Törökszentmiklós Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2015. (VI.19.) önkormányzati rendelete

Törökszentmiklós Városi Önkormányzatnak a helyi sporttal kapcsolatos feladatairól és a sporttevékenység önkormányzati támogatásáról

Hatályos: 2021. 02. 26

Törökszentmiklós Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a magyar és az egyetemes emberi kultúra részeként elismerve a sport kiemelkedő jelentőségét az egészségmegőrzésben, az ifjúság erkölcsi-fizikai nevelésében, a közösségi magatartás kialakítása területén, a szabadidő eltöltésének társadalmilag is hasznos módjaként Magyarország Alaptörvénye, a helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX törvénnyel, a nemezeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvénnyel és az Európai Sport Chartával összhangban - a sportról szóló 2004. évi I. tv 55. § (6) bekezdésében foglalt felhatalmazása alapján a következő rendeletet alkotja:


A rendelet célja


1. §

(1) A rendelet célja, hogy

a) a sport érdekében meghatározza Törökszentmiklós város közigazgatási területén azokat a feladatokat, amelyek a sporttörvény és végrehajtása tárgyában kiadott rendeletekből adódóan a helyi önkormányzatra hárulnak;

b) megalapozza és létrehozza az önkormányzat sportkoncepciójának megvalósításához szükséges feltételrendszert, és szerkezeti keretet adjon a sport támogatására rendelt források felhasználásának.


Alapelvek


2.§


(1) Törökszentmiklós Városi Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) a testnevelés és sporttevékenység feltételeinek szabályozása során arra törekszik, hogy biztosítsa a közigazgatási területén lakó polgárok jogát Magyarország Alaptörvényének XX. cikk (1) bekezdésébenemberi alapjogként rögzített rendszeres testedzéshez. Az önkormányzat lehetőségeihez mérten mindent elkövet, hogy a város polgárai a jogukat minél szélesebb körben gyakorolhassák.

(2) Az önkormányzat a testnevelés és sport rendszerét úgy működteti, hogy értékei a lakosság minél szélesebb körében érvényesüljenek, hozzájárulva a lakosság egészségi állapotának megőrzéséhez, illetve javításához, továbbá a szabadidő hasznos eltöltéséhez.

(3) A sport önszerveződésre épülő civil tevékenység.

(4) Az önkormányzat sporttal kapcsolatos tevékenysége során védeni és terjeszteni kívánja a sport erkölcsi és etikai alapjait.


A rendelet hatálya


3. §


(1) A rendelet hatálya kiterjed:

a) az önkormányzat által kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatokra;

b) a sport támogatására rendelt önkormányzati pénzeszközök felhasználására;

c) az önkormányzat által fenntartott és működtetett sportszervezetre, sportlétesítményekre;

d) az önkormányzattal együttműködést igénylő és elfogadó, illetve az önkormányzat által támogatott testneveléssel és sporttal foglalkozó természetes személyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező társaságokra, gazdálkodó szervezetekre.


Az önkormányzat sporttal kapcsolatos feladatai


4. §


(1) Az önkormányzat a vonatkozó jogszabályokkal összhangban - figyelemmel a város sportkoncepciójára - feladatának tekinti:

a) a sporttevékenység támogatását;

b) a sporttal foglalkozó helyi szervezetekkel való együttműködést;

c) a tulajdonában lévő sportlétesítmények fenntartását, működtetését;

d) az önkormányzati iskolai sporttevékenység feltételeinek megteremtését;

e) az önkormányzati iskolai sportkörök működési feltételeinek biztosítását;

f) a lakosság minden rétegének ösztönzését a sportolásra;

g) a szabadidősport feltételeinek fejlesztését;

h) az egyéni sportteljesítmény javítása céljából az utánpótlás-nevelés támogatását, fejlesztését;

i) a sportlétesítmények fejlesztését;

j) a közoktatás keretén belül szervezett városi úszásoktatás biztosítását;

k) a városi versenyrendszerek kialakításának, működtetésének segítését;

l) sportrendezvények lebonyolításának segítését;

m) a nemzetközi sportkapcsolatokban való részvételt;

n) fogyatékkal élők sportjának támogatását.

(2) A lakosság egészségmegőrzése érdekében hosszú távon a sportfeladatok középpontjába a sportlétesítmények, közterületi sportpályák fenntartását és fejlesztését, az iskolai testnevelést és diáksportot, az utánpótlás-nevelést, valamint a szabadidősportot és tömegsportot kell állítani.


Az önkormányzat sportfeladat ellátásának struktúrája


5. §


(1) Az önkormányzat sportfeladat ellátása érdekében az önkormányzati sportigazgatás, sportszabályzás, sportközszolgáltatás során az alábbi szervezeti, feladat-végrehajtási megosztást alkalmazza:

a) Törökszentmiklós Városi Önkormányzat Képviselő-testületének a sportfeladatok ellátásával kapcsolatos feladat és hatáskörei:

aa) A városi sportkoncepció elfogadása,

ab) A feladatellátáshoz szükséges tárgyi, anyagi feltételek biztosítása,

ac) A városi sportlétesítmény fejlesztési terv meghatározása, elfogadása, végrehajtásának ellenőrzése.

b) A sportfeladatok ellátásával megbízott Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság sporttal kapcsolatos feladatai és hatáskörei:

ba) a városi sportkoncepcióban, valamint az e rendeletben foglaltak végrehajtásának figyelemmel kisérése, ellenőrzése, a szükséges intézkedések megtétele illetve kezdeményezése,

bb) folyamatos kapcsolattartás a Városi Diáksport Bizottsággal, kikéri véleményét, támogatja munkáját

bc) az iskolai testneveléssel és diáksporttal kapcsolatos önkormányzati feladatokat az oktatási intézmények, iskolai sportkörök, diáksport-egyesületek, a Városi Diáksport Bizottság látják el.


A feladatellátás sporttámogatási kerete


6. §


(1) A feladatellátásra vonatkozó sporttámogatás (a továbbiakban: sport keret ) felosztási, támogatási keretei az alábbiak:

a) I. keret:

aa) Iskolai testnevelés és diáksport támogatása;

ab) Szabadidősport események, programok támogatása;

ac) Fogyatékosok sporttevékenységének támogatása;

ad) Úszásoktatás támogatása;

ae) Jó tanuló, jó sportoló diákok és edzőik, valamint a kiemelkedő munkát végző egyesületi vezetők, sportolók jutalmazása, köszöntése

b) II. keret:

ba) Utánpótlás-nevelés támogatása;

bb) Versenysport-, élsport működési célú támogatása;

(2) Törökszentmiklós Városi Önkormányzat Képviselő-testülete - figyelemmel e rendelet 4. § (2) bekezdésében foglaltakra - kifejezi azon szándékát, hogy az önkormányzati sportfinanszírozáson belül az iskolai testnevelésre és diáksportra, az utánpótlás-nevelésre, a szabadidősportra és a tömegsportra, valamint a sportlétesítmények, közterületi sportpályák fejlesztésére szánt összegek arányát növelni kell. 


Iskolai testnevelés és diáksport támogatása


7. §


(1) Az önkormányzat biztosítja

a) a Magyar Diáksport Szövetség által kiírt, a Városi Diáksport Bizottság által szervezett városi diáksport-versenyek megrendezésének,

b) a diákolimpián kiemelkedő eredményt elért sportolók és felkészítőik, testnevelőik jutalmazásának, köszöntésének

sport keretből történő támogatását.

(2) Az önkormányzat a tanulók egészségmegőrzése, a gyermekek testi képességének fejlesztése céljából az úszás, mint alapsportág minél jobb kihasználása érdekében a közoktatás keretében történő úszásoktatást támogatja.


Szabadidősport támogatása


8. §


(1) Az önkormányzat a rendezvénytervben szereplő városi szabadidősport események, programok Sport keretből történő támogatását biztosítja, a város sportkoncepciójában elfogadott elvek alapján. A sport keretből történő önkormányzati támogatásról egyéb versenyek, programok esetében kérelem alapján a Polgármester dönt.

(2) Az önkormányzat az illetékességéhez tartozó közterületeket a városi szabadidősport eseményekhez biztosítja.


Utánpótlás-nevelés támogatása


9. §[1]


(1) Az önkormányzat a sport keretből támogatást biztosít a sportegyesületeknek, diáksport egyesületeknek az utánpótlás-nevelő munka támogatására a Sportkoncepcióban megfogalmazottak alapján, pályázat útján.

(2) A támogatás szempontjai:

a) Utánpótláskorú sportolók magas létszáma, kvalifikált szakembergárda megléte;

b) A sportág utánpótlásbázisa széleskörű, kiépült és biztonságosan működő;

c) Kiemelt fontosságú sportági és városi tradíciók;

d) Magas költségigény, országos bajnokság.

(3) A támogatás igénybevétele a mindenkori éves költségvetésben meghatározottak szerint, a sportfinanszírozás keretein belül (II. keret), pályázati formában lehetséges.

(4) Az utánpótlás-nevelés önkormányzati támogatásának pénzügyi kiutalása a sportegyesületek támogatásáról szóló pályázaton belül történik, két egyenlő részletben. Első ütemben legkésőbb a támogatási szerződés aláírását követő 15 munkanapon belül, második ütemben legkésőbb augusztus 15-ig történik. 

(4a) 2020 évre vonatkozóan – tekintettel a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III.21.) Korm. rendeletben foglaltakra – az utánpótlás-nevelés önkormányzati támogatásának pénzügyi kiutalása a sportegyesületek támogatásról szóló pályázaton belül történik, két ütemben. Az első ütemre a támogatási szerződés aláírásától számított 15 munkanapon belül kerül sor. A második ütemben történő kifizetésről, annak összegéről és határidejéről a Képviselő-testület a 2020. július havi rendes testületi ülésén dönt.

A döntést a sportegyesületek által, az első félévi működésükre vonatkozóan benyújtott beszámoló alapozza meg, melyet a sportegyesületeknek 2020. július 10. napjáig kell benyújtaniuk a Törökszentmiklósi Polgármesteri Hivatalhoz.

(5) A Sport keretből történő támogatásról az önkormányzat Képviselő-testülete dönt, a pályázati rendszerben meghatározott szempontok szerint.

(6) Törökszentmiklósi sportszervezet működési célú önkormányzati támogatásának megítélésekor kiemelten kell figyelembe venni a szervezet utánpótlás-nevelés területén végzett tevékenységét, az utánpótlás-nevelésének színvonalát, mind mennyiségi (rendszeresen sportolók száma), mind minőségi (elért versenysport eredmények) szempontból.

(7) Egy sportágon belül csak egy sportszervezet támogatható. Azonos sportágon belül működő sportszervezetek megállapodás esetén közösen pályázhatnak. Ebben az esetben a támogatási összeg elosztását a Képviselő-testület külön-külön határozza meg. A megállapodás elmaradása esetén az a sportszervezet részesül támogatásban, amelyik hagyományokat visz tovább, eredményesebb munkát végez.

(8) A (7) bekezdésben meghatározott korlátozás alól a kézilabda és a labdarúgó sportágak kivételt képeznek. Ezen sportágak tekintetében a támogatás sportáganként legfeljebb kettő szervezetnek nyújtható.

(9) A pályázatok elbírálása során előnyt élvez az a sportszervezet, amelynek keretein belül sportolók között nagyobb arányban vannak a helyi lakosok és a helyi oktatási intézmények diákjai.


Versenysport, élsport működési célú támogatása


10. §


(1) Az önkormányzat - a városi sportkoncepcióban elfogadott szempontok szerint – a sportkeretből (II. keret), pályázat alapján támogatja a törökszentmiklósi sportszervezetek működését.

(2) A támogatásra pályázatot nyújthatnak be a sportszervezetek. A pályáztatás feltételeit az önkormányzat Képviselő-testülete minden évben pályázati kiírásban határozza meg. A pályázatokat – melyeket űrlapon kell a Szervezési Osztályra benyújtani – a városi költségvetés elfogadását követően bírálja el a Képviselő-testület.

(3) A támogatás szempontjai:

a) országos szakszövetséggel (sportszövetséggel) rendelkező sportág;

b) a sportág költségigénye, alapsportág jellege, a szükséges edzésidő mértéke;

c) az egyesület (szakosztály) országos szintű elismertsége, az országos rangsorban elfoglalt helye;

d) rendszeresen sportolók, versenyzők, egyesületi tagok száma;

e) a sportszervezet megfelelő minőségű és felkészültségű szakembergárdával rendelkezik;

f)[2] A szükséges önerő legkisebb mértéke 15 %, a TAO támogatásban részesülő egyesületek esetében ez 30 %.

g) városmarketing szempontjából a sportág, sportszervezet eredményes szereplése, népszerűsége, nézettsége, Törökszentmiklós Város hírnevének öregbítése, terjesztése;

h) rendszeres szórakozási, kikapcsolódási lehetőség a lakosok számára, ezáltal program a szabadidő hasznos eltöltésére;

i) a bajnoki rendszerben elért eredmények, és a lakossági érdeklődés figyelembevételével.


A közvetlen önkormányzati sporttámogatás általános érvényű szabályai


11. §[3]


(1) Önkormányzati támogatást csak jogszabály szerint előírt formában, szabályszerűen működő és gazdálkodó sportszervezet kaphat.

(2) Az a sportszervezet, amely nem tesz eleget adatszolgáltatási kötelezettségének, önkormányzati támogatásban nem részesülhet.

(3) Azt a sportszervezetet, amely valótlan adatokat szolgáltat 1-3 évig terjedő időszakra fel kell függeszteni a támogatási rendszerből.

(4) Nem részesülhet önkormányzati támogatásban az a sportszervezet,

a) amelynek a pályázat benyújtásának időpontjában

aa) az önkormányzat felé tartozása van vagy,

ab) más közintézmények felé tartozása van vagy,

ac) köztartozása van

b) amely a korábban kapott önkormányzati támogatással nem, vagy határidőn túl számolt el.

(5) A (4) bekezdés a) pontjában meghatározott tartozásokról szóló nyilatkozatot és a benyújtás időpontjában fennálló tartozásaikra vonatkozó fizetési haladékot  igazoló okiratok másolatát a pályázó szervezetek kötelesek a pályázataikhoz csatolni.

(6) Amennyiben az előző okból/okokból támogatásban nem részesülő szervezet már tárgy évre vonatkozóan előleget vett fel, úgy a sporttámogatásról szóló önkormányzati döntés hatályba lépésének napjától számított 30 napon belül köteles azt egy összegben az önkormányzatnak visszafizetni.

(7) Törökszentmiklós Városi Önkormányzat és a támogatott sportszervezet támogatói szerződést köt egymással.

(8) A sportszervezetek kötelesek

a) a gazdálkodásuk egészéről a pályázat benyújtásáig tájékoztatást és

b)[4] a folyósított támogatási összeg felhasználásáról a támogatási évet követő év január 20. napjáig tételes, számlákkal igazolt pénzügyi elszámolást adni. Az a sportszervezet, amely előleget kíván felvenni, mindkét beszámolót az előleg igénylésével egyidejűleg köteles benyújtani.

(9) Az újonnan alakult sportszervezetek a törvényes bejegyzést követő egy év elteltétől kezdődően részesülhetnek önkormányzati támogatásban.

(10) A sportszervezetek az alábbi célokra kaphatnak önkormányzati támogatást:

a) edzői bérek és járulékai finanszírozására,

b) étkezési költségekre, melynek mértéke az önkormányzati támogatás 20 %-át nem haladhatja meg,

c) játékvezetői-, versenybírói díjak fedezetére,

d) terembérletre,

e) sportolók utazási- és szállásköltségeire (edzőtáborozásra),

f)[5] sportorvosi költségekre (gyógyszer és sportkrémek legfeljebb az önkormányzati támogatás 10 %-ig számolhatóak el),

g)[6] sportszerek, sportfelszerelések, kupák, érmek és díjak vásárlására,

h) postai költségekre,

i) sportszakemberek továbbképzésére,

j) a sporttevékenységgel közvetlenül összefüggő reklám- és propaganda kiadások,

k) nevezési díjak, átigazolási díj, versenyengedélyek, játékengedélyek,

l) sportszövetségi tagdíjak,

m) pályahitelesítési díjak,

n) ügyviteli költségek (ügyviteli gépek kivételével).

(11) A sportszervezetek önkormányzati támogatásának pénzügyi kiutalása két egyenlő részletben történik. Első ütemben legkésőbb a támogatási szerződés aláírását követő 15 munkanapon belül, második ütemben legkésőbb augusztus 15. napjáig.

(11a) 2020 évre vonatkozóan – tekintettel a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III.21.) Korm. rendeletben foglaltakra – a sportszervezetek önkormányzati támogatásának pénzügyi kiutalása a sportegyesületek támogatásról szóló pályázaton belül történik, két ütemben. Az első ütemre a támogatási szerződés aláírásától számított 15 munkanapon belül kerül sor. A második ütemben történő kifizetésről, annak összegéről és határidejéről a Képviselő-testület a 2020. július havi rendes testületi ülésén dönt.

A döntést a sportegyesületek által, az első félévi működésükre vonatkozóan benyújtott beszámoló alapozza meg, melyet a sportegyesületeknek 2020. július 10. napjáig kell benyújtaniuk a Törökszentmiklósi Polgármesteri Hivatalhoz.

(12) A sportegyesület előleget igényelhet az adott félévi támogatási kerete terhére a megelőző időszakban részére folyósított támogatás összegének legfeljebb egyötödéig, a következő meghatározott feltétel mellett:

a) az illető sportegyesület a megelőző időszakban kapott önkormányzati támogatással a támogatási szerződésben foglaltak szerint szabályosan elszámolt, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiadott köztartozásmentességéről szóló igazolást bemutatta, egyéb tartozásoktól való mentességéről nyilatkozatát benyújtotta.

(13) Ha az előleget felvett egyesület pályázatának támogatása bármilyen okból meghiúsul, a felvett előleget a pályázat elbírálása után 30 napon belül, kamatmentesen köteles visszafizetni.



Fogyatékosok sporttevékenységének támogatása


12. §


(1) Az önkormányzat a fogyatékosok sporttevékenységének Sport keretből történő támogatását a Törökszentmiklósi Polgármesteri Hivatal Szervezési Osztályán keresztül biztosítja a benyújtott kérelem alapján, a város sportkoncepciójában elfogadott elveknek megfelelően.


Sportlétesítmények fenntartása, működtetése és fejlesztése


13. §


(1) Az önkormányzat fenntartja, működteti a tulajdonában álló sportlétesítményeket.

(2) Az önkormányzat fontos feladatának tekinti, hogy lehetőségeinek megfelelően a tulajdonában álló sportlétesítményeket és a közterületen lévő sportpályákat fejlessze, valamint új sportlétesítményeket, közterületen lévő sportpályákat építsen.

(3) A Városi Sporttelep üzemeltetését a Képviselő-testület döntése értelmében az Önkormányzat saját hatáskörében végzi. Az üzemeltetés módjáról Képviselő-testületi döntés szükséges.


Értelmező rendelkezések


14. §


(1) működési célú támogatásra jogosult: minden Törökszentmiklós Város közigazgatási területén működő, hivatalosan bejegyzett sporttevékenységet végző sportszervezet, illetve iskolai sportkör, ha a rendeletben megfogalmazott feltételeknek eleget tesz

(2) versenyeztetési kiadások: nevezési díj, bírói, játékvezető díj, sportorvosi vizsgálat díja, felkészüléssel és versenyzéssel összefüggő utazási, szállás, étkezési költségek, felkészüléssel és versenyzéssel összefüggő sporteszközök beszerzésének, javításának költségei.

(3) személyi kiadások: sportoló ösztöndíja, sportoló foglalkoztatásának költségei, felkészítő sportszakember (edző), a sportszervezet alkalmazásában lévő személy foglalkoztatásának költségei.

(4) A támogatási időszak: ha a Képviselő-testület a támogatásra kiírt pályázat kiírásában másként nem rendelkezik, a támogatási időszak a támogatási szerződés megkötése évének január 1. napjától az év december 31. napjáig terjed.

(5) A 11. § 4) bekezdés a) pontja szerinti tartozásnak minősül az a sportszervezetekkel szemben fennálló követelés, melynek kifizetésének határideje eredménytelenül eltelt és arra annak kötelezettje fizetési haladékot nem kapott.


Záró rendelkezések


15. §[7]


Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és egyidejűleg a 40/2004. (XII.03.) Önkormányzati rendelet hatályát veszti.

A 2015. évben benyújtott pályázatok tekintetében a 40/2004. (XII.03.) Önkormányzati rendelet rendelkezései az irányadóak.

A rendelet 9. § (4a) bekezdése és 11. § (11a) bekezdése 2020. december 31. napján hatályát veszti.


Törökszentmiklós, 2015. június 18.



              Markót Imre s.k.                                                     Dr. Majtényi Erzsébet s.k.

              polgármester                                                                                   jegyző



Kihirdetési záradék


Ez a rendelet 2015. június 19-én került kihirdetésre.



Dr. Majtényi Erzsébet s.k.

jegyző



[1]

Módosította: a 11/2020. (III.26.) Ör. 1. § a) pontja

[2]

Módosította: a 6/2021. (II.25.) Ör. 1. § (1)

[3]

Módosította: a 11/2020. (III.26.) Ör. 1 § b) pontja

[4]

Módosította: a 6/2021. (II.25.) Ör. 1. § (2)

[5]

Módosította: a 6/2021. (II.25.) Ör. 1. § (3)

[6]

Módosította: a 6/2021. (II.25.) Ör. 1 §(4)

[7]

Módosította: a 11/2020. (III.26.) Ör. 1. § c) pontja

Mellékletek