Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015. (II. 13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 12. 01

Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015. (II. 13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.12.01.

1Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. §2 A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) rendelkezéseit, valamint az önkormányzat és szervei számára egyéb jogszabályokban megállapított hatásköri, szervezeti és működési szabályokat az Önkormányzat működési területén e rendeletben előírtakkal együtt kell alkalmazni.

2. § (1)3 Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Karancsság Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: 3163 Karancsság, Kossuth út 64.

(3)4 Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

(4) Az önkormányzat illetékességi területe: Karancsság község közigazgatási területe.

(5) Az Önkormányzat időszaki kiadványa: a „Ságújság„

(6) Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön önkormányzati rendeletben állapíthatja meg.

(7) Az Önkormányzat által alapított kitüntetések és elismerő címek odaítélésnek szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

(8) A település nemzetközi kapcsolatai: Az Önkormányzat együttműködési megállapodásokat köthet külföldi önkormányzatokkal.

II. Fejezet

A Képviselő-testület működése

3. §5 A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő, melyből 6 fő helyi képviselő és 1 fő a település lakossága által közvetlenül választott polgármester.

4. § (1)6 Az Önkormányzat a Mötv.-ben meghatározott kötelezően ellátandó feladatait a lakossági igények és anyagi lehetőségeinek függvényében biztosítja.

(2) Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait a képviselő-testület, valamint annak szervei és az általa alapított intézményeken keresztül látja el.

(3) Az Önkormányzat feladatai ellátása során együttműködésre törekszik a környezetében működő települési önkormányzatokkal, a térségi önkormányzati társulásokkal.

(4) Az Önkormányzat feladatait és önként vállalt feladatainak jegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.

(5) Az Önkormányzat önként vállalhatja azon feladatok ellátását, melyek

a) nem tartoznak más szerv kizárólagos feladat és hatáskörébe,

b) ellátásához szükséges anyagi és szervezeti feltételek fennállnak,

c) ellátása nem veszélyezteti az Önkormányzat kötelező feladatainak ellátását.

Az önként vállalt feladatok estén az igény felmerüléséről, a feladat ellátásának módjáról és felelőséről, a feladatellátáshoz rendelt anyagi és tárgyi eszközökről minősített többséggel hozott határozatában dönt és annak pénzügyi fedezetét költségvetési rendeletébe beépíti.

(6) Az Önkormányzat kiegészítő és vállalkozási tevékenységet nem végez.

5. § (1)7 A képviselő-testület a hatásköreit a Mötv. 41. § (4) bekezdése szerinti szerveire ruházhatja át a Mötv. 41. § (4) bekezdése alapján, mely a Mötv. 41. § (5) bekezdése alapján tovább nem ruházható.

(2)8 A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.

6. § A képviselő-testület alakuló, rendkívüli és rendes ülést tart.

7. § (1)9 A képviselő-testület az alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belül tartja meg. Az ülésen a helyi választási bizottság elnöke tájékoztatást ad a választás eredményéről. Az alakuló ülésen a polgármester és az önkormányzati képviselők esküt tesznek és erről okmányt írnak alá.

(2) Az alakuló ülésre az Mötv. 43. § (1)-(3) bekezdései irányadóak.

8. § (1)10 A képviselő-testület rendkívüli ülését

a) a polgármesternek,

b) a helyi képviselők egynegyedének,

c) a képviselő-testület bizottságának

a napirend megjelölését is tartalmazó írásbeli indítványára tizenöt napon belül össze kell hívni.

(2)11 Az illetékes kormányhivatal hivatalvezetője, valamint népi kezdeményezés is indítványozhatja a rendkívüli képviselő-testületi ülés összehívását.

(3) A rendkívüli testületi ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesterhez kell benyújtani.

(4) A képviselő-testület eseti határozattal is rendelkezhet rendkívüli ülés tartásáról.

9. § (1) A képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal ülést tart, indokolt esetben ennél többször is összehívható.

(2) A képviselő-testület a megválasztását követő legkésőbb 6 hónapon belül elkészíti és jóváhagyja a tevékenységének irányvonalát, az elsőbbséget élvező célokat, a fejlesztési elképzeléseket tartalmazó, megbízatásának időtartamára szóló ciklusprogramot.

(3) A ciklusprogram tervezetének elkészítéséről és a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

(4) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját munkaterv tartalmazza, melyet a polgármester terjeszt a képviselő-testület elé. A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontját,

b) az adott ülésen tárgyalandó témákat, a várható napirendet,

c) az előterjesztő megnevezését,

d) szükség szerint a véleményezők megnevezést, egyéb tartalmi követelményeket.

A munkaterv összeállításánál figyelembe kell venni a helyi képviselők, a helyi tömegszervezetek, valamint az intézményvezetők javaslatát.

(5) A képviselő-testület ülését a polgármester, mint a képviselő-testület elnöke hívja össze, akadályoztatása esetén az alpolgármester, annak távollétében a korelnök. A meghívónak tartalmaznia kell az ülés időpontját és helyét, a tervezett napirendi pontokat és azok előterjesztőit, az összehívó megnevezését. A képviselő-testület ülését az Önkormányzat székhelyére kell összehívni. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja, az ülés székhelyen kívül máshova is összehívható. Határozatképtelenség esetén a megismételt ülés a polgármester 8 napon belül, változatlan napirenddel hívja össze.

(6) A képviselő-testület ülésére szóló meghívót úgy kell kiküldeni, hogy azt a képviselők rendes ülés esetén legalább 5 nappal, rendkívüli ülés esetén legalább 1 nappal az ülés előtt kézhez kapják. A képviselő –testületi ülések időpontjáról a lakosságot az ülés előtt legalább 5 nappal a helyben szokásos módon, az önkormányzat hirdetőtábláján elhelyezett hirdetménnyel tájékoztatni kell.

(7) A meghívóhoz mellékelni kell az írásbeli előterjesztéseket.

(8) Indokolt esetben, az ülés összehívására jogosult mérlegelése alapján lehetőség van a rendkívüli testületi ülés összehívására:

a) telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,

b) egyéb szóbeli meghívással.

(9)12 Rendkívüli ülésen kizárólag az előre meghirdetett napirend és a meghívón szereplő napirend tárgyalható.

10. § A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal kell meghívni:

a) a jegyzőt

b) az előterjesztőt, az általa előterjesztett napirendi ponthoz,

c) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,

d) az önkormányzat intézményeinek vezetőit,

e) azt a személyt, akinek jelenléte a napirend alapos tárgyalásához szükséges,

f) továbbá mindazokat, akiknek a meghívását egyéb jogszabályok teszik kötelezővé,

g) eseti jelleggel olyan önszerveződő közösségek képviselőit, amelyek jelenléte a napirend tárgyalásához szükséges.

11. § (1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról és a tárgyalásra kerülő napirendről a község lakosságát írásbeli hirdetmény útján tájékoztatni kell, melyet a községben elhelyezett önkormányzati hirdetőtáblákra kell kifüggeszteni.

(2)13 A képviselő-testület ülése nyilvános. A képviselő-testület üléseiről – kivéve a zárt ülést – hang-, film- vagy videofelvétel szabadon készíthető.

(3) A képviselő-testület zárt ülést tart a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontjaiban felsorolt esetekben.

(4) A képviselő-testület zárt ülést rendelhet el a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában felsorolt esetekben.

(5) A zárt ülés elrendeléséről a (3) bekezdésben felsorolt esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személy jelenti be zárt ülés tartását a napirend közlésével egyidejűleg, hivatkozva a vonatkozó törvényi előírásokra.

(6)14 A polgármester a Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában foglalt esetekben kellő időben, igazolható módon tájékoztatja az érintettet és legkésőbb a képviselő-testület ülésének kezdetéig beszerzi az érintett zárt ülés tartásával kapcsolatos írásbeli nyilatkozatát.

(7) Zárt ülésen a Mötv. 46. § (3) bekezdésében felsoroltak vesznek részt.

(8) A képviselő-testület tagjait titoktartási kötelezettség terheli a tudomásukra jutott személyes adatok és információk tekintetében.

(9) A zárt ülésen hozott döntésekről – kivéve az önkormányzati hatósági ügyben hozott határozatokat – a személyiségi jogok figyelembevételével, a polgármester ad tájékoztatást.

12. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, annak távollétében a korelnök vezeti.

(2) Az ülés megnyitása után a polgármester a jelenléti ív alapján megállapítja a határozatképességet. A határozatképességet az ülés teljes időtartama alatt vizsgálni kell. A határozatképesség megállapítását követően a polgármester tájékoztatást ad az előző ülés óta eltelt időszak főbb eseményeiről, a főbb intézkedésekről. Ezt követően javaslatot tesz az ülés napirendjére. Amennyiben indítványozzák a tervezetten kívüli napirend megtárgyalását, a polgármester ezt a javaslatot is szavazásra bocsátja. A napirendről a képviselő testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

13. § (1) A testületi ülés levezetője az egyes napirendi pontok felett külön-külön nyitja meg a vitát. Elsőnek az előterjesztő kap szót, ezt követően, a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke, ill. kijelölt tagja ismerteti a bizottság véleményét, majd az ülésen tanácskozási joggal résztvevők szólhatnak hozzá a jelentkezés sorrendjében.

(2) A vita során a hozzászólók módosító indítványokat terjeszthetnek elő, az előadókhoz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek. Vita során a hozzászólások időtartamát a polgármester korlátozhatja.

(3) A vita lezárására és a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. Az indítványról a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt. A vita lezárását követően az előadó válaszol a hozzászólásokra.

(4) Az előterjesztő a vita lezárásáig bármikor visszavonhatja az általa előterjesztett rendelet-tervezetet, határozati javaslatot, ill. módosító indítványt.

(5) Több hozzászólás hiányában az ülés vezetője a vitát lezárja, összefoglalja az abban elhangzottakat, külön kiemelve a módosító indítványokat.

(6) Az ülésvezető a vita lezárása után először egyenként a módosító indítványokat, majd az elfogadott módosításokkal kiegészített eredeti javaslatot bocsátja szavazásra.

(7) Amennyiben a jegyző valamely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni, részére még a szavazás előtt szót kell adni.

(8) Az ülésen résztvevő állampolgárok hozzászólását az időtartam meghatározásával a polgármester engedélyez. Képviselő kezdeményezheti a hozzászólási jog megvonását, melyről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

14. § (1) Munkaterven, illetve napirenden kívüli téma megtárgyalását, illetve valamely napirendi pontnak a napirendről történő levételét javasolhatja:

a) bármely települési képviselő,

b) a polgármester,

c) a képviselő-testület bizottsága.

(2) A javaslat legkésőbb a testületi ülés megnyitása után, de a napirend elfogadását megelőzően terjeszthető a testület elé, amely arról egyszerű szótöbbséggel határoz.

15. § (1) A napirend előterjesztője lehet:

a) a polgármester,

b) az önkormányzati hivatal jegyzője, ügyintézője a feladatkörében,

c) önkormányzati intézmény vezetője,

d) bármely települési képviselő,

e) nemzetiségi önkormányzat elnöke,

f) a képviselő-testület által felkért személy vagy szerv.

(2) Az írásbeli előterjesztéseket legkésőbb az ülést megelőzően 8 nappal le kell adni a polgármesteri hivatalban.

(3) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgy pontos meghatározását,

b) annak áttekintését, hogy a téma szerepelt-e már korábban napirenden, ha igen milyen

c) döntés született,

d) a meghozandó döntés indokainak, jogszabályi és anyagi hátterének bemutatását,

e) a határozati javaslatot (egyértelműen megfogalmazott rendelkező részt, végrehajtásért

f) felelős szerv vagy személy nevét, a végrehajtás határidejét).

(4) Kötelező írásbeli előterjesztést készíteni:

a) rendeletalkotáshoz,

b) önkormányzati intézmény alapításhoz, átszervezéséhez, megszüntetéséhez,

c) helyi népszavazáshoz,

d) társulási megállapodás megkötéséhez, módosításához, felmondásához

e) díj adományozásához.

(5) Az előterjesztésnek célratörőnek és világosnak kell lennie, továbbá alkalmasnak kell lenni a tárgykör valósághű bemutatására, az abból történő, Önkormányzat érdekeinek megfelelő következtetés levonására. Az előterjesztés olyan tárgykörre irányulhat, amelyben a képviselő-testület döntése szükséges.

(6) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó: tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet, határozat-tervezet és indoklása.

(7) Egyes napirendek fontosságára tekintettel az előterjesztésre jogosultak sürgősségi indítványt terjeszthetnek elő, hogy a napirendet a képviselő-testület akkor is tárgyalja, ha az előzetesen kiküldött napirenden nem szerepel.

(8) A sürgősségi javaslatot indokolással kell ellátni. A sürgősségi javaslatot az előterjesztéssel vagy az önálló indítvánnyal együtt a képviselő-testületi ülésen szóban is elő lehet terjeszteni, amit előzetesen legkésőbb az ülés megkezdéséig a polgármesternél írásban is be kell nyújtani.

(9) A polgármester ismerteti a sürgősségi indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség rövid megindokolására.

(10) Ha a sürgősségi indítvány tárgya valamely bizottság döntési vagy véleményezési jogkörébe tartozna, először arról kell határozni, hogy az ügyet a képviselő-testület magához vonja-e, vagy szünetben a bizottság tárgyalja meg. A sürgősségi indítványról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt. Az elfogadott indítványt a képviselő-testület utolsó napirendként tárgyalja meg.

(11) Amennyiben a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, de a téma tárgyalásával egyetért, dönt annak későbbi, konkrét időpontban történő tárgyalásáról.

16. § (1) A települési képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, valamely bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen - vagy legkésőbb 15 napon belül írásban - a kérdés címzettjének érdemi választ kell adnia. Ha a kérdezettek írásban adnak választ, arról a képviselő-testületet is tájékoztatni kell a következő ülésen.

(2) Amennyiben a kérdés valamely intézkedés elmulasztására, végre nem hajtására irányul és szorosan kapcsolatban áll az önkormányzat valamely hatáskörének ellátásával (továbbiakban: interpelláció), az interpelláló képviselő azonnali válaszadás esetén az ülésen, írásbeli válasz esetén a testület következő ülésén nyilatkozik annak elfogadásáról. Ezt követően a testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(3)15 Interpelláció és kérdés csak testületi ülésen ismertethető. Az interpellációt és a kérdést a polgármester ismerteti a kitűzött napirendek megtárgyalását követően és akkor kerülhet sor annak megtárgyalására is. Nem kell a képviselő-testületnek vitára tűznie a visszavont interpellációt, vagy amelynek vitáján az interpelláló nincs jelen és a tárgyalás elnapolását nem kérte.

(4) A települési képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, illetőleg véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.

17. § A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek keretében:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tárgyalt témától eltér, rendreutasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

b) ismételt rendzavarás esetén, figyelmeztetés után a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót (kivéve a települési képviselőt), a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott határozata alapján.

A képviselő-testületi ülésen jelenlévők az ülés megkezdése előtt mobiltelefonjaikat kötelesek néma üzemmódba állítani és azt az ülés végéig úgy tartani.

18. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselők több mint fele jelen van.

(2) A határozathozatalhoz, a javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.

(3)16 A képviselő-testület minősített többséggel - a megválasztott települési képviselők több mint felének egynemű szavazatával - dönt a Mötv. 50. §-a szerinti ügyekben, valamint ezeken túlmenően:

a) helyi népszavazás kiírásáról,

b) helyi adók kivetéséről,

c) éves költségvetés és a zárszámadás elfogadásáról,

d) képviselő kizárásáról a döntéshozatalból,

e) önkormányzati tulajdon elidegenítéséről.

(4) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, aki a Mötv. 49. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel. A képviselő köteles személyes érintettségét az azt megalapozó napirend tárgyalása előtt bejelenteni. A személyesen érintett képviselő – a személyes érintettség bejelentésével egyidejűleg – bejelentheti, hogy a napirendre vonatkozó döntés meghozatalában nem kíván részt venni.

(5) A képviselő-testület azon tagjától, aki a Mötv. 49. § (1) bekezdésében foglalt bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget egy havi tiszteletdíj megvonásra kerül.

(6) A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

19. § (1) A szavazás - a titkos szavazás és a név szerinti szavazás esetét kivéve - kézfelemeléssel történik. A szavazatok megszámlálásáról a jegyző gondoskodik. Szavazni csak személyesen lehet.

(2) A képviselő-testület – egyszerű szótöbbséggel – bármely jelenlévő képviselő indítványára név szerinti szavazást rendelhet el. Nem lehet név szerinti szavazást tartani bizottság létszáma és összetétele tekintetében. A polgármester a szavazás előkészítésének idejére szünetet rendel el. A név szerinti szavazás alakalmával a jegyző névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) ez erre az alkalomra gyártott szavazólapon szereplő névsorban rögzíti. A név szerinti szavazást a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell.

(3) Nem név szerinti, nyílt szavazás esetén is bármelyik képviselő kérheti saját szavazatának név szerinti rögzítését a jegyzőkönyvben.

(4) A képviselő-testület a polgármester javaslatára titkos szavazással választja meg alpolgármesterét, dönt az alpolgármesteri megbízás visszavonásának tárgyában. A képviselő - testület titkos szavazást tarthat a 11. §. (3), (4) bekezdésében foglalt ügyekben. Titkos szavazás tartását a képviselő-testület bármely jelen lévő tagja kezdeményezhet. A titkos szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt a képviselő-testület, alakszerű határozat nélkül. A szavazás lebonyolítására szünetet rendel el a polgármester. A képviselők zárt borítékba helyezett szavazólapon szavazhatnak. A lezárt borítékban elhelyezett szavazólapok összegyűjtéséről és a szavazatok összeszámlálásáról a titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként egyszerű szótöbbségű, alakszerű határozattal, a képviselőkből megválasztott 3 tagú bizottság gondoskodik. A szavazás eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(5) A képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott – határozata alapján döntésének megkönnyítése céljából hatáskörébe tartozó ügyben, az ügy elbírálása előtt kikérheti a lakosság véleményét.

(6) A véleménykikérés közmeghallgatáson vagy falugyűlésen szóban vagy kérdőívi formában, írásban történhet. A kérdőíven szerepeltetni kell:

a) az eldöntendő kérdést,

b) az arra adott választási lehetőségeket,

c) az aláíráshoz szükséges rovatokat (név, lakcím, aláírás),

d) a beküldési határidő,

e) a dátumot, polgármester aláírását és pecsétjének lenyomatát.

(7) A véleménykikérés eredménye a képviselő-testület döntéshozatala szempontjából nem kötelező erejű, de a többségi véleménnyel ellentétes testületi döntés esetén a testületi határozatban indokolni kell a figyelembe nem vétel okát.

20. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyről a jegyző gondoskodik

(2) A képviselő-testület üléséről készítendő jegyzőkönyvre a Mötv. rendelkezései az irányadók.

(3) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:

a) ülés helye és időpontja,

b) a megjelent képviselők nevét, számát,

c) a távollevők nevét, számát,

d) a tárgyalt napirendi pontokat,

e) a tanácskozás lényegét,

f) a szavazás számszerű eredményét,

g) a hozott döntéseket,

h) képviselő kérésére véleményének rögzítését,

i) aláírásokat, dátumot és pecsétet.

(4) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(5) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) az írásos előterjesztéseket,

d) illetve a képviselők kérése alapján az írásbeli hozzászólását, indítványát, interpellációját,

e) az elfogadott rendeleteket.

(6) A tárgyalt napirendeknél a tanácskozás lényegét jegyzőkönyvbe kell foglalni. A képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles a képviselő által elmondottakat szó szerint jegyzőkönyvbe venni.

(7) Zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(8) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá, valamint ABC szerinti sorrendben jelenlévő képviselők hitelesíti. A jegyzőkönyvek kezeléséről a jegyző gondoskodik.

(9)17 A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve közokiratnak minősül, a jegyzőkönyv önkormányzati példányát piros fehér zöld zsinórral átfűzve, önkormányzati bélyegzővel ellátva kell hitelesíteni, nyílt és zárt ülésenként külön-külön lefűzve könyvkötésben kell összefűzni.

(10) Az állampolgárok a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvbe és azok mellékleteibe – zárt ülés kivételével – korlátlanul betekinthetnek munkaidőben, a Hivatal épületében. A jegyzőkönyvről, illetve annak részeiről, valamint más önkormányzati dokumentumokról az állampolgár másolatot kérhet.

III. Fejezet

A Képviselő-testület rendeletei és határozatai

21. § (1) A képviselő-testület döntéseit rendeleti vagy határozati formában hozza meg. A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt

a) a napirend meghatározásáról, felcseréléséről, elnapolásáról,

b) szóbeli előterjesztés jóváhagyásáról,

c) az ügyrendi kérdésekről,

d) feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések, tájékoztatók elfogadásáról,

e) a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a kérdésre adott válasz elfogadásáról,

f) szavazati és tanácskozási joggal nem rendelkező személy részére felszólalás

g) jóváhagyásáról,

h) módosító indítvány elfogadása kérdésében, rendeletalkotási kérdésében,

i) a döntési javaslaton belüli alternatívák elfogadásakor,

j) a név szerinti szavazás és a titkos szavazás indítványának elfogadása kérdésében

(2)18 A képviselő-testület önkormányzati rendeletet alkothat a Mötv. 51. §-ában foglaltak szerint.

(3) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) települési képviselő,

b) a polgármester, alpolgármester,

c) a jegyző,

d) önkormányzati intézmény vezetője,

e) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői,

f) a nemzetiségi önkormányzat elnöke,

g) önkormányzati társulás tagjai.

A kezdeményező feladata a szabályozás indokoltságát igazolni.

(4) A kezdeményezés képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik. A képviselő-testület a kezdeményezés tárgya alapján alakszerű határozat nélkül dönt az előkészítés megindításáról, menetéről. Ha a képviselő-testület a szabályozást szükségesnek ítéli, a jegyzőt bízza meg a rendelet tervezet normaszövegének elkészítésével, megjelölve az elkészítés határidejét, főbb elveit, az előkészítés menetét, egyeztetések és esetleges vitafórumok rendjét, valamint szükség esetén dönt szakértő bevonásáról is.

(5) A rendelet szükségességéről, feltételezett jelentős hatásairól (társadalmi, gazdasági, financiális értelemben) előzetes hatásvizsgálatot kell készíteni. A tervezethez az előkészítőnek indokolást kell csatolni.

22. § (1) Rendeletalkotás esetén a képviselő-testület a beterjesztett tervezet felett általános és részletes vitát is tarthat. Az erre vonatkozó indítványról a testület – egyszerű többséggel – vita nélkül dönt

(2) A rendelet megjelölése az alábbi módon történik: Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének … /20… (… hónap … nap) önkormányzati rendelete és a rendelet tárgya.

(3) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(4)19 Az önkormányzati rendeletet a Községháza hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetésről a jegyző gondoskodik.

(5) A rendelet kihirdetésének tényét és időpontját záradék formájában fel kell tüntetni a rendelet aláírásokat tartalmazó utolsó lapján.

(6) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább kétévenként felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosságát.

23. § (1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntéseit szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtásért felelős személy nevét és a végrehajtás határidejét. A határozat megjelölése az alábbi módon történik Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének /20… (… hónap …nap) önkormányzati határozata és a határozat tárgya.

(2) A képviselő-testület határozatait a polgármester és a jegyző írja alá.

(3) A normatív határozatok kihirdetése az önkormányzati rendeletek kihirdetésével azonos módon történik.

24. §20 A képviselő-testület rendeleteit és határozatait külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni.

IV. Fejezet

Közösségi fórumok

25. § (1) A lakosság és a helyi civil szervezetek önkormányzati működést bemutató tájékoztatása céljából a képviselő-testület évente egyszer közmeghallgatást tart. A közmeghallgatáson az állampolgárok, és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szervezetek képviselői közérdekű kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő napirendről a lakosságot az Önkormányzat hirdetőtábláin, a helyi időszaki újság útján, és az Önkormányzat honlapján megjelentetett meghívó közlésével tájékoztatni kell a közmeghallgatás előtt legalább 10 nappal.

(3) A közmeghallgatásra a testületi ülés, illetve a jegyzőkönyv vezetésének szabályai értelemszerűen vonatkoznak.

V. Fejezet

A Képviselő-testület bizottságai

26. § (1) A képviselő-testület 3 fős állandó bizottságot hoz létre, Vagyonnyilatkozat Kezelő és Ellenőrző Bizottság néven, a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatával, továbbá a képviselői összeférhetetlenségi és méltatlansági eljárásokkal kapcsolatos feladatok lebonyolítására.

(2)21

(3) Az (1) bekezdés szerinti bizottság feladatai:

a) A képviselői vagyonnyilatkozatok átadás-átvétele, nyilvántartása, kezelése és ellenőrzése, az ellenőrzési eljárás lefolytatatása, a betekintés biztosítása.

b) Bejelentés alapján a vagyonnyilatkozatot megvizsgálja és a vizsgálat eredményéről a következő ülésen írásbeli előterjesztés benyújtásával tájékoztatja a képviselő-testületet.

c) Az összeférhetetlenség megszüntetésére irányuló képviselői lemondó nyilatkozat átvétele.

d) A köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételről szóló igazolás átvétele.

e) A képviselői összeférhetetlenséggel és méltatlansággal kapcsolatos kezdeményezést megvizsgálja és a vizsgálat eredményéről a következő ülésen írásbeli előterjesztés benyújtásával tájékoztatja a képviselő-testületet.

27. § (1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, illetve végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére ideiglenes bizottságot hozhat létre:

a) meghatározott időre vagy

b) meghatározott feladat elvégzésére.

(2) Az ideiglenes bizottság létrehozásáról és összetételéről a képviselő-testület külön határozattal dönt.

(3) Az ideiglenes bizottság nyújtja be döntésre a képviselő-testület elé a feladatkörébe tartozó üggyel kapcsolatos írásbeli előterjesztéseket határozati javaslatokkal.

(4) Az ideiglenes bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.

28. § (1) A bizottság elnökének akadályoztatása vagy távolléte esetén az elnök a bizottság tagjának adhat írásban a helyettesítés keretében ellátandó feladatokra vagy képviseletre megbízást. Az elnököt helyettesítő bizottsági tag jogai és kötelezettségei az elnökével azonosak.

(2) A bizottság működésére egyebekben a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

VI. Fejezet

Polgármester, alpolgármester

29. § (1)22 Karancsság Község Önkormányzatának polgármestere tisztségét főállásban látja el.

(2) A polgármester tekintetében a munkáltatói jogokat a képviselő-testület gyakorolja, ezzel egyidejűleg a jogszabályi keretek között meghatározza munkabérét. A polgármester az államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.

(3)23 Jogállására, összeférhetetlenségére, eskütételére, munkáltatói jogkörére, díjazására a Mötv. rendelkezései az irányadók.

(4)24 A polgármester önkormányzati és államigazgatási feladatainak ellátására, irányítási jogkörére a Mötv. rendelkezései és a vonatkozó jogszabályok az irányadók.

(5) A polgármester a Mötv. 67. §-ában meghatározott feladatokon kívül:

a) általa meghatározott körben egyetértési jogot gyakorol a jegyző hatáskörébe tartozó kinevezés esetén,

b) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, a széles körű nyilvánosságot,

c) együttműködik a képviselő-testület tagjaival, bizottságaival, a nemzetiségi önkormányzattal és a társadalmi szervezetekkel.

d) jogosult dönteni a két képviselő-testületi ülés közötti időszakban olyan munkákat elvégeztetni, amelyek az önkormányzati tulajdonú ingatlanokban váratlanul bekövetkezett káresemények következményeinek azonnali elhárítását szolgálják élet és balesetvédelmi szempontból, és forrásigényük nem haladja meg a Ft-ot.

e) ellátja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat;

f) nyilatkozatot ad a sajtónak,

g) gondoskodik a képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekének megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról;

h) irányítja az önkormányzat nemzetközi tevékenységét;

i) ellátja a törvényben megfogalmazott honvédelmi és polgári védelmi feladatokat

(6) A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, a Mötv. 68. § (1) bekezdésben foglalt eljárásra jogosult.

(7) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek, ezek hiányában a korelnöknek adja át.

30. § (1) Karancsság Község Önkormányzatának Képviselő-testülete – saját tagjai közül, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – 1 alpolgármestert választ, aki feladatait társadalmi megbízatásként látja el.

(2) Az alpolgármester feladata, hogy segítse a polgármester munkáját, valamint a polgármestert folyamatos, 1 hónapot meghaladó távolléte esetén helyettesítse, biztosítsa a képviselő-testület működését.

(3) Az alpolgármester feladatai teljesítése során köteles a polgármester utasításai szerint eljárni.

VII. Fejezet

A települési képviselő

31. § (1) A települési képviselőt a polgármester, a jegyző, az önkormányzat hivatalának köztisztviselői, valamint az önkormányzati intézmények vezetői és közalkalmazottai munkaidő alatt soron kívül fogadni kötelesek.

(2) A települési képviselő a hivataltól igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a hivatal intézkedését, amelyre a hivatal tizenöt napon belül érdemi választ köteles adni. A hivatal segítséget nyújt a települési képviselőnek tevékenysége ellátásához, a kívánt adminisztrációs teendők ellátásával.

(3) A települési képviselő megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.

(4) A települési képviselő jogait és kötelezettségeit a Mötv. 32. §-a tartalmazza. A települési képviselő ezeken kívül köteles:

a) tevékenyen részt venni a képviselő–testület munkájában,

b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

c) köteles részt venni a testületi ülések előkészítésében, különböző vizsgálatokba, köteles szóban vagy írásban bejelenteni, ha a képviselő- testület vagy bizottság ülésén vagy egyéb megbízatás teljesítésében akadályoztatva van,

d) köteles bejelenteni személyes érintettségét a testületi döntéshozatal előtt.

(5)25 A vagyonnyilatkozatot a települési képviselő 2 példányban, dátummal ellátva, aláírva készíti el, melynek egy saját és szükséges számú hozzátartozói példányát átadja a vagyonnyilatkozat kezelésével megbízott bizottságnak, a bizottság által meghatározott időben és helyen. A bizottság elnöke a vagyonnyilatkozat átvételét igazolja.

32. § (1) A települési képviselőket megillető tiszteletdíj mértékét és szabályait a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

(2) Amennyiben a települési képviselő a testületi ülésen egymást követő három alkalommal nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja, a képviselő-testület döntése szerint egy havi tiszteletdíja megvonásra kerül.

VIII. Fejezet

A jegyző és az önkormányzati hivatal

33. § (1) A jegyző Mötv.-ben felsoroltakon kívüli általános feladata a törvényesség és a jogszabályszerűség biztosítása.

(2) Feladatai körében különösen:

a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek, a bizottságnak a hatáskörüket érintő jogszabályokról, azok változásairól,

b) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését,

c) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,

d) rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek jogszabályokkal való harmonizálását,

e) ha a képviselő-testületi, bizottsági, polgármesteri döntések, valamint az önkormányzati működés során jogszabálysértést tapasztal azt a döntéshozó felé jelezni köteles,

f) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

34. § (1) A jegyző kinevezése az Mötv. 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkört a Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.

(2)26 A polgármester a jegyző javaslatára – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint – határozatlan időre aljegyzőt nevez ki, a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására.

(3)27 A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve akadályoztatása esetén a jegyzői feladatok ellátása tekintetében a Ságújfalui Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában foglaltak szerint kell eljárni.

A Közös Önkormányzati Hivatal28

35. § (1)29 A képviselő-testület a Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján 2013. január 1. napjától közös önkormányzati hivatalt hozott létre Ságújfalu, Karancsság és Kishartyán községek Önkormányzataival.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hivatal neve: Ságújfalui Közös Önkormányzati Hivatal. Székhelye: 3162 Ságújfalu, Dózsa Gy. u.15.

(3) A Közös Önkormányzati Hivatal Karancsságon és Kishartyánban állandó jelleggel Kirendeltséget tart fenn.

(4)30 A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait a Mötv. 84. § (1) bekezdése határozza meg, további feladatokat a Mötv. 67. § b) pontja alapján a közös hivatalt irányító Ságújfalu község Önkormányzatának polgármestere is meghatározhat. A Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Közös Önkormányzati Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(5)31 A Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti és működési szabályzatát a létrehozó önkormányzatok képviselő-testületei határozattal hagyják jóvá.

(6) A Közös Önkormányzati Hivatal fenntartásának költségeit a létrehozó önkormányzatok megállapodásban rögzítettek alapján biztosítják.

IX. Fejezet

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

36. § (1) A helyi népszavazás eljárási szabályai tekintetében a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény és a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény rendelkezései az irányadók.

(2) A helyi népszavazásról, népi kezdeményezésről a képviselő-testület külön rendeletet alkot.

X. Fejezet

A társulások

37. § (1) A képviselő-testület feladatai hatékonyabb, célszerűbb megoldására szabadon társulhat.

(2) A társulás ellátja a társulási megállapodásban rá átruházott hatásköröket.

(3)32

XI. Fejezet

Az önkormányzat gazdasági alapjai

38. § Az Önkormányzat forgalomképtelen, korlátozottan forgalomképes és forgalomképes vagyonának körét, a vagyongazdálkodás szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

XII. Fejezet

Az Önkormányzat gazdálkodása

39. § (1) A Képviselő–testület alakuló ülését követő 6 hónapon belül a választási ciklus idejére szóló gazdasági programot készít, melyben meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, melyek megvalósítását – a pénzügyi lehetőségeivel és a helyi társadalmi, gazdasági, környezeti igényekkel összhangban – tervezi.

(2) Az önkormányzat a Mötv., valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, és a végrehajtási rendelet rendelkezései szerint, költségvetési rendelet alapján gazdálkodik.

(3) A képviselő-testület a költségvetési évet követő négy hónapon belül a polgármester előterjesztése alapján zárszámadási rendeletet alkot.

(4) A képviselő-testület az önkormányzat és szervei belső ellenőrzéséről külső személy vagy szerv megbízási vagy vállalkozási szerződéssel történő megbízásával gondoskodik.

(5)33 Az önkormányzat kormányzati funkciók szerinti besorolt alaptevékenységeit a Rendelet 5.számú melléklete tartalmazza.

XIII. Fejezet

Együttműködés a nemzetiségi önkormányzattal, a nemzetiségi önkormányzat működési feltételeinek biztosítása

40. § (1) A nemzetiségi önkormányzat képviselőit a polgármester, az alpolgármester, a jegyző és az önkormányzati hivatal köztisztviselője soron kívül köteles fogadni.

(2) Az Önkormányzat Ságújfalu község Roma Nemzetiségi Önkormányzattal kötött a együttműködési megállapodás alapján a megállapodásban rögzítettek szerint ingyenesen biztosítja a nemzetiségi önkormányzat részére az Önkormányzat helyiségeit, az önkormányzati hivatal útján a testület működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeket.

(3)34

XIV. Fejezet

Záró rendelkezések

41. § (1) E rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

(2) Egyidejűleg az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2011. (V. 18.) és az azt módosító 8/2013. (IV. 27.) és 5/2014. (X. 22.) önkormányzati rendeletek hatályukat vesztik.

42. §35

43. §36

1. számú melléklet az 1/2015. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület feladatköre és önként vállalt önkormányzati feladatai

1. Az önkormányzat feladatkörére a Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók. Az önkormányzat köteles gondoskodni az Mötv-ben, valamint más kötelező feladatok ellátásáról rendelkező törvényekben meghatározott feladatokról, mint alapvető lakossági szolgáltatásokról, Mötv. 13. § (1) bekezdése:

„1. településfejlesztés, településrendezés;

2. településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása);

3. a közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése;

4. egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;

5. környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);

6. óvodai ellátás;

7. kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása; filmszínház, előadó-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása;

8. szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások;

9. lakás- és helyiséggazdálkodás;

10. a területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása;

11. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;

12. honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás;

13. helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok;

14. a kistermelők, őstermelők számára - jogszabályban meghatározott termékeik - értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;

15. sport, ifjúsági ügyek;

16. nemzetiségi ügyek;

17. közreműködés a település közbiztonságának biztosításában;

18. helyi közösségi közlekedés biztosítása;

19. hulladékgazdálkodás;

20. távhőszolgáltatás

21. víziközmű-szolgáltatás, amennyiben a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek minősül.”

2. Az önkormányzat az 1. pontban felsorolt alábbi feladatok közül maga határozza meg – a lakosság igényei alapján, anyagi lehetőségeitől függően – mely feladatokat, milyen mértékben és módon lát el, különösen:

1. településfejlesztés, településrendezés;

2. településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása);

3. a közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése;

4.egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások; (háziorvosi és házi gyermekorvosi ellátás, fogorvosi ellátás, védőnői hálózat, háziorvosi ügyeleti ellátás)

5. környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);

6. óvodai ellátás;

7. kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása; előadó-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása;

8. szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások;(házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés, idősek nappali ellátás, családsegítés, gyermekjóléti alapellátás)

9. lakás- és helyiséggazdálkodás;

10. a területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása;

11. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;

12. honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás;

13. helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok;

14. a kistermelők, őstermelők számára - jogszabályban meghatározott termékeik - értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;

15. sport, ifjúsági ügyek;

16. nemzetiségi ügyek;

17. közreműködés a település közbiztonságának biztosításában;(térfigyelő rendszerek)

18. hulladékgazdálkodás;

19. víziközmű-szolgáltatás, amennyiben a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek minősül,

20. Közös Önkormányzati Hivatal fenntartása és működése,

21. Az SZMSZ. hatálybalépését követően az Mötv. módosítása, más törvények módosítása, új törvény alkotása miatt jelentkező önkormányzati feladatok.

3. Az önként vállalt feladatok a mindenkori éves költségvetés alapján és külön önkormányzati rendeletben szabályozott feladatok:

a) önkormányzat által alapított kitüntető címek, díjak juttatása,

b) képviselők tiszteletdíjának megállapítása,

c) hazai és uniós önkormányzati pályázatok benyújtása, közmunka és közfoglalkoztatási programokban való részvétel

d) civil szervezetek, rendezvények, kiadványok támogatása

e) nemzetközi önkormányzati kapcsolatok támogatása

f) nem kötelező feladat ellátására létrejövő önkormányzati társulásokban, önkormányzati érdekképviseleti szervezetekben részvétel

2. számú melléklet az 1/2015. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

A polgármesterre átruházott feladatok és hatáskörök jegyzéke

1. A polgármesternek az Sztv-ből eredően átruházott hatáskörben ellátott feladatát a képviselő-testület külön rendelete szabályozza.

2. Gondoskodik a lomtalanítási akciókkal kapcsolatos feladatok ellátásáról [Htv. 21. § b)].

3. Gondoskodik a helyi közút tisztántartásáról, a hó eltakarításáról, továbbá síkossága elleni védekezésről [a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. 34. § (5) bek.].

4. Önkormányzati tulajdonban lévő forgalomképes ingatlanok tekintetében hozzájárul út- és közmű céljából szolgalmi jog bejegyzéséhez.

5. Az átmenetileg szabad pénzeszköz időleges (egy évnél nem hosszabb) lekötésére vonatkozó döntés, ha az önkormányzat éves költségvetéséről szóló rendeletben a képviselő-testület ettől eltérően nem rendelkezik.

6. Az önkormányzat nevében történő olyan vagyoni kötelezettségvállalás, amelyre a képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetésében fedezetet biztosított.

7. Az önkormányzat öröklése, vagy megajándékozása esetén a vagyon elfogadására, illetve átvételére vonatkozó döntés.

8. Az ingatlanok, és az ingatlanok vagyoni körén kívüli vagyontárgyak beszerzésének engedélyezése az önkormányzat éves költségvetéséről szóló rendeletben jóváhagyott előirányzat terhére 500.000,- Ft egyedi bruttó értékhatárig.

9. Az önkormányzati ingatlanok karbantartási munkáinak engedélyezése, az ehhez szükséges műszaki ellenőrzés elrendelése az önkormányzat éves költségvetéséről szóló rendeletben jóváhagyott előirányzat terhére.

10. Jogosult a két képviselő-testületi ülés közötti időszakban olyan munkákat elvégeztetni, amelyek az önkormányzati tulajdonú ingatlanokban váratlanul bekövetkezett káresemények következményeinek azonnali elhárítását szolgálják élet és balesetvédelmi szempontból, és forrásigényük nem haladja meg a Ft-ot.

11. Közterület használatának általános szabályairól és rendjéről szóló 1 /2001. (I. 18.) rendelet alapján a közterület használatát engedélyezi a rendeletben foglaltak szerint.

12. A filmforgatási célú közterület használatra vonatkozó szabályokról szóló 12/2013. (XI. 6.) önkormányzati rendelete alapján az 1. § -a értelmében a filmforgatási célú közterület használattal összefüggő hatáskörök gyakorlása.

3. melléklet37

4. melléklet38

5. számú melléklet az 1/2015. (II. 13.) önkormányzati rendelethez39

Karancsság Község Önkormányzata által ellátott tevékenységek szakágazati és kormányzati funkciókba funkciószámmal történő besorolása

COFOG

Megnevezés

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

40

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047410 41

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

049010 42

Máshova nem sorolt gazdasági ügyek

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052080 43

Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

062020 44

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063080 45

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

072311 46

Fogorvosi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

081030 47

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082043

Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

082044

Könyvtári szolgáltatások

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082093 48

Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

084031 49

Civil szervezetek működési támogatása

091110 50

Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091120 51

Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai

091140 52

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104044

Biztos Kezdet Gyerekház

104060 53

A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

1

Módosította: 7/2019. (X. 2.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2019. X. 3-tól.

2

Az 1. §-a a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 1. pontja szerint módosított szöveg.

3

A 2. § (1) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 2. pontja szerint módosított szöveg.

4

A 2. § (3) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 3. pontja szerint módosított szöveg.

5

A 3. §-a a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja szerint módosított szöveg.

6

A 4. § (1) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 4. pontja szerint módosított szöveg.

7

Az 5. § (1) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 5. pontja szerint módosított szöveg.

8

Az 5. § (2) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 6. pontja szerint módosított szöveg.

9

Módosította: 7/2019. (X. 2.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2019. X. 3-tól.

10

A 8. § (1) bekezdés záró szövegrésze a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 7. pontja szerint módosított szöveg.

11

A 8. § (2) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 8. pontja szerint módosított szöveg.

12

A 9. § (9) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 9. pontja szerint módosított szöveg.

13

A 11. § (2) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 10. pontja szerint módosított szöveg.

14

Módosította: 7/2019. (X. 2.) önkormányzati rendelet 3. §. Hatályos: 2019. X. 3-tól.

15

A 16. § (3) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 11. pontja szerint módosított szöveg.

16

A 18. § (3) bekezdés nyitó szövegrésze a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 12. pontja szerint módosított szöveg.

17

A 20. § (9) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 13. pontja szerint módosított szöveg.

18

A 21. § (2) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 14. pontja szerint módosított szöveg.

19

Módosította: 7/2019. (X. 2.) önkormányzati rendelet 4. §. Hatályos: 2019. X. 3-tól.

20

A 24. §-a a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 15. pontja szerint módosított szöveg.

21

A 26. § (2) bekezdését a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

22

Módosította: 6/2018. (III. 14.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2018. IV. 22-től. A 29. § (1) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 16. pontja szerint módosított szöveg.

23

A 29. § (3) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 17. pontja szerint módosított szöveg.

24

A 29. § (4) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 18. pontja szerint módosított szöveg.

25

A 31. § (5) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 19. pont, 3. § c) pontja szerint módosított szöveg.

26

Módosította: 14/2017. (XII. 15.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2018. I. 1-től.

27

Beiktatta: 14/2017. (XII. 15.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2018. I. 1-től. A 34. § (3) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 20. pontja szerint módosított szöveg.

28

Az „A Közös Önkormányzati Hivatal” alcím címét a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

29

A 35. § (1) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 21. pontja szerint módosított szöveg.

30

A 35. § (4) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. § 22. pontja szerint módosított szöveg.

31

A 35. § (5) bekezdése a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 3. § d) pontja szerint módosított szöveg.

32

A 37. § (3) bekezdését a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 3. § e) pontja hatályon kívül helyezte.

33

Beiktatta: 7/2017. (V. 31.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2017. VI. 1-től.

34

A 40. § (3) bekezdését a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 3. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

35

A 42. §-t a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 3. § g) pontja hatályon kívül helyezte.

36

A 43. §-t a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 3. § g) pontja hatályon kívül helyezte.

37

Módosította: 14/2017. (XII. 15.) önkormányzati rendelet 3. §. Hatályos: 2018. I. 1-től. A 3. mellékletet a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 3. § h) pontja hatályon kívül helyezte.

38

A 4. mellékletet a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 3. § i) pontja hatályon kívül helyezte.

40

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 4. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.

42

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 049010. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 1. pontja iktatta be.

43

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 052080. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 2. pontja iktatta be.

44

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 062020. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 2. pontja iktatta be.

45

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 063080. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 2. pontja iktatta be.

46

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 072311. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 3. pontja iktatta be.

48

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 082093. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 5. pontja iktatta be.

50

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 091110. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 5. pontja iktatta be.

51

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 091120. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 5. pontja iktatta be.

52

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 091140. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 5. pontja iktatta be.

53

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 104060. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 6. pontja iktatta be.

47

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 081030. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 4. pontja iktatta be.

49

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 084031. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 5. pontja iktatta be.

41

Az 5. mellékletben foglalt táblázat 047410. sorát a Karancsság Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 1. pontja iktatta be.