Balatonberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2015. (III.2.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
Hatályos: 2015. 03. 03- 2015. 09. 01Balatonberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2015. (III.2.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
Hatályos: 2015. 03. 03- 2015. 09. 01
Balatonberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
- A rendelet hatálya
1.§ A rendelet hatálya kiterjed a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottság) valamint a támogatásban részesített szervekre, szervezetekre.
2. Címrend
2.§ (1) A 3. §-ban megállapított kiadási és bevételi főösszegnek, cím, alcímek szerinti részletezését az 1. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat költségvetése képezi az önálló címet.
(3) A Képviselő-testület az önkormányzat 2015. évi költségvetésének
Adatok: 1000 Ft-ban
Megnevezés | Kötelező feladat | Önként vállalt feladat | Államigaz- gatási feladat | Összesen | ||
a) | tárgyévi költségvetési bevételét | 194.483 | 45.960 | 0 | 240.443 | |
aa) | működési költségvetési bevételét | 158.780 | 43.666 | 0 | 202.446 | |
ab) | felhalmozási költségvetési bevételét | 35.703 | 2.294 | 0 | 37.997 | |
b) | tárgyévi költségvetési kiadását | 160.169 | 99.705 | 35.085 | 294.959 | |
ba) | működési költségvetési kiadását | 79.021 | 96.451 | 34.894 | 210.366 | |
személyi jellegű kiadások | 8.174 | 25.725 | 9.023 | 42.922 | ||
munkaadókat terhelő járulékok | 2.242 | 3.567 | 2.461 | 8.270 | ||
dologi jellegű kiadások | 54.856 | 13.413 | 4.072 | 72.341 | ||
támogatásértékű működési kiadások | 8.899 | 0 | 19.338 | 28.237 | ||
működési célú pénzeszköz átadás | 300 | 44.674 | 0 | 44.974 | ||
működési kölcsön folyósítás | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
ellátottak pénzbeli juttatásai | 4.550 | 2.050 | 0 | 6.600 | ||
speciális célú támogatások | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
működési célú általános tartalék | 0 | 7.022 | 0 | 7.022 | ||
bb) | felhalmozási költségvetési kiadását | 81.148 | 3.254 | 191 | 84.593 | |
beruházások előirányzata | 11.133 | 254 | 191 | 11.578 | ||
felújítások előirányzata | 70.015 | 0 | 0 | 70.015 | ||
támogatásértékű felhalmozási kiadás | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
felhalmozási célú pénzeszköz átadás | 0 | 3.000 | 0 | 3.000 | ||
felhalmozási kölcsön folyósítás | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
egyéb kiadások, hozzájárulások előirányzata | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
fejlesztési célú céltartalék | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
c) | költségvetési hiányát | 54.516 | ||||
Ebből: Kötelező feladat többlet | 34.314 | |||||
Önként vállalt feladat hiány | 53.745 | |||||
Államigazgatási feladat hiány | 35.085 | |||||
ca) | működési költségvetési hiányát | 7.920 | ||||
Ebből: Kötelező feladat többlet | 79.759 | |||||
Önként vállalt feladat hiány | 52.785 | |||||
Államigazgatási feladat hiány | 34.894 | |||||
cb) | felhalmozási költségvetési hiányát | 46.596 | ||||
Ebből: Kötelező feladat hiány | 45.445 | |||||
Önként vállalt feladat hiány | 960 | |||||
Államigazgatási feladat hiány | 191 | |||||
d) | előző év felhasználható tervezett pénzmaradványát | 54.516 | ||||
da) | d) pontból működési hiány finanszírozását szolgáló tervezett pénzmaradványát | 7.920 | ||||
db | d. pontból felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló tervezett pénzmaradványát | 46.596 | ||||
e) | finanszírozási célú műveletek bevételét | 0 | ||||
ea) | e) pontból működést szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét | 0 | ||||
eb) | e) pontból felhalmozást szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét | 0 | ||||
f) | Finanszírozási célú műveletek kiadását | 0 | ||||
fa) | f) pontból működési finanszírozását szolgáló műveletek kiadását | 0 | ||||
fb) | f) pontból felhalmozás finanszírozását szolgáló műveletek kiadását | 0 |
állapítja meg.
4. A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök
4.§ (1) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradvány igénybevételét a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
- A költségvetési évet érintő hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.
- A képviselő-testület a (1) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására a finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit a 3. melléklet alapján hagyja jóvá.
- Az önkormányzat bevételei és kiadásai
5. § (1) A 3. §-ban megállapított bevételi és kiadási főösszeg mérlegszerű bemutatását a rendelet 5. melléklete tartalmazza.
(2) A 3. §-ban megállapított bevételek közül a tevékenységi és az egyéb bevételeket, a támogatásokat, valamint a támogatásértékű bevételeket a rendelet 6. melléklete tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület a 2015. évi költségvetés kiadási előirányzatait a rendelet 7. melléklete szerint hagyja jóvá.
(4) A Képviselő-testület az egyéb működési és felhalmozási célra átadott kiadások előirányzatait a rendelet 11. melléklete szerint állapítja meg.
(5) A Képviselő-testület a beruházási kiadásokat a rendelet 12. melléklete, a felújítási kiadásokat a rendelet 13. melléklete szerint állapítja meg.
(6) Az Európai Unió támogatásával megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait a 14. melléklet tartalmazza.
(7) A költségvetési évet követő három év működési és fejlesztési célú bevételeit és kiadásait a 4. melléklet tartalmazza.
6.§ (1) A Képviselő-testület az önkormányzat éves engedélyezett létszámkeretét a rendelet 15. melléklete szerint állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület a közfoglalkoztatottak létszámát a rendelet 16. melléklete szerint állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület az önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeit és kiadásait a 17. melléklet szerint hagyja jóvá.
6. A bevételi többlet kezelése
7.§. Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet, általános és céltartalékot pénzintézeti pénzlekötés útján – a fizetési kötelezettségek figyelembevételével – hasznosíthatja. A hasznosítással kapcsolatos szerződések, pénzügyi műveletek lebonyolítására a polgármestert felhatalmazza, aki a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad. A kamatok a lekötés szerinti pénzeszközöket – működési illetve céltartalék - növelik.
7. Általános és céltartalék
8.§ (1) A képviselő-testület a 2015. évi költségvetés általános és céltartalékát a 18. melléklet szerint állapítja meg.
- Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
8. Előirányzat-felhasználási ütemterv
9. § A 2015. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 20. melléklet tartalmazza.
9. Több éves kihatással járó feladatok
10.§ (1) A Képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait a rendelet 21. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
(2) Az önkormányzat által felvett hitelállomány alakulását, lejárat és eszközök szerinti bontásban a 18. melléklet tartalmazza.
10. Közvetett támogatások
11. § A Képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, illetőleg kedvezményezettje szerinti részletezettséggel a 22. melléklet szerint hagyja jóvá.
III. FEJEZET
A 2014. ÉVI KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI
12.§ (1) A képviselő-testület a szociális ellátásokra 6.600.000 Ft keretösszeget állapít meg. A lakosságnak nyújtott támogatások megbontását a 10. melléklet tartalmazza.
- A szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendeletbe foglaltak szerint a szociális ellátásokra biztosított pénzbeni támogatások összegéből a polgármester 2015. évben 150.000 Ft összeggel rendelkezhet a rendkívüli átmeneti segélyről sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják –évente legfeljebb két alkalommal, a kérelmező nyilatkozata alapján Döntéseiről a képviselő-testületet havonta tájékoztatja.
- A képviselő-testület a képviselők tiszteletdíját 38 000 Ft-ban állapítja meg.
- A tiszteletdíjak kifizetésére a települési képviselők tiszteletdíjáról szóló önkormányzati rendeletben foglaltak az irányadóak.
- Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amennyiben a tervezett 300.000 Ft keretösszeg nem elegendő, és amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
- A (5) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
13.§ (1) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
- Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról a polgármester negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.
- A jóváhagyott költségvetésen, Képviselő-testületi, vagy polgármesteri döntésen alapuló előirányzatokról, előirányzat módosításokról a kiadási és bevételi kiemelt előirányzatok átvezetéséről a Közös Hivatal gondoskodik.
14.§ (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
- A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy esetenként legfeljebb 500.000 Ft összeghatárig, de éves szinten összességében maximum 3.000.000 Ft összeghatárig kötelezettséget vállaljon. A kötelezettségvállalásról a következő képviselő-testületi ülésen köteles a polgármester beszámolni.
- A képviselő-testület a (2) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
11. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
15.§ (1) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzat nem léphető túl.
- Az önkormányzat beruházásainak, fejlesztéseinek pályázati úton történő forrásszerzésében részt vevő alkalmazottak részére a pályázatírás, és elnyerés motiválása érdekében a sikeres, megnyert pályázati összeg figyelembe vételével, a pályázati összegnek az önkormányzat számlájára történő megérkezését követően, az összeg bruttó 5 %-a fordítható jutalmazásra, mely a polgármester egyetértésével osztható fel.
12. A támogatások odaítélésének, folyósításának és elszámolásának rendje
16.§ (1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
- A támogatási szerződésben meg kell határozni:
- a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,
- a támogatás összegét,
- a támogatás felhasználásának célját,
- a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,
- a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,
- a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,
- a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,
- a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,
- a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,
- a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,
- a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.
- A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a képviselő-testület felé.
- A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év február 20. napjáig, vagy a támogatási szerződésben meghatározott időpontig köteles eleget tenni és pénzügyi elszámolást és szakmai beszámolót is kell készíteni. Amennyiben az elszámolást, beszámolót a szervezet február 20. napjáig a körjegyző részére nem nyújtja be, úgy a tárgyévi támogatás időarányos összegére (I. negyedév) nem jogosult.
Amennyiben az elszámolást, beszámolót a szervezet a támogatási szerződésben meghatározott időpontig nem nyújtja be egy évig támogatásban nem részesíthető.
- A jegyző tárgyév március havi ülésén írásban tájékoztatja a képviselő-testületet a szervezetek elszámolásairól, beszámolóiról.
- A képviselő-testület a helyi társadalmi, kulturális szervezetek, alapítványok támogatását negyedéves ütemezésben biztosítja, ettől eltérni polgármester engedélyével lehet, aki erről a soron következő ülésen a képviselő-testületet tájékoztatja. Egyéb esetben a támogatás folyósítására a támogatási szerződésben foglaltak szerint kerül sor.
17.§ A nettó 5 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.
13. Önkormányzati biztos kirendelése
18.§ (1) Ha a harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a 1.000.000 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
b) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
c) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
IV. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
19.§ (1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
- A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a 2016. évi költségvetési rendelet elfogadásáig az önkormányzat bevételeit beszedje és a legszükségesebb kiadásokat teljesítse. A felhatalmazás az új költségvetési rendelet hatályba lépésének napján megszűnik.
- Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a költségvetési év egészére kell alkalmazni.
- Hatályát veszti az államháztartási mérlegek tartalmáról szóló 1/2011.(II.23.) önkormányzati rendelet, az adóügyi dolgozók anyagi érdekeltségéről szóló 17/1998.(XII.15.) önkormányzati rendelet, az önkormányzati biztosról szóló 7/2001.(III.29.) önkormányzati rendelet.
Horváth László Mestyán Valéria
polgármester címzetes főjegyző
Kihirdetve: 2015. március 2-án.
Mestyán Valéria
címzetes főjegyző