Szügy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (III. 18.) önkormányzati rendelete

a helyi szociális ellátásokról

Hatályos: 2015. 03. 19- 2018. 10. 10

Szügy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátások rendjéről szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ban, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdés g) pontjában, kapott felhatalmazás alapján, és az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja.

I. FEJEZET


A rendelet célja


1. § 


A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza Szügy Község Önkormányzata (továbbiakban Önkormányzat) által biztosított szociális ellátások formáit, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, az ellátások megállapításának és igénybevételének eljárási rendjét.


A rendelet hatálya


2. § 


A rendelet hatálya kiterjed Szügy község közigazgatási területén életvitelszerűen bejelentett lakóhelyén vagy életvitelszerű bejelentett tartózkodási helyén élő

  1. magyar állampolgárokra,
  2. bevándoroltakra és letelepedettekre,
  3. hontalanokra,
  4. a magyar hatóság által menekültként és hontalanként elismert személyekre,

a szociális igazgatásról és szociális ellátások rendjéről szóló 1993. évi III. törvény (Szt.) 3. § (2) bekezdésében és a (3) bekezdés a) pontjában meghatározott személyekre.

Eljárási rendelkezések


3. § 


  1.  Az Szt-ben és az e rendeletben meghatározott pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások iránti kérelmet az ellátás formájának megfelelő formanyomtatványon, az abban felsorolt mellékletek csatolásával kell benyújtani Szügyi Közös Önkormányzati Hivatalhoz (továbbiakban Hivatal).
  2. A beérkezett kérelmeket a Hivatal ügyintézője döntésre előkészíti:
  1. megvizsgálja a kérelmek mellékletekkel való felszereltségét, az ügyfelet szükség szerint hiánypótlásra szólíthatja fel;
  2. megvizsgálja a kérelem indokoltságát, szükség esetén környezettanulmányt készít, felhívhatja a kérelmezőt, hogy nyilatkozzék családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól, életviteléről, illetve igazolja azokat.
  3. előterjesztést és határozati javaslatot készít a képviselő-testület és a polgármester hatáskörébe tartózó ügyekben;
  4. a döntésnek megfelelően elkészíti a közigazgatási határozatot.
    1. A szociális rászorultságtól függő ellátások esetében a jövedelemvizsgálatot az Szt. 10. §-ban foglalt szabályok szerint kell elvégezni.
    2. A (2) bekezdés b) pontjában meghatározott nyilatkozat tartalmazza:
  1. az ingatlan és 200.000 Ft feletti ingó vagyon felsorolását és értékét
  2. a pénzbeli megtakarítások, értékpapírok felsorolását
  3. a rendszeres kiadások felsorolását és azok igazolását (számlák, szerződések stb.)
  4. a család szórakozási, üdülési szokásait, a kérelem benyújtását megelőző egy évben eltöltött üdülések felsorolását (helyét, időtartamát)
    1. A szociális rászorultságtól függő ellátások egyikére sem jogosult a kérelmező, ha a (4) bekezdésben foglalt szabályok szerint lefolytatott vizsgálat eredményeként megállapítható, hogy a család életvitele nem a benyújtott dokumentumokkal igazolt jövedelemnek felel meg, hanem attól kirívóan magasabb színvonalú.
    2. Az Szt. 18. §-ban meghatározott nyilvántartást a Hivatalban működtetett informatikai programban kell kezelni és nyilvántartani.
  1. A döntés programba történő felviteléről a szociálpolitikai ügyintéző gondoskodik.
  2. A pénzügyi kifizetések listáját a szociálpolitikai ügyintéző készíti el.
    1. A pénzbeli ellátások kifizetésétől a Hivatal pénzügyi ügyintézője gondoskodik:
  1. a pénzbeli ellátásokat jogerős határozat alapján, vagy a fellebbezési jogra tekintet nélküli végrehajtás elrendelése esetén lehet kifizetni.
  2. Kifizetéseket havonta két alkalommal – kivétel a fellebbezési jogra tekintet nélküli végrehajtás elrendelése esetét – 5-én és 15-én (amennyiben heti pihenőnapra, vagy munkaszüneti napra esik, a következő munkanapon) kell teljesíteni. A fellebbezési jogra tekintet nélküli végrehajtás elrendelése esetén a kifizetést azonnal végre kell hajtani.

c. A pénzbeli ellátásokat a bankszámlával rendelkező jogosult esetében a bankszámlájára kell átutalni, a bankszámlával nem rendelkező jogosultak esetében postai úton kell kifizetni. A fellebbezési jogra tekintet nélküli végrehajtás esetében a támogatás a házipénztárból is kifizethető.


Hatásköri rendelkezések


4. § 


  1. A Képviselő-testület hatáskörébe tartozik:
    1. a lakhatási támogatás,
    2. a gyógyszertámogatás,
    3. a köztemetés költségeinek megfizetése alóli mentesítés

iránti kérelem elbírálása.

  1. A polgármester hatáskörébe tartozik:
    1. a rendkívüli települési támogatás,
    2. a szociális tűzifa támogatás
    3. a tehetséges diákok ösztöndíja
    4. a beiskolázási támogatás

iránti kérelem elbírálása.

  1. A Szügyi Szociális-és Gyermekjóléti Társulás elnökének hatáskörébe tartozik:
    1. az étkeztetés iránti kérelem elbírálása.

II. FEJEZET


Pénzbeli ellátások


1. Települési támogatás


5. § 


A Képviselő-testület a települési támogatás keretében az alábbi pénzbeli ellátásokat biztosítja:

  1. rendkívüli települési támogatás
  2. lakhatási támogatás
  3. gyógyszertámogatás
  4. beiskolázási támogatás
  5. tehetséges diákok ösztöndíja.


2. Rendkívüli települési támogatás


6. § 


  1. Rendkívüli települési támogatás akkor állapítható meg, ha a rászorult és családja
    1. létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, vagy
    2. időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, feltéve, hogy a családban az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetében 250 %-át.
  2. A támogatást kérelemre és hivatalból lehet megállapítani. Hivatalból lehet a támogatást megállapítani a szociális jelzőrendszer (iskola, óvoda, bölcsőde, védőnő, háziorvos, családgondozó, házigondozó) valamely tagjának, vagy bármely állampolgár bejelentésére.
  3. E rendelet értelmében a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek és létfenntartást veszélyeztető körülménynek minősül:
  1. tartós – egy hónapot meghaladó – betegség miatti jövedelem-kiesés,
  2. akut betegségből adódó gyógyszerköltség,- mely meghaladja a 3.000 Ft-ot - ha nincs a kérelmezőnek közgyógyellátásra való jogosultsága, illetve ha a gyógyszer közgyógyellátás keretében nem váltható ki, különös tekintettel az idős ember és kiskorú gyermek betegségére,
  3. munkahely elvesztése, ha a kérelmező nem jogosult egyéb szociális vagy álláskeresési ellátásra,
  4. ha a családban egyeneságbeli leszármazott vagy felmenő, illetve oldalági rokon hal meg, akinek az eltemettetése a kérelmező és családja létfenntartását veszélyezteti,
  5. baleset vagy elemi kár következik be,
  6. válsághelyzetben lévő várandós anya, gyermekének megtartása illetve újszülött gyermek fogadásának esete,
  7. nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartása, családba való visszakerülés elősegítése,
  8. anyagi körülmények miatt veszélyeztetett gyermek családjában bekövetkezett rendkívüli esemény,
  9. éves elszámoláskor, nem elmaradt számla befizetésből eredő 30.000 Ft-ot meghaladó közüzemi díjhátralék
  10. a kérelmező és a családja nem rendelkezik tüzelővel és ez veszélyezteti saját vagy családja egészségét és életét.

4. A kérelemhez csatolni kell a kialakult rendkívüli élethelyzetet igazoló dokumentumot (például: recept, közüzemi számla, temetési számla, stb.)

5. A támogatást egyszeri támogatásként vagy kamatmentes kölcsön formájában lehet megállapítani.

6. Az egyszeri támogatás összege min. 5.000 Ft, és nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimumot.

7. A kamatmentes kölcsön formájában nyújtandó támogatás összege nem haladhatja meg a vállalt törlesztő részlet tízszeresét, de maximum 60.000 Ft lehet.

8. A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott támogatás havi törlesztő részletét úgy kell megállapítani, hogy az ne haladja meg a rászorult családjában egy főre számított havi jövedelem 1/3-át.

9. Újabb kamatmentes kölcsön formájában nyújtott támogatás nem állapítható meg addig, míg a korábban megállapított támogatás teljes összegben visszafizetésre nem került.

10. A kölcsön törlesztését a jogosultnak havonta igazolni kell.

11. A közüzemi díjtartozás miatt igényelt támogatást természetbeni ellátásként kell nyújtani, és közvetlenül a számlát kibocsátó Szolgáltató felé kell utalni.

12. Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított támogatás összege legalább 20.000 forint, maximális összege elérheti a temetés teljes költségét, de legfeljebb 130.000 Ft, ha a temetés viselése a család megélhetését veszélyezteti.

13. A temetés költségeire előre kifizetett támogatás esetén, a jogosult köteles a temetést követő 5 napon belül - a saját illetve vele egy lakcímen élő családtagja nevére kiállított - a temetést igazoló eredeti számlákat bemutatni.

14. A temetés költségeinek utólagos támogatására kérelmet benyújtani a temetést követő naptól számított 30 napon belül lehet.

15. A támogatást természetbeni szociális ellátás formájában kell nyújtani, ha kérelmező betegsége, életkora vagy kifogásolható életvitele miatt a saját vagy a család ellátása csak ily módon biztosított. A természetbeni ellátás eljuttatásában a családgondozó vagy a falugondnok segítségét kell igénybe venni.

16. A fellebbezési jogra tekintet nélküli végrehajtást kell elrendelni, ha elemi kár vagy más a (2) bekezdésben megfogalmazott élethelyzet bekövetkezése miatt azonnali intézkedés szükséges és a segély elmaradása a kérelmező vagy családja életveszélybe kerülését eredményezné.

3. Lakhatási támogatás


7. § 


  1. A lakhatási támogatás segítséget nyújt az egy háztartásban élő személyek lakhatásához kapcsolódó rendszeres kiadásához és a téli tüzelő beszerzéséhez.
  2. Támogatást lehet megállapítani a háztartás:
    1. vezetékes gáz díjának vagy
    2. áramdíjának vagy
    3. víz-és csatornadíjának vagy
    4. kommunális hulladékszállítási díjának megfizetéséhez vagy
    5. a tűzifa beszerzéséhez.
  3. A támogatásra jogosult az a kérelmező, akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 150 %-át, egyedülélő esetében a 200 %-át és a háztartás egyik tagjának sincs vagyona.
  4. A lakhatási támogatás összege a (2) bekezdés a) – d) pontjaiban meghatározott kiadások támogatására:
    1. ha az egy főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori nyugdíjminimum 100 %-át, egyedülélő esetében a 150% -át, havi 10.000 Ft,
    2. ha az egy főre jutó jövedelem a mindenkori nyugdíjminimum 100 % -át, egyedülélő esetében a 150 %-át meghaladja, havi 7.000 Ft.
  5. A (2) bekezdés a) – d) pontjai közül a kérelmező választása szerint csak egyfajta kiadás támogatható. A lakhatási támogatást közvetlenül a szolgáltató részére kell átutalni.
  6. A (2) bekezdés a) – d) pontjaiban meghatározott kiadásokra egy évre állapítható meg a lakhatási támogatás. A támogatás lejárata után ismételt kérelem benyújtását követően állapítható meg támogatás.
  7. A tűzifa beszerzéséhez egyszeri támogatás nyújtható.
  8. A tűzifa támogatás összege:
    1. ha az egy főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori nyugdíjminimum 100 %-át, egyedülélő esetében a 150% át, 20.000 Ft,
    2. ha az egy főre jutó jövedelem a mindenkori nyugdíjminimum 100 % -át, egyedülélő esetében a 150 %-át meghaladja, 10.000 Ft.

9. A tűzifa támogatás természetbeni juttatásként is nyújtható.

10. A tűzifa önkormányzattól történő elszállításáról a jogosult önmaga gondoskodik, ha önmaga vagy a háztartás bármely tagja fizikai erőnléte és egészségi állapota ezt lehetővé teszi.

11. Nem nyújtható tűzifa támogatás annak a kérelmezőnek, akinek a háztartásában a fűtést gázzal vagy villanyárammal biztosítják.

12. A lakhatási támogatásra való jogosultság egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója a lakókörnyezetét rendben tartsa. Ennek körében elvárások különösen:

  1. tiszta, rendezett, szeméttől, lomoktól, rágcsálóktól, elburjánzott gyomnövényektől mentes udvar,
  2. megművelt konyhakert, gondozott, tisztántartott háziállatok (amennyiben tartanak),
  3. a kerítéssel kívül határos gyommentes, szemétmentes járda, árok és egyéb terület,
  4. higiénikus, tiszta, lomoktól, rágcsálóktól és rovaroktól mentes lakás,
  5. rendezett belső lakótér, rendbe rakott bútorzat, használati tárgyak, ruházat,
  6. ápolt, tiszta családtagok.
  7. Amennyiben a lakásban élők egészségi állapota vagy életkora nem teszi lehetővé a kert művelését, az legyen kaszált, gazoktól mentes 

13. A lakókörnyezet rendezettségét a döntést előkészítő ügyintéző környezettanulmány készítésekor ellenőrizi. Az elvárásoknak nem megfelelő lakókörnyezet esetében, a hiánypótlásra végzésben kell felszólítani a kérelmezőt, abban megjelölve a végrehajtandó konkrét feladatot és annak teljesítési határidejét.

14. Az egy évre megállapított lakhatási támogatás folyósítása felfüggeszthető, ha a jogosult nem teljesíti a (11) bekezdésben foglalt elvárásokat. Ebben az esetben a (12) bekezdés szerint kell eljárni.

4. Gyógyszertámogatás


8. § 


  1. A gyógyszertámogatás segítséget nyújt a krónikus, hosszú lefolyású betegségben szenvedő betegek gyógyszereinek és gyógyászati segédeszközeinek beszerzéséhez.
  2. A támogatásra jogosult az a kérelmező, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 150 %-át, egyedülálló esetében a 200 %-át és a havi igazolt gyógyszerköltsége meghaladja a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 10 %-át.
  3. Nem jogosult gyógyszertámogatásra, aki alanyi vagy normatív jogcímen jogosult közgyógyellátásra.
  4. A gyógyszerköltség igazolására a kérelemhez mellékelni kell a háziorvos vagy a kezelőorvos igazolását, ami tartalmazza a havi gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök listáját és költségét. A gyógyszerköltség igazolására a gyógyszertár igazolása is elfogadható.
  5. A gyógyszertámogatást a betegség várható idejére, maximum hat hónapra lehet megállapítani. Szükség esetén a támogatást új kérelem benyújtásával lehet igényelni.
  6. A gyógyszertámogatás összege:

a) ha a gyógyszerköltség a mindenkori öregségi nyugdíj 10 %- 20 %-a közötti akkor havi 2.500

b) ha a gyógyszerköltség meghaladja a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 20 %át, akkor havi 5.000 Ft.

5. Beiskolázási támogatás


9. § 


  1. A beiskolázási támogatás segítséget nyújt a szociálisan rászorult családok gyermekeinek iskolakezdéséhez.
  2. Támogatásra jogosult az a család, ahol az egy főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át, egyedülálló szülő esetében a 200 %át.
  3. Támogatásra jogosult a család az általános iskolát és a középiskolát kezdő gyermekek után.
  4. A jogosultság igazolására a kérelemhez csatolni kell az iskola igazolását a beiratkozásról.
  5. A kérelmet egy évben egy alkalommal augusztus hónapban lehet benyújtani.
  6. A támogatás összege gyermekenként 5.000 Ft.

6. Tehetséges diákok ösztöndíja


10. §


  1. A tehetséges diákok ösztöndíja a jó tanulmányi eredményt nyújtó diákok tanulmányait segíti.
  2. Ösztöndíjban részesülhet az a felsőfokú nappali iskolarendszerű oktatásban részt vevő fiatal felnőtt - legfeljebb az abszolutórium megszerzéséig, vagy annak a tanévnek a végéig, amelyben 25. életévét betölti - akinek tanulmányi eredménye az előző félévben a 4-es súlyozott kredit átlagot eléri vagy meghaladja.
  3. Az ösztöndíj mértékét úgy kell megállapítani, hogy
  1. változó összeget, amely 6.000 Ft a 4 átlag feletti tizedes értékkel kell szorozni és hozzáadni az induló összeghez.
  2. Az induló összeg 4-es tanulmányi átlag esetén 2.000 Ft.
    1. Az ösztöndíjat a fiatal felnőtt kérelmére, a tanulmányi eredményt igazoló közokirat alapján egy tanulmányi félévre kell megállapítani. A kérelmet legkésőbb az utolsó vizsgát követő 30 napon belül lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
    2. Az ösztöndíj folyósítását meg kell szüntetni, ha a hallgató tanulmányait megszakítja. A jogosulatlanul felvett ösztöndíjat vissza kell fizetni.

III. FEJEZET


Természetben nyújtott ellátások


1. Szociális tűzifa


11. § 


  1. Az önkormányzat a központi költségvetésből szociális célú tűzifa vásárlásra biztosított támogatásból természetben tűzifa segélyt nyújt a rászorultaknak.
  2. Tűzifa segélyben részesülhet:
    1. akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 220 %-át, egyedülélő esetében a 270 %-át, vagy
    2. A kérelmek elbírálásakor az a) pontban meghatározott jövedelmi feltételeknek megfelelő kérelmek közül előnyt élvez az a háztartás, melyben a háztartás valamelyik tagja aktív korúak ellátásában, vagy lakásfenntartási támogatásban, vagy időskorúak járadékában részesül vagy amely háztartásban halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelnek.
    3. Háztartásonként 1 kérelem nyújtható be. A kérelmeket a mindenkori kiosztási határidő végét megelőző 15. napig lehet benyújtani.
  3. Háztartásonként 2 erdei köbméter tűzifa juttatás állapítható meg.
  4. Indokolt esetben a rendelkezésre álló tűzifa erejéig, a rendelkezésre álló benyújtási határidőben, egy háztartás több alkalommal is kérheti a tűzifa segélyt, de háztartásonként összesen 5 erdei köbméter tűzifa adható.
  5. A tűzifát az önkormányzat saját költségén, ölfa formájában szállítja a jogosult lakóhelyére. Amennyiben a kérelmező körülményei indokolják, a jogosultságot megállapító határozatban rendelkezni lehet arról, hogy a fa felvágott és hasított formában kerüljön kiszállításra.
  6. Egy évre kizárja magát a támogatásból, akiről bebizonyosodik, hogy a részére juttatott tűzifát eladta.

2. Köztemetés


12. § 


  1. A képviselő-testület köztemetés esetén mentesíti az eltemettetésre köteles személyt a temetés költségeinek megtérítése alól, ha annak családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíj 150 %-át, egyedülálló esetében a 200 %-át és a család egyetlen tagjának sincs vagyona, és az elhunyt sem rendelkezett hagyatékot képező vagyonnal.
  2. A mentességet a temetésre köteles személynek a köztemetést követően 30 napon belül kérelmezni kell. A határidő elmulasztása jogvesztő.
  3. A köztemetés költségét hagyatéki teherként kell bejelenteni, ha a temetésre köteles személy jövedelmi viszonyai az (1) bekezdésben foglaltaknak felelnek meg, de az elhunyt rendelkezett hagyatékot képező vagyonnal.

IV. FEJEZET


Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások


13. § 


  1. Az Önkormányzat a Szügyi Szociális –és Gyermekjóléti Társulás keretében biztosítja:
  1. az étkeztetést,
  2. a házi segítségnyújtást,
  3. a családsegítést.


  1. Az önkormányzat a Balassagyarmat Kistérség Többcélú Társulásának Szociális Szolgáltató Központja által biztosítja:
    1. jelzőrendszeres házi segítségnyújtást,
    2. támogató szolgáltatást,
    3. a közösségi ellátást.

Étkeztetés


14. §


  1.  Étkeztetésre jogosult a Szt. 62. § (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelő rászoruló személy.
  2. Rászoruló az a személy:
  1. aki 65. életévét betöltötte,
  2. aki egészségi állapota miatt mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedésben szenved, fogyatékos vagy megváltozott munkaképességű,
  3. aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül,
  4. aki pszichiátriai, illetve szenvedélybetegségben szenved, de fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel,
  5. aki nem rendelkezik lakóhellyel, illetve tartózkodási hellyel,
  6. aki egyedülálló, és tudatlanságára, vagy egyéb mentális körülményére tekintettel önellátó képessége olyan mértékben csökkent, hogy más módon nem tud saját részére napi egyszeri meleg ételt biztosítani.
  1. A szociális rászorultság igazolására a következő iratokat, illetve nyilatkozatokat lehet elfogadni, különösen:
    1. a (2) bekezdés b) és d) pontokban meghatározott esetekben háziorvosi, szakorvosi igazolást,
    2. a (2) bekezdés c) pontban meghatározott esetben fogyatékossági támogatást, vakok személyi járadékát, illetve magasabb összegű családi pótlékot megállapító, folyósítását igazoló határozatot, szakvéleményt, illetve iratot,
    3. a (2) bekezdés d) pontban meghatározott esetben pszichiáter vagy neurológus szakorvosi szakvéleményt.
  1. Az étkeztetés iránti kérelmet a Hivatalban kell benyújtani.

V. FEJEZET


Záró rendelkezések


15. § 


  1. Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és egyidejűleg hatályát veszti a szociális ellátások rendjéről szóló 15/2013. (XII.19.) rendelet és a gyermekvédelem és a gyámügyi igazgatás helyi szabályozásáról szóló 5/2006. (III.30.) rendelet.
  2. Rendelkezéseit a hatályba lépéskor már folyamatban lévő, de még el nem bírált ügyekben is alkalmazni kell.




                   Markó Antal                                                                                                                   Sisa Sándorné dr.

                  polgármester                                                                                                                             jegyző