Konyár Község Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2015. (VII.8.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 07. 09- 2016. 02. 12Konyár Község Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2015. (VII.8.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2015-07-09-tól 2016-02-12-ig
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.§.
(1) A képviselő-testület és szervei számára a jogszabályokban foglalt feladat-, hatásköri,
szervezeti és működési előírásokat a jelen SZMSZ-ben foglaltak figyelembevételével
kell alkalmazni.
(2) Az önkormányzat megnevezése :
Konyár Község Önkormányzata
/ továbbiakban Önkormányzat /
Az önkormányzat székhelye :
4133. Konyár, Rákóczi u. 24.
3) A település főbb adatai :
- területe : 4170 ha, ebből belterület
222 ha
- fekvése : a Debrecen – Szeged közti 47-es főúttól 9 km-re fekszik, Derecske város szomszédságában
- állandó lakosainak száma 2015. január 1-én: 2224 fő..
(4) Az Önkormányzat Konyári Hírmondó elnevezésű, negyedévente megjelenő helyi
lapot ad ki.
II. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
2. §.
(1) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat-, és hatáskörök főszabályként a Képviselő-testületet illetik meg, melyeket jelen rendeletben, vagy más, önkormányzati rendeletben megállapított szabályok szerint a polgármesterre, a bizottságaira, a jegyzőre és a társulásra átruházhat.
(2) A Képviselő-testület feladata a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok:
1. településfejlesztés, településrendezés;
2. településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása);
3. a közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése;
4. egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;
5. környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);
6. óvodai ellátás;
7. kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása; előadó-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása;
8. szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások;
9. lakás- és helyiséggazdálkodás;
10. a területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása;
11. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;
12. honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás;
13. helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok;
14. a kistermelők, őstermelők számára – jogszabályban meghatározott termékeik – értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;
15. sport, ifjúsági ügyek;
16. nemzetiségi ügyek;
17. közreműködés a település közbiztonságának biztosításában;
18. helyi közösségi közlekedés biztosítása;
19. hulladékgazdálkodás;
20. víziközmű-szolgáltatás, amennyiben a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek minősül.
(3) A Képviselő-testület gondoskodik az egészséges ivóvízellátásról, a közvilágításról, az óvodai nevelésről, az egészségügyi és a szociális alapellátásról, a közvilágításról, a helyi közutak és a köztemető fenntartásáról; a helyi közutakon, a helyi önkormányzat tulajdonában álló közforgalom elől el nem zárt magánutakon, valamint tereken, parkokban és egyéb közterületeken közúti járművel történő várakozás (parkolás) biztosításáról, köteles biztosítani a nemzetiségek jogainak érvényesülését.
A Képviselő-testület kötelező feladata a települési könyvtári feladatok ellátása, a helyi közművelődési tevékenység támogatása, az állati hullák ártalmatlanná tételével kapcsolatos feladatok ellátása, belterületen a kóbor ebek befogása, őrzése, ártalmatlanná tétele.
(4) A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át:
1. a rendeletalkotás;
2. szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás;
3. a helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása;
4. a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, alapítványi forrás átvétele és átadása
5. önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
6. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
7. intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése;
8. közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása;
9. eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál;
10. a bíróságok ülnökeinek megválasztása;
11. állásfoglalás intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti;
12. a települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés;
13. az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés, ha a képviselő egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén;
14. a településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyása;
15. területszervezési kezdeményezés;
16. amit törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.
3. §.
(1) Az önkormányzat – a képviselő-testület vagy a helyi népszavazás döntésével – önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt helyi közügyekben az önkormányzat mindent megtehet, ami jogszabállyal nem ellentétes. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.
Az önkormányzat önként vállalt feladatai:
- Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíjpályázat
- a helyi közművelődési tevékenység támogatása
- civil szervezetek támogatása
- melegítő konyha működtetése
- vendégház üzemeltetése.
(2) A helyi közügy önálló megoldásának felvállalása előtt előkészítő eljárást kell
lefolytatni, melyben tisztázni kell a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárás során a Képviselő-testület illetékes bizottságának véleményét ki kell kérni. Az eljárást a Képviselő-testület döntésétől függően lefolytathatja a polgármester, vagy az erre felkért külön bizottság.
(3) A Képviselő-testület az önként vállalt feladatok ügyében az éves költségvetésében a fedezet egyidejű biztosításáról dönthet.
(4) A Képviselő-testület a helyi közszolgáltatások megszervezésében, a helyi társadalom és gazdaság szervező munkában ezek fejlesztése érdekében együttműködik a megyei önkormányzattal. A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester, illetve a jegyző feladata.
(5) A Képviselő-testület az RNÖ működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeket biztosítja. Az RNÖ részére biztosítja havonta igény szerint, de legalább tizenhat órában, az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiség, - amely a Konyár, Rákóczi u. 9. szám alatti épületben található iroda, előtér és mosdó helyiségek - ingyenes használatát, a helyiséghez, továbbá a helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségeket (villany, víz, gáz) és fenntartási költségeket viseli.
A Konyári Polgármesteri Hivatal látja el, illetve segíti a RNÖ-t gépelési, sokszorosítási, egyéb adminisztrációs munkájában, viseli a postaköltséget, ellátja a gazdálkodással (bevételek, kiadások könyvelése, nyilvántartásba vétele, stb.) kapcsolatos feladatokat, az együttműködési megállapodásban foglaltaknak megfelelően.
4. §.
(1) A Képviselő-testület egyes feladatainak gyakorlását átruházhatja a polgármesterre, a bizottságokra, a jegyzőre és a társulásra. Az átruházott hatásköröket az 1-es, 2-es, 4-es számú mellékletek tartalmazzák.
(2) A Képviselő-testület a hatáskörgyakorlás átruházásáról, illetve visszavonásáról annak felmerülésekor dönt.
(3) A Képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, döntését megsemmisítheti és megváltoztathatja, illetőleg a gyakorló szervet beszámoltathatja.
(4) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.
(5) Az átruházott hatáskör gyakorlója - az e kereten belül tett - intézkedéseiről, a soron következő ülésen beszámol.
5. §.
A Képviselő-testület feladat- és hatáskörét érintő törvényi változásokról, az átruházhatóság törvényi feltételeiről a jegyző a Képviselőtestületet tájékoztatja.
III. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
A Képviselő-testület tagjai
6. §.
(1) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő, mely a megválasztott 6 települési képviselőből, és a közvetlenül megválasztott polgármesterből áll.
(2) A Képviselő-testület tagjainak névsorát a 1. számú függelék tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület önkormányzati feladatait a polgármester, a bizottságai és a Konyári Polgármesteri Hivatal útján, valamint a települési képviselők tevékeny közreműködésével látja el.
A települési képviselő
7. §.
(1) A települési képviselő az önkormányzati feladat- és hatáskörök megvalósításáért felelősséggel munkálkodik.
(2) A települési képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz.
(3) A települési képviselő - képviselői tevékenységével kapcsolatos ügyekben - hivatalos személyként jár el.
8. §.
(1) A települési képviselő főbb jogai:
a) A Képviselő-testület ülésén kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.
b) A Képviselő-testület ülésén a polgármestertől, az alpolgármestertől, a jegyzőtől, az aljegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb harminc napon belül írásban – érdemi választ kell adni.
c) Kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, vagy kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.
d) Tanácskozási joggal részt vehet a Képviselő-testület bármely bizottságának nyilvános vagy zárt ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására az önkormányzati képviselőt meg kell hívni. Kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a jegyzőnek – a Képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését;
e) Megbízás alapján képviselheti a Képviselő-testületet.
f) A polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a polgármester intézkedését, amelyre annak harminc napon belül érdemi választ kell adni.
g) A testületi munkában való részvételhez szükséges időtartam alatt a munkahelyén felmentést élvez a munkavégzés alól.
h) A Képviselő-testület és a Képviselő-testület bizottságának ülésén a magyar jelnyelvet vagy az általa választott speciális kommunikációs rendszert használhatja. A magyar jelnyelv, valamint a választott speciális kommunikációs rendszer használatának valamennyi költségét az önkormányzat biztosítja.
(2) A települési képviselő főbb kötelezettségei:
a) Köteles a testületi üléseken megjelenni, a Képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részt venni. Távolmaradását köteles a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének előzetesen bejelenteni, amennyiben az ülésen nem tud részt venni.
b) Eskütételét követően három hónapon belül köteles részt venni a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal által szervezett képzésen.
c) Köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, akiknek évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről.
A települési képviselők tiszteletdíja, költségtérítése
9. §.
(1) A Képviselő-testület az önkormányzati képviselő tiszteletdíját és költségtérítését, valamint a képviselő-testület bizottságának tagjait megillető tiszteletdíjat külön rendeletben állapítja meg.
(2) Annak a települési képviselőnek a tiszteletdíját, aki a képviselő-testületi munkát, illetve bizottsági tag esetében a bizottsági munkát önhibájából nem teljesíti, két egymást követő képviselő-testületi vagy bizottsági ülésről igazolatlanul távol marad, 6 hónapos időtartamra 25%-kal kell csökkenteni. A javaslatot az Ügy- és Közrendi Bizottság terjeszti a képviselő-testület elé.
A Képviselő-testület gazdasági programja
10. §
(1) A Képviselő-testület hosszú távú fejlesztési elképzeléseire gazdasági programot határoz meg. A gazdasági program a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára vagy azt meghaladó időszakra szól. A gazdasági program az önkormányzat részére meghatározza mindazokat a célkitűzéseket és feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti és gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével a helyi önkormányzat által nyújtandó feladatok biztosítását, színvonalának javítását szolgálják. A gazdasági program tartalmazza különösen: az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó fejlesztési elképzeléseket, a munkahely teremtés feltételeinek elősegítését, a településfejlesztési politika, az adó politika célkitűzéseit, továbbá a befektetés támogatási politika, településüzemeltetési politika célkitűzéseit.
(2) A gazdasági programot a Képviselő-testület az alakuló ülését követő hat hónapon belül fogadja el. Ha a meglévő gazdasági program az előző ciklusidőn túlnyúló, úgy azt az újonnan megválasztott képviselő-testület az alakuló ülését követő hat hónapon belül köteles felülvizsgálni, és legalább a ciklusidő végéig kiegészíteni vagy módosítani.
(3) A polgármester a gazdasági program elkészítéséhez az előkészítés során javaslatot kér a települési képviselőktől, a bizottságoktól, a jegyzőtől, az önkormányzati intézmények vezetőitől.
(4) A gazdasági programot a polgármester állítja össze és terjeszti a Képviselő-testület elé.
(5) A gazdasági programot közzé kell tenni Konyár község hivatalos honlapján (www.konyar.hu).
A Képviselő-testület ülésterve
11. §.
Előterjesztések
12. §.
(1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái :
a.) beszámoló, valamely feladat elvégzéséről, valamely szerv tevékenységéről;
b.) döntést igénylő javaslat, mely rendeletalkotásra, vagy határozathozatalra irányul;
c.)tájékoztató anyagok, melyek tudomásulvételt igényelnek.
(2) Az (1) bekezdés b.) pontjában írt előterjesztésre javaslatot tehet :
a.) a polgármester és az alpolgármester,
b.) a témakör szerint illetékes bizottság,
c.) bármelyik képviselő,
d.) a jegyző.
(3) Az előterjesztés a Képviselő-testület döntése szerint érintett bizottság véleményének ismeretében tűzhető napirendre.
(4) Az előterjesztés a Képviselő-testület elé írásban nyújtható be. Egyszerűbb döntést igénylő ügyekben írásos előterjesztés nem kötelező.
(5) A napirendi pontokhoz írásbeli határozati javaslatot kell készíteni akkor, ha annak előterjesztése szóban történik.
(6) Az előterjesztések elkészítéséért annak előadója a felelős.
(7) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a testületi ülést megelőző 5. napon kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki a jogszerűségi észrevételt követően a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag kézbesítéséről.
(8) A sürgősségi indítványt a Képviselő-testületi ülést megelőző nap 14.00 óráig lehet benyújtani a polgármesterhez. A sürgősségi indítványt benyújthatja a polgármester, az alpolgármester, a bizottság elnöke, a képviselők, a jegyző. Ha az indítványt a polgármester nem találja sürgősnek, vitára kell bocsátani a Képviselő-testületi ülésen. A Képviselő-testület a polgármester javaslatára soron kívül dönt, minősített többséggel.
(9) A (3) – (6) bekezdésben foglaltak a sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésekre is vonatkoznak.
A Képviselő-testület összehívása és vezetése
13. §.
(1) A Képviselő-testület szükség szerint évente legalább 6 alkalommal ülésezik. A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, falugyűlést, valamint közmeghallgatást tart.
(2) A képviselő-testület az alakuló ülését a választást követő tizenöt napon belül tartja meg.
Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti. Az alakuló ülés ünnepélyessé tételéről a polgármester a jegyző útján gondoskodik. Az alakuló ülés napirendjei:
a.) a választási bizottság tájékoztatója a választás eredményéről, megbízólevelek átadása;
b.) képviselők és a polgármester eskütétele;
c.) a polgármester programjának ismertetése
d.) a polgármester illetményének megállapítása
e.) alpolgármester választása, eskütétele,
f.) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása;
g.) bizottságok megalakítása, elnökeik megválasztása;
(3) A Képviselő-testület rendes ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az őt helyettesítő alpolgármester hívja össze.
(4) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülését az Ügy - és Közrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti, valamint ellátja a Képviselő-testület és az Önkormányzat képviseletét.
(5) A Képviselő-testület ülését össze kell hívni :
a.) a települési képviselők 1/4-ének,
b.) a Képviselő-testület bizottságának indítványára, valamint
c.) a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetőjének indítványára, ha a polgármester az a.) és b.) bekezdésben foglalt indítványoknak 15 napon belül nem tesz eleget.
(6) A Képviselő-testület szükség szerint rendkívüli ülést tarthat. A rendkívüli ülést a polgármester és az (5) bekezdésben felsoroltak indítványozhatják. A polgármester a rendkívüli ülést az indítvány benyújtásától számított 5 napon belül köteles összehívni.
(7) A meghívót és az írásbeli előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt az érdekeltek az ülés időpontját megelőzően legalább 3 nappal, a rendkívüli ülés időpontját megelőzően legalább 1 nappal kézhez kapják. Ettől eltérni csak kivételesen és a polgármester előzetes engedélyével lehet.
(8) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a Képviselő-testület ülése formális meghívó nélkül telefonon is összehívható.
(9) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről - a meghívó kiküldésével egy időben - a település lakosságát is tájékoztatni kell Konyár Község honlapja és hirdetmények útján.
A Képviselő-testületi ülésre meghívandók köre
14. §.
(1) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni :
a.) a képviselőket;
b.) a jegyzőt;
c.) a roma nemzetiségi önkormányzat elnökét,
d.) az érintett napirendi pontok előadóit;
e.) a lakosság önszerveződő közösségek képviselőit tevékenységük körébe tartozó napirend tárgyalására, tanácskozási joguk gyakorlása céljából;
f.) akit a polgármester megjelöl.
(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan :
a.) a jegyzőt;
b.) a roma nemzetiségi önkormányzat elnökét,
c) akit a polgármester meghívott.
(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan :
a.) a Konyári Polgármesteri Hivatal dolgozóit;
b.) az önkormányzat intézményeinek vezetőit;
c.) az érintett napirendi pontok előadóit;
d.) akit a polgármester egy-egy napirendi pontra korlátozva meghívott, beleértve a lakosság önszerveződő közösségeit is
A Képviselő-testület ülése
15. §.
(1) A Képviselő-testület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár szabadon részt vehet és az ülést vezető engedélye alapján felszólalhat.
(2) A képviselő-testület
a) zárt ülést tart önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén;
b) zárt ülést tart az érintett kérésére választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor;
c) zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.
(3) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, továbbá meghívása esetén a közös önkormányzati hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt. A nemzetiségi önkormányzat elnöke kizárólag az általa képviselt nemzetiséget érintő ügy napirendi tárgyalásakor vehet részt a zárt ülésen. Törvény vagy önkormányzati rendelet előírhatja, mely esetben kötelező az érintett meghívása.
A napirend megállapítása
16. §
(1) Az előterjesztett napirendi javaslatról a Képviselő-testület - vitát követően - dönt.
(2) Napirendi pont tárgyalására, a sorrend megváltoztatására az előterjesztő és bármely képviselő javaslatot tehet, melynek elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(3) A Képviselő-testület a napirendi pontokat az elfogadott sorrend szerint tárgyalja.
17. §
A két ülés közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló polgármesteri tájékoztatót a Képviselő-testület a napirend előtti témák között dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolók, illetőleg az átruházott hatáskörben hozott intézkedések elfogadásáról.
A Képviselő-testületi ülés vezetésének rendje
18. §.
(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az őt helyettesítő alpolgármester, utóbbi távollétében az Ügy - és Közrendi Bizottság elnöke vezeti.
(2) Az ülésvezető feladatai és jogosítványai :
a.) megállapítja (figyelemmel kíséri) a határozatképességet, megnyitja (berekeszti) az ülést;
b.) tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről, valamint beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben tett intézkedésekről
c.) előterjeszti a napirendi javaslatot, tájékoztatást ad a sürgősségi indítványokról;
d.) napirendi pontként megnyitja, vezeti, illetőleg lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat;
e.) a hosszúra nyúlt vita lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását vagy a vita lezárását;
f.) hozzászóláskor megadja, a szót a jelenlévők bármelyike tekintetében;
g.) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától, a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót, aminek következményeként az illető személy ugyanazon ügyben ismételten nem szólalhat fel;
h.) tárgyalási szünetet rendelhet el a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor, az ülést meghatározott időre félbeszakítja vagy berekeszti;
i.) biztosítja az ülés zavartalan rendjét, rendre utasíthatja azt, aki az ülésen méltatlan magatartást tanúsít.
A kérdés, interpelláció szabályai
19. §
(1) A kérdés önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészületi jellegű felvetés vagy tudakozódás, mely tartalma szerint nem sorolható a felvilágosítás kérés (interpelláció) fogalomkörébe és nem kapcsolódik az ülés napirendjeinek témaköréhez.
(2) A kérdésre a kérdezőnek a Képviselő-testületi ülésen választ kell adni.
(3) A képviselők az ülésen a polgármestertől, az alpolgármestertől, a bizottságok elnökeitől, valamint a jegyzőtől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhetnek,
(interpellálhatnak), amelyre az ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kapnak.
(4) Felvilágosítás kérésnek (interpellációnak) az a kérdés, illetve problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal illetőleg valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.
(5) Ha az interpelláció benyújtására a Képviselő-testületi ülést megelőző 15 nappal került sor, akkor a Képviselő-testületi ülésen sort kell keríteni a válaszadásra.
(6) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.
(7) A Képviselő-testületi ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozhat, majd vita nélkül a testület dönt az elfogadásról.
(8) Az interpellációkról a jegyző rendszeres és folyamatos nyilvántartást vezet.
A vita és döntéshozatal módja
20. §
(1) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.
(2) A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
(3) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdéseket intézhetnek.
(4) A kérdések elhangzása után a válaszadás következik.
(5) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.
(6) A képviselő-testület döntéshozatalából (minősített többséggel) kizárható az, akit, vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A közeli hozzátartozó alatt a Polgári Törvénykönyvről szóló törvényben meghatározott közeli hozzátartozót kell érteni. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt önkormányzati képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.
A képviselői személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a meghozott önkormányzati határozat végrehajtását fel kell függeszteni és az ügyet az érintettség ismeretében újra kell tárgyalni úgy, hogy a mulasztó képviselő az ügyben szükségessé vált új döntéshozatalban, az előterjesztés megismételt tárgyalásában nem vehet részt.
(7) Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító indítványokat, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.
(8) Az ülésvezető biztosítja, hogy a jegyző a szavazás előtt törvényességi észrevételét megtegye.
(9) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint a fele jelen van. A határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni. A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni. A javaslat elfogadásához a jelen levő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. (egyszerű többség) Ennek hiányában a képviselő-testület a javaslatot elutasította.
(10) A megválasztott képviselők több mint felének, legalább 4 képviselő igen szavazata (minősített többség) szükséges:
- a rendeletalkotás;
2.szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás;
3.önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
4.megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
5.intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése;
- az önkormányzati képviselő kizárásához,
- az összeférhetetlenség, valamint a méltatlanság megállapításához,
- a képviselői megbízatás megszűnéséről való döntéshez,
- a 15. § (2) bekezdés c) pontja szerinti zárt ülés elrendeléséhez,
- vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene;
- a rendelet 2. §. (4) bekezdésében felsorolt ügyekben;
- a Képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatására irányuló döntéshez;
- a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt a Képviselő-testület keresetbenyújtásához a polgármester ellen, a polgármester tisztségének megszüntetése érdekében;
- a képviselő Képviselőtestületi döntéshozatalából való kizárása személyes érintettség esetén;
- a sürgősségi indítvány elfogadásához;
- fegyelmi ügyben;
- hatáskör gyakorlás átruházása és visszavonása esetén;
- helyi közügy önálló megoldásának vállalásához, illetőleg arról történő lemondásához;
A 4 igen szavazat hiányában a képviselő-testület a javaslatot elutasította.
(11) A Képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. A nyílt szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg, aki a szavazatok téves összeszámlálása miatt elrendelheti a szavazás megismétlését. Megismételhető a szavazás akkor is, ha azt bármelyik képviselő indítványozza, melyet a Képviselő-testület egyszerű többséggel elfogad.
(12) Ha a nyílt szavazás során szavazat egyenlőség áll elő (a jelenlévők fele igennel, fele pedig nemmel szavazott, vagy tartózkodott) döntés nem született, a levezető elnök még ugyanazon ülésnapon elrendelheti a szavazás megismétlését. Ismételt szavazategyenlőség esetén a témát a következő ülés napirendjére kell tűzni.
(13) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Rendelet 15. §. (2) bekezdésben felsorolt ügyekben.
(14) A titkos szavazást az Ügy- és Közrendi Bizottság bonyolítja le.
(15) A polgármester a jelenlévő képviselők 1/4-ének indítványára név szerinti szavazást rendel el.
(16) Névszerinti szavazást kell elrendelni a Képviselő-testület feloszlatásának kimondásához, illetve ha azt törvény előírja.
(17) A névszerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
(18) Névszerinti szavazást a bizottság létszáma, összetétele tekintetében, ügyrendi kérdésben nem lehet elrendelni.
A Képviselő-testület döntései
21. §.
(1) A Képviselő-testület a Mötv. 42. § 1. pontjában biztosított jogkörében a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására az önkormányzat rendeletet alkot.
(2) Rendelet alkotását
-a képviselő;
-a tárgy szerint illetékes bizottság
-a polgármester
-az alpolgármester
-a jegyző
-a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetek vezetői
kezdeményezhetik.
(3) A rendelet-tervezet szakszerű előkészítéséről a jegyző gondoskodik az ügy- és közrendi, valamint a tárgy szerint illetékes más bizottság közreműködésével.
(4) A Képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg a rendelet-tervezet megalkotásához. A tervezetet a Konyári Polgármesteri Hivatal készíti el, de a Képviselő-testület megbízhatja a bizottságot és külső szakértőt is.
(5) A Konyári Polgármesteri Hivatal akkor is köteles a rendelet-tervezet előkészítésében részt venni, ha önkormányzati bizottságot, vagy külső szakértőt bízott meg a Képviselő-testület a rendelet-tervezet elkészítésével.
(6) A rendelet-tervezetet a jegyző vagy a polgármester vagy a bizottság elnöke terjeszti a Képviselő-testület elé indoklással együtt.
(7) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(8) A Képviselő-testület által alkotott rendeletek jelölése minden évben növekvő sorrendben, arab számmal történik, törve az évszámmal, zárójelben feltüntetve a rendelethozatal időpontját (hónapot római számmal, napot arab számmal), ezt követően meg kell jelölni a rendelet tárgyát.
(9) A megalkotott rendeletek kihirdetéséről, a rendeletek és határozatok nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik, aki jogszabály változás esetén kezdeményezi azok módosítását, hatályon kívül helyezését.
(10) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a szabályszerűen megalkotott és aláírt rendelet teljes szövegének, vagy azok kivonatának önkormányzati hirdetőtáblán való kifüggesztésével, illetve Konyár Község weblapján történő közzétételével történik.
(11) A lakosság tájékoztatása érdekében a rendelet teljes szövegét vagy kivonatát az önkormányzat helyi lapjában közzé kell tenni.
(12) A Képviselő-testület kétévenként felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosságát.
22. §.
(1) A Képviselő-testület határozata tartalmazza :
-a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban;
-a végrehajtás határidejét;
-a végrehajtásért felelős megnevezését.
(3) A Képviselő-testület hatósági határozataira - a Mötv-ben foglalt eltérésekkel - a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(4) A szóban tett javaslatról hozandó döntés szó szerinti megfogalmazásának idejére az ülésvezető az ülést felfüggesztheti.
(5) A Képviselő-testület határozatait minden évben növekvő sorrendben arab számmal kell jelölni, törve az évszámmal, zárójelben feltüntetve a határozathozatal időpontját (hónapot római számmal, napot arab számmal).
(6) A határozatokat jegyzőkönyvi kivonat formájában kell az érintetteknek megküldeni, illetve a közzététel az önkormányzati hirdetőtáblán való függesztésével, illetve Konyár Község weblapján való megjelenítéssel történik.
A Képviselő-testület dokumentumai
23. §.
(1) A Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről - hangfelvétel alapján - a jegyző gondoskodik, az általa kijelölt köztisztviselő útján.
A jegyzőkönyv tartalmazza
a) a testületi ülés helyét és időpontját,
b)a megjelent önkormányzati képviselők nevét, létszámát (önkormányzati képviselők esetében a később érkező, illetve az ülés bezárása előtt távozó önkormányzati képviselő nevét, a távozás tényét, a jelenlévő önkormányzati képviselők létszámát),
c)meghívottak nevét, megjelenésük tényét,
d)a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat, az előadók nevét és beosztását,
e)az előterjesztéseket,
f)napirendenként a szóbeli előterjesztéseket, az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásukat, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét,
g)a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát,
h)a döntéshozatalban feltett döntési javaslat pontos tartalmát,
i)a döntéshozatalban résztvevők számát,
j)a döntéshozatalból kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát,
k)a szavazás számszerű eredményét,
l)a hozott döntéseket,
m)az ülésen elhangzott kérdéseket, interpellációkat, közérdekű bejelentéseket, javaslatokat és egyéb felszólalásokat,
n)a polgármester esetleges intézkedéseit,
o)a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését,
az ülésen történt fontosabb eseményeket
(2) Ha a képviselő vagy a polgármester kéri hozzászólásának szó szerinti dokumentálását, annak helyt kell adni. Erről szavazást nem kell elrendelni.
(3) A jegyzőkönyveket a polgármester és a jegyző írja alá.
(4) A jegyzőkönyv mellékletei :
a.) meghívó;
b.) a megtárgyalt előterjesztések napirendi pontonként;
c.) rendelet-tervezetek;
d.) írásban benyújtott hozzászólások és egyéb írásos indítványok;
e.) jelenléti ív.
(5) A jegyzőkönyv három eredeti példányban készül.
Egy eredeti példányt a mellékleteivel együtt a jegyző kezel, aki azokat évente bekötteti és irattárba helyezi.
Egy eredeti példányt a mellékleteivel együtt az ülést követő 15 napon belül a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Vezetőjének kell megküldeni.
Egy eredeti példány a mellékleteivel együtt az ülést követő 15 napon belül a község könyvtárban kerül elhelyezésre.
A jegyzőkönyv közokirat, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A hitelesítés érdekében a jegyzőkönyv fénymásolatának utolsó oldalát „A fénymásolat az eredetivel megegyezik” bélyegző lenyomatával kell ellátni, amelyet a jegyző dátummal lát el és aláír.
(6) A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyvet és mellékleteit a Konyári Polgármesteri Hivatalban és a helyi Könyvtárban az állampolgárok és a képviselők számára hozzáférhetővé kell tenni.
(7) Zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell felvenni. A zárt ülésről készített jegyzőkönyvbe, valamint az ülés írásos /és hang-/ anyagába az érintetteken és a Mötv. 52. §. (3) bekezdésében felsoroltakon kívül más nem tekinthet be, kivéve a közérdekű adatnak minősülő döntést, melyről tájékoztatni kell a nyilvánosságot és a zárt ülési jegyzőkönyv ezen része megtekinthető. zárt ülés jegyzőkönyvét és mellékleteit az általános szabályok szerint, de elkülönítve kell tárolni és megőrizni.
IV. FEJEZET
A BIZOTTSÁGOK
24. §.
(1) A Képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrzési feladatokat ellátó - a Képviselő-testület által önkormányzati ügyekben döntési jogkörrel is felruházható -, egymással mellérendeltségi viszonyban álló, választott testületi szervek.
(2) A Képviselő-testület állandó, ideiglenes bizottságot hozhat létre. A testület a fontosabb önkormányzati feladatkörökkel, közszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokra állandó bizottságokat hozhat létre.
(3) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot meghatározott időre vagy feladat elvégzésére hozza létre, amely azt követen automatikusan megszűnik. Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
(4) A Képviselő-testület állandó bizottságait és a bizottságok tagjainak számát az alábbiak szerint határozza meg:
a)Pénzügyi Bizottság: 3 fő (3 fő önkormányzati képviselő)
b)Ügy- és Közrendi Bizottság: 4 fő (3 fő önkormányzati képviselő, 1 fő nem önkormányzati képviselő)
c)Szociális, Kulturális és Oktatási Bizottság: 3 fő (3 fő önkormányzati képviselő).
A bizottságok személyi összetételét a 2. számú függelék tartalmazza.
(5) A Képviselő-testület a bizottságok létszámáról, összetételéről, feladatköréről a megalakításukkor dönt.
(6) Egy képviselő egyidejűleg egy állandó bizottságnak lehet elnöke és több bizottságnak a tagja.
(7) A bizottság elnökéül és tagjául a polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület hivatalának dolgozója nem választható meg.
(8) A bizottság elnökének, tagjainak személyére, valamint külső tagjainak megválasztására a polgármester, illetve a Képviselő-testület tesz javaslatokat. A javaslat elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz. A Képviselő-testület nem választhat meg olyan külső tagot, akivel az érintett bizottság nem ért egyet.
(9) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.
(10) A bizottságok működésének főbb szabályait az SZMSZ tartalmazza. A részlet szabályokat a Mötv. és az SZMSZ rendelkezéseivel összhangban a bizottságok az ügyrendjükben állapítják meg. A bizottság az ügyrendjét maga készíti és fogadja el, de azt tájékoztatás céljából a Képviselő-testület elé kell terjeszteni.
(11) A bizottságok feladat- és hatáskörét a 2. számú melléklet tartalmazza.
(12) A bizottsági ülést az elnök hívja össze.
(13) A bizottság elnöke köteles összehívni a bizottságot, a polgármester, a Képviselő-testület és a bizottsági tagok 1/3-ának napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
(14) A több bizottság feladatkörét érintő ügy napirendre tűzéséről a bizottságok elnökei kötelesek egymást tájékoztatni, és lehetőség szerint egymás ülésén a képviseletet biztosítani.
(15) A bizottságok elnökei megállapodhatnak adott téma együttes ülés keretében történő megtárgyalásáról.
(16) A bizottság ülése akkor határozatképes, ha azon a megválasztott bizottság tagjainak több mint a fele jelen van.
(17) A bizottság ülése nyilvános. A zárt ülésre vonatkozó szabályok az SZMSZ 15. §. (2) és (3) bekezdésében foglaltak szerint a bizottságra is vonatkoznak.
(18) A bizottság konkrét témakörben külső szakértőket is igénybe vehet. A szakértők megbízásáról és a szakértői díj elszámolásáról a bizottság elnökének javaslata alapján a jegyző gondoskodik.
(19) A bizottsági ülések időpontjáról, a tárgyalandó napirendről a polgármestert és az
alpolgármestert, valamint a jegyzőt értesíteni kell.
25. §.
(1) A bizottság feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben általában egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A bizottság határozathozatalára a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) A bizottsági döntéshozatalból ki kell zárni azt, aki az ügy elbírálásában valamilyen szempontból érdekelt. Érdekelt a bizottság tagja akkor, ha a döntés eredménye az általa is képviselt természetes vagy jogi személyt előnyösen vagy hátrányosan érinti, illetőleg maga is tagja a szervezetnek. A döntéshozatalból való kizárást bármely bizottsági tag kezdeményezheti.
(4) A bizottság a Képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó téma előkészítésekor állásfoglalást alakít ki.
(5) A bizottság elnökét és tagjait a bizottság döntései kötik. A bizottság ülésén megfogalmazott kisebbségi véleményt a Képviselő-testületi ülésen ismertetni kell.
(6) A bizottság döntésének kiadmányozója a bizottság elnöke, távollétében az általa megbízott személy.
(7) A bizottsági döntések végrehajtásához, továbbá a működésükhöz szükséges szakmai, technikai és adminisztrációs feltételek biztosításáról a jegyző - a Konyári Polgármesteri Hivatal útján - gondoskodik.
(8) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a bizottság elnöke és egy tagja ír alá.
V. FEJEZET
A POLGÁRMESTER
26.§.
(1) A polgármester a választópolgárok által megválasztott, főállású foglalkoztatási jogviszonyban álló tisztségviselő.
(2) A polgármester tagja a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester a megválasztást követően esküt tesz a Képviselő-testület előtt.
(3) A polgármester a Képviselő-testület törvényes képviselője, aki a Képviselő-testületi jog esetenkénti ellátásával szóbeli vagy írásbeli felhatalmazása alapján az alpolgármestert is megbízhatja.
(4) A polgármester tiszteletdíjára az Ügy- és Közrendi Bizottság tesz javaslatot, a Pénzügyi Bizottsággal történt előzetes egyeztetés alapján.
27. §.
(1) A polgármester Képviselő-testület működésével összefüggő különös feladatai :
-segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját, összehívja és vezeti a képviselőtestületi üléseket;
-képviseli az önkormányzatot;
-szervezi a településfejlesztést és közszolgáltatásokat;
-biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást, közakarat érvényesítését.
(2) A polgármester a jogszabályok és az SZMSZ-ben felsorolt hatáskörén (a Képviselő-testület Polgármesterre átruházott hatásköreit az 1. számú melléklet tartalmazza) túlmenően :
a.) dönt az éven belüli likviditási hitel, munkabér hitel felvételéről, mely a jegyző ellenjegyzésével nyújtható be;
b.) dönt a költségvetési tartalék költségvetési rendeletben meghatározott mértékű felhasználásáról;
c.) megállapodást és szerződést köthet a költségvetési rendeletben meghatározott mértékig terjedő vagyonügyletekben a tárgyévi költségvetés 1,5 % -a nagyságrendjéig;
d.) fogadja az önkormányzattal kapcsolatban álló külföldi partner képviselőit és a velük való tárgyalás során előzetes megállapodásokat köthet;
e.) véleményt nyilvánít a települést érintő kérdésekben;
f.) az önkormányzatot és a települést érintő kérdésekbe, nyilatkozik a sajtónak, hírközlő szerveknek;
g.) egyetértési jogot gyakorol a jegyző hatáskörébe tartozó (Mötv. 81. §. (4) bekezdés) kinevezés, vezetői megbízás esetén
h.) irányítja az önkormányzat külügyi tevékenységét;
i.) ellátja a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. Törvény 29. §-ában meghatározott honvédelmi és a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. Törvény 15. §-ában meghatározott polgári védelmi feladatokat
j.) Konyár Község Önkormányzat Képviselő-testülete a polgármestert a Tiszamenti Regionális Vízművek Zrt (5000 Szolnok, Kossuth Lajos u. 5.), a Hajdú-Bihar Megyei Temetkezési Vállalat (4025 Debrecen, Arany János u. 40.) és a Közvill Első Magyar Közvilágítási Zrt. (8800 Nagykanizsa Csengeri u. 9.) közgyűlésein állandó jelleggel bízza meg a részvényesi jogok gyakorlásával.
A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönthet:
k) amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele, pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítése, véleménynyilvánítás központi államigazgatási szervek megkeresésére,
l) a két ülés közötti időszakban felmerülő, olyan halaszthatatlan ügyben, amennyiben a döntés elmaradása az önkormányzatnak vagyoni hátrányt jelentene,
m) a költségvetési rendeletben meghatározott forrásfelhasználásról, az ott meghatározott értékhatárig.
(3) A polgármesternek a bizottságokkal összefüggő főbb feladatai :
-indítványozhatja a bizottság összehívását;
-felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a Képviselő-testület határozatával vagy az sérti az önkormányzat érdekeit.
A felfüggesztett döntésről a Képviselő-testület a következő ülésén határoz.
-bizottsági döntéshozatal esetén dönt a bizottsági elnök kizárásáról, ha az ügy a bizottság elnökét vagy hozzátartozóját személyesen érinti;
(4) A Konyári Polgármesteri Hivatal összefüggő főbb polgármesteri jogosítványok :
-a Képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében eljárva irányítja a hivatalt;
-a jegyző javaslatának figyelembe vételével meghatározza a hivatal feladatait, az önkormányzati munka szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;
-dönt a jogszabályok által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja;
-a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a Képviselőtestületnek a Konyári Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódására munkarendjének, valamint ügyfélfogadás rendjének meghatározására;
-szabályozza a hatáskörébe utalt ügyekben a kiadmányozás rendjét;
-gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester, a jegyző, az önkormányzati intézményvezetők és az önkormányzat által kinevezett közalkalmazottak tekintetében;
(5) A polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége mulasztása miatt a Képviselő-testület – minősített többséggel hozott határozata alapján – keresetet nyújthat be a polgármester ellen a helyi önkormányzat székhelye szerint illetékes közigazgatási és munkaügyi bírósághoz a polgármester tisztségének megszüntetése érdekében, melyben egyidejűleg kérheti a polgármesternek a tisztségéből történő felfüggesztését is.
VI. FEJEZET
AZ ALPOLGÁRMESTER
28. §.
(1) A Képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással a polgármester helyettesítésére és munkájának segítésére alpolgármestert választ , aki e tevékenységét társadalmi megbízatásban látja el.
(2) Az alpolgármester tiszteletdíjára az Ügy- és Közrendi Bizottság tesz javaslatot a Pénzügyi Bizottsággal történt előzetes egyeztetés alapján.
(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
VII. FEJEZET
A JEGYZŐ
29. §.
(1) A Konyári Polgármesteri Hivatalt a jegyző vezeti.
(2) A jegyzőt a Konyár Község Önkormányzat Polgármestere nevezi ki és gyakorolja felette a munkáltatói jogokat.
(4) A jegyzőre vonatkozó rendelkezéseket a Konyári Polgármesteri Hivatal (4133 Konyár, Rákóczi u. 24.) Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
VIII. FEJEZET
KONYÁRI POLGÁRMESTERI HIVATAL
30. §
(1) A Konyári Polgármesteri Hivatal önállóan gazdálkodó költségvetési szerv.
Működését az Mötv. 84.§ (1) bekezdése előírásai alapján végzi.
a) A Konyári Polgármesteri Hivatal
székhelye: Konyár
elnevezése: Konyári Polgármesteri Hivatal
címe: 4133 Konyár, Rákóczi u. 24.
(2) A Képviselő-testület a Konyári Polgármesteri Hivatal létszámát 7 főben határozza meg, majd a következő tárgyévek költségvetési rendeleteiben évente szabályozza a hivatal létszámát. A Konyári Polgármesteri Hivatalban a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről szóló 50/1999.(XI.3.) EüM. rendelet (továbbiakban: EüM rendelet) 2.§ b) pontjában meghatározott képernyős munkaköröket az 5. számú függelék tartalmazza. Az 5. számú függelékben rögzített munkakörökben dolgozó munkavállaló részére a munkáltatói jogkör gyakorlója az EüM. rendelet 6.§ alapján 2 évente egyszeri alkalommal legfeljebb bruttó 20.000 Ft értékben támogatást nyújt az EüM. Rendelet 2.§ d) pontjában rögzített képernyő előtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveg vásárlásához. A támogatás feltétele a szemészeti szakvizsgálat javaslata és számla megléte.
A Konyári Polgármesteri Hivatalban a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről szóló 50/1999.(XI.3.) EüM rendelet 2.§ b) pontjában meghatározott képernyős munkaköröket az 5. számú függelék tartalmazza.
(3) Munkarend:
hétfő, kedd, szerda, 7.30 órától 16.00 óráig, csütörtök: 7.30. órától 17.00 óráig, péntek: 7.30 órától 12.30 óráig. A pénteki nap kivételével munkaidőn belül – a munkavégzés megszakításával – napi 30 perc munkaközi szünetet kell biztosítani.
Ügyfélfogadás:
Hétfőn, kedden: 8.00 órától 12.00 óráig, délután 13:00 órától 16:00 óráig.
Csütörtökön: 14.00 órától 17.00 óráig
Pénteken: 8 órától 12.00 óráig.
Szerdán nincs ügyfélfogadás.
(4)A Konyári Polgármesteri Hivatal a jegyző által elkészített és a Képviselő-testületek által jóváhagyott egységes Szervezeti és Működési Szabályzat alapján működik, mely részletezi a Konyári Polgármesteri Hivatal önkormányzati és államigazgatási feladatait, valamint a belső (dolgozók közötti) munkamegosztást.
IX. FEJEZET
KONYÁRI CSALÁDSEGÍTŐ ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT
31.§
(1) Konyár Község Önkormányzata a Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. és 8.a. pontjában írt feladatokat az önkormányzat foglalkoztatásában álló két fő közalkalmazott útján látja el.
(2) A családsegítő feladatok ellátása egy fő alkalmazásával biztosított, akinek hatáskörébe tartozik a rászorult családok részére tanácsadás, nevelési tanácsadás, a családok együttélésének elősegítése. A gyermekek érdekeinek figyelembevételével a családok társadalomban való együttélésének elősegítése.
(3) A gyermekjóléti feladatok ellátása egy fő alkalmazásával kerül biztosításra, aki a gyermekek nevelésével, társadalomba való beilleszkedésükkel kapcsolatos segítségnyújtást teljesít. A szociális körülmények miatt kialakult különbözőségek kiegyensúlyozásával kapcsolatos tevékenységet is folytat.
(4) Mindkét közalkalmazott tevékenységét a rájuk vonatkozó hatályos jogszabályok alapján végzi. Tevékenységükről szakmai programot készítenek.
A LAKOSSÁGGAL VALÓ KAPCSOLATI FORMÁK, LAKOSSÁGI FÓRUMOK
32. §.
(1) A Képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre :
a.) fontosabb döntések előkészítése során a véleménynyilvánításra;
b.) közvetlen tájékoztatásra;
c.) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.
(2) Fontosabb lakossági fórumok :
a.) közmeghallgatás;
b.) falugyűlés;
c.) állampolgári közösségek rendezvényei.
(3) A Képviselő-testület évente legalább egyszer közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a településen érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést, javaslatot tehetnek.
a.) A közmeghallgatást, ennek időpontját legalább tíz nappal előbb, a helyben szokásos módon közzé kell tenni. A közmeghallgatás meghirdetéséről a polgármester gondoskodik.
b.) Szükség szerint a témák jellegétől, közérdekű jelentőségétől, vagy az állampolgári kezdeményezések számától függően a polgármester
-a soron következő képviselőtestületi ülésre a napirendek tárgyát követő időpontra,
-külön e célból összehívott képviselőtestületi ülésre hirdeti meg a közmeghallgatást.
c.) Ha a közérdekű bejelentések száma lehetővé teszi, a polgármester a javaslatok felett részletes vitát nyithat. Nagyszámú bejelentés, vagy vizsgálatot igénylő ügy esetén csak válaszadásra van lehetőség.
d.) A közmeghallgatáson felmerült kérdésre a polgármester vagy szakértője,
a jegyző, vagy megbízottja érdemi választ ad. Ha szükséges, az ügy vizsgálatára a képviselő-testület alkalmi bizottságot is létrehozhat. Vizsgálat elrendelése esetén a közérdekű javaslattevőt fel kell kérni a vizsgálatban való részvételre, vagy lehetővé kell tenni számára, hogy a vizsgálatot figyelemmel kísérje.
e.) A vizsgálat elrendeléséről, a közbenső vagy érdemi intézkedésről a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
f.) A lakosság jelentős részét érintő közügyekben a lakosságot a helyben szokásos módon - Konyári Hírmondó, szórólapok, plakátok – tájékoztatni kell az intézkedésről vagy annak eredményéről.
(4) A Képviselő-testület a költségvetési tervezet összeállítása után falugyűlést tart, ahol az önkormányzat tárgyévi költségvetési, fejlesztési elképzeléseiről, s az előző év eredményeiről tájékoztatja a lakosságot.
(5) Az állampolgári közösségek, önszerveződő csoportok, társadalmi szervezetek az érdekkörükbe tartozó önkormányzati közügyekben, közszolgáltatásokban kezdeményezhetik a tervezett döntésekről a tájékoztatást; az e célból szervezett rendezvényeken pedig véleményt nyilváníthatnak. A rendezvényekről a polgármester a soron következő Képviselő-testületi ülésen ad tájékoztatást.
33. §.
(1) A Képviselő-testület – a költségvetésben meghatározott összeg erejéig – anyagilag is támogathatja a lakossági önszerveződő közösségek tevékenységét, illetőleg az ilyen közösségekkel együttműködik.
Az együttműködés feltétele az együttműködési megállapodás.
Az együttműködés formája a képviselő-testületi ülésen való részvétel, illetve tanácskozási jog biztosítása is lehet. Az önszerveződő közösségeket az alábbi témában illeti meg tanácskozási jog:
Konyári Szépkorúak Klub - idősek széles körét érintő kérdésekben,
Konyári Sport Egyesület - fiatalokat, sportolókat érintő ügyekben,
(KSE)
Pávakör Egyesület - hagyományőrzés, helyi műsorszórás,
Nótások Egyesület - hagyományőrzés,
Konyári Sasok Polgárőr Egyesület - közbiztonság.
(2) A lakossággal való élő és szorosabb kapcsolattartást szolgálja az önkormányzattal összefüggő híreknek a helyi újságban – a Konyári Hírmondóban – való negyedévenkénti megjelentetése, valamint a Konyár web-lap karbantartása és működtetése.
(3) A településen működő civil szervezeteket az SZMSZ 3. számú függeléke tartalmazza.
34. §.
A Képviselő-testület a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok számáról külön rendeletet alkot.
XI. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA
35. §.
(1) Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, melyek az önkormányzati célok és feladatok megvalósítását szolgálják.
(2) Az önkormányzati vagyon külön része a törzsvagyon, melyet a többi vagyontárgytól elkülönítve kell nyilvántartani. A vagyonállapotot az éves zárszámadáshoz csatolt leltárban kell kimutatni.
(3) A Képviselő-testület az önkormányzat vagyonáról, vagyonnal való gazdálkodásának szabályairól külön rendeletet alkot, melyben meghatározza a forgalomképtelen vagyontárgyak körét, a törzsvagyon korlátozottan forgalomképes tárgyait, az önkormányzati vagyon hasznosítására vonatkozó általános szabályokat.
(4) A Képviselő-testület meghatározott vagyontárgy vagy vagyonrész elidegenítését, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását önkormányzati rendeletben helyi népszavazáshoz kötheti.
(5) A Képviselő-testület vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti. A Képviselő-testület olyan vállalkozásban vehet részt, melyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét.
(6) Az önkormányzat a 4. számú függelékben felsorolt gazdasági társaságokban vesz részt.
(7) A polgármester saját hatáskörében a tárgyévi költségvetés 1,5 %-os nagyságrendjéig megállapodást, szerződést köthet, valamint kötelezettségeket vállalhat és írhat alá az önkormányzat vagyonát, tulajdonát és a község fejlesztését érintő kérdésekben. Az általa kötött szerződések a Képviselő-testület utólagos jóváhagyásával válnak érvényessé.
AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSE
36. §.
(1) A Képviselő-testület a költségvetését rendeletben határozza meg. Összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, valamint a végrehajtására kiadott, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) A költségvetési rendelet elfogadása több fordulóban történik, mely fordulók főbb elemei :
-Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembe vétele;
-önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése, ezen belül : bevételi források, azok bővítési lehetőségei, kiadási szükségletek, igények és célkitűzések egyeztetése, szükségletek kielégítési sorrendjének meghatározása, várható döntések hatásának előzetes felmérése;
-falugyűlést követően a Képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét.
(3) A költségvetési rendelet-tervezet tartalmazza:
-az önkormányzati és az önállóan működő és gazdálkodó, valamint a részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervek bevételeit forrásonként,
-a működési, fenntartási előirányzatokat költségvetési szervenként,
-felújítási előirányzatokat célonként,
-a felhalmozási /fejlesztési/ kiadásokat feladatonként,
-az éves létszámkeretet költségvetési szervenként,
a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban.
(4) A költségvetési rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, melyet a költségvetési szervek vezetőivel egyeztet, azt írásban rögzíti és mellékeli a rendelet-tervezethez, s az SZMSZ-ben foglaltak szerint a polgármester előbb a Pénzügyi Bizottság elé, majd a Képviselő-testület elé terjeszt véleményezésre, illetve jóváhagyásra.
(5) A zárszámadási rendelet-tervezet elkészítésére és előterjesztésére a (3) pontban leírt szabályok az irányadóak.
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSA
37. §.
(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(2) A veszteséges gazdálkodás következményei az önkormányzatot terhelik, kötelezettségeiért az állami költségvetés nem tartozik felelősséggel.
(3) Az önkormányzat fizetésképtelenné válását a hitelezők kérelmére bíróság állapítja meg.
(4) A fizetőképesség helyreállítása érdekében az önkormányzat köteles felfüggeszteni a hatósági és az alapvető lakossági szolgáltatások kivételével – a feladatok finanszírozását.
(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről, vagy befektetéséről a jogszabályok és az SZMSZ figyelembe vételével saját hatáskörében döntsön, melyről a testületet köteles tájékoztatni.
38. §.
(1) (1) A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-ig, míg a háromnegyed éves helyzetéről november 30-ig, a helyi önkormányzati választás évében december 15-ig köteles tájékoztatni a Képviselő-testületet.
(2) A tájékoztatás tartalmazza a helyi önkormányzat költségvetési előirányzatainak időarányos teljesítését, a tartalék felhasználását, a hiány (többlet) összegének alakulását és a likviditási terv aktuális állapotát.
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSÁNAK ELLENŐRZÉSE
39. §.
(1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az önkormányzat köteles megszervezni a belső ellenőrzést és gondoskodni annak -a vonatkozó jogszabályok, valamint az elkészített „Belső ellenőrzési kézikönyve” által meghatározott előírások szerinti- végrehajtásáról, valamennyi intézményében.
(3) Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzését a Derecske-Létavértes Kistérség Többcélú Kistérségi Társulás által megbízott EAST-AUDIT Zrt. (4025 Debrecen, Széchenyi u. 15.) végzi, mint külső vállalkozó.
(4) A Pénzügyi Bizottság az önkormányzatnál és intézményeinél
-véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit, a háromnegyed éves tájékoztató jelentést, valamint a következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót;
-figyelemmel kíséri a költségvetés bevételeinek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre a vagyonváltozás alakulására értékelve az előidéző okokat;
-vizsgálja a hitelfelvétel indokait, megalapozottságát, ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését;
(5) A Pénzügyi bizottság vizsgálati megállapításait haladéktalanul közli a Képviselő-testülettel. Ha a Képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.
(6) A Képviselő-testület, ha az önkormányzat előző évben teljesített kiadásainak összege meghaladja a 300 millió Ft-ot és hitelállománnyal rendelkezik, vagy hitelt vesz fel, a hitel felvétel évétől a hitel törlesztés utolsó évéig a pénzügyminiszter és a belügyminiszter által meghatározott egyszerűsített tartalmú éves pénzforgalmi jelentését, könyvviteli mérlegét, továbbá pénzmaradvány és eredmény kimutatását köteles könyvvizsgálóval felülvizsgáltatni.
ELEKTRONIKUS ÜGYINTÉZÉS
40. §.
A Képviselő-testület az elektronikus ügyintézést nem zárja ki.
XII. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
41. §.
(1) A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépéskor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, egyidejűleg hatályát veszti Konyár Község Önkormányzati Képviselő-testületének 7/2015. (IV.24.) számú rendelete az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról.
(2) Az SZMSZ mellékleteivel megküldendő :
- a települési képviselőknek;
- a nem képviselő bizottsági tagoknak;
- a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatalnak.
Az SZMSZ megtekinthető :
- a Konyári Polgármesteri Hivatalban,
- a Községi Könyvtárban.
K o n y á r , 2015. július 7.
Vig Szilárd sk. Dr. Szabolcsi László sk..
polgármester jegyző
Z á r a d é k:
A rendelet kihirdetve:
Konyár, 2015. július 8.
Dr. Szabolcsi László
Jegyző
1. számú függelék
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TAGJAINAK NÉVSORA
Polgármester : VIG SZILÁRD
Alpolgármester : ERDŐHÁTI BÉLA
Települési képviselők: FEHÉR KÁROLYNÉ
KIRÁLY IMRE
MAJOR IMRE
NAGY CSABA
NAGY KÁROLYNÉ
2. számú függelék
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÁLTAL LÉTREHOZOTT ÁLLANDÓ
BIZOTTSÁGOK ELNEVEZÉSE, SZEMÉLYI ÖSSZETÉTELE
ÜGY- ÉS KÖZRENDI BIZOTTSÁG
Elnöke: Nagy Károlyné
Tagjai: Király Imre (önkormányzati képviselő tag)
Nagy Csaba (önkormányzati képviselő tag)
Zombori Judit (nem önkormányzati képviselő tag)
SZOCIÁLIS, KULTURÁLIS ÉS OKTATÁSI BIZOTTSÁG
Elnöke: Major Imre
Tagjai: Király Imre (önkormányzati képviselő tag)
Nagy Csaba (önkormányzati képviselő tag)
PÉNZÜGYI BIZOTTSÁG
Elnöke: Fehér Károlyné
Tagjai: Major Imre (önkormányzati képviselő tag)
Nagy Károlyné (önkormányzati képviselő tag)
3. számú függelék
A TELEPÜLÉS CIVIL SZERVEZETEI
Pávakör Egyesület
Konyári Sport Egyesület
Konyári Sasok Polgárőr Egyesület
Nótások Egyesülete
Konyári Szépkorúak Klub
4. számú függelék
A Képviselőtestület részvétele gazdasági társaságokban :
Az önkormányzatnak a következő gazdasági társaságokban van részvétele:
- Hajdú-Bihari Önkormányzatok Vízmű Rt.
Debrecen, Hétvezér u. 21.
- Bihari Közmű Kft.
Berettyóújfalu, Oláh Zs. u. 1.
- Hajdú-Bihar Megyei Temetkezési Vállalat
Debrecen, Arany J. u. 40.
-Közvill Első Magyar Közvilágítási Zrt.
8800 Nagykanizsa Csengeri u. 9.
- Tiszamenti Regionális Vízművek Zrt.
5000 Szolnok, Kossuth Lajos u. 5.
5. számú függelék
A Konyári Polgármesteri Hivatalban a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről szóló 50/1999.(XI.3.) EüM rendelet 2.§ b) pontjában meghatározott képernyős munkakör:
1. Jegyzői munkakör
2. Igazgatási ügyintéző munkakör
3. Adóügyi ügyintéző munkakör
4. Településüzemeltetési ügyintéző munkakör
5. Pénzügyi ügyintéző munkakör1
6. Pénzügyi ügyintéző munkakör2
7. Titkársági ügyintéző munkakör
1. számú melléklet
KÉPVISELŐTESTÜLET POLGÁRMESTERRE ÁTRUHÁZOTT
HATÁSKÖREI
Szociális ellátással kapcsolatos feladat- és hatáskörök
Jogszabályok : - Szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv.(továbbiakban Sztv.)
- Konyár Község Önkormányzatának a 13/2015. (VI.16.) a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. végrehajtásáról (továbbiakban Rendelet)
Hatáskörök:
1. Köztemetéssel kapcsolatos ügyek elbírálása
Sztv. 48. §-a
Rendelet 14.§-a
2. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az étkeztetés és a házi segítségnyújtással kapcsolatos gondozásba vétel, térítési díjak megállapítása,
Sztv. 62-63.§-a
Gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladat- és hatáskörök
Jogszabályok : - A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv.
- Konyár Község Önkormányzatának a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásáról szóló 1997. évi XXXI. tv. végrehajtásának helyi szabályozásáról szóló mód. 11/2006. (VIII.01.) Kt. sz. rendelete
Gazdálkodással kapcsolatos feladat- és hatáskörök
Jogszabályok: - Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény
- Konyár Község Önkormányzatának szervezeti és működési szabályzatáról szóló …./2015. (…….) számú rendelet
(továbbiakban Rendelet)
Hatáskörök:
1. Éven belüli likviditási hitel, munkabér hitel felvétele, mely a jegyző ellenjegyzésével nyújtható be
Rendelet 27. §. (2) bek. a.) pont
2. Költségvetési tartalék költségvetési rendeletben meghatározott mértékű felhasználása
Rendelet 27. §. (2) bek. b.) pont
3. Az önkormányzat vagyonát, tulajdonát és a község fejlesztését érintő kérdésekben a tárgyévi költségvetés 1,5 %-os nagyságrendjéig történő szerződéskötés, kötelezettség vállalás, megállapodás aláírása.
Rendelet 35. §. (7) bek.
4. Konyár Község Önkormányzat Képviselő-testületét állandó jelleggel képviseli, gyakorolja a részvényesi jogokat a Hajdú-Bihari Önkormányzatot Vízmű Zrt.(4034 Debrecen, Hét vezér u. 21.), a Hajdú-Bihar Megyei Temetkezési Vállalat (4025 Debrecen, Arany János u. 40.) és a Közvill Első Magyar Közvilágítási Zrt. (8800 Nagykanizsa Csengeri u. 9.) Tiszamenti Regionális Vízművek Zrt.(5000 Szolnok, Kossuth Lajos u. 5.) közgyűlésein.
Rendelet 27. §. (2) bek j.) pont
2. számú melléklet
PÉNZÜGYI BIZOTTSÁG
feladat- és hatásköre
A Pénzügyi Bizottság az önkormányzatnál és intézményeinél
1.) véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit; a háromnegyed éves tájékoztató jelentést;
2.) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, vagyonváltozás alakulását, értékeli az előidéző okokat;
3.) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését;
4.) véleményezi az önkormányzat gazdálkodásával, a tulajdonában álló ingatlanok elidegenítésével kapcsolatos képviselőtestület elé kerülő előterjesztéseket;
5.) szervezi és ellenőrzi a képviselőtestületi döntések végrehajtását;
6.) javaslatot tehet a képviselőtestületnek a gazdaságtalanul működő intézmények átszervezésére, esetleges megszüntetésére, a költségvetési előirányzatok megváltoztatására.
7.) Javaslatot tesz az Ügy- és Közrendi Bizottságnak a polgármester illetményére és az alpolgármester tiszteletdíjára, egyéb juttatásaira;
8.) félévenként ellenőrzi a képviselők részére kifizetett tiszteletdíjakat, költségtérítéseket.
ÜGY- ÉS KÖZRENDI BIZOTTSÁG
feladat- és hatásköre
Az Ügy- és Közrendi Bizottság
1.) véleményezi az önkormányzati rendelet-tervezeteket;
2.) javaslatot tesz a képviselőtestületnek a helyi társadalmi viszonyok szabályozására;
3.) alpolgármester választásnál ellátja a választással kapcsolatos feladatokat;
4.) véleményezi az önkormányzat hatáskörébe tartozó személyi ügyekben napirendre kerülő előterjesztéseket (irányelvek, kinevezések, fegyelmi felelősségre vonások).
5.) lebonyolítja a titkos szavazást;
6.) Javaslatot tesz a Képviselő-testületnek a polgármester illetményére, és az alpolgármester tiszteletdíjára, egyéb juttatásaira.
7.) Polgármester, alpolgármester illetve önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése.
8.) Kivizsgálja az összeférhetetlenséget. Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenség megszüntetésére irányuló lemondó nyilatkozatát átveszi.
9.) Javasolja a képviselői tiszteletdíj megvonását az SZMSZ 9. § (4) bekezdésben meghatározott esetekben.
10.) A helyi állami és társadalmi szervezetek bűnmegelőzési tevékenységének összehangolása, fórumrendszerek működtetése, egyeztetése.
SZOCIÁLIS, KULTURÁLIS ÉS OKTATÁSI BIZOTTSÁG
feladat- és hatásköre
A Szociális, Kulturális és Oktatási Bizottság
1.) Véleményezi a Képviselő-testület elé kerülő szociális témájú előterjesztéseket;
2.) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázatok elbírálásával kapcsolatos döntés előkészítése.
3.) Az Önkormányzat költségvetése kulturális, oktatási és sport feladatokra vonatkozó részeinek véleményezése, anyagi feltételeinek és megvalósulásának figyelemmel kísérése.
4.) Kistérségi kapcsolatok ápolása.
5.) Az építészeti értékek helyi védelméről szóló 16/2001. (XI. 29.) önkormányzat rendelete alapján a helyi védetté nyilvánításról szóló előterjesztés véleményezése.
6.) Rendkívüli települési támogatás és gyógyszertámogatás odaítélésével kapcsolatos ügyekben való eljárás.
3. számú melléklet
Alaptevékenység kormányzati funkciók szerinti megnevezése
Alaptevékenységi besorolás:
Államháztartási szakágazat: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási
Tevékenysége
Kormányzati funkció:
korm.funk. megnevezés
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
013320 Köztemető-fenntartás és –működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
081071 Üdülői szálláshely - szolgáltatás és étkeztetés
096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
104042 Gyermekjóléti szolgáltatások
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107051 Szociális étkeztetés
107052 Házi segítségnyújtás
107054 Családsegítés
4. számú melléklet
A JEGYZŐ RÉSZÉRE ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖR
Jogszabály: -Konyár Község Önkormányzatának a 13/2015. (VI.16.) a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. végrehajtásáról (továbbiakban Rendelet)
Hatáskör:
1. A lakhatási támogatással kapcsolatos hatáskörök ellátása
Rendelet 12. §-a és 13. §-a