Füzér község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete
a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról
Hatályos: 2019. 01. 01Füzér község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete
a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról
2019-01-01-tól
Füzér Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10.§ (1) bekezdés, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 26.§-ában 32.§ (1) bekezdés b) pontjában, ugyanezen § (3) bekezdésében, 45.§ (1) és (3) bekezdéseiben, 48.§ (4) bekezdésében, 58/B.§ (2) bekezdésében és 132.§ (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
- A rendelet célja
E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza - a magasabb szintű jogszabályok figyelembevételével – Füzér községben a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátások helyi formáit, igénybevételük szabályait, valamint az ellátásokra való jogosultság feltételeit, érvényesítésének garanciáit, folyósításuk és ellenőrzésük szabályait.
2. A rendelet hatálya
2.§
A rendelet hatálya kiterjed Füzér község illetékességi területén élő a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3.§ (1)-(2) , valamint a (3) bekezdés a.) pontjába foglalt személyekre és hajléktalanokra.
3. Értelmező rendelkezések
3.§
(1) E rendelet alkalmazásában:
a) elemi kár: kizárólag életvitelszerűen lakott lakóépületet érintő tűz, jégeső, árvíz, belvíz, fagy, hó-, jég- és széltörés, vihar, villámcsapás, földrengés okozta elemi csapás,
b) közeli hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 1. pontja,
c) tartósan beteg: aki a Szt. 41.§ (3) bekezdés b) pontjában foglaltaknak megfelel.
d) súlyosan fogyatékos az, aki a Szt.41.§ (3) bekezdés a) pontjában foglaltaknak megfelel.
(2) A jövedelem, vagyon, család, egyedül élő, egyedülálló, különélő és háztartás fogalmakra az Szt. 4 .§ (1) bekezdésében meghatározottak az irányadók.
4. Az ellátások formái
4.§
(1) A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi pénzbeli ellátásokat állapíthatja meg:
a) települési támogatás
b) rendkívüli települési támogatás
c) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj támogatás.
(2) A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi természetbeni ellátásokat állapíthatja meg:
a) települési támogatás
b) rendkívüli települési támogatás
c) köztemetés
d.) gazdálkodást segítő támogatás
5. Hatásköri szabályok
5.§
(1) A Képviselő-testület által e rendeletben meghatározott szociális ellátások megállapítása, megszüntetése, felülvizsgálata, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás visszatérítésére való kötelezés továbbá a megtérítés és a kamat összegének a méltányosságból való elengedése, csökkentése, illetve részletekben történő visszafizettetése – a (2) bekezdésben meghatározott eltéréssel - a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(2) A polgármester hatáskörébe tartozik:
a.) temetési segély költségek enyhítésére a rendkívüli települési támogatás megállapítása;
b.) gyermek születéséhez nyújtott rendkívüli települési támogatás
c.) a köztemetés elrendelése, megtérítésre való kötelezés és a megtérítési kötelezettség alóli mentesítés,
d.) gazdálkodást segítő támogatás megállapítása.
II. FEJEZET
AZ EGYES PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK
1. Települési támogatás
6. §.
Az Önkormányzat képviselő-testülete a jogosultsági feltételek megléte esetén települési támogatást nyújthat
a.) életkörülmények javításához,
b.) beteg személy gondozása esetén,
e rendeletben szabályozott feltételekkel.
Települési támogatás életkörülmények javításához
7 .§
(1) Települési támogatás állapítható meg a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásához kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez.
(2) Életkörülmények javításához abban az esetben állapítható meg települési támogatás, ha a családban élő kérelmezőnek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át vagy egyedül élő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.
(3) Az életkörülmények javításához nyújtott települési támogatás havi összege 3000 Ft.
8.§
(1) Az életkörülmények javításához nyújtott támogatás elsősorban a lakás fenntartásához kapcsolódó rendszeres kiadások mérséklését szolgálja. Különösen: a villanyáram-, a víz- és csatornahasználati díj, a gázfogyasztás -, a szemétszállítás díja.
(2)A támogatás olyan természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható, amely megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.
(3) Természetbeni támogatás esetén elsősorban az áram számla, szilárd hulladék szállítási díj kiegyenlítésére kell fordítani.
9. §.
Nem részesülhet támogatásban az, aki
a) lakása egészét vagy egy részét bérbe, albérletbe adja, használatra átengedte, nem lakás céljára használja vagy egyéb módon hasznosítja,
b) lakására tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződést kötött,
c) az általa használt lakásban nem tulajdonos vagy érvényes bérleti szerződéssel nem rendelkezik.
Települési támogatás beteg személy gondozására
10. §
(1) Tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos személy gondozására biztosított települési támogatás állapítható meg annak a Füzér községben lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen ezen lakcímen élő közeli hozzátartozónak, aki 25 életévet betöltött
a) tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos Füzér községben lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen ezen a lakcímen élő előreláthatóan 3 hónapot meghaladóan ápolást-gondozást igénylő közeli hozzátartozójának gondozását végzi, és
b) családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 200 %-át és a családban élők egyike sem rendelkezik vagyonnal.
(2) A tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos személy gondozására biztosított települési támogatás szolgálati időre nem jogosít, a támogatásból járulék nem kerül levonásra.
(3) A tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos személy gondozására biztosított települési támogatás összege havonta 5.000,-Ft.
11. §
(1) Nem jogosult tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos személy gondozására biztosított települési támogatásra, továbbá a már megállapított támogatást meg kell szüntetni abban az esetben, ha kérelmező vagy jogosult
a) ápolási díjban részesül,
b) a gondozási kötelezettségének nem tesz eleget,
c) a gondozási kötelezettség ellenőrzését akadályozza, abban nem működik együtt.
(2) Nem jogosult ilyen jogcímen települési támogatásra a közeli hozzátartozó, ha a gondozott személy egy hónapot meghaladóan fekvőbeteg gyógyintézeti, bentlakásos szociális intézményi ellátásban, gyermekvédelmi szakellátást nyújtó bentlakásos intézményi elhelyezésben részesül. Ezen tényt a települési támogatásban részesülő közeli hozzátartozó 5 munkanapon belül köteles bejelenti a támogatást megállapító részére. E körülmény tartós távollétnek minősül, mely esetén a támogatás folyósítását fel kell függeszteni.
(3) Meg kell szüntetni a támogatás folyósítását, amennyiben
a.) a támogatás jogalapja megszűnt,
b.) a tartós távollét hat hónapot meghaladja,
c.) a gondozott elhalálozott.
(4) A gondozást végző személy kötelezettségének abban az esetben nem tesz eleget, ha a gondozásra szoruló személy
a) közvetlen lakókörnyezete elhanyagolt, nem tiszta,
b) nincs megfelelően élelmiszerrel ellátva,
c) állapotában beállt változásról kezelőorvosát, a gondozást végző személy nem tájékoztatja,
d) a szükséges gondozási feltételeket a támogatásban részesülő vagy azt kérelmező személy nem biztosítja,
e) gyógyszereiről, életminőségének javításához szükséges eszközökről nem gondoskodik,
f) felügyeletét a szükséges mértékben nem látja el, illetve akadályoztatása esetén arról nem gondoskodik,
g) a gondozás helyszínén nincs megfelelő hőmérséklet biztosítva.
(5) Az önkormányzat a gondozást végző személy gondozási kötelezettségének teljesítését a családsegítő bevonásával bármikor ellenőrizheti.
2. Rendkívüli települési támogatás
12.§
(1) Rendkívüli települési támogatás a Szt. 45.§ (3) és (4) bekezdéseiben előírt esetekben adható.
(2) A Szt. 45.§ (4) bekezdéseiben foglaltakon túl nem várt többletkiadásnak minősül különösen
a.) átmeneti krízishelyzet
b.) haláleset
c.) gyermekek ellátásához kapcsolódó krízishelyzet, térítési díj mérséklése, átvállalása,
d) alapfokú vagy középfokú, felsőfokú oktatási intézményben tanuló gyermek beiskolázása,
e) közgyógyellátásra nem jogosult, megbetegedett gyógyszereinek kiváltása,
f) amennyiben a kérelmező családjában tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos személyt ápolnak,
g) tüzelő beszerzése, illetve a fűtési költségekhez kapcsolódó kiadás, amennyiben a kérelmező ilyen jogcímen életkörülményt javító települési támogatásban nem részesül,
h) elemi kár,
i) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértést (különösen rablás, lopás, betörés) követtek el, és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.
13.§
(1) A rendkívüli települési támogatás legkisebb összege alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-a, legfeljebb az öregségi nyugdíj legkisebb összege - a (2) bekezdésben foglaltak kivétellel.
(2) Elemi kár esetén a támogatás maximális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszöröséig terjedhet.
14.§
(1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg a (2) bekezdésben foglalt kivételtől eltekintve annak a kérelmezőnek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedül élő esetében 150 %-át.
(2) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetében 250 %-át
a) ha a kérelmező családjában tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos személyt ápol, vagy
b) elemi kárt szenvedett,
c) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértést (különösen rablás, lopás, betörés) követtek el és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.
Temetési költségek enyhítésére támogatás
15. §
(1) Temetési költségek enyhítésére – jövedelem vizsgálata nélkül - rendkívüli települési támogatásra jogosult az a füzéri lakóhellyel rendelkező közeli hozzátartozó, kérelmező, aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott és azt a nevére kiállított számlával igazolja.
(2) A képviselő-testület a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét 100 000 Ft összegben állapítja meg.
(3) A temetési költségek viseléséhez nyújtott rendkívüli települési támogatás összege 10 000 Ft.
(4) Nem állapítható meg temetési költségek finanszírozása érdekében rendkívüli települési támogatás,
a) annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994.évi CLX törvény alapján temetési hozzájárulásban részesült,
b) amennyiben az elhunyt eltemetéséről az önkormányzat képviselő-testülete köztemetés formájában gondoskodott.
(5) A temetési költségekről a közeli hozzátartozó, kérelmező nevére, a temetési szolgáltatást végző szerv által kiállított számla eredeti példányát a kérelemhez mellékelni kell.
(6) Temetési költségek enyhítésére rendkívüli települési támogatás megállapítása a polgármester átruházott hatásköre.
(7) Temetési költségekre tekintettel rendkívüli települési támogatás iránti kérelem kizárólag a temetést követő 2 hónapon belül nyújtható be.
Gyermek születéséhez támogatás
16. §
- Az önkormányzat képviselő-testülete azt a füzéri lakóhellyel rendelkező anyát, aki gyermeket szül, - jövedelem vizsgálata nélkül - 10 000 Ft összegű rendkívüli települési támogatásban részesíti.
- A gyermek születése alkalmából fizetendő rendkívüli települési támogatás kifizetése a születési anyakönyvi kivonat bemutatásával, kérelemre történik.
- A kérelmet a Mikóházai Közös Önkormányzati Hivatal Füzéri Kirendeltségén a szülést követő 30 napon belül lehet benyújtani. Kifizetésének engedélyezése egyszerűsített határozat formájában a polgármester hatáskörébe tartozik.
Gyermekek ellátásához kapcsolódó krízishelyzetben
nyújtható támogatások
17. §
(1) Gyermekek ellátásához kapcsolódó krízishelyzet esetén nyújtható rendkívüli települési támogatás:
a) pénzbeli támogatás,
b) beiskolázási támogatás.
(2)1 A gyermekek ellátásához kapcsolódó krízishelyzet állapítható meg meghatározott esetekben
a) a gyermeket ellátó közeli hozzátartozónak, vagy
b) a gyermeket ténylegesen nevelő személynek,
ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe kerül.
18. §
(1) A pénzbeli támogatás feltétele: kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, beteg gyermeket nevelő családok esetében a 200 %-át és a gyermeket gondozó család vagyonnal nem rendelkezik.
(2) Pénzbeli támogatás jogosultja a gyermek.
(3) A támogatás mértéke gyermekenként és alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10-200 %-ig terjedhet. Akkor indokolt a megállapítása, ha a gyermek iskoláztatása, tankönyvvel ellátása, ruházkodása, étkezése más módon nem biztosítható.
19. §1
(1) Beiskolázásra nyújtott rendkívüli települési támogatásra jogosult az a füzéri lakóhellyel rendelkező 17. §. (2) bekezdés szerinti kérelmező, aki
a.) családjában általános iskola illetve középfokú iskola nappali tagozatán tanuló gyermeket nevel és
b.) akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, és figyelembe vehető vagyonnal nem rendelkezik.
(2) A beiskolázási támogatás kérelem az iskolakezdést megelőző augusztus hónap első napjától szeptember 30. napjáig nyújtható be. Kifizetéséről az önkormányzat képviselő-testülete a tanévkezdést követő október 31. napig dönt.
(3) A beiskolázási támogatás összege gyermekenként 10 000.- Ft.
(4) Beiskolázási támogatás kifizetésének feltétele az iskolalátogatási igazolás bemutatása.
(5) Beiskolázásra nyújtott rendkívüli települési támogatás nem állapítható meg, ha a gyermek tankötelezettség teljesítésének elmulasztása miatt gyermekvédelmi hatósági intézkedés alatt áll.
3. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj
20.§
(1) A „Bursa Hungarica”Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat keretében ösztöndíj állapítható meg annak a pályázatát határidőben benyújtó és a benyújtás időpontjában Füzér községben bejelentett lakóhellyel rendelkező pályázónak, aki megfelel a „Bursa Hungarica”Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerre vonatkozó Általános Szerződési Feltételekben meghatározott előírásoknak és e rendelet szabályai szerint szociális rászorultsága megállapítható.
(2) Az ösztöndíjra való jogosultság megállapítása szempontjából szociálisan rászorulónak kell tekinteni azt a pályázót, akinél az egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át. Amennyiben a gyermeket egyedülálló szülő, vagy más törvényes képviselő gondozza, vagy ha a pályázóval egy háztartásában igazoltan tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személy van, a szociális rászorultság akkor állapítható meg, ha a háztartás egy főre jutó nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 280 %-át.
21.§
(1) Az ösztöndíj időtartamát és az egyéb feltételeket a mindenkori pályázati felhívás tartalmazza, melyet a Képviselő-testület hagy jóvá.
(2) Az önkormányzat által folyósított ösztöndíj havi összege 3.000,-Ft.
(3) Az önkormányzat által megítélt ösztöndíj visszavonásra kerül, a visszavonásról hozott határozat meghozatalát követő tanulmányi félévtől, ha
a) a “B” típusú ösztöndíjas szociális rászorultsága felülvizsgálatánál nem működik együtt az önkormányzattal,
b) a támogatásban részesített “A” vagy “B” típusú pályázó lakóhelyet változtat, elköltözik Füzér Önkormányzat illetékességi területéről.
(4) Az ösztöndíj elnyerésére beadott pályázatok elbírálása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik. A Képviselő-testület döntése ellen fellebbezésnek helye nincs.
22. §
A pályázónak a saját és vele egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelméről szóló igazoláson túl a szociális rászorultság igazolására csatolni kell:
a) amennyiben a szülők elváltak, jogerős bírósági ítélet másolatát,
b) több eltartott esetén iskola-, óvodalátogatási igazolásokat,
c) amennyiben a pályázó árva, félárva halotti anyakönyvi kivonat másolatát, árvaellátást megállapító határozatot,
d) amennyiben gyermeket nevel, születési anyakönyvi kivonatot,
e) állami gondozott, gyámolt esetén gyámhivatal határozatát, bíróság ítéletét,
f) igazolást tartós betegségről, határozatot rokkantság, fogyatékosság megállapításáról,
g) munkanélküliség esetén a Munkaügyi Központ igazolását,
h) vállalkozó esetén Nemzeti Adó és Vámhivatal igazolást előző évi jövedelméről.
4. Köztemetés
23.§
(1) A köztemetés elrendelésének feltételeit a Szt. 48 §-a tartalmazza.
(2) A polgármester kérelemre, a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól a Szt. 48.§ (3) bekezdés b) pontja fennállása esetén, amennyiben az eltemettetésre kötelezett személy vagyonnal nem rendelkezik
a) a teljes összeg visszafizetésére részletfizetést engedélyezhet, vagy az 50 %-át elengedheti, ha az eltemettetésre kötelezett személy
1. egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, vagy
2. családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,
b) 100%-át elengedheti, ha az eltemettetésre kötelezett személy
1. egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, vagy
2. családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
(3) Amennyiben az eltemettetésre kötelezett a köztemetés költségének megtérítésére a (2) bekezdés szerint nem képes és az elhunyt ingatlan vagyonnal rendelkezett, a köztemetés költségének az ingatlanra jelzálogként történő bejegyzését kezdeményezni kell, hagyatéki teherként be kell jelenteni.
III. FEJEZET
- Gazdálkodást segítő támogatás
24. §
(1) Gazdálkodást segítő támogatás különösen:
a.) a közmunka programban megtermelt termény, zöldség juttatása;
b.) szociálisan rászoruló részére önkormányzati támogatással továbbnevelésre kihelyezett naposcsibe, baromfi, lábasjószág juttatása,
c.) szociálisan rászoruló részére tartós élelmiszer, burgonya, gabonafélék juttatása.
(2) Gazdálkodást segítő támogatásra jogosult:
a) Az a család, amelyben legalább egy munkanélküli van, függetlenül attól, hogy ellátásban részesül-e vagy sem.
b.) Az a család, amely e rendeletben foglaltak szerint települési támogatásra lenne jogosult, függetlenül attól kéri e annak megállapítását.
c) Az a család, vagy egyedülálló, ahol az egy főre jutó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 350 %-át
(3) A gazdálkodást segítő támogatás természetbeni támogatásként kérelemre és hivatalból is megállapítható.
(4) A kérelem benyújtására és elbírálására egyebekben a települési támogatásra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a jövedelem igazolására kérelmező írásba foglalt nyilatkozata elfogadható.
(5) A gazdálkodást segítő támogatásról szóló döntéshozatal a polgármester hatásköre.
25. §.
(1) A gazdálkodást segítő támogatás keretében a gazdálkodást támogató szolgáltatás is nyújtható, amelynek térítési díja az önköltséget fedezi.
(2) A gazdálkodást támogató szolgáltatás önköltségi térítési díjait a képviselő-testület határozza meg, és azt évente a költségvetés elfogadásával egyidejűleg felülvizsgál.
(3) A gazdálkodást támogató szolgáltatás szervezését a Füzéri Községgondnokság végzi.
(4) Az Önkormányzat által szervezett, gazdálkodást elősegítő oktatás, előadás, tájékoztató anyagok költségmentesek a programban résztvevők számára. Helyi termék előállítás és bemutatás esetén a kóstoló és mintadarabok költsége a programban résztvevők számára költségmentes.
IV. FEJEZET
Lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó szabályok
26. §
(1) A települési támogatást - kivéve a rendkívüli települési támogatást - kérelmező személy a rendeletben foglaltakon felül, a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének, lakásának és ingatlana környezetének rendben tartására az alábbiak szerint:
a) az általa lakott ingatlan udvarán egy db szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata
b) a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására,
c) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése, gyom és parlagfű mentesítése,
d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, hó- és síkosság-mentesítése, szemét- és gyommentesítése,
e) az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,
f) állattartásra vonatkozó szabályok betartása.
(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.
27. §
(1) A jogosultság feltételeként a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó szabályok betartását a Képviselő-testület a családgondozó bevonásával ellenőrzi.
(2) Abban az esetben, amennyiben a helyszíni ellenőrzéskor a 26. § (1) bekezdésében foglaltak teljesítése vonatkozásában hiányosság állapítható meg, a jegyző legalább 5 napos határidő tűzésével a felszólítja a kérelmezőt vagy a jogosultat a hiányosság megszüntetésére.
(3) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni
V. FEJEZET
ÁLTALÁNOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK
Támogatási kérelmek benyújtásának szabályai
28.§
(1) Az e rendeletben foglalt ellátási formákra a kérelmet szóban vagy írásban, a szükséges mellékletek csatolásával - a képviselő-testületnek címezve - Mikóházai Közös Önkormányzati Hivatal Füzéri Kirendeltség (3996 Füzér Rákóczi út 2.) címre kell benyújtani illetve postai úton megküldeni.
(2) E rendeletben szabályozott pénzbeli ellátások iránti kérelmet az Sztv.-ben és a végrehajtási rendeletben, valamint e rendeletben meghatározott formanyomtatványon - 1. számú melléklet szerint - kell előterjeszteni. A szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.
(3) A rászoruló életét, testi épségét veszélyeztető élethelyzet esetén a kérelem hatáskörre és illetékességre tekintet nélkül benyújtható.
(4) A szociális ellátás iránti kérelemhez csatolni kell a saját és a vele közös háztartásban élő személyek jövedelméről szóló igazolásokat, amennyiben e rendelet eltérően nem rendelkezik.
(5) A szociális ügyintéző a döntés előkészítése során a támogatást igénylő szociális helyzetéről tájékozódik. Ennek keretében becsatoltatja:
a.) az igénylő és családja rendszeres jövedelméről szóló igazolásokat;
b.) egyéb jövedelmi viszonyaira vonatkozó igazolásokat, különös a keresőképtelenség alátámasztásáról szóló orvosi kórházi igazolást, terhes gondozásról szóló igazolást,
c.) elemi kár esetén a helyreállítás költségeiről készített kimutatást,
d.) temetési költségek finanszírozása érdekében nyújtható támogatás esetén a halotti anyakönyvi kivonatot,
e.) gyermek születése esetén a születési anyakönyvi kivonatot
f.) továbbá a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendeletben jelölt szükséges bizonyítékokat,
g.) környezettanulmányt készíthet az igénylőnél.
(6) A jövedelem igazolása az Szt. 10. §-ban foglaltaknak megfelelően történik.
(7) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő személyek jövedelméről szóló igazolások formái:
a.) nyugdíjszerű ellátás esetében: nyugdíjszelvény, utalás esetén a pénzintézet eredeti folyószámla értesítője
b.) munkáltató által kiállított, a kérelem benyújtását megelőző havi jövedelemre vonatkozó igazolást,
c.) GYES, GYED, illetve családi pótlék esetében kézbesítési szelvény, utalás esetén a pénzintézet eredeti folyószámla értesítője vagy a Magyar Államkincstár által kiadott eredeti igazolás
d.) vállalkozó, őstermelő esetében: az Szt. 10. § 2. bekezdés b) pontja szerinti igazolást
e.) munkanélküli ellátás esetén az azt megállapító határozat
f.) alkalmi munkavállalás esetén kérelmező nyilatkozata.
(8) E rendelet alkalmazása során megállapított pénzbeli ellátások esetében az ellátott köteles együttműködni a felülvizsgálat során az önkormányzattal, ennek keretében a kérelmező az előírt határidőig személyes megjelenésre, a kért nyomtatványok és igazolások benyújtására köteles.
(9) Amennyiben a kérelmező a kérelmet illetve annak mellékleteit a hiánypótlásra történő felszólítás ellenére sem egészíti ki, illetve nem csatolja az eljárást meg kell szüntetni.
(10) Szociális ellátásra jogosult az, akinek az ellátása más módon nem biztosítható és a jogszabályi feltételeknek megfelel.
(11) Az ellátásra jogosultság feltételeit érintő lényeges ténynek, körülménynek minősül:
a) jövedelem az Szt. 4. § a) pontjában meghatározottak szerint, amiből a kérelmezőnek akár rendszeres, akár időszakonkénti bevétele van,
b) lakcím, tartózkodási hely,
c) gyermekek száma, elhelyezésének megváltozása,
d) jelentősebb vagyontárgyak, ingó-ingatlan vagyon változása,
e) életközösség fennállása, megszűnése.
29. §
a) a szülő gyermekét egyedül neveli, bontóperi vagy gyermekelhelyezésről szóló jogerős bírósági ítélet, gyermektartásdíj c) pont szerinti igazolása,
b) a kérelmező háztartásában gyámhatóság által ideiglenesen elhelyezett, vagy gyámrendelés alapján eltartott gyermek él, a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott jogerős bírósági és gyámhatósági határozat,
c) gyermektartásdíjban részesül, a gyermektartásdíjat megállapító jogerős bírósági ítélet, bíróság által jóváhagyott egyezség, vagy ez irányú bírósági eljárás megindításáról szóló okirat, vagy amennyiben - a tartásdíj fizetésére kötelezett nem fizet - végrehajtásról, illetve állam általi megelőlegezésről szóló igazolás,
d) a lakásban való tartózkodás igazolására hiteles tulajdoni lap, bérleti szerződés másolata
csatolása szükséges.
Szociális ellátások megállapításával, kifizetésével kapcsolatos szabályok
30.§
(1) A Képviselő-testület a szociális ellátásra való jogosultság elbírálása során a Szt. 10. §-ában foglaltakat figyelembe véve jár el.
(2) Az Önkormányzat Hivatala valamint a Családsegítő Szolgálat az igénylő személy vagyoni, szociális, egészségügyi, lakás, vagy egyéb körülményeinek tisztázására helyszíni szemlét tarthat, az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatokat és a megállapításokat környezettanulmányban rögzíti.
(3) Az eljárás során felhasználható más hatóság, illetőleg család- és gyermekvédelemmel foglalkozó más szerv, vagy személy által készített környezettanulmány is, feltéve, hogy elkészítése óta egy hónap még nem telt el.
31. §
(1) Havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra való jogosultságot a kérelem benyújtásának napját követő hónap első napjától
a.) életkörülmények javításához nyújtott települési támogatás esetén hat hónapra,
b.) beteg személy gondozására nyújtott települési támogatás esetén egy évre
kell megállapítani.
(2) A rendelet alkalmazása során, az öregségi nyugdíj legkisebb összege változásának időpontjával változnak a szociális juttatások összegei is. Ilyen esetben a támogatások összegének változásáról nem kell külön határozatot hozni.
32. §
(1) A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatást utólag, a tárgyhót követő hónap 5. napjáig, a rendkívüli települési támogatást a határozat jogerőre emelkedését követő 5 napon belül kell folyósítani.
(2) A települési támogatás folyósítása postai úton, banki átutalással vagy házi pénztári kifizetéssel történik.
(3) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj támogatás önkormányzati részének utalása és az ösztöndíj folyósítása az Általános Szerződési Feltételekben foglaltak szerint történik.
Ellenőrzés, felülvizsgálat
33. §
(1) A hatáskör gyakorlója jogosult a megállapított támogatás feltételeinek és felhasználásának ellenőrzésére.
(2) Amennyiben a támogatásban részesülő a Szt.-ben és jelen rendeletben meghatározott feltételekkel nem rendelkezik, vagy azok megsértésével nyújtott szociális ellátást vesz igénybe, az Szt. 17.§-ban foglalt jogkövetkezmények terhelik.
Életkörülmények javításához biztosított települési támogatás különös eljárási feltételei
34. §
(1) A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(2) Nem jogosult a támogatásra az a kérelmező, aki 2015. március 1. napját megelőzően megállapított normatív jogcímen lakásfenntartási támogatásban részesül.
(3) Az életkörülmények javításához biztosított települési támogatásra benyújtott kérelemhez csatolni kell
a) a háztartás tagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolását,
b.) a lakás használatának jogcímét igazoló tulajdoni lapot, bérleti szerződést,
c) a támogatott szolgáltatást szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján szerződőként igénybe vevő fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosítás megállapítására, igazolására szolgáló irat másolatát.
(4) Az Önkormányzat Hivatala a szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján, természetbeni szociális ellátás formájában, havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra való jogosultság megállapítása esetén a szolgáltató részére - a jogosultság megállapítását követő hónaptól kezdődően minden hónap 5. napjáig - elektronikus úton adatszolgáltatást teljesít az adatszolgáltatás hónapjában folyósításra került támogatásokról.
(5) A szolgáltató a támogatást első ízben a (4) bekezdés szerinti adatszolgáltatásnak a szolgáltatóhoz történő beérkezését és feldolgozását követő első számlában érvényesíti.
(6) Amennyiben a támogatás havi összege az adott havi számla végösszegét meghaladja, a jóváírást követően fennmaradó különbözeti összeg a következő számlában kerül érvényesítésre. Amennyiben a különbözeti összeg a következő számlában teljes mértékben nem jóváírható, azt a további számlá(k)ban a teljes jóváírásig érvényesíteni kell.
VI. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
35. §
(1) Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
(2) Rendelkezéseit a hatályba lépés napján már benyújtott, de el nem bírált kérelmek esetében is alkalmazni kell.
(3) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az egyes szociális ellátásokról szóló 20/2013. (XII.19.) önkormányzati rendelet.
(4) A rendelet az állampolgárok szélesebb körét érinti, ezért annak hiteles szövegét az önkormányzat hivatalos lapjában, valamint internetes honlapján is közzé kell tenni.
ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
36. §.1
Hatályon kívül
kmft.
Horváth Jenő dr.Bényei Norbert
polgármester jegyző
1Módosította a 9/2018.(X.16.) önkormányzati rendelet