Sé Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2015 (V.28.) önkormányzati rendelete

Sé Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2015. 05. 29- 2020. 09. 30

Sé Község Önkormányzata Képviselő-testületének


4/2015. /V.28./ önkormányzati rendelete

(egységes szerkezetbe foglalva a 5/2016.(IV. 29.) és a 7/2017. (XI. 23.) számú sámú rendelettel)


Sé Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról




Sé Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:




ÁLTALÁNOS  RENDELKEZÉSEK



Az Önkormányzat elnevezése, székhelye, illetékességi területe, kapcsolatai


1.§       /1/ Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Sé Község Önkormányzata (a              

                 továbbiakban: Önkormányzat)

            /2/ Az Önkormányzat székhelye: 9789. Sé Szabadság u.29.

            /3/ Az Önkormányzat illetékességi területe: Sé község közigazgatási területe.

/4/

/5/ Az Önkormányzat hivatalának megnevezése: Séi Közös Önkormányzati Hivatal

     /a továbbiakban: Közös Hivatal/.

            /6/ Sé község testvér-települési kapcsolatot tart Kiskorpád községgel.



Az Önkormányzat jelképei, nyilvánosság


2.§       /1/  Az Önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.

/2/  Az Önkormányzat címere: vágással két részre osztott kék színű dombor pajzs alsó

mezőjében zöld talajon arany búzakéve áll. A felső mezőben három gombos aranykorona középső ágára támaszkodó aranymarkolatos, kétélű, egyenes, balra döntött kard látható.

/3/ Az Önkormányzat zászlója: téglalap alakú, kék-arany színű, rajta az Önkormányzat címerével.

(4) A címert és a zászlót kizárólag hiteles alakban szabad ábrázolni. A címer használatának köre:

  1. a település életével, fejlődésével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléklapokon;
  2. ünnepségeken, rendezvényeken;
  3. idegenforgalmi propagandában, nemzetközi kapcsolatokban;
  4. a polgármester és a jegyző tevékenysége kapcsán;
  5. az Önkormányzati Képviselő-testület külön engedélye alapján.

Az állami címer elsőbbségét a használat során biztosítani kell.”


3.§       /1/ Az Önkormányzat díszpolgári címet adományozhat.

/2/


4.§            Az önkormányzat, a polgármester, a jegyző, a közös önkormányzati hivatal hivatalos  

                kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő 

    felirat olvasható:

                                   a.) Sé Község Önkormányzata

                                   b.) Sé Község Polgármestere

                                   c.) Séi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője

                                   d.) Séi Közös Önkormányzati Hivatal


5.§       /1/ Az Önkormányzat hivatalos lapja a Séi Telegráf.

            /2/ Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.se.hu



Az Önkormányzat feladatvállalása


6.§             Az Önkormányzat által használt kormányzati funkciókat az 1. számú melléklete  

                  tartalmazza.    


7.§       /1/ Az Önkormányzat önként vállalt feladata:

                        a.) a közösségi és versenysport támogatása

                        b.) a civil szervezetek, alapítványok támogatása

            /2/ További feladatok felvállalását megelőzőn előkészítő eljárást kell lefolytatni,  

melynek során meg kell vizsgálni, hogy a feladat vállalásának jogszabályban   

meghatározott feladat és hatáskör szerinti feltételei fennállnak-e. Vizsgálni kell továbbá a feladat vállalásának anyagi, személyi és technikai feltételeit.  Az előkészítő eljárásról összegző előterjesztés készül a képviselő-testület részére.

            /3/ Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, fedezet   

                 biztosításával egyidejűleg kell a képviselő-testületnek döntést hoznia.



Önkormányzati hatáskörök


8. § (1) A Képviselő-testület operatív döntést igénylő esetekre tekintettel, egyes hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre ruházza át. A képviselő-testület a hatáskör gyakorlás átruházásáról vagy visszavonásáról annak felmerülésekor, vagy az egyes tárgykörökben rendeletalkotásakor dönt.

(2) Az átruházott hatáskör gyakorlója intézkedéseiről, azok eredményeiről a képviselő-testület következő ülésén beszámol.

(3) Az átruházott hatáskörök jegyzékét a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

                  





II.


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE



9. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 6 fő, A képviselők névjegyzékét az 1. számú függelék tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.


A Képviselő-testület összehívása


10.§     /1/ A Képviselő-testületi ülést a polgármester papíralapon vagy elektronikus úton    

                 meghívóval, és az írásos előterjesztések együttes megküldésével hívja össze, az ülést    

                 megelőzően öt nappal. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, idejét, a javasolt  

                 napirendeket és a napirendek előterjesztőinek nevét.

/2/ Indokolt esetben az /1/ bekezdésben meghatározottaktól eltérően szóban vagy    

     telefonon is intézkedhet az ülés összehívásáról, a határnapra tekintet nélkül.


11.§     /1/ A Képviselő-testület nyilvános üléseinek időpontjáról a lakosságot hirdetmény útján kell tájékoztatni.

            /2/ A nyilvánosság biztosításához az ülésteremben a feltételeket meg kell teremteni.

            (3) Az írásos meghívóval rendelkezők az ülésen tanácskozási joggal vehetnek részt.

            /4/ Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni a napirenddel közvetlenül érintett szervezet képviselőjét.


Előterjesztések


12.§     /1/ A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések általában szóbeliek.

/2/ Írásos előterjesztést az alábbi esetekben kell készíteni:

  1. valamennyi rendelet tervezetnél,
  2. az önkormányzati tulajdonnal, vagyonnal összefüggő döntések előkészítésénél,
  3. amelyek előterjesztése során a képviselő-testület előzetesen írásos előterjesztést jelöl meg.

/3/ Az előterjesztések törvényességéért és határidőre történő elkészítéséért az előterjesztő felelős.

/4/ A határozati javaslatok törvényességét a jegyző köteles megvizsgálni.



A Képviselő-testület ülése


13.§     /1/ A képviselő-testületi ülést a polgármester vezeti. A polgármestert akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.

/2/ A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg  

                 egyidejű tartós akadályoztatása esetén a korelnök képviselő hívja össze és vezeti a   

                 képviselő-testület ülését.

/3/ A polgármester az ülés kezdetén megállapítja a határozatképességet, melyet az ülés végéig folyamatosan figyelemmel kísér.

A napirendek tárgyalása előtt tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről.

/4/ A polgármester a /3/ bekezdésben leírt tájékoztatás után javaslatot tesz az ülés napirendjére, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

/5/ A polgármester a napirend sorrendjében, minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit.

A vita megnyitása előtt, az előadóhoz a képviselők kérdéseket intézhetnek, melyekre a vita előtt kell válaszolni.

/6/ A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

/7/ A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

/8/ A képviselő-testületi ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak van felszólalási joga.

A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok hozzászólását a polgármester engedélyezi.

13/A. § (1) Az ülés rendjének fenntartása az ülésvezető feladata. Az ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében az ülésvezető a következő intézkedéseket teheti, illetve köteles megtenni:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a hozzászólásra kapott időintervallumot túllépte, vagy akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,

b) rendreutasítja azt, aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít,

c) figyelmezteti azt az ülésen, közmeghallgatáson jelenlévő választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,

d) az ülés elhagyására kötelezheti azt a választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét ismételten megzavarja.

(2) A ülésvezetőnek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.

(3) Amennyiben a képviselő valamely ügyben elmulasztja személyes érintettségének bejelentését, és a személyes érintettséget bármely önkormányzati képviselő a döntés meghozatalától számított hat hónapon belül bejelenti, a képviselő-testület dönt az érintett önkormányzati képviselő kizárásáról. Amennyiben a képviselő-testület az önkormányzati képviselőt kizárja, az ügyben korábban meghozott határozatát hatályon kívül helyezi, és az ügyet újratárgyalja.

Szavazás


14.§.    /1/ A képviselő-testület a határozatait általában szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.

            A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Minősített többség szükséges:

  1. helyi népszavazás kiírásához,
  2. hitel felvételhez, kötvény kibocsátáshoz,
  3. fegyelmi ügyek elbírálásához.

/2/ A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon külön helyiség és urna  

     igénybevételével történik. A titkos szavazást a képviselő-testület által erre a célra  

     létrehozott 3 főből álló ideiglenes bizottság bonyolítja le. A titkos szavazásról külön  

     jegyzőkönyvet kell felvenni, amely tartalmazza a szavazás helyét, idejét, a szavazást  

     lebonyolító bizottság tagjainak nevét, a szavazás során felmerült körülményeket, a  

     szavazás eredményét. A titkos szavazással hozott döntést az ülésről készült   

     jegyzőkönyvben alakszerű határozatba kell foglalni.


15.§     /1/

/2/ A szavazásra feltett kérdést közérthetően úgy kell megfogalmazni, hogy az igennel vagy nemmel eldönthető legyen.

/3/ A polgármester a szavazást követően megállapítja a javaslat mellet, majd ellene szavazók, végül a tartózkodók számát.


16.§     /1/

/2/ A név szerinti szavazás esetén a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy  

     szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) szavazati  

     íven rögzíti, melyet aláírásával hitelesít. A szavazati ívet a jegyzőkönyvhöz kell   

     csatolni.


17.§     /1/ A képviselő-testület döntésével rendeletet alkot, normatív vagy egyedi határozatot

                 hoz.

(2) A képviselő határozat meghozatalát vagy rendelet megalkotását írásban vagy szóban kezdeményezheti a Képviselő-testület ülésén.

/3/ Rendelet alkotási kezdeményezésre jogosult a polgármester, az önkormányzati

      képviselő és a jegyző.

(4) Az önkormányzati rendeleteket az Önkormányzat székhelyén található hirdetőtáblán való kifüggesztéssel kell kihirdetni, továbbá közzé kell tenni az Önkormányzat honlapján.




18.§.    /1/ A képviselő-testület más település képviselő-testületeivel együttes ülést tarthat,  

                  melyre a /2/-/6/ bekezdés kivételével a rendes képviselő-testületi ülésre vonatkozó   

                  szabályok az irányadóak.

         /2/ A képviselő-testületek együttes ülésére szóló meghívót az érintett települések    

              polgármesterei írják alá.

/3/ Amennyiben az együttes ülés helyszíne Sé, akkor az együttes ülést Sé polgármestere  

     vezeti.

/4/ Az együttes ülésen a határozatképességet a résztvevő képviselő-testületek külön- 

     külön megállapított határozatképessége figyelembe vételével kell megállapítani.

/5/ A napirend vitája után a határozati javaslatot a résztvevő képviselő-testületeknek   

     külön-külön kell szavazásra feltenni. Egybehangzó határozatok meghozatala esetén   

     a javaslatot elfogadottnak kell tekinteni és a jegyzőkönyvben a döntések eredményét    

     településenként kell határozatba rögzíteni.

/6/ Az együttes ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni a képviselő-testület üléseiről   

     készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint. A jegyzőkönyvet az érintett    

     települések polgármesterei és jegyzői írják alá. 


Jegyzőkönyv


19.§     (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyv készül, amely a törvényi előírásokon túl tartalmazza:

  1. szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, és
  2. az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat

/2/ Az állampolgárok – a zárt ülés kivételével – a közös önkormányzati hivatalban a   

     testületi ülések jegyzőkönyveit megtekinthetik.



III.


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI



20.§     /1/ A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó

      vagy ideiglenes bizottságot hoz létre.

(2) A képviselő-testület állandó bizottságaként Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottságot hoz létre. A bizottság tagjainak száma 3 fő. A bizottság tagjait a képviselők közül kell megválasztani. A bizottság tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.

(3) A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság feladata: a polgármester, a képviselők, valamint jogszabályban meghatározott hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának jogszabály szerinti kezelése, ellenőrzése. A bizottság jogosult az összeférhetetlenség és méltatlanság megállapítására irányuló kérelem kivizsgálására

/4/ A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság szükség szerint ülésezik. Üléseit a bizottság elnöke hívja össze.

/5/

/6/ 

/7/

/8/

            /9/



21.§     /1/ A képviselő-testület esetenkénti feladatok ellátására ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

Az ideiglenes bizottságok megbízatása, feladata elvégzéséig tart.

/2/ A bizottságok összetétele, létszáma a feladat ellátásához igazodik.


21/A. § (1) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést írásban, a kezdeményezés alapjául szolgáló tények, körülmények megjelölésével, a polgármesternek címezve kell benyújtani.

(2) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést, illetve képviselői vagy bizottsági indítványt (a továbbiakban együtt: kezdeményezés) a polgármester átadja a kijelölt bizottság elnöke, vagy akadályoztatása esetén a kijelölt bizottság tagja részére.

(3) A kijelölt bizottság az átvételt követő 8 napon belül kivizsgálja a kezdeményezést, amelynek során meghallgathatja az érintett képviselőket és a kezdeményezés benyújtóját, továbbá dokumentumokat tanulmányozhat és adatokat kérhet be.

(4) A kijelölt bizottság elnöke a következő képviselő-testületi ülésen, de legkésőbb a kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül tájékoztatja a képviselő-testületet a kijelölt bizottság vizsgálatának megállapításairól, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos döntésre vonatkozó javaslatáról.


21/B. § A méltatlansággal kapcsolatos eljárás során az összeférhetetlenséggel kapcsolatos eljárás szabályait kell megfelelően alkalmazni.


21/C. § A kijelölt bizottság elnöke az összeférhetetlenségre, méltatlanságra vonatkozó iratokat az önkormányzati hivatalban e célra kijelölt helyen elkülönítetten kezeli, és gondoskodik az adatvédelmi szabályok betartásáról.



IV.


A KÉPVISELŐ



22.§      /1/

 /2/


23.§     /1/ A képviselő a vele szemben a fennálló összeférhetetlenségi okot köteles haladéktalanul bejelenteni a polgármesternek.

/2/


24.§     /1/ A képviselőt megilleti a kérdezési és az interpellációs jog.

                 Az interpellációkra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, ezt követően a képviselő-testület határoz.

/2/ A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület nem hoz döntést.


25.§        



V.



A  POLGÁRMESTER,  AZ ALPOLGÁRMESTER,  A JEGYZŐ,  AZ ALJEGYZŐ



26.§          A polgármester megbízatását – tiszteletdíjasként – társadalmi funkcióban látja el.

                 A polgármester hetente pénteki napon 9 – 12 óráig hivatali irodájában tart  fogadó  

                 órát.


27.§          A polgármester akadályoztatása esetén az  e Rendelet 13.§ /1/ és /2/ bekezdésében    

                 foglaltak  kell alkalmazni.

                 Tartós akadályoztatásnak minősül, a legalább 30 napos távollét. Ebben az esetben a

                 polgármester megbízása  nélkül is jogosult az alpolgármester eljárni.


28.§          


29.§     /1/ A képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki tevékenységét társadalmi   

                  funkcióban látja el.

/2/  Az alpolgármestert a polgármester tartós távollétében vagy tartós akadályoztatása esetén a polgármester jogosultságai illetik meg. Egyéb esetben a helyettesítés rendjét a polgármester az általa meghatározott körben és terjedelemben, íráűsbeli felhatalmazással szabályozza.


30.§     /1

            (2) A jegyző feladatai a képviselő-testület működésével kapcsolatban:

a)      előkészíti a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;

b)      előkészíti a képviselő-testület elé kerülő rendelet-tervezeteket;

c) ellátja a képviselő-testület működésével kapcsolatos igazgatási teendőket;

d) szükség esetén törvényességi észrevételt tesz a szavazás előtt az előterjesztés vitájában;

e) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert és a képviselőket az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról.”

/3/

(4) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a közös hivatal pénzügyi vezetője látja el.


VI.


KÖZÖS  ÖNKORMÁNYZATI  HIVATAL



31.§     /1/ A Képviselő-testület Bucsu, Narda és Perenye községekkel együtt közös

                  önkormányzati hivatalt hozott létre Séi Közös Önkormányzati Hivatal

                  elnevezéssel.

/2/



VII.


AZ ÖNKORMÁNYZAT EGYÜTTMŰKÖDÉSE



32.§          Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb   

                 megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:

  1. Szombathelyi Kistérség Többcélú Társulása, melynek feladata családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása
  2. Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás, melynek feladata a szilárd hulladékkezelési rendszer létrehozása és működtetése.



VIII.


LAKOSSÁGI FÓRUMOK



33.§     /1/

/2/ A közmeghallgatáson az állampolgárok a képviselőkhöz, a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetve közérdekű javaslatokat tehetnek.

/3/ A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon, a rendezvény előtt, legalább öt nappal értesíteni kell.

      A helyben szokásos mód alatt a lakosság szórólapon, és a hivatalos honlapon történő értesítését kell érteni.

/4/ A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

/5/ A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére megállapított szabályok. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.


34.§     /1/ Az állampolgárokat érintő fontosabb községfejlesztési és közszolgáltatási kérdésekben, a lakosság véleményének megismerése céljából lakossági fórum tartható.

/2/ Összehívására, vezetésére, bonyolítására a 33.§.-ban leírtak az irányadók és kötelezőek.


XII.


HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS



35.§           A helyi népszavazás, valamint a népi kezdeményezés részletes szabályait a   

                  választási eljárásról szóló hatályos törvény tartalmazza.


36.§           A helyi népszavazást, valamint a népi kezdeményezést a választópolgárok

                  25%-a nyújthat be.


XI.


AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA



37.§.    /1/

/2/ Az önkormányzat belső ellenőrzéséről, jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik, eseti megbízás formájában, illetve társulás keretében.


38.§.         



XII.


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK



39.§     /1/ A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


            /2/ A rendelet kihirdetésével egyidejűleg hatályát veszti Sé Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 5/2011./IV.29./ önkormányzati rendelete.

                





Sé, 2015. május 27.




/: Sörös István :/                                                        /: Dr. Deák Mariann :/

   polgármester                                                                       jegyző





Záradék:


A rendeletet kihirdetése 2015. május 28.



P.H.


                                                                     dr Deák Mariann

                                                                     jegyző