Alsómocsolád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelete
Alsómocsolád Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2017. 11. 16Alsómocsolád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelete
Alsómocsolád Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Alsómocsolád Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) Az Önkormányzat elnevezése: Alsómocsolád Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat)
2. § Alsómocsolád Község Önkormányzata külön szerződés megkötése útján, az abban foglalt feltételekkel testvér-települési kapcsolatot tart fenn.
3. § Az önkormányzat „Alsómocsoládért Érdemérem” kitüntetést adományoz. A kitüntető cím alapításának és adományozásának rendjét külön rendeletben szabályozza.
AZ ÖNKORMÁNYZAT JELKÉPEI
4. § (1) Az önkormányzat címere: A címerpajzs kék színű, melynek alsó részén zöld színű hármas halom emelkedik ki. A hármas halom középső halmán arany koronával ékesített ezüst obeliszk jogar emelkedik, melyre kígyó tekeredik.
(2) Az önkormányzat zászlaja 2: 1 méretarányú, téglalap alakú, fehér színű zászló, a szélét körben aranyszínű rojt díszíti. A zászló közepén a község címere látható, a címer felett felfelé ívelten „Alsómocsolád” alatta lefelé ívelten „Község” felirat olvasható.
(3) Az önkormányzat pecsétje 25 mm-es, a szélén gyöngyözött kör. A körirat 3 mm-es betűszalagban: „SIGILLUM.PAGI.MOCSOLAD. 172X”. A képmező közepét elválasztó, szántóföldet jelzővonal felett kétoldalt 3 – 3 alacsonyabb s közöttük 3 kiemelkedően magas kalász, alatta fektetett, lebegő sarló, alatta 3 átkötött kis gabonakéve.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
5. § Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg. A Képviselő-testület ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott kötelező és az önként vállalt feladatokat. A kötelező és önként vállalt feladatokat az 1. melléklet tartalmazza.
1. A Képviselő-testület gazdasági programja, munkaterve
6. § (1) A Képviselő-testület– a alakuló ülését követő követő hat hónapon belül – elfogadja az Önkormányzat gazdasági programját. A gazdasági program a Mötv.116. § (4) bekezdésében foglaltakon kívül tartalmazza különösen: az önkormányzat fejlesztési elképzeléseit, a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítését, a településfejlesztési politikát és az adópolitika célkitűzéseket.
(2) A Képviselő-testület éves ülés- és munkatervet készít. Az éves munkatervet – a Képviselő-testület megalakulási évének kivételével – legkésőbb a tárgyév második Képviselő-testületi ülésére kell előterjeszteni.
(3) A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti elfogadás végett a Képviselő-testület elé. A munkatervben foglaltak végrehajtásáról a polgármester gondoskodik.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
7. § (1) A Képviselő-testület alakuló, ünnepi, rendes, rendkívüli ülést, sürgős rendkívüli ülést tart. A Képviselő-testület legalább havonta egy ülést tart, a rendes ülések konkrét időpontját a munkaterv tartalmazza.
2. Az alakuló ülésen a polgármester és a települési képviselők esküt tesznek. Az alakuló ülésen kell dönteni az alpolgármester választásáról, a polgármester és az alpolgármester tiszteletdíjáról.
3. A Képviselő-testület ünnepi ülést tart, évfordulókon, egyéb megemlékezések alkalmából. Az ünnepi ülésen csak az ünnep jellegének megfelelő napirend tárgyalható.
4. Az ünnepi ülésre az ülés meghívójának tartalmára, kézbesítésére, napirendjére, az előterjesztésekre, a tanácskozás rendjére, valamint a Képviselő-testület döntéseire vonatkozó szabályokat nem kell alkalmazni, de a testület határozatképességét az ülés teljes időtartama alatt biztosítani kell.
5. Rendes ülés az, amelyet a munkatervnek megfelelően hívnak össze. A rendes ülés hétfői napokon – amennyiben a polgármester a meghívóban ettől eltérően nem rendelkezik – 17.00 órakor kezdődik és a napirendre felvett tárgysor megvitatásának befejezéséig tart.
8. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni 2 helyi képviselő, az állandó bizottság vagy a polgármester írásbeli indítványára. Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni, aki az indítvány benyújtását követő 8 napon belül dönt arról, hogy az ülés időpontját az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül, mely időpontra tűzi ki. Az indítványban meg kell jelölni az ülés napirendjét, javasolt időpontját, és a rendkívüli összehívás indokát.
(2) Halaszthatatlan esetben a képviselő-testület rövid úton is összehívható sürgős rendkívüli ülésre, legkorábban a meghívó kézbesítését követő napra, napirend megjelölésével. (Sürgős, rendkívüli ülés).
(3) Ha a képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása azonnali intézkedést igényel és a polgármesternek nincs lehetősége az ülés írásban történő összehívására, az ülés telefonon is összehívható. Ebben az esetben is közölni kell az ülés helyét, javasolt időpontját, a tárgyalni kívánt napirendet és az ülés összehívásának indokát.
(4) A (2) és (3) bekezdésben foglaltak szerint összehívott üléseken az indítványban foglaltakon felül más napirendi pont nem tárgyalható.
3. Együttes képviselő-testületi ülés
9. § (1) A Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei együttes képviselőtestületi ülést tarthatnak a közös önkormányzati hivatali megállapodásban, illetve társulások esetében a társulási megállapodásban részletezettek szerint.
(2) Együttes képviselő-testületi ülésre évente legalább két alkalommal kerül
4. A Képviselő-testület összehívásának rendje
10. § (1) A Képviselő-testület üléseit a Mötv. 45. §-a alapján kell összehívni. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést az alpolgármester jogosult összehívni.
(2) A képviselőket az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, továbbá a napirendi pont tárgyának és előterjesztőjének megjelölését tartalmazó írásbeli meghívóval kell összehívni, amelyen fel kell tüntetni a dokumentumok elektronikus elérhetőségének módját.
(3) A rendes ülésre szóló meghívót a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 2 nappal előbb kézbesíteni kell.
5. Nyilvános ülés
11. § (1) A Képviselő-testület tanácskozásának céljára kijelölt helyiségben a nyilvános ülés tartama alatt a meghívottak, továbbá a Mágocsi Közös önkormányzati Hivatal szervezeti egységeinek vezetői, vagy azok megbízottai valamint a sajtó képviselői tartózkodhatnak.
(2) A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt helyeken foglalhat helyet. Azt, aki a tanácskozás helyszínén jogosulatlanul tartózkodik, az elnök távozásra hívhatja fel. Amennyiben a hallgatóság az ülést zavarja, az elnök a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.
6. Zárt ülés
12. § (1) A zárt ülés elrendelését indítványozó javaslatot indokolni kell.
(2) A zárt ülésre a nyilvános ülést megelőzően kerül sor.
7. Határozatképesség
13. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele jelen van
(2) Ha a képviselő-testület ülése nem határozatképes, az elnök az ülést legfeljebb 10 percre felfüggeszti. Ha az ülés szünet után sem határozatképes, az elnök az ülést berekeszti.
8. A Képviselő-testület elnöke és jogkörei
14. § Az ülést levezető polgármester és az őt helyettesítő látja el a Képviselő-testület elnöke tisztét.
15. § (1) Az elnök ülésvezetési hatáskörei:
16. § Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a Képviselő-testület, a polgármester, vagy bármely képviselő tekintélyét támadó felszólalást tesz, az elnök köteles felszólítani a tárgyszerűségre. Ha a felszólaló a másodszori felszólításnak sem tesz eleget, az elnök megvonja tőle a szót.
10. Az ülés félbeszakítása
17. § Amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Ha az ülés félbeszakad az csak az elnök összehívására folytatódhat.
11. Rendfenntartás
18. § Az ülés rendjének fenntartásáért az elnök felel. Az elnök rendre utasíthatja azt a képviselőt, aki a testület munkáját akadályozza.
12. A vita
19. § (1) Az elnök a napirendi pontok felett külön-külön nyit vitát. A tájékoztató jellegű előterjesztések felett nem lehet vitát nyitni.
(2) Az elnök – ha a vita indokolatlanul elnyúlik, és a hozzászólók új érveket nem hoznak fel - kezdeményezheti a vita lezárását, melyről a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása előtt hozzászólásra jelentkezők részére az elnök köteles szót adni.
13. Az ülés napirendjének meghatározása
20. § (1) A napirendet a polgármester javaslatára egyszerű többséggel a Képviselő-testület állapítja meg. Amennyiben a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerinti napirendi pont megtárgyalásához zárt ülés tartása szükséges, erről a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(2) A Képviselő-testület rendkívüli ülésén kizárólag az a napirendi pont tárgyalható, amelyre a rendkívüli ülés tartására irányuló indítvány vonatkozott. A Képviselő-testület a jelenlévő képviselők többségének igen szavazata alapján dönt arról, hogy kívánja-e tárgyalni az indítványt.
2. A Képviselő-testület a rendes ülésén az egyeztetett napirenden felül tárgyalni köteles a polgármester vagy a bizottság által benyújtott napirendi ponti javaslatokat, valamint azokat a javaslatokat, amelyek tárgyalását legalább 3 képviselő kéri. Ezeket az indítványokat legkésőbb a Képviselő-testület következő rendes ülésének napirendjére kell felvenni.
14. Napirend ponti javaslat levétele, napirendi pont tárgyalásának elnapolása
21. § (1) A meghívóval együtt írásban kiküldött, vagy a napirenden szereplő, de az ülés napján kiosztott napirendi javaslatba felvett előterjesztést – a napirendi pontok szavazásra bocsátását megelőzően – az előterjesztő kérelmére az elnök a javaslatok közül vita nélkül visszavonhatja.
2. A napirendi pont tárgyalását az előterjesztő kérheti elnapolni, napirendről levenni. Az elnapolás és a napirendről való levétel iránti javaslatot indokolni kell. A javaslat felől a Képviselő-testület vita nélkül minősített többséggel határoz.
3. A Képviselő-testület az elnök, vagy bármelyik képviselő javaslatára bármelyik napirendi pontot elnapolhatja, napirendről levetetheti. A javaslat felől a Képviselő-testület vita nélkül határoz. Elnapolás esetén az előterjesztés automatikusan a következő ülés napirendjén szerepel.
4. A már napirendre vett napirendi pontok sorrendjének megváltoztatásáról bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.
15. Előterjesztő, előadó
22. § (1) A Képviselő-testület napirendi pontjának előterjesztője tisztségviselő, a bizottság, a képviselő, a jegyző, az aljegyző, egysége lehet.
2. Rendelettervezetet csak a jegyző, aljegyző terjeszthet elő.
3. A Képviselő-testület napirendi pontjának előadója az előterjesztő, az előterjesztő képviselője, az előterjesztő által megbízott képviselő, tisztségviselő, hivatali köztisztviselő lehet. Külső szervezet beszámolója, tájékoztatója esetén a napirendi pont előadója a szervezet vezetője.
4. Az előterjesztő a rendeletet-tervezetet minden esetben rövid szóbeli előterjesztésben ismerteti, indokolja.
16. Napirendi pontok fajtái, tárgyalásuk sorrendje
23. § A napirendi pontok fajtái:
24. § (1) A napirendi pontok tárgyalásának sorrendje:
25. § (1) Az előterjesztések lehetnek:
26. § Az eredeti költségvetésben nem tervezett feladat végrehajtására vonatkozó előterjesztést csak finanszírozási tervvel, valamint a várható bevételi és kiadási oldalt bemutató részletes költségvetési tervvel lehet elindítani.
18. Interpelláció, kérdés
27. § (1) A képviselő a Képviselő-testület ülésén interpellációt intézhet a tisztségviselőkhöz, a jegyzőhöz, az interpelláció címének, tárgyának megjelölésével, tartalmának rövid összefoglalásával.
2. Az interpellációt a képviselő az ülés napját megelőzően legalább 5 nappal előbb a polgármesterhez írásban terjesztheti be, amelyre az interpellált az ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban ad választ.
3. Az interpelláló képviselő a – szóban vagy írásban adott – válasz elfogadásáról a Képviselő-testület ülésén viszontválaszban nyilatkozik. A válasz el nem fogadása esetén a Képviselő-testület egyszerű többséggel vita nélkül határoz.
4. Kérdést a képviselő a tisztségviselőkhöz, a jegyzőhöz, személyesen intézhet a kérdés címének, tárgyának megjelölésével, tartalmának rövid összefoglalásával.
28. § (1) A felszólalások lehetnek:
29. § (1) A napirendi pontokhoz kapcsolódó képviselői felszólalásokra az engedélyt a jelentkezés sorrendjében az ülés elnöke adja meg.
2. A napirendi pont tárgyalására meghívottaknak az ülés elnöke szavazás nélkül felszólalási lehetőséget adhat.
3. A Képviselő-testület ülésén az a nem meghívott személy szólalhat fel, akinek az ülés elnöke – a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata alapján – szót ad.
4. A napirenden kívüli felszólásokra az (1) bekezdésben foglalt rendelkezést kell alkalmazni.
21. Ügyrendi felszólalás
30. § Ügyrendi hozzászólás olyan, a Képviselő-testület működésének, ülésének rendjével, a tárgyalás lebonyolításával kapcsolatos, a tárgyalt napirendi pont tartalmát érdemben nem érintő intézkedést igénylő észrevétel, amelyről dönteni nem kell.
22. A szavazás rendje
31. § (1) A képviselő az Mötv. 49. § (1) bekezdésben meghatározott esetben a szavazás megkezdéséig köteles bejelenteni a személyes érintettségét.
2. Az ülés elnöke az eldöntésre váró kérdést úgy köteles feltenni, hogy a szavazás „igen"-nel vagy „nem"-mel történhessen.
3. Az ülés elnöke az előterjesztett és a vitában elhangzott döntést igénylő javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő döntési javaslatokat kell szavazásra bocsátani.
4. Rendelettervezet, határozati javaslat egyes pontjairól bármelyik képviselő részszavazást kezdeményezhet. Az indítványról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
32. § (1) Az egyszerű szótöbbséggel hozott határozat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
2. A megválasztott képviselők több mint a felének a szavazata szükséges:
33. § (1) Szavazni személyesen „igen"-nel vagy „nem"-mel , vagy a szavazástól való tartózkodási szándék kifejezésével lehet.
2. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.
3. Szavazás közben a szavazást indokolni nem lehet.
4. Az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadásához az „igen” szavazatok előírt többségének a megléte szükséges. Ennek hiányában a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni.
24. A titkos szavazás
34. § (1) Titkos szavazást az Mötv. 46. § (2) bekezdése szerint zárt ülés tartásakor lehet elrendelni. A titkos szavazást az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Vizsgáló Bizottság bonyolítja le.
2. A titkos szavazás szavazólapon, szavazófülke és urna igénybevételével történik. Az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Vizsgáló Bizottság tájékoztatást ad a szavazás lebonyolításáról, a szavazást követően megszámolja a szavazatokat, elkészíti a jegyzőkönyvet, és a szavazás eredményéről jelentést ad a Képviselő-testületnek.
3. A szavazatarány alapja a leadott szavazatok száma. Szavazategyenlőség esetén a javaslatot elvetettnek kell tekinteni.
4. Az alakuló ülésen a titkos szavazás lebonyolításához szavazatszámláló bizottságot kell létrehozni. A szavazás lebonyolításáról külön jegyzőkönyvet kell felvenni.
25. A név szerinti szavazás
35. § (1) Név szerinti szavazást a Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározott kivétellel a szavazás megkezdése előtt bármelyik képviselő indítványozhat. Az indítvány felől a Képviselő-testület vita nélkül, a megválasztott képviselők több mint felének szavazata alapján határoz.
2. Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC-sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően „igen", „nem", „tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről az elnököt tájékoztatja. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET DÖNTÉSEI
36. § A Képviselő-testület a döntést igénylő ügyekben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
26. A határozat
37. § (1) A Képviselő-testület határozatának jelölése: Alsómocsolád Község Önkormányzata Képviselő-testületének ..../év...../hó..... nap számú határozata sorszám/évszám/Képviselő-testület napja.
2. A napirend elfogadása, ügyrendi kérdés, képviselői kérdésekre, interpellációkra adott válasz, név szerinti szavazás elrendelése esetén a testület számozott határozat nélkül jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt.
3. A normatív határozat jelölése: Alsómocsolád Község Önkormányzata Képviselő-testületének …/év…./hó…nap számú normatív határozata sorszám/évszám/Képviselő-testület napja.
4. A normatív határozatot a 46. § (1) – (3) bekezdése rendelkezéseinek alkalmazásával ki kell hirdetni és a Képviselő-testület honlpaján közzé kell tenni.
27. A rendelet
38. § A rendeletek szövegszerű tervezetét a Jegyző készíti elő. A tervezetet – ha ezt jogszabály előírja – a véleményeztetési eljárásában ágazatilag illetékes szervek véleményének kikérése után lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni
39. § (1) Az állampolgárok szélesebb körét érintő rendelettervezetek véleményezésében való társadalmi részvétel lehetőségét az Önkormányzat elektronikus elérhetőségén (honlap) keresztül biztosítja.
2. Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályairól, a költségvetésről, a köztisztviselői jogviszonyban állók munkavégzéséről és juttatásairól szóló önkormányzati rendelettervezeteket, továbbá azt a rendelettervezetet, amelynek sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.
3. A rendelettervezetet úgy kell a véleményezésre kialakított oldalon közzétenni, hogy a véleményezésre jogosultaknak elegendő idő álljon rendelkezésre a tervezet megismeréséhez, a véleményük kifejtéséhez.
4. A közzétett rendelettervezetekről a természetes személyek, jogi személyek és jogi személynek nem minősülő szervezetek a (3) bekezdésben meghatározott elektronikus elérhetőség igénybevételével a Képviselő-testület ülését megelőző második nap 12 óráig nyilváníthatnak véleményt.
5. Nem vehető figyelembe a közerkölcsöt sértő, a rendelettervezet tárgyához nem illeszkedő és a név nélküli vélemény.
6. A beérkezett vélemények ismeretében az előterjesztő dönt a rendelettervezet esetleges módosításáról, kiegészítéséről.
7. A beérkezett vélemények, a véleményezésre jogosultak nevének és e-mail címének kezelése a véleményezett rendelet hatálybalépésétől számított egy évig történik.
40. § (1) A rendelettervezet tárgyalása kétfordulós, melynek során először az általános vitára kerül sor. Az általános vita a szabályozás szükségességének, a szabályozás céljának és elveinek megvitatásából áll.
2. Az általános vita lezárása után a Képviselő-testület a rendelettervezetet részletes vitára bocsátja, vagy újbóli előterjesztés felöl dönt.
3. A részletes vita a rendelettervezet módosításokkal érintett részének megvitatásából áll. Módosító javaslatokat csak írásban és az általános vita lezárásáig lehet előterjeszteni. A képviselőnek a módosító indítvány benyújtására vonatkozó szándékát a polgármesternek előzetesen be kell jelentenie
4. A rendelettervezetet nem kell részletes vitára bocsátani, ha módosító javaslatot nem terjesztettek elő.
5. A rendelettervezet általános és részletes vitája ugyanazon és egymást követő külön ülésen is történhet.
41. § (1) A költségvetési rendelet megalkotása kétfordulós tárgyalás során egymást követő külön ülésen is történhet.
2. Az első fordulóban a tárgyaláshoz a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az Önkormányzat kötelezően előírt, és önként vállalt feladatainak alapos elemzése, helyzetfelmérése alapján, gazdasági koncepciót kell összeállítani, melynek keretében:
42. § (1) Az önkormányzati rendeletet a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal Alsómocsoládi Kirendeltsége hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A rendeleteket legkésőbb a hatálybalépés napján az önkormányzat honlapján is közzé kell tenni.
2. A rendeletek kihirdetéséről, naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
3. A rendelet jelölése: Alsómocsolád Község Önkormányzata Képviselő-testületének …/…(… ….) önkormányzati rendelete …………(a rendelet címe).
A JEGYZŐKÖNYV
43. § (1) A Képviselő-testület minden üléséről a tanácskozás lényegét, valamint a hozott határozatokat, rendeleteket rögzítő írásos jegyzőkönyvet kell készíteni. Az ülésen elhangzottakról külön kérésre szó szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni.
2. Az írásos jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl tartalmazza:
44. § (1) A választópolgárok – a zárt ülés – kivételével betekinthetnek a képviselő-testületi előterjesztésekbe és az ülésről készült jegyzőkönyvbe.
2. A Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal Alsómocsoládi Kirendeltségén, munkanapokon, munkaidőben bármely polgár számára betekintési lehetőséget kell biztosítani a Képviselő-testület nyilvános üléséről készült jegyzőkönyvekbe, a hatályos rendeletekbe és határozatokba.
3. Zárt ülés tartása esetén – a hatósági és kitüntetési ügyek kivételével – a hozott határozatokat a nyilvános ülés jegyzőkönyvében kell rögzíteni.
4. Zárt ülés tartása esetén is gondoskodni kell a közérdekű adatok nyilvánosságra hozataláról így különösen:
BIZOTTSÁGOK
45. § (1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére állandó, vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
(2) A bizottságok létrehozásához a megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
31. Állandó bizottság
46. § (1) A képviselőtestület a következő állandó bizottságot hozza létre: Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Vizsgáló Bizottság.
(2) A bizottság három tagból áll. A bizottság elnöke és két tagja csak települési képviselő lehet.
(3) A bizottság tagjait a képviselő-testület választja. Az állandó bizottság nem képviselő tagjait és a külső szakértőit a polgármester javaslata alapján a képviselő-testület bízza meg.
(4) A bizottság nem képviselő tagja a bizottság ülésén tanácskozási és szavazati joggal vesz részt. Jogállása azonos a bizottság települési képviselő tagjainak jogállásával.
(5) A bizottság ülésén a külső szakértők tanácskozási joggal vesznek részt.
32. Ideiglenes bizottság
47. § (1) A Képviselő-testület meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. A Képviselő-testület esetenként állapítja meg az ideiglenes bizottság feladatát és választja meg tagjait.
2. Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságra vonatkozó szabályok megfelelően irányadók.
33.Bizottsági jegyzőkönyvek
48. § (1) A bizottságok ülésén elhangzott vitáról jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a képviselők a Mágocsi Közös önkormányzati Hivatal Alsómocsoládi Kirendeltségén, megtekinthetik.
(2) A vitában résztvevő képviselő indokolt esetben hozzászólásának szó szerinti jegyzőkönyvezését kérheti.
(3) A bizottságok munkájával kapcsolatos ügyviteli teendőket, így a jegyzőkönyv elkészítését és a kormányhivatalhoz történő felterjesztését a jegyző végzi.
48/A. § (1) A polgármester főállásban látja el a feladatait.
(2) Jogállására, összeférhetetlenségére,bérének megállapítására az Mötv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) A polgármester önkormányzati és államigazgatási feladatainak ellátására, irányítási jogkörére az Mötv. és a vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni
POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ, ALJEGYZŐ
49. § (1) A polgármester a Képviselő-testület működésével kapcsolatban a IV. fejezetben meghatározottakon túl:
50. § A polgármester a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – a Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével – dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő következő halaszthatatlan önkormányzati ügyekben:
51. § (1) Az alpolgármester feladataikat a polgármester irányításával látja el.
2. Az alpolgármester feladatait alpolgármester határozza meg.
3. A Képviselő-testület a polgármester javaslatára 1 alpolgármestert választ.
36. Jegyző, aljegyző
52. § (1) Mágocs város polgármestere – pályázat alapján határozatlan időre – nevezi ki a jegyzőt, a jegyző javaslatára az aljegyzőt.
2. Az aljegyző feladatait a jegyző határozza meg.
3. A jegyző feladatai az Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározottakon felül az önkormányzat működésével kapcsolatban:
53. § A jegyzőt távolléte vagy akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti. A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a jegyző és az aljegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 havi időtartamra – a jegyzői feladatok ellátásával a jogszabályban előírt képesítési feltételeknek megfelelő köztisztviselő bízható meg.
TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK
54. § (1) A települési képviselőket azonos jogok illetik, meg és azonos kötelezettségek terhelik.
(2) A képviselő tevékenysége során hivatalos személyként jár el.
37. A képviselő jogai és kötelességei
55. § (1) A képviselő:
a) megbízás alapján képviselheti az önkormányzatot,
b) kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a bizottságokra, polgármesterre, önkormányzati társulásra, jegyzőre átruházott hatáskörben hozott döntéseit,
c) a képviselő-testület hivatalától képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést igényelhet,
d) az önkormányzat tevékenységével kapcsolatos iratokba betekinthet,
e) felvilágosítást kérhet a község ellátásában, üzemeltetésében résztvevő szervektől,
f) önkormányzati ügyben kezdeményezheti a körjegyzőség intézkedését, amelyre az 15 napon belül válaszolni köteles.
(2) A képviselő a munkahelyén történt munkavégzési kötelezettség alóli felmentés miatt kiesett jövedelmét az önkormányzat téríti meg, amelynek alapján a képviselő társadalombiztosítási ellátására is jogosult
(3) A képviselőt az önkormányzat által ráruházott jog gyakorlásával kapcsolatban felmerült kiadásai ellentételezéseként költségtérítés - külön önkormányzati rendeletben szabályozottak szerint- illeti meg.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET HIVATALA
57. § .(1) A képviselő-testület hivatalának feladatait a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal látja el, a közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodásban részletezettek szerint.
(2) A Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal Alsómocsoládon Kirendeltséget működtet a közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodásban részletezettek szerint.
58. § A Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti tagozódását, általános és részletes feladatait, valamint működési rendjét a Hivatalt fenntartó Képviselő-testület normatív határozatával jóváhagyott Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza
LAKOSSÁGI FÓRUMOK, HELYI NÉPSZAVAZÁS
59. § A polgármester lakossági fórumot hívhat össze olyan, a helyi közösség szempontjából nagyobb jelentőségű kérdésekben, amelyekben a képviselő-testületnek döntési, felterjesztési, felszólalási joga van. A lakossági fórumra meg kell hívni a tárgy szerint érintett civil és szakmai szervezeteket A lakossági fórum megtartására nem vonatkoznak a közmeghallgatás szabályai.
38. Közmeghallgatás
60. § (1) A közmeghallgatás időpontját a Képviselő-testület esetenként határozza meg.
2. Az (1) bekezdésben meghatározottakon túl közmeghallgatást kell tartani a választópolgárok legalább 5 %-ának javaslatára.
3. A javaslatot írásban, aláírásokkal és személyi adatokkal (név, lakcím, személyi azonosító) dokumentálva, indokolással ellátva a polgármesternél kell előterjeszteni. A polgármester a Képviselő-testület ülését a javaslat benyújtásától számított 30 napon belüli időpontra köteles összehívni.
4. Az ülésen felszólalhatnak:
61. § (1) A helyi népszavazást a választópolgárok 20 %-a kezdeményezheti.[1]
(2) A helyi népszavazás lebonyolítására a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról 2013. évi CCXXXVIII. törvény III. Fejezetének rendelkezéseit kell alkalmazni.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
62. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésével egy időben Alsómocsolád Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/ 2014. (XI.17.) önkormányzati rendelete hatályát veszti.
1. melléklet a 10/2015. (IV. 30.) önkormányzati rendelethez
1. IDEGENFORGALOM ÉS NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
1. |
|
|
|
|
2. |
test-vértelepülési kapcsolatok szervezése, külföldi önkormányzatokkal való együttműködés |
||
|
3. |
testvér-települési kapcsolatok keretében programok, rendezvények, látogatások szervezése, együttműködés kialakítása civil szervezetekkel való külkapcsolatok |
||
|
4. |
idegenforgalom helyi fejlesz- tésének összehangolása, idegenforgalom alakulásának elemzése, értékelése |
2. SZOCIÁLIS ELLÁTÁS ÉS GYERMEKVÉDELMI FELADATOK
|
A |
B |
C |
|||||
|
1. |
|
|
|
||||
|
2. |
szociális alapszolgáltatások |
1993. évi III. törvény 57. § (1) bekezdése és 90. § (2) bekezdése |
|||||
|
3. |
idősek otthona |
||||||
|
4. |
közfoglalkoztatás |
1991. évi IV. törvény 8. § (4) bekezdés a) pontja, a 2011. évi CVI. törvény 1. § (3) bekezdés a) pontja és a Mötv. 15. §-a |
|||||
|
5. |
közétkeztetés |
||||||
|
6.. |
rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény |
||||||
|
7. |
óvodáztatási támogatás |
||||||
|
8. |
települési támogatás |
4/2015. ( II. 27. ) Ör- |
|||||
|
9. |
köztemetés |
1993. évi III. törvény 48. § (1) - (2) bekezdése |
|||||
|
10. |
Bursa Hungarica felsőoktatási |
6/2007. ( VIII. 24. ) Ör. |
|||||
|
11. |
szociális temetés |
1999. évi XLIII. törvény 24/A. §-a és a 145/1999. (X.1.) Korm. rendelet 17/A. §-a, 17/B. §-a, 17/C. §-a |
|||||
3. EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
1. |
|
|
|
|
2. |
háziorvosi és házi |
||
|
3. |
|
||
|
4. |
|
fogászati röntgen |
1997. évi CLIV. törvény 152. § (3) bekezdése és a 15/2013. (02.07.) képviselő-testületi határozat |
|
5. |
alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátás |
||
|
6. |
|
||
|
7. |
|
1991. évi XX. törvény 21. §-a és a 1997. évi CLIV. törvény 153. § (1) bekezdés a) pontja |
|
|
8. |
rovar- és rágcsáló-mentesítési feladatok |
||
|
9. |
egészségfejlesztési tevé-kenységek támogatása |
4. KÖZMŰVELŐDÉSI ÉS KÖZGYŰJTEMÉNYI FELADATOK
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
1. |
a helyi közművelődés felté-teleinek biztosítása, a helyi közművelődési tevékenység támogatása |
1997. évi CXL. törvény 73. § (2) bekezdése és a 76. § (1) bekezdése |
|
|
2. |
közművelődési intézmény |
||
|
3. |
kulturális örökség védelme |
5. SPORTFELADATOK
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
nullnull1. |
a területén tevékenykedő sporttevékenységek működése alapvető feltételeinek segítése |
6. KOMMUNÁLIS FELADATOK
|
A |
B |
C |
|||
|
|
|
|
|||
|
1. |
víziközmű szolgáltatás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 21. pontja és az1995. évi LVII. törvény 4. §-a |
|||
|
2. |
vízgazdálkodási feladatok |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pontja és az 1995. évi LVII. törvény 4. §-a |
|||
|
3. |
közvilágítás |
||||
|
4. |
köztemető fenntartása és |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pontja, az 1991. évi XX. törvény 18. §-a és az 1999. évi XLIII. törvény 5. § (3) bekezdése |
|||
|
5. |
helyi közutak fejlesztése, |
Mötv.13. § (1) bekezdés 2. pontja, az 1988. évi I. törvény 8. § (1) bekezdése és a 34. § (5) bekezdése |
|||
|
6. |
helyi közparkok és egyéb |
||||
|
7. |
parkolás biztosítása |
||||
|
8. |
hulladékgazdálkodás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pontja és a 2012. évi CLXXXV. törvény 33. § (1) bekezdése |
|||
|
9. |
erdőgazdálkodás |
||||
|
10 |
kéményseprő-ipari közszolgáltatás |
||||
7. KÖRNYEZETVÉDELMI FELADATOK
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
1. |
környezetvédelmi feladatok |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pont és az 1995. évi LIII. törvény 46. § |
|
|
2. |
természetvédelmi feladatok |
||
|
3. |
parlagfű-mentesítés |
8. TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI FELADATOK
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
1. |
fejlesztési projektek generálása, lebonyolítása |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 1., 5-8., 11., 18., 19., 21. pontjai és a 4/2011. (I.28.) Korm. rendelet |
|
|
2. |
leszakadó településrészek rehabilitációját célzó projektek megvalósítása |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 1. pontja és a 4/2011. (I.28.) Korm. rendelet |
|
|
3. |
településfejlesztési és projektek lebonyolítására |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 1. pontja és a 46/2010.(XII.20.) Ör. |
|
|
4. |
településfejlesztési koncepció készítése, karbantartása |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 1. pontja, és az 1997. évi LXXVIII. törvény 6. §-a , 9/A. § (1)-(3) bekezdése |
|
|
5. |
a Város fejlesztési irányait meghatározó szakstratégiák készítése, karbantartása |
9. LAKÁSGAZDÁLKODÁS
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
1. |
önkormányzati tulajdonú |
Mötv. 13. § (1) bekezdése és a 44/2012.(XII.20.) Ör. |
|
|
2. |
lakbértámogatás |
4/2008. ( IV. 01. ) Ör. |
10. VAGYONGAZDÁLKODÁS
|
A |
B |
C |
||
|
|
|
|
||
|
1. |
Külföldiek ingatlanszerzéséhez hozzájárulás |
|||
|
2. |
önkormányzati vagyon ingyenes hasznosítása, haszonbérbe adása |
2011. évi CXCVI. törvény 11. §-a, 13. §-a és a 11/2012.(II. 24.) Ör. 5. melléklete |
||
|
3. |
önkormányzati tulajdonnal |
1959. évi IV. törvény 112. §-a, a Mötv. 106. § - 110. §-a, a 2011. évi CXCVI. törvény és a 11/2012. (II. 24.) Ör. |
||
|
4. |
beszerzések, közbeszerzések lefolytatása, koordinálása |
2011. évi CVIII. törvény és a |
||
|
5. |
közérdekű adatok és a közérdekből nyilvános adatok megismerésének biztosítása |
|||
11. EGYÉB FELADATOK
|
A |
B |
C |
|||||
|
1. |
kötelező feladat |
önként vállalt feladat |
a feladatellátás alapjául szolgáló jogszabály, döntés |
||||
|
2. |
esélyegyenlőséggel |
||||||
|
3. |
ifjúságpolitikai feladatok és bűnmegelőzési feladatok |
||||||
|
4. |
idős- és civilügyek |
12/2008. (lV.1.) Ör. és a 220/2012. (06.21.) Kgy. határozat |
|||||
|
5. |
választási bizottságok (szavazatszámláló bizottság, helyi választási bizottság, országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság) tagjainak megválasztása |
||||||
|
6. |
települési kitüntetések, elismerő |
5/1992. ( IX. 10. ) Ör. |
|||||
|
7. |
együttműködés más önkor- mányzattal, tagság érdekkép- viseleti szövetségben |
Alaptörvény 32. cikk (1) be- |
|||||
|
8. |
helyi adókkal kapcsolatos |
||||||