Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzatának 22/2015. (V. 28.) rendelete
az Önkormányzat tulajdonában álló lakások lakbéréről
Hatályos: 2015. 07. 01- 2016. 01. 28Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzatának 22/2015. (V. 28.) rendelete
az Önkormányzat tulajdonában álló lakások lakbéréről
2015-07-01-tól 2016-01-28-ig
Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 25. §, valamint a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló, többször módosított 1993. évi LXXVIII. törvény felhatalmazása alapján figyelemmel a Budapest Főváros Közgyűlésének az önkormányzati tulajdonban álló lakások szociális helyzet alapján történő bérbeadásának lakbér-megállapítás elveiről, a lakásfenntartási támogatás elveiről, valamint a lakásépítés támogatásának rendszeréről szóló 17/2006. (IV. 14.) Főv.Kgy. rendeletben foglaltakra az alábbi rendeletet alkotja:
1. §
A szabályozás célja
A szociálisan rászorulók lakáshoz juttatásán túl az Önkormányzat tulajdonában lévő lakásokkal való eredményes gazdálkodás feltételeinek biztosítása.
2. §
A szabályozás tárgyi hatálya
A rendelet hatálya kiterjed a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) tulajdonában álló valamennyi lakásra, beleértve a garzonházban lévő lakásokat és a szükséglakásokat is (a továbbiakban: önkormányzati lakások).
Komfortfokozat szerint a(z)
- összkomfortos,
- komfortos,
- komfort nélküli,
- félkomfortos,
- szükséglakásokra.
3. §
Az önkormányzati lakások lakbérének differenciálása
- A lakásbérleti jogviszony fennállása alatt fizetendő lakbér
- szociális helyzet alapján kialakított (a továbbiakban: szociális I. vagy II. lakbér),
aa) szociális lakbér I.,
ab) szociális lakbér II.,
- költségelv alapján megállapított (a továbbiakban: költségelvű lakbér),
- piaci viszonyok alapján meghatározott (a továbbiakban: piaci lakbér).
- A lakbér mértékének meghatározási alapja a komfortos komfortfokozatú önkormányzati lakás.
4. §
A szociális lakbér megállapításának elvei
- A lakásbérleti jogviszony fennállása esetén a lakás használatáért, valamint e jogviszony keretében az Önkormányzat által nyújtott szolgáltatásokért a bérlő lakbért köteles fizetni.
- A szociális alapon bérleti szerződéssel rendelkezők estén a szociális rászorultság felülvizsgálata évente kötelező. Azok, akik a felülvizsgálat eredménye szerint Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadására és elidegenítésére vonatkozó helyi szabályokról szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendeletében szabályozott szociális, jövedelmi és vagyoni feltételeknek nem felelnek meg, a felülvizsgálatot követő második hónap első napjától a megváltozott jövedelmi viszonyaiknak megfelelő lakbér fizetése mellett bérelhetik tovább a lakást.
- Ha a szociális lakbér I. szerint fizető bérlő jogosultsága megszűnik, akkor a szociális lakbér II. szerinti lakbér mértékét kell figyelembe venni.
- Ha a szociális lakbér II. szerint fizető bérlő jogosultsága megszűnik, akkor a piaci lakbér mértékét kell figyelembe venni.
- Azon bérlők, akik a (2) bekezdés szerinti felülvizsgálatot követően piaci lakbér fizetésére kötelezettek, évente egy alkalommal kérhetik a szociális lakbérre való jogosultságuk felülvizsgálatát.
- Azon bérlők esetében, akik e rendelet hatályba lépésekor azért tartoznak a költségelvű kategóriába, mert a szociális lakbérre való jogosultság korábbi felülvizsgálata során megállapításra került, hogy jövedelmi viszonyaik alapján nem jogosultak a szociális lakbér fizetésére, a szociális lakbérre való jogosultságot e § szerint újra felül kell vizsgálni. A felülvizsgálat eredményétől függően e bérlőket vagyoni és jövedelmi viszonyaik alapján a szociális lakbér I., a szociális lakbér II., vagy a piaci lakbér kategóriába kell besorolni.
5. §
A szociális lakbér mértéke
- A szociális helyzet alapján bérbe adott lakások esetében a növelő-csökkentő tényezőkkel nem rendelkező összkomfortos lakások lakbére a szociális lakbér I. esetén 280,- Ft/m2/hó, a szociális lakbér II. esetén 460 Ft/m2/hó.
- A más komfortfokozatú lakások lakbére a növelő-csökkentő tényezőkkel nem rendelkező összkomfortos lakás lakbéréhez viszonyítva:
- komfortos lakás esetén a lakbér mértéke annak 80 %-a,
- félkomfortos lakás esetén a lakbér mértéke annak 65%-a,
- komfort nélküli lakás esetén a lakbér mértéke annak 50%-a,
- szükséglakás esetén a lakbér mértéke annak 40%-a.
- A lakás lakbérét
- ha a lakbér megállapításának időpontját megelőző 5 éven belül az épület teljes felújítása megtörtént, 50 %-kal növelni kell,
- ha a lakbér megállapításának időpontját megelőző 5 éven belül az épület részleges felújítása megtörtént, 25 %-kal növelni kell,
- ha a lakbér megállapításának időpontját megelőző 5-10 éven belül az épület teljes felújítása megtörtént, 20 %-kal növelni kell,
- ha a lakbér megállapításának időpontját megelőző 5-10 éven belül az épület részleges felújítása megtörtént, 10 %-kal növelni kell,
- ha a lakás egy- vagy kétlakásos lakóépületben van, és a lakáshoz udvar vagy kert tartozik, 20 %-kal növelni kell,
- ha a lakás falazata nedves, szigetelése nem megfelelő, 10 %-kal csökkenteni kell,
- 5 %-kal csökkenteni kell, ha a lakás felvonó nélküli épület IV. vagy ennél magasabb emeletén van.
- Az épület teljes felújítását jelenti, ha az épület szigetelése, nyílászáróinak cseréje és az energiatakarékosabb fűtés megvalósult, az épület részleges felújítását jelenti, ha az előzőekből legalább kettő megvalósult.
- A lakbért növelő és csökkentő tényezők alkalmazása esetén a növelés és csökkentés mértéke a növelő és csökkentő tényezők együttes fennállása esetén is legfeljebb 50% lehet.
- A bérlő köteles megfizetni a lakbérrel együtt a külön szolgáltatások díját az alábbiak szerint:
Szolgáltatás | Szolgáltatás díja | |
1. Vízellátás és csatornahasználat | Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzati tulajdonú lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek víz- és csatornahasználati díjának térítési módjáról szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendelete szerint | |
2. Szemétszállítás | Budapest Főváros Közgyűlésének a települési szilárdhulladék-gazdálkodással összefüggő önkormányzati feladatokról, különösen a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési közszolgáltatásról szóló mindenkor hatályos Főv. Kgy. rendelete szerint | |
3. Lifthasználat | 2015. július 1-jétől 509,- Ft/hó/lakás, amely minden további évben emelkedik a KSH által megállapított inflációval | |
4. A Pesti út 27-29. szám alatti 100%-os önkormányzati tulajdonú épületekben az 1-3. pontokban felsorolt szolgáltatásokon kívül a bérlő az alábbiakban felsorolt szolgáltatások díját is köteles megfizetni: - kaputelefon javítás, - takarítás, - felvonó használat költségét, valamint - az őrzés költségének 50%-át; | ||
5. Kertes ingatlanok esetében az 1-3. pontokban felsorolt szolgáltatásokon kívül a bérlő köteles megfizetni a kéményseprési és szippantási díjat. |
- A külön szolgáltatásokért fizetendő díjak előirányzatának összegét az előző év tényszámai valamint az üzemeltető javaslata alapján legkésőbb a tárgyév július 31. napjáig meg kell állapítani.
6. §
A költségelvű bérbe adás esetén a lakbér megállapításának elvei
- A lakásbérleti jogviszony fennállása esetén a lakás használatáért, valamint e jogviszony keretében az Önkormányzat által nyújtott szolgáltatásokért a bérlő lakbért köteles fizetni.
- Az Önkormányzat a költségelv alapján bérbe adott lakások lakbérét évente egyszer növelheti a (2) bekezdésében meghatározott költségek figyelembevételével.
7. §
A költségelvű lakbér mértéke
- A költségelv alapján bérbeadott lakások esetében a növelő és csökkentő tényezőkkel nem rendelkező összkomfortos lakások lakbérét 460,- Ft/m2/ hó összegben kell meghatározni.
- A más komfortfokozatú lakások lakbére a növelő-csökkentő tényezőkkel nem rendelkező összkomfortos lakás lakbéréhez viszonyítva:
- komfortos lakás esetén a lakbér mértéke annak 80 %-a,
- félkomfortos lakás esetén a lakbér mértéke annak 65%-a,
- komfort nélküli lakás esetén a lakbér mértéke annak 50%- a,
- szükséglakás esetén a lakbér mértéke annak 40%-a.
3. A költségelven bérbe adott lakások lakbérfizetési kötelezettségén kívül a bérlőt terheli a külön szolgáltatások költsége, az óvadék összegének előre történő megfizetése. A lakbér képzésénél a növelő és csökkentő tényezőket e rendelet 5.§ (3) bekezdésében felsoroltak szerint kell figyelembe venni.
4. A közalkalmazottak és köztisztviselők részére történő bérbeadás esetén, szolgálati jelleggel bérbe adott lakások esetében a költségelvű lakbér mértékét kell figyelembe venni.
- A Honvédelmi Minisztérium, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium és az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium bérlőkijelölési jogával rendelkező lakások esetében költségelvű lakbér megállapítását kell figyelembe venni.
8. §
Piaci alapú lakbér megállapításának elvei
- Az Önkormányzat a piaci alapon bérbe adott lakások lakbérét évente egyszer növelheti.
- Azon bérlők esetében, akik e rendelet hatályba lépésekor azért tartoznak a piaci lakbért fizető bérlő kategóriába, mert a szociális lakbérre való jogosultság korábbi felülvizsgálata során megállapításra került, hogy jövedelmi viszonyaik alapján nem jogosultak a szociális lakbér fizetésére, a szociális lakbérre való jogosultságot a bérlő kérésére újra felül kell vizsgálni. A felülvizsgálat eredményétől függően e bérlőket vagyoni és jövedelmi viszonyaik alapján a szociális lakbér I., a szociális lakbér II., vagy a piaci lakbér kategóriába kell besorolni.
9. §
A piaci alapú lakbér mértéke
- A piaci alapon bérbe adott lakások esetén a növelő és csökkentő tényezőkkel nem rendelkező összkomfortos lakások lakbérét 1075,- Ft/m2/ hó összegben kell meghatározni.
- A más komfortfokozatú lakások lakbére a növelő-csökkentő tényezőkkel nem rendelkező összkomfortos lakás lakbéréhez viszonyítva:
- összkomfortos lakás esetén a lakbér mértéke annak 80 %-a,
- félkomfortos lakás esetén a lakbér mértéke annak 65%-a,
- komfort nélküli lakás esetén a lakbér mértéke annak 50%-a,
- szükséglakás esetén a lakbér mértéke annak 40%-a.
- A piaci alapon bérbe adott lakások lakbérfizetési kötelezettségén kívül a bérlőt terheli a külön szolgáltatások költsége, az óvadék összegének előre történő megfizetése. A lakbér képzésénél a növelő és csökkentő tényezőket e rendelet 5.§ (3) bekezdésében felsoroltak szerint kell figyelembe venni.
- Az önkormányzati eszközökkel létesített (vásárolt, épített) új lakások esetében piaci lakbért kell fizetni kivéve, ha a lakások szolgálati jelleggel kerülnek bérbeadásra.
10. §
Az óvadék mértéke
Az óvadék forint összegben meghatározandó mértéke Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadására és elidegenítésére vonatkozó helyi szabályokról szóló mindenkor hatályos rendeletében meghatározott összeg.
11. §
Vegyes és záró rendelkezések
- E rendelet 2015. július 1. napján lép hatályba, s ezzel egyidejűleg hatályát veszíti a Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzatának az Önkormányzat tulajdonában álló lakások lakbéréről szóló, többször módosított 45/2006.(XII. 22.) számú rendelete (továbbiakban: R.), valamint a R-t módosító 20/2007. (V. 22.) számú, 16/2008.(IV.21.) számú, 61/2008.(XII. 12.) számú, 10/2011. (III. 28.) számú, 11/2011.(III. 28.) számú, 37/2011. (VIII. 29.) számú rendeletek.
- A lakbér összegét a kerekítés szabályai szerint száz forintra kerekítve kell megállapítani.
- Amennyiben a lakbért nem e rendeletben meghatározott módon, illetve nem az adott lakás tulajdonságainak figyelembe vételével állapították meg, úgy a bérlő a lakbérközlés kézhezvételétől számított 8 napon belül írásban kifogással élhet az üzemeltetőnél.
- Ha a bérlő a közölt lakbér ellen a (3) bekezdésben megjelölt határidő alatt kifogással nem él, úgy a közölt lakbért köteles fizetni.
Budapest, 2015. május 28.
Dr. Rúzsa Ágnes s.k. Riz Levente s.k.
jegyző polgármester
A rendelet kihirdetésre került: 2015. május 28.
Dr. Rúzsa Ágnes s.k.
jegyző
Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata
Képviselő-testületének az Önkormányzat tulajdonában álló lakások lakbéréről szóló
22/2015. (V. 28.) önkormányzati rendeletéhez
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § szerint a Képviselő-testületet tájékoztatni kell azokról a társadalmi, gazdasági, szakmai okokról és célokról, amelyek a szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatásait.
Általános indoklás
Tekintettel arra, hogy Budapest Főváros XVII. kerület Önkormányzata a lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó helyi szabályokról új rendeletet alkot, amely több szempontból is érinti a lakbér megállapításának feltételeit, ezért szükségessé vált az új lakbérrendelet megalkotása.
A rendelet-tervezet célja, hogy az ügyfelek szociális és vagyoni helyzetét jobban figyelembe véve szabályozza a különböző lakbér kategóriák megállapításának szociális, vagyoni és jövedelmi feltételeit. A hatékonyabb differenciálás érdekében pedig a szociális helyzet alapján bérbe adott lakások bérbeadásánál a korábbi egy helyett két szociális lakbér kategória kerül bevezetésre. Nagyobb lehetőséget ad az egyes lakbér-kategóriák közötti átjárást, lehetővé téve a kedvezőbb lakbér-kategóriába való visszasorolást, ha a jövedelmi viszonyok ezt indokolják.
Mivel a rendszer így differenciáltabbá és ezáltal igazságosabbá válik, így nagyobb valószínűséggel kerülhető el a kintlévőségek növekedése, illetve újratermelődése.
Részletes indokolás
1. §-hoz
Meghatározza a szabályozás céljait.
2. §-hoz
A rendelet hatályáról rendelkezik, mely a jogalkotás, illetve az egyértelmű jogalkalmazás nélkülözhetetlen eleme
3.§-hoz
Az önkormányzati lakások lakbérének differenciálása során a korábbi három helyett 4 lakbér-kategóriát vezet be a differenciáltabb rendszer érdekében
4. §-hoz
Meghatározza a szociális lakbér megállapításának elveit, lehetővé téve az egyes kategóriák közötti átjárást.
5. §-hoz
Meghatározza a szociális lakbér mértékét, illetve a lakbér mértékét befolyásoló tényezőket, valamint a külön szolgáltatások díjait.
6. §-hoz
A költségelvű lakbér megállapításának elveit rögzíti.
7. §.hoz
Meghatározza a költségelvű lakbér mértékét, illetve rögzíti azoknak a körét, akiknél a költségelvű lakbért kell figyelembe venni.
8. §-hoz
A piaci lakbér megállapításának elveinek rögzítése, lehetővé téve – kérelemre – a jövedelmi viszonyok változása esetén a szociális lakbérre való jogosultság felülvizsgálatát.
9. §-hoz
A piaci lakbér mértékének megállapítása
10. §-hoz
Az óvadék mértékét a lakások és nem lakások céljára szolgáló helyiségek bérbeadására és elidegenítésére vonatkozó helyi szabályokról szóló mindenkor hatályos rendelet határozza meg.
11. §-hoz
Meghatározza a hatályba lépéssel kapcsolatos rendelkezéseket, illetve szabályozza a lakbér megállapításával kapcsolatos jogorvoslati lehetőségeket.