Balatonfüred Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2015(V.4.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 05. 04- 2016. 02. 26Balatonfüred Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2015(V.4.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2015-05-04-tól 2016-02-26-ig
BALATONFÜRED VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
12/2015. (V.04.) önkormányzati rendelete
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI
SZABÁLYZATÁRÓL
Balatonfüred Város Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 143.§ (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- fejezet
Általános rendelkezések
- Az önkormányzat elnevezése és jelképe
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Balatonfüred Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Székhelye: 8230 Balatonfüred, Szent István tér 1.
(3) Az Önkormányzat illetékességi területe: Balatonfüred város közigazgatási területe, beleértve a kül-és belterületeket egyaránt. Az önkormányzathoz tartozó közigazgatási terület leírását, a város jellemző adatait az 1. függelék tartalmazza.
(4) Az önkormányzat jogi személy.
(5) Az önkormányzat feladat- és hatáskör gyakorlására feljogosított szervezet - a Szervezeti és Működési Szabályzat, illetve más önkormányzati rendelet eltérő rendelkezése hiányában – Balatonfüred Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(6) Az önkormányzat jelképei a város címere, zászlója és pecsétje. A város jelképeiről külön jogszabályban rendelkezik. Jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában a Képviselő-testület és szervei használhatják a hivatali kiadmányokon az önkormányzat címerét.
(7) Az önkormányzat pecsétje: körbélyegző, Balatonfüred Város Önkormányzata körirattal, középen a Magyarország címerével. Ezt a bélyegzőt kell használni az önkormányzat nevében, a polgármester és a jegyző együttes aláírását tartalmazó kiadmányokon.
(8) A polgármester és az alpolgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:
a) Balatonfüred Város Polgármestere,
b) Balatonfüred Város Alpolgármestere
(9) Balatonfüred város ünnepi Képviselő-testületi ülésein a polgármester polgármesteri ezüstláncot visel.
(10) Balatonfüred Város Napja április 25.
(11) Balatonfüred Város Önkormányzatának havilapja: „Balatonfüredi Napló”.
- Az önkormányzat szervei
2.§
(1) A Képviselő-testület bizottságai:
- Jogi-, Közrendvédelmi és Ellenőrző Bizottság,
- Pénzügyi és Gazdasági Bizottság,
- Humán Erőforrás Bizottság,
- Településfejlesztési, Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottság.
(2) A Képviselő-testület 2013. január 01. napjától közös önkormányzati hivatalt hozott létre Balatonszőlős, Dörgicse, Pécsely és Vászoly Községek Önkormányzataival, Balatonfüredi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal) elnevezéssel.
II. fejezet
Az önkormányzat feladat- és hatásköre
- Alapfeladatok
3.§
- Az Önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott kötelezően ellátandó feladatait a lakossági igények és anyagi lehetőségeinek függvényében biztosítja.
- A Képviselő-testület - figyelemmel a kötelezően ellátandó feladatokra, anyagi lehetőségeitől függően - az önkormányzat éves költségvetésében meghatározza, hogy a helyi közszolgáltatások körében mely feladatokat, milyen mértékben és módon látja el.
- Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását, - figyelemmel az Mötv. 13.§ (1) bekezdésében foglaltakra - az 1. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem végez.
- Önként vállalt feladatok
- A Képviselő-testület a törvények által előírt kötelező feladatainak ellátásán túl, külön önkormányzati rendelettel önként vállalhat feladatot, amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe.
- A feladatok önkéntes vállalása előtt a Képviselő-testület minden esetben előkészítő eljárást folytat le, melynek keretében kikéri az érintett bizottságok, valamint a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság véleményét. Szükség esetén a feladatellátás felvállalása előtt szakértő közreműködése is igénybe vehető.
- Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. A közfeladat önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a Képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításhoz szükséges költségvetési forrásokat.
- Az önkormányzat önként vállalt feladatait a 2. melléklet sorolja fel.
III. fejezet
A Képviselő-testület működése
- A feladatok ellátása
5. §
- A Képviselő-testület feladatait a Képviselő-testület, a polgármester, bizottságai, a Balatonfüredi Közös Önkormányzati Hivatal és a Jegyző útján látja el.
- Az átruházott hatáskörök gyakorlásáról a hatáskört gyakorlók a Képviselő-testületnek havonta tájékoztatást adnak.
6.§
(1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 11 fő.
(2) A Képviselő-testület tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.
6. A Képviselő-testület munkaprogramja, munkaterve
7.§
- A Képviselő-testület a megválasztását követő legkésőbb 6 hónapon belül elkészíti és jóváhagyja a tevékenységének irányvonalát, az elsőbbséget élvező célokat, a fejlesztési elképzeléseket tartalmazó, megbízatásának időtartamára szóló ciklusprogramot. A program azokat a helyi közügyeket, közszolgáltatásokat is rögzíti, amelyekben a feladatokat vállaló önszerveződő közösségek és vállalkozások támogatást kapnak a Képviselő-testülettől.
- A ciklusprogram tervezetének elkészítéséről és a Képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
- A Képviselő-testület – a program végrehajtását is célzó - rendes ülések tervszerű megtartása érdekében, a polgármester javaslatára éves munkatervet határoz meg. A következő évi munkatervet jóváhagyásra legkésőbb az év első ülésre kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.
- A munkaterv tervezetét a jegyző állítja össze, amelynek során javaslatot kér:
- a Képviselő-testület tagjaitól,
- a bizottságoktól,
- az Önkormányzati Hivatal osztályvezetőitől,
- A munkaterv tartalmazza:
- az ülések tervezett időpontját,
- az ülések várható napirendjét,
- megnevezi a napirendi pontok előadóit,
- meghatározza azokat a napirendeket, melyek előkészítésénél közmeghallgatást kell tartani,
- az éves pénzügyi - gazdasági ellenőrzésről szóló beszámoló időpontját,
- a beszámoltatásra kötelezetteket, illetve a tájékoztatásra felkérteket.
- A munkaterv évközben a feladatok változásának megfelelően módosítható.
- A munkatervben foglaltakon túl, halasztást nem tűrő esetben, a polgármester rendkívüli ülést hívhat össze. Rendkívüli ülés összehívására bármilyen értesítési mód igénybe vehető (telefon, elektronikus levél, szóbeli meghívás), azonban a sürgősség indokát közölni kell. A rendkívüli ülés meghívóját lehetőség szerint legkésőbb 24 órával az ülés kezdete előtt ki kell kiküldeni.
- Katasztrófa esetén az ülés azonnal összehívható.
- Rendkívüli ülés összehívása esetén is lehetőség szerint írásbeli előterjesztést kell készíteni, amely legkésőbb az ülés kezdetekor is kiosztható a megjelenteknek, de szükség esetén szóbeli előterjesztés alapján is tárgyalható napirendi pont.
- A munkatervet a város hivatalos honlapján (www.balatonfured.hu) a jegyző teszi közzé..
7. A Képviselő-testületi ülés összehívása, vezetése
8. §
(1) A Képviselő-testület alakuló ülést, munkaterv szerinti ülést, rendkívüli ülést és ünnepi ülést tart, valamint évente egyszer közmeghallgatást tart.
(2) A Képviselő-testület döntéseit ülésein hozza meg, az alakuló és a munkaterv szerinti ülések helye az Önkormányzati Hivatal Nagyterme.
(3) A nyilvános ülésen a hallgatóság csak az ülésterem kijelölt helyein foglalhat helyet, az ülés rendjét nem zavarhatja.
(4) A Képviselő-testület munkaterv szerinti ülést - augusztus hónap kivételével – havonta, a hónap negyedik csütörtökén tart.
(5) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltakon kívül a polgármester bármikor hívhat össze rendkívüli ülést.
(6) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a Képviselő-testület rövid úton (telefon, telefax, sms, e-mail) is összehívható a sürgősség okának közlésével.
(7) Az indítványnak tartalmaznia kell az ülés időpontjára és a napirendre vonatkozó javaslatot.
9.§
(1) A Képviselő-testület ünnepi ülést tart az alakuló ülésén, ünnepi ülést tarthat a város napja alkalmából megrendezett ünnepségen, a kitüntetések átadásakor, valamint a Képviselő-testület eseti döntése alapján.
(2) Az alakuló ülést a polgármester a választást követő 15 napon belül hívja össze és vezeti.
(3) Az ülés megnyílása után a választási bizottság elnöke tájékoztatást ad a választás eredményéről.
(4) Az alakuló ülésen a képviselők a polgármester javaslatára alpolgármestert választanak és rögzítik a polgármester illetményét, döntenek az alpolgármester tiszteletdíjáról és állást foglalnak az SZMSZ felülvizsgálatáról, valamint megválasztják a vagyonnyilatkozat kezelő bizottság tagjait.
10.§ A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve akadályoztatásuk, kizártságuk esetén az ülés összehívására és vezetésére a korelnök jogosult.
8. A Meghívó
11.§
- A polgármester a Képviselő-testületi ülés meghívóját, az írásbeli előterjesztések meghívóját és az előterjesztéseket az ülés tervezett időpontja előtt legalább 3 munkanappal a képviselők és meghívottak részére eljuttatja
- A Képviselő-testület tagjai számára a meghívó és az előterjesztések továbbítása papír alapon történik.
- A jegyző a Képviselő-testület ülésének helyéről, időpontjáról és napirendjéről Balatonfüred honlapján, valamint a FÜRED TV –n keresztül tájékoztatja a lakosságot.
- A bizottságok előterjesztésekkel kapcsolatos állásfoglalását az ülés napján a bizottságok elnökei átadják a képviselőknek.
- A Képviselő-testület ülésére szóló meghívó tartalmazzak:
- az ülés helyét, időpontját,
- a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők nevét.
- A meghívó mellékletét képezik:
- az előterjesztések,
- a határozat-tervezetek,
- a rendelet-tervezetek.
- A meghívót a polgármester írja alá. Akadályoztatása esetén a 12.§-ban meghatározott helyettesítési szabályok alkalmazandók.
9. A meghívottak
12.§
A nyilvános Képviselő-testületi ülésen a Képviselő-testület tagjai mellett, állandó meghívottként - tanácskozási joggal – jelen lehetnek:
- a választókerület országgyűlési képviselője,
- a jegyző és aljegyző,
- az Önkormányzati Hivatal osztályvezetői,
- a Képviselő-testület által megbízott könyvvizsgáló, a véleményezési körébe tartozó napirendeknél,
- a napirend tárgya szerint illetékes szervek vezetői,
- az előterjesztés kapcsán érintett magánszemélyt, jogi személyt vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági szervezet, illetve annak meghatalmazottja,
- a napirend szerint érintett települési székhelyű civil szervezet elnöke,
- a helyi média képviselői,
- akik meghívását törvény vagy önkormányzati rendelet kötelezővé teszi,
- az egyes napirendek megtárgyalásához a polgármester által megjelölt érintett személy.
10. Az előterjesztések
13.§
(1) Előterjesztésnek minősül:
- rendelet-tervezet;
- határozati javaslat;
- beszámoló;
- tájékoztató.
(2) A Képviselő-testület ülésére főszabályként írásbeli előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt kell megküldeni az érintetteknek.
(3) Az (1) bekezdés b.) - d.) pont szerinti előterjesztés kivételesen szóbeli is lehet.
Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalható a rendeletalkotással összefüggő napirend.
(4) A Képviselő-testület elé javaslatot terjeszthet:
- a polgármester,
- az alpolgármester,
- a Képviselő-testület bizottságai,
- a képviselő,
- a jegyző.
(5) Az előterjesztés tartalmi elemeit a 22.§ tartalmazza.
(6) Az előterjesztéseket a törvényesség biztosítása érdekében a jegyző ellenőrzi és aláírásával látja el.
(7) Az előterjesztéseket legkésőbb 5 munkanappal az ülés előtt le kell adni a jegyzőnek.
(8) Az előterjesztéseket a bizottságok feladatkörükben meghatározottak szerint véleményezik. Bizottsági véleményezés nélkül előterjesztés csak rendkívül indokolt és sürgős esetben terjeszthető a Képviselő-testület elé.
(9) A (16) és (17) bekezdésben foglalt kivétellel az önkormányzati rendelet-tervezetet társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek keretében az állampolgárok, nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek (továbbiakban véleményezésre jogosultak) a rendelet-tervezettel kapcsolatosan véleményt nyilváníthatnak az Önkormányzat honlapján a rendelet-tervezet véleményezésére kialakított oldalon megadott elektronikus levélcímen.
(10) A Képviselő-testület a rendeletalkotás során a beérkezett véleményeket mérlegei, de a véleményekkel kapcsolatban egyedi válaszadási kötelezettség nem terheli.
(11) Nem vehető figyelembe az a vélemény, amely sérti a közerkölcsöt, a rendelet-tervezet tárgyához nem illeszkedik, vagy név nélküli.
(12) A rendelet-tervezetet úgy kell a véleményezésre kialakított oldalon közzétenni, hogy a tervezet céljához és hatálylépéséhez igazodóan a véleményezésre jogosultaknak elegendő idő álljon rendelkezésre a tervezet érdemi megítéléséhez, a vélemény kifejtéséhez.
(13) A beérkezett vélemények, a véleményezésre jogosult nevének és e-amil címének kezelése a véleményezett rendelet hatálybalépésétől számított egy évig történik. Az adatok kezelése magába foglalja az említett adatok gyűjtését, tárolását, közzétételét, felhasználását és törlését is.
(14) A véleményezésre jogosult adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást az Avtv-ben foglalt vélelem szerinti adatkezelések tekintetében megadottnak kell tekinteni. E tényre és a véleményezésre jogosult adatait érintő adatkezelés szabályaira a véleményező figyelmét fel kell hívni.
(15) A véleményezésre jogosultak széles körét érintő rendelet-tervezettel kapcsolatos vélemények megismerése érdekében lakossági fórum szervezhető.
(16) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
- fizetési kötelezettségekről,
- az önkormányzati támogatásokról,
- a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,
- szervezet és intézmény alapításáról, szervezeti és működési szabályait megállapító,
- az Önkormányzati Hivatal köztisztviselőit megillető juttatásokról szóló rendelet-tervezetet.
(17) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a rendelet-tervezetet, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.
11. Sürgősségi indítvány
14.§
(1) Sürgősségi indítványt a polgármester, a képviselők, vagy a jegyző terjeszthet elő.
(2) Az indítványt - a sürgősség tényének rövid indoklásával és az indítvány megküldésével – írásban az ülés előtt legalább 24 órával a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A sürgősség elfogadásáról a Képviselő-testület minősített többséggel határoz. A sürgősség elfogadása esetén a Képviselő-testület az indítványt napirendre tűzi.
12. Az ülésvezetés szabályai
15.§
(1) A Képviselő-testület ülését levezető személy feladatai az ülés megnyitásakor - a jegyző közreműködésével - megvizsgálja a képviselőtestület határozatképességét, kihirdeti az arra vonatkozó megállapításait.
(2) A Képviselő-testület ülését levezető személy a napirend tervezetet a Képviselő-testület elé terjeszti. A napirend tervezete tartalmazza a tárgyalandó előterjesztések tárgyának megjelölését, azok előterjesztőjét. A képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.
(3) A Képviselő-testület ülését levezető személy a napirend tervezetét szóban kiegészíti az ülésen kiosztott anyagok napirendre vételére vonatkozó javaslattal. Az ülésen kiosztott előterjesztés tárgyalására csak halasztást nem tűrő esetben a polgármester külön engedélye és a jegyző törvényességi véleménye alapján kerülhet sor.
(4) Nem kerülhet a Képviselő-testületi ülésen kiosztásra:
- a munkatervben meghatározott feladatokkal kapcsolatos anyag,
- 10 millió forintot meghaladó mértékű költségvetés-átcsoportosítás,
- intézmény, gazdasági társaság alapítása, átszervezése, megszüntetése, alapító okirat, társasági szerződés, alapszabály módosítása,
- önkormányzati társulás létrehozásáról, az ahhoz való csatlakozásról szóló előterjesztés,
- önkormányzati pénzeszköz, vagyon átadásáról, illetve vagyon elidegenítéséről szóló javaslat,
- rendeletalkotás, vagy módosítás.
13. A Képviselő-testület tanácskozási rendje
16.§
- A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a korelnök hívja össze a Képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testület ülését.
- Az ülés megnyitása, a határozatképesség megállapítása után- a polgármester tájékoztatást ad a két Képviselő-testületi ülés között történt fontosabb eseményekről, döntésekről, a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról,
- Amennyiben a Képviselő-testületi ülésen megjelenő képviselő szót kér, tájékoztatást ad országos, illetve a választókerületet érintő kérdésekről. A tájékoztatókról vita nem nyitható.
- Ezt követően a polgármester:
- javaslatot tesz a napirendre,
- napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
- napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat és kihirdeti a szavazás eredményét.
- Az ülés vezetésével kapcsolatban a polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében az alábbi intézkedésekre jogosult :
- figyelmeztetheti a hozzászólót, hogy csak a napirenddel kapcsolatban tegye meg észrevételét, s javaslatát, s attól ne térjen el,
- felszólíthatja a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon,
- rendre utasíthatja azt, aki a testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
- megvonhatja a szót attól, aki a fentiekben írt rendzavaró magatartást megismétli,
- a nem képviselő részvevőt - ismételt rendzavarás esetén - a teremből kiutasíthatja.
- A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, vagy azzal vitába szállni nem lehet.
- A meghívott vendégeknek hozzászólási lehetőséget a polgármester biztosíthat.
14. A Képviselő-testület zárt ülése
17.§
(1) A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.
(2) A Képviselő-testület tagjait titoktartási kötelezettség terheli a tudomásukra jutott személyes adatok és információk tekintetében.
(3) A zárt ülésen hozott döntésekről, a személyiségi jogok figyelembe vételével, nyilvános ülésen tájékoztatást kell adni.
15. A napirend tárgyalása
18.§
(1) A ülést levezető személy minden napirendi pontról - kivéve a tájékoztató jellegű napirendeket - külön vitát nyit.
(2) A napirendi pont tárgyalásakor elsőként mindenkor annak előterjesztőjét illeti a szó. Legfeljebb 5 perc időtartamban a döntéshozatalt befolyásoló, szóbeli kiegészítést fűzhet az írásbeli előterjesztéshez.
(3) Ezt követően a bizottságok elnökei ismertetik az előterjesztéssel kapcsolatos bizottsági véleményt, állásfoglalást.
(4) Az előterjesztő esetleges szóbeli kiegészítését követően az előterjesztőhöz kérdéseket lehet intézni, egyszer maximum 2 percben, amelyekre válaszolnia kell.
(5) A kérdésekre adott válaszok követően a polgármester a döntést igénylő napirendi pont felett a tájékoztatók és a kérdésekre, interpellációkra adott válaszok kivételével vitát nyit.
(6) A képviselői felszólalásra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A képviselő ugyanahhoz a napirendi ponthoz legfeljebb kétszer szólhat hozzá. Az első hozzászólása legfeljebb 3 percig tarthat és egy alkalommal élhet felszólalással és 2 perc időtartamban reagálhat.
(7) A napirendben érintett állampolgároknak a polgármester a napirenden szereplő ügyben hozzászólási lehetőséget ad, amennyiben az állampolgár azt írásban, felszólalásának rövid tartalmát a polgármesternek az ülés megkezdéséig, vagy annak szünetében jelezte. A felszólalás időtartama maximum 2 perc.
(8) A tanácskozási joggal rendelkező meghívottak a tevékenységi körüket érintő előterjesztések kapcsán felszólalhatnak. A felszólalás időtartama maximum 3 perc.
(9) Az időkorlátok alól a polgármester - a tárgyalt téma fontosságára figyelemmel - felmentést adhat.
(10) Bármikor szót kérhet:
- az előterjesztés készítője,
- bármely képviselő ügyrendi kérdésben,
- a jegyző, megbízásából az aljegyző, vagy más megbízottja ha törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.
(11) A felszólalások után a polgármester a vitát lezárja. A vita lezárásáról szóló döntését a polgármester kimondja.
(12) Szavazás előtt az előterjesztő, vagy az előterjesztés készítője maximum 5 percben válaszol a vitában elhangzottakra, véleményt nyilvánít a határozati javaslathoz elhangzott indítványokról, és legkésőbb ekkor nyilatkozik arról, hogy az elhangzott kiegészítéseket és módosító javaslatokat befogadja-e. Az előterjesztő által elfogadott módosításokat, kiegészítéseket a napirendre vonatkozó eredeti döntési javaslat részének kell tekinteni.
(13) A válasz után a polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen, az eredeti javaslathoz illeszkedő módon ismerteti, annak megjegyzésével, hogy azt az előterjesztő elfogadta-e.
(14) Szavazás előtt a jegyzőnek vagy megbízásából az aljegyzőnek szót kell adni, ha a döntési javaslat törvényességével kapcsolatosan észrevételt kíván tenni.
(15) Az előterjesztést a napirend előterjesztője a szavazást megelőzően bármikor visszavonhatja. Az előterjesztés napirendről való levételét a szavazás előtt bármikor, bármely képviselő indítványozhatja. Az indítványról a Képviselő-testület - vita nélkül - egyszerű szótöbbséggel dönt.
(16) Szavazás előtt a polgármester, vagy bármelyik képviselő tárgyalási szünetet (maximum 30 perc) javasolhat, a javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.
(17) A vita során a képviselők a hozzászólásuk részeként, a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek. A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni. Új változatot vagy módosító indítványt csak a vita lezárásáig lehet előterjeszteni. A polgármester az előterjesztett és a vitában elhangzott javaslatokat szavazásra bocsátja. Először a módosító, kiegészítő javaslatokról kell dönteni.
(18) Nagyobb terjedelmű módosító indítványt a polgármester kérésére írásban kell benyújtani. Ha ezen indítvány a vita során hangzik el, az indítvány írásbeli elkészítése érdekében a polgármester a napirend tárgyalását felfüggesztheti, szünetet rendelhet el. Az előterjesztő által tett módosító javaslatot nem kell külön szavazásra bocsátani.
(19) Ügyrendi kérdésekben a képviselő bármikor maximum 2 percben szót kérhet, melyről képviselőtestület - vita nélkül - egyszerű szótöbbséggel dönt.
(20) Ügyrendinek minősül az a hozzászólás, kérdés, melyben a képviselő a Képviselő-testület munkájával - ülésének lefolytatásával - kapcsolatos eljárási ügyben tesz észrevételt.
16. A Képviselő-testület döntései
19.§
(1) Az önkormányzati rendeletet a jegyző kihirdetési záradékkal látja el és gondoskodik a rendelet kihirdetéséről.
(2) A Képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt:
- ügyrendi kérdésekben
- tájékoztató jelentés tudomásulvételéről,
- név szerinti szavazás elrendelésében
- a döntési javaslaton belüli alternatívák elfogadásakor
- módosító indítvány elfogadása kérdésében
- interpellációkra, képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásakor.
(3) A Képviselő-testület határozatainak megjelölése évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal, az ülés időpontját jelölő hónap (római számmal) és nap (arab számmal) zárójelben való feltüntetésével történik. A határozat megjelölése: Balatonfüred Város Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év (határozathozatal hónapja, napja) határozata.
(4) A jegyző rendeletekről és határozatokról a Szervezési és Vagyongazdálkodási Osztály útján nyilvántartást vezet.
(5) A döntéseket meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek, amelyek számára az feladatot, vagy hatáskört állapít meg.
17. Döntéshozatal
20.§
(1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat, azok előterjesztésének sorrendjében, egyenként teszi fel szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd a javaslatról végszavazással kell dönteni.
(2) A Képviselő-testület tagjai „igen” , „nem” , “tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(3) A javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. Amennyiben a javaslat a jelenlevő Képviselő-testületi tagok több mint felének igen szavazatát nem kapja meg, a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni.
(4) Nem vehet részt a döntéshozatalban az, aki a Képviselő-testület által átruházott önkormányzati hatósági jogkör gyakorlása során az elsőfokú határozat meghozatalában részt vett.
(5) A Képviselő-testület az érdemi döntést nem igénylő tájékoztatóról, bejelentésről, állásfoglalásról nem hoz határozatot.
(6) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja és kihirdeti a javaslat mellett, majd ellene szavazók, a tartózkodók és a szavazásban részt nem vett, de jelenlévő képviselők számát, és kihirdeti a döntést.
(7) A döntés ismertetése vonatkozik a zárt ülésen hozott döntésre is, melyre a következő rendes ülés elején kerül sor.
(8) A (4) bekezdésben meghatározott érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a havi tiszteletdíj 25%-a megvonásra kerül.
18. A szavazás módja
21.§
(1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik, a polgármester a szavazatokat a jegyző közreműködésével megszámlálja.
(2) Titkos szavazás rendelhető el azokban az ügyekben, melyeket a testület zárt ülésen tárgyal vagy tárgyalhat.
(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke (vagy külön szavazóhelyiség) és urna igénybevételével történik. A szavazólapon fel kell tüntetni a szavazás napját, tárgyát és hivatalos bélyegző lenyomattal kell ellátni. A titkos szavazás eredményét jegyzőkönyvben kell rögzíteni. A titkos szavazást a Jogi, Közrendvédelmi és Ellenőrző Bizottság képviselő tagjai bonyolítják.
(4) A Képviselő-testület – bizottsági, polgármesteri, képviselői javaslatra - a jelenlévő képviselők egynegyedének ”igen” szavazata alapján név szerinti szavazást rendel el.
(5) Név szerinti szavazással kell dönteni:
- a helyi népszavazás kiírásáról,
- a Képviselő-testület feloszlatásáról.
(6) A név szerinti szavazás esetén a jegyző, a jelenléti ív szerinti sorrendben felolvassa a képviselők nevét, akik szóban „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól. A szavazás eredményét a polgármester állapítja meg és hirdeti ki. A név szerinti szavazás – jegyző által hitelesített – névsorát az ülésről készített jegyzőkönyv mellé kell csatolni.
(7) Az eldöntendő javaslatokat a polgármester bocsátja szavazásra. Egy előterjesztésről csak egy határozat hozható. A javaslat szövegét szavazásra egyértelműen és úgy kell feltenni, hogy arra igennel vagy nemmel lehessen szavazni.
(8) A szavazásra bocsátás során a polgármester szövegszerűen ismerteti a szavazás tárgyát képező javaslatot. A javaslatot szövegszerűen nem kell ismertetni - elegendő csupán arra utalni - ha az mindenben megegyezik az eredetileg írásban előterjesztett javaslattal, továbbá akkor sem, ha az előterjesztő a vitában elhangzott módosító javaslatokat elfogadta, s ezen javaslatok a vita során félreérthetetlen szövegszerűséggel megfogalmazást nyertek.
(9) A módosító és kiegészítő javaslatok feletti szavazás lezárása után dönt a Képviselő-testület az eredeti előterjesztés szerinti javaslat előterjesztő által felvállalt, illetve a Képviselő-testület által elfogadott módosításokat is tartalmazó egészéről.
(10) Az ügyrendi javaslatokat a polgármester soron kívül, az elhangzást követően azonnal szavazásra bocsátja.
19. A Képviselő-testület elé kerülő anyagok tartalmi követelményei és a benyújtásukra vonatkozó szabályok
22. §
(1) A Képviselő-testület elé terjeszthető:
- előterjesztés,
- beszámoló,
- tájékoztató,
- képviselői indítvány,
- interpelláció, kérdés.
(2) Az előterjesztés benyújtására a polgármester, az alpolgármester, a Képviselő-testület bizottságai, a jegyző feladatkörükben, továbbá a jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek jogosultak.
(3) Az előterjesztés irányulhat rendelet alkotására, vagy határozat meghozatalára.
(4) A Képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztések főbb tartalmi elemei:
- a tárgy pontos meghatározása; annak áttekintése, hogy a téma szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, milyen döntés született;
- a meghozandó döntés indokainak bemutatása,
- a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése,
- elemezni kell azokat az új követelményeket, összefüggéseket, a lakossági véleményeket, amelyek új intézkedéseket, testületi döntést igényelnek,
- mindazon körülmények, összefüggések, tények és adatok bemutatása, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják;
- be kell mutatni az előkészítés során végzett összehangoló munka főbb tapasztalatait; mely személyekkel vagy szervezetekkel történt egyeztetés és ennek során milyen lényeges érdek- és véleménykülönbségek merültek fel (kisebbségi vélemények bemutatása), ezek közül melyek nem kerültek a határozati javaslatokba;
- az előterjesztésnek konkrétan meg kell jelölnie a feladatokat, a megvalósításhoz szükséges feltételeket és a végrehajtás során elérhető eredményeket;
- az előterjesztés szerves részét képezik a téma átfogó értékelését segítő mellékletek (statisztikai táblák, korábbi határozatok szövege, stb.)
- a határozati javaslatoknak logikusan kell épülniük az előterjesztés megállapításaira,
- a határozati javaslatnak egyértelműnek, szakszerűnek és végrehajthatónak kell lennie,, tartalmaznia kell a végrehajtásért felelősök nevét, a végrehajtási határidő megjelölését,
- a határozati javaslatban utalni kell a korábban hozott határozatok további sorsára (hatályon kívül helyezés, módosítás, hatályban fenntartás),
- az önkormányzati hatósági ügyekben készített előterjesztésnek tartalmaznia kell a döntési javaslat tömör kivonatát. Az eljárás iratanyaga az Önkormányzati Hivatal illetékes osztályán tekinthető meg,
- az előterjesztésben fel kell sorolni azon személyek, szervek, szervezetek körét, akiknek/amelyeknek jogszabály alapján véleményezési, egyetértési joga áll fenn a meghozandó döntés körében, illetve akiket/amelyeket arról tájékoztatni szükséges. A véleményüket, álláspontjukat tartalmazó írásos dokumentumot az előterjesztés mellé kell csatolni.
(5) Az előterjesztések egyéb követelményei:
- az előterjesztés sokszorosítási példányának az előterjesztő, vagy kijelölt helyettese aláírását vagy elektronikus esetben sk-val ellátott aláírását kell tartalmaznia.
- az előterjesztésben meg kell jelölni, hogy a határozat végrehajtása az Önkormányzati Hivatal mely osztályának (osztályainak) feladatkörébe tartozik, több osztály esetén a területet irányító alpolgármester végzi a koordinálást.
(6) Az előterjesztéseket - a rendelet 3. mellékletében foglalt feladat- és hatáskörök figyelembevételével - a tárgykör szerint érintett állandó bizottság véleményezi.
(7) Minden, a költségvetési rendelet végrehajtását érintő előterjesztést és az ahhoz kapcsolódó módosító javaslatot csak a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság és a polgármester állásfoglalásával lehet benyújtani.
(8) A könyvvizsgálói véleményezés körébe tartozó előterjesztésekhez mellékelni kell a könyvvizsgáló jelentését. Ennek hiányában a javaslatról érvényes döntés nem hozható.
(9) A zárt ülés napirendjén szereplő előterjesztés jobb felső sarkában a "ZÁRT ÜLÉS NAPIRENDJE" megjelölést kell alkalmazni.
(10) Beszámoló készíthető:
- önkormányzati hatáskör gyakorlásáról,
- a Képviselő-testület valamely határozatának végrehajtásáról,
- az interpellációk kivizsgálásáról,
- a Képviselő-testület és szervei tevékenységéről.
(11) A beszámolók benyújtására a Képviselő-testület határozataiban felelősként megjelölhető személyek –a polgármester, az alpolgármester, a bizottsági elnökök, a jegyző feladatkörükben –, továbbá a jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek jogosultak.
(12) A tájékoztató olyan információk Képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá, illetve amelyek valamely a város életével kapcsolatos jelenségnek, nem önkormányzati szerv tevékenységének megismerését segítik elő.
(13) A tájékoztató határozati javaslatot nem tartalmaz, elfogadásáról a Képviselő-testület vita és felszólalás nélkül dönt. Amennyiben a Képviselő-testület a tájékoztatót nem fogadja el, azt átdolgozva a következő ülésre ismét be kell terjeszteni.
(14) Az indítvány javaslatot tartalmaz rendelet, vagy határozat meghozatalára. Az indítványnak tartalmaznia kell a javasolt döntés főbb elemeit.
(15) Interpellációnak minősül az a felvetés, amelyben a képviselő valamilyen hibás, helytelen gyakorlatot jelez. A Képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez és a jegyzőhöz írásban interpellációt intézhetnek önkormányzati feladatkörbe tartozó minden ügyben. Az írásban beadott interpellációkat a képviselő szóban 3 percben összefoglalhatja.
(16) Az interpellált 15 napon belül írásban köteles választ adni.
(17) Az interpellációra adott írásbeli választ a Képviselő-testület következő ülésén napirendre tűzi. A képviselő a válasz után nyilatkozik a válasz elfogadásáról. Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(18) Kérdés minden olyan Képviselő-testületi hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntés előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás, amely nem kapcsolódik a soron lévő napirend témájához. Kérdés feltevésére és megválaszolására az interpellációra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
20. A Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve
23.§
(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni két eredeti példányban. A testületi ülés teljes hanganyaga számítógépes úton rögzítésre kerül, melynek anyagát CD lemezen kell tárolni.
(2) A Képviselő-testület üléséről szó szerinti jegyzőkönyv nem készül, a jegyzőkönyv a tanácskozás lényégét kell tartalmazza, de a Képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző, vagy az általa megbízott személy, köteles a képviselő által elmondottakat szó szerint jegyzőkönyvbe venni.
A zárt ülés hangfelvétele külön kerül rögzítésre, s a napirendi pont zárt ülésen való tárgyalásáról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, az e § (3), (4), (5) bekezdésében foglaltak szerint.
(3) A jegyzőkönyv része és mellékletei:
- az ülésre szóló meghívó,
- az előterjesztések és azok mellékletei, a határozat-tervezetek egy-egy példánya,
- az ülésen elfogadott rendelet,
- a rendelet-tervezethez írásban benyújtott módosító indítványok,
- bizottsági határozatok,
- a névszerinti szavazás névsora,
- titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,
- az aláírt esküokmány,
- a képviselői kérdésre adott írásbeli válasz,
- a jelenléti ív.
(4) A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét, mely közokiratnak minősül, a polgármester és a jegyző írja alá, továbbá a Képviselő-testületi ülésen a jegyző megbízásából részt vevő aljegyző, vagy megbízottja is ellátja az aláírásával.
(5) A Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről - hangrögzítés és kézírásos anyag alapján - a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyv egy eredeti példányának megőrzéséről és beköttetéséről a jegyző gondoskodik.
(6) Zárt ülésről külön hangrögzítés és külön jegyzőkönyv készül.
(7) A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyv egy példányát a Városi Könyvtárban hozzáférhető módon kell elhelyezni, továbbá az önkormányzat honlapján (www.balatonfured.hu) nyilvánosságra kell hozni.
(8) A jegyzőkönyvek eredeti példányát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
(9) A zárt ülés jegyzőkönyvének eredeti példányát, valamint a hangfelvételt a titkos ügyiratok kezelésére vonatkozó szabályok szerint kell kezelni. A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét a zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
(10) A zárt ülésen hozott határozatokat a nyílt ülésen a polgármester az alábbiak figyelembevételével hirdeti ki:
- a városi kitüntetés adományozásakor hozott határozat kihirdethető,
- az összeférhetetlenségi ügyben hozott határozat csak az érintett hozzájárulásával hirdethető ki,
- az önkormányzati hatósági ügyben hozott határozat nem hirdethető ki,
- a választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása ügyben hozott határozat (illetmény nélkül) kihirdethető,
- fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor hozott határozat csak az érintett hozzájárulásával hirdethető ki,
- az Mötv. 46. § (2) b) pontja szerint megtartott zárt ülésről csak a Képviselő-testület által meghatározott információ hirdethető ki.
(11) Az ülésekről készült hanganyagot az Önkormányzati Hivatal Ügyiratkezelési Szabályzata szerint kell kezelni és őrizni.
(12) A zárt ülés hanganyagát csak a zárt ülésen részt venni jogosultak hallgathatják meg. A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak.
(13) A jegyző gondoskodik a jegyzőkönyvnek az ülést követő 15 napon belül az njt rendszerbeli felhelyezéséről.
(14) A képviselők, vagy más felszólalók a polgármesternél írásban kérhetik a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma megítélésük szerint nem egyezik meg az általuk előadottakkal. Ha a polgármester a kiigazítási javaslattal nem ért egyet, a Jogi, Közrendvédelmi és Ellenőrző Bizottság a hangfelvétel meghallgatását követően dönt a jegyzőkönyv kiigazításáról.
21. Lakossági fórumok
24. §
(1) A polgármester, az alpolgármester a lakosság, a helyi civil szervezetek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítése céljából várospolitikai fórumot tarthatnak.
(2) A képviselő legalább évente egyszer tájékoztatást nyújt a választók részére képviselői tevékenységéről. A sajtóban közzétett helyen és időpontban a helyi képviselő fogadóóra keretében találkozik a város lakosságával.
22. A közmeghallgatás
25. §
(1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek, maximum 5 percben.
(2) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről - legalább 5 nappal a közmeghallgatás előtt - a lakosságot tájékoztatni kell a 13.§-ban foglaltak szerint.
(3) A Képviselő-testület az elhangzott és azonnal meg nem válaszolt közérdekű kérdés, kezdeményezés, javaslat megvizsgálását a tárgy szerint illetékes bizottságnak adja ki. A vizsgálat eredményéről a bizottság elnöke, a Képviselő-testület soron következő ülésén tájékoztatást ad.
(4) A javaslattevőt a vizsgálat eredményéről, a Képviselő-testület döntéséről értesíteni kell.
(5) A közmeghallgatásra a testületi ülés, illetve a jegyzőkönyv vezetésének szabályai értelemszerűen vonatkoznak.
23. A helyi népszavazás
26. § A Képviselő-testület önálló rendeletben szabályozza a helyi népszavazás rendjét.
IV. fejezet
Szervezeti szabályok
24. A települési képviselő jogállása
27. §
(1) A települési képviselő Balatonfüred város egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választói érdekeit.
(2) A települési képviselő kötelezettségei a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltakon kívül:
a) felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, a különböző vizsgálatokban,
b) a képviselőtestület üléséről történő távolmaradásának bejelentése az ülés előtt a polgármesternél vagy a jegyzőnél,
c) a tudomására jutott minősített adat, üzleti titok megőrzése.
(3) A települési képviselőt megillető tiszteletdíjról külön rendelet rendelkezik.
(4) A képviselői vagyonnyilatkozattal, összeférhetlenséggel és méltatlansággal kapcsolatos dokumentumokat a vagyonnyilatkozat kezelő bizottság részére kell benyújtani.
25. A Képviselő-testület bizottságai
28. §
(1) A Képviselő-testület bizottságai előkészítő, szervező és ellenőrző feladatokat látnak el.
(2) A bizottságok ellátják a Képviselő-testület által átruházott egyes hatáskörök gyakorlását.
(3) A bizottságok lehetnek:
- állandó bizottságok,
- ideiglenes bizottságok
(4) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
1. Jogi, Közrendvédelmi és Ellenőrző Bizottság 5 fő
2. Pénzügyi és Gazdasági Bizottság 7 fő
3. Humán Erőforrás Bizottság 9 fő
4. Településfejlesztési, Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottság 7 fő
(5) A bizottságok részletes feladat és hatáskörét – figyelemmel a Mötv. 57-61. §-aira - a 3. melléklet tartalmazza.
(6) Az elnök köteles összehívni a bizottságot:
a) a képviselőtestület határozatára,
b) a polgármester indítványára,
c) a bizottsági tagok 1/3-ának javaslatára.
(7) A bizottságok közös feladat- vagy hatáskör esetén együttes ülést is tarthatnak.
26. A bizottságok működése
29.§
(1) A bizottságok működésére a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
(2) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A meghívó és előterjesztések megküldésére e szabályzatban foglaltakat kell alkalmazni.
(3) Az ülés elnöke a határozatképesség megállapítása után nyitja meg a bizottság ülését.
(4) Együttes üléseken a bizottságok döntéseiket külön-külön hozzák, kivéve, ha együttes hatáskör gyakorlásával érintett ügyben döntenek.
(5) Kizárólag a bizottság által tárgyalt előterjesztésekkel kapcsolatos eljárási szabályok megegyeznek a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések szabályaival.
(6) A Képviselő-testület éves munkatervében határozza meg azokat a témaköröket, amelyek előkészítését, véleményezését kéri a bizottságoktól.
(7) A bizottságok tevékenységükről választási ciklusonként legalább egy alkalommal kötelesek a Képviselő-testület előtt számot adni.
(8) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére illetve végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére ideiglenes bizottságot hozhat létre:
- meghatározott időre vagy
- meghatározott feladat elvégzésére.
(9) Az ideiglenes bizottság létrehozásáról és összetételéről a Képviselő-testület külön határozattal dönt.
(10) Az ideiglenes bizottság nyújtja be döntésre a Képviselő-testület elé a feladatkörébe tartozó üggyel kapcsolatos írásbeli előterjesztéseket határozati javaslatokkal.
(11) Az ideiglenes bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
30.§ A bizottság elnökének akadályoztatása vagy távolléte esetén az elnök a bizottság tagjának adhat írásban a helyettesítés keretében ellátandó feladatokra, vagy képviseletre megbízást. Az elnököt helyettesítő bizottsági tag jogai és kötelezettségei az elnökével azonosak. A bizottság ülésén nem képviselő bizottsági tag nem elnökölhet.
27. A Polgármester, az alpolgármester
31. §
(1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) Szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Balatonfüred fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését.
(3) Szervezi az önkormányzat és a külföldi partnervárosok, szervezetek együttműködését.
(4) A Képviselő-testület munkáltatói jogkörében hozott határozatok, jogszabályi rendelkezés végrehajtásával kapcsolatos kiadmányozást a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság Elnöke gyakorolja.
(5) A polgármester önkormányzati és államigazgatási feladatai mellett:
- segíti a Képviselő-testület tagjainak testületi munkáját,
- képviseli az önkormányzatot,
- kapcsolatot tart a választópolgárokkal, a térségi önkormányzatokkal, önkormányzati társulásokkal, a helyi civil és egyéb szervezetekkel, az önkormányzat testvértelepülésével,
- nyilatkozik a sajtónak.
32.§
(1) A polgármester a lemondását, alpolgármester hiányában a korelnöknek adja át.
(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek, ezek hiányában a korelnöknek adja át.
33.§
(1) A Képviselő-testület a polgármester munkájának segítésére és a polgármester helyettesítésére egy főállású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármesterre Képviselő-testületi hatáskör nem ruházható át.
(3) A polgármesteri tisztség megüresedésekor, a polgármester távollétében, a polgármester által meghatározott mértékben, valamint tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesítési jogkörében ellátja a polgármester valamennyi feladatát, gyakorolja hatásköreit.
(4) Tartós akadályoztatásnak minősül a polgármester három héten túli távolléte, büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztése.
28. A tanácsnok
34. §
(1) A Képviselő-testület a környezetvédelmi, természetvédelmi és nemzetközi kapcsolatok terén jelentkező feladatainak segítésére, tanácsnokot választ.
(2) A tanácsnok ellátja a Képviselő-testülettől és a polgármestertől közvetlenül kapott feladatokat.
29. A jegyző és az aljegyző
35.§
(1) A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról:
a) előkészíti a képviselőtestület, a bizottságok, és a településrészi önkormányzatok elé kerülő előterjesztéseket,
b) ellátja a Képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
c) köteles jelezni a Képviselő-testületnek és szerveinek, valamint a polgármesternek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő,
d) gondoskodik a Képviselő-testületi ülés, a bizottságok ülései jegyzőkönyvének elkészítéséről,
e) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert és a képviselőtestületet az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról.
(2) A jegyző helyettesítését, a jegyző által meghatározott feladatok ellátását aljegyző, illetve a jegyző által kijelölt személy végzi.
(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére - legfeljebb 6 hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a Polgármester által megbízott, a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvénynek a jegyzői tisztség ellátására előírt végezettséggel rendelkező köztisztviselő látja el.
(4) A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkört a Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.
30. A Balatonfüredi Közös Önkormányzati Hivatal
36.§
(1) A Képviselő-testület az Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján 2013. január 1. napjától közös önkormányzati hivatalt hozott létre Balatonszőlős, Dörgicse, Pécsely és Vászoly Községek Önkormányzataival az önkormányzat működésével, valamint a közigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hivatal neve: Balatonfüredi Közös Önkormányzati Hivatal (rövidített neve: Önkormányzati Hivatal). Székhelye: 8230 Balatonfüred, Szent István tér 1.
(3) A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése határozza meg, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján a közös hivatalt irányító Balatonfüred Város Önkormányzatának polgármestere is meghatározhat. A Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg.
(4) A Közös Önkormányzati Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
(5) A Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza:
- az Önkormányzati Hivatal belső tagozódását, szervezetét,
- irányítását, vezetését,
- a hivatali munkaidőt,
- az ügyfélfogadás rendjét,
- munkáltatói jogok gyakorlásának rendjét,
- a hivatali szervezetek között a feladatok elosztását,
(6) A Szervezeti és Működési Szabályzat tervezetét - a jegyző javaslata alapján - a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé jóváhagyásra, melyet a létrehozó önkormányzatok Képviselő-testületei is határozattal jóváhagynak.
(7) A Közös Önkormányzati Hivatal fenntartásának költségeit a létrehozó önkormányzatok megállapodásban rögzítettek alapján biztosítják.
31. Önkormányzat társulásai
37.§
(1) Az Önkormányzat feladatainak hatékonyabb ellátása érdekében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottak figyelembe vételével társulásokban vehet részt.
(2) Balatonfüred Város Önkormányzata - hatályos társulási megállapodás alapján, az abban foglalt feladatok ellátására - az Észak-Balatoni Térségi Regionális Települési Szilárdhulladék Kezelési Önkormányzati Társulás tagja.
(3) Az önkormányzati társulásokkal történő folyamatos kapcsolattartás a polgármester feladata.
V. fejezet
Az önkormányzat gazdasági alapjai
32. Az önkormányzat gazdálkodás
38. §
(1) A költségvetési rendeletet a Képviselő-testület két fordulóban tárgyalja meg.
(2) A gazdálkodás rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.
(3) A polgármester az őt megillető kötelezettségvállalási és utalványozási jog gyakorlásáról - a jegyzővel közösen - külön rendelkezést ad ki.
33. Az önkormányzat vagyona
39.§ Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
VI. fejezet
Záró rendelkezések
40.§
(1) A rendelet 2015. május 05. napján lép hatályba.
(2) A rendelet mellékletei:
- A Képviselő-testület kötelező feladatainak felsorolása.
- A Képviselő-testület önként vállalt feladatainak felsorolása.
- A polgármesterre átruházott feladatok és hatáskörök.
- Bizottságok feladatai, átruházott hatáskörök felsorolása.
- Képviselői, polgármesteri vagyonnyilatkozatok kitöltésére vonatkozó eljárási szabályok.
(3) A rendelet függelékei:
- Balatonfüred város közigazgatási határainak leírása, a város jellemzői,
- Képviselő-testület és bizottság tagjainak névsora.
- A Balatonfüredi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata.
- Balatonfüredi Többcélú Társulásra átruházott feladatok.(Társulási Megállapodás szerint)
(4) A rendelet függelékeinek folyamatos vezetéséről és kiegészítéséről a jegyző gondoskodik.
(5) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Balatonfüred Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2013. (II.08.) önkormányzati rendelete.
Dr. Bóka István Dr. Tárnoki Richárd
polgármester jegyző