Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2015 (VI.18.) önkormányzati rendelete

a közösségi együttélés alapvető szabályairól valamint ezek megsértésének és elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 15/2013 (V. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2015. 06. 19- 2015. 06. 19


A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének

15/2015. (VI.18.) önkormányzati rendelete

a közösségi együttélés alapvető szabályairól valamint ezek megsértésének és elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló

15/2013 (V. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról



Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 8.§ (2) bekezdésében és 143.§ (4) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.


1.§


A közösségi együttélés alapvető szabályairól valamint ezek megsértésének és elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 15/2013. (V.31.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 3.§ (1) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:


„3.§ (1) A közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartás miatt az e rendeletben meghatározott közigazgatási bírság, helyszíni bírság kiszabásával és figyelmeztetés alkalmazásával kapcsolatos eljárásban – amennyiben jelen rendelet vagy magasabb szintű jogszabály eltérően nem rendelkezik – átruházott hatáskörben a jegyző jár el.”


2.§


A Rendelet 6.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„6.§ (1) Tilos jelen rendelet hatálya alá eső közterületek közül az alábbi területeken szeszesitalt fogyasztani


  1. élelmiszert, palackozott italt árusító üzletek bejáratának 5 méteres körzetében,
  2. játszótereken,
  3. lakóépületek kapualjaiban,
  4. Batthyány téren és a hozzá tartozó aluljáró területén (hrsz. 14446, 14445, 14444, 14447/1),
  5. Markovits Iván utcában (hrsz. 14130), Iskola utcában (hrsz. 14271), Gyorskocsi utcában (hrsz. 14125), Batthyány utca Iskola utcáig tartó szakaszán (hrsz. 13881, 13882), Bem rakparton (hrsz. 14477/6) és Fő utca kerülethatártól Batthyány térig terjedő szakaszán (hrsz. 14447/2) és Batthyány tértől Szilágyi Dezső térig terjedő szakaszán (hrsz. 14443 és 14435/1),
  6. Vérmező területén (hrsz. 7072), a Horváth kertben (hrsz. 7175), a Feszty Árpád utcában (hrsz. 7613) és a Kosciuszkó Tádé utcában (hrsz. 7588).


(2) Az (1) bekezdés nem vonatkozik:


  1. az érvényes közterület-használati hozzájárulással rendelkező vendéglátó üzletek fogyasztótereire, így különösen a kitelepülésekre, teraszokra, kerthelyiségekre nyitvatartási időben,
  2. az engedéllyel rendelkező rendezvények, vásárok, piacok idején és területén,
  3. bejelentett és kereskedelmi nyilvántartásba vett közterületi értékesítésre,
  4. bejelentett, engedélyezett  alkalmi rendezvények idején és területén.


(3) A jelen § alkalmazása során induló eljárásokban a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.”


3.§


Hatályát veszti a Rendelet 7.§-a.


4.§


Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.


Általános indoklás


Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete 2013. május 30. napján fogadta el a közösségi együttélés alapvető szabályairól valamint ezek megsértésének és elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 15/2013. (V.31.) önkormányzati rendeletét (továbbiakban: Rendelet), amely 2013. június 1. napján lépett hatályba. Az azóta eltelt időben az alkalmazás során felmerült közbiztonsági tapasztalatok indokolták a Rendelet felülvizsgálatát a közterületen való szeszes ital fogyasztásával kapcsolatban arra tekintettel, hogy ezen szabályt megszegőkkel szemben szabálysértési eljárások lefolytatása legyen lehetséges. A Szabtstv. 200.§-a alapján az eljárás megindításának feltétele lehet a szeszes ital közterületen való fogyasztására vonatkozó, önkormányzati rendeletbe foglalt tilalom megszegése, erre tekintettel az érintett cselekménnyel fokozottan érintett területek környezete nevesítésre került.

A szabályozás végrehajtása némi adminisztratív terhet jelent, az alkalmazáshoz szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek fennállása biztosított, ugyanakkor érinti a szabálysértési eljárásra hatáskörrel rendelkező más hatóságokat (rendőrség, BFKH I. kerületi Hivatala). A módosítás környezeti következménye lehet a javuló köznyugalom, illetőleg a köztisztaság javulása a közterületeken.




Részletes indoklás


1.§- hoz: a rendeletünk alapján alapesetben átruházott hatáskörben a jegyző jár el, azonban a szabálysértési eljárások ez alól kivételt jelentenek abban az esetben, ha nem a közterület-felügyeletünk intézkedik, erre tekintettel szükséges a rendelkezés pontosítása


2.§-hoz: a közterületen való szeszes ital fogyasztás tilalmát mondja ki a nevesített közterületekre, amelyek kiegészítésre kerültek a rendőrség javaslata és az eddigi tapasztalatok alapján, az eddigi kivételek köre pedig kiterjesztésre került; az alkalmazandó jogszabály a tilalom megsértése esetén a Szabstv., összhangban annak 200.§-ával.


3.§-hoz: a szabálysértési eljárásra való hivatkozás miatt szükséges technikai módosítás, mivel nem lehet egyidejűleg rendeleti szabályszegési tényállás is.


4.§-hoz: a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény alapján a jogszabály hatálybalépésének időpontját tartalmazza, amely a Jat. 7.§ (1) bekezdése szerint a kihirdetést követő valamelyik nap lehet, ugyanakkor a 12.§(1) bekezdése alapján a módosító rendelkezés a hatályba lépéssel végrehajtottá válik, és a végrehajtottá vált rendelkezés a végrehajtottá válást követő napon hatályát veszti.


Hatásvizsgálat

(a Jat. 17.§-a alapján)


A vizsgált kritériumok

A vizsgálat eredménye

A tervezett rendelet társadalmi hatásai

a közterületeken fokozottabb közbiztonság.

A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai

A közterület-felügyelet által szabálysértés keretében kiszabott helyszíni bírságok bevételként jelentkeznek.

A tervezett rendelet környezeti következményei

A kerület környezeti állapotának javulása, a környezet minőségének javulása, javuló köznyugalom, köztisztaság.

A tervezett rendelet egészségügyi következményei

nincs

A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

nem jelentős, ugyanakkor érinti a szabálysértési eljárásra hatáskörrel rendelkező más hatóságokat (rendőrség, BFKH I. kerületi Hivatala)

A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

a Jat., a Szabstv. rendelkezéseinek való megfelelés

A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

a szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek – ez utóbbi az önkormányzat költségvetésében – rendelkezésre állnak