Szigetvár Város Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2015. (IV.13.) önkormányzati rendelete
Szigetvár város településképi védelméről és az önkormányzati tervtanács működtetéséről
Hatályos: 2015. 04. 15- 2015. 05. 05Szigetvár Város Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2015. (IV.13.) önkormányzati rendelete
Szigetvár város településképi védelméről és az önkormányzati tervtanács működtetéséről
2015-04-15-tól 2015-05-05-ig
Szigetvár Város Önkormányzata Képviselő-testülete az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 29. § (6) bekezdésében és (7) bekezdésében, 62. § (6) bekezdés 3. pontjában, 4. pontjában és 7. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés l) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6/A. § (2) bekezdés a) és b) pontjában és a 29. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- A rendelet hatálya
1. §
(1) E rendelet hatálya – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével – Szigetvár város közigazgatási területén megvalósítandó, a 2. §-ban és a 8. §-ban meghatározott építési tevékenységekre terjed ki.
(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya azon, az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI.8.) Korm. rendeletben meghatározott építési eljárásra tartozó építési tevékenységekre, amelyek vonatkozásában
a) az építészeti-műszaki tervdokumentációk előzetes minősítése a település-rendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendelet szerint a központi, vagy a területi építészeti tervtanács hatáskörébe tartozik, vagy
b) az építtető összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt kezdeményezett.
2. Településképi véleményezési eljárás
2. §
A Polgármesternek településképi véleményezési eljárást (a továbbiakban: véleményezési eljárás) kell lefolytatnia a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) 21. §-a és 22. §-a szerint, az 1. mellékletben meghatározott építési engedély alapján végezhető építési tevékenységek, továbbá az építmények rendeltetésének megváltoztatására irányuló építési, tervezési tevékenység esetén.
3. §
(1) A véleményezési eljárást a 3. melléklet szerinti kérelemmel lehet kezdeményezni, papír alapú formanyomtatványon vagy elektronikus úton (ÉTDR = Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat támogató elektronikus dokumentációs rendszer, www.etdr.gov.hu). Az eljárás illetéke az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 29.§ (1) bekezdése alapján 3000 Ft.
(2) A kérelemnek a Kormányrendelet 22. § (1) – (3) bekezdésében foglaltak szerint tartalmaznia kell:
a) M = 1:1000 léptékű helyszínrajzot, amelyen a szomszédos ingatlanon álló építményeket mérethelyesen és egyéb korlátozásokat fel kell tüntetni, terepviszonyok feltüntetése (szintvonalasan ábrázolni, ha a telek lejtése több mint 10%-os),
b) településképet befolyásoló tömegformálás, homlokzatkialakítás műszaki tervrajzát M= 1:100 léptékben,
c) műszaki leírást az alkalmazott szerkezetekről, technológiai jellemzőkről, építészeti kialakításról, a közterületről közvetlenül látható homlokzatok szín-, és anyaghasználatáról,
d) a kérelem ÉTDR azonosító kódját,
e) reklámelhelyezés ábrázolása, rendeltetés meghatározása, rövid műszaki leírás a különböző védettségek bemutatásával, a telepítésről és az építészeti kialakításról.
4. §
A Polgármester a településképi véleménye kialakításához az 1. melléklet-ben az építési tevékenységeknél meghatározottak szerint a városi főépítész (a továbbiakban: Főépítész), vagy a Tervtanács szakmai véleményét kéri ki, a kérelem beérkezését követően haladéktalanul.
5. §
Amennyiben a Polgármester településképi véleménye kialakításához a 4. § szerint a Tervtanács szakmai véleményét kell kikérni, a Tervtanács 18. § (5) bekezdésében meghatározott ülése előtt legalább 5 munkanappal kell a vélemény iránti kérelmet és a mellékletét képező építészeti-műszaki dokumentációt benyújtani és ahhoz az ÉTDR-tárhelyen a Polgármesternek hozzáférést biztosítani. A dokumentációhoz az érintett szakértő, illetve szakhatóság és más érintett részére is hozzáférést kell biztosítani.
6. §
A véleményezési eljárás során a Kormányrendelet 21. § (3) bekezdésében, valamint a településrendezési és az építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendeletben foglaltak szerint vizsgálni kell, hogy az építészeti-műszaki tervdokumentáció:
a) a telepítéssel, megjelenéssel és az illeszkedéssel kapcsolatban:
aa) megfelelően veszi-e figyelembe a kialakult, vagy átalakuló környező beépítés adottságait, rendeltetésszerű használatának és fejlesztésének lehetőségeit,
ab) nem korlátozza-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok benapozását, vagy az építmények kilátását,
ac) több építési ütemben megvalósuló új beépítés, vagy meglévő építmények bővítése esetén biztosított lesz-, vagy marad-e az előírásoknak és az illeszkedési követelményeknek megfelelő további fejlesztés, bővítés megvalósíthatósága, és a beépítés javasolt sorrendje megfelel-e a rendezett településképi követelményeknek.
b) az alaprajzi elrendezéssel kapcsolatban:
ba) az alaprajz – a tervezett rendeltetés és az azzal összefüggő használat sajátosságaiból eredően – nem korlátozza-e, vagy zavarja-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű használatát,
bb) az alaprajzi megoldások nem eredményezik-e az épület tömegének, vagy homlokzatainak településképi szempontból kedvezőtlen megjelenését.
c) az épület homlokzatának és tetőzetének kialakításával kapcsolatban:
ca) azok építészeti megoldásai megfelelően illeszkednek-e a kialakult, vagy a településrendezési eszköz szerint átalakuló épített környezethez,
cb) a homlokzat tagolása, a nyílászárók kiosztása összhangban vannak-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival,
cc) megfelelő-e a rendeltetéssel összefüggő reklám- és információs berendezések elhelyezése és kialakítása,
cd) a terv városképileg megfelelő megoldást tartalmaz-e az épület gépészeti és egyéb berendezései, tartozékai elhelyezésére,
ce) a tetőzet kialakítása – különösen hajlásszöge és esetleges tetőfelépítményei – megfelelően illeszkedik-e a domináns környezet adottságaihoz.
d) a határoló közterülettel való kapcsolatban a közterülethez közvetlenül kapcsolódó szint alaprajzi kialakítása és ebből eredő használata:
da) korlátozza-e a közúti közlekedést és annak biztonságát,
db) korlátozza-, vagy zavarja-e a gyalogos és a kerékpáros közlekedést és annak biztonságát,
dc) megfelelően veszi-e figyelembe a közterület adottságait és esetleges berendezéseit, műtárgyait, valamint növényzetét, továbbá
dd) ebből eredően a terv megfelelő javaslatokat ad-e az esetleg szükségessé váló – a közterületet érintő – beavatkozásokra,
de) az esetleg a közterület fölé benyúló építményrészek, szerkezetek és berendezések milyen módon befolyásolják a közterület használatát, különös tekintettel a meglévő, vagy a telepítendő fás szárú növényekre.
7. §
A Polgármester településképi véleménye a kérelemhez benyújtott és a Polgármesteri Hivatal által záradékolt tervdokumentációval együtt egy évig érvényes.
3. Településképi bejelentési eljárás
8. §
A Polgármester településképi bejelentési eljárást (a továbbiakban: bejelentési eljárás) folytathat le az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 30/D.§-a szerint, a Kormányrendelet 23. §-a, 24. §-a és 25. §-a szerinti, e rendelet 2. mellékletben meghatározott építési engedély nélkül végezhető építési tevékenységek, reklám és reklámhordozó elhelyezések, továbbá az építmények rendeltetése megváltoztatásának esetében.
9. §
A bejelentési eljárást a 4. melléklet szerinti 1 példány papíralapú bejelentéssel és digitális adathordozó melléklettel lehet kezdeményezni a Szigetvári Polgármesteri Hivatalban. Az eljárás illetéke az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 29.§ (1) bekezdés alapján 3000 Ft.
10. §
(1) A bejelentésnek tartalmaznia kell a Kormányrendelet 23. § (2) - (3) bekezdésében foglaltakon kívül az építési tevékenységgel érintett ingatlan tulajdonosainak teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozatát arról, hogy a bejelentett tevékenység elvégzéséhez hozzájárulnak, azzal egyetértenek.
(2) A kérelemhez mellékelt műszaki tervrajz csak az adott ügy elbírálásához szükséges és értelmezhető léptékű lehet.
(3) A rendeltetési mód változás, a reklám és reklámhordozó elhelyezés tárgyában benyújtott bejelentéshez az (1) bekezdésben foglaltakat és csak a beavatkozással érintett változásokat feltüntető rajzi mellékleteket kell csatolni.
(4) Reklám és reklámhordozó közterületi elhelyezése tárgyában benyújtott bejelentéshez mellékelt helyszínrajz a közműszolgáltatókkal dokumentáltan egyeztetett és M=1:500 léptékű lehet.
11. §
(1) A Polgármester tervezett építési tevékenység vagy rendeltetésváltoztatás tudomásul vételét tartalmazó igazolása – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – annak kézhezvételét követő 1 évig érvényes. Az igazolás érvényességének lejárta előtt – a bejelentő kérésére – legfeljebb 1 alkalommal 1 évre meghosszabbítható akkor, ha az arra vonatkozó jogszabályok változatlanul hatályban maradtak. Az érvényét vesztett igazolást követően végzett építési tevékenység esetében a 12. §-ban foglaltak szerint kell eljárni.
(2) A Polgármester tervezett reklám és reklámhordozó elhelyezés tudomásul vételét tartalmazó igazolása a reklám rendeltetésétől függően, de legfeljebb 5 évig terjedő érvényességi időre adható ki. Az igazolás a kérelemhez benyújtott és a záradékolt tervdokumentációval együtt érvényes.
12. §
(1) A bejelentésben meghatározott munka a polgármesteri igazolás 11. §-ban meghatározott érvényességi ideje alatt végezhető el.
(2) Amennyiben az igazolás érvényességi ideje alatt a bejelentésben meghatározott tevékenységet nem kezdték meg vagy nem fejezték be, akkor a tevékenység csak egy újonnan lefolytatott bejelentési eljárás alapján kiadott igazolással folytatható, annak érvényessége alatt.
13. §
A településképi bejelentési kötelezettség elmulasztása, valamint a településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése esetén a Polgármester a magatartás elkövetőjével szemben 50.000 forintig terjedő eljárási bírságot szabhat ki és településképi kötelezési eljárást indíthat.
14. §
A Polgármester településképi bejelentési eljárásban hozott és a 13. §-ban meghatározott eljárási bírságot kiszabó döntésével szembeni fellebbezést a döntés kézbesítésétől számított 15 napon belül a Szigetvár Város Önkormányzata Képviselő-testületéhez címzett, de Szigetvár Város Polgármesteréhez benyújtandó 5.000,- Ft összértékű illetékbélyeggel ellátott fellebbezéssel lehet élni.
4. Településképi kötelezési eljárás
15. §
A Polgármester az Étv. 29. § (6) bekezdése szerint településképi kötelezés formájában önkormányzati hatósági döntéssel elrendelheti
a) a reklámok, reklámhordozók megszüntetését, ha
aa) a polgármesteri igazolás 11. § (2) bekezdése szerinti érvényességi ideje lejárt,
ab) a településképet rontja, méreténél és elhelyezésénél fogva nem illeszkedik a környezetéhez, a helyi építési szabályzattal ellentétes,
ac) állapota, állékonysága nem biztonságos,
ad) megjelenése idejétmúlt vagy félrevezető.
b) a helyi építészeti értékvédelemmel összefüggő felújítási, átalakítási vagy bontási kötelezettségek teljesítését, ha a védett objektum
ba) állékonysága az élet- és közbiztonságot veszélyezteti,
bc) a városképi megjelenése a településképet rontja,
bd) rendeltetésének nem megfelelő használata zavarja az értékek bemutathatóságát.
c) a szabályozási terven jelölt terület-felhasználástól eltérő területhasználat megszüntetését.
16. §
(1) A Polgármester a településképi kötelezési eljárásában előzetesen – határidő tűzésével – felhívja az érintetteket a kötelezés tárgyát képező tevékenyég elvégzésére.
(2) A településképi kötelezési eljárásban hozott döntésben meghatározott kötelezettségek megszegése, vagy a döntésvégrehajtásának elmulasztása esetén a magatartás elkövetőjével szemben 50.000 forintig terjedő eljárási bírság szabható ki.
(3) A Polgármester településképi kötelezési eljárásában hozott és a 16. § (2) bekezdésében meghatározott eljárási bírságot kiszabó döntésével szemben a fellebbezést a döntés közlésétől számított 15 napon belül a Szigetvár Város Önkormányzata Képviselő-testületéhez címzett, de Szigetvár Város Polgármesteréhez benyújtandó 5.000,- Ft összértékű illetékbélyeggel ellátott fellebbezéssel lehet élni.
5. Tervtanács működtetése
17. §
Szigetvár Város Önkormányzata a település, a települési környezet és az épített környezet alakítását és védelmét szolgáló településrendezési, valamint építészeti-műszaki tervek szakszerűségének és magas színvonalának elősegítése érdekében, valamint a jogszabályok összehangolt érvényre jutásának ellenőrzése céljából Tervtanácsot hoz létre és működtet.
18. §
(1) A Tervtanács elnökből, és tagokból áll, akik szavazati joggal rendelkeznek. Az ülést a Tervtanács elnöke hívhatja össze. Az üléseken – szavazati jog nélkül – részt vesznek a szükség szerint felkért szakbírálók (opponensek) és az eseti meghívottak.
(2) A Tervtanács elnöke a Főépítész, aki a Tervtanács munkáját vezeti. A Tervtanács elnökének munkáját az általa – a Polgármesterrel történt konzultáció után – kiválasztott, szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkező, tervtanácsi szakmai titkár segíti.
(3) A Tervtanács tagjait a helyileg illetékes szakmai kamarák, az építésügyben érdekelt szakmai, társadalmi, civil szervezetek, a szakterületileg érintett felsőoktatási intézmények által delegált személyek közül a Polgármester javaslatára a Főépítész kéri fel 4 évi időtartamra.
(4) A Tervtanács ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni minden alkalommal az elsőfokú építési hatóság képviselőjét, valamint a tervezőt, az adott ügy tárgyalására pedig az érdekelt államigazgatási és érdekképviseleti szervek képviselőit. Az érintettek részére a kérelem mellékletét képező dokumentációhoz a Tervtanács ülése előtt 3 nappal hozzáférést kell biztosítani.
(5) A Tervtanács eseti jelleggel ülésezik, melyen megtárgyalja az ülés előtt legalább 8 nappal benyújtott terveket.
(6) A tervtanácsi szakmai véleményezés előtt a Tervtanács egyszeri alkalommal konzultációs lehetőséget biztosít előre egyeztetett időpontban, amelyre az adott ügy elbírálásához szükséges dokumentációt kell bemutatni.
19. §
A Tervtanács működési rendjét tartalmazó Szervezeti és Működési Szabályzatot a Tervtanács elnökének javaslata alapján a Képviselő-testület fogadja el.
20. §
A Tervtanács működési költségeit Szigetvár Város Önkormányzata biztosítja, melynek előirányzatát a költségvetésben kell megtervezni.
21. §
A Tervtanács titkárát és a Tervtanács tagjait tervtanácsi ülésenként 10.000 Ft tiszteletdíj, a szakbírálókat dokumentációnként 10.000 Ft szakértői díj illeti meg, kivéve a Tervtanács elnökét, aki városi főépítészként feladatkörében eljárva vesz részt a Tervtanács ülésein.
6. Záró rendelkezések
22. §
(1) E rendelet 2015. április 15. napján lép hatályba.
(2) E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.
(3) E rendelet a belső piaci szolgáltatások szabályairól szóló Európai Parlament és Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.
Szigetvár, 2015. április 10.
Dr. Vass Péter Csökliné dr. Valler Mária
polgármester aljegyző
A 17/2015. (IV.13.) önkormányzati rendeletet 2015. április 13-án kihirdetem.
Csökliné dr. Valler Mária
aljegyző