Etyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2015. (X.28.) önkormányzati rendelete

a hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés, valamint egyéb, anyakönyvvezető közreműködését igénylő családi események engedélyezésének szabályairól és az azokért fizetendő díjak mértékéről

Hatályos: 2016. 01. 01- 2017. 06. 30

Etyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2015. (X.28.) önkormányzati rendelete

a hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés, valamint egyéb, anyakönyvvezető közreműködését igénylő családi események engedélyezésének szabályairól és az azokért fizetendő díjak mértékéről

2016.01.01.

Etyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 18. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezésének szabályairól, továbbá a többletszolgáltatás ellentételezéseként az önkormányzat részére, valamint az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértékéről a következőket rendeli el:

Rendelet hatálya

1. § E rendelet hatálya Etyek Nagyközség Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat) közigazgatási területén megkötendő házasságokra és egyéb családi események anyakönyvvezető közreműködésével történő lebonyolítására terjed ki.

Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

1. hivatali helyiség: Etyek Nagyközség Önkormányzata által térítésmentesen biztosított, az anyakönyvi esemény lebonyolítására kijelölt helyiség (2091 Etyek, Körpince Köz 4. szám alatti Polgármesteri Hivatal Tárgyalóterme),

2. hivatali munkaidő: Etyeki Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarendje,

3. anyakönyvi esemény: házasságkötés, valamint anyakönyvvezető közreműködését igénylő egyéb családi esemény,

4. alapszolgáltatás: az anyakönyvi esemény céljára alkalmas hivatali helyiség biztosítása és az anyakönyvvezető jogszabály szerinti hivatalos közreműködése,

5. többletszolgáltatás: a hivatali helyiségen kívüli, valamint hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi esemény, továbbá az alapszolgáltatáson felül nyújtott szolgáltatás.

3. § (1) Hivatali helyiségen kívüli házasságkötést, valamint anyakönyvvezető közreműködésével egyéb családi rendezvényt hivatali munkaidőben ügyfélfogadási időn kívül, valamint a (2) bekezdésben foglaltaknak megfelelően hivatali munkaidőn kívül, pénteken és szombaton lehet lebonyolítani.

(2) Hivatali munkaidőn kívül házasságkötéseket és anyakönyvvezető közreműködésével egyéb családi eseményeket munkaszüneti napok kivételével (vasárnap és ünnepnapok) az alábbiak szerint lehet lebonyolítani:

a) pénteken 13.00 és 18.00 óra
b) szombaton 9.00 és 18.00 óra között.
A házasság, valamint anyakönyvvezető közreműködését igénylő egyéb családi esemény hivatali helyiségen kívül és hivatali munkaidőn kívül történő megkötésének, illetve lebonyolításának engedélyezése

4. § (1) A hivatali helyiségen kívül történő, továbbá a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésére irányuló kérelmet az anyakönyvvezetőnél kell benyújtani.

(2) Anyakönyvvezető közreműködését igénylő egyéb családi esemény engedélyezésére irányuló kérelmet az anyakönyvi esemény, illetőleg anyakönyvvezető családi eseményen történő közreműködésére irányuló igény bejelentésével egyidejűleg az anyakönyvvezető útján írásban kell benyújtani az önkormányzat jegyzőjéhez az e rendelet 1-2. számú melléklete szerinti nyomtatványon.

(3) Hivatali helyiségen kívüli helyszínen a házasságkötés csak akkor engedélyezhető, ha az esemény méltósága, tekintélye nem csorbul, továbbá a személyes adatok megfelelő védelme biztosított.

(4) Nem engedélyezhető hivatali helyiségen kívül történő házasságkötés lebonyolítása különleges körülmények között (pl.: föld alatt, víz alatt, levegőben, nyomás alatt, mozgó járműben, a résztvevők testi épségét veszélyeztető egyéb körülmények között), illetve vallás gyakorlására szolgáló épületben.

(5) A hivatali helyiségen kívüli házasságkötés engedélyezése során figyelemmel kell lenni a hivatali helyiségben előjegyzett és felvett házasságkötésekre, azok lebonyolítását a hivatali helyiségen kívüli házasságkötés nem veszélyeztetheti.

(6) Az anyakönyv biztonságos szállításáról és kezeléséről az anyakönyvvezető gondoskodik.

(7) A jegyző – figyelemmel a hatályos jogszabályok rendelkezéseire – az anyakönyvvezetők részére évente egy alkalommal, a feladat ellátására tekintettel 40.000,- forint összegben munkaruha juttatást biztosít. Az anyakönyvvezető a munkaruha juttatást az anyakönyvvezetői feladatok ellátásához szükséges ruházat (szoknya, nadrág, kosztüm, blúz, cipő) megvásárlására fordíthatja. Az anyakönyvvezető által megvásárolt munkaruha kihordási ideje egy év. A munkaruha költségtérítésre vonatkozó szabályok alapul vételével az összeg felhasználásáról az anyakönyvvezetők számlával kötelesek elszámolni tárgyév december 15. napjáig.

A házasság megkötése, valamint anyakönyvvezető közreműködését igénylő egyéb családi esemény lebonyolítása esetén igénybevetett többletszolgáltatások ellentételezése

5. § (1) Az önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja a házasságkötés lebonyolítására alkalmas hivatali helyiséget.

(2) A hivatali munkaidőn kívül, valamint a hivatali helyiségen kívül történő házasságkötés, továbbá anyakönyvvezető közreműködését igénylő egyéb családi rendezvény lebonyolítása szolgáltatási díjának megállapítására az e rendelet 3. számú mellékletében foglaltakat kell alkalmazni.

(3) Rendkívüli esetben, amennyiben az anyakönyvi eseményt kérő felek egyikének közeli halállal fenyegető vagy megromlott egészségi állapota, továbbá mozgásában korlátozottsága ezt indokolja, hivatali helyiségen kívül, az érintettek valamelyikének lakásán lebonyolított házasságkötés térítésmentes.

(4) A (3) bekezdés szerinti esetben a házasságkötést kizárólag hivatali időben lehet lebonyolítani és az csak a személyi feltételeket – anyakönyvezető közreműködését – tartalmazza.

6. § (1) Az 5. § (2) bekezdése szerint megállapított szolgáltatási díjat az anyakönyvi esemény engedélyezését követő 5 naptári napon belül kell megfizetni az anyakönyvvezető által kiállított csekken.

(2) A díjfizetési kötelezettség az önkormányzat házi pénztárába történő készpénz befizetéssel, vagy költségvetési számlájára történő átutalási megbízással teljesíthető.

(3) A befizetett többletszolgáltatási díj kérelemre visszafizethető, ha:

a) az anyakönyvi esemény létesítését kérők egyik tagja az eseményt megelőzően elhalálozik,
b) az anyakönyvi esemény létesítését kérők egyik tagjának oly mértékű egészségromlása következik be, mely által az esemény megtartása lehetetlenné válik,
c) az anyakönyvi esemény a Polgármesteri Hivatal hibájából hiúsul meg.
A házasság megkötése, valamint anyakönyvvezető közreműködését igénylő egyéb családi esemény lebonyolítása esetén közreműködő anyakönyvvezető ellentételezése

7. § (1) A rendelet 5. § (2) bekezdése szerint megállapított szolgáltatási díj összegéből a közreműködő anyakönyvvezetőt választása szerint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő, vagy

a)hivatali munkaidőn kívül hivatali helyiségben lebonyolított házasságkötés esetén eseményenkénti bruttó 6.250 Ft díjazás illeti meg
b)hivatali munkaidőn túl, hivatali helyiségen kívül lebonyolított házasságkötés esetén bruttó 10.250 Ft díjazás illeti meg.
egyéb családi rendezvény esetén bruttó 6.250 Ft díjazás illeti meg.
Záró rendelkezések

8. § (1) Ez a rendelet 2016. január 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet rendelkezéseit a hatályba lépése után indult ügyekben kell alkalmazni.

9. § Hatályát veszti Etyek Község Önkormányzata Képviselő-testületének a hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés, valamint egyéb, anyakönyvvezető közreműködését igénylő családi események engedélyezésének szabályairól és az azokért fizetendő díjak mértékéről szóló 6/2011. (V.30.) önkormányzati rendelet.