Mogyoróska Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (II.25.) önkormányzati rendelete
az egyes szociális ellátásokról
Hatályos: 2015. 03. 01- 2020. 05. 28Mogyoróska Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (II.25.) önkormányzati rendelete
az egyes szociális ellátásokról
2015-03-01-tól 2020-05-29-ig
Mogyoróska község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. Cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.Cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásoktól szóló 1993.évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 26. § -ában, 32. § (1) bekezdésében, 45 .§ (1) bekezdésében, valamint a 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997.écvi XXXI. törvény 18. (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
A rendelet célja
1. §
E rendelet célja, hogy meghatározza a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében biztosított egyes szociális ellátások rendszerét, igénybevételük feltételeit és módját.
A rendelet hatálya
2. §
A rendelet hatálya kiterjed Mogyoróska község település közigazgatási területén élő, az Sztv. 3. § (1) - (4) bekezdéseiben meghatározott személyekre.
3. §
(1) Az e rendeletben meghatározott szociális feladat– és hatásköröket a Képviselő-testület
az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez nyújtott települési támogatási ügyekben a polgármesterre, ruházza át.
(2) Az e rendelet 16. § és 17.§ szabályozott személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátás esetében hatáskörét az Abaúj-Hegyközi Többcélú Kistérségi Társulásra ruházza át.
II. Fejezet
Eljárási rendelkezések
4. §
E rendelet alkalmazása során a szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésére a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló, 2004. évi CXL tv. (a továbbiakban: Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni, az Sztv.-ben meghatározott eltérésekkel.
5. §
A szociális ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények - pld. anyagi, jövedelmi helyzetének - megváltozásáról köteles - a változást követő 15 napon belül – a Telkibányai Közös Önkormányzati Hivatal Fonyi Kirendeltségénél (a továbbiakban: “Hivatal”) bejelenteni.
6. §
(1) A szociális ellátások iránti - a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet melléklete szerinti, az igényelt ellátás típusának megfelelő - kérelmet, valamint vagyonnyilatkozatot, és egyéb iratot, a jövedelem-igazolással együtt – a Hivatalnál kell benyújtani, de az ellátások hivatalból is megállapíthatóak.
Az e rendelet 15. § -ban meghatározott szociális alapszolgáltatás iránti kérelmet Mogyoróska község Önkormányzat Hivatalához míg a 16.§ és a 17.§-ban foglalt szociális alapszolgáltatások iránti kérelmet az Abaúj-Hegyközi Gyermekjóléti és Szociális Alapszolgáltatási Körzet (a továbbiakban együtt. Intézmény) vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni, a jogszabály által előírt formanyomtatványon.
(2) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmezőnek igazolnia kell:
a.) a kérelmező által igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat,
b.) az Szt. 18. § a.) - k.) pontjában szereplő adatait, továbbá
c.) a jövedelmet igazoló dokumentumokat.
(3) Halaszthatatlan, rendkívüli körülmény bekövetkezése, fennállása esetén a kérelmező az igazolásokat utólag is benyújthatja.
(4) A jogosultság megállapításakor a jövedelemvizsgálat során az Sztv. 10. § (2) – (5) bekezdéseiben foglaltak szerint kell eljárni.
7. §
(1) A szociális ellátások biztosítását megelőzően a kérelmező vagyoni, szociális és lakáskörülményeiről - szükség esetén - a Hivatal, meghatározott szociális alapszolgáltatások tekintetében az Intézmény környezettanulmányt készít.
(2) Nem kell környezettanulmányt felvenni, ha a kérelmező életkörülményei a Hivatal, illetve a meghatározott szociális alapszolgáltatások tekintetében az Intézmény előtt ismertek.
(3) Amennyiben a kérelmező a 6. §-ban foglalt kötelezettségeinek nem tesz eleget a megadott határidőre, a szükséges környezettanulmány felvételét nem teszi lehetővé, kérelmét el kell utasítani.
8.§
(1) Ha a pénzbeli és természetben nyújtott ellátásra vonatkozó igényt jogerősen megállapítják, az ellátás a kérelem benyújtásától esedékes, kivétel azon ellátások esetében, ahol törvény vagy Kormányrendelet e rendelettől eltérően mást ír elő.
(2) A megállapított pénzbeli ellátások 5 napon belül kerülnek kifizetésre, míg a rendszeres szociális támogatásokat - havonta utólag - minden hónap 5. napjáig kell kifizetni a jogosult részére, melyről a jegyző gondoskodik.
(3) A Képviselő-testület a szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.
Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése
9. §
A jogosulatlanul igénybe vett, e rendeletben meghatározott szociális ellátás megszüntetése és visszafizetése tekintetében az Sztv. 17. §-ban meghatározott rendelkezések az irányadóak azzal, hogy a Képviselő-testület – méltányosságból – csak annak az összegnek a megtérítését engedheti el, illetőleg csökkentheti, amelyet saját pénzalapja terhére fedezett. E méltányosság csak akkor gyakorolható, ha a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné a teljes mértékű visszafizetési kötelezettség teljesítése.
III. fejezet
I. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások
Települési támogatás
10. §
(1) A Képviselő-testület, létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt.
(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.
(4) A települési támogatás vásárlási utalvány formájában is kiadható.
(5) A települési támogatás egy naptári éven belül egy háztartásban élő családnak legfeljebb két alkalommal adható.
11. §
Települési támogatás temetés költségek viseléséhez
(1) Települési támogatás temetési költségekhez való hozzájárulás formájában is nyújtható. Az önkormányzati segélyt annak a személynek lehet megállapítani, aki az elhunyt eltemettetéséről gondoskodott, de arra nem volt köteles, illetve tartásra köteles hozzátartozó esetén akkor, ha a temetési költségek viselése a saját, illetve a családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) Települési támogatásra jogosult a településen lakóhellyel rendelkező eltemettető jövedelmi helyzetétől függetlenül..
(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét a képviselő-testület az Önkormányzat éves költségvetésről szóló rendeletében állapítja meg.
(4) A temetési segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 25 %-a.
(5) A segély iránti kérelmet a Hivatalnál lehet benyújtani.
A kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről szóló – a kérelmező, vagy a vele azonos lakcímen élő, közeli hozzátartozója nevére kiállított – eredeti számlát.
(6) Az (5) bekezdésben meghatározott számlákat a kérelmező részére vissza kell adni. A megállapított segély összegét - vagy a kérelem elutasításának tényét -, illetve a határozat számát a számlára rá kell vezetni.
(7) Nem állapítható meg a segély annak, aki a kérelmet a temetést követő 60 napon túl terjesztette elő.
(8) Ha a kérelmező szociális körülményei indokolttá teszik, a segély a temetés költségeinek kifizetésére előre is folyósítható. Ilyen esetben a kérelemhez igazolást kell csatolni a várható költségekről. A temetést követő 30 napon belül a kérelmező köteles a költségeket igazoló számláit benyújtani.
IV. Fejezet
12. §
Szociális földprogram
(1) A szociális földprogram célja a szociálisan támogatásra szorulók kistermelői munkájának lehetővé tétele, a szociális problémák enyhítése, a szociálisan nehéz helyzetbe került, kisnyugdíjas családok megélhetési gondjainak enyhítése. A programban résztvevők támogatása pályázat útján elnyert központi, illetve önkormányzati szociális költségvetési keretből valósítható meg.
(2) Az ellátásra az jogosult, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, de különösen:
- az aki házi gondozásban részesül,
- a tartósan munkanélküliek rendszeres szociális segélyben részesülők,
- a jövedelemmel nem rendelkezők,
- az álláskeresési járadékban részesülők,
- a közhasznú, közcélú foglalkoztatásban részesülők.
-
(3) Kivételes méltányosságból megállapíthatóak a szociális földprogram keretében nyújtott támogatások, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem a (2) bekezdésben meghatározott jövedelmet meghaladja, de a család szociális helyzete a támogatást indokolja.
(4) A szociális földprogram keretében nyújtott természetbeni támogatások:
a) burgonya termesztés esetén a termesztéssel kapcsolatos összes gépi munka térítésmentes elvégzése, vetőmag és vegyszer térítésmentes biztosítása.
b) napos –és előnevelt csirke, kacsa, tojótyúk stb.
c.) sertés, kecske, szarvasmarha, birka
(5) A (4) bekezdésben meghatározott természetbeni szociális juttatások mértéke nem haladhatja meg az 1.200 négyzetméter mezőgazdasági művelésre alkalmas földterületet.
(6) Ha az ellátásra jogosult a föld művelésével kapcsolatos kötelezettségeinek nem tesz eleget, akkor 1 évig nem veheti igénybe ezt a támogatási formát.
(7) A szociális földprogram szakmai előkészítésében és lebonyolításában a falugazda és szaktanácsadó is közreműködik. A program szakmai és pénzügyi lebonyolításáért – mint programkoordinátor – a polgármester felelős.
(8) A programban aktívan résztvevő, életminőségének javításáért maga is tenni akaró, halmozottan hátrányos helyzetű személyek plusz jövedelemre tesznek szert, azáltal, hogy az általuk megtermelt zöldséget, burgonyát, húst saját élelmezési célra vagy értékesítésre használhatják fel.
(9) A szociális földprogram szakmai előkészítésében és lebonyolításában a falugazda és szaktanácsadó is közreműködik. A program szakmai és pénzügyi lebonyolításáért – mint programkoordinátor – a polgármester felelős.
(10) A Szociális Földprogram Szervezeti és Működési Szabályzatát e rendelet 1.sz. függeléke tartalmazza.
V. Fejezet
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
Az ellátások formái
13. §
(1) Az Önkormányzat a személyes gondoskodás keretében az alábbi szociális alapellátási formákat biztosítja:
a.) falugondnoki szolgáltatás
b.) étkeztetés,
c) házi segítségnyújtás,
d.) családsegítés,
(2) Az önkormányzat az (1) bekezdés a) pontjában foglalt ellátást önálló falugondnoki szolgálat fenntartásával biztosítja
(3) A falugondnoki szolgáltatás részletszabályait az Önkormányzat Képviselő-testülete külön önkormányzati rendeletben szabályozza.
14. §
(1) A szociális gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybe vétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik. Ha az ellátást igénylő cselekvőképtelen, a kérelmet a törvényes képviselője terjeszti elő. A kérelmet az adott intézmény vezetőjénél kell előterjeszteni.
(2) Az intézményvezető írásban értesíti döntéséről az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét.
(3) Ha az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézmény vezetőjének a (4) bekezdés szerinti döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a fenntartóhoz fordulhat, aki határozattal dönt az ellátásról.
Étkeztetés
15. §
(1) Az étkeztetés keretében az Sztv. 62. § (1) bekezdésében megjelölt jogosultakról kell gondoskodni.
(2) Az étkeztetést a Fonyi Gondozási Központ (3893 Fony, Templom út 2.sz.) konyhájáról biztosítja.
(3) Az étkeztetés az étel házhoz szállításával történik, amelyről a falugondnok gondoskodik.
Házi segítségnyújtás
16. §
Az Önkormányzat a házi segítségnyújtást a kijelölt szerven keresztül látja el, az Sztv. 63. §-ban meghatározottak szerint.
Családsegítés
17. §
Az Önkormányzat az Sztv. 64. § (1) bekezdésében rögzített családsegítés feladatait a kijelölt szerven keresztül látja el.
Fizetendő térítési díjak
18. §
(1) A fizetendő térítési díjakat e rendelet 1.sz.melléklete tartalmazza
(2) A személyi térítési díjat havonta, utólag kell megfizetni.
(3) A szolgáltatások, illetve ellátások igénybevételének szüneteltetését az alábbiak szerint kell bejelenteni az intézményvezetőnek:
- alapszolgáltatás esetében a szüneteltetés első napját megelőző két munkanappal korábban írásban kell a bejelentést megtenni.
Az intézményvezető és az ellátást igényvevő között kötendő megállapodás
19. §
Az intézményvezető az intézményi ellátás igénybevételekor írásban megállapodást köt a szolgáltatásban részesülő személlyel, illetve törvényes képviselőjével. A megállapodásban ki kell térni az Szt. 94/B. § és 94/D. §-ában foglaltakon túl az alábbiakra is:
a.) étkeztetés esetén az étkeztetés módjára;
b.) házi segítségnyújtás esetén a segítségnyújtás tartamára, időpontjára;
c.) a személyi térítési díj összegére és a megfizetés időpontjára, módjára;
d.) az ellátástól való távolmaradás esetén (pl. betegség, kórházi ápolás, elutazás) az előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira;
e.) az ellátás megkezdésének időpontjára;
f.) az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre;
g.) a döntések elleni jogorvoslat módjára.
Az intézményi jogviszony megszűnése
20. §
(1) Az intézményi ellátás megszűnik az Szt. 100. §és 101. §-ában foglalt esetekben és módon.
(2) Az alapellátás megszűnik, ha az igénylő:
a.) a térítési díjat két hónapon keresztül nem fizeti ki, kivéve, ha ingyenes ellátásban kell részesíteni,
b.) a szolgáltatást két hónapon keresztül nem veszi igénybe,
c.) elhalálozik,
d.) kéri az ellátás megszüntetését.
(3) Az alapellátás megszüntetése az intézményvezető hatásköre. Az ellátás megszűnéséről az intézményvezető írásban értesíti az ellátásban részesülőt.
(4) Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület évente egy alkalommal állapítja meg.
(5) A térítési díj megállapítására, beszedésére vonatkozóan e rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében az Szt. 114. - 119. §-ában foglaltak az irányadóak.
Záró rendelkezések
21. §
(1) E rendelet 2015.március 1.napjával lép hatályba. Kihirdetéséről az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel a jegyző gondoskodik.
(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Sztv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályukat vesztik az egyes szociális ellátásokról szóló, Mogyoróska község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2014(VIII.25) önkormányzati rendeletek.
Hegedüs Zoltán Baranyai Tiborné jegyző
polgármester nevében és felhatalmazásával
Voloncs Mária
aljegyző
Záradék:
A rendelet a mai napon kihirdetésre kerül.
Mogyoróska, 2015.február 25.
Voloncs Mária
aljegyző