Kéked Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (II.16.) önkormányzati rendelete

a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2022. 02. 28

Kéked Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (II.16.) önkormányzati rendelete

a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról1

2015.03.01.

Kéked Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. §. (1) bekezdés, 25. §. (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. §. (1) bekezdés b.) pontjában, ugyanezen §. (3) bekezdésében, 45. §. (1) és (3) bekezdéseiben, 48. §. (4) bekezdésében, 58/B. §. (2) bekezdésében és 132. §. (4) bekezdés g.) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. §. (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet célja

1. § .

E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza – a magasabb szintű jogszabályok figyelembevételével – a településen, a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátások helyi formáit, igénybevételük szabályait, valamint az ellátásokra való jogosultság feltételeit, érvényesítésének garanciáit, folyósításuk és ellenőrzésük szabályait.
2. A rendelet hatálya

2. §

.

A rendelet hatálya kiterjed Kéked község illetékességi területén élő a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 3. §. (1)-(3) bekezdésében foglalt személyekre és hajléktalanokra.
3. Értelmező rendelkezések

3. §

.

1. E rendelet alkalmazásában:
2. elemi kár: kizárólag életvitelszerűen lakott lakóépületet érintő tűz, jégeső, árvíz, belvíz, fagy, hó, jég- és széltörés, vihar, villámcsapás, földrengés okozta elemi csapás,
3. közeli hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. §. (1) bekezdés 1.pontja,
4. tartósan beteg: akinek részére krónikus betegségére tekintettel legalább 2 féle rendszeres gyógyszer szedése lett előírva és előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb időtartamban tartós gondozást igényel, vagy emelt családi pótlékban részesül és előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb időtartamban tartós gondozást igényel,
5. súlyos fogyatékos az, aki a Szoctv. 41. §. (3) bekezdés a) pontjában foglaltaknak megfelel.
6. A jövedelem, vagyon, család, egyedül élő, egyedülálló, különélő és háztartás fogalmakra a Szoctv. 4. §. (1) bekezdésében meghatározottak az irányadók.

4. Az ellátások formái

4. §

.

7. A képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi pénzbeli ellátásokat állapíthatja meg:
8. települési támogatás,
9. rendkívüli települési támogatás,
10. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjtámogatás.
11. A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi természetbeni ellátásokat állapíthatja meg:
12. támogatás,
13. rendkívüli települési támogatás,
14. köztemetés.

5. Hatásköri szabályok

5. §

.

15. A Képviselő-testület hatáskörébe tartozik az
16. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj elbírálása, felülvizsgálata, visszavonása, megtérítésére való kötelezése,
17. Köztemetés elrendelése, megtérítésére való kötelezés és a megtérítési kötelezettség alóli mentesítés.

18. FEJEZET

AZ EGYES PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK

1. Rendkívüli települési támogatás

6. §

.

1. Rendkívüli település támogatás a Szoctv. 45. §. (3) és (4) bekezdéseiben előírt esetekben adható.
2. A Szoctv. 45. §. (4) bekezdéseiben foglaltakon túl nem várt többletkiadásnak minősül különösen
3. alapfokú vagy középfokú oktatási intézményben tanuló gyermek beiskolázása,
4. közgyógyellátásra nem jogosult gyermek akut megbetegedéséből adódó gyógyszereinek kiváltása,
5. amennyiben a kérelmező családjában minimum két tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos személyt ápolnak,
6. tüzelő beszerzése, illetve fűtési költségekhez kapcsolódó kiadás, amennyiben a kérelmező ilyen jogcímen lakásfenntartásra biztosított települési támogatásban nem részesül,
7. elemi kár.

7. §

.

8. A rendkívüli települési támogatás minimális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10%-a, maximális mértéke a (2)-(3) bekezdésben foglaltak kivételével az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 60%-a.
9. Elemi kár esetén a támogatás maximális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszöröséig terjedhet.
10. Temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás összege alkalmanként a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 10%-a. A helyben szokásos, legolcsóbb temetés költsége 2015. évben 150.000.-Ft.

8. §

.

11. Rendkívüli települési támogatás állapítható meg a (2) bekezdésben foglalt kivételtől eltekintve annak a kérelmezőnek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetében 250%-át.
12. Rendkívüli települési támogatás állapítható meg, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetében 250%-át
13. alapfokú vagy középfokú oktatási intézményben tanuló gyermeke beiskolázására, vagy
14. ha a kérelmező családjában minimum két tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos személyt ápol, vagy
15. elemi kárt szenvedett.
16. Rendkívüli települési támogatás évente legfeljebb kétszer adható ugyanazon személynek (családnak).

1. §

.

17. Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatásra jogosult az eltemettető, ha a temetés költségei nem haladják meg a helyben elismert legolcsóbb temetés 120%-át, és az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg
18. családjában az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át,
19. egyedül élő személy esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 280%-át.
20. Nem állapítható meg temetési költségek finanszírozása érdekében rendkívüli települési támogatás,
21. annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. CLX. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesült,
22. amennyiben az elhunyt eltemetéséről az önkormányzat köztemetés formájában gondoskodott.
(3) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről – kérelmező nevére – kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, valamint a 17. §. szerinti jövedelemigazolást.
23. Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az arról szóló határozat számával együtt a halotti anyakönyvi kivonatra, valamint a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell adni.
2. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj

10. §

.

1. A „Bursa Hungarica” Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat keretében ösztöndíj állapítható meg annak a pályázatát határidőben benyújtó és a benyújtás időpontjában a településen bejelentett lakóhellyel rendelkező pályázónak, aki megfelel a „Bursa Hungarica” Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerre vonatkozó Általános Szerződési Feltételekben meghatározott előírásoknak.
2. Az ösztöndíjra való jogosultság megállapítása szempontjából szociálisan rászorulónak kell tekinteni azt a pályázót, akinek az egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át. Amennyiben a gyermeket egyedülálló szülő, vagy más törvényes képviselő gondozza, vagy ha a pályázóval egy háztartásban igazoltan tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személy van, a szociális rászorultság akkor állapítható meg, ha a háztartás egy főre jutó nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180%-át.
3. Előnyben részesül a fenti feltételeknek megfelelő azon pályázó:
4. akinél a vele egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-át,
5. árva, vagy félárva,
6. akinek szülei elváltak, vagy különváltan élnek,
7. akinek családjában munkanélküli van,
8. aki tartós beteg, vagy fogyatékossággal élő, illetve családjában tartósan beteg, vagy rokkant személy van,
9. aki gyermeket nevel,
10. akinek családjában lévő eltartották száma három, vagy annál több.

11. §

.

11. Az ösztöndíj időtartamát és az egyéb feltételeket a mindenkori pályázati felhívás tartalmazza, melyet a Képviselő-testület hagy jóvá.
12. A felsőoktatási intézménybe jelentkezők szociális rászorultságát a Képviselő-testület évente egyszer köteles felülvizsgálni.
13. Az Önkormányzat által folyósított ösztöndíj havi összege a pályázó általános szociális helyzetétől függően 1.000.-Ft-5.000.-Ft összegig terjedhet. Az ösztöndíj támogatás összegének megállapításánál a 12. §. (3) bekezdésben foglalt feltételeket kell figyelembe venni.
14. Az önkormányzat által megítélt ösztöndíj visszavonásra kerül, a visszavonásról hozott határozat meghozatalát követő tanulmányi félévtől, ha
15. a „B” típusú ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn, illetve a szociális rászorultság évenkénti felülvizsgálatánál nem működik együtt az önkormányzattal,
16. a támogatásban részesített „A” és „B” típusú pályázó elköltözik a település önkormányzatának illetékességi területéről.
17. Az ösztöndíj elnyerésére beadott pályázatok elbírálása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik. A Képviselő-testület döntése ellen fellebbezésnek helye nincs.

12. §

.

18. A pályázónak a saját és vele egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelméről szóló igazoláson túl a szociális rászorultság igazolására csatolni kell:
19. amennyiben a szülők elváltak, jogerős bírósági ítélet másolat,
20. több eltartott esetén iskola, óvodalátogatási igazolásokat,
21. amennyiben a pályázó árva, félárva, halotti anyakönyvi kivonat másolatát, árvaellátást megállapító határozatot,
22. amennyiben gyermeket nevel, születési anyakönyvi kivonatot,
23. állami gondozott, gyámolt esetén gyámhivatal határozatát, bíróság ítéletét,
24. igazolást tartós betegségről, határozatot rokkantság, fogyatékosság megállapításáról,
25. munkanélküliség esetén a Munkaügyi Központ igazolását,
26. vállalkozó esetén Nemzeti Adó- és Vámhivatal igazolást előző évi jövedelméről.
27. Az a pályázó, aki családban nevelkedett és a pályázat benyújtását megelőző egy éven belül lakcímet és családi státuszt változtatott, köteles csatolni a szülők jövedelméről szóló igazolásokat abban az esetben is, ha nyilatkozatuk szerint külön háztartásban élnek. A szociális rászorultság megállapítása a becsatolt igazolások figyelembe vételével történik.
3. Köztemetés

13. §

.

1. A köztemetés elrendelésének feltételeit a Szoctv. 48. §-a tartalmazza.
2. A polgármester javaslatára a Képviselő-testület a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól a Szoctv. 48. §. (3) bekezdése b.) pontja fennállása esetén, amennyiben az eltemettetésre kötelezett személy vagyonnal nem rendelkezik
3. a teljes összeg visszafizetésére részletfizetést engedélyezhet, vagy az 50%-át elengedheti, ha az eltemettetésre kötelezett személy
1. egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, vagy
2. családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át,
3. 50%-át elengedheti és a fennmaradó 50% megfizetésére részletfizetést engedélyezhet, ha az eltemettetésre kötelezett személy
4. egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, vagy
5. családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
III. Fejezet

ÁLTALÁNOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK

Támogatási kérelmek benyújtásának szabályai

14. §

.

6. Az e rendeletben szabályozott szociális ellátások iránti kérelmet év közben folyamatosan a Közös Önkormányzati Hivatalhoz lehet benyújtani.
7. Temetési költségekre tekintettel rendkívüli települési támogatás iránti kérelem kizárólag a temetést követő 2 hónapon belül nyújtható be.
8. A kérelmező kérelmét ezen rendeletben meghatározott feltételek hiteles igazolására alkalmas bizonylatokkal köteles ellátni. Amennyiben a kérelmező a kérelmet, illetve annak mellékleteit a hiánypótlásra történő felszólítás ellenére sem egészíti ki, illetve nem csatolja, az eljárást meg kell szüntetni.
9. A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a közös háztartásban élők vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni. A havi rendszeres jövedelmet hivatalos igazolásokkal kell igazolni.
10. A havi rendszerességgel biztosított települési támogatás iránt benyújtott kérelemhez minden esetben csatolni kell a kérelmező és családja jövedelmére vonatkozó igazolásokat, valamint a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot.

15. §

.

A jövedelem igazolására szolgáló iratok különösen

11. a rendszeres pénzellátás esetén a pénzellátás folyósításának igazolószelvénye – nyugdíjszerű ellátás esetében az összesítő -, illetve megállapító határozata, feltéve, hogy azt más szerv állapította meg és folyósítja,
12. a foglalkoztatottaknál a kérelem benyújtását megelőző hónapról szóló munkáltató által kiállított hivatalos nettó kereseti kimutatás,
13. az egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok tagjai esetében az állami adóhatóság igazolása és a kérelmező nyilatkozata,
14. a tartósan beteg, illetve fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolás,
15. a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolása a tanulói, vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,
16. álláskereső esetén az álláskeresési ellátásról, vagy a regisztrálás tényéről, a munkaügyi központ illetékes kirendeltsége által kiadott igazolás, határozat.

16. §

.

17. Annak igazolására, hogy
18. a szülő gyermekét egyedül neveli, bontóperi vagy gyermekelhelyezésről szóló jogerős bírósági ítélet, gyermektartásdíj c) pont szerinti igazolása,
19. a kérelmező háztartásában gyámhatóság által ideiglenesen elhelyezett, vagy gyámrendelés alapján eltartott gyermek él, a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott jogerős bírósági és gyámhatósági határozat,
20. gyermektartásdíjban részesül, a gyermektartásdíjat megállapító jogerős bírósági ítélet, bíróság által jóváhagyott egyezség, vagy ez irányú bírósági eljárás megindításáról szóló okirat, vagy amennyiben – a tartásdíj fizetésére kötelezett nem fizet – végrehajtásról, illetve állam általi megelőlegezésről szóló igazolás,
21. a lakásban való tartózkodás milyen jogcímen történik hiteles tulajdoni lap, bérleti szerződés másolata,
22. a kérelmező által lakott lakás, mely évben épült, hiteles tulajdoni lap, vagy építéshatósági szakvélemény csatolása szükséges.
23. Havi rendszerességgel szedett gyógyszernek minősülnek a terápiás jelleggel, valamint szakorvosi javaslatra rendelt gyógyszerek, különösen a krónikus betegségre tekintettel felírt gyógyszerek.

Szociális ellátások megállapításával, kifizetésével kapcsolatos szabályok

17. §

.

24. A Képviselő-testület a szociális ellátásra való jogosultság elbírálása során a Szoctv. 8. §-ában foglaltakat figyelembe véve jár el.
25. A Közös Önkormányzati Hivatal, valamint a Családsegítő Szolgálat az igénylő személy vagyoni, szociális, egészségügyi, lakás, vagy egyéb körülményeinek tisztázására helyszíni szemlét tarthat, az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatokat és a megállapításokat környezettanulmányban rögzíti.
26. Az eljárás során felhasználható más hatóság, illetőleg család- és gyermekvédelemmel foglalkozó más szerv, vagy személy által készített környezettanulmány is, feltéve, hogy elkészítése óta egy hónap még nem telt el.

18. §

.

27. Havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra való jogosultságot a kérelem benyújtásának napját követő hónap első napjától egy évre kell megállapítani.
28. A rendelet alkalmazása során, az öregségi nyugdíj legkisebb összege változásának időpontjával változnak a szociális juttatások összegei is. Ilyen esetben a támogatások összegének változásáról nem kell külön határozatot hozni.

19. §

.

29. A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatást utólag, a tárgyhót követő hónap 5. napjáig, a rendkívüli települési támogatást a határozat jogerőre emelkedését követő 5 napon belül kell folyósítani.
30. A települési támogatás folyósítása postai úton, banki átutalással, vagy házi pénztári kifizetéssel történik.
31. A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj támogatás önkormányzati részének utalása és az ösztöndíj folyósítása az Általános Szerződési Feltételekben foglaltak szerint történik.

Ellenőrzés, felülvizsgálat

20. §

.

32. A hatáskör gyakorlója jogosult a megállapított segély/támogatás feltételeinek és felhasználásának ellenőrzésére.
33. Amennyiben a segélyben/támogatásban részesülő az 1993. évi III. törvényben és a jelen rendeletben meghatározott feltételekkel nem rendelkezik, vagy azok megsértésével nyújtott szociális ellátást vesz igénybe, az 1993. évi III. tv. 17. §-ában foglalt jogkövetkezmények terhelik.

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

21. § Az önkormányzat a szociálisan rászorultak részére a személyes gondoskodást nyújtó ellátások keretén belül az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés.

Étkeztetés

22. § (1) Az önkormányzat a szociális étkeztetési feladatokat az Abaújvári Szociális Étkeztetés Alapszolgáltatási Társulás keretén belül látja el.

(2) Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjat az Szt. 114. § (2) bekezdése meghatározott személy köteles megfizetni.

(3) Az étkezés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.

(4) Étkeztetés szempontjából szociálisan rászorult személynek kell tekinteni, azt aki

a) a 62. életévét betöltötte, vagy
b) egészségi állapota tartósan megromlott:
ba) munkaképességét legalább 50 %-ban elvesztette,
bb) fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
c) jövedelemmel nem rendelkező egyedülálló, akinek tartásra köteles és képes hozzátartozója nincs,
d) hajléktalansága
miatt nem képes az (2) bekezdés szerinti étkezésről más módon gondoskodni.
(5) Étkezésre jogosultság feltételeinek a megállapításánál a Szt. 62. § (1) bekezdésében foglalt az irányadó.

Házi segítségnyújtás

23. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtást az Szt. 63. §-a alapján Abaúj – Hegyközi Gyermekjóléti- és Szociális Alapszolgáltatási Körzet keretein belül igény szerint térítésmentesen biztosítja.

Családsegítés

24. § (1) Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatait társulásban látja el, önálló családsegítő szolgálat működtetésével, melynek neve: Abaúj – Hegyközi Gyermekjóléti- és Szociális Alapszolgáltatási Körzet.

(2) A családsegítő szolgálat az egyén és család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.

(3) A családsegítő szolgálat ellátja a szociális törvényben rögzített feladatokat.

34. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

25. §

.

35. Ezen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba, azzal, hogy a hatályba lépés napján már benyújtott, de el nem bírált kérelmek esetében is ezen rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.
36. Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat 10/2013. (XII. 05.) számú rendelete.
A rendelet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
1

Az önkormányzati rendeletet a Kéked Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (II. 28.) önkormányzati rendelete 10. §-a hatályon kívül helyezte 2022. március 1. napjával.