Szügy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (III. 18.) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
Hatályos: 2015. 03. 19- 2018. 10. 10Szügy Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015 (III.18.) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
2015-03-19-tól 2018-10-10-ig
Szügy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátások rendjéről szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ban, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdés g) pontjában, kapott felhatalmazás alapján, és az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja.
I. FEJEZET
A rendelet célja
1. §
A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza Szügy Község Önkormányzata (továbbiakban Önkormányzat) által biztosított szociális ellátások formáit, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, az ellátások megállapításának és igénybevételének eljárási rendjét.
A rendelet hatálya
2. §
A rendelet hatálya kiterjed Szügy község közigazgatási területén életvitelszerűen bejelentett lakóhelyén vagy életvitelszerű bejelentett tartózkodási helyén élő
- magyar állampolgárokra,
- bevándoroltakra és letelepedettekre,
- hontalanokra,
- a magyar hatóság által menekültként és hontalanként elismert személyekre,
a szociális igazgatásról és szociális ellátások rendjéről szóló 1993. évi III. törvény (Szt.) 3. § (2) bekezdésében és a (3) bekezdés a) pontjában meghatározott személyekre.
Eljárási rendelkezések
3. §
- Az Szt-ben és az e rendeletben meghatározott pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások iránti kérelmet az ellátás formájának megfelelő formanyomtatványon, az abban felsorolt mellékletek csatolásával kell benyújtani Szügyi Közös Önkormányzati Hivatalhoz (továbbiakban Hivatal).
- A beérkezett kérelmeket a Hivatal ügyintézője döntésre előkészíti:
- megvizsgálja a kérelmek mellékletekkel való felszereltségét, az ügyfelet szükség szerint hiánypótlásra szólíthatja fel;
- megvizsgálja a kérelem indokoltságát, szükség esetén környezettanulmányt készít, felhívhatja a kérelmezőt, hogy nyilatkozzék családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól, életviteléről, illetve igazolja azokat.
- előterjesztést és határozati javaslatot készít a képviselő-testület és a polgármester hatáskörébe tartózó ügyekben;
- a döntésnek megfelelően elkészíti a közigazgatási határozatot.
- A szociális rászorultságtól függő ellátások esetében a jövedelemvizsgálatot az Szt. 10. §-ban foglalt szabályok szerint kell elvégezni.
- A (2) bekezdés b) pontjában meghatározott nyilatkozat tartalmazza:
- az ingatlan és 200.000 Ft feletti ingó vagyon felsorolását és értékét
- a pénzbeli megtakarítások, értékpapírok felsorolását
- a rendszeres kiadások felsorolását és azok igazolását (számlák, szerződések stb.)
- a család szórakozási, üdülési szokásait, a kérelem benyújtását megelőző egy évben eltöltött üdülések felsorolását (helyét, időtartamát)
- A szociális rászorultságtól függő ellátások egyikére sem jogosult a kérelmező, ha a (4) bekezdésben foglalt szabályok szerint lefolytatott vizsgálat eredményeként megállapítható, hogy a család életvitele nem a benyújtott dokumentumokkal igazolt jövedelemnek felel meg, hanem attól kirívóan magasabb színvonalú.
- Az Szt. 18. §-ban meghatározott nyilvántartást a Hivatalban működtetett informatikai programban kell kezelni és nyilvántartani.
- A döntés programba történő felviteléről a szociálpolitikai ügyintéző gondoskodik.
- A pénzügyi kifizetések listáját a szociálpolitikai ügyintéző készíti el.
- A pénzbeli ellátások kifizetésétől a Hivatal pénzügyi ügyintézője gondoskodik:
- a pénzbeli ellátásokat jogerős határozat alapján, vagy a fellebbezési jogra tekintet nélküli végrehajtás elrendelése esetén lehet kifizetni.
- Kifizetéseket havonta két alkalommal – kivétel a fellebbezési jogra tekintet nélküli végrehajtás elrendelése esetét – 5-én és 15-én (amennyiben heti pihenőnapra, vagy munkaszüneti napra esik, a következő munkanapon) kell teljesíteni. A fellebbezési jogra tekintet nélküli végrehajtás elrendelése esetén a kifizetést azonnal végre kell hajtani.
c. A pénzbeli ellátásokat a bankszámlával rendelkező jogosult esetében a bankszámlájára kell átutalni, a bankszámlával nem rendelkező jogosultak esetében postai úton kell kifizetni. A fellebbezési jogra tekintet nélküli végrehajtás esetében a támogatás a házipénztárból is kifizethető.
Hatásköri rendelkezések
4. §
- A Képviselő-testület hatáskörébe tartozik:
- a lakhatási támogatás,
- a gyógyszertámogatás,
- a köztemetés költségeinek megfizetése alóli mentesítés
iránti kérelem elbírálása.
- A polgármester hatáskörébe tartozik:
- a rendkívüli települési támogatás,
- a szociális tűzifa támogatás
- a tehetséges diákok ösztöndíja
- a beiskolázási támogatás
iránti kérelem elbírálása.
- A Szügyi Szociális-és Gyermekjóléti Társulás elnökének hatáskörébe tartozik:
- az étkeztetés iránti kérelem elbírálása.
II. FEJEZET
Pénzbeli ellátások
1. Települési támogatás
5. §
A Képviselő-testület a települési támogatás keretében az alábbi pénzbeli ellátásokat biztosítja:
- rendkívüli települési támogatás
- lakhatási támogatás
- gyógyszertámogatás
- beiskolázási támogatás
- tehetséges diákok ösztöndíja.
2. Rendkívüli települési támogatás
6. §
- Rendkívüli települési támogatás akkor állapítható meg, ha a rászorult és családja
- létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, vagy
- időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, feltéve, hogy a családban az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetében 250 %-át.
- A támogatást kérelemre és hivatalból lehet megállapítani. Hivatalból lehet a támogatást megállapítani a szociális jelzőrendszer (iskola, óvoda, bölcsőde, védőnő, háziorvos, családgondozó, házigondozó) valamely tagjának, vagy bármely állampolgár bejelentésére.
- E rendelet értelmében a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek és létfenntartást veszélyeztető körülménynek minősül:
- tartós – egy hónapot meghaladó – betegség miatti jövedelem-kiesés,
- akut betegségből adódó gyógyszerköltség,- mely meghaladja a 3.000 Ft-ot - ha nincs a kérelmezőnek közgyógyellátásra való jogosultsága, illetve ha a gyógyszer közgyógyellátás keretében nem váltható ki, különös tekintettel az idős ember és kiskorú gyermek betegségére,
- munkahely elvesztése, ha a kérelmező nem jogosult egyéb szociális vagy álláskeresési ellátásra,
- ha a családban egyeneságbeli leszármazott vagy felmenő, illetve oldalági rokon hal meg, akinek az eltemettetése a kérelmező és családja létfenntartását veszélyezteti,
- baleset vagy elemi kár következik be,
- válsághelyzetben lévő várandós anya, gyermekének megtartása illetve újszülött gyermek fogadásának esete,
- nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartása, családba való visszakerülés elősegítése,
- anyagi körülmények miatt veszélyeztetett gyermek családjában bekövetkezett rendkívüli esemény,
- éves elszámoláskor, nem elmaradt számla befizetésből eredő 30.000 Ft-ot meghaladó közüzemi díjhátralék
- a kérelmező és a családja nem rendelkezik tüzelővel és ez veszélyezteti saját vagy családja egészségét és életét.
4. A kérelemhez csatolni kell a kialakult rendkívüli élethelyzetet igazoló dokumentumot (például: recept, közüzemi számla, temetési számla, stb.)
5. A támogatást egyszeri támogatásként vagy kamatmentes kölcsön formájában lehet megállapítani.
6. Az egyszeri támogatás összege min. 5.000 Ft, és nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimumot.
7. A kamatmentes kölcsön formájában nyújtandó támogatás összege nem haladhatja meg a vállalt törlesztő részlet tízszeresét, de maximum 60.000 Ft lehet.
8. A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott támogatás havi törlesztő részletét úgy kell megállapítani, hogy az ne haladja meg a rászorult családjában egy főre számított havi jövedelem 1/3-át.
9. Újabb kamatmentes kölcsön formájában nyújtott támogatás nem állapítható meg addig, míg a korábban megállapított támogatás teljes összegben visszafizetésre nem került.
10. A kölcsön törlesztését a jogosultnak havonta igazolni kell.
11. A közüzemi díjtartozás miatt igényelt támogatást természetbeni ellátásként kell nyújtani, és közvetlenül a számlát kibocsátó Szolgáltató felé kell utalni.
12. Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított támogatás összege legalább 20.000 forint, maximális összege elérheti a temetés teljes költségét, de legfeljebb 130.000 Ft, ha a temetés viselése a család megélhetését veszélyezteti.
13. A temetés költségeire előre kifizetett támogatás esetén, a jogosult köteles a temetést követő 5 napon belül - a saját illetve vele egy lakcímen élő családtagja nevére kiállított - a temetést igazoló eredeti számlákat bemutatni.
14. A temetés költségeinek utólagos támogatására kérelmet benyújtani a temetést követő naptól számított 30 napon belül lehet.
15. A támogatást természetbeni szociális ellátás formájában kell nyújtani, ha kérelmező betegsége, életkora vagy kifogásolható életvitele miatt a saját vagy a család ellátása csak ily módon biztosított. A természetbeni ellátás eljuttatásában a családgondozó vagy a falugondnok segítségét kell igénybe venni.
16. A fellebbezési jogra tekintet nélküli végrehajtást kell elrendelni, ha elemi kár vagy más a (2) bekezdésben megfogalmazott élethelyzet bekövetkezése miatt azonnali intézkedés szükséges és a segély elmaradása a kérelmező vagy családja életveszélybe kerülését eredményezné.
3. Lakhatási támogatás
7. §
- A lakhatási támogatás segítséget nyújt az egy háztartásban élő személyek lakhatásához kapcsolódó rendszeres kiadásához és a téli tüzelő beszerzéséhez.
- Támogatást lehet megállapítani a háztartás:
- vezetékes gáz díjának vagy
- áramdíjának vagy
- víz-és csatornadíjának vagy
- kommunális hulladékszállítási díjának megfizetéséhez vagy
- a tűzifa beszerzéséhez.
- A támogatásra jogosult az a kérelmező, akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 150 %-át, egyedülélő esetében a 200 %-át és a háztartás egyik tagjának sincs vagyona.
- A lakhatási támogatás összege a (2) bekezdés a) – d) pontjaiban meghatározott kiadások támogatására:
- ha az egy főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori nyugdíjminimum 100 %-át, egyedülélő esetében a 150% -át, havi 10.000 Ft,
- ha az egy főre jutó jövedelem a mindenkori nyugdíjminimum 100 % -át, egyedülélő esetében a 150 %-át meghaladja, havi 7.000 Ft.
- A (2) bekezdés a) – d) pontjai közül a kérelmező választása szerint csak egyfajta kiadás támogatható. A lakhatási támogatást közvetlenül a szolgáltató részére kell átutalni.
- A (2) bekezdés a) – d) pontjaiban meghatározott kiadásokra egy évre állapítható meg a lakhatási támogatás. A támogatás lejárata után ismételt kérelem benyújtását követően állapítható meg támogatás.
- A tűzifa beszerzéséhez egyszeri támogatás nyújtható.
- A tűzifa támogatás összege:
- ha az egy főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori nyugdíjminimum 100 %-át, egyedülélő esetében a 150% át, 20.000 Ft,
- ha az egy főre jutó jövedelem a mindenkori nyugdíjminimum 100 % -át, egyedülélő esetében a 150 %-át meghaladja, 10.000 Ft.
9. A tűzifa támogatás természetbeni juttatásként is nyújtható.
10. A tűzifa önkormányzattól történő elszállításáról a jogosult önmaga gondoskodik, ha önmaga vagy a háztartás bármely tagja fizikai erőnléte és egészségi állapota ezt lehetővé teszi.
11. Nem nyújtható tűzifa támogatás annak a kérelmezőnek, akinek a háztartásában a fűtést gázzal vagy villanyárammal biztosítják.
12. A lakhatási támogatásra való jogosultság egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója a lakókörnyezetét rendben tartsa. Ennek körében elvárások különösen:
- tiszta, rendezett, szeméttől, lomoktól, rágcsálóktól, elburjánzott gyomnövényektől mentes udvar,
- megművelt konyhakert, gondozott, tisztántartott háziállatok (amennyiben tartanak),
- a kerítéssel kívül határos gyommentes, szemétmentes járda, árok és egyéb terület,
- higiénikus, tiszta, lomoktól, rágcsálóktól és rovaroktól mentes lakás,
- rendezett belső lakótér, rendbe rakott bútorzat, használati tárgyak, ruházat,
- ápolt, tiszta családtagok.
- Amennyiben a lakásban élők egészségi állapota vagy életkora nem teszi lehetővé a kert művelését, az legyen kaszált, gazoktól mentes
13. A lakókörnyezet rendezettségét a döntést előkészítő ügyintéző környezettanulmány készítésekor ellenőrizi. Az elvárásoknak nem megfelelő lakókörnyezet esetében, a hiánypótlásra végzésben kell felszólítani a kérelmezőt, abban megjelölve a végrehajtandó konkrét feladatot és annak teljesítési határidejét.
14. Az egy évre megállapított lakhatási támogatás folyósítása felfüggeszthető, ha a jogosult nem teljesíti a (11) bekezdésben foglalt elvárásokat. Ebben az esetben a (12) bekezdés szerint kell eljárni.
4. Gyógyszertámogatás
8. §
- A gyógyszertámogatás segítséget nyújt a krónikus, hosszú lefolyású betegségben szenvedő betegek gyógyszereinek és gyógyászati segédeszközeinek beszerzéséhez.
- A támogatásra jogosult az a kérelmező, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 150 %-át, egyedülálló esetében a 200 %-át és a havi igazolt gyógyszerköltsége meghaladja a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 10 %-át.
- Nem jogosult gyógyszertámogatásra, aki alanyi vagy normatív jogcímen jogosult közgyógyellátásra.
- A gyógyszerköltség igazolására a kérelemhez mellékelni kell a háziorvos vagy a kezelőorvos igazolását, ami tartalmazza a havi gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök listáját és költségét. A gyógyszerköltség igazolására a gyógyszertár igazolása is elfogadható.
- A gyógyszertámogatást a betegség várható idejére, maximum hat hónapra lehet megállapítani. Szükség esetén a támogatást új kérelem benyújtásával lehet igényelni.
- A gyógyszertámogatás összege:
a) ha a gyógyszerköltség a mindenkori öregségi nyugdíj 10 %- 20 %-a közötti akkor havi 2.500
b) ha a gyógyszerköltség meghaladja a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 20 %át, akkor havi 5.000 Ft.
5. Beiskolázási támogatás
9. §
- A beiskolázási támogatás segítséget nyújt a szociálisan rászorult családok gyermekeinek iskolakezdéséhez.
- Támogatásra jogosult az a család, ahol az egy főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át, egyedülálló szülő esetében a 200 %át.
- Támogatásra jogosult a család az általános iskolát és a középiskolát kezdő gyermekek után.
- A jogosultság igazolására a kérelemhez csatolni kell az iskola igazolását a beiratkozásról.
- A kérelmet egy évben egy alkalommal augusztus hónapban lehet benyújtani.
- A támogatás összege gyermekenként 5.000 Ft.
6. Tehetséges diákok ösztöndíja
10. §
- A tehetséges diákok ösztöndíja a jó tanulmányi eredményt nyújtó diákok tanulmányait segíti.
- Ösztöndíjban részesülhet az a felsőfokú nappali iskolarendszerű oktatásban részt vevő fiatal felnőtt - legfeljebb az abszolutórium megszerzéséig, vagy annak a tanévnek a végéig, amelyben 25. életévét betölti - akinek tanulmányi eredménye az előző félévben a 4-es súlyozott kredit átlagot eléri vagy meghaladja.
- Az ösztöndíj mértékét úgy kell megállapítani, hogy
- változó összeget, amely 6.000 Ft a 4 átlag feletti tizedes értékkel kell szorozni és hozzáadni az induló összeghez.
- Az induló összeg 4-es tanulmányi átlag esetén 2.000 Ft.
- Az ösztöndíjat a fiatal felnőtt kérelmére, a tanulmányi eredményt igazoló közokirat alapján egy tanulmányi félévre kell megállapítani. A kérelmet legkésőbb az utolsó vizsgát követő 30 napon belül lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
- Az ösztöndíj folyósítását meg kell szüntetni, ha a hallgató tanulmányait megszakítja. A jogosulatlanul felvett ösztöndíjat vissza kell fizetni.
III. FEJEZET
Természetben nyújtott ellátások
1. Szociális tűzifa
11. §
- Az önkormányzat a központi költségvetésből szociális célú tűzifa vásárlásra biztosított támogatásból természetben tűzifa segélyt nyújt a rászorultaknak.
- Tűzifa segélyben részesülhet:
- akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 220 %-át, egyedülélő esetében a 270 %-át, vagy
- A kérelmek elbírálásakor az a) pontban meghatározott jövedelmi feltételeknek megfelelő kérelmek közül előnyt élvez az a háztartás, melyben a háztartás valamelyik tagja aktív korúak ellátásában, vagy lakásfenntartási támogatásban, vagy időskorúak járadékában részesül vagy amely háztartásban halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelnek.
- Háztartásonként 1 kérelem nyújtható be. A kérelmeket a mindenkori kiosztási határidő végét megelőző 15. napig lehet benyújtani.
- Háztartásonként 2 erdei köbméter tűzifa juttatás állapítható meg.
- Indokolt esetben a rendelkezésre álló tűzifa erejéig, a rendelkezésre álló benyújtási határidőben, egy háztartás több alkalommal is kérheti a tűzifa segélyt, de háztartásonként összesen 5 erdei köbméter tűzifa adható.
- A tűzifát az önkormányzat saját költségén, ölfa formájában szállítja a jogosult lakóhelyére. Amennyiben a kérelmező körülményei indokolják, a jogosultságot megállapító határozatban rendelkezni lehet arról, hogy a fa felvágott és hasított formában kerüljön kiszállításra.
- Egy évre kizárja magát a támogatásból, akiről bebizonyosodik, hogy a részére juttatott tűzifát eladta.
2. Köztemetés
12. §
- A képviselő-testület köztemetés esetén mentesíti az eltemettetésre köteles személyt a temetés költségeinek megtérítése alól, ha annak családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíj 150 %-át, egyedülálló esetében a 200 %-át és a család egyetlen tagjának sincs vagyona, és az elhunyt sem rendelkezett hagyatékot képező vagyonnal.
- A mentességet a temetésre köteles személynek a köztemetést követően 30 napon belül kérelmezni kell. A határidő elmulasztása jogvesztő.
- A köztemetés költségét hagyatéki teherként kell bejelenteni, ha a temetésre köteles személy jövedelmi viszonyai az (1) bekezdésben foglaltaknak felelnek meg, de az elhunyt rendelkezett hagyatékot képező vagyonnal.
IV. FEJEZET
Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások
13. §
- Az Önkormányzat a Szügyi Szociális –és Gyermekjóléti Társulás keretében biztosítja:
- az étkeztetést,
- a házi segítségnyújtást,
- a családsegítést.
- Az önkormányzat a Balassagyarmat Kistérség Többcélú Társulásának Szociális Szolgáltató Központja által biztosítja:
- jelzőrendszeres házi segítségnyújtást,
- támogató szolgáltatást,
- a közösségi ellátást.
Étkeztetés
14. §
- Étkeztetésre jogosult a Szt. 62. § (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelő rászoruló személy.
- Rászoruló az a személy:
- aki 65. életévét betöltötte,
- aki egészségi állapota miatt mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedésben szenved, fogyatékos vagy megváltozott munkaképességű,
- aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül,
- aki pszichiátriai, illetve szenvedélybetegségben szenved, de fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel,
- aki nem rendelkezik lakóhellyel, illetve tartózkodási hellyel,
- aki egyedülálló, és tudatlanságára, vagy egyéb mentális körülményére tekintettel önellátó képessége olyan mértékben csökkent, hogy más módon nem tud saját részére napi egyszeri meleg ételt biztosítani.
- A szociális rászorultság igazolására a következő iratokat, illetve nyilatkozatokat lehet elfogadni, különösen:
- a (2) bekezdés b) és d) pontokban meghatározott esetekben háziorvosi, szakorvosi igazolást,
- a (2) bekezdés c) pontban meghatározott esetben fogyatékossági támogatást, vakok személyi járadékát, illetve magasabb összegű családi pótlékot megállapító, folyósítását igazoló határozatot, szakvéleményt, illetve iratot,
- a (2) bekezdés d) pontban meghatározott esetben pszichiáter vagy neurológus szakorvosi szakvéleményt.
- Az étkeztetés iránti kérelmet a Hivatalban kell benyújtani.
V. FEJEZET
Záró rendelkezések
15. §
- Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és egyidejűleg hatályát veszti a szociális ellátások rendjéről szóló 15/2013. (XII.19.) rendelet és a gyermekvédelem és a gyámügyi igazgatás helyi szabályozásáról szóló 5/2006. (III.30.) rendelet.
- Rendelkezéseit a hatályba lépéskor már folyamatban lévő, de még el nem bírált ügyekben is alkalmazni kell.
Markó Antal Sisa Sándorné dr.
polgármester jegyző