Buj Község képviselő-testületének 3/2015 (II.28.) önkormányzati rendelete
szociális ellátások helyi szabályai
Hatályos: 2024. 03. 16Buj Község képviselő-testületének 3/2015 (II.28.) önkormányzati rendelete
szociális ellátások helyi szabályai
Buj Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésének b) pontjában, 26. §-ában., 32. § (1) bekezdésének b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 33. § (7) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 45. § (7) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésének g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CVXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Eljárási rendelkezések
1. Általános szabályok
1. § (1) A rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes általános eljárási szabályokat a 2-5. §-ok határozzák meg.
(2) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat adott ellátási formák részletezik.
2. Az eljárás megindítása
2. § (1) Ha az eljárás megindítása kérelemre történik, a kérelmet a Buji Polgármesteri Hivatalban (a továbbiakban: Hivatal), illetőleg egyes szociális szolgáltatások esetében az intézményvezetőnél kell előterjeszteni. A kérelmet jogszabályban, továbbá e rendeletben meghatározott dokumentumokkal (igazolásokkal, nyilatkozatokkal) együtt kell benyújtani.
(2) A kérelmező köteles együttműködni a Hivatallal, illetőleg az intézményvezetővel a szociális helyzetének feltárásában. Ha arról a rendelet rendelkezik, a kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelmi viszonyairól szóló igazolásokat és mindazokat a bizonyítékokat, amelyeket a rendelet az egyes ellátásoknál előír, továbbá amelyek az ügy elbírálásához elengedhetetlenül szükségesek.
(3) A Hivatal:
a) beérkezett kérelmet a körülmények alapos kivizsgálása után döntésre előkészíti, a támogatásra való jogosultságot folyamatosan figyelemmel kíséri és az ellátások módosítására, megszüntetésére javaslatot tesz.,
b) a Hivatal a feladatkörébe tartozó ellátásokhoz kapcsolódó gazdálkodási feladatokat köteles ellátni. Az ellátások fedezetét az önkormányzat a költségvetésében biztosítja.
3. § A szociális rászorultság és a szociális támogatások megállapításánál figyelembe kell venni kérelmező által igénybevett szociális ellátások mindegyikét.
3.Az ellátások megállapítása
4. § (1) A szociális ellátások megállapításáról – a (2) bekezdésben meghatározott kivételekkel – a Képviselő-testület határozattal dönt.
(2) A Képviselő-testület az 1. mellékletben felsorolt ellátásokkal kapcsolatos hatáskörébe tartozó döntéseit a polgármesterre ruházza át. A polgármester a szociális ellátás tárgyában – átruházott hatáskörében – hozott döntéséről szintén határozatot hoz.
(3) A polgármester az önkormányzat ezen rendelete és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény (a továbbiakban: Szt.) alapján köteles dönteni a hatáskörébe tartozó ügyekben.
(4) A polgármester döntése ellen a Képviselő-testülethez fellebbezés nyújtható be.
(5) Egyes e rendeletben meghatározott szociális szolgáltatások esetében a szociális intézményi jogviszonyt az intézményvezető intézkedése alapozza meg.
4. A települési támogatások kifizetése, folyósítása,
felhasználása ellenőrzése
5. § (1) A települési támogatások kifizetése, folyósítása a – 4. § szerint hozott – határozat alapján a Hivatal pénzügyi ügyintézőjének feladata, aki az ellátások kifizetéséről pénzügyi nyilvántartást vezet.
(2) Az e rendeletben meghatározott települési támogatások felhasználását a polgármester, a jegyző, a Hivatal szociális ügyintézője jogosultak ellenőrizni és indokolt esetben javasolhatják a hatáskör gyakorlójának a rosszhiszeműen, jogosulatlanul igénybe vett pénzbeli ellátás visszafizettetésének a kezdeményezését.
Települési támogatás
5. A Települési Támogatás megállapításának általános szabályai
6. § (1) A települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell minden olyan okiratot, amely igazolja a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet fennállását. Nem állapítható meg települési támogatás annak, aki az önkormányzat fele adó vagy egyéb tartozása van.
(2) A hivatalból indított eljárás során a tényállás tisztázása érdekében a kérelemre indult eljárás szabályait kell megfelelően alkalmazni.
(3) A megállapított pénzbeli, eseti jelleggel nyújtott rendkívüli települési támogatást a döntést követő tíz napon belül a jogosult részére folyósítani kell.
(4) A havi rendszerességgel megállapított települési támogatást a jogosultság megállapítására vonatkozó tárgyhót követő hónap 5. napjáig kell a jogosultak részére folyósítani.
(5)1 Települési támogatás az ünnephez kapcsolódóan: Az Önkormányzat a húsvét ünnephez kapcsolódóan egyszeri hivatalbóli 2000 forint támogatást állapíthat meg a lakóhely vagy tartózkodási címmel rendelkező buji lakosok számára.
7. § (1) A megállapított települési támogatás folyósítása
6. Települési támogatás a lakhatáshoz kapcsolódó
rendszeres kiadások támogatása címén
8. § (1) A Képviselő-testület a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások támogatása címén települési támogatást nyújt a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez.
(2) A lakhatási kiadásokhoz nyújtott települési támogatásra jogosult az a tulajdonos, bérlő, vagy albérlő, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(3) A lakhatási kiadásokhoz nyújtott települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(4) A lakhatási kiadásokhoz nyújtott települési támogatás megállapítása iránti kérelmet a 2. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a háztartás tagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolását, valamint a 3. melléklet szerinti vagyonnyilatkozatot.
(5) A lakhatási kiadásokhoz nyújtott települési támogatásra való jogosultságot megállapító határozatban rendelkezni kell a lakókörnyezet rendezettségének biztosítására vonatkozó kötelezettségekről.
(6) A lakhatási kiadásokhoz nyújtott települési támogatás összegét az egy főre jutó jövedelem függvényében differenciáltan kell megállapítani az alábbiak szerint:
a) 0 - nyugdíjminimum 50 %-áig 2500/hó,
b) nyugdíjminimum 50 %-tól - nyugdíjminimum 100 %-ig 2000/hó,
c) nyugdíjminimum 100 %-tól - nyugdíjminimum 150 %-ig 1500/hó,
d) nyugdíjminimum 150 %-tól - nyugdíjminimum 200 %-ig 1000/hó.
(7) A lakhatási kiadásokhoz nyújtott települési támogatás a kérelmezőt a kérelem benyújtása követő hónapjának első napjától illeti meg. Lakhatási támogatás nem állapítható meg addig , míg a kérelmező vagy hozzátartozója lakásfenntartási támogatásban részesül.
(8) A lakhatási kiadásokhoz nyújtott települési támogatás megállapítása 6 hónapra történik.
7. Rendkívüli települési támogatás
9. § (1) A rendkívüli települési támogatás eseti jelleggel – az Szt. 45. §-ában foglaltakra figyelemmel – annak a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személynek adható, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 200 %-át, támogatás évente 3 alkalommal adható.
(2) Különös méltánylást érdemlő esetekben, úgy mint:
8. Rendkívüli települési támogatás
a temetési költségek támogatása címén
10. § (1) A temetési költségek megfizetéséhez eseti jelleggel települési támogatást kell megállapítani annak, aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, továbbá akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 350%-át.
(2) A temetési költségek megfizetéséhez nyújtott települési támogatás összege a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 80 %-a.
(3) A temetési költségek megfizetéséhez nyújtott települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a temetés költségeiről a segélyt kérő vagy egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példányát, a halotti anyagkönyvi kivonatot, továbbá a kérelmező és családja jövedelemigazolását.
11. §
9. Méltányossági gyógyszertámogatás
11/A. §2 [Gyermekek és felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló fiatal felnőttek tanév kezdési támogatása]
(1) A község közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkező, s a településen életvitelszerűen élő óvodás gyermekek, általános iskolás és középiskolás diákok törvényes képviselői, illetve a felsőfokú közoktatási intézmény nappali tagozatán tanuló fiatal felnőttek (utoljára abban az évben, amelyben a 25. életévüket betöltik) amennyiben családjukban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a garantált bérminimum 200 %-át, évente egy alkalommal önkormányzati támogatásban részesülnek.
(2) A kérelmeket tárgyév augusztus 1. napjától kezdődően október 31-ig lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(3) A támogatás készpénzes kifizetése az aktuális év szeptember, október és november hónapjaiban történik. A folyószámlára utalás esetén a kérelem elbírálását követő 15 napon belül történik az utalás.
(4) Jogosultsági feltételek:
a) állandó, bejelentett buji lakcím és nyilatkozat a településen történő életvitelszerű tartózkodásról (kollégiumi ellátás igénybevétele nem érinti az életvitelszerű tartózkodást)
b) az alapfokú és középfokú oktatási intézményben tanuló diák esetében igazolás arra vonatkozóan, hogy az előző tanévben 10 órát nem haladta meg az igazolatlan tanórák száma,
c) 16. életévét betöltött tanuló esetén iskolalátogatási igazolás, illetve felsőoktatási intézménybe történő tanévkezdés esetén igazolás a beiratkozásról
d) az egy főre eső jövedelem igazolása kereseti,-jövedelmi igazolások becsatolásával történik.
(5) A támogatás összege:
a) óvodások esetében 5.000 Ft / fő
b) általános iskolások esetében 8.000 Ft / fő
c) középiskolások esetében 10.000 Ft / fő
d) felsőfokú tanulmányokat folytatók esetében 13.000 Ft / fő
(6) A támogatás elbírálásával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.
(7) A támogatás igénylése a képviselő-testület által rendszeresített 5. melléklet szerinti formanyomtatványon történik.
10. Aktív korúak ellátására és a lakhatáshoz kapcsolódó
rendszeres kiadások támogatása címén települési támogatásra jogosult személyeknek a lakókörnyezetük rendezettségének biztosítására vonatkozó szabályok
12. § - Az aktív korúak ellátását és a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások támogatása címén települési támogatást kérelmező személy köteles lakókörnyezetét rendben tartani az alábbiak szerint:
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
13. § (1) A településen szociálisan rászorultak részére, a személyes gondoskodást nyújtó ellátások közül a következők biztosítottak:
14. § Étkeztetés
(1) Étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(2) Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt, illetve általa eltartottat aki kora, egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége, hajléktalansága miatt nem képes az (l) bekezdés szerinti étkezésről más módon gondoskodni.
(3) Korára tekintettel étkeztetésben az 55. évet betöltött személy részesíthető.
(4) Fogyatékossága miatt étkeztetésben fogyatékossági támogatást igénybevevő részesíthető.
(5) Egészségi állapotára, pszichiátriai betegségére, valamint szenvedélybetegségére tekintettel az részesülhet szociális étkeztetésben, aki ezen állapotáról háziorvosi igazolással rendelkezik.”
(6) Az étkezés iránti kérelmeket a Buji Szociális Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez kell benyújtani, a kérelmek elbírálása az intézményvezető hatáskörébe tartozik.
15. § Házi segítségnyújtás
(1) A települési önkormányzat a házi segítségnyújtást az Szt. 63. § (4) bekezdése alapján megállapított gondozási szükséglettel rendelkező személyek részére biztosítja.
(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell
a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,
b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,
c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.
(3) A házi segítségnyújtás igénybevétele iránti kérelmet a Buji Szociális Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez kell benyújtani, a kérelmek elbírálása az intézményvezető hatáskörébe tartozik.
16. § Családsegítés
(1) A családsegítő szolgálatban nyújtott általános és speciális segítő szolgáltatás olyan személyes szolgáltatás, amely a szociális munka eszközeinek és módszereinek felhasználásával hozzájárul az egyének, a családok, valamint a különböző közösségi csoportok jólétéhez és fejlődéséhez, továbbá a szociális környezetükhöz való alkalmazkodáshoz.
(2) A családsegítő szolgálat ellátja a szociális törvényben rögzített feladatait.
(3) A speciális szolgáltatások keretében a szociálisan rászorult egyének, csoportok számára önálló szolgáltatást biztosít, programokat szervez.
(4) A családsegítő szolgálat az egyén és család számára nyújtott szolgáltatás térítésmentes.
(5) Az önkormányzat e feladatát ellátási szerződés keretében az Ibrány Város és Térsége Gyermekjóléti Szolgálat és Családsegítő Szolgálat látja el.
17. § 1
(1) A képviselő-testület a nappali ellátást nyújtó intézmények közül a Buji Szociális Alapszolgáltatási Központot működteti.
(2) A nappali ellátás hajléktalan személyek és elsősorban a saját otthonukban élő, tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek, részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére, továbbá igény szerint megszervezi az ellátottak napközbeni étkeztetését.
(3) A nappali ellátás iránti kérelmet a Buji Szociális Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez kell benyújtani, a kérelmek elbírálása az intézményvezető hatáskörébe tartozik.
Záró rendelkezések
18. § (1) rendelet 2015.március 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti
1. melléklet
2. melléklet
1. Személyi adatok |
1.1. A kérelmező személyre vonatkozó adatok: |
1.1.1. Neve: ........................................................................................................................ |
1.1.2. Születési neve: ................................................................................................ |
1.1.3. Anyja neve: ......................................................................................................... |
1.1.4. Születés helye, ideje (év, hó, nap): .................................................................................. |
1.1.5. Lakóhelye: c c c c irányítószám ................................................................. település |
1.1.6. Tartózkodási helye: c c c c irányítószám ............................................................... település ...........................................................utca/út/tér .............. házszám ............ épület/lépcsőház ............... emelet, ajtó |
1.3. Kérelmezővel közös háztartásban (azonos lakcímen) élők száma: ………… fő. |
1.4. Kérelmező háztartásában élők személyi adatai:
A |
B |
C |
D |
|
---|---|---|---|---|
Név |
Születési helye, ideje (év, hó, nap) |
Anyja neve |
Társadalombiztosítási Azonosító Jele |
|
1. |
||||
2. |
||||
3. |
||||
4. |
||||
5. |
||||
6. |
2. Jövedelmi adatok
A kérelmező, valamint a vele közös háztartásban élő személyeknek a havi jövedelme forintban:
A |
B |
C |
|||||
A jövedelem típusa |
Kérelmező |
A kérelmezővel közös háztartásban élő további személyek |
|||||
1 |
Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból származó |
||||||
2 |
Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó |
||||||
3 |
Táppénz, gyermekgondozási támogatások |
||||||
4 |
Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások |
||||||
5 |
Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátások |
||||||
6 |
Egyéb jövedelem |
||||||
7 |
Összes jövedelem |
||||||
3. A lakásban tartózkodás jogcíme: ……………………………………………………….. |
|||||||
4. A lakhatást a legnagyobb mértékben veszélyeztető lakásfenntartási kiadás(ok): |
|||||||
5. Felelősségem tudatában kijelentem, hogy |
|||||||
a) életvitelszerűen a lakóhelyemen/a tartózkodási helyemen élek* (a megfelelő rész aláhúzandó), |
|||||||
b) a közölt adatok a valóságnak megfelelnek. |
|||||||
Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (7) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv – a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóigazgatósága útján – ellenőrizheti. |
|||||||
Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához. |
.......................................................................... |
.......................................................................... |
3. melléklet
1. Lakástulajdon és lakótelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat): címe: ................. város/község ................... út/utca .................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ..........................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték: .......................................... Ft
2. Üdülőtulajdon és üdülőtelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat): címe: ....................... város/község .................................. út/utca .................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ...................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték: .............................................. Ft
3. Egyéb, nem lakás céljára szolgáló épület-(épületrész-)tulajdon (vagy állandó használat): megnevezése (zártkerti építmény, műhely, üzlet, műterem, rendelő, garázs stb.): ............................ címe: ...................................... város/község ........................... út/utca .................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték: .............................................. Ft
4. Termőföldtulajdon (vagy állandó használat): megnevezése: .......................... címe: ........................................ város/község .............................. út/utca .................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ...................., a szerzés ideje: ................ év
Becsült forgalmi érték: .............................................. Ft
B. Egyéb vagyontárgyak
Gépjármű:
a) személygépkocsi: ......................................... típus .................. rendszám
b) tehergépjármű, autóbusz, motorkerékpár, vízi- vagy egyéb jármű: ................................ típus ..................... rendszám
4. melléklet
I. Személyi adatok
1. A kérelmező személyre vonatkozó adatok:
Neve:............................................................................................................................................................ |
Születési neve: ............................................................................................................................................ |
Anyja neve: .........................................................., TAJ száma.................................................................. |
Születés helye, ideje:................................................................................................................................... |
Lakóhely: ….…. irányítószám .................................................................................................. település ......................................................utca/út/tér .......... házszám ............ épület/lépcsőház ........ emelet, ajtó |
Tartózkodási hely: ……. irányítószám ....................................................................................... település ......................................................utca/út/tér ......... házszám ........ épület/lépcsőház ............ emelet, ajtó |
2. Kérelmezővel közös háztartásában élők száma: ………… fő |
3. Kérelmezővel közös háztartásában élők személyi adatai:
Név |
Születési helye, ideje |
Anyja neve |
TAJ szám |
---|---|---|---|
II. Jövedelmi adatok
A jövedelem típusa Kérelmező A kérelmezővel közös háztartásban élő további személyek
1. Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból származó
ebből: közfoglalkoztatásból származó
2. Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó
3. Táppénz, gyermekgondozási támogatások
4. Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások
5. Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátások
6. Egyéb jövedelem
7. Összes jövedelem
3. Felelősségem tudatában kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.
Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.
__________________________ |
|
A 6. § (5) bekezdését a Buj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 11/A. §-t a Buj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (VIII. 12.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
Az 5. mellékletet a Buj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (VIII. 12.) önkormányzati rendelete 2. § - 1. melléklete iktatta be.