Taktabáj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (III. 2.) önkormányzati rendelete
a települési támogatásokról, a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról
Hatályos: 2015. 03. 02- 2018. 08. 21Taktabáj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (III. 2.) önkormányzati rendelete1
a települési támogatásokról, a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról
Taktabáj Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.)
1. §-ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. § (4) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, a 115. § (3) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekvédelemről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. §(2) bekezdésében, 29. §-ában, 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
AZ ELLÁTÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
1. § (1) A pénzbeli ellátások tekintetében e rendelet területi hatálya Taktabáj község közigazgatási területére terjed ki.
(2) A rendelet személyi hatályára vonatkozóan az Szt. 3. §-a, és a Gyvt. 4. §-a az irányadó a (3) bekezdés figyelembevételével.
(3) A rendelet személyi hatálya a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások tekintetében
a) étkeztetés: Taktabáj községben lakó ellátást igénylő és igénybe vevőkre,
b) gyermekek nappali étkeztetése: a Taktabáj Önkormányzati konyhai szolgáltatás igénybe vevőkre.
(4) E rendelet tárgyi hatálya az alábbi támogatásokra terjed ki:
a) Pénzbeli és természetbeni települési támogatások tekintetében:
aa) rendkívüli települési támogatás
ab) lakásfenntartási költségekhez nyújtott települési támogatás (továbbiakban lakhatási
2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni települési támogatások megállapítása iránti kérelmeket a Bodrogkeresztúri Közös Önkormányzati Hivatal Taktabáji Kirendeltségén (a továbbiakban: Hivatal) lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.
(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény útján történik, az igénybevétele iránti kérelmet az Intézmény vezetőjéhez lehet előterjeszteni.
(3) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van.
(4) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Kezdeményezésük nem terjedhet ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.
(5) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999.(XI.24.) SZCSM rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon nyújthatja be.
(6) Elektronikus úton e rendelet hatálya alá tartozó ügyek nem intézhetőek.
3. § (1) A kérelmező köteles a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, továbbá a kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat kérelméhez becsatolni.
(2) A pénzbeli és természetbeni települési támogatások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:
a) a támogatást igénylő személynek az Szt. 18. §-ának a) c) h) pontjában szereplő adatait,
b) az igényelt települési támogatás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.
A jövedelemtől függő települési támogatások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.
(3) A jövedelem
a) munkaviszonyból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző havi nettó keresetről kiállított munkáltatói igazolással,
b) álláskeresési támogatás esetén a Munkaügyi Kirendeltség által kiállított, a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított támogatás összegéről szóló igazolással, ennek hiányában az utolsó havi folyósítás összegét igazoló szelvénnyel vagy bankszámlakivonattal, vagy banki igazolással,
c) vállalkozásból származó jövedelem esetén az adóhatóság által kiállított igazolással, az adóbevallással le nem zárt időszakra vonatkozóan havi bontásban kiállított könyvelői igazolással, ennek hiányában a vállalkozó nyilatkozatával,
d) ösztöndíj esetén a közép-, illetve felsőoktatási intézmény által kiállított igazolással, vagy a számítógépes nyilvántartásból kinyomtatott, és a hallgató aláírásával ellátott adatlappal,
e) egyéb jövedelem esetén írásban tett nyilatkozattal igazolható.
(4) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)–(3) bekezdése az irányadó.
(5) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (4)- bekezdése az irányadó.
(6) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.
(7) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)–(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.
(8) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni települési támogatás megállapítása iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.
(9) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben – a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül – vizsgálta, és azokban lényeges változás nem feltételezhető.
(10) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól nyilatkozzon.
(11) A rendelet alapján igényelt települési támogatások esetében minden ellátásnál ugyan azon fogyasztási egységgel/ háztartással kell számolni, kivéve ha időközben ez a szám igazolhatóan megváltozott.
(12) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni. Az eljárásban a hatályos 1993. évi III. tv. és végrehajtási rendeleteinek fogalom meghatározását alkalmazni kell.
(13) A rendszeres települési támogatásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények (jövedelmi, vagyoni viszonyok, családi állapot, lakcím stb.) megváltozását 15 napon belül köteles bejelenteni a Hivatalnak.
4. § (1) A képviselő-testület a saját és a polgármester hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni települési támogatások esetében, a közigazgatási hatósági eljárás során valamennyi végzés meghozatalára vonatkozó hatáskör gyakorlását a jegyzőre ruházza át. A jegyző jogosult a döntést nem igénylő eljárási cselekményekben történő eljárásra.
(2) A képviselő-testület az Szt. 48. §-a szerinti köztemetés elrendelésével kapcsolatos hatáskör gyakorlását a polgármesterre ruházza.
5. § (1) A rendszeres támogatások folyósítása havonta utólag, minden hónap 5-éig, a nem rendszeres támogatások kifizetése az ellátást megállapító határozatban megjelölt időpontban történik a házipénztárból.
SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSOK
6. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást állapít meg.
(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.
7. § (1) Rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni kérelemre azt a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyt, akinek a családjában az 1 főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át (42.750) illetve egyedülálló esetén jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %(57.000)-át nem haladja meg.
(2) A rendkívüli települési támogatás alkalmankénti összege nem lehet kevesebb 3.000 Ft-nál és nem haladhatja meg a 10.000 Ft-ot.
(3) Az adott naptári évben egy személy, illetve egy lakcímen élő család részére nyújtott rendkívüli települési támogatás éves összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét
(4) Rendkívüli települési támogatást egyedül álló személy illetve ugyanazon családban élők részére évente legfeljebb három alkalommal lehet megállapítani.
(5) A lakhatási támogatásban, vagy gyógyszertámogatásban részesülő személy, illetve családja részére évente legfeljebb két alkalommal állapítható meg rendkívüli települési támogatás.
(6) Az (1) és a (4)–(5) bekezdésben foglaltaktól eltérően évente egy alkalommal – jövedelemre való tekintet nélkül - legfeljebb 30.000 Ft összegű rendkívüli települési támogatást lehet megállapítani, ha a kérelmező létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül, vagy a kérelmező családjában létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet áll elő.
(7) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek minősül, ha a kérelmező családjában igazoltan:
b) elemi kár vagy baleset miatt jelentős anyagi kár keletkezett,
(8) A képviselő-testület a 6–7. §-ban meghatározott rendkívüli települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a 7. § (6) bekezdés kivételével a polgármesterre ruházza át.
8. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott hozzájárulás.
(2) A lakhatási támogatást kérelmező személy, a jogosultság egyéb feltételeként köteles lakásának, házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:
a) az általa lakott ingatlan udvarán a lakásban egy db. Szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata,
b) a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására,
c) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,
d) az ingatlan előtti járdának (járda, hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése,
e) a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:
ea) a lakásfolyamatos tisztán tartása, takarítása,
eb) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,
f) az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,
g) állattartásra vonatkozó szabályok betartása.
(3) A kérelmezőnek a kérelem benyújtásakor meg kell felelni e a (2) bekezdésben felsorolt feltételeknek és ezt az állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenn kell tartani.
(4) Meg kell szüntetni a lakhatási támogatását annak a támogatásra jogosult személynek,
9. § (1) Taktabáj Községi Önkormányzat Képviselő-testülete lakásfenntartási költségekhez nyújtott települési támogatásban részesíti:
a) azt a személyt – lakásonként 1 főt – akinek a háztartásában az 1 fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át (57.000 Ft-ot) és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
(2) A támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
(3) A lakásfenntartási költségekhez nyújtott települési támogatás havi összege
a) 5.000 Ft , ha az igénylő háztartásának egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelme nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét (28.500 Ft-ot),
b) 4.000 Ft , ha az igénylő háztartásának egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelme meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, de nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át (42.750 Ft-ot),
c) 3.000 Ft , ha az igénylő háztartásának egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelme meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, de nem éri el annak 200 %-át (57.000 Ft-ot).
(4) Az önkormányzat a támogatást elsősorban természetbeni ellátás formájában nyújtja, pénzbeli támogatást csak abban az esetben állapít meg, a kérelmező részére természetbeni támogatás nyújtására a közmű szolgáltatási szerződés- vagy szerződések felmondása miatt nincs lehetőség, vagy a költséget természetben nem lehet megtéríteni.
(5) A lakhatási támogatás iránti kérelemben nyilatkozni kell a lakás nagyságáról, a kérelmező lakásban tartózkodásának jogcíméről, a kérelmező és a vele közös háztartásban élők számáról, személyi és jövedelmi adatairól, továbbá csatolni kell a háztartás tagjainak jövedelmét igazoló iratokat és a háztartás tagjainak vagyoni helyzetéről szóló vagyonnyilatkozatokat.
10. § (1) Az önkormányzat temetési költségekhez való hozzájárulásként temetési támogatást nyújt annak, aki az elhunyt személy temetéséről gondoskodott.
(2) A temetési támogatás összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb köztemetési költség, amely 100.000 Ft . 10 %-nál, 10.000 Ft .
(3) A temetési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(4) A kérelemhez csatolni kell a nem helyben anyakönyvezett elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát és a temetés költségeiről – a támogatást kérő, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított - temetési számla eredeti példányát.
(5) A temetési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.
11. § (1) A képviselő-testület adott évi költségvetési rendeletében a Taktabáji óvodába és általános iskolába járó gyermekek, fiatal felnőttek (középiskola) iskoláztatásához általános támogatást állapít meg.
(2) A támogatás összege maximum 3.000 Ft/fő.
(3) a kifizetésre, amennyiben az önkormányzat pénzügyi helyzete megengedi szeptember-október hónapban kerül sor, melyről a polgármester intézkedik, a kifizetéshez tanulói, hallgatói igazolást kell becsatolni.
12. § (1) A képviselő-testület a Taktabáj községben állandó lakóhellyel rendelkező, 62. életévüket - tárgy év november 30-ig - betöltött időskorú személyek részére egyszeri karácsonyi támogatást állapít meg, amennyiben az adott évi költségvetésben tervezésre kerül és a kifizetés időpontjában a pénzügyi helyzet lehetővé teszi.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatás összeg maximum 4000 –Ft/fő.
(3) A képviselő-testület a Taktabáj óvodába és általános iskolába járó gyermekek részére egyszeri karácsonyi támogatást állapít meg, amennyiben az adott évi költségvetésben tervezésre kerül és a kifizetés időpontjában a pénzügyi helyzet lehetővé teszi.
(4) A (3)bekezdés szerinti támogatás összeg maximum : 3.000 –Ft/fő.
(5) A képviselő-testület a Taktabáj községben állandó jelleggel lakott ingatlanban lakó családokat ingatlanonként egyszeri természetbeni – élelmiszer csomag – támogatásban részesíti, amennyiben az adott évi költségvetési ezt lehetővé teszi.
(6) Az (5)bekezdés szerinti támogatás összeg maximum 5000 –Ft/család/lakás.
(7) A támogatás a tárgyév december 31. napjáig fizethető ki az önkormányzat házipénztára útján, illetve adható át a természetbeni juttatás.
13. § (1) A Támogatás Taktabáj község közigazgatási területén természetes személy által történő magánlakás építésre és lakásvásárlásra (visszterhes-átruházás) terjed ki. A kérelemhez csatolni kell a jogerős építési engedélyt, illetve ügyvéd-közjegyző által ellenjegyzett adásvételi szerződést, és legalább széljegy bejegyzést tartalmazó tulajdoni lapot.
(2) A rendelet alapján az a fiatal házaspár vagy élettársi jogviszonyban élő pár, illetve legalább egy gyermeket egyedül nevelő személy, első lakáshoz jutók önkormányzati támogatására jogosult, aki a 3.) § és 4.) bekezdésében foglalt egyéb feltételeknek megfelel.
(3) Akinek külön-külön vagy együttesen – komfort nélküli, szükséglakás, illetőleg átmeneti elhelyezésként meghatározott időszakra kapott bérlakást kivéve – lakástulajdona vagy résztulajdona - a meghatározott időre szólót kivéve –, bérleti vagy bérlőtári jogviszonya, illetőleg állandó használati joga soha nem volt.
(4) A rendelet szempontjából fiatal házaspár, élettársi jogviszonyban élő, illetve személy, aki az
14. § (1) Az önkormányzat önállóan biztosítja az étkeztetést és az idősek nappali ellátását
(2) Az önkormányzat a Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása útján biztosítja a
a) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
b) családsegítés
c) gyermekjóléti szolgáltatás,
(3) A szociális rászorultságot, annak fennállását, az intézményvezető vizsgálja a szolgáltatás igénybevételét megelőzően, valamint az igénybevétel során legalább kétévente.
(4) A (2) bekezdés szerinti szolgáltatások intézményi térítési díját szükség szerint a Társulás székhely önkormányzata állapítja meg, egyeztetés után a Társulási Megállapodás szerint.
15. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
a) koruk (65 év feletti személyek)
b) háziorvosi javaslattal igazolt egészségi állapotuk,(igazolás szerint olyan jellegű betegségben szenved, amely miatt önmaga étkezésének megoldására más módon nem képes)
c) Szakorvosi igazolás alapján kiállított háziorvosi javaslattal igazolt fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.
(3) Az önkormányzat lehetőséget biztosít a településen élő fogyatékos személyek, pszichiátriai betegek, hajléktalan személyek vagy szenvedélybetegek részére az étkeztetés igénybevételére, illetve segítséget nyújt a saját lakóhelyükön történő étkeztetés biztosítására.
(4) Az étkeztetést a képviselő-testület a községi konyhaútján biztosítja.
16. § (1) A jogosult, a törvényes képviselő, vagy tartásra és gondozásra köteles hozzátartozó az ellátásért jövedelme alapján napi személyi térítési díjat fizet.
(2) Az étkeztetés intézményi térítési díja az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltség és normatív állami hozzájárulás különbözetésnek egy ételadagra jutó összege.
(3) Ha az ellátásra jogosult tartási vagy öröklési szerződést kötött, a térítési díj fizetésére a tartást és gondozást vállaló a kötelezett. Ilyen esetben a személyi térítési díj a bekerülési költséggel azonos összegű.
(4) Az étkeztetésért fizetendő, személyi térítési díj nem haladhatja meg az ellátott havi jövedelmének 30 %-át. A személyi térítési díj megállapításánál az ellátást igénylő jövedelmét kell figyelembe venni.
(5) A szociálisan nem rászorult személy az ellátásért a fenntartó által megállapított teljes árat köteles fizetni.
(6) Az intézményi térítési díj összegét és a jövedelemtől függő személyi térítési díjat a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
17. § (1) Az ellátást az Szt. 65/F § rendelkezései szerint biztosítja az önkormányzat.
(2) A napi személyi térítési díj kiszámításához az önkormányzat képviselőtestülete által megállapított intézményi térítési díj összege szolgál alapul a rendelet 3.sz.melléklete szerint.
(3) A személyi térítési díj mellett 100 %-os mértékű eseti térítési díj kérhető a házirendben és a megállapodásban meghatározott, alapfeladatok körébe nem tartozó szolgáltatásokért, valamint az intézmény által szervezett szabadidős programokért.
(4) A nappali ellátás intézményi térítési díja nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbségének a tervezett ellátotti létszámra jutó napi összegét.
18. § (1) Az önkormányzat házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybevevő személy saját lakókörnyezetében biztosítja az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.
(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell:
a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,
b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,
c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.
(3) Házi segítségnyújtás igénybevétele előtt- külön jogszabályban meghatározottak szerint - vizsgálni kell a gondozási szükségletet, amelyről az intézményvezető igazolást állít ki.
(4) A házi segítségnyújtást a megállapított napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt az intézményvezető tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről.
(5) A házi segítségnyújtást a képviselő-testület önállóan biztosítja.
(6) A jogosult házi segítségnyújtásért térítési díjat nem fizet.
19. § (1) Családsegítés keretében az önkormányzat segítséget nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy egyéb krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.
(2) A családsegítés keretében biztosítani kell
a) a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,
b) az anyagi nehézségekkel küzdők számára a pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz, továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezését,
c) a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,
d) közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését,
e) a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,
f) a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő mediációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.
(3) A családsegítés keretében végzett tevékenységnek-a szolgáltatást igénybe vevő érdekében, mások személyiségi jogainak sérelme nélkül- a szükséges mértékig ki kell terjednie az igény bevevő környezetére, különösen családtagjának tagjaira. Kiskorú személyre a családsegítés akkor terjedhet ki, ha
a) a kiskorú családtagjának ellátása a családsegítés keretében indult, és
b) a kiskorú érdekei- a gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele nélkül- e szolgáltatás keretében is megfelelően biztosíthatók.
(4) A családsegítést a képviselő-testület az Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja.
(5) A családsegítő szolgálatnak az egyén és a család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.
20. § (1) Gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el a védőnői szolgálattal együttműködve.
(2) A szolgálat feladatai:
a) a településen élő gyermekek szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kísérése,
b) gyermekek jogairól, a részükre biztosított támogatásokról való tájékoztatás
c) a védelembe vett gyermek gondozási-nevelési tervének elkészítése,
d) a nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatai ellátásának segítése,
e) a rendelet végrehajtásának figyelemmel kísérése,
f) felkérésre környezettanulmányt készítése, az örökbe fogadni szándékozók körülményeinek
vizsgálata.
(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.
21. § (1) Taktabáj Község Önkormányzata saját szociális konyhán keresztül biztosítja a településen az óvodai, iskolai gyermekélelmezést.
(2) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül az étkeztetésért az önkormányzat intézményi térítési díjat az 3. számú melléklet szerint állapítja meg.
(3) Az óvodában egész napos ellátást igénybevevők esetén az étkezés igénybevétele kötelező.
(4) Az iskolában étkezés a napközi otthonos rendszerben tanuló igénybevevők számára
22. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, a jogosultság igazolására vonatkozóan az Szt. 65. §-ban foglaltak az irányadók.
(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező a Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása Intézményének vezetőjéhez lehet benyújtani.
(3) Az ellátás iránti kérelemről a Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása intézményének vezetője dönt.
23. § Az intézményvezető az intézményi ellátás igénybevételekor írásban megállapodást köt a szolgáltatásban részesülő személlyel, illetve törvényes képviselőjével. A megállapodásban ki kell térni az Szt. 94/B. és 94/D. §-ában foglaltakon túl az alábbiakra is:
a) étkeztetés esetén az étkeztetés módjára:
b) házi segítségnyújtás esetén a segítségnyújtás tartamára, időpontjára:
c) a személyi térítési díj összegére és a megfizetés időpontjára, módjára:
d) az ellátástól való távolmaradás esetén (pl. betegség, kórházi ápolás, elutazás) az előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira:
e) az ellátás megkezdésének időpontjára
f) az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre
g) a döntések elleni jogorvoslat módjára.
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások megszűnésének esetei
24. § (1) étkeztetés esetében az ellátás megszűnik:
a) a jogosult saját kérelmére
b) jogosult halála esetén
c) a jogosultságra való okok megszűnésével.
(2) Az ellátást az Polgármester megszüntetheti, ha azt a jogosult indokolatlanul 2 hónapnál tovább nem veszi igénybe. Az ellátás megszüntetéséről értesíti az ellátottat.
(3) A házi segítségnyújtás megszűnik:
a) a jogosult kérelmére,
b) a jogosult halála esetén,
c) a jogosultságra való okok megszűnésével.
(4) A házi segítségnyújtást meg kell szüntetni, ha a jogosult indokolatlanul 2 hónapig nem veszi igénybe, a döntést az Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása Intézményének vezetője írásban közli az ellátottal.
(5) Ha az ellátott a döntéssel nem ért egyet, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat. A jogerős és végrehajtható döntésig az ellátást változatlanul biztosítani kell.
25. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásért térítési díjat kell fizetni, kivéve amely formánál e rendelet szerint nem kell fizetni.
(2) A személyi térítési díjat évente két alkalommal lehet felülvizsgálni, és a felülvizsgálat alapján megállapított személyi térítési díjról értesíteni kell a térítési díj fizetésére kötelezettet. Az új személyi térítési díj az intézményi térítési díj rendeletének kihirdetését követő hónap elsejétől alkalmazható.
(3) Az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személyírásban, önként vállalhatja a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos személyi térítési díj megfizetését. Ebben az esetben a jövedelemvizsgálatot nem kell elvégezni. Az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személy az intézményi térítési díjjal azonos személyi térítési díj megfizetését egy év időtartamra vállalhatja, amely időtartam meghosszabbítható. Ha az időtartam meghosszabbítására nem kerül sor, a személyi térítési díj megállapítására vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni.
(4) A személyi térítési díj mérséklésére az intézményvezető jogosult a méltányosság elve alapján.
(5) A személyi térítési díjat a gyermekétkeztetésben egy hónapi időtartamra előre, míg a szociális ellátás esetén havonta utólag a hó 10. napjáig kell megfizetni. A térítési díjak beszedése az szociális szolgáltatások esetében az intézményvezető, oktatási-nevelési intézmény esetén az önkormányzati konyha élelmezésvezetőjének a feladata.
(6) A szolgáltatások, illetve ellátások igénybe vételének szüneteltetését a szociális alapellátás esetében a szüneteltetés első napját megelőző két munkanappal korábban az intézményvezetőnek kell bejelenteni írásban vagy szóban.
26. § (1) Az intézményvezető és a polgármester köteles rendszeresen ellenőrizni vagy ellenőriztetni, hogy az étkeztetést igénybevevők a norma szerint járó ételmennyiséget minőségben és életkornak megfelelő feldolgozásban megkapják.
(2) Az önkormányzati konyha szolgáltatásait a Taktabáji önkormányzat intézményeiben dolgozók és nyugdíjasaik is igénybe vehetik.
(3) A kiszolgált, és az elszállítandó étel mennyiségét a belső ellenőrzés során ellenőrizni kell.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
27. § (1) A rendelet kihirdetését követőn lép hatályba, rendelkezéseit 2015. március 1. napjától kell alkalmazni, a határozattal jogerősen el nem bírált, települési támogatások tekintetében folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) A rendelet hatálybalépését követően benyújtott települési támogatás iránti kérelmek elbírálása során a 2015. február 28-ig megállapított önkormányzati segély összegét be kell számítani.
(3) A rendelet hatálybalépésekor Lakásfenntartási támogatásban a támogatási idő lejártát követően nyújthatnak be lakhatási támogatásra e rendelet szerinti kérelmet.
28. § (1) Hatályát veszti a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 2/2014. (II.14.) Önkormányzati rendelet a gyermekétkeztetési díjak megállapításáról szóló 2/2013. (II.16.) önkormányzati rendelete, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 3/2013. (II.16.) önkormányzati rendelet.
(2) Ez a rendelet a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló szerződés kihirdetéséről szóló 2004. évi XXX. törvénnyel összhangban az Európai Közösségek jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.
1. melléklet a 2/2015. (III. 2.) önkormányzati rendelethez
lakhatási támogatás megállapítására
A. |
B. |
C. |
D. |
|
|---|---|---|---|---|
Név |
Születési hely, év, hó, nap |
Anyja neve |
Társadalombiztosítási azonosító jele |
|
1. |
||||
2. |
||||
3. |
||||
4. |
||||
5. |
A. |
B. |
C. |
D. |
||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
A jövedelem típusa |
Kérelmező |
Házastársa |
A családban élő közeli hozzátartozók |
||||
1. |
Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból származó |
||||||
2. |
Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó |
||||||
3. |
Táppénz, gyermekgondozási támogatások |
||||||
4. |
Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások |
||||||
5. |
Önkormányzat és munkaügyi szervek által folyósított ellátások |
||||||
6. |
Egyéb jövedelem |
||||||
7. |
Összes jövedelem |
||||||
................................................................... |
.................................................................. |
kérelmező aláírása |
a háztartás nagykorú tagjainak aláírása |
2. melléklet a 2/2015. (III. 2.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 2/2015. (III. 2.) önkormányzati rendelethez
Intézményi térítési díj |
|
Óvoda: tízórai, ebéd, uzsonna |
260,-ft/fő |
Ált. iskola: tízórai, ebéd, uzsonna |
260,-ft/fő |
Önkormányzati intézmények alkalmazottai |
315,-ft/fő |
Külső vendégétkező |
315,-ft/fő |
A 3/2021.(VIII.16.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezte.