Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2015 (V.28.) önkormányzati rendelete

Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének

Hatályos: 2015. 05. 29- 2019. 12. 16


Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének

13/2015. (V. 28.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat által

államháztartáson kívüli forrás átvételéről

és az államháztartáson kívülre nyújtott támogatásokról


Budapest I. kerület Budavári Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) 41. § (9) bekezdése, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.) és annak végrehajtására vonatkozó Korm. rendelet rendelkezései, valamint a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény (Knytv.) 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által államháztartáson kívüli forrás átvételéről és az államháztartáson kívülre nyújtott támogatások rendjéről a következő rendeletet alkotja:


I. rész

Általános rendelkezések


A rendelet célja

1. §


Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat) elismeri és támogatja azt a tevékenységet, amelyet önszerveződő közösségek, a civil és gazdálkodó szervezetek, természetes személyek a környezetvédelem, a lakosság művelődése, oktatása, egészségvédelme, sportolása, a kultúra, a hagyományok, és az egyházi élet ápolása, az esélyegyenlőség megteremtése, valamint a polgárok közéletbe való bevonása érdekében végeznek.


Jelen rendelet célja, hogy az önkormányzat a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló, 2007. évi CLXXXI. törvény (továbbiakban: Knytv.) rendelet előírásainak megfelelően szabályozza az államháztartáson kívülre átadott pénzeszközökre vonatkozó eljárást, valamint az önkormányzat által államháztartáson kívüli forrás átvételét.


A rendelet hatálya

2. §


 (1)      Jelen rendelet tárgyi hatálya kiterjed:

  1. az államháztartás önkormányzati alrendszeréből származó, pályázati úton vagy pályázati rendszeren kívül, egyedi döntés alapján természetben vagy pénzben odaítélt támogatásokra,
  2. az államháztartáson kívülről érkező forrás átvételére.


(2) A rendelet személyi hatálya természetes személyekre és az államháztartás körébe nem tartozó jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki.


II. rész

Források államháztartáson kívülre történő átadására vonatkozó szabályok


A támogatás forrása

3. §


(1) Az önkormányzat tárgyévi költségvetési rendeletében határozza meg azon költségvetési előirányzatait, amelyek terhére felhalmozási vagy működési célú támogatás adható.


  1. Az önkormányzat az előirányzatok feletti rendelkezési jogokat a mindenkori költségvetési rendeletében rögzíti. 


A támogatás nyújtásának alapelvei

4. §


A támogatás odaítélése az alábbi elvek alapján történik:

(1) Támogatási igény benyújtása annak formája szerint: Önkormányzati támogatás nyújtása egyrészt pályázat kiírása útján, másrészt kérelemre történik. A kérelemre történő támogatás nyújtás esetén figyelemmel kell lenni a kerület érdekeire. A pályázatok közzétételéről kormányzati honlapon (www.kozpenzpalyazat.gov.hu) a helyben szokásos módon (Várnegyed Újság és az Önkormányzat honlapján keresztül) kell gondoskodni.


(2) Személyi feltételek: Önkormányzati támogatásban csak az a pályázó részesülhet, aki a pályázati kiírásnak maradéktalanul megfelelő pályázatot, illetve egyedi kérelem esetén írásos kérelmet nyújt be és pályázatához valamennyi a Knytv.-ben, illetve Áht.-ban előírt nyilatkozatokat csatolja. A Támogatások részletszabályairól Polgármesteri és Jegyzői együttes utasítás rendelkezik.

       A pályázatokra vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell a kérelem alapján odaítélt támogatásokra is. A nem pályázati úton odaítélt támogatásban nem részesülhet az, aki - ha támogatási döntést pályázat útján hoznák meg – a pályázati eljárásban a Knyt. szerint Pályázóként nem vehetne részt.

  1. A támogatás vonatkozásában döntéshozó: alapítványi kérelem esetén kizárólagos hatáskörben az önkormányzat Képviselő-testülete, pályázatok esetében az önkormányzat Képviselő-testülete vagy az illetékes bizottság, minden más esetben a Polgármester jogosult dönteni.


(4) Pályázat kiírása:

A pályázati kiírásnak az alábbiakat kell tartalmazni:

  1. a támogatandó célokat,
  2. pályázók körét,
  3. pályázati feltételeket,
  4. elszámolható költségtípusokat, elszámolási határidő végét,
  5. pályázati adatlapot,
  6. az adatlap kitöltési útmutatóját, amelyben rögzíteni kell az önkormányzati támogatás feltételeit és a pályázó teendőit,
  7. az Áht. szerinti támogatási feltételeknek megfelelésére vonatkozó, valamint a Knytv.-ben rögzített érintettségi és átláthatósági nyilatkozatokat.


(5)  Támogatások halmozásának tilalmára: A támogatások halmozásának tilalma értelmében - a vonatkozó (jelen rendelet 10.§ -ban foglalt) EU-rendelet, valamint a jelen rendelet szerint – nem adható támogatás annak a Pályázónak ugyanabban az évben, aki a korábban igényelt támogatás elszámolásával kapcsolatos dokumentumokat a Polgármesteri Hivatal felé nem teljesítette, valamint beszámolási kötelezettségét elmulasztotta. Amennyiben a Pályázó/kérelmező jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező személy, annak szervezeti egységét a pályázat elbírálásakor a Pályázóval azonos személynek kell tekinteni.


A támogatások odaítélése

5. §


(1) A kérelem/ pályázat írásban nyújtható be a képviselő-testületnek vagy a polgármesternek/bizottságnak címezve. A beérkezett kérelmekkel kapcsolatos további ügyintézési feladatok ellátásáról a polgármester gondoskodik. Pályázat kiírása esetén a pályázati felhívásban szereplő utasítások irányadóak.

(2) A kérelmek/pályázatok elbírálására amennyiben képviselő-testületet érint a soron következő rendes ülésén, de legfeljebb a kérelem beérkezését követő 90 napon belül kerül sor.

(3)  Amennyiben szükséges a kérelmek/pályázatok elbírálása után a költségvetési előirányzatok közötti módosításra kizárólag a vonatkozó költségvetési rendelet előírásai alapján kerülhet sor.


Támogatási szerződés megkötése

6. §


(1) Támogatási igény elfogadása esetén jelen rendelet részletszabályairól szóló Polgármesteri és Jegyzői együttes utasítás szerinti támogatási szerződést kell kötni a támogatottal.

(2) A támogatási szerződést a polgármester írja alá.


Támogatási szerződés módosítása

7. §


(1) A támogatási szerződés módosítására az elszámolási határidő vonatkozásában kerülhet sor, egyszeri alkalommal, a támogatott elszámolási határidő lejárta előtt leadott írásos kérelmére.

(2) A határidő módosítás engedélyezéséről a polgármester dönt.



Elszámolás a támogatási összeg felhasználásáról és a támogatási szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítéséről

8. §


Az elszámolás a megkötött támogatási szerződésben és az ahhoz csatolt elszámolási útmutatóban foglaltaknak megfelelően történik.



A közpénzekből nyújtott támogatások átláthatósága

9. §


A Knytv.-ben és az Áht.-ban meghatározott közzétételi kötelezettségnek a www.kozpenzpalyazat.gov.hu honlapon, a Magyar Államkincstár felé, valamint az önkormányzat illetékes területén a helyben szokásos módon (Honlap és Várnegyed Újság útján) kell eleget tenni.



A támogatások nyújtásának Európai Uniós szabályozással való összhangjának biztosítása

10. §


(1) Ha a jelen rendelet alapján nyújtott támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés (továbbiakban: Szerződés) 107. cikk (1) bekezdése értelmében állami támogatásnak minősül, a támogatás csekély összegű (de minimis) támogatásként a Szerződés 87. és 88. cikkének a de minimis támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelettel összhangban nyújtható (a továbbiakban: 1407/2013/EU bizottsági rendelet).

(2) A csekély összegű támogatás odaítélésének feltétele, hogy a kedvezményezett írásban nyilatkozik, hogy az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk 2. pontjában meghatározott feltételnek megfelel.

(2) Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 6. cikk 1. pontja szerinti kötelezettséget a támogatást nyújtó teljesíti.

(3) Nem ítélhető meg csekély összegű támogatás az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikkében meghatározott célokra.

(4) Csekély összegű támogatás – amennyiben az elszámolható költségek köre azonos - nem halmozható állami támogatással, ha az így halmozott összeg támogatási intenzitása meghaladná az irányadó uniós állami támogatási szabályban meghatározott támogatási intenzitást.


Adatkezelési szabályok

11.§


(1)  Közérdekből nyilvános a pályázati kiírást előkészítő, a pályázatot kiíró, a támogatási döntést előkészítő és a támogatási döntést meghozó szerv vagy személy által a pályázattal, a pályázati eljárással, a támogatási döntéssel összefüggésben kezelt, közérdekű adatnak és különleges adatnak nem minősülő adat.


(2) Az (1) bekezdés szerinti adatok megismerésére a közérdekű adatokra vonatkozó törvényi rendelkezéseket kell alkalmazni.


(3)  Az (1) bekezdés szerinti adat nyilvánosságra hozatala nem eredményezheti az olyan adatokhoz - így különösen a technológiai eljárásokra, a műszaki megoldásokra, a gyártási folyamatokra, a munkaszervezési és logisztikai módszerekre, továbbá a know-how-ra vonatkozó adatokhoz - való hozzáférést, amelyek megismerése az üzleti tevékenység végzése szempontjából aránytalan sérelmet okozna, feltéve, hogy ez nem akadályozza meg a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét.


(4) A támogatás Knytv-ben foglalt szerinti ellenőrzése érdekében a döntéshozó szerv vagy személy jogosult a pályázó Knytv. 6. § vagy 8. § szerinti érintettségét megalapozó személy nevének, születési helyének és idejének, valamint lakcímének a kezelésére.

           

III. rész

Államháztartáson kívüli forrás átvételére vonatkozó szabályok

12. §


(1) Az államháztartáson kívüli forrás önkormányzat részére történő átvételéről a polgármester dönt, amennyiben annak átvétele az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást nem jelent.


(2) Az államháztartáson kívüli forrás önkormányzat részére történő átvételéről, amennyiben annak átvétele az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást jelent, a Képviselő-testület dönt.


(3) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről szóló megállapodás aláírására a polgármester jogosult.


13. §


(1)  Államháztartáson kívüli forrás költségvetési szerv részére történő átvételéről az intézményvezető dönt, amennyiben annak átvétele az intézmény számára nem indokol többlet pénzügyi támogatást. Az erről szóló megállapodást az intézményvezető írja alá.


(2)  Államháztartáson kívüli forrás költségvetési szerv részére történő átvételéről, amennyiben annak átvétele az önkormányzat vagy a költségvetési szerv számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást jelent:

a) 1 000 eFt többlet pénzügyi kötelezettségvállalási értékhatárig a polgármester,

b) 1 000 eFt többlet pénzügyi kötelezettségvállalási értékhatár felett a Képviselő-testület dönt.


(3)  A továbbutalandó, államháztartáson kívülről származó támogatások átvételéről a polgármester dönt.


IV. rész

Záró rendelkezések

14.§


(1) A jelen rendelet 10. §-a alapján nyújtott támogatás a Szerződés 87. és 88. cikkének a de minimis támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 379., 2006. 12. 28., 5-10. o.) hatálya alá tartozik.

(2) Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba. Rendelkezéseit a hatályba lépést követően indult és a folyamatban lévő ügyekben kell alkalmazni.

(2) A polgármester a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóban tájékoztatja a Képviselő-testületet az előző évben államháztartáson kívülre átadott és átvett pénzeszközök teljesüléséről.



Általános indokolás



Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.)41.§ (9) bekezdése akként szól, hogy a helyi önkormányzat képviselő-testülete az államháztartáson kívüli forrás átvételére és átadására vonatkozó rendelkezéseket rendeletben szabályozza, illetve a 42.§ 4. pont szerint az alapítványi forrás átadás –átvétele a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik. Tekintettel arra, hogy a támogatásokra vonatkozóan évente új költségvetési rendelet kerül elfogadásra, célszerűnek láttuk ezen eljárási szabályokat az állandóság érdekében külön rendeletben rögzíteni. A támogatás nyújtására vonatkozó – főként pénzügyi folyamatokat érintő- részletszabályokat pedig továbbra is jegyzői utasítás keretében kívánjuk rögzíteni.


Részletes indokolás


Általános rendelkezések

1-2. §-hoz


A rendelet célja, valamint személyi és tárgyi hatálya kerül meghatározásra figyelemmel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 1.§ ában foglaltakra.


Források államháztartáson kívülre történő átadására vonatkozó szabályok


Az államháztartási forrás átadás átvételére vonatkozó rendelkezéseknek összhangban kell állnia az önkormányzat mindenkor hatályos költségvetési rendeletével.Jelen szakasz ezt az összevetési alapot kívánja rögzíteni.


4. §-hoz


A pályázat alapelvei között került meghatározásra a (1) támogatási igény formájára, a (2) Pályázó személyére vonatkozó feltételek meghatározása, (3) a pályázat kiírására vonatkozó kötelező tartalmi elemek nevesítése, (4) döntéshozó személyének kiemelése alapítvány részére történő forrás átadása-átvétele esetén, (5) rendkívüli méltánylás keretében nyújtott támogatás, valamint a (6) támogatások halmozásának tilalma.


A Rendelet ezen szakaszai a pályázat elbírálására, a támogatási szerződés megkötésére, a támogatás elszámolásra, annak nyilvánosságára, valamint Európai Uniós szabályozással történő összhang kialakítására, továbbá az adatkezelésre vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza. Ezen szakaszokban érintett elsősorban pénzügyi folyamatokat érintő részletes szabályok továbbra is jegyzői utasítás keretében kerülnek meghatározásra.


Államháztartáson kívüli forrás átvételére vonatkozó szabályok


Ezen szakasz az önkormányzatnak adott támogatások esetére tartalmazna szabályokat.


Záró Rendelkezések


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 7. § (1) bekezdése szerint a jogszabályban meg kell határozni a hatálybalépésének napját, amely a jogszabály kihirdetését követő valamely nap lehet.


HATÁSVIZSGÁLAT

 (a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)


A vizsgált kritériumok

A vizsgálat eredménye

A tervezett rendelet társadalmi hatásai

A rendeletalkotás többlet vagy jelentős eltérést nem tartalmaz az eddigi szabályozási tárgykörhöz képest, így társadalmi hatása változatlan marad.

A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai

A rendeletalkotás költségvetési előirányzatokat érint, de nem jár a költségvetési rendelet módosításával, illetve egyéb gazdasági hatással.  

A tervezett rendelet környezeti, egészségügyi  következményei

A rendeletben foglaltak végrehajtásának környezetre gyakorolt hatása nincs. A rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi követelményei nincsenek.

A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai, alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A Tervezet elfogadása esetén a rendelet alkalmazása a jelenlegihez képest többlet személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételt nem igényel, a szükséges feltételek rendelkezésre állnak.

A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

Jelen rendeletalkotással a folyamatos támogatási igények biztosítása érdekében a megváltozott jogszabályi környezetnek kívánunk megfelelni.