Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelete

a települési támogatások rendszeréről és a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 03. 31

Kihirdetve: 2015. február 26.



dr. Pintér Magdolna

jegyző


Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének

3/2015. (II.26.) önkormányzati rendelete

a települési támogatások rendszeréről és a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról


Sarkad Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló l993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ban, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 33. § (7) bekezdésének, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés a), d) és g) pontjaiban, a 134/E. §-ban, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CXXXIX. törvény 41. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


1. A rendelet célja és hatálya


1. §

A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése, illetve megőrzése érdekében meghatározza Sarkad városa által települési támogatás keretében nyújtott kiadáskompenzáló ellátások jogosultsági feltételeit, illetve az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait, a biztosított ellátások rendszerét.

2. §

(1) E rendelet hatálya kiterjed  Sarkad város közigazgatási területén

a) lakóhellyel rendelkező:

a./ magyar állampolgárok,

b./ bevándoroltak és letelepedettek,

c./ hontalanok,

d./ a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre

b) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 6. §-ában meghatározott hajléktalan személyekre.

(2) A rendelet hatálya kiterjed továbbá

a) az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarországon  jogszerűen tartózkodó állampolgáraira, valamint

b) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyekre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

(3) A Sztv. által szabályozott egyes ellátásokat az e rendeletben meghatározott önkormányzati szervek a jelen rendelet, valamint az Sztv. végrehajtására kiadott magasabb szintű jogszabályok rendelkezései szerint biztosítják.

II.


2. Feladat és hatáskörök     

           

3. §

(1) E rendeletben meghatározott települési támogatással kapcsolatos feladat, és hatáskörök esetében átruházott hatáskörben

a) a 6. § (2) bekezdés a) pontja esetében Sarkad város jegyzője

b) a 6. § (2) bekezdés b) és a (3) bekezdés valamennyi pontja esetében Sarkad város polgármestere

jár el.


 (2) Sarkad Város Önkormányzata az alapellátás, valamint a szakosított ellátások körébe tartozó személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátási formák közül a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Kistérségi Humán Szolgáltató Központ útján látja el az alábbi feladatokat:

             

–családsegítést,

–étkeztetést,

–házi segítségnyújtást,

–nappali ellátást (időskorúak és fogyatékosok részére),

–támogató szolgálat biztosítását,

–Idősek Otthonába történő ápolás, gondozás biztosítását,

–idősek átmeneti elhelyezését,

–személyi térítési díjak megállapítását.


4. §


(1) A helyi szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósítását, végrehajtását a helyi szociálpolitikai kerekasztal kíséri figyelemmel.


(2) A helyi szociálpolitikai kerekasztal tagjai:


  • Sarkad Város Önkormányzat Egészségügyi, Szociális és Lakásügyi Bizottságának mindenkori elnöke,


  • Sarkad Város Önkormányzat által fenntartott szociális és gyermekvédelmi intézményeinek mindenkori vezetői,


  • Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott gyermekjóléti szolgálat és szociális intézmény mindenkori vezetője,


  • Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás területén szociális intézményeket működtető egyházi és nem állami fenntartók képviselői,


  • A Sarkadi Polgármesteri Hivatala részéről egy fő szociális területen dolgozó köztisztviselő, akinek jelöléséről a Jegyző gondoskodik.


(3) A szociális kerekasztal vezetőjét tagjai közül maga választja, ügyrendjét maga határozza meg és évente legalább egy alkalommal tart ülést.


5. §


Az átruházott hatáskörök vonatkozásában a határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül fellebbezést lehet benyújtani a Képviselő-testülethez.


II. fejezet


A települési ellátás keretében nyújtott támogatásokra vonatkozó rendelkezések


3. A települési támogatás keretében nyújtott ellátások típusai, formái


6. §


(1) E rendelet szabályozza a szociális rászorultságtól, hátrányos helyzettől függő kiadást kompenzáló települési támogatások egyes formáit, az igénybevétel feltételeit, az egyes támogatások mértékét, a jogosultság megszűnésének módjait.


(2) A települési támogatás formái:


a) lakhatási támogatás

b) gyógyszertámogatás.


(3) Rendkívüli települési támogatások:


a) temetési költségekhez való hozzájárulás

b) iskolakezdési támogatás

c) eseti települési támogatás

d) válsághelyzeti támogatás

e) köztemetés.


(4) A települési támogatást a családi segélyezés elvének érvényesítésével kell biztosítani. A családban – lakhatási támogatás esetében háztartásban – életvitelszerűen együtt élő személyek szociális helyzetét, rászorultságát egységben kell vizsgálni.


(5) A támogatások részben vagy egészben természetbeni támogatásként nyújthatók.


(6) A természetben nyújtott támogatás különösen a Közétkeztetési Intézménynél igénybe vehető meleg étel, a gyógyszerköltség támogatás, a gyermekintézmények térítési díjának megfizetése, a tüzelőanyag.


(7) Nem nyújtható települési támogatás annak a személynek, aki bentlakásos szociális intézményben nyert elhelyezést.


(8) E rendelet vonatkozásában az Szt. 4. §-ában meghatározott fogalmakat kell alkalmazni.



4. A települési támogatás keretében nyújtott támogatásokra vonatkozó eljárási rendelkezések


7. §


(1) A települési támogatás iránti kérelmeket – az igénylésre rendszeresített nyomtatványon – a Sarkadi Polgármesteri Hivatalnál (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) lehet benyújtani.


(2) A 29. § (1) bekezdésében felsorolt intézményi ellátások tekintetében az ellátásokra irányuló kérelmeket az adott intézmény vezetőjénél kell benyújtani.

(3) Az e rendeletben szabályozott önkormányzati hatósági ügyekben elektronikus úton eljárási cselekmények nem gyakorolhatók.

8. §


(1) A települési támogatás iránti kérelemnek tartalmaznia kell

- a kérelmező természetes személyazonosító adatait

- lakcímét-, lakó- és tartózkodási helyét

- a kérelmező családjában élők személyazonosító adatait

- a kérelmező és a vele egy családban élő személyek TAJ számát

- a (2) bekezdésben meghatározott igazolásokat

- a kérelem indokául szolgáló tényt és az indokolással alátámasztott körülményt, valamint az azokat igazoló iratokat, igazolásokat

- az egyes ellátásoknál előírt további egyéb adatokat, igazolásokat, nyilatkozatokat.


(2) A települési támogatás iránti igény benyújtásakor a kérelmező köteles saját, illetve családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, azokat igazolni. A család – lakhatási támogatás esetében háztartás – jövedelmének számításakor az Szt. 4. § (1a)-(1c) bekezdésében, (2), (3), (5) bekezdésében, valamint a 10. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.


(3) Amennyiben a kérelmező a (1) – (2) bekezdésben meghatározott adatokat nem szolgáltatja, a kért igazolásokat nem csatolja, illetve nem közli és a hiánypótlási kötelezettségének nem tesz eleget, úgy a rendelkezésre álló adatok alapján kell a döntést meghozni, vagy az eljárást megszüntetni.


9. §


Az igények elbírálás során a Polgármesteri Hivatal a kérelmező által közölt adatokat, tényeket, valamint a szociális helyzetet az alábbiak szerint ellenőrizheti:

a) megkeresheti az illetékes adóigazgatóságot, vagy adóhatóságot

b) megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet

c) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót

d) megkeresheti a járási hivatalt annak igazolására, hogy ellátást a járási hivatal állapított-e meg, van-e folyamatban ezirányú eljárás

d) környezettanulmány lefolytatásával.




10. §


A polgármester és a jegyző által hozott érdemi határozatok ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a Képviselő-testülethez címzett, de a Polgármesteri Hivatalhoz két példányban benyújtott fellebbezéssel lehet élni. A Képviselő-testület által hozott határozat ellen fellebbezésnek helye nincs, ellene jogszabálysértésre hivatkozással a határozat kézhezvételét követő 30 napon belül a Gyulai Törvényszékhez lehet keresetet benyújtani.


11. §


A települési támogatásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő tények, körülmények változásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet.


12. §


A támogatások folyósítása, biztosítása:

a) a havi rendszerességgel nyújtott támogatás esetén a támogatás összegét a tárgyhónapot követő hó 5. napjáig kell a szolgáltató, nevelési-oktatási intézmény számlájára, a jogosult folyószámlájára átutalni, vagy postai úton kiutalni

b) eseti jelleggel nyújtott támogatás esetén a megállapított támogatást egy összegben kell a szolgáltató, a nevelési-oktatási intézmény számlájára, vagy a jogosult folyószámlájára, vagy a jogosult részére postai úton kiutalni,  illetve a Polgármesteri Hivatal házipénztárából a támogatás megállapítását követő 15 napon belül kifizetni

c) a természetben nyújtott támogatást a megállapítást követő 15 napon belül kell biztosítani.


13. §


(1) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott szociális ellátást meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell

a) a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére;

b) természetben nyújtott szociális ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatására vagy a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti megtérítést az elrendelése napján érvényes jegybanki alapkamattal megemelt összegben kell visszafizetni. Kamat csak a szociális ellátás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétele és az erről való tudomásszerzés közötti időtartamra számítható fel.


(3) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítése az igénybevételről való tudomásszerzésétől számított három hónapon belül rendelhető el. Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől, illetőleg folyamatos ellátás esetén az ellátás megszűnésétől egy év már eltelt.


(4) Ha a polgármester vagy a jegyző a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét - amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné - méltányosságból

a) csökkentheti vagy elengedheti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét

b) részletekben fizettetheti meg.


(5) A polgármester vagy a jegyző (4) bekezdése szerinti döntése ellen fellebbezésnek nincs helye.


(6) Meg kell szüntetni az ellátást

- ha az igénylő szándékosan valótlan adatok közlésével, vagy olyan körülmény elhallgatásával tévesztette meg az önkormányzatot, amelynek figyelembevételével nem lett volna jogosult a támogatásra

- ha a támogatott a támogatást nem rendeltetésszerűen használta fel, nem tett eleget az elszámolási kötelezettségének

- nem tett eleget a 12. §-ban meghatározott bejelentési kötelezettségének.

- a jogosult saját kérésére

- ha a jogosult elhunyt.


5. Rendszeres települési támogatások

Lakhatási támogatás

14. §

 (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.


(2) A jegyző a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a lakbérhez, illetve a tüzelőanyag költségeihez lakhatási támogatást nyújt.


(3) A lakhatási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.


(4) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.


(5) A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.



15. §


Ha a háztartás

a) (5) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) (5) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.


16. §


(1) A  lakáshatási támogatás esetében a lakhatás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 450.-Ft


(2) A lakhatási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.


17. §


(1) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakhatás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakhatási elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,

de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.


(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:

 
TM = 0,3-

 J-0,5 NYM
─────

 
x 0,15,


 NYM


ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.




18. §


A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani, a kérelem benyújtása hónapjának első napjától.  Folyósítása havi rendszerességgel történik.



19. §


Lakáshatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal vagy végzéssel megosztott lakás lakrészeit.


20. §


A lakáshatási támogatás iránti kérelemhez csatolni kell

- a lakás nagyságának hitelt érdemlő igazolását

- a támogatott szolgáltatást szerződés alapján igénybe vevő fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosításához szükséges adatot tartalmazó iratot

- a lakásbérleti szerződést

- vagyonnyilatkozatot.


Gyógyszertámogatás


21. §


(1) Gyógyszertámogatás kerül megállapításra annak a szociálisan rászoruló személynek, akinek az esetében a vényköteles havi rendszeres gyógyszerköltség (továbbiakban: gyógyszerköltség) legalább 8.000.-Ft és az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg

a) családban élő esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át

b) egyedül élő esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át.


(2) Nem jogosult gyógyszertámogatásra az, aki közgyógyellátásra jogosult.


(3) A gyógyszertámogatás a határozathozatal hónapját követő hónap első napjától egy éves időtartamra állapítható meg, összege az igazolt gyógyszerköltség, de a havi összeg nem haladhatja meg

a) családban élő esetében 28.500.-Ft egy főre jutó jövedelem alatt a havi 4500.-Ft-ot, 28.500.-Ft-42.750.-Ft közötti egy főre jutó havi jövedelem esetében a 4.000.-Ft-ot

b) egyedül élő esetében 42.750.-Ft jövedelem esetében a 4.500.-Ft-ot, 42.751.-Ft-57.000.-Ft közötti jövedelem esetében a 4.000.-Ft-ot, 57.001.-Ft-71.250.-Ft jövedelem esetében a 3.000.-Ft-ot.


(4) A gyógyszerköltséget formanyomtatványon a háziorvos igazolja. Az igazoláson kizárólag a kérelmező személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyszerköltség tüntethető fel.




6. Rendkívüli települési támogatások



Eseti települési támogatás


22. §


(1) Eseti települési támogatás azon személyek részére állapítható meg,


a)akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy

b) az alábbi esetek valamelyikének bekövetkezte miatt anyagi segítségre szorulnak:

- betegség, rokkantság

- haláleset

- legfeljebb 2 havi felhalmozódott közműtartozás

- a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadás


A kérelemhez csatolni kell az alkalmanként jelentkező többletkiadásokat igazoló iratot, igazolást, nyilatkozatot.


(2) Eseti települési támogatásban részesíthető, akinek családjában az egy főre jutó havi átlagjövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 200 %-át.



23. §

(1) Eseti települési támogatást elsősorban természetben nyújtott szociális ellátás formájában kell nyújtani.

(2) A természetbeni ellátásként nyújtott eseti települési támogatás formái:

a) A Közétkeztetési Intézménynél igénybe vehető meleg étel

b) Gyógyszerköltség támogatás

c) Napközi térítési díj

d) Tüzelőanyag

e) Közfürdő és közmosodai szolgáltatás igénybevétele


(3) A polgármester az eseti települési támogatás felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.


Válsághelyzeti támogatás


24. §


(1) A polgármester – tekintet nélkül hatáskörére, illetékességére, illetőleg az e rendeletben foglalt korlátozásokra – a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, elemi kárt elszenvedett, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő rászorulóknak rendkívüli települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosít, ha ennek hiánya a rászorulónak életét, testi épségét veszélyezteti.


(2) A támogatást biztosító az (1) bekezdésben foglalt ideiglenes intézkedéséről haladéktalanul értesíti a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet, az értesítéssel egyidejűleg benyújtja a megtérítés iránti igényt a kifizetett települési támogatást illetően.


Temetési költségekhez való hozzájárulás

25. §

(1) A temetési költségekhez való hozzájárulás az elhunyt eltemettetéséről gondoskodó személy részére nyújtott hozzájárulás.

(2) A temetési költségekhez való hozzájárulás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 10 %-a. A helyben szokásos legolcsóbb temetés tárgyévi összege a településen temetkezési szolgáltatást nyújtó szervek által a tárgyévet megelőző év december hónapban – az önkormányzat megkeresésére – közölt legkisebb költség.

(3) A támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet előterjeszteni, melyhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonat és a temetési költségeket tartalmazó számla másolatát.

Köztemetés


26. §.


(1) Közköltségen történő eltemettetés esetén a Polgármester


a) a  költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél be kell jelenteni, vagy

b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kell kötelezni.


(2) A köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesíthető az eltemettetésre köteles személy, ha az elhunyt utáni hagyaték értéke kevesebb a köztemetés költségénél vagy nincs hagyaték és az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.



Iskolakezdési támogatás


27. §


(1) Iskolakezdési támogatást igényelhet az a szülő, vagy más törvényes képviselő, akinek kiskorú gyermeke nappali oktatás munkarendje szerint folytatja tanulmányait, továbbá nagykorúvá válása után az a gyermek, aki nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytat és 23. életévét még nem töltötte be, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul és a 25. életévét még nem töltötte be, és a tanévkezdéssel járó költségeket szociális helyzete miatt segítség nélkül nem képes fedezni.


(2) Az iskolakezdési támogatás egy naptári évben egy alkalommal vehető igénybe és a támogatásra az (1) bekezdésben meghatározott kiskorú és nagykorú gyermek (a továbbiakban gyermek) jogosult, akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át.


(3) Az iskolakezdési támogatás összege, amennyiben a gyermek nem jogosult rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre, a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 25 %-a.


(4) Amennyiben a kérelem benyújtásakor a gyermek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, az iskolakezdési támogatás összege a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 12 %-a.


(5) A iskolakezdési támogatás igénybevételének feltétele, hogy a gyermek sarkadi lakóhellyel rendelkezzen. Az iskolakezdési támogatás megállapítása iránti kérelemhez, ha a gyermek nem sarkadi oktatási intézményben folytatja tanulmányait, mellékelni kell az oktatási intézmény által kiállított, 30 napnál nem régebbi tanulói, hallgatói jogviszonyról kiállított igazolást.


(6) Az iskolakezdési támogatást pénzbeli ellátási formában kell nyújtani. Ha a köznevelési intézmény jelzéssel él a gyermek iskolai felszerelésének hiányosságairól, a támogatást igénybe vevőt kötelezni kell a támogatás felhasználásának bizonylatokkal történő elszámolására.


(7) Az iskolakezdési támogatás megállapítása iránti kérelem minden év augusztus 1. és szeptember 30. között nyújtható be az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon.

A kérelem benyújtására nyitva álló idő elmulasztása jogvesztő hatályú.

Amennyiben a kérelmező kérelmét nem a rendszeresített formanyomtatványon nyújtja be, hiánypótlási eljárásban kötelezni kell kérelme formanyomtatványon való benyújtására.


(8) Ha a szülői felügyeletet együttesen gyakorolni jogosult szülők külön élnek, az iskolakezdési támogatás megállapítása iránti kérelemhez mellékelni kell a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése, valamint a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági, illetve gyámhatósági döntést, vagy a 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésében meghatározott jegyzőkönyvet.


(9) Amennyiben a gyermek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, az iskolakezdési támogatásra való jogosultság feltételei közül csak az iskolalátogatás tényét kell vizsgálni, a kérelemre azonban – a kérelem átvételekor, a kérelmet átvevő ügyintézőnek – fel kell jegyezni a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság fennállásának tényét, a megállapítás határozatszámát, valamint a jogosultság fennállásának időtartamát.

















III. fejezet


Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


28. §


(1) Az ellátások formái:

a) alapszolgáltatások:

- családsegítés,

- gyermekek napközbeni ellátása,

- étkeztetés,

- házi segítségnyújtás,

- nappali ellátás idős és fogyatékos személyek részére,

- támogató szolgáltatás.


b) szakosított ellátások:

- átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény idősek részére,

- ápolást, gondozást nyújtó intézmény idősek részére,


(2) Az ellátások ellátási területe a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Kistérségi Humán Szolgáltató Központ Szervezeti és Működési Szabályzatában kerül meghatározásra.


29. §


(1) A családsegítés az életvezetési problémákkal, szociális gondokkal küzdő családok, személyek mentális és szociális ellátása.


(2) A családsegítő csoport nyitott, szolgáltatásainak igénybevétele feltételhez nem kötött.


(3) A családsegítő csoport a hozzá forduló, vagy vele bármilyen kapcsolatban álló egyénekkel, családokkal az önkéntesség alapján alakít ki együttműködést, kivéve az önkormányzat által rendszeres szociális segélyben részesülő személyt.


(4) A családsegítő csoport kizárólag az érintett személy, illetve törvényes képviselője hozzájárulásával jogosult intézkedni, kivéve a különös veszélyeztetés esetét.


(5) Különös veszélyeztetés az a magatartás, amelynek következtében a magatartás tanúsítójának, vagy más személynek életét, vagy testi épségét közvetlenül és súlyosan fenyegető helyzet áll elő.


(6) A családsegítő csoport által nyújtott szolgáltatások térítésmentesek.


(7) Az önkormányzat a családsegítést a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.




30. §


Gyermekek napközbeni ellátását, nappali gondozás keretében a munkanapokon nyitva tartó bölcsőde, óvodák, az iskola napközi otthonai, a középfokú iskolában tanuló gyermekeknél a menzai és externátusi ellátások biztosítják. 

31. §

(1) Szociális étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi legalább egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen:

- akik a reájuk irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötték,

- a korábbi jogi szabályozás szerint munkaképességüket legalább 50%-ban elvesztették, illetve összervezeti egészségkárosodásuk mértéke legalább 50%-os mértékű,

- átmenetileg vagy tartósan lakhatással nem rendelkeznek, illetve

- fogyatékosságban, pszichiátriai betegségben, vagy szenvedélybetegségben szenvednek.


(2) Akinek ellátását tartási, vagy öröklési szerződésben vállalták – ideiglenesen – helyzetének rendezéséig lehet szociális étkeztetésben részesíteni.


(3) Az önkormányzat az étkeztetést a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás a fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.


32. §


Az önkormányzat a házi segítségnyújtást a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.


33. §


(1) Idősek klubjába a szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaga ellátására részben képes, reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltő személy vehető fel. Felvehető az a 18. életévét betöltött személy is, akinek felvételét megváltozott egészségi állapota indokolja (Sztv. 65/F §), különösen: - a korábbi jogi szabályozás szerint munkaképességüket legalább 50%-ban elvesztették, illetve összervezeti egészségkárosodásuk mértéke legalább 50%-os mértékű.


(2) Az önkormányzat az idősek nappali ellátását a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.


34. §


(1) Fogyatékosok Klubjába azok az önkiszolgálásra részben képes, de felügyeletre szoruló fogyatékos, illetve autista személyek vehetők fel, akik a 3. életévüket betöltötték. Rendkívül indokolt esetben olyan fogyatékos személy is felvehető, akire nézve szülője vagy más hozzátartozója gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban vagy ápolási díjban részesül.


(2) Az önkormányzat a fogyatékosok nappali ellátását a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.

35. §


(1) A támogató szolgálat keretén belül nyújtott szolgáltatások a fogyatékosság jellegének megfelelően:


- személyi segítő szolgálat,

- szállító szolgálat,

- tanácsadás, azon belül

  • információnyújtás,
  • ügyintézés.


(2) Az önkormányzat a támogató szolgáltatást a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.


36. §


(1) Az Idősek Gondozóháza keretein belül az időskorú vagy a 18. életévüket betöltött beteg személy részére ideiglenes jelleggel - azaz amíg a gondozott családi környezetébe visszahelyezhetővé válik, de legfeljebb 1 év időtartamra, mely szükség esetén a jogszabálynak megfelelően, 1 évvel meghosszabbítható - az egészségi, pszichés állapotának és szociális helyzetének megfelelő komplex, személyre szóló teljes körű ellátást biztosítunk.


(2) Az Idősek Gondozóházába Magyarország közigazgatási területén élő, ellátásra jogosult személyek vehetők fel.


(3) A felvételről a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ intézményvezetője dönt.


Amennyiben az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézmény vezetőjének döntését vitatja, a döntésről szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül az intézmény fenntartójához, a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás Társulási Tanácsához fordulhat, aki határozattal dönt a beutalás kérdéséről.

(4) Az intézményvezető az ellátás igénybe vételének megkezdése előtt az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével írásban megállapodást köt. 


37. §


(1) Idősek Otthonába az Sztv. 68/A. § (3) bekezdésében meghatározott gondozási szükséglettel rendelkező, de rendszeres fekvőbeteg gyógyintézeti kezelést nem igénylő, a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött személy vehető fel. Felvehető az a 18. életévét betöltött személy is, aki betegsége vagy fogyatékossága miatt önmagáról gondoskodni nem képes, amennyiben az Sztv. 68/A. § (3) bekezdése szerinti gondozási szükséglettel rendelkezik, és ellátása más típusú, ápolást-gondozást nyújtó intézményben nem biztosítható.


(2) Az Idősek Otthonába Magyarország közigazgatási területén élő, ellátásra jogosult személyek vehetők fel.


(3) A felvételről a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ intézményvezetője dönt.


Amennyiben az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézmény vezetőjének döntését vitatja, a döntésről szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül az intézmény fenntartójához, a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás Társulási Tanácsához fordulhat, aki határozattal dönt a beutalás kérdéséről.


(4) Az intézményvezető az ellátás igénybe vételének megkezdése előtt az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével írásban megállapodást köt. 


(5) Az Idősek Otthona igénybevétele esetén fizetendő egyszeri hozzájárulás mértéke a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás Társulási Tanácsának 22/2010. (II. 11.) számú határozata szerint:


 l ágyas szobák esetében                             1.121.940.-Ft

                             2 ágyas szobák esetében                               975.600.-Ft


(6) A három, és ennél magasabb ágyszámú szobák igénybevétele esetén egyszeri használatbavételi díjat fizetni nem kell.


38. §


(1) A Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által személyi gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni, kivéve a családsegítést.


(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díjait e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.


39. §


(1) Térítési díj fizetésére kötelezett:

a.)        az ellátást igénybevevő,  

b.)        a szülői felügyeleti joggal rendelkező törvényes képviselő,

c.)        a jogosultnak a házastársa, élettársa, egyeneságbeli rokona, örökbe fogadott   gyermeke, örökbefogadó szülője, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a tartási kötelezettség teljesítése mellett meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét,

d.)        a jogosult tartását szerződésben vállaló személy,

e.)        a jogosult tartására bíróság által kötelezett személy.


(2) Amennyiben az ellátásra jogosult, tartási vagy öröklési szerződést kötött, úgy a térítési díj fizetésére a tartást, gondozást szerződésben vállaló köteles, a személyi térítési díj mértéke pedig azonos az intézményi térítési díjjal.

   

(3) A fenntartó ingyenes ellátásban részesíti azt az ellátottat:


a)       aki jövedelemmel nem rendelkezik,

b)         és bentlakásos ellátás esetében az Sztv. 119. § (2) bekezdése szerinti jelzálog alapjául szolgáló vagyona nincs.


(4) A személyi térítési díjak megállapításánál figyelembe kell venni:


a) a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmét,

b)  kiskorú igénybevevő esetén a családban egy főre jutó rendszeres havi jövedelme.


(5) A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díjat.


(6) A személyi térítési díjat a jogosult, vagy a tartásra köteles személy az intézménynek:


b)      átmeneti és tartós elhelyezést biztosító intézményi ellátás esetén  legfeljebb egy havi időtartamra előre, tárgyhó 20. napjáig kell megfizetni,

c)   más személyes gondoskodási formáknál havonta utólag a tárgyhónapot követő hó 20.   napjáig kell megfizetnie.


40. §


(1) A személyi térítési díj meghatározására jogosult: a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Kistérség Humán Szolgáltató Központ intézményvezetője


(2) A személyi térítési díj összegéről írásban kell tájékoztatni a kötelezettet.


(3) Különös méltánylást érdemlő esetben az intézmény fenntartója a megállapított személyi térítési díj mértékét a jogosult kérelmére, határozatlan időre csökkentheti és a jogosultságot évente 1 alkalommal felülvizsgálja.


41. §


A személyi térítési díj csökkenthető, ha:


a)       a kérelmező jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimumát,

b)         ha a jogosult albérletben lakik

c)         ha a jogosult  létfenntartása  a térítési díj fizetésével veszélyeztetve van.


7. Hatályba léptető rendelkezés


42. §


Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.



8. Hatályon kívül helyező rendelkezés


43. §


A  rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 24/2013. (XII.27.) önkormányzati rendelet.



dr. Mokán István                                                                  dr. Pintér Magdolna

    polgármester                                                                                jegyző


1. számú melléklet


Kistérségi Humán Szolgáltató Központ

személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díjai


1./ Szociális étkeztetés (telephelyenként)

1.1. 5720 Sarkad, Vasút u. 11.

a.) étkezés:                                                                           375,- Ft

b.) kiszállítás:                                                                          10,- Ft

1.2. 5720 Sarkad, Gyulai út 8.

a.) étkezés:                                                                           375,- Ft

b.) kiszállítás:                                                                          10,- Ft

1.3. Gondozási Központ, 5534 Okány, Kossuth L. 6.

a.) étkezés:                                                                           535,- Ft

b.) kiszállítás:                                                                          15,- Ft


2./ Nappali ellátás (telephelyenként)

2.1. Idősek nappali ellátása

2.1.1. 5720 Sarkad, Vasút u. 11.                                                             0,- Ft

2.1.2. 5720 Sarkad, Gyulai út 8.                                                              0,- Ft

2.1.3. 5534 Gondozási Központ, Okány, Kossuth L. 6.                           0,- Ft


2.2.Fogyatékosok nappali ellátása

2.2.1.5720 Sarkad, Vasút 11.

a.) csak napközbeni tartózkodás esetében                                 0,- Ft

b.) ott étkezést is igénybevevők esetén                                      0,- Ft

2.2.2.5534 Okány, Kossuth L. 10.

a.) csak napközbeni tartózkodás esetében                                 0,- Ft

b.) ott étkezést is igénybevevők esetén                                      0,- Ft


3./ Házi segítségnyújtás (telephelyenként)

3.1. 5720 Sarkad, Vasút 11.                                                                    0,- Ft

3.2. 5534 Gondozási Központ, Okány, Kossuth L. 6.                              0,- Ft


4./ Támogató Szolgálat

4.1. 5720 Sarkad, Vasút 11.

a.)szociálisan rászorult ellátott esetén

-személyi segítés                                                                         0,- Ft

-szállítás                                                                                     0,- Ft

b.) szociálisan nem rászorult ellátott esetében

- személyi segítés óradíja                                                       360,-Ft/óra

- szállítás                                                                               120,-Ft/km


5./ Idősek Otthona - Idősek Gondozóháza

5.1. 5720 Sarkad, Gyulai út 8.

a.)emelt szintű

-1 napi térítési díj                                                                 3.165,- Ft

-1 havi térítési díj                                                               95.000,- Ft

b.)átlagos szintű

-1 napi térítési díj                                                                 2.825,- Ft

-1 havi térítési díj                                                               84.680,- Ft

c.)demens ellátás

-1 napi térítési díj                                                                 2.615,- Ft

-1 havi térítési díj                                                               78.490,- Ft

d.)átmeneti ellátás

-1 napi térítési díj                                                                 2.955,- Ft

-1 havi térítési díj                                                             88.650,- Ft











































I N D O K O L Á S


A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások rendszere ez évben jelentős mértékben átalakul. A változás lényege, hogy a jövedelemkompenzációt biztosító támogatások a járásokhoz kerülnek, míg a kiadáskompenzáló segélyek az önkormányzatok hatáskörében lesznek.


2015. március 1. napjától a lakásfenntartási támogatásra, az adósságkezelési szolgáltatásra, a méltányossági közgyógyellátásra, a méltányossági ápolási díjra vonatkozó szabályozás kikerül az 1993. évi III. törvényből (a továbbiakban: Szt.) Az aktív korúak ellátása járási hivatali hatáskörbe kerül.


Az átalakulás érinti az önkormányzat rendelet alkotási kötelezettségét is azzal, hogy az önkormányzatnak 2015. február 28-ig rendeletben kell szabályoznia a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait.


Az önkormányzat által biztosított ellátás neve 2015. március 1-től egységesen: települési támogatás. E támogatás keretében az önkormányzat az általa támogatandónak ítélt, rendeletében szabályozott élethelyzetekre nyújthat támogatást. Az Szt. példálózóan sorolja fel a települési támogatás keretében biztosítandó juttatások körét az alábbiak szerint:

a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

b) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,

c) a gyógyszerkiadások viseléséhez,

d) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére

biztosított támogatás.


Az Szt. ezen felsorolása nem taxatív jellegű, így a fenti célokon túl bármely más, az önkormányzat által támogatandónak ítélt élethelyzet esetén is nyújtható támogatás.


A rendelet értelmében az alábbi kiadáskompenzáló települési támogatások vehetők igénybe:



Havi rendszerességgel nyújtott támogatások:


a) lakhatási támogatás

b) gyógyszertámogatás.


Eseti jelleggel biztosított támogatások:


a) temetési költségekhez való hozzájárulás

b) iskolakezdési támogatás

c) eseti települési támogatás

d) válsághelyzeti támogatás

e) köztemetés.


A lakáshatási támogatás szabályai megegyeznek a 2015. március 1. napját megelőző feltételrendszerrel.

A gyógyszertámogatás – korábban méltányossági közgyógyellátás - esetében a jövedelmi feltételek nem változtak, a havonta adható támogatás mértéke azonban kb. 50 %-kal csökkent. Ennek az az oka, hogy a változást megelőzően a támogatás 30 %-á önkormányzati önerőként jelentkezett, míg 70 %-ot az állam térített. E tény ismeretében az önkormányzatunk által a módosítással megállapított havi összegek még kis mértékű emelkedő kiadást is jelentenek önkormányzatunk számára.

A temetési költségekhez való hozzájárulás, az iskolakezdési támogatás és a köztemetés támogatási feltételei változatlanok.

Az eseti települési támogatás esetén természetbeni támogatási formaként a fürdő és a mosodajegy is bekerült, mint új lehetőség.

A válsághelyzeti támogatásnál megteremtettük annak lehetőségét, hogy jövedelem határra tekintet nélkül segítséget tudjon adni az önkormányzat elemi csapás, váratlan élethelyzet esetében.

A személyes gondoskodást nyújtó ellátások a hatályon kívül helyezett rendeletből változatlan tartalommal kerültek beemelésre.


Jelen rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:


1. Társadalmi hatás: valamennyi támogatási forma, melyet 2015. március 1. napja előtt az önkormányzat biztosított, ezen időpontot követően is biztosításra kerül, tehát negatív hatás nem várható.


2./ Gazdasági, költségvetési hatás: a pénzbeli és természetbeni ellátásokra a központi költségvetés e célra fordítható támogatása a 2014. évi tényadatok ismeretében fedezetet  nyújt.


3./ Környezeti következmény: nem releváns


4./ Egészségügyi következmény: nem releváns


5./ Adminisztratív terheket befolyásoló hatás: tekintettel arra, hogy egyes támogatási formák  járási hivatali hatáskörbe kerülnek, az adminisztratív terhek a Népjóléti Csoport tekintetében csökkennek.


6./ A rendelet megalkotásának szükségessége: jogszabályi kötelezés.


7./ A rendeletalkotás elmaradásának következménye: mulasztásos jogsértés.


8./ A rendelet alkalmazásához szükséges feltételek:

- személyi: rendelkezésre áll

- szervezeti: rendelkezésre áll

- tárgyi: rendelkezésre áll

- pénzügyi: a központi költségvetés, ill. önkormányzati kötelezettségvállalás által biztosítottan rendelkezésre áll.