Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2015. (VI. 29.) önkormányzati rendelete

a pedagógus ösztöndíjról

Hatályos: 2015. 06. 30- 2016. 02. 22

Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. Általános rendelkezések


1. §


(1)       Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) pedagógus ösztöndíjat alapít a törökbálinti székhelyű köznevelési intézményekben dolgozó óvoda-és iskolapedagógusok kiemelkedő szakmai munkájának, munkaidőn kívüli feladatvégzésének, innovatív kezdeményezőkészségének, a tanulók nevelése és a város érdekében végzett tevékenységének anyagi és erkölcsi elismerése céljából.

(2)       A pedagógus ösztöndíj (a továbbiakban: ösztöndíj) alapításával a Képviselő-testület célja egy igazságos, feladatalapú és teljesítmény-orientált rendszer bevezetése a pedagógusok ösztönzése, díjazása érdekében.

(3)       E rendelet alkalmazásában ösztöndíj: pályázati úton elnyerhető egyéni támogatás, amely a törökbálinti székhelyű köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusok helyi szakmai és szervezeti szintű elköteleződését pénzügyi ösztönzéssel szolgálja.


2. §


A rendelet hatálya a törökbálinti székhelyű óvodákban és iskolákban (a továbbiakban együtt: köznevelési intézmények) közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott óvoda-és iskolapedagógusokra (a továbbiakban együtt: pedagógus) terjed ki.


2. Az ösztöndíj odaítélésének feltételei, a pályázat benyújtásának szabályait


3. §


(1)       Az önkormányzat az ösztöndíj elnyerésére évente egy alkalommal pályázatot hirdet. A pályázati felhívásnak az önkormányzat hivatalos honlapján való megjelentetése, valamint a köznevelési intézmények részére történő eljuttatása iránt a jegyző intézkedik.

(2)       A pályázati felhívás tartalmazza:

- azokat a konkrét feladatokat, témaköröket, amelyekre pályázat nyújtható be,

- a pályázathoz – a (4) bekezdésben meghatározottakon kívül – feltöltendő mellékleteket,

- az ösztöndíj mértékét, a tárgyévben ösztöndíjban részesíthető pedagógusok számát.

(3)       Pályázat benyújtására kizárólag elektronikusan, az e célra létrehozott internetes felületen van lehetőség.

(4)       E rendelet 1. melléklete tartalmazza a megpályázható témakörök felsorolását és rövid leírását. A pályázat kiírója a pályázat kiírásakor dönt arról, hogy az adott évben valamennyi témakörben vagy csak a témakörök egy részében van lehetőség pályázat benyújtására.

(5)       A pályázatnak – a pályázati felhívásban meghatározottakon kívül – a következőket kell tartalmaznia:

- szakmai önéletrajz,

- a pályázati kiírásban szereplő tevékenység bemutatása, az adott témában végzett korábbi tevékenység ismertetése,

- két támogatói ajánlás.

(6)       Pályázni a pedagógus által már megvalósított program, befejezett tevékenység bemutatásával lehet.


4. §


(1)       Pályázat benyújtására az a pedagógus jogosult, akinek közalkalmazotti jogviszonya a köznevelési intézményben a pályázat benyújtásának időpontjában legalább 1 éve fennáll.

(2)       Nem nyújthat be pályázatot az a pedagógus, aki

a) fegyelmi büntetés hatálya alatt áll,

b) felmentési idejét tölti.

(3)       Egy pedagógus egy témakörben nyújthat be pályázatot.


3. Hatáskör gyakorlása, eljárási szabályok


5. §


(1)       Az ösztöndíj pályázat kiírására és elbírálására a Humánpolitikai Bizottság jogosult.

(2)       A pályázatot a Humánpolitikai Bizottság a költségvetési rendelet elfogadását követően, legkésőbb március 31-ig írja ki.

(3)       A pályázat benyújtására legalább 10 napos határidőt kell biztosítani. 

(4)       A pályázatokat a Humánpolitikai Bizottság május 25-ig bírálja el. A pályázat eredményéről a pályázókat a Humánpolitikai Bizottság elnöke írásban tájékoztatja.

(5)       Az ösztöndíjat elnyert pedagógusok az ösztöndíj elnyeréséről oklevelet kapnak, melynek átadására a Pedagógus Nap alkalmából megrendezésre kerülő önkormányzati ünnepségen kerül sor. Az ösztöndíjakat az ünnepség időpontjáig kell átutalni az érintettek részére.


4. Az ösztöndíj mértéke


6. §


(1) Az ösztöndíj céljára rendelkezésre álló összeget minden évben az önkormányzat költségvetési rendelete állapítja meg. Amennyiben a költségvetési rendelet adott évre nem állapít meg erre a célra fedezetet, ösztöndíj nem fizethető.

(2) Az egy főre jutó ösztöndíj mértékét és az ösztöndíjban részesíthető pedagógusok számát a költségvetési rendelet elfogadását követően a Humánpolitikai Bizottság határozza meg a pályázat kiírásával egyidejűleg.


5. Záró rendelkezések


7. §


Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


8. §


(1) Az 5. §-ban írtaktól eltérően 2015-ben az ösztöndíj pályázat kiírására szeptember 30-ig kerül sor. A pályázatokat a Humánpolitikai Bizottság november 15-ig bírálja el.

(2) 2015-ben az ösztöndíj kifizetésére november 30-ig kerül sor.

1. melléklet a 20/2015. (VI. 29.) önkormányzati rendelethez


Megpályázható témakörök, feladatatok:


1.         „Jó tanítás gyakorlata” ösztöndíj

A NAT egyes műveltségterületeihez (tantárgyaihoz) kapcsolódó, Pedagógiai Programban (helyi tantervben) a mindennapi tanítási gyakorlatban megvalósítható innovatív oktató nevelő munka.  (tanmenet, óravázlat, projekt, változatos pedagógiai módszerek, eszközök, komplexitásra törekvés)


2.         „Intézményszervezési és intézményfejlesztési” ösztöndíj

Az intézményi dokumentumok (Pedagógiai Program, Szervezeti és Működési Szabályzat, Helyi Tanterv stb.) elkészítésében, módosításában, megvalósításában, ellenőrzésében, értékelésében való aktív részvétel. Az éves munkatervben meghatározott, munkaköri kötelezettséget meghaladó feladat elvégzése. (tankönyvrendelés, órarendkészítés, beiskolázás, leltározás, szertárrendezés, stb.)


3.         „Média az intézményeinkben” ösztöndíj

Honlap, iskolarádió, iskolaújság elkészítésében, működtetésében való alkotó munka.


4.         „Jó szakmai gyakorlatok” ösztöndíj

A szakmai munkaközösségek munkájában tevékenyen, kreatív módon való részvétel. (továbbképzéseken szerzett tudás, tapasztalatok átadása, „jó gyakorlatok” kidolgozása)


5.         „Pályázatok menedzselése” ösztöndíj

Pályázatok írásában, kidolgozásában, lebonyolításában és megvalósításában való közreműködés.


6.         „Alkotó Pedagógus” ösztöndíj

Specifikációs tevékenységek (publikáció, bemutató foglalkozások, előadások tartása, oktatási segédanyag összeállítása, tankönyvfejlesztés).

Munkaidőn kívül végzett tevékenységek (kiállítások, kirándulások, táborok, kulturális programok szervezése, lebonyolítása).


7.         „Hátrányok kompenzálása” ösztöndíj

Sajátos nevelési igényű gyermekek nevelése, elért eredmények bemutatása.

Hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatását segítő kiemelkedő egyéni bánásmód, fejlesztési terv, személyre szóló fejlesztőmunka, módszer.

Egy óvodás csoport gyermekeinek eljuttatása az iskolaérettség fokára, a sikeres iskolakezdés elősegítése a tankötelezettség idejére.

Napközis munka tekintélyének visszaállítása (beszoktatás, szocializációs feladatok: kulturált étkezés, tanulásmódszertan, játék, stb.).


8.         „Osztályfőnök az oktató-nevelő munkában” ösztöndíj

Osztályfőnöki munka vállalása (érték és normaközvetítésben vállalt szerep, erkölcsi nevelés, a helyes életvitelre, viselkedéskultúrára nevelés az osztályfőnöki tanmenetben és a megvalósításban).


9.         „Tehetség kibontakoztatása” ösztöndíj

Tehetséggondozás, kiemelt képességű gyermekekkel való foglalkozás.(versenyek, szakkör, önképzőkör)


10.       „ Mentor” ösztöndíj

Pályakezdő kollégák és új kollégák betanítása, beilleszkedésének és szakmai fejlődésének segítése.


11.       „ Pedagógusok Törökbálintért” ösztöndíj

Hagyományok ápolása a nevelés-oktatás területén, elsajátításának korszerű lehetőségei. A környezetvédelem közösségi megvalósítása helyi szinten a gyakorlati életben, környezettudatos magatartás kialakítása és fenntartása.

Városi ünnepségek, jeles napok megrendezése, lebonyolítása, a helyi közösségi életben való aktív részvétel a diákokkal. Közösségi szociális diákmunka megszervezése a rászoruló lakosság körében.