Mágocs város képviselő testületének 4/2015 (III.01.) önkormányzati rendelete
Mágocs Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 08. 30Mágocs város képviselő testületének 4/2015 (III.01.) önkormányzati rendelete
Mágocs Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Mágocs Város Önkormányzati Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjaiban, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 43. § (3) bekezdésében és 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Mágocs Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatát az alábbiak szerint fogadja el.
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése : Mágocs Város Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: 7342. Mágocs Szabadság u. 39.
(3) Működési területe: Mágocs város közigazgatási területe
(4) Az önkormányzat jelképei: a város címere és zászlaja. A város címeréről és zászlajáról és ezek használatáról a képviselő-testület külön önkormányzati rendeletet alkot.
(5) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.magocs. hu
(6) Az önkormányzat hivatalának elnevezése: Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal Működési területe: Mágocs város, valamint Alsómocsolád, Mekényes és Nagyhajmás községek közigazgatási területe a közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodás alapján.
Feladat és hatáskörök
2. § (1) Az önkormányzat kötelezően látja el az alábbi feladatokat, amelyek keretében gondoskodik:
a) az egészséges ivóvízellátásról
b) az óvodai nevelésről,
c) az egészségügyi és szociális alapellátásról,
d) a közvilágításról,
e) a helyi közutak, közterületek és köztemető fenntartásáról,
f) a nemzetiségek jogainak érvényesüléséről,
g) a helyi közutakon, a helyi önkormányzati tulajdonban álló közforgalom elől nem zárt magánutakon, valamint tereken, parkokban és egyéb közterületen közúti járművel történő várakozás /parkolás/ biztosítása,
h) nyilvános könyvtári ellátásról,
i) a törvény által előírt feladatokról.
(2) Az önkormányzat a lakosság igényei alapján anyagi lehetőségeitől függően az (1) bekezdésben meghatározottakon kívül egyéb feladatokat is elláthat. Az önként vállalt feladatokat az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A települési önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik a közösségekkel. Az együttműködés kiterjedhet:
a) rendszeres meghívásokra,
b) részvétel egymás rendezvényein,
c) munkatervek rendszeres megküldése,
d) véleménykérés kiemelkedő helyi ügyekben,
e) vizsgálatba történő bevonás,
f) közös feladatok együttes megoldása,
g) megállapodások megkötése,
h) kölcsönös informálás.
(4) Együttműködési megállapodás köthető:
a) a lakosság szükségleteinek kielégítésére,
b) a terület és településfejlesztési tervek összehangolására, kidolgozására,
c) létesítmények közös fejlesztése, fenntartása, vagy megvalósítása,
d) a lakosság bevonása az önkormányzati feladatok végrehajtásába,
e) társadalmi ellenőrzés megvalósítása.
(5) Az írásbeli megállapodásnak tartalmaznia kell:
a) megoldandó feladatok leírását,
b) elérendő célt,
c) az együttműködés során a kölcsönös tájékozódás módját,
d) a feladat végrehajtásának és a végrehajtás ellenőrzésének módját, határidejét, értékelésének formáit és fórumait,
e) a felmerülő viták feloldásának módját,
f) a megállapodás nem teljesítésének szankcióit,
g) a megállapodás felmondásának feltételeit.
(6) A megállapodást a képviselő-testület jóváhagyása után az önkormányzat képviseletében a polgármester köti meg, és erről az aláírást követő legközelebbi ülésen a képviselő-testületet tájékoztatja. A megállapodás eredményéről, a megvalósulások állásáról, a tapasztalatokról, az esetleges akadályokról a képviselő-testületet szükség szerint, de legalább kétévenként tájékoztatja.
(7) A helyi és a megyei önkormányzat együttműködése elsősorban a település érdekében álló fejlesztési és lakossági ellátást közvetlenül érintő ügyekre terjed ki. A megyei önkormányzattal való kapcsolattartás formái:
a) megállapodások megkötése,
b) szakvélemény kérése szolgáltatás és fejlesztés kérdésében,
c) kölcsönös tájékoztatás rendje, dokumentumok cseréje,
d) megyei programok, tervek, koncepciók átadása.
Képviselő-testület
3. § (1) A képviselő-testület tagjai a megválasztott képviselők és a polgármester. Tagjainak száma: 7 fő. A képviselők névjegyzékét az 1. függelék tartalmazza.
(2) A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
4. § (1) Az önkormányzati jogokat – az SZMSZ-ben foglaltak kivételével - az önkormányzati képviselő-testület gyakorolja.
(2) A képviselő-testület ellátja a jogszabályban ráruházott és önként vállalt feladatokat és hatásköröket.
(3) A képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások céljából önkormányzati intézményt alapíthat, kinevezi vezetőit.
(4) Amennyiben törvény nem zárja ki, a képviselő-testület hatásköreit a polgármesterre, bizottságra, jegyzőre, társulásra ruházhatja át. A hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat és a hatáskör átruházását visszavonhatja. Az átruházott hatáskörök gyakorlását a polgármester, a bizottság, a jegyző és a társulás nem ruházhatja tovább.
(5) Az átruházott hatáskörök gyakorlásáról évente be kell számolni a testületnek.
(6) Az átruházott hatásköröket az SZMSZ 2. melléklete rögzíti.
5. § A képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható hatásköröket a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 42. §-a tartalmazza.
Képviselő-testület ülései
6. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
(2) A képviselő-testület üléseit a polgármester, az ülés elnöke hívja össze. Akadályoztatása esetén az alpolgármester jár el.
Alakuló ülés
7. § (1) A képviselő-testület a választást követő 15 napon belül tartja alakuló ülését.
(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.
(3) A polgármester az esküt tett képviselők előtt leteszi az esküt.
Rendes ülés
8. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, a szervezeti és működési szabályzatában meghatározott számú ülést tart a munkatervében elfogadottak alapján.
(2) Az ülések száma nem lehet kevesebb évente 6 ülésnél.
(3) Az ülést a képviselő-testület munkanapokon, munkaidőn túl tartja meg.
Rendkívüli ülés
9. § A polgármester a képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja.
10. § A képviselő-testület rendkívüli ülését kell összehívni az Mötv. 44. § - ában meghatározott esetekben.
11. § (1)1
(2)2
(3)3
12. § (1) Amennyiben a képviselő-testület összehívására a 10. §-ban meghatározottak miatt kerül sor, akkor a polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül köteles gondoskodni az ülés összehívásáról.
(2) A határidő megtartására nincs szükség, ha ezen időn belül a képviselő-testület rendes ülést tart. Ebben az esetben az indítvány a rendes ülés napirendjére kell felvenni.
A képviselő-testület összehívásának rendje
13. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester a 6. § (2) bekezdésének megfelelően hívja össze.
(2) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
(3)4 A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 24 órával előbb kézbesíteni kell. A képviselő-testület és a bizottságok tagjai számára a meghívót és az előterjesztéseket elsődlegesen elektronikus úton kell megküldeni, szükség esetén SMS-ben is értesítést kell küldeni.
(4) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a nyilvánosságot a meghívónak:
a) közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével, és
b) kábel TV-n és az önkormányzat honlapján keresztül történő közzétételével
a (3) bekezdésnek megfelelően kell értesíteni.
(5) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) települési képviselőket,
b) jegyzőt,
c) nemzetiségi szószólót,
d) területileg illetékes kormányhivatal vezetőjét,
e) területileg illetékes járási hivatal vezetőjét,
f) a település országgyűlési képviselőjét,
g) azoknak a bizottságoknak a nem képviselő-testületi tagjait, amely bizottságokat a napirend érinti,
h) napirendi pont előadóit,
i) nemzetiségi önkormányzat elnökét.
(6) Amennyiben a képviselő-testület olyan napirendi pontot tárgyal, amely érinti az önkormányzat által megállapodással létrehozott társulást,
a) a társuló önkormányzatok polgármestereit,
b) a társulás (jogi személy) képviselőit
a testület ülésére meg kell hívni.
(7) A meghívóval együtt kézbesíteni kell az írásos előterjesztéseket is. Az (5) bekezdés f) és g) pontjában és a (6) bekezdésben meghatározottak írásos előterjesztést csak ahhoz a napirendi ponthoz kapnak, amelyikhez meghívásuk kapcsolódik.
Az ülés nyilvánossága
14. § (1) A képviselő-testület ülései általában nyilvánosak.
(2) A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet, és az ülést nem zavarhatja.
(3) Azt, aki az ülés helyiségében az ülés tartama alatt jogtalanul tartózkodik, az elnök távozásra szólítja fel, szükség esetén kiutasíthatja.
(4) Ha a hallgatóság az ülést zavarja, az elnök a rendzavarót, illetőleg amennyiben annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot kiutasíthatja az ülésről.
(5) 18 éven aluliak csak az ülés elnökének engedélyével vehetnek részt az ülésen, kivéve a házasságkötéssel nagykorúvá váltakat.
Zárt ülés
15. § (1) A képviselő-testület zárt ülést rendelhet el:
a) az ülés elnökének, vagy
b) bármely képviselőnek, vagy
c) képviselő-testület bizottságának
indokolt javaslatára
(2) Zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerinti esetben egyszerű szótöbbséggel, a c) pont szerinti esetben minősített többséggel dönt.
(3) Zárt ülés tartására vonatkozó szabályokat az Mötv. 46. § (2) bekezdése tartalmazza.
(4) A zárt ülésen résztvevők körére vonatkozó szabályokat az Mötv. 46. § (3) bekezdése tartalmazza.
(5) Aki az ülés helyiségében jogosulatlanul tartózkodik, az elnök távozásra hívja fel, szükség esetén kiutasíthatja.
(6) A zárt ülésen hozott határozatot nyilvános ülésen kell kihirdetni.
A képviselő-testület elnöke és jogköre
Az elnök
16. § (1) A képviselő-testületi ülés (továbbiakban: ülés) elnöke a polgármester.
(2) A polgármester akadályoztatása esetén a települési képviselők közül választott alpolgármester látja el az elnök teendőit.
(3) A polgármester akadályoztatásának minősül az is, ha a Szervezeti és Működési Szabályzat 39. §-ban megjelölt kizárási ok merül fel személyére vonatkozóan.
(4) A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester látja el az elnöki teendőket
Az elnök jogköre
17. § (1) Az elnök a képviselő-testület ülését:
a) összehívja, megnyitja, berekeszti, szünetet rendel el,
b) megállapítja a határozatképességet, továbbá a 23. §-ban meghatározottak szerint számba veszi az igazoltan, illetve az igazolatlanul távollévőket,
c) figyelemmel kíséri a 39. § szerinti a képviselő-testület munkájából való kizárási okot, az ügyben intézkedést tehet.
(2) Az elnök ülésvezetési feladatai, jogköre:
a) az ülés vezetése,
b) szó megadása, megtagadása,
c) szó megvonása, tárgyra térésre felszólítása (18. §)
e) az ülés félbeszakítása (19. §)
f) napirendi pont tárgyalásának elnapolása (20. §)
g) napirendek összevont tárgyalására javaslattétel.
(3) Az elnök vitavezetési feladatai:
a) napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát (21. §),
b) szavazást rendel el,
c) megállapítja a szavazás eredményét,
d) kimondja a határozatot,
(4) Az elnök egyéb feladatai, jogköre:
a) az ülés napirendjének biztosítása,
b) napirend előtt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről beszámol.
Tanácskozás rendjének biztosítása
18. § (1) Az ülés elnöke figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgytól, vagy tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő megnyilvánulása van.
(2) Az elnök a felszólítás eredménytelensége esetén megvonja a szót.
(3) Az elnök rendre utasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.
(4) Ismétlődő rendzavarás esetén, figyelmeztetés után az elnök a terem elhagyására szólítja fel a rendbontót. A képviselő testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
(5) A rendbontás tényére és ügyrendi szabályoktól történő eltérés esetén a képviselők bármelyike jogosult figyelmeztetni az ülés elnökét.
(6) Ha a tanácskozás rendjének biztosítására az (1) - (5) bekezdésben foglaltak eredménytelenek, az ülés elnöke javaslatot tehet, hogy a képviselő-testület a rendbontót jegyzőkönyvben rója meg.
(7) A (6) bekezdésben foglaltakról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.
Az ülés félbeszakítása
19. § Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
Napirendi pont tárgyalásának elnapolása
20. § Az elnök, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Erről a képviselő-testület vita nélkül határoz, és meghatározza a napirend tárgyalásának az időpontját.
Vita bezárása
21. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát bezárja.
(2) Az előterjesztő, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita bezárását. A képviselő-testület e kérdésben vita nélkül határoz.
A képviselő-testület ülése, határozatképesség
22. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselők több mint fele jelen van.
(2) A határozatképtelen képviselő-testületi ülést 3 napon belül újra össze kell hívni.5
Távollét
23. § (1) A képviselő köteles részt venni a képviselő-testület ülésén, valamint annak a bizottságnak az ülésén, amelynek tagja.
(2) Igazoltnak kell tekinteni annak a képviselőnek a távollétét, aki:
a) betegség miatt, vagy
b) alapos indokkal maradt távol,
ha annak bejelentése előzetesen vagy az ülést követő napon megtörténik.
A képviselő-testület programja
24. § (1) A polgármester a képviselő-testület megbízásának időtartamára, vagy azt meghaladó időre programot készít, amely tartalmazza:
a) a településfejlesztés céljait,
b) a helyi közszolgáltatások szervezésének céljait,
c) azokat a közügyeket, amelyek megoldását a képviselő-testület célul tűzte ki,
d) önszerveződő lakossági szervezetek tevékenységének támogatását.
Munkaterv
25. § (1) A képviselő-testület működésének alapja a program végrehajtását célzó munkaterv. A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik.
(2) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot kell kérni:
a) valamennyi képviselő-testületi tagtól,
b) a képviselő-testület bizottságaitól,
c) jegyzőtől,
d) fontosabb közszolgáltatást végző vállalatoktól, intézményvezetőktől,
d) a képviselő-testülettel együttműködési megállapodást kötött szervektől.
(3) A véleményeket, javaslatokat a munkatervhez a polgármesternél kell benyújtani.
26. § A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) az ülések várható időpontját,
b) a napirendek címét és előadóját,
c) az előkészítésért felelős nevét,
d) a bizottság megjelölését, ha az előterjesztést előzetesen a bizottságnak kell megvitatni
e) a közmeghallgatás időpontját és tárgyát,
f) jelentések elkészítésének határidejét,
g) a napirendhez meghívandók megjelölését,
h) azokat a napirendeket, amelyek előtt közmeghallgatást kell tartani.
27. § (1) A munkaterv elfogadásáról a polgármester javaslatára a képviselő-testület minden év első ülésén egyszerű szótöbbséggel határoz.
(2) A munkaterv előterjesztésével egyidejűleg a képviselő-testületet tájékoztatni kell a munkatervbe nem került javaslatokról.
A rendes ülés napirendje
28. § A képviselő-testület rendes ülésének napirendjére a polgármester tesz javaslatot, melynek alapján a napirendet a képviselő-testület állapítja meg.
Napirendre vétel
29. § (1) A képviselő-testület a Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott módon az ülés napirendjére felveszi:
a) az előterjesztéseket (30. §)
b) az önálló indítványokat (31. §)
c) az interpellációt (32. §)
(2) A napirendi pontok tárgyalásának sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:
a) önkormányzati rendeleti javaslat,
b) beszámolók,
c) tájékoztatók,
d) interpellációk.
Az előterjesztések
30. § (1) Az előterjesztés két részből áll:
a) az első rész tartalmazza:
aa) a tárgy pontos meghatározását,
ab) áttekintést, hogy az önkormányzat korábban foglalkozott-e az előterjesztés tárgykörével, és ha igen, milyen határozatot hozott,
ac) a meghozandó döntés indokainak bemutatását,
ad) az előkészítésben résztvevők megnevezését;
b) a második rész tartalmazza:
ba) az egyértelműen megfogalmazott rendelkezéseket tartalmazó határozati javaslatot,
bb) alternatív javaslatok egymástól világosan elkülönülő megfogalmazását,
bc) végrehajtásért felelős személy, esetleg szerv megnevezését,
bd) határidők megjelölését.
(2) Szükség esetén, vagy rendkívüli méltánylást érdemlő esetben a polgármester az (1) bekezdésben meghatározott követelményektől eltérést is engedélyezhet.
(3) Önkormányzati rendeleti javaslat csak írásban lehetséges.
(4) Az előterjesztéseket a jegyző törvényességi szempontból véleményezi.
Képviselői önálló indítványok
31. § (1) Az előterjesztések alapján a napirendre felvett ügyekkel össze nem függő önálló indítványt tehetnek a képviselők, melyet a polgármesternél kell a rendes ülés napját megelőzően legalább 2 nappal írásban beterjeszteni.
(2) A polgármester az önálló indítványt a képviselőtestület ülésén napirendi pontként javasolhatja. Ennek hiányában az önálló indítvány benyújtásáról a képviselő-testületet tájékoztatja, és az elutasítást köteles megindokolni.
(3) A tájékoztató alapján - amennyiben az indítványozó települési képviselő azt kéri - a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel és vita nélkül dönt a napirendre vétel kérdésében.
(4) A beterjesztésnek tartalmaznia kell az önálló indítványt előterjeszteni kívánó nevét, az indítvány szövegét és az előterjesztő sajátkezű aláírását.
(5) El nem fogadott indítvány 6 hónapon belül csak akkor tárgyalható, ha azt gazdasági okok indokolják.
Interpelláció
32. § (1) A települési képviselő a képviselő-testület ülésén a:
a) polgármestertől
b) jegyzőtől
c) bizottsági elnököktől
képviselő-testületi üléseken felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.
(2) Az interpellációt az ülés napját megelőzően legalább 2 nappal a polgármesternél, vagy a jegyzőnél kell írásban bejelentenie. Amennyiben az ülés előtt 5 munkanappal terjesztik be, az ülésen érdemi választ kell adni.
(3) A bejelentésnek tartalmaznia kell:
a) az interpelláló nevét,
b) az interpelláció tárgyát,
c) annak a feltüntetését, hogy az interpellációt szóban is elő kívánja-e adni.
(4) Az interpellálót megilleti az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli előterjesztés joga is.
(5) Ugyanabban a témakörben hat hónapig interpellációt nem terjeszthet elő.
(6) Az interpelláció elfogadásáról a képviselő-testület dönt, azt követően, hogy az interpelláló az elfogadás kérdésében nyilatkozott.
(7) A testület az interpelláció alapján szükség szerint részletes vizsgálatot rendelhet el, a vizsgálat lefolytatására eseti bizottságot hozhat létre.
(8) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába helyi képviselő bevonható, az interpelláló képviselőt kérésére kötelező bevonni.
(8) Az interpellációkról a jegyző nyilvántartást vezet.
Nem önálló indítvány
33. § Valamennyi napirendi ponthoz kapcsolódóan benyújtható nem önálló indítványok :
a) sürgősségi javaslat,
b) módosító javaslat,
c) bizottsági ajánlás.
Sürgősségi javaslat
34. § (1) A polgármester, a képviselők, a bizottság és a jegyző javasolhatják a képviselő-testületnek valamely előterjesztés, vagy önálló indítvány sürgős tárgyalását. A sürgősségi javaslatot indokolással kell ellátni.
(2) Sürgősségi javaslatot az előterjesztéssel, vagy az önálló indítvánnyal együtt a képviselő-testület ülését megelőzően 2 nappal a polgármesternél lehet benyújtani, aki dönt a javaslat indokoltságáról.
(3) Amennyiben a polgármester az indítványnak nem ad helyt, a sürgősségi indítvány kérdésében a képviselő-testület a napirend előtt egyszerű szótöbbséggel hozott határozattal dönt.
(4) Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az ügyet egyszerű napirendi javaslatként tárgyalja, s a napirend meghatározásakor dönti el, hogy hányadik napirendként.
Módosító javaslat
35. § A önkormányzati rendeleti javaslathoz és a határozati javaslathoz 34. § (1) bekezdésében jelöltek módosító javaslatot tehetnek. A módosító javaslatot indokolással kell ellátni.
Bizottsági ajánlás
36. § (1) Az előkészítésért felelős bizottság a rendeleti javaslathoz, határozati javaslathoz az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő ajánlást nyújthat be a képviselő-testületnek.
(2) Az ajánlásnak tartalmaznia kell a bizottságban elhangzott eltérő véleményeket is.
Indítványok szabályszerűsége
37. § Az indítványoknak a tárgyalásra és a határozathozatalra alkalmasnak kell lennie. A nem szabályszerűen benyújtott indítványt az elnök visszautasítja.
A rendkívüli képviselő-testületi ülés napirendje
38. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzat 9. §-ban megjelölt rendkívüli ülésen a meghívótól eltérő napirend csak abban az esetben tárgyalható, ha arról a képviselő-testület minősített többséggel napirendre veszi.6
(2) A napirend beterjesztéséről az ülés elnöke gondoskodik, ha a 10. §-ban meghatározott indítványozó egy képviselője a rendkívüli képviselő-testületi ülés összehívását és az indítvány napirendre tűzését megindokolja.
(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésben meghatározottakat követően egyszerű szótöbbséggel dönt arról, hogy kívánja-e tárgyalni az indítvány tárgyát.
Kizárás a döntéshozatalból
39. § (1) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.
(2) A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére, vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt.
(3) A kizárásról szóló döntéshez minősített többség szükséges.
A tanácskozás rendje
40. § (1) A képviselő-testület ülésén a meghívottak tanácskozási joggal vesznek részt.
(2) A képviselő-testületi ülésen felszólalhat az a helyi választópolgár, akinek az ülés elnöke javaslatára a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel szót ad.
(3) Az (1) bekezdésben megjelölt azon meghívottak, akiket valamelyik napirend tárgyalásához hívtak meg, csak annak a napirendnek a vitájában vehetnek részt tanácskozási joggal, amelyhez meghívásuk kapcsolódik.
Felszólalás a képviselő-testület ülésén
41. § A felszólalások típusai:
a) napirend előtti felszólalás
b) felszólalás ügyrendi kérdésben
c) napirendhez kapcsolódó felszólalás.
Napirend előtti felszólalás
42. § (1) Napirend előtti felszólalásra az elnöktől bármelyik képviselő kérhet engedélyt a felszólalás tárgyának megjelölésével.
(2) Ha az elnök az engedélyt megadja, a képviselő kérésére e tárgyban a képviselő-testület felszólalás és vita nélkül határoz.
(3) A napirend előtti felszólalás legfeljebb öt percig tarthat.
(4) Vitának és határozathozatalnak helye nincs.
Felszólalás az ügyrendhez
43. § A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor 2 percre szót kérhet, és javaslatot tehet. A képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül határoz.
Napirendhez kapcsolódó felszólalás
44. § (1) A napirendi ponthoz való hozzászólásra az ülés elnökénél kell jelentkezni.
(2) Az ülés során egy felszólaló egy napirendi ponthoz legfeljebb két esetben szólhat hozzá. Az első felszólalás ideje 5 percnél, a második 3 percnél hosszabb nem lehet.
(3) Az előadó, a közös önkormányzati hivatal napirendben érintett dolgozója, a polgármester, és a jegyző több alkalommal is szólhat.
(4) A tanácskozási joggal rendelkezők napirendi pontonként legfeljebb egy esetben 5 perc időtartamban szólalhatnak fel.
(5) Az előadó, a közös önkormányzati hivatal napirendben érintett dolgozója, a polgármester, és a jegyző több alkalommal is szólhat.
(6) A hozzászólók sorrendjét figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét az elnök határozza meg.
(7) A vita közben, korábbi felszólalással kapcsolatos észrevétel megtétele céljából bármelyik képviselő, továbbá, ha a képviselő a személyét érintő korábbi felszólalására kíván észrevételt tenni, 2 perces hozzászólásra kérhet szót. A felszólalást az elnök engedélyezi. Ez esetben viszont válasznak és vitának helye nincs.
Rendeletalkotási eljárás főbb szabályai
45. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) helyi képviselő
b) polgármester
c) jegyző
d) bizottságok
e) helyi társadalmi szervezet vezetői
f) mindazon központi szervek, amelyeknek a törvény értelmében a helyi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai és hatáskörei vannak.
(2) A kezdeményezést a polgármesternél lehet benyújtani. A polgármester a közös önkormányzati hivatal bevonásával a kezdeményezést, majd a tervezetet a képviselő-testületnek benyújtja. A jegyző előzetesen állást foglal az indítvány tárgyában.
(3) A rendelet tervezetet általában a közös önkormányzati hivatal készíti el. A képviselő-testület az előkészítéssel a tárgy szerinti illetékes bizottságot is, ad hoc bizottságot is megbízhat. A rendelet előkészítéséhez szükség esetén szakértő is bevonható.
(4) A rendelet előkészítésében való társadalmi részvétel szabályai:
a) a rendeletben történő szabályozás sokoldalú megalapozását, a rendeletek minőségének és végrehajthatóságának javítása érdekében az állampolgárok szélesebb körét érintő rendelettervezetet és annak indokolását társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, kivéve, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.
b) nem lehet társadalmi egyeztetésre bocsátani a költségvetésről , a költségvetés végrehajtásáról szóló rendelettervezetet
c) a társadalmi egyeztetés formái különösen a következők:
ca) a honlapon megadott elérhetőségen biztosított véleményezés,
cb) közmeghallgatás, lakossági fórum
cc) közvetlen egyeztetés az önszerveződő közösségek képviselőivel a tevékenységi körüket érintő rendelettervezet esetében
d) a tervezetet a jegyző a tárgy szerint illetékes bizottsággal megvitatja, melyre más, tárgy szerint illetékes szakembert is meg lehet hívni
(5) A testület elé a rendelet tervezetet és annak indokolását kell terjeszteni. Az előterjesztő a jegyző, kivételesen a polgármester, vagy az előkészítéssel közvetlenül megbízott személy.
(6) A polgármester, a jegyző tájékoztatja a testületet az előkészítés során felvett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról, indítványokról, véleményekről.
(7) A költségvetési rendelet, valamint a helyi adókról szóló rendelet két fordulóban tárgyalandó.
Önkormányzati rendelet kihirdetése
46. § Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá, az önkormányzati rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti az önkormányzati rendelet elfogadását követően.
47. § Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek napra készen tartásáról a jegyző gondoskodik.
48. § Az önkormányzati rendeleteket a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatalban közszemlére kell tenni, valamint az önkormányzat honlapján is meg kell jeleníteni.
Szavazás rendje
49. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárására és a zárszó után önkormányzati rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) A szavazás előtt a jegyző törvényességi kérdésben észrevételt tesz.
(3) Az ülés elnöke a napirend során előterjesztett és vitában elhangzott konkrét határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő határozatokról, javaslatokról dönt a testület.
Határozathozatal
50. § A határozathoz a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
51. § (1) Minősített többség kell mindazon ügyek elfogadásához, amelyek a képviselő-testület hatásköréből a törvényi szabályozás alapján nem ruházhatók át.
(2) Minősített többséghez a képviselő-testület tagjai több mint felének igen szavazata szükséges.
52. § Szavazni személyesen kell. Szavazás közben beszédet tartani tilos.
53. § Szavazategyenlőség áll fenn akkor, ha
a) nyílt szavazásnál az "igen" szavazatok száma megegyezik a "nem" és "tartózkodom" szavazatok összegével,
b) titkos szavazásnál a javaslat mellett és ellen leadott szavazatok száma megegyezik.
54. § (1) Szavazategyenlőség esetén a képviselők tovább folytatják a vitát.
(2) Indokolt esetben az ülés elnöke ellenpróbát tarthat a szavazásnál.
(3) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a képviselő-testület következő ülésén a szavazást meg kell ismételni, újabb ismételt egyenlőség esetén azonnal megismételhető a szavazás.
55. § A szavazás nyílt, vagy titkos. Nyílt szavazás lehet névszerinti is.
Névszerinti szavazás
56. § (1) Települési képviselők ¼-e, valamint a polgármester javasolhatja a névszerinti szavazást a szavazás megkezdése előtt. E kérdésben a testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A névszerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők "igen, nem tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja az elnöknek. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.
Titkos szavazás
57. § (1) A képviselő-testület indokolt esetben titkos szavazást rendelhet el.
(2) A titkos szavazás elrendelésére javaslatot tehet:
a) az ülés elnöke, vagy
b) képviselő.
(3) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
(3) Titkos szavazásnál 3 tagú szavazatszedő bizottság jár el, amelyet az ülés elnökének a javaslatára a képviselőtestület választ tagjai köréből.
(4) A szavazatszedő bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét, erről a képviselő-testületnek jelentést tesz.
Jegyzőkönyv
58. § (1) A képviselő-testület üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) A jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakat kell tartalmaznia..
(3) A jegyzőkönyv eredeti példányának mellékletét képezi:
a) meghívó
b) írásos előterjesztések, képviselői önálló indítványok, interpellációk, nem önálló indítványok és az önkormányzati rendeletek kihirdetett szövege,
c) jelenléti ív,
d) a titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,
e) a 60. §. szerint benyújtott hozzászólás,
f) a 64. §. szerinti észrevétel,
g) névszerinti szavazásról készült névsor.
59. § A települési képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, illetve a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.
60. § A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyvet 1 példányban kell elkészíteni.
61. § A képviselő-testület jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.
62. § A jegyzőkönyv eredeti példányát az 59. § (3) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző az ülést követő 15 napon belül a kormányhivatalnak köteles megküldeni.
63. § A jegyző a jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét a képviselő-testület jegyzőkönyvének felterjesztésekor a jegyzőkönyvhöz csatolja.
64. § (1) A választópolgárok - zárt ülés kivételével - betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztéseibe és üléseinek jegyzőkönyveibe a közös önkormányzati hivatal erre kijelölt irodájában, ügyfélfogadási időben.
(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül. A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés nyilvános.
Bizottságok
65. § (1) A képviselő-testület a döntései előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére állandó és ideiglenes bizottságot hoz létre.
(2) A képviselő-testület a bizottságokra ruházott döntési jogkörét és az állandó bizottságok által ellátott hatósági jogkörét a rendelet 3. melléklete szerint határozza meg.
(3) Működési szabályzatukat a képviselő-testület előtt ismertetni kell. Szabályzatukat saját maguk határozzák meg.
(4) Az állandó bizottságok szükség szerint, de legalább kétévenként, az ideiglenes bizottságok a feladatuk végrehajtásáról kötelesek a képviselő-testületnek beszámolni.
66. § A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
a)7 Pénzügyi – Fejlesztési Bizottság és
b)8 Szociális Bizottság.9
67. § (1) A bizottság tagjainak számát és nevét a 2. függelék tartalmazza.
(2) A bizottság tagjaira javaslatot tehet bármely képviselő.
(3) A bizottság elnökét és tagjainak több mint felét a képviselők közül kell választani. A bizottság nem képviselő tagjai a megválasztásukat követően esküt kötelesek tenni. Az eskü letételéig a bizottság tagja nem gyakorolhatja jogait.
(4) A bizottság képviselő-testületi tagjainak és nem képviselő-testületi tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottság munkájában azonosak.10
(5) A bizottsági tagság megszűnik:11
a) a bizottsági tag lemondásával,
b) a bizottsági tag képviselő-testület általi visszahívásával,
c) a bizottság megszűnésével,
d) a bizottsági tag halálával.
(6) A bizottsági elnök, vagy a bizottsági tag visszahívását bármely képviselő a visszahívás okának megjelölésével írásban kezdeményezheti. A visszahívás tárgyában a képviselő-testület dönt.12
68. § (1) A képviselők tanácskozási joggal részt vehetnek bármely bizottság ülésén.
(2)13 A Pénzügyi- Fejlesztési Bizottság ülésére a polgármestert és az alpolgármestert meg kell hívni.14
69. § A bizottság általános feladatai:
a) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése,
b) a képviselő-testület munkatervéhez javaslat tétel,
c) valamely előterjesztés, vagy önálló indítvány sürgős tárgyalásának kezdeményezése,
d) bizottsági ajánlástétel,
e) képviselő-testületi döntések végrehajtásának szervezése és ellenőrzése,
f) a feladatkörükbe utalt előterjesztések elkészítése,
g) mindazoknak a hatásköröknek az ellátása, melyeket törvény, vagy más önkormányzat a bizottság hatáskörébe utal.
70. § (1) A bizottság üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti le.
(2) Az elnök köteles összehívni a bizottságot:
a) képviselő-testület határozatára,
b) a polgármester indítványára.
(3) Bármely képviselő javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság hatáskörébe tartozó ügy megtárgyalását, melyet a bizottság következő ülése elé kell terjeszteni. E téma tárgyalására a képviselőt meg kell hívni.
71. § A képviselő-testület esetenkénti feladatokra ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályokat e bizottságokra is értelemszerűen alkalmazni kell.
72. § (1) A bizottság ülése határozatképes, ha a tagjainak többsége jelen van.
(2) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) A bizottsági döntéshozatalból való kizárás szabályaira a 39. § rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell. A kizárásról a bizottság dönt.
(4) A bizottsági ülésről jegyzőkönyv készül, amelyet a bizottság elnöke és egy tagja ír alá. A jegyző 15 napon belül megküldi a kormányhivatalnak
73. § A bizottság ügyviteli teendőit a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal látja el
Polgármester
74. § (1) A megválasztott polgármester illetményét vagy tiszteletdíját a képviselő-testület határozza meg és gyakorolja felette a munkáltatói jogokat.
(2) A polgármester a megbízását főállásban vagy társadalmi megbízatásban látja el.
75. § (1) A polgármester törvényben, vagy annak felhatalmazása alapján kormányrendeletben meghatározott feladatait, hatósági hatásköreit a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(2) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai:
a) segíti a települési képviselők munkáját,
b) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,
c) képviseli az önkormányzatot,
d) az önkormányzati rendeleteket, valamint a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet a jegyzővel aláíratja.
(3) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő feladatai:
a) kötelező jelleggel indítványozza a bizottság összehívását,
b) felfüggeszti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. E felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz.
c) a bizottsági döntéshozatalnál a bizottsági elnök esetén dönt a kizárásáról, ha az ügy a bizottság elnökét, vagy hozzátartozóját személyesen érinti.
(4) A polgármester a jegyző útján irányítja a képviselőtestület hivatalát, amelynek keretében
a) javaslatot tesz a képviselő-testület hivatalának belső szervezeti tagozódására, a hivatal munkaidejére, az ügyfélfogadás rendjére,
b) meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában,
c) dönt a jogszabály által a hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörben, egyes hatáskörének gyakorlását átruházhatja,
d) szabályozza a hivatalban a kiadmányozás rendjét,
e) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében.
76. § (1) A polgármester összeférhetetlenségére az Mötv-ben foglaltak az irányadók.
(2) A polgármester megválasztásakor, majd azt követően évente január 30-ig vagyonnyilatkozatot köteles tenni a képviselőkre vonatkozó szabályok szerint.
(4) A polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége szándékos elmulasztása vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése esetén a képviselő-testület – minősített többséggel hozott határozata alapján - keresetet nyújthat be a megyei bírósághoz a polgármester tisztségének megszüntetése érdekében.
Alpolgármester
77. § A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére, egyes önkormányzati feladatok ellátására a képviselők közül egy tiszteletdíjas alpolgármestert választ.
78. § (1) A polgármestert helyettesítő alpolgármester jogai és kötelezettségei a polgármesterével azonosak.
(2) A polgármester és az alpolgármester egyidejű, tartós akadályoztatása esetén a korelnök jár el.
Jegyző
79. § (1)15 A polgármester – pályázat alapján határozatlan időre- nevezi ki a jegyzőt és gyakorólja felette a munkáltatói jogokat.
(2)16 A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, továbbá a jegyző és aljegyző egyidejű tartós akadályoztatása esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a hivatal pénzügyi csoport vezetője látja el.
Aljegyző
80. § (1)17 A polgármester a jegyző javaslatára a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint aljegyzőt nevezhet ki.
(2) Az aljegyző feladata a jegyző általános helyettesítése és a jegyző által meghatározott feladatok ellátása
A települési képviselők jogállása
81. § (1) A képviselőt megilletik az Mötv-ben és a Szervezeti és Működési Szabályzatban foglalt jogok és terhelik a kötelezettségek, a települési képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.
(2) A képviselő tevékenysége során hivatalos személyként jár el.
82. § (1) A települési képviselő
a) részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtása szerzésében és ellenőrzésében,
b) kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a bizottság döntését,
c) megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet,
d) a közös önkormányzati hivataltól a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést igényelhet,
e) közérdekű ügyekben kezdeményezheti a közös önkormányzati hivatal intézkedését, amelyre a hivatal 15 napon belül érdemi választ köteles adni.
(2) A települési képviselőt sem pártprogram, sem más közösségek utasításai nem kötelezik, ő az összlakosság érdekeinek helyi képviselője és szószólója.
(3) Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségi és méltatlansági szabályaira az Mötv.-ben foglaltak irányadók.
(4) Az önkormányzati képviselő a megbízólevél átvételétől, majd ezt követően minden év január 30-ig vagyonnyilatkozatot köteles tenni. A képviselő saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas – vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatát. A vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén – annak benyújtásáig az önkormányzati képviselő a képviselői jogait nem gyakorolhatja, tiszteletdíjban nem részesülhet.
Képviselő-testület hivatala
83. § (1) A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel, amely jogi személy. Feladata az önkormányzat működésével kapcsolatos ügyek, valamint államigazgatási ügyek döntésre való előkészítése és végrehajtása.
(2) A hivatal belső szervezeti tagozódását az 5. melléklet tartalmazza.
(3) A jegyző köteles a hatásköri jegyzéknek megfelelő szervezeti és működési szabályzatot készíteni és azt a testülettel jóváhagyatni.
84. § (1) A közös önkormányzati hivatal munkarendje:
a) hétfőtől-csütörtökig 7 .30 - tól 16 óráig,
b) pénteken 7. 30 - tól 13 óráig,
amely –a pénteki napot kivéve - magába foglalja a 30 perc ebédidőt is.
(2) Az ügyfélfogadás rendje:
a) hétfő délelőtt 8-tól - 11.30.-ig és délután 12.30-tól 16 óráig,
b) kedd délelőtt 8-tól 11. 30-ig,
c) szerdán nincs ügyfélfogadás,
d) csütörtökön délelőtt 8-tól 11.30-ig és délután 12.30-tól 16 óráig,
e) pénteken délelőtt 8-tól 12 óráig.
85. § Hatályon kívül helyezve.18
Helyi népszavazás
86. § A helyi népszavazást a választópolgárok 20 %-a kezdeményezheti.19
87. § Hatályon kívül helyezve.20
88. § Hatályon kívül helyezve.21
Lakossági fórumok
89. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület határoz, melyről a lakosságot legalább 10 nappal korábban tájékoztatja a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláin, valamint az önkormányzat honlapján.
(3) A közmeghallgatás határozatképes, ha a megválasztott képviselők több mint fele az ülésen megjelent. Az ülésről jegyzőkönyv készül, melyre a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére irányadó szabályok alkalmazandók.
(4) A közmeghallgatás során elhangzott kérdésekre, véleményekre lehetőség szerint az ülésen szóban kell választ adni. A kivizsgálást igénylő kérdések, észrevételek esetén a hozzászólót a kivizsgálás eredményéről írásban kell értesíteni.
(5) A képviselő-testület határozatban dönt lakossági fórumok tartásáról, amelyek a lakosság tájékoztatását, döntések előkészítésében való bevonását szolgálják. A fórumok tartását kezdeményezhetik annak tárgya megjelölésével a képviselő-testület tagjai és bizottságai.
(6) A lakossági fórum helyéről, időpontjáról és témájáról a lakosságot korábban tájékoztatni kell a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok szerint.
(7) A fórum állásfoglalásairól, beleértve a kisebbségi véleményeket a képviselő-testületet tájékozatni kell.
Az önkormányzatok társulásai
90. § (1) A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb megoldására szabadon társulhat.
(2) A társulás jogi személy. Székhelyéről és képviseletéről a társulást létrehozó megállapodás rendelkezik.
Az önkormányzat tulajdona és gazdálkodása
91. § (1) Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legfontosabb szabályokat külön rendelet határozza meg.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete 5.000.000.-Ft feletti vagyon értékesítése, illetve használati vagy hasznosítási jogának átengedése nyilvános - indokolt esetben zártkörű - versenytárgyalás útján történik a legjobb ajánlattevő részére.
(3) Vagyont ingyenesen átruházni, továbbá követelésről lemondani értéktől függetlenül csak a képviselő-testület jóváhagyásával lehet.
(4)22 A Képviselő-testület a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény rendelkezéseinek megfelelően a Mágocsi Német Nemzetiségi Önkormányzattal, valamint a Mágocsi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal együttműködési megállapodást kötött a 7. és 8. melléklet szerinti tartalommal.
Záró rendelkezés
92. § (1) Jelen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
(2) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a többször módosított, Mágocs Város Önkormányzat Képviselő-testülete Mágocs Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/1991.(III. 26.) rendelet. hatályát veszti.
1. melléklet
2. melléklet23
1. Bizottságok részére:
a) döntés a települési támogatásról
b) 1.000.000.- Ft értékhatár alatt, ellenérték nélkül felajánlott vagyon elfogadása
c) behajthatatlan követelések törlése 50.000 – 300.000.- Ft között
d) szociális földprogram lebonyolítása, elbírálása
e) szociális célú tüzelőanyag támogatásáról
f) Bursa Hungarica ösztöndíj pályázat elbírálása
2. Polgármester részére:
a) köztemetés elrendeléséről
b) temetési célra folyósított rendkívüli települési támogatás
c) kamatmentes szociális kölcsönként temetési célra folyósított rendkívüli települési támogatás megállapításáról
d) szociális otthoni beutalás
e) átruházott hatáskörben a helyi önkormányzat nevében a költségvetés keretein belül maximum 200000 Ft összegig a polgármester önállóan kötelezettséget vállalhat.
f) biztosítási szerződések megkötése a pénzügyi-fejlesztési bizottság véleménye alapján.
3. Társulási Tanács részére:
a) dönt az óvodába történő jelentkezés módjáról, az óvoda heti és éves nyitvatartási idejéről, nagyobb létszámú gyermekek egy időszakon belüli óvodai felvételének időpontjáról
b) meghatározza az adott nevelési évben indítható óvodai csoportok számát
c) meghatározza a köznevelési intézmény költségvetését, továbbá a szociális alapon adható kedvezmények feltételeit
d) engedélyezi a csoportok átlaglétszámától való eltérést, meghatározza az adott nevelési évben indítható csoportok számát, továbbá engedélyezi a maximális létszámtól való eltérést
e) rendszeresen ellenőrzi a szakmai munka eredményességét, a gyermekvédelmi tevékenységet, a gyermekbaleset megelőzése érdekében tett intézkedéseket
f) megbízza és kinevezi a köznevelési intézmény vezetőjét
g) a köznevelési intézmény vezetője felett gyakorolja a munkáltatói jogokat
h) jóváhagyja a köznevelési intézmény szervezeti és működési szabályzatát, minőségirányítási programját, házirendjét
i) értékeli a nevelési intézmény nevelési programjában meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai-szakmai munka eredményességét
3. melléklet24
1. Szociális Bizottság
1.1. A bizottság feladata az önkormányzati közszolgáltatások körében különösen:
1.1.1. szociálpolitika
1.1.2. egészségügy
1.1.3. az óvodai nevelés, alapfokú oktatás
1.1.4. közgyűjteményi, közművelődési tevékenység
1.1.5. testnevelés és sport tevékenység és azok szervezeteinek támogatása
1.2. Az a) pontban meghatározott körben előterjesztéseket és javaslatokat dolgoz ki a képviselő-testület számára, illetve véleményezi azokat, figyelemmel kíséri a feladatok végrehajtását
1.3. Közreműködik az oktatási, művelődési és testnevelési, sportpolitikai irányelvek és célkitűzések végrehajtásában
1.4. Figyelemmel kíséri a város oktatási, közművelődési, valamint a testnevelési és sportintézményeiben folyó munkát
1.5. Részt vesz a különböző oktatási-közművelődési, testnevelés és sport tervek összeállításában és végrehajtásuk ellenőrzésében
1.6. Figyelemmel kíséri a város gyógyító-megelőző, közegészségügyi és járványügyi helyzetének alakulását
1.7. Figyelemmel kíséri a járóbeteg-ellátást, a szociális gondoskodást, javaslatot tesz a tárgyi és személyi feltételekre
1.8. Közreműködik az egészségügyi felvilágosító munkában, így különösen az alkoholizmus és drog elleni küzdelemben
1.9. Figyelemmel kíséri a szociális ellátást és a segélyezési rendszert, javaslatot dolgoz ki az ésszerűsítésére
1.10. Dönt a hatáskörébe utalt szociális ügyekben
1.10.1. települési támogatás iránti kérelmek elbírálása
1.10.2. szociális célú tüzelőanyag támogatás iránti kérelmek elbírálása
1.10.3. Szociális Földprogram lebonyolítása
1.10.4. Bursa Hungarica ösztöndíj pályázat elbírálása
1.10.5. javaslatot tesz a segélyadományokra, figyelemmel kíséri a segélyadományok elosztásának végrehajtását
2. Pénzügyi- Fejlesztési Bizottság
2.1. Ellenőrzi a költségvetési előirányzatok teljesítését
2.2. Véleményezi és ellenőrzi:
2.2.1. a költségvetési beszámolókat
2.2.2. a következő évi költségvetési koncepciót
2.2.3. az éves költségvetési terveket, azok végrehajtását
2.2.4. az önkormányzatot érintő adókkal kapcsolatos tevékenységet
2.2.5. a gazdasági programot
2.3. Ellenőrzi az önkormányzat vagyonával való gazdálkodást és selejtezést
2.4. Véleményezi az önkormányzati érdekeltségű gazdasági társaság alapítását, belépését, összeolvadás, kilépés és megszűnés indokoltságát
2.5. Véleményezi és ellenőrzi az önkormányzati intézmény alapítását, megszűnését
2.6. Véleményezi az önkormányzati alapítvány létesítését, megszűnését
2.7. Javaslatot tesz hitel felvételére, illetve véleményezi az erre irányuló javaslatokat
2.8. Javaslatot tesz kommunális, közterületi, bérleti díjak összegére
2.9. Végzi azokat a gazdálkodással kapcsolatos feladatokat, amelyekkel a képviselő-testület esetenként megbízza
2.10. Az önkormányzati vagyonnal kapcsolatosan:
2.10.1. a vagyon nyilvános értékesítésének, hasznosításának ellenőrzése
2.10.2. a biztosítási szerződések megkötésének véleményezése
2.10.3. 1.000.000.- Ft értékhatár alatt ellenérték nélkül felajánlott vagyon elfogadásának jóváhagyása
2.10.4. behajthatatlan követelések törlése 50.000 Ft és 300.000 Ft között
2.11. Méltatlanság és összeférhetetlenség kivizsgálása
2.12. Képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozatok kezelése és ellenőrzése
2.13. Közreműködik a város településfejlesztési, -tervezési és –rendezési tervének kidolgozásában
2.14. Véleményt nyilvánít vállalkozás beindításáról, illetve az abban való részvételről
2.15. Fejlesztési programok véleményezése
2.16. Véleményezi az önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását
2.17. Javaslatot tesz felújítások, fejlesztések rangsorolására
4. melléklet25
1. honosított, illetőleg visszahonosított személy állampolgársági eskü kivétele
2. kormányrendeletben megállapított polgári védelmi feladatok
3. rendezési terv jóváhagyását megelőző egyeztető tárgyalás lefolytatása
4. ár-belvízvédelemmel kapcsolatos feladatok ellátása
5. honvédelemmel kapcsolatos feladatok
6. önkormányzat testületének működésével kapcsolatos feladatok
7. bizottság döntésének felfüggesztése, ha ellentéte a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit
8. dönt a bizottsági elnök kizárásáról
9. felelős a helyi önkormányzat gazdálkodásának szabályszerűségéért
10. a képviselő-testület elé terjeszti a gazdasági programtervezetet, a költségvetési koncepciót, a költségvetési rendeletet, illetve az azt megalapozó rendelet tervezetet
11. gondoskodik a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtásáról
12. tájékoztatást ad a képviselő-testületnek az önkormányzat évközi gazdálkodásáról, költségvetési egyensúly helyzetéről
13. a képviselő-testület elé terjeszti az éves zárszámadást
14. átruházott hatáskörben a helyi önkormányzat a nevében a költségvetés keretein belül maximum 200000 Ft összegig a polgármester önállóan kötelezettséget vállalhat
15. biztosítási szerződések megkötése a pénzügyi – gazdasági – fejlesztési bizottság véleménye alapján
16. elrendeli a vízkorlátozást, hozzájárulást ad előzetesen a szolgáltató számára a közkifolyók és tűzcsap áthelyezéséhez, vagy megszüntetéséhez
17. leveszi a választási bizottság tagjaitól az esküt
18. képviseli – megállapodás esetén – a társulás tagjait a társulási tanácsban
19. közterület-használat engedélyezése
20. szociális feladatain felül dönt:
20.1. köztemetés elrendeléséről
20.2. temetési célra folyósított rendkívüli települési támogatás
20.3. kamatmentes szociális kölcsönként temetési célra folyósított rendkívüli települési támogatás megállapításáról
5. melléklet26
6. melléklet27
1. függelék 28
2. függelék 29
9. melléklet a 4/2015 (III.01.) önkormányzati rendelethez32
|
A |
B |
|
|---|---|---|
|
1 |
dr. Morvay Klaudia |
polgármester |
|
2 |
Horváth Gábor |
képviselő |
|
3 |
Kusztor Csaba István |
képviselő |
|
4 |
Péter Viktor |
képviselő |
|
5 |
Rózsa Nikoletta |
képviselő |
|
6 |
Simonics Kata |
képviselő |
|
7 |
Vetusinszki Anita |
képviselő |
10. melléklet a 4/2015 (III.01.) önkormányzati rendelethez33
1. Pénzügyi-Fejlesztési Bizottság
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
1 |
Elnök: |
Vetusinszki Anita34 |
képviselő |
|
2 |
Elnökhelyettes:35 |
Péter Viktor36 |
képviselő |
|
3 |
Tag: |
Simonics Kata37 |
képviselő |
|
4 |
Tag: |
Horváth Gábor38 |
képviselő |
|
5 |
Tag: |
Szalai Dezsőné39 |
külső tag |
|
6 |
Tag: |
Bauer Attila40 |
külső tag |
2.41
3. Szociális Bizottság
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
1 |
Elnök: |
Rózsa Nikoletta42 |
képviselő |
|
2 |
Elnökhelyettes:43 |
Simonics Kata44 |
képviselő |
|
3 |
Tag: |
Vetusinszki Anita45 |
képviselő |
|
4 |
Tag: |
Gyurkáné Jobbágy Emese46 |
külső tag |
|
5 |
Tag: |
Kovács Kálmán47 |
külső tag |
4.48 Szociális Bizottság állandó jelleggel meghívott tanácsadói
|
A |
B |
|
|---|---|---|
|
1 |
dr. Hernádi Gyöngyvér |
védőnő |
|
2 |
Srajné Spengler Eszter |
védőnő |
|
3 |
dr. Pitzné Makó Erzsébet |
Szociális Gondozási Központ és Konyha Mágocs |
|
4 |
||
|
5 |
A 11. § (1) bekezdését a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte. A 11. § (1) bekezdése a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 11. § (2) bekezdését a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte. A 11. § (2) bekezdése a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 11. § (3) bekezdését a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte. A 11. § (3) bekezdése a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § (3) bekezdése a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Módosította a 13/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelet Hatályos: 2019. november 15.
Módosította a 13/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelet Hatályos: 2019. november 15.
A 66. § a) pontja a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 66. § b) pontja a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja szerint módosított szöveg.
Módosította a 13/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelet Hatályos: 2019. november 15.
Módosította a 2/2016. (II.26.) rendelete (Hatályos: 2016.március 01-től)
Módosította a 2/2016. (II.26.) rendelete (Hatályos: 2016.március 01-től)
Módosította a 2/2016. (II.26.) rendelete (Hatályos: 2016.március 01-től)
A 68. § (2) bekezdése a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete 2. § c) pontja szerint módosított szöveg.
Módosította a 13/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelet Hatályos: 2019. november 15.
A 79. § (1) bekezdése a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 79. § (2) bekezdése a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 80. § (1) bekezdése a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.
Hatályon kívül helyezte a 8/2015. (IV.30.) rendelet (Hatálytalan: 2015. május 1-től)
Módosította a 17/2017. (XI. 30.) önkormányzati rendelet (Hatályos: 2017. december 1-től)
Hatályon kívül helyezte a 8/2015.(IV.30.) rendelet (Hatálytalan:2015. május 1-től)
Hatályon kívül helyezte a 17/2017. (XI. 30.) önkormányzati rendelet (Hatálytalan: 2017. december 1-től)
A 91. § (4) bekezdése a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. melléklet a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. mellékletet a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
A 6. mellékletet a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
A 6. melléklet 1. függeléket a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 6. melléklet 2. függeléket a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 7. mellékletet a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdése iktatta be. A 7. melléklet a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. mellékletet a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be. A 8. melléklet a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 9. mellékletet a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete 1. § (4) bekezdése iktatta be.
A 10. mellékletet a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete 1. § (5) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat B:1 mezőjét a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat A:2 mezője a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 10. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat B:2 mezőjét a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat B:3 mezőjét a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat B:4 mezőjét a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat B:5 mezőjét a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat B:6 mezőjét a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 2. pontját a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.
A 10. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat B:1 mezőjét a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat A:2 mezője a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 10. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat B:2 mezőjét a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat B:3 mezőjét a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat B:4 mezőjét a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat B:5 mezőjét a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. melléklet 4. pontja a Mágocs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.