Verpelét Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2015. (VIII.28.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 08. 28- 2016. 12. 15Verpelét Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2015. (VIII.28.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzata
2015-08-28-tól 2016-12-15-ig
![]() |
VERPELÉT VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK
Szervezeti és Működési Szabályzata
![]() |
VERPELÉT VÁROS ÖNKORMÁNYZAT
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
12/2015.(VIII.28.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Verpelét Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1.§
(1) A helyi önkormányzati jogok gyakorlásának szabályait Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) szabályozza.
(2) Az önkormányzat megnevezése: Verpelét Város Önkormányzata
(3) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 3351 Verpelét, Kossuth Lajos u. 73.
(4) Az önkormányzat illetékességi területe: Verpelét város közigazgatási területe.
2.§
(1) Az önkormányzat jelképei: címer, zászló.
(2) A címer és a zászló használatát önkormányzati rendelet szabályozza.
3. §
(1)Az önkormányzat hivatalos lapjára vonatkozó adatokat a 5. melléklet tartalmazza.
(2)Az önkormányzat lapját a lakosság, a képviselő-testület tagjai és az önkormányzat intézményei térítésmentesen kapják, terjesztéséről az önkormányzati hivatal gondoskodik.
(3)Az önkormányzat lapja időszakos lap. A/4-es oldalon jelenik meg, amely tartalmazza a lakosság széles körét érintő képviselő-testületi döntéseket és a helyi közérdekű információkat.
(4)A lapot évfolyamonként le kell fűzni, lehetőséget biztosítva a település történetét feldolgozó munkákhoz.
2. Az önkormányzati jogok
4.§
(1) A helyi közügyek és a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, a lakossággal való együttműködéshez, a közhatalom önkormányzati típusú helyi gyakorlásához az önkormányzat megteremti a szervezeti és személyi feltételeket.
(2) Önkormányzati döntést hozhat:
- a helyi népszavazás,
- a képviselő-testület,
- a képviselő-testület felhatalmazása alapján átruházott hatáskörben:
ca) a polgármester
cb) a jegyző
cc), a Pénzügyi Bizottság
cd) Szociális és Egészségügyi Bizottság
ce) a Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság
3. Együttműködés
5.§
A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a helyi társadalom- és gazdaságszervező munkában – ezek fejlesztése érdekében – társulást hoz létre, melyen keresztül gyakorolja az alapítói jogokat.
4. A települési önkormányzat feladata, hatásköre
6. §
(1) Verpelét Város Önkormányzat gondoskodik a Mötv.13. §-ában szabályozott önkormányzati feladatok ellátásáról.
(2) Közfeladat önkéntes vállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek eredményeként a képviselő-testület elé kerülő, Pénzügyi Bizottság által is jóváhagyott javaslatnak tartalmaznia kell a feladat ellátásához szükséges feltételeket, forrásokat, annak igazolását, hogy az önként vállalt feladat nem veszélyezteti a kötelező önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását.
(3) Az önkormányzat támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik velük, ingyenes helyiséghasználatot, költségvetési lehetőségeitől függően anyagi támogatást biztosít számukra. Ennek keretében az éves munkaterv megküldésével tanácskozási jogot biztosít a következő önszerveződő közösségek vezetőinek a képviselő-testület nyilvános ülésein:
- Összefogás Verpelétért Egyesület
- Verpeléti Horgászegyesület
- Verpeléti Sportegyesület
- Verpeléti Polgárőrség
- Bem József Nyugállományú Honvédek Klubja
- Verpeléti Vadásztársaság
- Tűzoltó Egyesület
- Jégvirág Nyugdíjas Klub Egyesület
5. A képviselő-testület kizárólagos hatásköre
7.§
(1) A Képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható hatásköröket Mötv. 42. §-a szabályozza.
(2) A képviselő-testületi hatáskörök a polgármesterre, a bizottságaira, a jegyzőre való átruházása önkormányzati rendeletben történhet, mely hatáskör tovább nem ruházható.
(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója az e kereten belül tett intézkedéseiről, azok eredményeiről a soron következő soros ülésen beszámol.
6. A képviselő-testület működése
8.§
(1) A képviselő-testület 7 főből tevődik össze, melynek a polgármester is tagja, a határozatképesség, működés és döntéshozatal szempontjából a polgármester képviselőnek tekintendő.
(2) A képviselő-testület határozatképes, ha az önkormányzati képviselőnek az ülésen több mint fele, legalább 4 fő jelen van.
(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
7. A gazdasági program és az éves munkaterv
9.§
(1) A képviselő-testület megbízatásának időtartamára elfogadja tevékenységének irányvonalát, az elsőbbséget élvező célokat, a hosszú távú fejlesztési elképzeléseket tartalmazó gazdasági programját (a továbbiakban: ciklusprogram).
(2) A ciklusprogram tervezetének a képviselők javaslatának figyelembe vételével történő elkészítéséről és elfogadásra a Testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
(3) A ciklusprogramot a képviselő-testület az alakuló ülését követő 6 hónapon belül fogadja el.
(4) A képviselő-testület működésének alapja a program végrehajtását is célzó éves munkaterv.
(5) A munkaterv elkészítése előtt legalább 8 nappal a polgármester javaslatot kér a képviselőktől, az intézmények vezetőitől, településen működő társadalmi szervezetektől.
(6) A beérkezett javaslatok, kötelező feladatok és a ciklusprogram figyelembevételével a jegyző által összeállított éves munkatervet jóváhagyásra a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé az év utolsó soros ülésén.
(7) Az éves munkaterv tartalmazza:
- az évente tartandó tervezett képviselő-testületi ülések számának meghatározását,
- adott ülésen tárgyalandó tervezett napirendeket,
- közmeghallgatások, lakossági fórumok, települési ünnepségek rendezését.
(8) Az elfogadott munkatervet 15 napon belül ki kell függeszteni az önkormányzati hivatali hirdetőtáblán és fel kell tenni a település honlapjára is.
8. A képviselő-testület ülései
10.§
(1) A képviselő-testület a feladat és hatáskörét ülésein gyakorolja.
(2) A képviselő-testület éves munkatervében elfogadott számú, de évente legalább 6 ülést tart.
(3) A soros ülések időpontja a hónap utolsó hetének csütörtöki munkanapján 16.00 óra, a napirendeket úgy kell összeállítani, hogy az ülés 21.00 óránál lehetőleg tovább ne tartson.
(4) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:
a) 15 napon belüli időpontra a képviselők egynegyedének, a bizottságának vagy kormányhivatal vezetőjének az összehívás indokát is tartalmazó indítványára, valamint
b) azokban az esetekben, mikor a képviselő-testület döntésére a munkatervben meghatározott soros üléseken kívül egyéb okokból halaszthatatlanul szükség van.
9. A képviselő-testületi ülések összehívása
11.§
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) A képviselő-testület ülését a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti az általános szabályok szerint.
(3) A képviselőknek a soros ülések előtt legalább 5 nappal korábban meg kell küldeni a meghívót és az előterjesztéseket, ettől eltérni hivatali leterheltség és kellő információk hiánya esetén a polgármester előzetes engedélyével és a képviselők egyidejű tájékoztatása mellett lehet. A tíz oldalnál hosszabb terjedelmű előterjesztéseket nem kötelező kéziratban kiküldeni, azok elektronikus dokumentumként is eljuttathatók a meghívottak részére.
(4) A képviselő-testület meghívójának tartalmaznia kell az ülés soros vagy rendkívüli ülés jellegét, helyét, kezdési időpontját, a munkaterv szerinti és javasolt egyéb napirendeket, előadókat, az esetleges bizottsági véleményezést.
(5) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
- döntési joggal a települési képviselőket,
- tanácskozási joggal:
ba) a jegyzőt, napirenddel kapcsolatos illetékes előadót
bb) az intézményvezetőket az intézményt érintő napirendhez.
(6) A képviselő-testület ülését főszabályként az önkormányzat székhelyére kell összehívni. Az ettől eltérő helyen tartandó, kihelyezett testületi ülés helyszínére a meghívottak figyelmét külön fel kell hívni.
12.§
(1) A képviselő-testület rendkívüli üléseit az ülés összehívására jogosult személy akkor köteles összehívni, ha a 10. § (4) bekezdés a) pontjában foglalt feltételek fennállnak.
(2) Az összehívás szükségességét az ülés összehívásra jogosult személy a 10. § (4) bekezdés b) pontja esetében saját maga dönti el.
(3) A képviselő-testület eseti határozattal is rendelkezhet rendkívüli ülés megtartásáról.
(4) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a soros ülésekhez hasonlóan írásos
meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet.
(5) Rendkívül indokolt esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására telefonon, e-mailen keresztül történő és személyes meghívással, erre az ülés megnyitásakor a jegyzőkönyvben utalni kell.
(6) A szóbeli meghívás esetében is lehetőség szerint biztosítani kell legalább 1 nappal előbb az előterjesztések a meghívottakhoz történő eljuttatatását.
(7) A képviselő-testület üléseiről a lakosságot előzetesen tájékoztatni kell, melynek formái:
- a meghívó és az éves munkaterv kifüggesztése az önkormányzat hirdetőtáblájára,
- a könyvtárban elhelyezett éves munkaterv,
- az éves munkaterv és a soros ülések meghívójának a település honlapra történő
feltétele.
- hangos hírmondó
10. A képviselő-testület ülésének vezetése
13.§
(1) A képviselő-testület ülését főszabályként a polgármester vezeti.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
- megállapítja az ülés határozatképességét,
- tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásáról, a legutóbbi képviselő-testületi ülés óta a képviselő-testület nevében tett intézkedéseiről,
- javaslatot tesz az ülés napirendjére,
- megítéli az ülés nyílt vagy zárt jellegét a jegyző szakmai véleményét figyelembe véve, a kötelező zárt ülés tényét bejelenti, a lehetséges zárt ülés tartását megszavaztatja,
- a képviselő-testület tagjainak napirend előtti felszólalását biztosítja legfeljebb 3 percben,
- napirendként:
fa) a vitát levezeti, kiegészítésekre, kérdésekre, hozzászólásokra a szót megadja, a vitát összefoglalja,
fb) az indítványokat szavazásra felteszi,
fc) a határozati javaslatokat szavaztatja,
fd) a szavazás eredményét számszerűen megállapítja,
fe) a napirend tárgyában hozott döntést kihirdeti,
- időszerű kérdésekről tájékoztatást ad,
- tájékoztatást ad a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről,
- szükség szerint rendfenntartási intézkedést tesz,
- az ülést bezárja.
(3) Sürgősségi indítvány tárgyalását kezdeményezheti:
- az önkormányzat bizottsága,
- bármelyik képviselő,
- a jegyző, akadályoztatása esetén aljegyző, továbbá ha az aljegyző is akadályoztatva van akkor a hatósági osztályvezető
- a polgármester ellenjegyzésével az intézményvezető.
(4) A sürgősségi indítványt rövid indokolással, legkésőbb az ülést megelőző munkanap 12 órájáig kell a polgármesternél benyújtani.
14.§
(1) A képviselő-testület ülése fő szabályként nyilvános. Az ülésen megjelenő érdeklődők a számukra kijelölt helyet foglalhatják el.
(2) A polgármester a testületi ülésen megjelent meghívottak és az érdeklődők részére a képviselő-testület tagjainak hozzászólása után, de a vita lezárása előtt egy napirendi pontnál egy ízben maximum 2 perc időtartamban adhat szót a tárgyalt napirendhez kapcsolódó hozzászólásra. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.
15.§
(1) A képviselő-testület zárt ülést tart Mötv. 46 § (2) bekezdés a) és b) pontjában felsorolt ügyekben, esetekben.
(2) A képviselő-testület Mötv. 46 § (2) bekezdés c) pontjában szabályozott esetekben zárt ülés tartását határozhatja el.
(3) A zárt ülés elrendeléséről az (1) bekezdésben foglalt esetekben szavazni nem kell, a testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkoznia a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra. A képviselő-testület minősített többségű határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a (2) bekezdésben foglalt esetekben.
(4) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, továbbá meghívása esetén az önkormányzati hivatal ügyintézője, az érintett szakértő vesz részt.
11. A tanácskozás rendjének fenntartása
16.§
(1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata, melynek során
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
- rendre utasítja azt a személyt, aki a figyelmeztetés ellenére nem hagy fel a kifogásolt magatartásával, illetőleg azt a személyt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
- tárgyalási szünetet rendelhet el a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor, az ülést meghatározott időre félbeszakítja, vagy berekeszti,
- az ülés elhagyására kötelezi azt a rendre utasított személyt, aki a tárgyalás zavarását nem hagyja abba. A teremből való kiutasítás a képviselőkre és a jegyzőre nem vonatkozhat.
(2) A képviselők és az ülésen részt vevők mobiltelefonjaikat a tanácskozás ideje alatt lenémított állapotban kötelesek tartani annak érdekében, hogy az ülés rendjét ne zavarják.
(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat
visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
12. Napirendek tárgyalása, a vita és a döntéshozatal
17.§
(1) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő és a bizottság elnöke jogosult.
(2) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet, az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, melyre az előadó köteles rövid választ adni.
(3) A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
(4) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(5) A vita lezárására és a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra. A hozzászólásokat követően a polgármester összefoglalja a vita lényegét.
(6) A vita lezárása után, a szavazás előtt a jegyző törvényességi észrevételt tehet és ismerteti a határozati javaslatot, jelzi, ha a döntés minősített többséget igénylő.
(7) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat bocsátja szavazásra. Előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás szerinti, az utolsó javaslattól kezdve visszafelé sorrendben, a módosító javaslatok el nem fogadása esetén az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról szavaz a képviselő-testület.
(8) Az egyszerű többséget igénylő javaslat elfogadásához a jelen levő önkormányzati képviselők több mint a felének, a minősített többséget igénylő döntéshez a megválasztott önkormányzati képviselők több mint felének, azaz 4 képviselő igen szavazata szükséges. Ennek hiányában a Képviselő-testület a javaslatot elutasította.
(9) A minősített többséget igénylő döntéseket a Mötv. 50. §-a szabályozza.
(10) A képviselő-testület döntéshozatalából kizáró okokat és a kizárás szabályait Mötv. 49 § (1) bekezdése szabályozza.
(11) Amennyiben a képviselő kötelezettsége ellenére nem jelenti be a személyes érintettségét és erről a Képviselő-testület 1 hónapon belül tudomást szerez és kizárja a képviselőt a döntéshozatalból, abban az esetben a bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a jogosulatlanul történt szavazással elfogadott határozatot visszavonva a szavazást a kizárt képviselő nélkül meg kell ismételni.
18.§
(1) A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással, a polgármester szavazásra felkérését követően kézfelemeléssel hozza, melyeket a jegyző számol meg és ismerteti a szavazatok számát, jelzi, hogy az a döntés elfogadásához elegendő számú-e.
(2) A képviselő-testület a jelenlévő képviselők egynegyedének indítványára valamint a Mötv. 48.§ (3) bekezdésben meghatározott esetekben név szerinti szavazást tart.
(3) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a határozati javaslatot is tartalmazó a név szerinti szavazásra külön készített névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” választ a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a szavazatát aláírásával hitelesíti.
(4) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat az Mötv. 48. § (4) bekezdés értelmében az Mötv.46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben. A titkos szavazásról a képviselő-testület esetenként egyszerű többséggel dönt.
(5) Titkos szavazás tartása az Mötv. 74.§ (1) bekezdése értelmében kötelező az alpolgármester megválasztásának döntéshozatalakor.
(6) A titkos szavazás lebonyolításáról a képviselő-testület tagjai sorából 3 fős – egy elnökből és két tagból álló - szavazatszámláló bizottságot hoz létre. A bizottság tagjaira és elnökére a polgármester tesz javaslatot. A technikai lebonyolításért a jegyző felel. A titkos szavazás szavazólappal történik, melyet 6 hónapig kell megőrizni.
(7) A szavazatszámláló bizottság a szavazatok összeszámlálása után megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét a polgármester állapítja meg, kétség esetén bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni. A megismétlés szükségességét a polgármester dönti el a jegyző véleményének figyelembe vételével.
(8) A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít
13. A felvilágosítás-kérés szabályai
19.§
(1) A képviselők a képviselő-testületi ülésen a napirendek lezárása után a polgármestertől, az alpolgármestertől, a jegyzőtől, a bizottság elnökétől az önkormányzat feladatkörébe tartozó témában felvilágosítást kérhetnek.
(2) Felvilágosítás-kérésnek az a kérdés-, illetve problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, illetőleg valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.
(3) A felvilágosítás-kérést előzetesen a polgármesternél, lehetőleg az ülés előtt 5 nappal írásban kell benyújtani.
(4) Amennyiben a felvilágosítás-kérést a (3) bekezdésben előírt határidőn túl vagy a képviselő-testület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül írásban kell válaszolni.
(5) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a képviselő-testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának részletes kivizsgálását, melyet egy ideiglenesen létrehozott bizottság végez.
14. Előterjesztés
20.§
(1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó: tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat az előzmények ismertetésével.
(2) A képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt a 11. § (3) bekezdése szerint meg kell küldeni az érintetteknek.
(3) Kivételes esetben, továbbá az egyebek napirendi ponton belüli kisebb jelentőségű ügyekben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is. Az ülés napján, illetve az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.
(4) Írásos előterjesztést kell készíteni a következő ügyekben:
- önkormányzati rendelet-tervezet,
- szervezeti és működési rend kialakítása és megváltoztatása,
- költségvetés, költségvetés módosítása, zárszámadás,
- intézményalapítás, átszervezés, megszüntetés,
- helyi népszavazás kiírása,
- lakossági fórumok és közmeghallgatás anyaga,
- önkormányzati jelképek meghatározása, díszpolgári cím adományozása,
- éves munkaterv,
- hitelfelvétel,
- valamennyi önkormányzati vállalkozással kapcsolatos ügy,
- társulások létrehozása, csatlakozás hozzájuk, társulásból való kilépés,
- lejárt határidejű határozatok végrehajtása.
- Az írásos előterjesztések elkészítésének határideje: az ülést megelőző 5. nap.
(6) A határozati javaslatot akkor is be kell írásban nyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor, kivéve az „egyebek” napirend keretében ismertetett kisebb jelentőségű ügyek, amelyek esetében elegendő, ha a jegyző a határozati javaslat szövegét a szavazást megelőzően felolvassa.
(7) Az előterjesztések tartalmi és formai követelményei a következők:
- Első rész tartalma: a tárgy pontos meghatározása, annak áttekintése, hogy a témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, és ha igen, milyen döntés született. Az előkészítésben résztvevők megnevezése. A meghozandó döntés indokainak bemutatása.
- Második rész tartalma: határozati javaslat, mely egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből áll, az alternatív döntésre előterjesztett javaslatok egymástól világosan elkülönülő megfogalmazása. A végrehajtásért felelős szerv, vagy személy megnevezése és határidők megjelölése.
(8) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.
(9) A jegyző az önkormányzati hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag postázásáról, érintetthez való eljuttatásáról.
15. Határozati javaslat
21.§
(1) A határozati javaslat az írásos előterjesztésben, illetve a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után szavazásra feltett, a jegyző által ismertetett javaslat.
(2) A határozati javaslat részei:
- a határozat szövege,
- a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve,
- a határozat végrehajtásának időpontja.
16. A képviselő-testület döntései
22.§
(1) A képviselő-testület döntései: határozat, rendelet.
(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de határozathozatal nélkül szavaz:
- a napirend meghatározásáról,
- a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
- a tájékoztatók tudomásul vételéről,
- a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a kérdésre adott válasz elfogadásáról.
17. A képviselő-testület határozatai
23.§
(1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(2) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját év, hó, nap megjelöléssel.
(3) A határozatok jelölése a következő formában történik:
Verpelét Város Önkormányzat Képviselő-testületének ......../…....év (........ hó ... nap) határozata, melyben a hónap számozása római számmal, a többi számozás arab számmal történik.
(4) A hatósági osztályvezető gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek és módosításainak sorszám és tárgy szerinti nyilvántartásáról, valamint az egységes szerkezetbe foglalásukról.
(5) A normatív határozatok közzétételét a jegyző a rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályok szerint végzi.
18. Az önkormányzati rendelet
24.§
(1) A Képviselő-testület önkormányzati rendeletet az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, vagy törvényi felhatalmazás alapján alkot.
(2) Nem kötelezően elfogadandó önkormányzati rendelet alkotását a képviselő, a bizottság, és a jegyző írásban kezdeményezheti a polgármesternél.
(3) A rendelet-tervezetről folytatott vita lezárása után először a módosító javaslatokról kell külön-külön minősített többséggel, majd az egész módosítással egybefoglalt tervezetről dönteni.
(4) A rendelet-tervezet indokolással ellátott, szakszerű, a jogszabály szerkesztési előírások szerinti alakszerűségnek is megfelelő elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(5) A Képviselő-testület a lakosság széles körét érintő, a nem kötelező pénzügyi-gazdálkodási beszámolókhoz kapcsolódó rendelet-tervezete lakossági véleményeztetését is elhatározhatja. Ennek módja legalább 15 napra a települési honlapon és a hivatali hirdetőtáblán a rendelet-tervezet közzététele.
(6) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon a jegyző, akadályoztatása esetén az aljegyző, továbbá ha az aljegyző is akadályoztatva van akkor a hatósági osztályvezető az elfogadást követő napon kihirdeti, közzéteszi a Nemzeti Jogszabálytárban, valamint 15 napon belül közzéteszi az önkormányzat honlapján.
(7) Helyben szokásos módnak minősül a rendeletnek az önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára legalább 3 hónapra történő kihelyezése.
(8) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(9) Az önkormányzati rendelet a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezéssel történt kihirdetésének időpontját év, hó, nap megjelöléssel.
(10) A rendeletek jelölése a következő formában történik:
Verpelét Város Önkormányzata Képviselő-testületének ....../…...év. (..... hó ... nap) önkormányzati rendelete majd a rendelet tárgya, melyben a hónap számozása római számmal, a többi számozás arab számmal történik.
(11) A hatósági osztályvezető gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek és módosításainak sorszám és tárgy szerinti nyilvántartásáról, valamint az egységes szerkezetbe foglalásukról.
(12) Az önkormányzati rendelet helyesbítésének szabályait a Mötv. 51. § (3) bekezdése tartalmazza.
19. A jegyzőkönyv
25.§
(1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) A jegyzőkönyv Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglalt tartalmi előírások szerint készül.
(3) A jegyzőkönyv közokirat, annak elkészítéséről a jegyző, akadályoztatása esetén az aljegyző, továbbá ha az aljegyző is akadályoztatva van akkor a hatósági osztályvezető gondoskodik.
(4) A tárgyalt napirendeknél legalább az ülésen elhangzottak lényegét jegyzőkönyvbe kell foglalni. A képviselő-testület valamely tagja kérésére az általa felolvasott, a jegyzőkönyv-vezetőnek az ülésen átadott írásbeli hozzászólását szó szerint kell a jegyzőkönyvbe felvenni.
(5) A jegyzőkönyvben rögzíteni kell a hozott döntést és hogy hányan szavaztak igennel, hányan nemmel, illetve hányan tartózkodtak a szavazástól.
(6) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
- a meghívót,
- a jelenléti ívet,
- az írásos előterjesztéseket,
- a képviselők kérése alapján a képviselői indítványokat, hozzászólásokat.
(7) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvének utolsó oldalát a polgármester és a jegyző írja alá.
(8) Az aláírt, mellékletekkel ellátott jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni törvényességi ellenőrzésre, ezt követően tájékoztatásul felteszi a nyilvános ülés jegyzőkönyvét a városi honlapra.
(9) A választópolgárok a zárt ülés kivételével betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe. A közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
(10) A jegyzőkönyvek megtekinthetőségről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A hitelesített jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni az önkormányzati hivatalban ügyfélfogadási időben.
(11) A képviselő-testület nyilvános ülései eredeti jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülések jegyzőkönyveit beköttetni nem szabad. A másolati jegyzőkönyvek 1-1 példánya a szétbonthatóságot megakadályozandó módon mellékleteivel összetűzve irattárba kerül.
(12) A képviselő-testület üléseiről hangfelvétel is készül, melyet a hitelesített jegyzőkönyv megküldéséig tárolni kell.
20. A települési képviselő megbízatása
26.§
(1) A települési képviselő megbízatása, jogai és kötelezettségei a megválasztásával keletkeznek.
(2) A települési képviselő a képviselő-testület alakuló ülésén, illetve a megválasztását követő ülésen esküt, vagy választása szerint fogadalmat tesz a képviselő-testület előtt.
(3) A képviselő az eskü, vagy fogadalom letételéig nem gyakorolhatja jogait.
(4) A képviselő megválasztásától, majd ezt követően minden év január 1-től számított 30 napon belül vagyonnyilatkozatot köteles tenni.
(5) A (4) bekezdésben hivatkozott vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén annak benyújtásáig a képviselő a képviselői jogait nem gyakorolhatja, és képviselői megbízatásával kapcsolatban meghatározott juttatásokban nem részesülhet.
21. A települési képviselő feladatai
27.§
(1) A települési képviselő feladatait, jogait és kötelezettségeit a Mötv.32.-34. §-a szabályozza.
(2) A települési képviselők névsorát az 1. melléklet tartalmazza.
22. A képviselők képzése
28.§
(1) A képviselők feladataik eredményes ellátása érdekében történő képzéséről a képviselő-testület gondoskodik.
23. A képviselői megbízatás megszűnése
29.§
(1) A települési képviselő jogai és kötelezettségei a megbízatás megszűnésével szűnnek meg.
(2) A képviselő megbízatása megszűnik a Mötv.29. § (1) bekezdésében szabályozott esetekben.
24. Összeférhetetlenség és a méltatlanság
30.§
- A települési önkormányzati képviselőre vonatkozó összeférhetetlenségi és méltatlansági szabályokat a Mötv.37.-38. §-a szabályozza.
25. A képviselő-testület bizottsága
31.§
- A képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre.
- A Képviselő-testület állandó bizottságai:
- Pénzügyi Bizottság
- Szociális és Egészségügyi Bizottság.
- Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó, Ellenőrző és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság
- A Képviselő-testület ideiglenes bizottsága: Szavazatszámláló Bizottság
- A Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó, Ellenőrző és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság, mely ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával, a képviselő-testület összeférhetetlenségi és méltatlansági döntései előkészítésével kapcsolatos feladatokat is.
- A Bizottságok tagjainak névsorát, a bizottságok feladatait, a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
- A Pénzügyi Bizottság a Képviselő-testület által elfogadott testületi éves munkatervben megjelölt ülésekhez kapcsolódóan a képviselő-testületi ülés napján, azt megelőző 1 órával, illetve a rendkívüli ülések napirendjéhez igazodóan szükség szerint ülésezik.
- A bizottsági üléseket az elnök hívja össze, de a polgármester indítványára is össze kell hívni az indítvány kézhezvételétől számított 8 napon belül.
- Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
- A bizottság ülése fő szabály szerint nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
- A bizottság döntéseit egyszerű többséggel hozza.
- A bizottság működésére a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni a Mötv. 60. §-ában szabályozott eltéréssel.
- A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, a jegyzőkönyvet az utolsó oldalán a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
- A bizottságok működésének ügyviteli feladatait az önkormányzati hivatal látja el.
26. A polgármester
32.§
(1) Verpelét településen a polgármester főállásban látja el feladatát.
(2) A polgármesterre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat a Mötv. 72. §-a szabályozza.
(3) A polgármester önkormányzati, valamint államigazgatási feladatait, hatásköreit az önkormányzati hivatal közreműködésével látja el. Az önkormányzati hivatal tevékenységét a létrehozására kötött Megállapodás, a Szervezeti és Működési Szabályzata, valamint az Ügyrend alapján végzi.
(4) A polgármester Mötv. 67. §-a szerinti feladatain túl:
- segíti a képviselő-testület tagjainak testületi, illetve bizottsági munkáját,
- képviseli az önkormányzatot;
- kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel;
- fogadó órát tart,
- nyilatkozik a sajtónak.
- szükség esetén döntést hozhat a költségvetési általános tartalék 10 %-os mértékének felhasználásáról, mely döntéséről a soron következő ülésen tájékoztatja a testületet.
(5) A polgármester az önkormányzat érdekeit sértőnek tartott képviselő-testületi döntések ismételt megtárgyaltatásával kapcsolatos jogát a Mötv.68. § (1) bekezdése szabályozza.
(6) A Képviselő-testületről a polgármesterre átruházott hatásköröket a 3. melléklet tartalmazza.
27. Az alpolgármester
33.§
(1) A polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére a képviselő-testület a polgármester javaslatára titkos szavazással a Mötv. 74.-75. §-ában meghatározott módon alpolgármestert választ.
(2) Verpelét településen az alpolgármestert a megválasztott képviselők közül választja a képviselő-testület, nem képviselő alpolgármesteri tisztséget nem hoz létre.
(3) A társadalmi megbízatású alpolgármester részére a képviselő-testület nyilvános ülésen a Mötv. 80. § (2) bekezdése szerint, a társadalmi megbízatású polgármester tiszteletdíja 70-90 %-a közötti összegű tiszteletdíjat állapít meg, melynek egészéről vagy meghatározott részéről a képviselő-testülethez intézett írásbeli nyilatkozattal lemondhat.
28. A jegyző/aljegyző
34.§
(1) Verpelét város Polgármestere a Mötv. 82.-83. §-a szerinti szabályoknak megfelelően pályázat alapján jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki.
(2) A jegyző vezeti az önkormányzatok közös hivatalát.
(3) A jegyző feladat és hatásköréről a Mötv.81. § (3) bekezdése rendelkezik.
(4) A jegyző helyettesítésére aljegyzőt neveznek ki, a jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző 1 hónapot meghaladó, tartós akadályoztatása esetén.
(5) A képviselő-testületi ülésen történő részvételében akadályoztatása esetén a jegyzőt az aljegyző helyettesíti, amennyiben az aljegyző akadályoztatva van, a hatósági osztályvezető látja el feladatát.
(6) A jegyző éves beszámolója a közös önkormányzati hivatal munkájáról a képviselő-testületek lehetőleg együttes ülésén történik.
(7) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel.
(8) A jegyző a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti Verpelét településen minden héten keddi, csütörtöki napon 7.30-16.00 óra között, Feldebrői Kirendeltségen minden héten keddi napon 7.30- 13.00 óra, szerdai napon 13.00-16.00 óra között, Tarnaszentmária településen minden héten szerdán 9.00-12.00 óra között ügyfélfogadást tart.
(9) A jegyző a képviselő-testület tevékenységével összefüggő feladatkörében:
- előkészíti a képviselő-testület és a bizottság elé kerülő előterjesztéseket,
- ellátja a képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
- tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület és a bizottságok ülésein,
- törvényességi észrevételeket tehet a döntés-előkészítés során vagy az előterjesztés vitájában,
- gondoskodik a képviselő-testületi, bizottsági ülések jegyzőkönyvei elkészítéséről,
- tájékoztatja a polgármestert, a képviselő-testületet és a bizottságot az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a közös önkormányzati hivatal munkájáról és az ügyintézésről.
(10) A jegyző egyéb feladatai:
- ellátja a jogszabályban előírt államigazgatási feladatokat és a hatósági hatásköröket,
- dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,
- a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,
- szervezi az önkormányzati hivatal felvilágosító munkáját,
- ellátja a közigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat,
- véleményt nyilvánít, állást foglal a polgármester, alpolgármester és a képviselők kérésére önkormányzati ügyhöz kapcsolódó jogértelmezési kérdésekben,
- javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,
h)gyakorolja a munkáltatói jogokat az önkormányzati hivatal köztisztviselői tekintetében.
(11) A köztisztviselők kinevezéséhez, bérezéséhez, vezetői kinevezéséhez, felmentéséhez, jutalmazásához a Mötv. 81. § (4) bekezdése alapján a polgármesterek egyetértése szükséges.
(12). A tízezer főnél kevesebb lélekszámú települések önkormányzatánál és a tízezer főnél kevesebb együttes lakosságszámú települések közös önkormányzati hivatalánál a polgármester a jegyző javaslatára aljegyzőt nevezhet ki, melyre a jegyző kinevezésének szabályai az irányadóak. A jegyzői és az aljegyzői kinevezés vezetői munkakörnek minősül. A jegyzőre és az aljegyzőre egyaránt alkalmazni kell a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény vonatkozó rendelkezéseit.
29. A közös önkormányzati hivatal
35.§
(1) Verpelét, Tarnaszentmária, Feldebrő településen az önkormányzatok működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat 2013. január 1-től a Verpelét Nagyközségi Polgármesteri Hivatala és a Domoszló, Kisnána, Vécs és Feldebrő Községek Körjegyzőség jogutódjaként létrehozott Verpeléti Közös Önkormányzati Hivatal által látja el.
(2) A közös önkormányzati hivatalhoz csatlakozás és kiválás szabályait Mötv. 85. §-a szabályozza.
(3) A közös önkormányzati hivatal működésének ellenőrzését, a feladatok egyeztetését Verpelét, Tarnaszentmária, Feldebrő települések polgármesterei együttesen végzik.
(4) A közös önkormányzati hivatal belső szervezeti tagozódását, munka-, és ügyfélfogadásának rendjét meghatározó Ügyrendet a társult képviselő-testületek fogadják el, módosítása is csak a három képviselő-testület külön-külön határozatával lehetséges. Az Ügyrend a rendelet 4. melléklete.
(5) A polgármester a közös önkormányzati hivatalra vonatkozó valamennyi előterjesztést a jegyző javaslatának figyelembe vételével teszi meg.
30. Helyi népszavazás
36.§
- A helyi népszavazási aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát, az aláírásgyűjtés megkezdése előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani a helyi választási bizottsághoz.
- Meg kell tagadni az aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha nem felel meg a helyi népszavazás jogintézményének alkotmányos céljával, továbbá rendeltetésével egyértelműen ellentéte vagy a 2013. évi CCXXXVIII. tv. 35.§ 36.§ és a 38.§ (1) és (2) bekezdésében foglaltaknak.
- A polgármester a népszavazásra vonatkozó kezdeményezésről haladéktalanul köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.
- A helyi népszavazás lebonyolítására a választásról szóló 2013. évi XXXVI. törvénynek a választási szervekről és a szavazásról szóló rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
31. A közmeghallgatás
37.§
(1) A Mötv. 54. §-a szerinti évente egyszeri, kötelező közmeghallgatást a képviselő-testület a zárszámadás elfogadását megelőzően tartja.
(2) A közmeghallgatás fontosabb szabályai:
- A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, a polgármesterhez, alpolgármesterhez kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek, melyekre a közmeghallgatáson szóban, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban választ kell adni az Mötv. 54.§ értelmében.
- A közmeghallgatás helyéről, idejétől, a tárgyalásra kerülő napirendekről az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján, valamint szórólapokon, plakátokon értesíteni kell a lakosságot a rendezvény előtt legalább 5 nappal.
- A közmeghallgatást, mint képviselő-testületi ülést a polgármester vezeti, azon a képviselő-testület tagjainak határozatképes számban jelen kell lenniük.
- A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyvére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) Közmeghallgatást kell tartani:
a) a város általános rendezési tervéről,
b) nagyobb arányú területrendezésről,
c) a város környezetvédelmi és természetvédelmi programjáról,
d) ha a képviselő-testület közmeghallgatás tartását rendeli el.
(4) A közmeghallgatáson egy személy egyszer, legfeljebb 10 perc időtartamban szólalhat fel.
(5) A közmeghallgatás meghirdetett tárgyköreihez kapcsolódó közérdekű kérdéseket, javaslatokat írásban, elektronikus levélben és telefonon előzetesen is el lehet juttatni az önkormányzathoz, melyekre a közmeghallgatáson kell válaszolni.
(6) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
32. Lakossági fórum
38.§
(1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, ill. a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében – az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából – lakossági fórumot hívhat össze. A képviselő-testület egyes, a lakosság széles körét érintő döntései előtt, illetve a döntések megismertetése, érdekében lakossági fórumot tarthat a város lakossága, a gazdasági és társadalmi szervezetek, valamint az érintett lakossági rétegek részére.
(2) A fórum megszervezése a polgármester feladata, aki gondoskodik a felmerült kérdések megválaszolásáról, javaslatok rögzítéséről.
(3) A lakossági fórum összehívása és megtartása során a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat nem kell alkalmazni.
(4) A fórum fontosabb szabályai:
- A gyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Verpeléti Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztve, hangos hírmondó útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 5 nappal,
- A lakossági fórumot a polgármester vezeti. Erre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt, az önkormányzat vezető állású dolgozóit.
(5)A lakossági fórumról jegyzőkönyv készült, amelynek vezetéséről a jegyző gondoskodik
33. A társulások
39.§
- Az önkormányzati társulásokra vonatkozó legfontosabb szabályokat Mötv. IV. fejezete tartalmazza.
- Verpelét Város Önkormányzata köznevelési feladatai hatékonyabb ellátása érdekében 2014. január 1. napjától kezdődően Feldebrő és Tarnaszentmária községekkel együtt óvodai intézményfenntartó társulást működtet Verpelét, Feldebrő Tarnaszentmária Óvodafenntartó Társulás néven.
- Verpelét Város Önkormányzata a Képviselő-testület minősített többségű döntésével, a polgármester - vagy delegálása esetén az alpolgármester- útján részt vesz az önkormányzatok által létrehozott társulások munkájában szociális, gyermekjóléti, ügyeleti feladatai hatékonyabb ellátása érdekében.
- Verpelét Város Önkormányzat által alapított társulások:
- Tarna-menti Központi Orvosi Ügyeleti Társulás
- Verpeléti Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat Társulás
- Verpelét-Feldebrő-Tarnaszentmária Óvodafenntartó Társulás
34. Az önkormányzat gazdasági alapjai
40.§
(1) A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására vagyonrendeletet alkot, vagyonát elektronikus kataszteri nyilvántartásban tartja nyilván.
(2) A vagyonrendeletben szabályozza az önkormányzat a törzsvagyon, ezen belül a forgalomképtelen vagyontárgyak körét, és a törzsvagyon korlátozottan forgalomképtelen tárgyait, az üzleti vagyon körét és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során.
(3) Az önkormányzat vagyonának növelése érdekében részt vehet gazdasági vállalkozásban, de felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét.
(4) A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról köteles tájékoztatni a lakosságot az éves költségvetését is ismertető lakossági fórumon, illetőleg a helyi önkormányzati lapban.
(5) Az önkormányzat gazdasági programjára vonatkozó szabályozást Mötv. 116. §-a állapítja meg.
(6) A Képviselő-testület legkésőbb az alakuló ülésétől számított 6 hónapon belül fogadja el megbízatásának időtartamára szóló gazdasági programot.
(7) A gazdasági program tartalmazza:
- a fejlesztési elképzeléseket,
- a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítését,
- a településfejlesztési politika célkitűzéseit,
- az adópolitika célkitűzéseit,
- az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó megoldásokat.
35. Az önkormányzat költségvetése
41.§
(1) A képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
(3) A költségvetési rendelet tervezetét, a féléves, az I.-III. negyedéves tájékoztatót, valamint a zárszámadás tervezetét a központi előírásoknak megfelelően a jegyző készíti elő, a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(4) A költségvetésben a biztonságos gazdálkodás érdekében legalább 1% tartalékot kell képezni.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről és módosításáról rendeletet alkot, a végrehajtásáról szóló beszámolóról rendelettel dönt, a tájékoztatót határozattal fogadja el.
36. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai
42.§
(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelősségét a Mötv. 115. § (1) bekezdése szabályozza.
(2) A veszteséges gazdálkodás következményei Mötv. 112. § (2) bekezdésében szabályozottak szerint terhelik az önkormányzatot.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről a gazdálkodási szabályok betartásával saját hatáskörében döntsön, melyről a képviselő-testületet folyamatosan tájékoztatni kell.
(4) Az önkormányzat, valamint a Verpeléti Gyöngyszem Óvoda és intézményfenntartó társulása, a Tarna-menti Központi Orvosi Ügyeleti Társulás, a Verpeléti Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat Társulás gazdálkodási feladatait a Verpeléti Közös Önkormányzati Hivatal látja el. Továbbá ellátja a Verpelét Város Önkormányzat által működtetett intézmények gazdálkodását is. (Verpeléti Alapszolgáltatási Központ, Verpeléti Gyermek és Szociális Étkeztetés, Verpeléti Petőfi Sándor Közösségi Ház és Könyvtár)
(5) A Verpeléti Közös Önkormányzati Hivatal útján látja el az alábbi feladatokat:
- az előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a beszámolót, a havi pénzforgalmi információt, ezeket megküldi a Magyar Államkincstár részére,
- beszedi az önkormányzat saját bevételét,
- megigényli a Magyar Államkincstártól a címzett és céltámogatásokat,
- gondoskodik az önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról,
- biztosítja az önkormányzat az önkormányzat költségvetési-, és pénzügyi számviteli szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, s ezen belül kialakítja a saját, valamint az intézmények könyvvitelének számlarendjét,
- elkészíti az önkormányzat és intézménye éves vagyonleltárát,
- az önkormányzat költségvetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak és az önkormányzat intézménye működési kiadásainak a kiegyenlítéséről, illetőleg teljesítéséről.
- Az önkormányzatok társulása által fenntartott köznevelési intézmény, a Verpeléti Gyöngyszem Óvoda önálló számlával rendelkezik, a Társulástól kapott finanszírozását havonta a szükséges mértékben utalja a Verpelét Város Önkormányzat.
- Az önkormányzat intézményei önállóan működő intézmények. Verpelét Város Önkormányzata biztosítja a működésükhöz szükséges finanszírozást.
43. §
(1) Az önkormányzat alapfeladatait az alábbi kormányzati funkciókon látja el:
A költségvetési szerv államháztartási szakágazati besorolása:
841105 „Helyi önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások igazgatási tevékenysége”
A költségvetési szerv közfeladata és alaptevékenysége, államháztartás szakfeladat rendje szerinti megjelölése:
Tevékenység megnevezése | Kormányzati funkció |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége | 011130 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok | 013350 |
Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások | 013360 |
Állat-egészségügy | 042180 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása | 045160 |
Közvilágítás | 064010 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások | 066020 |
Háziorvosi alapellátás | 072111 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás | 072112 |
Járóbetegek gyógyító szakellátása | 072210 |
Fogorvosi alapellátás | 072311 |
Fizikoterápiás szolgáltatás | 072450 |
Család és növédelmi egészségügyi gondozás | 074031 |
Szabadidősport – (rekreációs sport -) tevékenység és támogatása | 081045 |
Múzeumi kiállítási tevékenység | 082063 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások | 106020 |
(2) Az Önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem folytat.
37. Az önkormányzat ellenőrzése
44.§
(1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzését a Pénzügyi Bizottság, a Mötv. 120. §-ában szabályozott belső ellenőrzéssel biztosítja, az Mötv. 119.§ -a értelmében a belső ellenőrzés biztosított, melyet az önkormányzat külső szakértő bevonásával végzi.
(3) A képviselő-testület az előző év december 31-ig jóváhagyja a helyi önkormányzatra vonatkozó éves belső ellenőrzési tervet. A polgármester a tárgyévre vonatkozó éves összefoglaló ellenőrzési jelentést a tárgyévet követően, a zárszámadási rendelet-tervezettel egyidejűleg a képviselő-testület elé terjeszti.
(4) A képviselő-testület gazdálkodásának és intézményének belső ellenőrzéséről jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőrrel, a Költségvetés Ellenőr Kft. megbízása útján gondoskodik.
(5) A Pénzügyi Bizottság az önkormányzatnál és intézményeinél:
- véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló (zárszámadás), I.-III. negyedéves tájékoztató és koncepció tervezeteit,
- figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés-, csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,
- vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem megtartását.
45. §
Az önkormányzat törvényességi felügyeletét a Heves Megyei Kormányhivatal látja el a Mötv. 132.-142. §- ában meghatározottak szerint.
38. A közterületek elnevezésének és a házszámozás rendje
46.§
(1) A Képviselő-testület a közterület elnevezését, átnevezését megelőzően - a Mötv. 14. § (2) bekezdése szabályozására is figyelemmel- a döntéshozatalhoz előzetesen névre szóló levélben kikéri az utcabeli lakosság, vagy tér elnevezése esetén szórólapozással a teljes lakosság, a helyi önkormányzati képviselők, az intézményvezetők, a településen működő társadalmi szervezetek véleményét és a Pénzügyi Bizottság javaslatát.
(2) A településen hiányzó házszámokat az utcában kialakult számozás folytatásával, szükség esetén „/” jelezéssel és az Abc nagy betűivel vagy számozással megkülönböztetve, új utca létesülése esetén pedig a szomszédos utcák házszámozási rendjét figyelembe véve a jegyző állapítja meg.
39. A nemzetiségi önkormányzatok
47.§
(1) A nemzetiségi törvény (Nek.tv.) alapján, Verpelét városban közvetlen módon egy helyi nemzetiségi önkormányzat alakult: a Verpeléti Roma Nemzetiségi Önkormányzat
(2) A helyi nemzetiségi önkormányzat alapvető feladata: Verpelét városban élő roma nemzetiség érdekeinek védelme és képviselete a (Nek.tv.) és az önkormányzat által megállapított feladat- és hatáskörök gyakorlásával, a nemzetiségi önkormányzatnak átadott vagyon, illetve költségvetési források felhasználásával.
(3) A nemzetiségi önkormányzat saját hatáskörben határozzák meg:
a) a nemzetiségi törvényben szabályozottak szerint az önkormányzat vagyonán belül részükre elkülönített vagyon használatát,
b) költségvetést, zárszámadást, az önkormányzat által rendelkezésre bocsátott források felhasználását.
(4) A helyi nemzetiségi önkormányzat a nemzetiségek helyzetét érintő bármely kérdésben megkereséssel fordulhatnak a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező közigazgatási vezetőjéhez, amelyben:
a) tájékoztatást kérhetnek,
b) javaslatot tehetnek,
c) intézkedést kezdeményezhetnek,
d) kifogással élhetnek az intézmények működésével kapcsolatos, a nemzetiségek jogait sértő gyakorlat, egyedi döntés ellen, kezdeményezheti a döntés megváltoztatását, visszavonását.
(5) A helyi nemzetiségi önkormányzat kezdeményezésére jogszabályban meghatározott feladatai ellátásához a települési önkormányzat képviselő-testülete köteles a helyi nemzetiségi önkormányzat használatába adandó vagyont – a vagyontárgyak és a pénzeszközök pontos megjelölésével – meghatározni.
(6) Ha a helyi nemzetiségi önkormányzat jogainak gyakorlásához a települési Önkormányzat döntése szükséges, a helyi nemzetiségi önkormányzat erre irányuló kezdeményezését a képviselő-testület köteles a következő ülésén napirendre tűzni, ha a döntés más önkormányzati szerv hatáskörébe tartozik, akkor az a kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül köteles döntést hozni.
(7) A települési Önkormányzat által létrehozott Hivatal a Szervezeti és Működési Szabályzatban meghatározott módon – köteles a nemzetiségi önkormányzat munkáját segíteni.
(8) A Hivatal a nemzetiségi önkormányzat munkáját a következő módon segíti:
a) helyiséget biztosít a nemzetiségi önkormányzati ülések, a fogadóórák és a nemzetiségi önkormányzat által szervezett közmeghallgatás számára,
b) a nemzetiségi önkormányzati ülések meghívóit, írásos előterjesztéseit sokszorosítja és eljuttatja a címzettekhez,
c) a Hivatalban rendelkezésre álló, a nemzetiséggel kapcsolatos információkat, adatokat a nemzetiségi önkormányzat rendelkezésére bocsátja,
d) a jegyző szakmai segítséget nyújt a nemzetiségi önkormányzati döntések előkészítéséhez, a nemzetiséget érintő jogszabályokról tájékoztatja a nemzetiségi önkormányzatot,
e) a jegyző gondoskodik a nemzetiségi önkormányzat jegyzőkönyveinek elkészítéséről, határozatainak közzétételéről, amennyiben erre igény tartanak,
f) éves költségvetés tervezetének előkészítése, közreműködés a tervezet testület elé terjesztésében,
g) a költségvetés végrehajtása, a gazdálkodás szakszerűségének, törvényességének biztosítása érdekében szabályzatok készítésével,
h) éves költségvetési zárszámadás elkészítése, közreműködés a tervezet testület elé terjesztésében,
39. Záró rendelkezések
48.§
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba
(2) Hatályát veszti Verpelét Város Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2014.(II.26.) önkormányzati rendelete.
k.m.f.
Farkas Sándor s.k. Kiszály Mária s.k.
polgármester aljegyző
ZÁRADÉK:
A rendeletet 2015.augusztus 27. napján kihirdettem.
Kiszály Mária s.k.
aljegyző

