Sand Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2015(II.11.) Önkormányzati rendelete

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 04. 26

Sand Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1.§ (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 132.§ (3) bekezdés g) pontjában, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18.§ (2) bekezdésében  kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, 33. cikk (1) bekezdésében,Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993.évi III. törvény 25.§ (2) bekezdés bb) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el

A rendelet célja, alapelvei

1.§


E rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő, pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárás és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

A rendelet hatálya

2.§

1. A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat közigazgatási területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező

a. magyar állampolgárokra,

b. bevándoroltakra és letelepedettekre,

c. a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre és gyermekeikre.


2. A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat közigazgatási területén élő hontalanokra.


  1. A rendelet hatálya kiterjed az 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.)  4. §. (2) és (3) bekezdéseiben meghatározott hajléktalan személyekre a törvényben szabályozott esetekben.

  2. A rendelet hatálya kiterjed a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint az önkormányzat közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

Szociális ellátások rendszere, az ellátások finanszírozása


  1. E rendelet az alábbi szociális ellátásokat szabályozza:


            pénzbeli vagy természetbeni  szociális ellátások:

a. települési támogatás


            természetbeni szociális ellátások:

b. köztemetés


            szociális szolgáltatások:

c. házi segítségnyújtás.

d. jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.


  1. E rendeletben megállapított pénzbeli és természetbeni szociális ellátások – részben vagy egészben történő – finanszírozására az Önkormányzat költségvetésében kell előirányzatot biztosítani.


  1. Önkormányzati pénzforrásból finanszírozott ellátások:
  1. települési támogatás,
  2. köztemetés.


  1. Az önkormányzat által megállapított szociális ellátásokat a Hivatal utalja ki, és elkészíti az utalásokkal, kifizetésekkel kapcsolatos dokumentumokat és gondoskodik az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó társadalombiztosítási járulék és az egészségügyi hozzájárulás utalásáról, valamint a Magyar Államkincstárral való elszámolásról a külön jogszabályban meghatározottak szerint.


  1. A közfoglalkoztatáshoz, valamint az önkormányzat által, egyéb szociális ellátásokhoz igénybe vett kötött felhasználású támogatások elszámolásának és nyilvántartásának egységes formáját Gazdálkodási szabályzatban kell rögzíteni. A központosított támogatások felülvizsgálatát a belső ellenőrzési tervben biztosítani kell.

4.§

Eljárási rendelkezések


  1. A rendelet meghatározza a pénzbeli, a természetbeni és a személyes gondoskodás körében nyújtott ellátások Szt-ben nem szabályozott feltételeit, a szociális rászorultságot, valamint az ellátások iránti igények benyújtásának, elbírálásának, folyósításának, felülvizsgálatának és ellenőrzésének szabályait.


  1. E rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokkal kapcsolatos eljárás kérelemre, vagy hivatalból indulhat.


  1. Az ellátás iránti kérelmet az érdekelt, illetve az terjeszti elő, aki a rászoruló helyzetéről tudomást szerez. A kérelmet szóban, vagy írásban Galamboki Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban Hivatal) lehet előterjeszteni. A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások közül a házi segítségnyújtás igénybevétel iránti kérelmet a Napáva Szociálisgondozó Közhasznú Nonprofit Kft, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevétele iránti kérelmet a Magyar Vöröskereszt Zala Megyei Szervezetének vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.


  1. Az eljárás során az igénylőnek nyilatkozni kell saját és együtt élő családtagjai, továbbá a lakásfenntartási támogatás igénylése esetén a háztartásban élők

a) természetes személyi adatairól (név, születési hely és idő, anyja neve),

b) lakó- és tartózkodási helyéről, továbbá hajléktalan személy esetében arról a címről, amelyre a megállapított ellátást kéri,

c) az igényelt szociális ellátás – e rendeletben az egyes ellátási formáknál meghatározott – jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokról,

d) a társadalombiztosítási azonosító jeléről,

e) jövedelemi viszonyairól,

f) az Szt-ben és e rendeletben meghatározott esetekben, vagyoni viszonyairól.


  1. Ha a jogosultság elbírálásához szükséges adatok, igazolások, nyilatkozatok, bizonyítékok az ellátás megállapítására jogosult szervnél rendelkezésre állnak, azokat újból bekérni nem lehet.


  1. Nem köteles az ügyfél olyan adatok igazolására, amelyet valamely hatóság jogszabállyal rendszeresített nyilvántartásának tartalmaznia kell, és annak a Hivatal általi beszerzését törvény lehetővé teszi, továbbá az ügyfél írásban felhatalmazást ad az igazolások beszerzésére.


  1. A kérelemnek teljes egészében helyet adó elsőfokú döntés esetén ellenérdekű ügyfél hiányában mellőzhető a döntésből az indokolás és a jogorvoslatról szóló tájékoztatás.


  1. A Hivatal a bejelentett és nyilvántartásba vett adatok valódiságát ellenőrizni jogosult.


  1. Amennyiben a szociális ellátást kérő az általa kérelmezett ellátás helyett más ellátásra lenne jogosult, erre a tényre a kérelme elutasításáról szóló határozatban a figyelmét fel kell hívni, illetőleg az ellátást részére hivatalból meg lehet állapítani.


  1. Az igénylő köteles szociális és anyagi helyzetének feltárásában közreműködni. Így az Szt.4.§-ának megfelelő jövedelemigazolásokat, nyilatkozatokat, költségeket igazoló okmányokat, számlákat a kérelemmel együtt rendelkezésre bocsátani.


  1. A szociális rászorultságtól függő ellátások igénylése esetén az érdekelt köteles nyilatkozni arról, hogy saját ellátására tartási-, öröklési- vagy életjáradéki szerződést kötött-e.


  1. Amennyiben az érdekeltnek vagy családtagjának vállalkozásból vagy vagyonhasznosításból van jövedelme, illetve kétség merül fel a nyilatkozata valódisága tekintetében a Hivatal kérheti az NAV igazolását a jövedelemalap tisztázása érdekében.


  1. A Hivatal az érdekelt szociális helyzetéről szükség esetén környezettanulmányt készít. Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha az életkörülmények az eljáró hatóság előtt ismertek.


  1. Amennyiben az érdekelt az Szt-ben valamint e rendeletben előírt adatközlési kötelezettségének a megadott határidőre nem tesz eleget, a környezettanulmány felvételét nem teszi lehetővé, a kérelmet el kell utasítani.


  1. Az egy főre jutó jövedelem kiszámításánál figyelembe kell venni az Szt.4. § (1) bekezdés i.) pontja szerinti rendszeres pénzellátásokat.


  1. A jövedelemtől függő szociális ellátások jogosultságának elbírálása érdekében a kérelmező köteles nyilatkozni e rendeletben szabályozott ellátások esetében e rendelet 2-6. melléklete szerinti formanyomtatványon saját és a családtagjai, illetve a háztartásában élők jövedelmi viszonyairól. A kérelemhez csatolni kell a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről szóló igazolásokat vagy azok fénymásolatát.


  1. Mellőzni kell a jövedelem-nyilatkozatot és a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatot, ha a kérelmezô a kérelem benyújtását megelőző három hónapon belül már részesült olyan ellátásban, amelyhez a jövedelmi-és vagyoni helyzetét igazolta, és vélelmezhető, hogy helyzetében nem történt a jogosultságát érintő változás. Erről a kérelmező írásban köteles nyilatkozni.


  1. A vagyoni helyzettől függő szociális ellátások jogosultságának elbírálása érdekében a kérelmező köteles nyilatkozni e rendelet melléklete szerinti formanyomtatványon saját és a családtagjai, illetve a háztartásában élők vagyoni helyzetéről.


  1. Ha a hatáskör gyakorlója a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el az Szt. 17.§-ban foglaltak figyelembe vételével. A visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kötelezett illetve családja megélhetését súlyosan veszélyezteti, vagy aránytalanul nagy terhet jelent.


  1. Megélhetést súlyosan veszélyeztető, vagy aránytalanul nagy terhet jelentő élethelyzetnek kell tekinteni, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem egyedül élő esetén a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének másfélszeresét, egyéb esetben a nyugdíjminimum összegét nem haladja meg, és az Szt. 4.§ (1) bekezdés b) pontjában meghatározott értékű vagyonnal nem rendelkeznek.


  1. Kérelemre a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.


  1. E rendeltben szabályozott kivételekkel - kérelmek elbírálását Sand Község Önkormányzat képviselőtestület bírálja el.  


  1. A Települési támogatások megállapítása, folyósítása során e rendeletben nem szabályozott eljárási szabályok tekintetében az Szt. 4-24.§-ban, a 63/2006. (III.27.) Korm. rendeletben meghatározottakat kell alkalmazni.

Aktív korúak ellátása

5.§


  1. Az önkormányzat 1993.évi III. törvény 33.§ (7) bekezdése alapján az aktív korúak ellátására jogosult személy megillető támogatás megállapítására való jogosultságának egyéb feltétele, hogy lakókörnyezete rendezett legyen.


  1. A lakókörnyezet akkor rendezett, ha a kérelmező, illetve az ellátás jogosultja az általa életvitelszerűen lakott lakást vagy házat:
    1. tisztán, rendezetten, higiénikus állapotban tartja a hozzá tartozó kerítéssel együtt
    2. az ingatlan állagát folyamatosan karbantartja, rendeltetésszerű használhatóságát biztosítja
    3. a házhoz tartozó udvart és kertet rendszeresen gondozza, gyomtalanítja, azon hulladékot nem halmoz fel, továbbá
    4. a kerítéssel kívül határos terület, járda, árok tisztántartásáról a helyi környezet védelméről, a közterületek és ingatlanok rendjéről, a település tisztaságáról szóló 5/2006. (II. 16.) számú önkormányzati rendelet 3. § és 4. §-ában foglaltaknak megfelelően gondoskodik.


Települési Támogatás

6. §


  1. A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt települési támogatást eseti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére elsősorban az 1993. évi III. törvény (továbbiakban Sztv.)  45.§ (4) bekezdésében meghatározott esetekben


  1. A Szoc. tv. 45.§ (4) bekezdésében foglaltakon túl
  1. rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező

  aa)bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy

ab) nyugdíjkifizetése valamely ok miatt késik (nyugdíjazás elhúzódása, rokkantsági fok megállapítása).

ac) hosszantartó és/vagy súlyos betegség miatti rendkívüli kiadásai keletkeztek

  1. létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező

ba) egyedülálló és rokkantsági, öregségi vagy egyéb nyugdíjban részesül, és a jövedelme nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át,

bb)megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése okán igazolt módon veszélyeztetve van.



  1. Települési támogatás igényelhető:
  1. átmenetileg nehéz, létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került személy vagy család kiadásainak mérséklésére
  2. elemi kár vagy rendkívüli élethelyzet esetén  
  3. gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli és természetbeni támogatásra vagy
  4. elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.
  5. lakhatás támogatására

7.§


  1. Települési támogatás állapítható meg a 6.§ (2) bekezdésében meghatározott azon személynek – aki rendkívüli élethelyzetbe került vagy létfenntartási gonddal küzd és családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.

  2. A rendkívüli élethelyzetre, valamint a létfenntartást veszélyeztető élethelyzetre nyújtott települési támogatás egy naptári évben már megállapított rendszeres ellátásra való jogosultság esetén legfeljebb két alkalommal, egyéb esetben legfeljebb négy alkalommal adható.


  3. Különös méltánylást érdemlő sürgős esetben, ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják (pl.: elemi kár, 15 napot meghaladó kórházi kezelés, haláleset), a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az igénylő részére jövedelmi viszonyokra való tekintet nélkül, azonnali önkormányzati segélyt állapítson meg, melynek összege maximum: 100.000.- Ft. A megállapított támogatásokról a polgármester a képviselő-testület soron következő zárt ülésen a képviselő-testületnek beszámol.

  4. A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon rendkívüli élethelyzetre vagy létfenntartási gondra való hivatkozással 15 napon belül ismételten benyújtott kérelemre vagy hivatalból indult eljárásra önkormányzati segély - kivéve az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén - nem állapítható meg.

  5. A polgármester a települési támogatás felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.

  6. A települési támogatás kifizetéséről annak a jogerőre emelkedését követő 5 napon belül a Hivatal gondoskodik.

  7. A települési támogatás kérelemre és hivatalból is megállapítható, a kérelmet a rendelet 2-6 számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.


8.§


  1. A települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható a 7.§ (1) bekezdés szerinti jövedelmi feltételek fennállása esetén. 


  1. A szociális kölcsön folyósításának további feltételei:
  • a kölcsön megtérülése biztosított legyen.(pl. munkaviszonnyal, rendszeres jövedelemmel rendelkezzen a kérelmező).
  • a család Szt. 4.§ (1) bekezdés b) pontjában meghatározott értékű vagyonnal nem rendelkezik.
  • Rendkívüli élethelyzetet-hitelt érdemlően igazolni kell: pl. orvosi igazolás vagy zárójelentés, ellátás iránti kérelem benyújtásáról igazolás, rendőrségi jegyzőkönyv, stb.


  1. A kölcsön felhasználható elsősorban: a család létfenntartását veszélyeztető anyagi nehézségek esetén: különösen hosszantartó és /vagy súlyos betegség, elemi kár, rendszeres pénzellátás folyósítását megelőző ellátatlan időszak, betörés, lopás, közlekedési vagy egyéb baleset miatti anyagi nehézségek, lakás célú felhasználás, felújítás, korszerűsítés céljára. 


  1. Ha az ügy összes körülményére tekintettel feltételezhető, hogy a kérelmező a kölcsönt, vagy annak egy részét nem a kérelemben megjelölt célra használja, azt természetbeni szolgáltatásként kell nyújtani, amennyiben a kölcsön hiányában életveszély, illetve súlyos veszélyhelyzet jön létre.


  1. A határozatban foglalt céltól eltérő felhasználás esetén a kölcsönt egy összegben – jegybanki kamat kétszeresével növelt összegben - 8 napon belül köteles a támogatott visszafizetni.


  1. Kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás felső határa nyugdíjminimum összegének hatszorosát nem haladhatja meg. A kölcsön összegéről és a visszafizetés határidejéről a képviselő-testületi határozatban kell rendelkezni.


  1. Szociális kölcsön ugyanazon család részére akkor állapítható meg ismételten, ha a korábbi támogatásról az előírásoknak megfelelően bizonylatokkal elszámolt és azt visszafizette.


  1. A szociális kölcsön határozatban megjelölt célra történő felhasználását a Hivatal a helyszínen ellenőrzi.


  1. A szociális kölcsön legfeljebb 12 hónapra nyújtható. A törlesztést a folyósítást követő 2. hónapban kell megkezdeni, és minden hónap 5. napjáig egyenlő részletekben kell visszafizetni.  Különösen indokolt esetben egy alkalommal a visszafizetés átütemezhető, de a visszafizetés időtartama a 18 hónapot nem haladhatja meg.


  1. A hatáskör gyakorlója a szociális kölcsön 50 %-ának erejéig engedélyezheti a tartozás elengedését, ha a hitelezés ideje alatt a kölcsönre jogosult olyan anyagi- és szociális helyzetbe kerül, hogy saját, illetve családja létfenntartása veszélyeztetve van.


  1. A szociális kölcsön igénybevételére 2 éven belül egyszer van lehetőség.

9.§


  1. A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel igényelt települési támogatás (a továbbiakban: támogatás) - amennyiben 7.§ (1) bekezdésében meghatározott jövedelmi feltételek fennállnak - megállapításához csatolni kell e rendelet 3. számú melléklete szerinti kérelmet, 2. számú melléklet szerinti jövedelemigazolásokat és a segélyezésre okot adó körülmények igazolására szolgáló iratokat.


  1. A támogatást a gyermekre, illetve a fiatal felnőttre kell megállapítani és a törvényes képviselőjének, illetve a fiatal felnőttnek kell folyósítani.


3.[1] A támogatás a tárgyév folyamán legfeljebb két alkalommal állapítható meg, összege: 1 családnak gyermekenként max. 15.000,- Ft.


  1. A támogatás részben vagy egészben természetbeni ellátás formájában is nyújtható, ha azt a gyermek családi körülményei indokolják, különösen a védelembe vett gyermekek számára. Ha a természetbeni ellátás értéke nem éri el a kiváltott pénzbeli ellátás értékét, akkor a támogatás hiányzó részét pénzben kell kiegészíteni. Természetbeni ellátás különösen az általános iskolás gyermekek tankönyv és tanszerellátásának támogatása, a gyermekek intézményi térítési díj, illetve egy ellátás kifizetésének átvállalása.
  2. Sand Község Önkormányzata Képviselő-testülete a gyermek(ek) születését követően egyszeri települési támogatásban részesíti a családokat, gyermeküket egyedül nevelő anyákat.


  1. A támogatás mértéke gyermekenként 50.000- Ft, azaz ötvenezer forint.


  1. A támogatás indokolt esetben valamint kérelemre természetbeni támogatásként is nyújtható.


  1. A támogatás folyósításának feltétele, hogy a szülők közül legalább az egyik szülő legalább 2 éve, a másik szülő a gyermek születését megelőzően, illetve a gyermekét egyedül nevelő anya a szülés időpontját megelőző két éve a településen állandó lakhellyel rendelkezzen és a jogosultnak ne legyen az önkormányzattal szemben helyi adó, gépjárműadó tartozása.



  1. A támogatást a polgármesteri hivatalban a szülést követő 6 hónapon belül gyermekenként egy alkalommal lehet igényelni. A kérelem mellé csatolni kell az újszülött születési anyakönyvi kivonatát.
  2. E § szerinti települési támogatás iránt benyújtott kérelmek elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.

10.§


  1. Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt települési támogatásra jogosult az eltemettető, ha családjában egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg  az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedül élő esetén 350 %-át.


  1. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 150.000.Ft.


  1. Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt települési támogatás megállapítása iránti kérelmet e rendelet 5. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, amelyhez mellékelni kell:
    1. e rendelet 2. melléklete szerinti jövedelemnyilatkozatot, illetve a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről – a jövedelem típusának megfelelő – igazolást, vagy azok fénymásolatát,
    2. a temetés költségeiről a kérelmező - vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója – nevére kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonatot. A temetési számlát a Vhr. 32.§ (2) bekezdésében foglalt adatok feltüntetését követően az eltemettetőnek vissza kell adni.


  1. Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt települési támogatás összege 15.000 Ft.


  1. Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt települési támogatás iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 90 napon belül nyújthatja be.


  1. A temetési segély megállapítható a temetés költségeit igazoló számla hiányában is – ha a segélyt megítélő határozatban rendelkeznek a folyósított összeggel kapcsolatos utólagos elszámolási kötelezettségről. Ez esetben  a határozatban elő kell írni az utólagos elszámolási kötelezettséget. Amennyiben e kötelezettségét a segélyben részesülő nem teljesíti, vele szemben úgy kell eljárni, mint aki az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen vette igénybe.


  1. E § szerinti települési támogatás iránt benyújtott kérelmek elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.

11. §

Lakhatási támogatás


  1. Települési támogatás nyújtható lakhatási támogatásként a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. Az önkormányzat villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletéhez, hulladékszállítás díjához, illetve a tüzelőanyag költségeihez lakásfenntartási támogatást nyújt az e törvényben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak


  1. A lakhatási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.


  1. Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.


  1. A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
  1. a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
  2. a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
  3. a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
  4. a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
  5. a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.


  1. Ha a háztartás
    1. tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
    2. tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.


  1. Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.


  1. A lakhatási támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összegét - az energiaárak várható alakulására figyelemmel - az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelet határozza meg. 2015. évben 450 ft.


  1. Lakhatási támogatás esetében elismert lakásnagyság
    1. ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,
    2. ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,
    3. ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,
    4. ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,
    5. ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

 

  1. A normatív lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege
    1. a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,
    2. a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja, de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.


  1. (9) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:


TM = 0,3-

J-0,5 NYM
─────


x 0,15,

 


NYM


ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.


  1. A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani.  A kérelmezőt támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.


  1. A jogosultság további feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozóan az alábbi feltételeket teljesítse:
    1. a lakóházhoz tartozó területet, udvart rendeltetésének megfelelően használja,
    2. az ingatlanhoz tartozó kertet rendeltetésszerűen használja, műveli, a szükséges növényvédelmi védekezési feladatokat időben elvégzi, valamint a kert azon részét, amely nem áll művelés alatt rendszeres kaszálja, gyommentesíti.
    3. az általa életvitelszerűen lakott lakást, vagy házat rendezetten, higiénikusan, tisztán tartja, annak állagát folyamatosan karban tartja, rendeltetésszerű használhatóságát biztosítja,
    4. az ingatlanhoz tartozó kerítést olyan állapotban tartja, amely megakadályozza az állatok elkóborlását.


  1. Az (12) bekezdésben foglaltakat a Közös Hivatal ügyintézői ellenőrzik helyszíni szemle keretében.


  1. A helyszíni szemlét a kérelem beérkezésétől számított 5 munkanapon belül az eljáró szerv lebonyolítja. A szemléről jegyzőkönyvet vesz fel, mely mellé az ingatlan állapotáról fényképfelvételt köteles készíteni.


  1. Ha a lakókörnyezet a (12) bekezdésben foglalt feltételeknek nem felel meg, a jegyző legalább ötnapos határidő kitűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját – az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével – a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételt helyszíni szemlén győződik meg.


  1. A kérelmezőnek az (12) bekezdésben foglalt feltételeket a juttatás folyósításának teljes időszaka alatt teljesítenie kell.


  1. Amennyiben bejelentés alapján vagy más módon az eljáró szerv tudomására jut az (12) bekezdésben foglalt feltételek nem teljesítése a kötelezett által, úgy a tudomásra jutástól számított 2 munkanapon belül az (13) bekezdésben foglaltak szerint eljárni.


  1. Amennyiben a lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet  a (12) bekezdés szerinti okból elutasításra kerül, vagy a megállapított lakásfenntartási támogatást meg kell szünteti, ugyanazon lakásra vonatkozóan
  1. a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be lakhatási támogatás iránti kérelmet, valamint
  2. a döntés jogerőre emelkedésétől számított egy éven belül benyújtott kérelem esetén a lakhatási támogatás kizárólag természetbeni szociális ellátás formájában nyújtható.


  1. Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. E bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.


  1. E § szerinti települési támogatás iránt benyújtott kérelmek elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.

12.§

Köztemetés


  1. A köztemetés elrendeléséről a polgármester dönt az Sztv. 48. §-ában foglaltak figyelembevételével.


  1. Köztemetésként csak a helyben szokásos legalacsonyabb költségű temetés rendelhető el.


  1. Az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól mentesül:

- ha az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 100%-át nem haladja meg; egyedülálló esetén az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg; valamint

    - vagyonnal nem rendelkezik; és

    - a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.

13. §

Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások


Sand község Önkormányzata a személyes gondoskodás nyújtó alapszolgáltatások keretében biztosítja:


a.)  házi segítségnyújtás

b.) családsegítés

c.) falugondnoki szolgáltatás

d,) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.


14.§

Házi segítségnyújtás


1. A házi segítségnyújtásban részesülő személy jogosult:


  1. az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzésére,
  2.  az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködésre,
  3. a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtásra.


2. A házi segítségnyújtás szolgáltatást az önkormányzat a Napáva Szociálisgondozó Közhasznú Nonprofit Kft-vel kötött szerződés útján biztosítja.


Családsegítés

15.§


Sand Község Önkormányzata az Szt. 64. §. szerinti családsegítés szolgáltatást a Zalakaros Kistérség Többcélú Társulása által fenntartott Szociális Alapellátó központ útján biztosítja.



Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás

16. §


  1. Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás keretében az önkormányzat enyhíti a település intézményhiányából eredő hátrányait, biztosítja az alapvető szükségletek kielégítését célzó szolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint az egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint segíti az egyéni és a közösségi szintű szükségletek teljesítését.


  1. A falugondnoki szolgáltatás igénybevételének és működésének feltételeit az önkormányzat a falugondnoki szolgálatról szóló 5/2008. (XI.27.) rendeletében határozza meg. 

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

17.§


  1. A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából - az Szt. 65.§. szerint - nyújtott ellátás.

  2. A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szolgáltatást az önkormányzat a Magyar Vöröskereszt Zala Megyei Szervezetével kötött szerződés útján biztosítja.


Záró rendelkezések

18. §.


  1. A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Sand Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 3/2010. (II.12.), valamint a méhnyakrák és a nemi szervi szemölcsök elleni védőoltás támogatásáról szóló 6/2010. (IV.30.), és az újszülöttek támogatásáról szóló 5/2011. (IV.01.) önkormányzati rendelete, valamint az önkormányzat által biztosított gyermek-védelmi gondoskodásról szóló 7/2010. (VII.30.) számú rendelete 3-9 §, 11-15.§.


  1. E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.


Sand, 2015. február 10.




Vlasicsné Dörgönye Márta                                        Hábli Nándor

            jegyző                                                         polgármester


Záradék:

A rendelet kihirdetésre került.

Sand, 2015. február 11.


Vlasicsné Dörgönye Márta

jegyző

1. melléklet az 3/2015.(II.11.) önkormányzati rendelethez


JÖVEDELEMNYILATKOZAT


Jövedelem típusa

A kérelmező

A kérelmezővel közös háztartásban élő

Összesen

házastárs (élettárs)

egyéb rokon

nettó jövedelme (Ft/hó)

Munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb munkaviszonyból származó jövedelem







Társas vagy egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és önálló tevékenységből származó jövedelem







Alkalmi munkavégzésből származó jövedelem







Táppénz és gyermekgondozási támogatások (terhességi gyermekágyi segély, GYED, GYES, GYVT, családi pótlék, gyermektartásdíj)







Nyugdíj és egyéb nyugdíjszerű ellátások (öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági, özvegyi, szülői nyugdíj; árvaellátás, baleseti hozzátartozói nyugellátások; rendszeres szociális járadék, átmeneti járadék, bányász dolgozók egészségkárosodási járadéka, rokkantsági járadék, politikai rehabilitációs ellátások, házastársi pótlék, házastárs után járó jövedelempótlék)







Önkormányzat és munkaügyi szervek által folyósított ellátások (időskorúak járadéka, rendszeres szociális segély, bérpótló juttatás,  ápolási díj, adósságcsökkentési támogatás, munkanélküli járadék, álláskeresési járadék, álláskeresési segély, képzési támogatásként folyósított keresetpótló juttatás)







Egyéb jövedelem (pl. ösztöndíj, szakképzéssel összefüggő pénzbeli juttatások, nevelőszülői díj, szociális gondozási díj, végkielégítés, életjáradékból, föld és egyéb ingatlan bérbeadásából származó jövedelem)







Jövedelem összesen:







Az összes jövedelmet csökkentő tényezők (gyermektartásdíj, egyéb rokontartás címén fizetett tartásdíj)







ÖSSZES NETTÓ JÖVEDELEM







EGY FŐRE JUTÓ JÖVEDELEM







A jövedelemről – a jövedelem típusának megfelelő – igazolást vagy annak másolatát a kérelemhez mellékelni szükséges.



Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a NYILATKOZAT - ban közölt adatok a valóságnak megfelelnek.

Hozzájárulok a nyilatkozatban szereplő adatoknak a szociális eljárásban történő felhasználásához, kezeléséhez.


___________________, 20____, ______________hó ____nap

_________________________

                                                                                                    Kérelmező aláírása


2. melléklet az 3/2015. (II.11.) önkormányzati rendelethez


VAGYONNYILATKOZAT

I. Ingatlanok

Megnevezés

1.

2.

3.

Ingatlantulajdon fajtája*




Címe




Alapterülete (m2)




Tulajdoni hányada




Szerzési ideje (év)




Becsült forgalmi értéke (Ft)




Haszonélvezeti vagy özvegyi joggal terhelt

igen          nem

igen          nem

igen          nem



*Ingatlantulajdon fajtái:


lakástulajdon, lakótelek-tulajdon, üdülőtulajdon, üdülőtelek-tulajdon, egyéb nem lakás céljára szolgáló épület-(épületrész-) tulajdon (zártkerti építmény, műhely, üzlet, műterem, rendelő, garázs stb.) termőföldtulajdon, vagy az ingatlantulajdonfajták használata.








II. Járművek

Megnevezés

1.

2.

3.

Fajtája

személygépkocsi, tehergépkocsi

személygépkocsi, tehergépkocsi

személygépkocsi, tehergépkocsi

Típusa




Rendszáma




Évjárata




Szerzés ideje (év)




Becsült forgalmi értéke (Ft)




Hitellel vásárolt

igen          nem

igen          nem

igen          nem


III. Összes vagyontárgy

Megnevezés

Ingatlan

Jármű

Összesen

Családi vagyon forgalmi értéke (Ft)




Egy főre jutó forgalmi érték  (Ft)





Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a NYILATKOZAT -ban közölt adatok a valóságnak megfelelnek.

Hozzájárulok a nyilatkozatban szereplő adatoknak a szociális eljárásban történő felhasználásához, kezeléséhez.


____________________, 20____, ______________hó ____nap                    _______________                                                                                                                                                                                           

                                                                                                                         kérelmező aláírása


3. melléklet az 3/2015. (II.11.) önkormányzati rendelethez 


K é r e l e m

TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS megállapítására

rendkívüli élethelyzet, létfenntartást veszélyeztető körülmények fennállása esetén



I. SZEMÉLYI ADATOK


Megnevezés

Kérelmező

házastárs (élettárs)

Neve (születési név is)



Anyja neve



Születési hely, év, hó, nap



Családi állapota



Lakóhelye



Tartózkodási helye



Hajléktalan személy esetén a folyósítás helye



TAJ száma



Telefonszáma (nem kötelező megadni)



Bankszámlaszám (ha a folyósítást bankszámlára kéri)



Folyószámla-vezető pénzintézet





   II.   A KÉRELMEZŐVEL KÖZÖS HÁZTARTÁSBAN ÉLŐ SZEMÉLYEK ADATAI


Név

Születési év, hó, nap

Családi kapcsolat

Foglalkozás

1.





2.





3.





4.







III.   A JOGOSULTSÁG FELTÉTELEIRE VONATKOZÓ ADATOK


N y i l a t k o z a t  a támogatás indokoltságáról:






A kérelemhez mellékelni kell:  a többletkiadások hitelt érdemlő bizonyító dokumentumait,

gyermek ellátásához igényelt támogatás esetén a kérelem tartalma szerint: születési anyakönyvi kivonat, vagy iskolalátogatási igazolás,                                               



Alulírott kérem, hogy a fentiekben közölt adatok és a becsatolt igazolások, nyilatkozatok alapján a Települési Támogatásra való jogosultságomat szíveskedjenek megállapítani.


Büntetőjogi felelősségem tudatában k i j e l e n t e m, hogy a kérelemben közölt adatok a valóságnak megfelelnek. 

H o z z á j á r u l o k  a kérelemben közölt adatoknak a szociális igazgatási eljárásban történő felhasználásához és kezeléséhez.

____________________, 20_____év _______________hó ______nap



__________________________

kérelmező aláírása


4. melléklet az 3/2015. (II.11.) önkormányzati rendelethez 

K é r e l e m

TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS

Szociális kölcsön formájában történő megállapítására


I.   SZEMÉLYI ADATOK


Megnevezés

Kérelmező

házastárs (élettárs)

Neve (születési név is)



Anyja neve



Születési hely, év, hó, nap



Családi állapota



Lakóhelye



Tartózkodási helye



TAJ száma




   II.   A KÉRELMEZŐVEL KÖZÖS HÁZTARTÁSBAN ÉLŐ SZEMÉLYEK ADATAI


Név

Születési év, hó, nap

Családi kapcsolat

Foglalkozás

1.





2.





3.






III.   A JOGOSULTSÁG FELTÉTELEIRE VONATKOZÓ ADATOK


2.  A szociális kölcsön indokolása







Tudomásul veszem, hogy amennyiben a kölcsön összege .......................... úgy a kölcsönt nyújtó önkormányzat a visszafizetés biztosítására a tulajdonomat képező ingatlanomra jelzálogjogot jegyeztet be.

Alulírott kérem, hogy a fentiekben közölt adatok és a becsatolt igazolások, nyilatkozatok alapján a SZOCIÁLIS KÖLCSÖN -re való jogosultságomat szíveskedjenek megállapítani.

Büntetőjogi felelősségem tudatában k i j e l e n t e m, hogy a kérelemben közölt adatok a valóságnak megfelelnek. 

H o z z á j á r u l o k a kérelemben közölt adatoknak a szociális igazgatási eljárásban történő felhasználásához és kezeléséhez.

­­__________________, 20_____év _______________hó ______nap


_______________________

 kérelmező aláírása



5. melléklet az 3/2015. (II.11.) önkormányzati rendelethez 


KÉRELEM

TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS

TEMETÉSI KÖLTSÉGEKHEZ VALÓ HOZZÁJÁRULÁS

céljára történő megállapítására


I. SZEMÉLYI ADATOK


Megnevezés

kérelmező

házastárs (élettárs)

Neve (születési név is)



Anyja neve



Születési hely, év, hó, nap



Családi állapota



Lakóhelye



Tartózkodási helye



TAJ száma



Telefonszáma (nem kötelező megadni)



Bankszámlaszám (ha a folyósítást bankszámlára kéri)



Folyószámla-vezető pénzintézet





 II.   A KÉRELMEZŐVEL KÖZÖS HÁZTARTÁSBAN ÉLŐ SZEMÉLYEK ADATAI


Név

Születési év, hó, nap

Családi kapcsolat

Foglalkozás

1.





2.





3.





4.






III.   A JOGOSULTSÁG FELTÉTELEIRE VONATKOZÓ ADATOK


Az elhalt személy neve (születési név is)


Születési helye, ideje és anyja neve



Haláleset helye és ideje


Az eltemettetésről gondoskodó személy hozzátartozói minősége


A temetési számla összege


A kérelemhez mellékelni kell:

- a temetés költségeiről – a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója

   nevére – kiállított számla e r e d e t i példányát,


- ha a temetési segély megállapítását nem a haláleset helye szerint illetékes önkormányzattól kérik, az elhunyt személy, h a l o t t i  a n y a k ö n y v i  kivonatát.


Alulírott kérem, hogy a fentiekben közölt adatok és a becsatolt igazolások, nyilatkozatok alapján a TEMETÉSI SEGÉLYRE-re való jogosultságomat szíveskedjenek megállapítani.


Büntetőjogi felelősségem tudatában  k i j e l e n t e m, hogy a kérelemben közölt adatok a valóságnak megfelelnek.  H o z z á j á r u l o k a kérelemben közölt adatoknak a szociális igazgatási eljárásban történő felhasználásához és kezeléséhez.


____________________ 20_____év _______________hó ______nap


_________________________

Kérelmező aláírása


6. melléklet az 3/2015. (II.11.) önkormányzati rendelethez 

KÉRELEM


TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS

LAKHATÁS TÁMOGATÁSA -

céljára történő megállapítására


Név: ………………………………………Születéskori név:…………………………………..


Születési hely, év, hó, nap:………………………………………………………………………


Anyja neve:……………………………………… TAJ szám: ooooooooo


Családi állapot*: nőtlen, hajadon, házas, bejegyzett élettárs, élettárs, elvált, elvált bejegyzett élettárs, özvegy, özvegy bejegyzett élettárs


Állampolgársága*: magyar, vagy ; külföldi állampolgár esetén Magyarországon tartózkodás jogcíme: bevándorolt, letelepedett, menekült, vagy ……………………………………………


Bejelentett lakóhely (lakcímet igazoló hatósági igazolvány szerint):


…………………………község ………………………   u. ……hsz. jogcíme:………………..


Bejelentett tartózkodási hely (lakcímet igazoló hatósági igazolvány szerint):


…………………………község ………………………   u. ……hsz. jogcíme:………………..


 Ebből a tényleges tartózkodási hely:


 …………………………község ………………………   u. ……hsz. jogcíme:……………….


Telefonszám (nem kötelezı megadni): ____________________________


A lakás ………….  szobás, …………… m2-es ………………………………….komfortfokú.

A lakás nagyságát hitelt érdemlő módon igazolni kell, pl: építési engedély, használatbavételi engedély, ennek hiányában a kérelmező nyilatkozata.

A kérelmezővel a lakásban együtt élő, ott bejelentett lakóhellyel, vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező személyek adatai:                                                              

                                                                                                                   

Név

TAJ szám

Születési év, hó, nap

Lakásban tartózkodás jogcíme

Bejelentett lakóhely/ tartózkodási hely ebből:

tényleges tartózkodási hely



































  • a megfelelő rész aláhúzandó


Egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem (ügyintéző tölti ki): __________________ Ft/hó


N Y I L A T K O Z A T


Büntetőjogi felelősségem tudatában nyilatkozom, hogy

  1. háztartásomban előrefizetős gáz- vagy áramfogyasztást mérő készülék került felszerelésre   igen* nem*


            amennyiben igen, a szolgáltató megnevezése:  ………………………………………


  1. vállalkozásból származó jövedelmemen kívül a kérelem benyújtását megelőző naptári  évben más jövedelmem volt** nem volt** (amennyiben volt, adóbevallásom másolatát  csatolom)


  1. háztartásomban __________ fő személy van, aki fogyatékossági támogatásban vagy  magasabb összegű családi pótlékban részesül vagy rá tekintettel magasabb összegű  családi pótlékot folyósítanak

              (a fogyatékossági támogatás és magasabb összegű családi pótlék utolsó havi összegéről szóló igazolást  

              csatolom)

            neve: ________________________________________________________

            neve: ________________________________________________________


      4.) lakcímemen ___________ fő van bejelentkezve, azonban ……………………….(név)  

           életvitelszerűen nem ezen a lakcímen él


  1. lakásfenntartási támogatásban részesültem / a háztartásomban élő személy 

      lakásfenntartási támogatásban részesült igen* nem*

            amennyiben igen, melyik évben _________________

Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a kérelemben, valamint a jövedelem- és vagyonnyilatkozatban szereplő adatok a valóságnak megfelelnek.

Hozzájárulok a nyilatkozatban szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárásban történő felhasználásához, kezeléséhez.

Tudomásul veszem, hogy a nyilatkozatban közölt adatok valódiságát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. tv. 10. § (7) bekezdése alapján az önkormányzat – a NAV hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóigazgatósága útján – ellenőrizheti.


Dátum: _______________________


                                                                     az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselőjének

                                                                                                       aláírása



  * a megfelelı rész aláhúzandó

** akkor kell kitölteni, ha a kérelmező vagy a háztartásában élı személy a kérelem benyújtását megelőző egy naptári évben   vállalkozó volt

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások rendszere 2015. évben jelentős mértékben átalakul. Az átalakulás érinti a települési önkormányzatok rendeletalkotási kötelezettségét is.


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 2015. március 1-jén hatályba lépő 132. § (4) bekezdés g) pontja szerint felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait.

Az Szt. 134/E. §-a szerint a települési önkormányzat képviselő-testületének a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól szóló rendeletét legkésőbb 2015. február 28-áig kell megalkotnia.


Az önkormányzatok által biztosított ellátás 2015. március 1-jétől egységesen települési támogatás lesz. E támogatás keretében az önkormányzatok az általuk támogatandónak ítélt, rendeletükben szabályozott élethelyzetekre nyújthatnak támogatást.

Az önkormányzat a rendeletalkotási kötelezettségének korábbi rendelete módosításával, illetve új rendelet megalkotásával is eleget tehet.


RÉSZLETES INDOKOLÁS


1.§ A rendelet célját, alapelveit tartalmazza.


2.§ A rendelet hatályát szabályozza az Szt szabályaival megegyezően.


3.§ Szociális ellátások rendszerét, az ellátások finanszírozását tartalmazza.


4.§ Eljárási rendelkezések kerültek szabályozásra, megegyezően a korábbi rendeleti szabályozással.

A rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokkal kapcsolatos eljárás kérelemre, vagy hivatalból indulhat. A kérelmet Galamboki Közös Önkormányzati Hivatalnál lehet előterjeszteni.  

A szabályozás tartalmazza a benyújtással kapcsolatos kérelmezői feladatokat, a benyújtásra kerülő dokumentumokat.

A Hivatal a bejelentett és nyilvántartásba vett adatok valódiságát ellenőrizni jogosult. A Hivatal az érdekelt szociális helyzetéről szükség esetén környezettanulmányt készíthet.

 Szabályozza a jövedelem számításánál figyelembe veendő ellátásokat.

A jogosulatlanul igénybevett ellátással kapcsolatos szabályokat tartalmazza.

A hatáskör gyakorlásának rendjét meghatározza.


5.§ Aktív korúak ellátása esetén az Szt. 33.§ (7) bekezdésében biztosított jogkörében az aktív korúak ellátására való jogosultság feltételeként előírja, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja teljesítse a lakókörnyezete rendezettségére vonatkozó feltételeket teljesíteni köteles.


6.§ Települési Támogatás körében meghatározza a rendkívüli élethelyeztet, valamint a létfenntartást veszélyeztető élethelyzeteket.

Meghatározza, hogy az önkormányzat települési támogatásként mely ellátásokat biztosítja:

a) átmenetileg nehéz, létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került személy vagy család kiadásainak mérséklésére

b.) elemi kár vagy rendkívüli élethelyzet esetén  

c) gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli és természetbeni támogatásra vagy

d) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.

f.) gyógyszerköltség támogatására,

g.) lakhatás támogatására

h.) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,


7.§ Rendkívüli élethelyzet és a létfenntartást veszélyeztető élethelyzetre vonatkozó részletes szabályokat, valamint a települési támogatás folyósításának rendjét határozza meg.


8.§ A települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában történő biztosításának feltételeit szabályozza megegyezően a korábbi szabályozással.


9.§ A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel biztosítható települési támogatás szabályait tartalmazza, az önkormányzati segélyként szabályozottakkal megegyezően. E körben kerül szabályozásra az újszülött gyermekek szüleit megillető támogatás is.


10.§ Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás szabályai tartalmazza, a támogatás összege 15 e ft.


11. § Lakhatási támogatás – korábban lakásfenntartási támogatás szabályait tartalmazza, amely a korábbi törvényi szabályokkal többségében megegyező, azzal, hogy a jövedelemhatárt 150%-ban határozza meg.


12.§ köztemetésre vonatkozó szabályokat tartalmazza.


13.§ Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások rendszerét határozza meg.


14. §  Házi segítségnyújtást szabályozza.


15.§ Családsegítés ellátásának módját tartalmazza.


16.§  Falugondnoki szolgáltatás szabályait tartalmazza.


17.§ A jelzőrendszeres házi segítségnyújtásra vonatkozóan tartalmaz előírást.


19. § Záró rendelkezések között rögzíti a rendelet hatályba lépésének időpontját, mely 2015. március 1. napja.


A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Sand Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 3/2010. (II.12.) önkormányzati rendelete, valamint a méhnyak rák és a nemi szervi szemölcsök elleni védőoltás támogatásáról szóló  6/2010. (IV.30.) ör- tekintettel arra, hogy önkormányzati forrás nélkül alanyi jogon is biztosított és az újszülöttek támogatásáról szóló 5/2011. (IV.01.) önkormányzati rendelete, mivel a szabályai a települési támogatás keretében beépítésre kerültek, valamint a pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi támogatások szabályai a 7/2010- (VII.30) önkormányzati rendeletből.


A rendelet 1. számú melléklete a Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátások keretében fizetendő jelzőrendszeres házi segítségnyújtás térítését díját határozza meg.


2.számú melléklet a kérelem mellékleteként benyújtandó jövedelemnyilatkozat tartalmát határozza meg.

2.a. melléklet vagyonnyilatkozat.

3. számú melléklet Települési segély –rendkívüli, létfenntartást veszélyeztető élethelyzet esetén benyújtandó kérelem

4. számú melléklet: Települési segély – szociális kölcsön – kérelem nyomtatvány

5. számú melléklet: Kérelem – Települési támogatás – temetési költségekhez való hozzájárulás - nyomtatvány

6. számú melléklet: Települési Támogatás – lakhatás támogatása céljára – vonatkozó kérelem nyomtatvány

ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT


Sand Község Önkormányzata Képviselőtestületének

3/2015.(II.11.) önkormányzati rendelete


a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeletének megalkotásához.


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§ (1) bekezdése alapján az előzetes hatásvizsgálattal a jogszabály előkészítője felméri a jogszabály változás előzetes következményeit.


A Tv. 17. § /2/ bekezdése alapján az előzetes hatásvizsgálat keretében az alábbi tényezők vizsgálata szükséges:


Társadalmi-gazdasági hatása:

Jelen önkormányzat rendelet társadalmi- gazdasági hatása abban mérhető, hogy a feltételeknek megfelelő személyek,  szociális ellátásokhoz való hozzájurásának helyi támogatási formáját, kérelmek benyújtásának módját, az igénybevétel feltételeit részletesen szabályozza, a település szociális biztonságának megteremtése és merőzése érdekében.


Környezeti, egészségi körülmények:

A rendeletben foglaltak végrehajtásának közvetlen egészségügyi, környezetre gyakorolt hatásai nincsenek, közvetetten hozzájárul az település lakosainak szociális biztonságához, jólétéhez.


Adminisztratív terheket befolyásoló hatása:

A rendelet megalkotása  az adminisztratív terhek tekintetében nem jelentős, mivel már korábban is rendelet szabályozta a tárgykört és a feltételek biztosítottak voltak.


Egyéb hatása: Nincs.


A rendelet megalkotásának szükségessége:

A megváltozott jogszabályi feltételek miatt vált szükségessé a helyi jogszabály teljes körű felülvizsgálta – figyelemmel a jogalkotásról szóló 2010.évi CXXX. törvény, valamint a jogszabály szerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendeletben foglaltakra is.


A rendelet megalkotása elmaradása esetén várható következmények:

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 136.§. szerinti törvényességi felügyeleti eljárás.


A rendelet alkalmazásához szükséges feltételek:

A rendelet-tervezet összeállításának tárgyi, személyi, szervezeti feltételei Galamboki Közös Önkormányzati Hivatalánál rendelkezésre álltak.



Galambok, 2015. január 30.



                                                                                              Vlasicsné Dörgönye Márta

                                                                                                          jegyző

[1]

A rendelet szövegét a 10/2016 (VIII.29) önkormányzati rendelet 1.§-a módosította. Hatályos: 2016. augusztus 30-től