tartásával vállalhatnak kötelezettséget.
(5) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.
(6) A feladat elmaradásból származó – személyi és dologi – megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor. A költségvetési szerveknél az energia felhasználás /tüzelőanyag, villamos energia, gázenergia/ címen tervezett összegek más célra nem használhatók fel.
15. § (1) Az Önkormányzat valamint költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak. Az előirányzat módosítás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben – felsorolt, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.
(2) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.
(3) A Hivatal az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesen naprakész nyilvántartást vezetni.
(4) Ha az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
Ehhez kapcsolódóan a képviselő-testület szükség szerint, az első negyedév kivételével negyedévente, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig – december 31-i hatállyal - módosítja a rendeletét.
(5) A rendelet módosítására a polgármester az államháztartásról szóló 2011évi CXCV. törvényben, valamint annak végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben szabályozottak szerint tesz javaslatot.
(6) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
16. § (1) Amennyiben a költségvetési év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet negyedévente tájékoztatni köteles.
(2) Az Önkormányzat költségvetési szervei a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól – az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben foglaltak figyelembevételével – előirányzat módosítás nélkül is eltérhetnek. Az előirányzat módosítás, átcsoportosítás nem irányulhat az előirányzat módosítási kötelezettség nélkül teljesülő előirányzatok jóváhagyott céltól eltérő csökkentésére.
- A polgármester az előirányzat módosítására benyújtott javaslatban, valamint a pótelőirányzatot igénylő előterjesztésben tájékoztatja a Képviselő-testületet a kiadási többlet egyszeri (csak az adott költségvetési évben érvényesülő) vagy tartós (a költségvetési előirányzatokba véglegesen beépülő) jellegéről.
- A tartós jellegű előirányzat növekményből eredő, további költségvetési éveket érintő hatásokat be kell mutatni a döntés előkészítés során.
- A gazdálkodásra vonatkozó egyéb szabályok
17. § (1) Az Önkormányzat által létesített, vagy fenntartott költségvetési szerv kiadási előirányzatát nem lépheti túl, kivéve, ha az államháztartás más alrendszereitől, alapítványból és saját tevékenységéből származó nem tervezett bevételt ér el.
(2) A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzaton felüli többletbevételét és a külön jogszabályban szabályozott felülvizsgálatot követően jóváhagyott, előző évi előirányzati maradványát kizárólag a Képviselő-testület döntése után használhatja fel.
(3) A költségvetési szerv vezetője felelős az intézmény gazdálkodásának szabályszerűségéért, az intézmény számára előírt bevételi terv teljesítéséért, a gazdálkodásról készült információk valódiságáért, valamint az előirányzat módosítások e rendeletben meghatározott időpontban történő Képviselő-testület elé terjesztéséért.
18. § (1) A Hivatal az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet (felhalmozási vagy működési jellegű) – átmenetileg, vagy tartósan rendelkezésre álló szabad pénzeszközt – pénzintézeti pénzlekötés, illetve értékpapír vásárlás útján hasznosítja.
(2) Értékpapír vásárlásánál törekedni kell arra, hogy a megvásárolt értékpapírok állami garanciával rendelkezzenek.
(3) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 500 e forintig a Képviselő-testület a Polgármester hatáskörébe utalja. A Polgármester a megtett intézkedésről a soron következő előirányzat-módosítással egyidejűleg tájékoztatást ad a Képviselő-testület számára.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó költségvetési többlet felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
19. § (1) A Képviselő-testület az átmeneti likviditási problémák kezelésére a számlavezető pénzintézettel folyószámlahitel felvételére kötött szerződést határozza meg.
(2) A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az Önkormányzat a költségvetési bevételeit jelöli meg. A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a hitel-visszafizetés időtartama alatt a kért hitelt és a járulékait a költségvetésbe betervezi és jóváhagyja.
(3) A Képviselő-testület a hitelfelvétellel kapcsolatos szerződés megkötésének jogát 500 ezer forint értékhatárig a Polgármesterre ruházza át. A Polgármester a hitelszerződésről, annak aláírását követő következő képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
(4) Az 500 ezer forint feletti hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.
20. § (1) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a Képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.
(2) Az önkormányzati pályázatokról, és azok önrészének mértékéről a képviselő-testület határozattal dönt.
21. § A Képviselő-testület az önkormányzati költségvetésben szereplő felújítások, és beruházások lebonyolításával a Hivatalt bízza meg.
22. § (1) A Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 132. §-ában foglaltak alapján, és a Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény 59.§ (1) bekezdésében meghatározottnak megfelelően – az illetményalap 2015. évben 38.650 Ft.
(2) A Hivatal valamennyi közszolgálati alkalmazottja tekintetében a Kttv. 234. §-ában meghatározottaknak megfelelően az illetménykiegészítés mértéke az alapilletmény 20 %-a.
23. § (1) A nyersanyagnorma a vásárolt élelem költségének 100 %-a Szigetbecse Községben.
(2) Az önkormányzatot megillető egyes köznevelési és gyermekétkeztetési feladatmutatók támogatásának figyelemmel kíséréséhez – szükség esetén lemondásához – a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Ráckevei Tankerületéhez tartozó Szigetbecsei Általános Iskola, valamint a Szigetbecsei Tóparti Óvoda a megfelelő közoktatási statisztikai adatokat, az azt megalapozó előírt okmányokat, valamint a jogszabályban meghatározott nyilvántartások vezetését kötelesek a megadott határidőre biztosítani a Hivatal részére.
- Pénzellátás szabályai
24. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a Hivatal.
(2) A Képviselő-testület az előirányzat-felhasználási ütemtervet a 8. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az előirányzat-felhasználási ütemtervtől esetenként eltérjen. Ennek során az éves előirányzatot nem lépheti túl.
25. § (1) A költségvetési szervek pénzellátásáról a Hivatal gondoskodik.
(2) Az intézmények önkormányzati támogatásának rendelkezésre bocsátása az intézményi saját bevételek képződésére, valamint a pénzellátási (finanszírozási) tervben foglaltakra is figyelemmel, a tényleges szükséglethez igazodik.
16. Önkormányzati biztos kirendelése, megbízása
26. § (1) A Képviselő-testület önkormányzati biztost rendel ki az általa irányított költségvetési szervhez, ha annak 30 napon túli, lejárt esedékességű, elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át, vagy a 50 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani.
(2) A költségvetési szerv az (1) bekezdésben foglaltak bekövetkeztét haladéktalanul köteles az irányító szervnek jelezni.
(3) Az önkormányzati biztos kirendelésére, megbízására, a költségek viselésére az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 119. §-ában foglaltak az irányadóak.
III. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
27. § Jelen rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2015. január 1. napjától kell alkalmazni.
Szigetbecse, 2015. február 10.
Takács András Jancsó Emőke
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet kihirdetve 2015. február 16. napján Szigetbecsei Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján.
Jancsó Emőke
jegyző
Általános indoklás
Szigetbecse Közés Önkormányzat és Intézményei
2015.évi költségvetéséről szóló
önkormányzati rendelet-tervezethez
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény 24. § (3) bekezdése értelmében a jegyző által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.
Magyarország 2015.évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény 2015. január 1-én lépett hatályba, így az önkormányzat és intézményei 2015. évre vonatkozó költségvetési rendelet-tervezet végső határideje 2015. február 14.
Annak érdekében, hogy a törvényi kötelezettségnek, illetve a gazdálkodás folytonosságának és átláthatóságának eleget tegyünk, szükséges, hogy az Önkormányzat Képviselő-testülete e rendeletet megalkossa.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
az önkormányzat 2015. évi költségvetésének módosításáról
szóló önkormányzati rendelet-tervezethez
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen:
- társadalmi hatásai: A tervezetnek társadalmi hatása nincs.
II-III. gazdasági - költségvetési hatásai: A tervezet révén Szigetbecse Község Önkormányzatának összesített bevételei és kiadásai 464.457 e Ft.
IV-V. környezeti – egészségi következményei: A tervezetben foglaltaknak a jelenlegi helyzethez viszonyított, számottevő környezeti és egészségi következményei, eltérései nincsenek.
- adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: A tervezet a jelenlegihez képest jelentős adminisztratív terheket nem keletkeztet.
VII. megalkotásának szükségessége: A tervezet nem elsőként szabályozza a tárgykört, hanem a korábbi szabályozást érintő módosítási igény okán vált szükségessé a megalkotása.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (1)-(4) bekezdése teszi indokolttá.
- a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak megsértése.
- alkalmazásához szükséges személyi-, szervezeti-, tárgyi és pénzügyi feltételek: A tervezet elfogadása esetén az új rendelet alkalmazása a jelenlegi szabályozáshoz képest többlet személyi-, szervezeti-, tárgyi és pénzügyi feltételt nem igényel.
Szigetbecse, 2015. február 10.
Jancső Emőke
jegyző