Tengelic Község Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2015. (II. 25.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 09. 30

Tengelic Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2015.(II.25.) önkormányzati

rendelete a pénzbeli és természetbeni, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról



Tengelic Község Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10.§ (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 32.§.(3) bekezdésében, 33.§. (7) bekezdésében, 45.§.(1) bekezdésében, 48.§.(4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, 60.§.(4) bekezdésében, 62.§.(2) bekezdésében, 92.§(1) (2) bekezdésében valamint a 132.§(4) bekezdés a), d), és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában foglalt feladatkörében eljárva, Tengelic Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2011.(IV.14.) önkormányzati rendelet 1. mellékletben meghatározott feladatkörében eljáró Szociális Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el.


I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1. A rendelet hatálya


l.§.


(1) E rendeletet kell alkalmazni Tengelic Község Önkormányzata közigazgatási területén élő, és lakcímmel rendelkező

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra,

d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.


(2) E rendelet hatálya a rendkívüli települési támogatás, étkeztetés, szállás biztosítása – ha ezek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti – ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.


(3) E rendelet hatálya kiterjed a Szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény ( továbbiakban: Szt.) 3. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározottakra.


(4) Az Szt. által az önkormányzatok szabályozási körébe utalt szociális ügyekre terjed ki.


(5) E rendelet alkalmazásában:

Jövedelem, vagyon, család, közeli hozzátartozó, egyedül élő, háztartás, szociális szolgáltató, szociális intézmény, rendszeres pénzellátás, keresőtevékenység, aktív korú, egyedülálló, fenntartó fogalmának értelmezésénél az Szt. 4.§.(l) bekezdésben rögzített fogalom meghatározásokat kell alkalmazni.


2. Hatáskörök


2.§.


(1) A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) által a képviselő-testület feladat-és hatáskörbe utalt szociális ügyekben az Önkormányzat Szociális Bizottsága jogosult eljárni átruházott hatáskörben, kivéve a (2) bekezdésben szabályozottakat.


(2) Polgármesterre átruházott hatáskörök

  1. tanyagondnoki ellátás
  2. köztemetés elrendelése, a köztemetés költségeire vonatkozó megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben történő mentesítés.



3. Eljárási rendelkezések


3.§.

(1) A pénzbeli,  és természetbeni támogatási formák igénybevételére irányuló kérelmeket az erre rendszeresített formanyomtatványon postai úton vagy személyesen  lehet benyújtani a Tengelici Polgármesteri Hivatalban.


(2) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családtagjai vagyoni, jövedelmi viszonyairól szóló igazolásokat, melynek irányadó időszakára az Szt. 10.§-ában meghatározottakat kell figyelembe venni.


(3) A jövedelem igazolható:

  1. munkabérből származó jövedelem esetén, a munkáltató által kiállított igazolással. Amennyiben az adott hónapban többletjuttatás is kifizetésre került, annak összegét a havi munkabértől elkülönítve kell feltüntetni,
  2. munkanélküli ellátás esetén a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolással,
  3. nyugdíj illetve nyugdíjszerű ellátás esetén, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által a tárgyév elején megküldött elszámolási lappal, vagy a megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényével,
  4. őstermelők esetén a bevételről vezetett dokumentum fénymásolatával, illetve az NAV által kiállított igazolással, továbbá támogatás esetén a támogatás összegéről szóló igazolással,
  5. vállalkozásból származó jövedelem esetén a NAV igazolásával, továbbá az adóbevallással nem lezárt időszakra vonatkozóan az egy havi átlagjövedelemről szóló könyvelői igazolással, ennek hiányában az érintett nyilatkozatával,
  6. alkalmi munka esetén a havi átlagos nettó jövedelemre vonatkozó nyilatkozattal és az alkalmi munkavállalói kiskönyv fénymásolatával,
  7. tartásdíj esetén a ténylegesen felvett tartásdíjról szóló irattal (elismervény, postai feladóvevény, nyilatkozat stb.) és a szülők közötti egyezséget tartalmazó közokirattal, vagy a teljes bizonyító erejű magánokirattal, illetve a tartásdíj megállapításáról szóló jogerős bírói ítélettel, állam által megelőlegezett gyermektartásdíjról a járási hivatal határozatával,
  8. ösztöndíjról a felsőfokú oktatási intézmény igazolásával,
  9. a munkaügyi kirendeltség igazolása arról, hogy a támogatást igénylő személy és nagykorú családtagja regisztrált munkanélküli és támogatásban nem részesül,
  10. az a.)-j.) pontokba nem tartozó jövedelmek esetén egyéb, a jövedelem típusának megfelelő igazolással,
  11. amennyiben a c.), d.) és h.) pontban meghatározott ellátások folyószámlára kerülnek átutalásra, úgy a jövedelem a bankszámlakivonattal is igazolható.


(4) A jövedelem számításánál figyelmen kívül kell hagyni a Szt. 10. §-ának (4) bekezdésében meghatározottakat.


(5) Sürgős szükség esetén a támogatás nyilatkozat alapján is megállapítható, az igazolást azonban 30 napon belül pótolni kell.


(6) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata során a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.


(7) A kérelmezőt a havi rendszerességgel járó támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg,


(8) A havi rendszeres szociális ellátásokat utólag, minden hónap 5. napjáig, az eseti ellátásokat a megállapítást követő 15 napon belül kell folyósítani. A kifizetés történhet postai úton, illetve a jogosult kérelme alapján annak bankszámlájára.


(9) A nem havi rendszerességgel nyújtott szociális ellátás kifizetése, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személy kérelmére vagy hivatalból, a (8) bekezdésben meghatározottakon túl házipénztárból is kifizethető. Erről a határozatban rendelkezni kell.



II. PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK


4. Aktív korúak ellátására való jogosultsághoz kapcsolódó, a lakókörnyezet rendezettségének biztosítására vonatkozó feltételek


4.§.


(1) Az aktív korúak ellátására jogosultság megállapításának, valamint folyósításának feltételeként az aktív korúak ellátása egyéb feltételeinek megfelelő jogosult kérelmező, vagy az ellátásban már részesülő személy köteles lakókörnyezetének rendezettségét biztosítani.


(2) Az aktív korúak ellátására jogosultnak a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel a közterület felől kívül határos terület, járda rendben tartására irányuló kötelezettségeket kell teljesítenie, függetlenül attól, hogy a lakáshasználat milyen jogcímen áll fenn (tulajdonos, bérlő stb.)


(3) A lakóház akkor tekinthető rendezettnek, ha az épület

  1. tetőfedele funkcionálisan megfelelő ( nem ázik be )
  2. belső berendezései (bútorok, mosdókagyló, WC, fürdőkád, zuhany,) higiéniája megfelelő (tiszta)
  3. belső falai/mennyezete, padlója, nyílászárói tiszták.


(4) A ház udvara, kertje akkor rendezett, ha

  1. a pázsit nyírt, vagy felismerhető a gondozása érdekében végzett rendszeres tevékenység,
  2. gyommentes, vagy felismerhető a gyommentesítés érdekében végzet rendszeres tevékenység,
  3. nincs a heti hulladékszállításra szerződött edényzet egyszeres űrtartalmánál több – felhalmozott – háztartási hulladék az udvaron sem szétszórt, sem felhalmozott állapotban,
  4. a háziállatok tartására megfelelően kialakított hely áll rendelkezésre, melynek a tisztasága is megfelelő – nincs nyoma rágcsálóknak és légyinváziónak, nem folyik szét az udvaron a trágyalé-,
  5. a kerítés olyan állapotú, amely megakadályozza az állatok elkóborlását, és a kisgyerekek járdára, vagy utcára kiszaladását, és a településkép rendezettségét mutatja,
  6. a tüzelőnek való rendezett formába felhalmozva, és nem szétszórtan található,


(5) A kerítéssel kívül határos terület akkor rendezett, ha a köztisztaság védelméről és a települési szilárd hulladék kezelésével kapcsolatos kötelező helyi közszolgáltatásról szóló Tengelic Község Önkormányzatának 24/2008. (XII.10) számú rendelete 2. § (1), (3)-(5) bekezdésében foglaltak megvalósulnak


(6) A (4)-(6) bekezdésben meghatározott feltételek teljesítését a Paksi Kistérség Szociális Központ Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat családsegítője valamint a Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintézője jogosult ellenőrizni.


(7) A helyszíni ellenőrzést, a kérelem elbírálását megelőzően, valamint a jogosultság megállapítását követően szükség szerint bármikor, de évente legalább egyszer el kell végezni.

Az ellenőrzés során minden esetben jegyzőkönyvet kell készíteni. Amennyiben a helyszín ellenőrzése során, megállapításra kerül, hogy az e rendeletben megállapított rendezett lakókörnyezetre vonatkozó feltételek nem teljesülnek, a Jegyző az Szt. 33.§.(7) bekezdésben eljárva felszólítja a jogosultat -az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – a lakókörnyezet rendben tartására.


5. Rendkívüli települési támogatás


5.§.


(l) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személy kérelemre vagy hivatalból rendkívüli települési támogatásra jogosult, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi  nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át.


(2) A rendkívüli települési támogatás megállapítása szempontjából létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet különösen:

  1. betegség, baleset, s ezek következtében kórházi kezelés , magas gyógyszerköltség,
  2. rendszeres ellátás megszűnése, egy hónapot meghaladó átmeneti jövedelem kiesés,
  3. elemi kár,
  4. hozzátartozó halála,
  5. 2 hónapot meghaladó közüzemi tartozás,
  6. a gyermek fogadásának előkészítése,
  7. a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,
  8. iskoláztatás biztosítása,
  9. védelembe vett gyermek,
  10. a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartása,
  11. a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások.


(3) Kivételes méltánylást érdemlő esetben rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a kérelmezőnek is, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja az (l) bekezdésben meghatározott jövedelmi értékhatárt.


(4) Kivételes méltánylást érdemlő eset, ha a kérelmező

  1. egyedül él
  2. krónikus beteg
  3. gyermekét egyedül neveli
  4. fogyatékos vagy
  5. közüzemi szolgáltatásait kikapcsolták, vagy az, folyamatban van.


6.§.


(1) A rendkívüli települési támogatás  megállapítása iránti kérelemhez a 3. §. szerinti jövedelemigazolás mellett az alábbi igazolásokat, nyilatkozatokat szükséges csatolni:

  1. betegség, magas gyógyszerköltség esetén a gyógyszerköltséget tanúsító háziorvosi vagy gyógyszertári igazolást. Gyógyászati segédeszköz esetén a szakorvosi javaslatot és az árajánlatot vagy számlát,
  2. ha a kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő családtagja semmilyen jövedelemmel nem rendelkezik, az erről szóló nyilatkozatot,
  3. elemi kár esetén a helyreállítás költségeiről készült kimutatást,
  4. amennyiben a segély megállapítását elhunyt személy eltemettetésének költségeihez kérik, a temetési költségekről a segélyt kérő, vagy egyháztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példányát,
  5. közüzemi tartozás esetén az erről szóló számlák vagy közszolgáltató által kiállított igazolás,
  6. a válsághelyzetben lévő várandós anya részére vagy a gyermek fogadásának előkészítéséhez nyújtott önkormányzati segély esetén a terhes gondozásról szóló igazolást,
  7. ha az önkormányzati segélyt a nevelésbe vett gyermekkel való kapcsolattartás elősegítése érdekében kérik, a családgondozó javaslatát,
  8. ha a rendkívüli települési támogatást a nevelésbe vett gyermek családba való visszakerülésének elősegítése miatt kérik, a gyámhatóságnak a nevelésbe vétel megszűntetéséről szóló határozatát.


7.§.


(1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított rendkívüli települési támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10 %-a.


(2) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének összegéről minden évben  a temetkezési vállalkozóktól kell írásos tájékoztatást kérni, és ez alapján megállapítani a támogatás  összegét.


(3) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai részére  egy időben rendkívüli települési támogatás - kivéve az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén - nem állapítható meg.


8.§.


  1.  A rendkívüli települési támogatás adható alkalmanként, illetve havi rendszerességgel is. Havi rendszerességgel adott segély legfeljebb 6 hónapra állapítható meg.


  1.  A rendkívüli települési támogatás – a 5.§.(2) bekezdés c) és d) pontjában meghatározott élethelyzetre tekintettel nyújtott összegen felül - kérelmezőként vagy gyermekenként évente az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének erejéig állapítható meg.


  1.  A rendkívüli települési támogatás készpénzben vagy természetbeni ellátás formájában is megállapítható.


  1.  Természetben megállapított rendkívüli települési támogatás formái:
  1. Erzsébet-utalvány,
  2. közüzemi díjak részben vagy egészben történő kifizetése,
  3. élelmiszervásárlás,
  4. gyógyszer kiváltása,
  5. tüzelő biztosítása,
  6. gyermek intézményi térítési díjak kifizetése,
  7. beiskolázáshoz tankönyv, tanszer, ruházati számla kifizetés, utazási támogatás.


  1.  A készpénzben megállapított rendkívüli települési támogatás felhasználásáról a jogosult elszámoltatható. Az elszámolás módjáról, határidejéről a segélyt megállapító határozatban kell rendelkezni.


  1.  Rendkívüli települési támogatás feltételeként, a családgondozóval való együttműködés írható elő.


  1.  A rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelmet az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.


6. Települési közgyógytámogatás


9.§.


  1.  Közgyógytámogatás állapítható meg egy év időtartamra annak a személynek, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 200 %-ot és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 25 %-át.


  1.  A gyógyszertámogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a 3.§.(3) bekezdésben foglaltakon túlmenően a társadalombiztosítási támogatásba befogadott havi rendszeres gyógyító ellátás költségéről - kizárólag a kérelmező személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyító ellátásról – szóló háziorvosi igazolást.


  1.  A gyógyszertámogatás havi összege 5.000.-Ft.


  1.  Nem állapítható meg a támogatás annak a személynek, aki az Szt. alapján érvényes közgyógyellátással rendelkezik.


  1.  A közgyógytámogatás megállapítása iránti kérelmet az 2. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.


7. Települési lakhatási támogatás


10.§.


  1.  Lakhatási támogatás állapítható meg egy év időtartamra a szociálisan rászoruló személyek részére a háztartásuk tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez.


  1.  A lakhatási támogatás a villanyáram- a víz-és a gázfogyasztás, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön, a szemétszállítás díjához nyújtható, albérleti, vagy lakásbérleti díj.


  1.  A lakhatási támogatást elsősorban természetbeni ellátás formájában a lakásfenntartási kiadással érintett szolgáltató részére és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadáshoz kell nyújtani, amely megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.


  1.  Lakhatási támogatásra jogosult az a személy,
  1. aki a kérelemben megjelölt lakásban bejelentett lakcímmel rendelkezik, abban életvitelszerűen lakik és annak tulajdonosa, bérlője,
  2. akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150-%-át ( jelenleg 42.750.-Ft), egyedül élő esetében a 200-%-át (jelenleg 57.000.-Ft), és
  3. a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.


  1.  Az (1) bekezdésben foglalt lakhatási támogatás iránt benyújtott kérelemhez mellékelni kell a háztartás tagjai jövedelmének a 3.§.(3) bekezdés szerinti igazolását, a 4. melléklet szerinti vagyonnyilatkozatot, valamint a háztartás rezsiköltségét igazoló a kérelem benyújtását megelőző, egy hónapnál nem régebbi számlamásolatot, amelyre a kérelmező a támogatást kéri. (lakáshasználat jogcímét)


  1.  A támogatás összege, ha a háztartásban egy személy lakik, 2500,- Ft. Több személyes háztartás esetén, minden további személy után 500-500,- Ft, de legfeljebb 7000,- Ft.


  1.  6 hónapot meghaladó áram, illetve gáz közüzemi díjtartozás esetén a jogosult köteles a támogatást megállapító határozat kézhezvételét követő 30 napon belül kezdeményezni a szolgáltatónál az előre fizetős mérő felszerelését és az erről szóló igazolást bemutatni.




11 §.


  1.  Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.


  1.  Nem jogosult lakhatási támogatásra aki lakásfenntartási támogatásban részesül.


  1.  A lakhatási támogatást meg kell szüntetni
    1. ha a kérelmező lakcíme a támogatás folyósítása alatt megváltozik, vagy a kérelmező elhalálozott, vagy
    2. ha a kérelmező, valamint a háztartásában élő személyek jövedelmi, vagy vagyoni viszonyaiban – e támogatásra irányadó, jövedelemhatárt érintő- változás következik be, a változás hónapját követő hónaptól, vagy
    3. ha a kérelmező a 10 § (7) bekezdésében foglalt kötelezettségét nem teljesítette.


  1.  A települési lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelmet az 3. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.


8. Köztemetés


12.§.


Köztemetés esetén az eltemettetésre köteles személy abban az esetben mentesíthető részben vagy egészben az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontja szerinti megtérítési kötelezettség alól, ha a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét, egyedül élő esetében a 200 %-át.



III. SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK


9. Szociális alapellátások formái


13.§.


(1) Az önkormányzat igény esetén a szociális rászoruló személyek részére a következő személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

  1. tanyagondnoki szolgálatot önállóan,
  2. étkeztetést önállóan,
  3. házi segítségnyújtást a Szekszárd és Környéke Szociális Alapszolgáltatási Társulással fenntartott Szekszárd Megyei Jogú Város Szociális Központja (a továbbiakban: Szociális Központ) bevonásával,
  4. családsegítést a Paksi Kistérségi Szociális  Központ Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat útján, önálló családsegítő foglalkoztatásával.


(2) A házi segítségnyújtás igénybevételére, és a fizetendő térítési díj vonatkozásában a rendeletalkotásra felhatalmazott önkormányzat, Szekszárd Megyei Jogú Város Önkormányzata.



10. Tanyagondnoki ellátás


14.§.


(1) Az önkormányzat egyes külterületi (Katalinpuszta, Középhídvég) és egyéb belterületi lakott helyei (Tengelic-Szőlőhegy) egyes alapellátási feladatait valamint egyéb szolgáltatási feladatok ellátását tanyagondnoki szolgálat keretében biztosítja, egy fő tanyagondnok foglalkoztatásával.

  1. A tanyagondnok alapellátási feladatai:
  1. szolgálat részére biztosított gépjárművel az étkeztetésben részesülőknek ebéd kiszállítás az önkormányzat konyhájáról
  1. igény szerint arra rászorult betegeknek a háziorvosi rendelőbe szállítása, gyógyszer kiváltása
  2. alkalmanként óvodás és általános iskolás gyermekek különböző rendezvényekre szállítása (szakköri foglalkozások, versenyek, és egyéb rendezvények stb)
  3. információk közvetítése az önkormányzat és a lakosság között.


  1. Egyéb szolgáltatási faladatok:
  1. heti két munkanapon bevásárlás azon külterületi lakosok részére, ahol kereskedelmi üzlet nem működik, de oly mértékű igényeket kielégítve, amely az ebédszállítási feladat ellátását nem zavarja.
  1. bevásárló utak szervezése a külterületi és egyéb belterületi lakott helyek lakosai részére, különféle ügyintézés.

bc) közreműködés az önkormányzati feladatok megoldásában (árubeszerzés stb.)

bd) egyéni és önkormányzati hivatalos ügyek intézésének segítése.


(2) A tanyagondnok által az (1) bekezdésben szabályozott ellátási feladatokat térítésmentesen biztosítja az önkormányzat. Az ellátandó feladatokat oly mértékben biztosítja, hogy az ebédszállítás, betegek szállítása, gyógyszer kiváltása elsőbbséget élveznek.



11. Étkeztetés


15.§.


(1) Az Szt. 62.§-ának (1) bekezdése alapján az étkeztetés keretében azoknak a szociális rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani,

  1. koruk,
  2. egészségi állapotuk
  3. fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
  4. szenvedélybetegségük, vagy
  5. hajléktalanságuk miatt.


(2) Az (1) bekezdésben meghatározott személyek közül rászorult az,

  1. aki 70 év feletti
  2. aki munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztette, vagy legalább 50 %-os mértékű egészségkárosodást szenvedett,
  3. akut vagy krónikus megbetegedésben szenved.

(3) Az egészségügyi rászorultságot háziorvosi igazolással kell igazolni.


(4) Az önkormányzat az étkeztetést a jogosult által történő elvitellel vagy tanyagondnok által történő kiszállítással biztosítja.


(5) Az étkeztetés megszűnik

  1. a jogosult halálával
  2. a jogosult megszüntetésről szóló bejelentésével, a bejelentésben meghatározott időponttól
  3. a megállapodásban foglalt kötelezettségek súlyos megszegése esetén,
  4. amennyiben az ellátást igénybe vevő intézményi elhelyezése indokolttá válik.
  5. a térítési díjat kettő hónapon belül nem fizeti ki kivéve, ha ingyenes ellátásban kell részesíteni,
  6. a szolgáltatást kettő hónapon keresztül nem veszi igénybe.


(6) Az étkeztetés igénybevételére irányuló kérelmet a Tengelici  Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintézőjéhez  lehet benyújtani személyesen, vagy postán, illetve a tanyagondnok által a Polgármesteri hivatalhoz eljuttatni.


(7) Az Önkormányzat az étkeztetést igénybe vevővel megállapodást köt a Szt. 94/C. § alapján. A megállapodás megkötésére az Önkormányzati döntést követően az ellátás megkezdése előtt kerül sor.


12. Személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak


16.§.


(1) Az étkeztetésért fizetendő intézményi térítési díj mértékét az önkormányzat külön rendeletben állapítja meg.


(2) Az étkeztetés térítési díját havonta utólag, a hónap 15. napjáig kell megfizetni az Önkormányzat számláját vezető Dunaföldvár és Vidéke Takarékszövetkezet Tengelici Kirendeltségénél, a konyha nyilvántartása alapján.


(3) Az étkeztetésért fizetendő térítési díjat az Szt. 114.§.(2) bekezdésében meghatározott személyek kötelesek megfizetni.


(4) Az étkeztetést igénybe vevő jövedelmének jelentős csökkenése vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet kialakulása esetén az igénybevevő kérelmére az Önkormányzat csökkentheti a térítési díjat, illetve felmentést adhat a fizetési kötelezettség alól a rendkívüli élethelyzet fennállása idejére.


13. Szociálpolitikai kerekasztal


17.§.


(1) Tengelic Község Önkormányzata különösen a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre.


(2) A helyi szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

  1. polgármester
  2. szociális bizottság elnöke
  3. polgármesteri hivatal igazgatási ügyintéző I.
  4. Paksi Kistérség Szociális  Központ Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat családsegítője.



14. Záró rendelkezések


18.§.


(1) Ez a rendelet 2015. március  1-jén lép hatályba.


(2) Az e rendelet hatályba lépését megelőzően indult eljárásokra az eljárás megindulásakor hatályos rendelet rendelkezéseit – figyelemmel az Szt. ide vonatkozó rendelkezéseire is – kell megfelelően alkalmazni.


  1. E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a pénzbeli és természetbeni, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról szóló 15/2013(XII.18.) önkormányzati


Tengelic, 2015. február 24.



            Gáncs István                                                                        Tolnai Lászlóné  

  polgármester                                                                                 jegyző



Kihirdetve: 2015. február 25.



                                                              Tolnai Lászlóné

                                                                  jegyző