Moha Község Önkormányzata Képviselőtestülete 2/2015 (II.13.)önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2015. 02. 13- 2016. 04. 11Moha Község Önkormányzata Képviselőtestülete 2/2015 (II.13.)önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
2015-02-13-tól 2016-04-11-ig
Moha Község Önkormányzata Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva valamint a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról a következőket rendeli el:
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei
- §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Moha Község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: 8042 Moha, Fő u. 26.
(3) Az önkormányzat működési területe: Moha község közigazgatási területe.
(4) Az önkormányzat szervei:
a) a polgármester
b) a képviselőtestület bizottságai
c) a Sárkeresztesi Közös Önkormányzati Hivatal
d) a jegyző.
(5) Az önkormányzat jelképei a címer és a zászló, melyek használatára vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza.
- Az önkormányzat feladatai
- §
- Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselőtestületet illetik meg.
- Az önkormányzat a nagyobb gazdasági teljesítőképességű, lakosságszámú települési önkormányzat számára előírt kötelező feladat és hatáskör ellátását, a jogszabályban meghatározott eljárást követően, anyagi lehetőségeinek függvényében, vállalhatja.
- A képviselőtestület hatásköre gyakorlását az 1. mellékletben foglaltak szerinti felsorolással a polgármesterre ruházza át. A bizottságok működésének szabályait és feladatait a 2. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat feladatait és az önként vállalt feladatokat a 3. melléklet tartalmazza.
- A képviselőtestület működése
- §
(1) A képviselőtestület tagjainak száma: 5 fő. A képviselők névjegyzékét és címét az 1. függelék tartalmazza.
(2) A képviselőtestület évente legalább 8 ülést tart. A Képviselő-testület alakuló ülést, rendes ülést és rendkívüli ülést tarthat.
(3) A képviselőtestület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja, a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén pedig e hatáskört a korelnök gyakorolja.
(4) A rendes ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják. A meghívó melléklete minden olyan írásbeli anyag, amely a képviselőtestület ülésén megtárgyalásra kerül. Az írásbeli anyagokat, ha azok terjedelme indokolttá teszi, elektronikus úton is meg lehet küldeni a képviselők által meghatározott elektronikus címre.
(5) A meghívót a község hirdetőin és honlapján is közzé kell tenni legalább az ülés napját megelőző 3 nappal.
(6) Az ülés meghívóját meg kell küldeni:
a) a helyi civil szervezetek képviselőinek,
b) az intézmények vezetőinek,
c) a helyi egyházak képviselőinek.
(7) Rendkívüli ülés esetén is alkalmazni kell a (4) bekezdésben foglaltakat, azzal az eltéréssel, hogy a kiküldési határidő 1 nap, és a meghívás szóban és telefonon is történhet.
(8) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a meghívó a rendkívüli ülés megkezdése előtt 4 órával is kiküldhető bármilyen értesítési mód alkalmazásával. Ez esetben az előterjesztés helyszíni kiosztással is megtehető.
(9) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések meghívóját legalább 8 nappal a ülés időpontja előtt nyilvánosságra kell hozni a község hirdetőin és honlapján.
- §
(1) A képviselőtestület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni a napirendi pontban érintetteket és akit a polgármester vagy a képviselőtestület indokoltnak tart, különösen
- a helyi egyházak képviselőit,
- a helyi civil szervezetek képviselőit,
- az intézmények vezetőit,
- a háziorvost, védőnőt,
- a napirendi pontok előadóit,
- a jegyzőt.
(2) A képviselőtestület működésének alapja az éves munkaterv. A következő évi munkaterv tervezetét a polgármester állítja össze, és terjeszti jóváhagyás végett, a naptári év utolsó ülésén a képviselőtestület elé.
(3) A képviselőtestület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár szabadon részt vehet, a résztvevőknek be kell tartani a szervezeti és működési szabályzatban foglalt magatartási szabályokat.
(4) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
- megállapítja, és figyelemmel kíséri a határozatképességet,
- tájékoztatást ad a két ülés közötti fontosabb eseményekről,
- tájékoztatást ad az előző képviselőtestületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről,
- tájékoztatást ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,
- előterjeszti az ülés napirendjét.
(5) A képviselőtestület a napirendről külön határozatot nem hoz. A napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő és bármely képviselő tehet javaslatot. A javaslatot a polgármester felszólítására indokolni kell. A javaslat és az indoklás elfogadásáról a képviselőtestület vita nélkül dönt.
(6) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Írásban kell előterjeszteni a rendelet tervezeteket, valamint a határozati javaslatokat. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(7) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során
a) az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,
b) az előadóhoz a képviselőtestület tagjai, tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, melyre az előadó köteles rövid választ adni.
(8) A felszólalásra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(9) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(10) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. A javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(11) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület - az elhangzás sorrendjében - majd az eredeti határozati javaslatról.
- §
(1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik, „igen”, „nem” és „tartózkodom” szavazati tartalommal. Először a javaslat mellett, majd az ellene szavazó képviselők, végül a döntéstől tartózkodók szavaznak.
(2) A képviselőtestület döntéshozatalából ki kell zárni azt a képviselőt, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét. Amennyiben a képviselő e kötelességét elmulasztja, a tudomásra jutást követően a polgármester e mulasztásra felhívja a képviselő figyelmét, és az ügyben a szavazást meg kell ismételni.
(3) Szavazategyenlőség esetén, valamint abban az esetben, ha szavazati arány alapján döntés nem született, az előterjesztést a soron következő ülésen ismételten be kell terjeszteni. Amennyiben a képviselőtestület két egymást követő alkalommal ugyanabban az ügyben nem hozott döntést, a képviselőtestület hatásköréből át nem ruházható döntéseket kivéve, a minősített többséget nem igénylő esetekben és amikor a határidőhöz kötött döntés újabb elhalasztása az önkormányzatnak anyagi vagy egyéb hátrányt okozna, a polgármester döntést hozhat.
(4) Név szerint szavazást kell elrendelni, ha:
- azt jogszabály írja elő,
- azt a képviselőtestület legalább 2 tagja indítványozza,
- azt a polgármester kezdeményezi.
(5) Ügyrendi kérdésben névszerinti szavazást nem lehet tartani. A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor "igen"-nel vagy "nem"-mel vagy "tartózkodom”-mal szavaznak.
(6) A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik települési képviselő kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételni.
(7) Titkos szavazásra a képviselőtestület bármely tagja javaslatot tehet a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben valamint a képviselőtestület titkos szavazást tart a 74. § (1) bekezdésben foglalt esetben.
(8) A titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik. A szavazás szavazólapon, külön helyiségben történik. A szavazólapot zárt borítékban kell átadni a szavazatszámláló bizottságnak.
(9) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet a képviselőtestületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni. A jegyzőkönyv tartalmazza a szavazás helyét, napját, tárgyát, kezdő és befejező időpontját, a szavazás eredményét, a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét, aláírását.
(10) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 3 napon belül kell elküldeni a végrehajtásért felelős személynek vagy szervnek, a határozattal érintettnek.
(11) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselőtestület döntése, működése jogszabályt sért, köteles haladéktalanul, de legkésőbb a soron következő testületi ülésen ezt jelezni a képviselőtestületnek, mely az ülésről készülő jegyzőkönyvben is rögzítésre kerül.
6. §
(1) Kérdés az önkormányzat hatáskörébe tartozó témákban tehető fel, a kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselőtestület nem dönt.
(2) A képviselő a képviselőtestület ülésén - a napirendek lezárása után a polgármestertől és a jegyzőtől önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet, melyre az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.
(3) A képviselőtestület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, majd vita nélkül a testület dönt az elfogadásáról.
7. §
(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használt,
b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselőtestület tagjához méltatlan magatartást tanúsít,
c) tartós rendzavarás, állandó lárma, vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester - ha ismételt figyelmeztetése sem vezetett eredményre - az ülést felfüggesztheti.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
8. §
(1) A képviselőtestület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 52. §-ban meghatározottakon túl:
a) a képviselőtestületi ülésen történt fontosabb eseményeket,
b) a polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében tett intézkedéseit,
c) az ülésen elhangzott kérdéseket, interpellációkat, a rájuk adott válaszokat,
d) a meghívót, a jelenléti ívet, az elfogadott és kihirdetett önkormányzati rendeletet.
A képviselő kérelmére az írásban benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(2) Ha a képviselő kéri, akkor felszólalását szó szerint kell a jegyzőkönyvben rögzíteni.
9. §
(1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) települési képviselők,
b) a polgármester, alpolgármester, a jegyző,
c) a település civil szervezeteinek vezetői.
(2) A képviselőtestület a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél a külön rendeletben foglaltak szerint köteles eljárni. A rendelet-tervezet elkészítéséért a jegyző felelős.
(3) Az önkormányzati rendelet a helyben szokásos módon, azaz a Sárkeresztesi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre, és közzétételre kerül továbbá a www.moha.hu honlapon is.
- A polgármester
10. §
(1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el. Illetményére, jutalmazására az alpolgármester tesz javaslatot a képviselőtestületnek.
(2) A képviselőtestület saját tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el a feladatát.
(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait, a polgármester határozza meg munkájának területeit, tartalmát és ellenőrzi munkájának menetét. A polgármester akadályoztatása esetén képviseli az önkormányzatot.
- A képviselőtestület bizottságai
11. §
(1) A képviselőtestület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó, vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A képviselőtestület állandó bizottságként az Ügyrendi Bizottságot hozza létre, mely tagjainak száma: 3 fő.
(3) A vagyonnyilatkozatok, méltatlansági és az összeférhetetlenségi ügyek vizsgálatát az Ügyrendi Bizottság végzi.
(4) A bizottság által ellátandó feladatok jegyzékét a 2. melléklet rögzíti, a bizottság tagjainak nevét a 2. függelék tartalmazza.
(5) A képviselőtestület meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselőtestület által történő elfogadásáig tart.
12. §
(1) A bizottság működésére a képviselőtestületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A bizottság ülésére meg kell hívni: a bizottság tagjait, a polgármestert, a jegyzőt, a napirenddel érintett személyeket.
(3) A bizottság üléséről készített jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság ülésén az elnök javaslata alapján megválasztott tagja írja alá.
(4) A bizottság a tevékenységéről évenként beszámol a képviselőtestületnek.
- A Sárkeresztesi Közös Önkormányzati Hivatal
13. §
- A Sárkeresztesi Közös Önkormányzati Hivatal Sárkeresztes Község Önkormányzata és Moha Község Önkormányzata közös önkormányzati hivatala, melynek működését az önkormányzatok között megkötött Társulási Megállapodás és a hivatal szervezeti és működési szabályzata határozza meg.
- A Sárkeresztesi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 8051 Sárkeresztes, Kossuth utca 44.
- A Sárkeresztesi Közös Önkormányzati Hivatal kirendeltsége:
- Sárkeresztesi Közös Önkormányzati Hivatal Mohai Kirendeltsége
8042 Moha, Fő utca 26.
- A jegyző
14. §
(1) A Sárkeresztesi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző, akit Sárkeresztes Község Polgármestere és Moha Község Polgármestere döntése alapján Sárkeresztes Község Polgármestere nevez ki és ment fel az önkormányzatok között megkötött Társulási Megállapodásban foglaltak szerint.
(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a polgármester a jegyző képesítési követelményeinek megfelelő végzettséggel rendelkező hivatali köztisztviselőt nevez ki, mely határozott időre, legfeljebb hat hónap időtartamra szól.
- Közmeghallgatás
15. §
(1) A képviselőtestület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás fontosabb szabályai:
a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben képviselőtestülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez, vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek,
b) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a község lakosságát a hirdető táblákon és a honlapon elhelyezett meghívón keresztül a rendezvény előtt legalább 8 nappal tájékoztatni kell,
c) a közmeghallgatást a polgármester vezeti,
d) a közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselőtestület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
- Helyi népszavazás
16. §
Helyi népszavazást Moha község választópolgárai legalább 25 %-ának megfelelő számú választópolgár kezdeményezhet.
- Záró rendelkezések
17. §
(1) Ez a rendelet 2015. február 13. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 4/2014.(II.14.) önkormányzati rendelet.
Kovács Sándorné Iván Szilvia
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetve: 2015. február 13.
Iván Szilvia
jegyző
- melléklet a 2/2015.(II.13.) önkormányzati rendelethez
A képviselőtestület által a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke
A polgármester átruházott hatáskörben:
- dönt az önkormányzati hatáskörben lévő segély iránti kérelmekről, engedélyezi a köztemetést,
- megállapítja a házi segítségnyújtásra, szociális étkeztetésre jogosultságot, évente felülvizsgálja,
- valamennyi pályázaton való részvételnél az önkormányzati önerőt biztosíthatja a költségvetésben meghatározott összeg erejéig, beszámolási kötelezettséggel,
- dönt az átmenetileg szabaddá váló pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről,
- dönt az önkormányzati kötelezettségvállalást nem igénylő pályázatok benyújtásáról,
- önkormányzati tulajdont érintő hatósági ügyekben gyakorolja a tulajdonost megillető nyilatkozattételi jogot, kiadja a közútkezelői hozzájárulásokat
- aláírja a képviselőtestület döntése alapján megkötendő szerződéseket
- dönt a költségvetési rendeletben meghatározott polgármesteri keret felhasználásáról.
- melléklet a 2/2015.(II.13.) önkormányzati rendelethez
Bizottságok működésének általános szabályai
a) Döntés a hatáskörbe utal ügyekben, a testület azonban bármely bizottsági ügyet magához vonhat, és a bizottsági döntés is módosíthatja,
b) A testületi döntések előkészítése érdekében megvitatja és állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben,
c) Előkészíti a munkatervében meghatározott előterjesztéseket,
d) Közreműködik a tevékenységi köréhez tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok tervezeteinek a kidolgozásában,
e) Ellenőrzi a feladatkörében a közös hivatal munkáját a képviselőtestületi döntések előkészítésében, illetve annak végrehajtásában,
f) Ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket a képviselőtestület részére megállapít.
Ügyrendi Bizottság feladat- és hatásköre:
a) lebonyolítja a titkos szavazást,
b) eljár a képviselők összeférhetetlenségi ügyeiben
c) nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatait,
d) eljár a képviselők méltatlansági ügyeiben.
3.melléklet a 2/2015.(II.13.) önkormányzati rendelethez
Az önkormányzat feladatai és önként vállalt feladatai
Kormányzati funkció | Az önkormányzat feladatai |
011130 | Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
013320 | Köztemető-fenntartás és -működtetés |
013350 | Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
013360 | Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások |
041231 | Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
041232 | Start- munka program- téli közfoglalkoztatás |
041233 | Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
042180 | Állat-egészségügy |
045120 | Út, autópálya építése |
045160 | Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
047410 | Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
051030 | Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
051040 | Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása |
051050 | Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása |
052020 | Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
063020 | Víztermelés, -kezelés, -ellátás |
064010 | Közvilágítás |
066010 | Zöldterület-kezelés |
066020 | Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
072111 | Háziorvosi alapellátás |
072112 | Háziorvosi ügyeleti ellátás |
074011 | Foglalkozás-egészségügyi alapellátás |
074031 | Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
081030 | Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztés |
081045 | Szabadidősport- (rekreációs sport) tevékenység és támogatása |
082042 | Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása |
082091 | Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
082092 | Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
086020 | Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése |
104042 | Gyermekjóléti szolgáltatások |
107051 | Szociális étkeztetés |
107052 | Házi segítségnyújtás |
Kormányzati funkció | Önként vállalt feladatok |
107054 | Családsegítés |
1. függelék a 2/2015.(II.13.) önkormányzati rendelethez
A képviselőtestületi tagok fontosabb adatai
1./ Kovács Sándorné polgármester Moha, Fő u. 38.
2./ Molnár Gyula alpolgármester Moha, Ifjúság u. 14.
3./ Németh Lászlóné képviselő Moha, Fő u. 40.
4./ Berki Tibor képviselő Moha, Ifjúság u. 16.
5./ Listár Levente Tamás képviselő Moha, Fő u. 15.
2. függelék a 2/2015.(II.13.) önkormányzati rendelethez
Bizottságok fontosabb adatai
Ügyrendi bizottság
Elnöke: Németh Lászlóné
Tagjai: Berki Tibor
Listár Levente Tamás