Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (II. 20.) önkormányzati rendelete

a helyi szociális ellátásokról

Hatályos: 2023. 12. 01

Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (II. 20.) önkormányzati rendelete

a helyi szociális ellátásokról

2023.12.01.

Sülysáp Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésével, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) 8. pontjával, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2), 2. §, 10. § (1), 26. §, 32. § (3), 45. §, 62. § (2), 92. § (1) és 132. § (4) bekezdésével kapott feladatkörében és felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) E rendelet hatálya – az Sztv. 6. §, 7. § (1) és 32/A. § (1) bekezdésében foglaltak figyelembe vételével – az Sztv. 3. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre terjed ki.

(2) Sülysáp Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) a szociálisan rászorulók részére – az e rendeletben szabályozott feltételekkel – szociális ellátást biztosít, melynek formái:

a) pénzbeli szociális ellátások,

b) természetben nyújtott szociális ellátások,

c) személyes gondoskodás útján nyújtott szociális ellátások.

(3) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4-16. §-a határozza meg. Az egyes ellátásoknál alkalmazandó sajátos eljárási szabályokat e rendelet állapítja meg.

(4) Az ellátásra vonatkozó kérelmet a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.

(5) A kérelmezőnek a kérelemben feltüntetett jövedelemadatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint, a vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával kell igazolni.

(6) A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások megállapításáról a Képviselő-testület felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt. A személyes gondoskodás útján nyújtott szociális ellátásokról az érintett intézmény vezetője dönt.

II. Fejezet

Pénzbeli szociális ellátások

2. § (1) Az önkormányzat az e rendeletben megállapított jogosultsági feltételek fennállása esetén, pénzbeli ellátásként, rendszeres vagy eseti jelleggel települési támogatást nyújt.

(2) Rendszeres ellátások:

a) települési lakásfenntartási támogatás,

b) települési létfenntartási támogatás,

c) települési utazási támogatás.1

(3) Eseti ellátások:

a) települési krízistámogatás,

b) települési temetési kölcsön,

c) települési vis maior kölcsön.2

(4) Rendszeres ellátás akkor állapítható meg, ha

a) a rászorultságot a kérelem benyújtásától számított egy éven belül készült környezettanulmány is alátámasztja,

b) a kérelmező lakóhelye és lakókörnyezete gondozott, azaz

ba) a lakóhelyül szolgáló lakóház vagy lakás tiszta és rendezett,

bb) a lakóhelyhez tartozó udvar ápolt, gaz- és hulladékmentes,

bc) az ingatlan előtti, az útig terjedő közterületrész - beleértve a járdát és az árkot is - tisztántartott, télen hó- és síkosságmentesített.

3. § (1) A pénzbeli ellátások iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalnál kell előterjeszteni az erre rendszeresített nyomtatványon.

(2) A család vagy háztartás egyidőben többféle támogatást is igényelhet, azonban a települési lakásfenntartási támogatást egyidőben legfeljebb egy személy veheti igénybe háztartásonként, a létfenntartási támogatást egyidőben legfeljebb egy személy veheti igénybe családonként.3

(3) A rendszeres települési támogatást a kérelem benyújtásának hónapjától vagy, ha a benyújtáskor van folyamatban levő ellátás, annak lejártát követő hónaptól kezdődően kell megállapítani.

(4) A rendszeres települési támogatást utólag, minden hónap 5-éig kell folyósítani. A pénzbeli ellátások kifizetése – amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik - a házipénztárból készpénzben történik, de az ellátásra jogosult kérelmezheti az utalással történő kifizetést.

(5) Amennyiben a pénzbeli ellátás cél szerinti felhasználása nem látszik biztosítottnak, az azt megállapító határozatban kijelölhető a családsegítő szolgálat munkatársa, hogy a kérelmezővel együttműködve gondoskodjon a támogatás megfelelő felhasználásáról.

(6)4 A települési lakásfenntartási, létfenntartási, utazási és krízistámogatás hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.

1. Települési lakásfenntartási támogatás

4. § (1)5 Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a szociálisan rászoruló háztartás, ahol

a)6 a háztartásban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 105.000 forintot, egyedül élő esetén a 135.000 forintot,

b) a háztartás tagjainak vagyona nincs és

c) igazoltan igénybe veszi a hulladékszállítási közszolgáltatást, amennyiben az számára biztosított a vonatkozó önkormányzati rendelet szerint.

(2)7 A támogatás egy hónapra eső összegét a háztartásban egy főre jutó jövedelem arányában kell megállapítani, a következők szerint:

a)8 65.000 forintot meg nem haladó jövedelem esetén 12.000 forint,

b)9 65.000 forintot meghaladó, 85.000 forintot meg nem haladó jövedelem esetén 9.000 forint,

c)10 85.000 forintot meghaladó jövedelem esetén 5.000 forint.

(3)11 Egyszemélyes háztartás esetén a támogatási összeg:

a)12 65.000 forintot meg nem haladó jövedelem esetén 14.000 forint,

b)13 65.000 forintot meghaladó, 105.000 forintot meg nem haladó jövedelem esetén 11.000 forint,

c)14 105.000 forintot meghaladó jövedelem esetén 7.000 forint.

(3)15

(4) A támogatást havi rendszerességgel, legfeljebb 12 hónapra lehet megállapítani.

(5)16 A megállapított támogatást elsősorban természetbeni ellátásként kell biztosítani a háztartás által igénybe vett közüzemi szolgáltatások díjainak kiegyenlítésére, közvetlenül a kérelmező által megjelölt szolgáltatónak történő átutalással.

(6) Amennyiben a megállapított támogatás meghaladja a közüzemi szolgáltatások díjainak összegét, a támogatás fennmaradó részét a kérelmező részére kell kifizetni.

2. Települési létfenntartási támogatás

5. § (1)17 Települési létfenntartási támogatásra jogosult az a személy, aki, vagy akinek családja időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, mivel

a)18 a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 85.000 forintot, egyedül élő esetén a 105.000 forintot,

b) a család tagjainak vagyona nincs.

c) a család koruk, egészségi állapotuk és egyéb körülményeik alapján munkavállalásra alkalmas tagjai rendelkeznek munkajogviszonnyal vagy ennek hiányában regisztrált álláskeresők.19

(2)20 A támogatás egyhavi összegét a család létszámának arányában kell megállapítani, a következők szerint:

a)21 a kérelmezőre és családtagjaira vonatkozólag személyenként 8.500 forint, de legfeljebb összesen 35.000 forint,

b)22 egyedül élő személy esetén 17.500 forint.

(3) A támogatást havi rendszerességgel, legfeljebb 12 hónapra lehet megállapítani.

(4)23 Amennyiben az önkormányzat a kérelmezőnek vagy családtagjának, illetve a már támogatásban részesülőnek közfoglalkoztatásban való részvételt ajánlott fel, de azt nem fogadták el, vagy a közfoglalkoztatás keretében önhibájukból a közfoglalkoztató azonnali felmondással jogviszonyukat megszüntette, úgy a család részére települési létfenntartási támogatás a felajánlott közfoglalkoztatás visszautasításától vagy a jogviszony megszűnésétől számított egy éven belül nem adható. A már támogatásban részesülők esetében a támogatást meg kell szüntetni.24

2/A. Települési utazási támogatás25

5/A. § (1) Települési utazási támogatásra jogosult az a személy, aki a helyi tömegközlekedést (autóbuszos személyszállítás) bérletjeggyel veszi igénybe és az alábbi feltételek valamelyikének megfelel:

a) tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos,

b) 18 éven aluli,

c) 25 éven aluli és közoktatásban nappali rendszerű oktatásban vesz részt vagy felsőoktatásban nappali tagozaton tanul,

d) bármilyen jogcímen nyugellátásban részesül, de ingyenes utazásra nem jogosult,

e) bármely más jogcímen települési támogatásban részesül.

(2) A támogatás egyhavi összege 500 Ft, mely a jogosultságot megállapító döntés alapján mindaddig folyósítható, amíg a jogosultsági feltételekben nem következik be változás.

(3) A támogatás igénybevételére irányuló kérelemhez mellékelni kell a megvásárolt bérletjegy igazoló szelvényét és az (1) bekezdés szerinti jogosultsági feltételek valamelyikének fennállását alátámasztó okirat másolatát.

(4) A jogosultság megállapítását követően a támogatás folyósításának feltétele a megvásárolt bérletjegy igazoló szelvényének benyújtása.

5/B. §26 (1) Települési utazási támogatásra jogosult a szülő/gondviselő, amennyiben óvoda- vagy tanköteles korú, sajátos nevelési igényű gyermekének nevelése/oktatása nem biztosítható a helyi köznevelési intézményekben, ezért rendszeresen más településre kell utaztatnia.

(2) A támogatás egy gyermek után járó havi összege 5000 Ft, mely a jogosultságot megállapító döntés alapján mindaddig folyósítható, amíg a jogosultsági feltételekben nem következik be változás.

(3) A támogatást egy gyermek után egy szülő/gondviselő veheti igénybe, de az több, az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek megfelelő gyermek után is igénybe vehető.

(4) A támogatás igénybevételére irányuló kérelemhez mellékelni kell a sajátos nevelési igényt megállapító szakértői véleményt, és a gyermek ellátására kijelölt köznevelési intézmény igazolását az óvodai/tanulói jogviszony fennállásáról.

3. Települési krízistámogatás

6. § (1) Települési krízistámogatásra jogosult az a személy, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, illetve a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul.

(2) A létfenntartást veszélyeztető többletkiadás kapcsolódhat különösen

a) betegséghez,

b) halálesethez,

c) elemi kár elhárításához,

d) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,

e) iskoláztatáshoz,

f) a gyermek fogadásának előkészítéséhez,

g) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához,

h) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez.

(3)27 A bekövetkezett rendkívüli élethelyzet akkor minősül létfenntartást veszélyeztetőnek, ha a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 105.000 forintot, egyedül élő esetén a 135.000 forintot.

(4)28 A támogatás maximális összege 40.000 forint. Tűzifa formájában nyújtott támogatás esetén legfeljebb 1 m3 tűzifa adható.

(5) A települési krízistámogatást a kérelem benyújtásától számított legfeljebb 3 munkanapon belül kell megállapítani és kifizetni.

4. Települési temetési kölcsön

7. § (1) Az önkormányzat a közeli hozzátartozó halála miatt nehéz élethelyzetbe került, ezért időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személy részére a temetési költségek rendezésére visszatérítendő támogatás formájában kamatmentes kölcsönt nyújt.

(2) Települési temetési kölcsön annak adható, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a minimálbér mindenkori összegének 50 %-át, egyedül élő esetében annak 100 %-át.29

(3) A kölcsön iránti kérelmet az a hozzátartozó nyújthatja be, akinek a nevére a temetési számla szól.

(4) A kölcsön összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségéig terjedhet, és legfeljebb 12 hónapos részletre nyújtható.

(5) Az önkormányzat a kölcsön összegét közvetlenül a temetkezési szolgáltatónak fizeti ki.

(6) A vissza nem fizetett kölcsön összege adók módjára behajtható. Ha az adós két egymást követő alkalommal nem teljesíti részletfizetési kötelezettségét, az Önkormányzat jogosult visszafizettetni a kölcsön teljes fennmaradt összegét vagy a végrehajtási eljárást megindítani. A meg nem fizetett települési temetési kölcsön az igénylő számára juttatott egyéb települési támogatásból letiltható.

4/A. Települési vis maior kölcsön30

7/A. § (1) Az önkormányzat vis maior esemény (pl. tűzeset, viharkár) miatt lakhatási gonddal küzdő személy részére a lakóingatlanában keletkezett károk helyreállításához visszatérítendő támogatás formájában kamatmentes kölcsönt nyújt. A támogatást hatósági szerződésben kell megállapítani.

(2) A kérelmet az érintett lakóingatlan tulajdonosa vagy – a tulajdonosok egyetértésével –az ott bejelentett lakcímmel rendelkező személy jogosult előterjeszteni. Egy ingatlanra vonatkozóan legfeljebb egy kérelem nyújtható be.

(3) A támogatás igénybevételének feltétele, hogy

a) a lakóingatlan ténylegesen lakhatatlannak minősüljön és

b) az ingatlanban lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkezők egyikének tulajdonában se álljon további lakóingatlan.

(4) Az igényelt támogatás legfeljebb a helyreállítási költség – szakértői költségbecsléssel vagy kivitelezői árajánlattal alátámasztott – összegéig terjedhet. Az igényelt támogatásnak és a vállalt havi törlesztőrészletnek olyan arányban kell állnia, hogy a kölcsön összege legfeljebb 36 hónap alatt visszafizetésre kerülhessen.

(5) A jogosultnak a hatósági szerződésben vállalnia kell, hogy a helyreállítást követően a lakóingatlanra a vis maior károkra szóló vagyonbiztosítást köt.

(6) Fizetési késedelme esetén az adós a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamatot köteles megfizetni. A hatósági szerződésben a felek megállapodása alapján egyéb szerződési biztosítékokat is kiköthetők.

III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

8. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli ellátások – egészben vagy részben – természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatók. Természetbeni ellátásként biztosítható

a) az élelmiszer,

b) a tüzelő,

c) a közüzemi díjak térítése,

d) az utalvány,

e) a gyermekintézmények térítési díjának térítése,

f) a helyi autóbuszjáratra szóló havijegy (bérlet).

(2) Az önkormányzat által természetben nyújtott települési támogatások:

a) újszülött fogadásához nyújtott babacsomag,31

b) mentesítés a köztemetés megtérítése alól.

4/B. Újszülött fogadásához nyújtott babacsomag32

8/A. § (1) Újszülött fogadásához nyújtott babacsomag juttatásra jogosult az a sülysápi lakcímmel rendelkező szülő, akinek 2019. december 31-ét követően gyermeke születik.

(2) A támogatás a Védőnői Szolgálat javaslata alapján hivatalból kerül megállapításra.

(3) A támogatásban egy gyermek után egy személy részesülhet; amennyiben a feltételeknek megfelel, az elsődleges jogosult az édesanya.

(4)33 A támogatás babaápolási cikkekből álló babacsomag formájában, természetbeni juttatásként kerül biztosításra 30.000 forint étékben.

5. Mentesítés a köztemetés megtérítése alól

9. § Elhunyt köztemetés keretében, közköltségen történő eltemettetése esetén kérelemre az Önkormányzat az Sztv. 48. § (3) b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben mentesíti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben annak

a)34 családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a 85.000 forintot, egyedül élő esetében a 105.000 forintot, és

b) a temetési költség megtérítése – még kamatmentes kölcsön formájában is – veszélyeztetné a család megélhetését.

IV. Fejezet35

Személyes gondoskodás útján nyújtott szociális ellátások

10. § (1) Az Önkormányzat a személyes gondoskodás keretében az alábbi szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatásokat nyújtja:

a) az Sztv. 62. §-ában meghatározott étkeztetés,

b) az Sztv. 65/F. §-ában meghatározott nappali ellátás,

c) az Sztv. 63. §-ában meghatározott házi segítségnyújtás,

d) az Sztv. 64. §-ában meghatározott családsegítés,

e) a Gyvt. 39-40. §-ában meghatározott gyermekjóléti szolgáltatás.

f)36 az Sztv. 60. §-ában meghatározott tanyagondnoki szolgáltatás.

(2) Az (1) bekezdés szerinti ellátásokat a Dr. Gáspár István Humánszolgáltató Központ (székhelye: 2241 Sülysáp, Vasút u. 24/A.; a továbbiakban: Szolgáltató) útján biztosítja.

(3)37

5/A. Az ellátások igénybevételének feltételei

10/A. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevétele önkéntes. Az ellátások iránti kérelmet a Szolgáltató intézményvezetőjéhez kell benyújtani az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon. A kérelem előterjesztésekor mellékelni kell a kérelmezett ellátástípusnak megfelelő, külön jogszabályban előírt, kitöltött formanyomtatványokat és okiratokat.

(2) Az ellátás biztosításáról vagy a kérelem elutasításáról az intézményvezető dönt.

(3) A egyes ellátások38 igénybevételének megkezdése előtt az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője írásban az ellátási forma szerinti megállapodást köt a Szolgáltatóval. A megállapodás megkötésére az intézményvezető jogosult. A megállapodás kötelező tartalmi elemei:

a) az ellátás nyújtásának helye,

b) az ellátás időtartama,

c) az ellátás tartalma,

d) a személyi térítési díj összege, megfizetésének módja és határideje,

e) a megállapodás megszűnésének esetei.

(4)39 Az intézményvezető külön eljárás nélkül biztosítja az ellátást, ha

a) az igénybe vevő önmaga ellátására teljesen képtelen és nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna,

b) a háziorvos, kezelő orvos szakvéleménye szerint az ellátás soron kívül történő biztosítása szükséges,

c) a rászoruló szociális helyzetében, egészségi állapotában olyan kedvezőtlen változás következett be, ami a gyorsított ellátást igényli.

(4a)40 Az intézményvezető külön eljárás nélkül biztosíthatja az ellátást

a) természeti katasztrófában, vis major helyzetben érintett személy,

b) bűncselekmény áldozata

részére.

(5)41 A személyes gondoskodás igénybevételéért – az Sztv.-ben és az e rendeletben foglaltak kivételével – térítési díjat kell fizetni. A Szolgáltató által nyújtott, a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díját az 1. melléklet tartalmazza; a családsegítés, a gyermekjóléti és a tanyagondnoki szolgáltatás térítésmentesen vehető igénybe.

(6) A térítési díj megfizetésére kötelezettek, az ingyenes ellátásban részesülők és a kedvezmények körét, valamint az ellátás szabályait az Sztv., a Gyvt. és végrehajtási rendeletei tartalmazzák. A személyi térítési díj összegét az intézményvezető állapítja meg az intézményi térítési díj és a kedvezmények, mentességek figyelembe vételével.

5/B. Az ellátások megszüntetésének esetei, módjai

10/B. § (1) Az ellátott, illetve törvényes képviselője az ellátás megszüntetését kezdeményezheti az intézményvezetőnél. Az ellátás a felek megegyezése szerinti időpontban, ennek hiányában a megállapodásban foglaltak szerint szűnik meg.

(2) Az intézményvezető megszünteti az ellátást

a) ha az ellátás biztosítása a továbbiakban nem indokolt,

b) ha másik ellátási forma indokolt,

c) a térítési díj megfizetésének két hónapot meghaladó elmaradása esetén,

d) az ellátott halála esetén.

(3) Az ellátás megszüntetésről az intézményvezető írásban értesíti az ellátottat, megjelölve a megszüntetés elleni jogorvoslat lehetőségét.

(4) Amennyiben az ellátott nem ért egyet az ellátás megszüntetésével az értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül Sülysáp Város Önkormányzata mint fenntartó felé fellebbezéssel élhet, melyet a Szolgáltatónál kell előterjeszteni. A fellebbezésről Sülysáp Város Önkormányzatának Képviselő-testülete dönt. Ilyen esetben az ellátást mindaddig biztosítani kell, amíg a fenntartó vagy a bíróság jogerős és végrehajtható határozatot hoz.42

(5) Az ellátás megszüntetésekor a felek elszámolnak a térítési díjat, illetve az esetleges követeléseket, kárigényt illetően, és megállapodnak a személyes használati tárgyak és a megőrzésre átvett értékek, vagyontárgyak elvitelének rendjéről és feltételeiről.

6. Étkeztetés

11. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a (…….) 43napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

a) koruk,

b) egészségi állapotuk,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d) szenvedélybetegségük vagy

e) hajléktalanságuk

miatt.

(2) Életkora miatt rászoruló az a személy, aki a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény alapján a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte.

(3) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgáskorlátozottsága, krónikus, akut, vagy egyéb betegsége miatt a háziorvosi vagy szakorvosi igazolás alapján önmaga ellátásáról – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tud.

(4) Fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.

(5) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni, aki az Sztv. alapján hajléktalannak minősül, és az ellátás hiánya az életét, testi épségét veszélyezteti.

(6)44 Az ellátásért fizetendő személyi térítési díjat az 1. melléklet szerinti jövedelmi sávok alapján, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben foglalt korlátozó szabályok figyelembe vételével kell megállapítani.

(7) (…)45

7. Nappali ellátás – Idősek Klubja

12. §46 (1) Az önkormányzat az Sztv. 65/F. §-ában meghatározott jogosultak részére az Idősek Klubja formájában 25 fő részére nappali ellátást nyújt. Az intézményvezető köteles biztosítani az ellátást, amennyiben

a) a kérelmező korára, egészségi állapotára tekintettel indokolt,

b) bizonyított a kérelmező rászorultsága és

c) a férőhely rendelkezésre áll.

(2) A nappali ellátás keretében az intézmény

a) az ellátást igénybe vevők részére szociális, egészségi, mentális állapotuknak megfelelő napi életritmust biztosító szolgáltatást nyújt,

b) segítséget nyújt az egészségügyi alapellátás igénybevételéhez és egyéb ügyek intézéséhez,

c) a helyi igényeknek megfelelő közösségi programokat szervez, valamint helyet biztosít a közösségi szervezésű programoknak, csoportoknak,

d) tisztálkodási, mosási lehetőséget biztosít, és szükség esetén biztosítja a gépkocsival történő be-, illetve hazaszállítást.

(3)47 Az ellátásért fizetendő személyi térítési díjat az 1. melléklet szerinti jövedelmi sávok alapján, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben foglalt korlátozó szabályok figyelembe vételével kell megállapítani.

8. Házi segítségnyújtás

13. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) A házi segítségnyújtást a következő személyek vehetik igénybe:

a) azok a rászorulók, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,

b) azok a pszichiátriai betegek, fogyatékos személyek, szenvedélybetegek, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladatok ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,

c) egészségi állapotuk miatt rászoruló személyek, akik ezt igénylik,

d) azok, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.

(3) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.

(4)48 A Szolgáltató az ellátásról gondozó útján gondoskodik. A gondozó feladata:

a) a rászoruló személyek otthonukban történő ellátása,

b) az otthoni környezet rendjének biztosítása,

c) az ellátott egészségügyi állapota miatt megkívánt együttműködés a háziorvossal és más orvosi ellátást biztosító egészségügyi szervekkel,

d)49 a rászoruló étkezésének biztosítása.

(5) (…)50

8/A. Családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás tartalma

13/A. § (1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését és a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését.

8/B.51 Tanyagondnoki szolgáltatás

13/B. § (1) A Sülysáp város külterületén élő lakosság

a) intézményhiányából és a közösségi közlekedés nehézségéből eredő hátrányainak enyhítését,

b) az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatáshoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutásának biztosítását, továbbá

c) egyéni, közösségi szintű szükségletei teljesítésének segítését a tanyagondnoki szolgáltatás biztosítja.

(2) A tanyagondnoki szolgálat körzetei:

a) I. körzet: Besnyői dűlő, Laky dűlő;

b) II. körzet: Cirokvölgy, Haleszi dűlő, Jakabszállás tanya, Kistelek tanya, Meleg völgy, Nagyoszlár tanya, Sándorszállás tanya és az esetlegesen be nem sorolt lakott hely.

(3) A tanyagondnoki szolgáltatás során alapfeladatnak minősül:

a) közreműködés az étkeztetésben, a házi segítségnyújtásban, a közösségi és szociális információk szolgáltatásában;

b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, ennek keretében: a háziorvosi rendelésre szállítás, az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás, a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása;

c) az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása, ennek keretében: óvodába és iskolába szállítás, egyéb gyermekszállítás.

(4) A tanyagondnoki szolgáltatás során kiegészítő feladatnak minősülnek az alábbi lakossági szolgáltatások:

a) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

b) az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

c) az egyéb lakossági szolgáltatások, és a (3) bekezdés a) pontjában meghatározottakon kívüli egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.

(5) A tanyagondnoki szolgáltatás során az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásnak minősül:

a) az ételszállítás a házi gondozó akadályoztatása esetén,

b) az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,

c) a tanyagondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.

A tanyagondnoki szolgáltatás működésének részletes szabályait a Szakmai program tartalmazza.

V. Fejezet

Egyéb rendelkezések

14. § Az Szt. 58/B. § (2) bekezdésében foglaltakon túl a szociálpolitikai kerekasztal tagjai a következő szervezetek képviselői:

a) Tápiómenti Kisbárka Egyesület,

b) a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény szerinti egyházak helyi szervezetei.

15. § A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

VI. Fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések

16. § (1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a szociális ellátások helyi szabályairól 22/2010. (XII. 28.) önkormányzati rendelet.

(3) Települési lakásfenntartási támogatás a folyamatban levő lakásfenntartási támogatás kifutásáig nem vehető igénybe.

1. melléklet a 3/2015. (II. 20.) önkormányzati rendelethez52

A Dr. Gáspár István Humánszolgáltató Központ útján biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díjai 2022. szeptember 1-jétől

1. Szociális étkeztetés

A

B

1

Szociális szolgáltatás

Napi intézményi térítési díj
(adag/nap)

2

Ebéd

780 Ft

3

Ebéd kiszállítással

910 Ft

4

Háromszori étkezés

1200 Ft

5

Háromszori étkezés kiszállítással

1330 Ft

2. Nappali ellátás

A

B

1

Szociális szolgáltatás

Napi intézményi térítési díj
(fő/nap)

2

Nappali ellátás

1000 Ft (TAM)

3. Házi segítségnyújtás

A

B

1

Szociális szolgáltatás

Intézményi térítési díj
(fő/gondozási óra)

2

Szociális segítés

1 500 Ft

3

Szociális gondozás

1 500 Ft

4. A személyi térítési díj megállapításánál figyelembe veendő jövedelmi sávok és térítési arányok

A

B

1

Jövedelem
(Ft/hó)

Személyi térítési díj /
Intézményi térítési díj
(%)

2

28 501 - 33 500

10

3

33 501 - 38 500

20

4

38 501 - 43 500

30

5

43 501 - 48 500

40

6

48 501 - 53 500

50

7

53 501 - 58 500

60

8

58 501 - 63 500

70

9

63 501 - 68 500

80

10

68 501 - 73 500

90

11

73 501-

100

1

Beiktatta: 17/2017. (VIII. 25.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2017. október 1-től.

2

Beiktatta: 11/2019. (X. 3.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2019. október 4-től.

3

Módosította: 7/2015. (V. 22.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2015. május 23-tól.

4

Módosította: 10/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2022. október 1-től.

5

Módosította: 10/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdés. Hatályos: 2022. október 1-től.

6

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § a) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

7

Módosította: 10/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdés. Hatályos: 2022. október 1-től.

8

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § b) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

9

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § c) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

10

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § d) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

11

A 4. § (3) bekezdése a Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

12

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § e) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

13

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § f) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

14

A 4. § (3) bekezdés c) pontja a Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 1. § g) pontja szerint módosított szöveg.

15

A 4. § (3) bekezdését a Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 5. §-a hatályon kívül helyezte.

16

Módosította: 11/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2022. január 1-től.

17

Módosította: 10/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdés. Hatályos: 2022. október 1-től.

18

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § h) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

19

Beiktatta: 10/2018. (IX. 21.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2018. szeptember 22-től.

20

Módosította: 10/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdés. Hatályos: 2022. október 1-től.

21

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § i) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

22

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § j) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

23

Az 5. § (4) bekezdését a Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.

24

Beiktatta a 7/2015. (V. 22.) önkormányzati rendelet 4. §. Hatályos: 2015. május 23-tól.

25

Beiktatta a 17/2017. (VIII. 25.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2017. október 1-től.

26

Beiktatta: 11/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendelet 4. §. Hatályos: 2022. január 1-től.

27

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § k) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

28

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § l) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

29

Módosította: 8/2019. (VI. 21.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2019. június 22-től.

30

Beiktatta: 11/2019. (X. 3.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2019. október 4-től.

31

Beiktatta: 1/2020. (I. 31.) önkormányzati rendelet 4. §. Hatályos: 2020. február 1-től.

32

Beiktatta: 1/2020. (I. 31.) önkormányzati rendelet 5. §. Hatályos: 2020. február 1-től.

33

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § m) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

34

Módosította: 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § n) pontja. Hatályos: 2023. december 1-től.

35

Módosította: 18/2015. (XII. 18.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2016. január 1-től.

36

Beiktatta: 3/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2022. május 1-től.

37

Hatályon kívül helyezte: 3/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelet 4. §. Hatályos: 2022. május 1-től.

38

Módosította: 14/2018. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2018. december 14-től.

39

Módosította: 8/2023. (VIII. 25.) önkormányzati rendelet 3. §. Hatályos: 2023. szeptember 1-től.

40

Beiktatta: 8/2023. (VIII. 25.) önkormányzati rendelet 1. §. Hatályos: 2023. szeptember 1-től.

41

Módosította: 3/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelet 3. §. Hatályos: 2022. május 1-től.

42

Módosította: 14/2018. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2018. december 14-től.

43

Hatályon kívül helyezte: 8/2019. (VI. 21.) önkormányzati rendelet 1. § a). Hatálytalan: 2019. június 22-től.

44

A 11. § (6) bekezdése a Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2020. (XI. 5.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

45

Hatályon kívül helyezte: 14/2018. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 6. §. Hatályos: 2018. december 14-től.

46

Módosította: 14/2018. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 3. §. Hatályos: 2018. december 14-től.

47

A 12. § (3) bekezdése a Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2020. (XI. 5.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

48

A 13. § (4) bekezdés nyitó szövegrésze a Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (VIII. 25.) önkormányzati rendelete 4. § a) pontja szerint módosított szöveg.

49

A 13. § (4) bekezdés d) pontja a Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (VIII. 25.) önkormányzati rendelete 4. § b) pontja szerint módosított szöveg.

50

Hatályon kívül helyezte: 8/2019. (VI. 21.) önkormányzati rendelet 2. § (2). Hatálytalan: 2019. június 22-től.

51

Beiktatta: 3/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2022. május 1-től.

52

Módosította: 8/2023. (VIII. 25.) önkormányzati rendelet 2. §. Hatályos: 2023. szeptember 1-től.