Szendrő város képviselő testületének 5/2015 (II.27..) önkormányzati rendelete

A szociális igazgatásról és a szociális, gyermekvédelmi ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 08. 27

Szendrő Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1.§ (2) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 26.§-ában, 32.§ (3) bekezdésében, 45.§-ában, 48.§ (4) bekezdésében, 92.§ (1) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. 18.§ (2) bekezdésében, 29.§ (2) bekezdésében, 131.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 82.§-ban biztosított véleményezési jogkörében eljáró Szociális és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 83.§-ban biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi, Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottság véleményének kikérésével

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


A rendelet célja, hatálya


1. § A rendelet célja, hogy Szendrő Város közigazgatási területén a szociális biztonság megteremtése, illetve megőrzése érdekében meghatározza az önkormányzat által biztosított szociális ellátások formáit, igénybevételének helyi szabályait.


2. § Szendrő Város Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az ellátások biztosításával – az önkormányzat teherbíró képességének figyelembe vételével – a szociális szempontból rászorult családok megélhetését kívánja elősegíteni a támogatások mértékének, szabályainak, formáinak és korlátozó rendelkezéseinek megalkotásával. Ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra is, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelem útján tudjanak gondoskodni.


3. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Szendrő város közigazgatási területén életvitelszerűen élő és bejelentett lakcímmel rendelkező, a rendelet előírásainak megfelelő minden szociálisan rászorult személyre.


(2) A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túl kiterjed minden arra rászorulóra.






Hatásköri és általános eljárási szabályok


4. § A Képviselő-testület törvényben meghatározott hatáskörét az alábbiak szerint gyakorolja:

Átruházott hatáskörben

  1. Jegyző dönt a települési támogatás odaítéléséről,
  2. Polgármester dönt a rendkívüli települési támogatásról, a köztemetésről és a köztemetés költségeinek megfizetése alóli mentesítésről,
  3. Szociális és Ügyrendi Bizottság dönt az Szt. 17. § (5) bekezdésben meghatározott kérelmek elbírálásáról.


5. § (1) A rendeletben  meghatározott ellátásokra, azok megállapítására irányuló kérelmeket az erre a célra rendszeresített nyomtatvány felhasználásával a Szendrői Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) szociális feladatot ellátó szervezeti egységéhez kell benyújtani.


(2) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a családjában, vagy háztartásában élő személyek adataira, vagyoni és jövedelmi viszonyaira vonatkozó nyilatkozatokat, igazolásokat becsatolni.


(3) A kérelemhez a jövedelemigazoláson kívül szükség szerint csatolni kell:

  1. mindazon okiratokat, amelyek igazolják a kérelmező, illetve a kérelmező családjában bekövetkező átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe való kerülését.
  2. 16.§ (2) bekezdés b) pontja esetén a tanulmányok igazolását szolgáló iskolalátogatási bizonyítványt,
  3.  eseti gyógyszer hozzájárulás megállapításához a szükséges gyógyszereket, azok havi adagját, a gyógykezelés időtartamát is feltüntető háziorvosi vagy szakorvos igazolást, valamint a gyógyszertár igazolását az orvosi igazoláson szereplő gyógyszerek illetve gyógyászati segédeszközök költségéről,
  4. elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás esetén az eredeti temetési számlát és a halotti anyakönyvi kivonatot.



6. § (1) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmának ellenőrzésére a döntés előkészítő megkeresheti:

  1. az adóhatóságot,
  2. a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,
  3. a közlekedési igazgatási hatóságot,
  4. megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót,

 továbbá környezettanulmány készítését rendelheti el.



(2) A környezettanulmány az elkészítésétől számított három hónapig érvényes.


(3) Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző három hónapon belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.


7. § A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, valamint az elkészült környezettanulmány alapján köteles meghozni.


8. § A kérelmező, és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon rendkívüli élethelyzetre, vagy létfenntartási gondra való hivatkozással 15 napon belül ismételten benyújtott kérelemre, vagy hivatalból indult eljárásra önkormányzati támogatás nem állapítható meg.


9. § (1) A támogatás kérelemre, vagy hivatalból pénzben, vagy természetben állapítható meg.

(2) A települési támogatás egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A természetbeni szociális ellátás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(3) Természetbeni szociális ellátás formái különösen: lakhatással kapcsolatos kiadások, gyógyszerkiadások részbeni átvállalása.

(4) A készpénzben megállapított települési támogatás felhasználásáról a támogatott az összeg felvételétől számított 30 napon belül elszámoltatható.


 Ellátás folyósítása


10. § (1) Ha e rendelet másként nem rendelkezik, a megállapított pénzbeli ellátások kifizetése és folyósítása az önkormányzat pénzügyi feladatot ellátó szervezetén keresztül (Szendrői GAMESZ), a határozat jogerőre emelkedését követően kerül biztosításra.


 Az ellátások pénzügyi feltétele, pénzügyi források felhasználásának rendje


11. § (1) A szociális és gyermekvédelmi jellegű kiadások pénzügyi fedezetét és a felhasználható pénzügyi keretet az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben kell meghatározni.


(2) Az önkormányzat által nyújtandó szociális és gyermekvédelmi ellátások megállapítására csak abban az évben van lehetőség, melyben az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelet alapján, az ellátások megállapításához szükséges források rendelkezésre állnak.


12. § (1) Az e rendelettel megállapított ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását – a jogosultság megállapítását követően is – a Hivatal szociális feladatokat ellátó szervezeti egysége bármikor jogosult ellenőrizni.


(2) Amennyiben az (1) bekezdés szerinti ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a jogosultsági feltételek már nem állnak fenn, úgy a Hivatal szociális feladatokat ellátó szervezeti egysége az ellátás megszüntetése iránt intézkedik.


 A jogosulatlanul igénybevett ellátás visszatérítése


13. § (1) Amennyiben a szociális ellátásban részesülő a jogosultsága feltételeit érintő lényeges tények, körülmények (jövedelmi, vagyoni viszonyai, családi állapota, lakhelye, stb.) megváltozását, annak bekövetkeztét követő 15 napon belül nem jelenti be, a bejelentés elmulasztása esetén vizsgálni kell a támogatás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevételét.

(2) Az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell

a) a pénzbeli ellátás visszafizetésére,

b) természetben nyújtott szociális ellátás esetén a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.


II. Fejezet

Ellátási formák


 Települési támogatás


14. § (1) A Képviselő-testület a jelen rendeletben foglaltak szerint – figyelemmel az Szt. 45. § rendelkezéseire - települési támogatást nyújt a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint szociális helyzete alapján arra jogosult személyek részére.


(2) Települési támogatás keretében az alábbi ellátások nyújthatók:

  1.  a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,
  2. egészségi állapot megőrzése és helyreállítása érdekében eseti gyógyszer hozzájárulás,
  3. elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás,
  4. rendkívüli települési támogatás.


15. § (1) Az önkormányzat települési támogatást nyújt a szociálisan rászorult személyeknek az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez, az e rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén (a továbbiakban: lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselése).


(2) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások csökkentése körében

  1. fűtési támogatás vagy
  2. lakbér hozzájárulás a szendrői GAMESZ-nek történő utalással


A (2) bekezdésben meghatározott támogatások háztartásonként egy személy részére állapíthatók meg.


16. § (1) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások csökkentése érdekében települési támogatásként a fűtési időszakra, október 15 – április 15. napjáig terjedő időtartamban fűtési támogatás állapítható meg.


(2) Fűtési támogatásra az a személy jogosult, aki

  1. nyugdíjas, vagy a rá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte,
  2. a háztartásban kiskorút, vagy nappali tagozaton tanulmányokat folytató és önálló jövedelemmel nem rendelkező nagykorú gyermeket tart el, a gyermek 24 éves koráig,
  3. aki háztartásában egyedül lakik,

feltéve, hogy az egy háztartásban élők egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át.

(3) A támogatás természetben nyújtható, utalvány formájában, háztartásonként egy személy részére, egy fűtési időszakra havi 2.500.- Ft értékben.


17. § (1) Lakbér-hozzájárulás állapítható meg annak az önkormányzati lakást bérlő személy számára, akinek a háztartásban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át.


(2) A lakbér-hozzájárulás összege havi  10.000 Ft, de  nem haladhatja meg a számlával igazolt lakbér összegét.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától a kérelem benyújtása évének december 31. napjáig tartó időtartamra kerül megállapításra, de legfeljebb a lakáshoz kapcsolódó jogviszony időtartamára.


18.§  Nem jogosult lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatásra

  1. aki bérlőt tart, vagy más módon hasznosítja lakását,
  2. olyan jogcímnélküli lakáshasználó, aki elhelyezésre nem jogosult,
  3. akinek lakásbérleti, vagy tulajdonjogára vonatkozó tartási, életjáradéki, vagy öröklési szerződése áll fenn,
  4. aki a bérleti szerződésben vállalt rendeltetésszerű lakáshasználattal kapcsolatos szabályokat nem tartja be,


19. § (1) Az egészségi állapot megőrzése és helyreállítása érdekében eseti gyógyszer hozzájárulás állapítható meg annak a közgyógyellátásban nem részesülő személynek, akinek gyógyszerköltsége illetve gyógyászati segédeszköz költsége – a rendszeres havi kiadásokat is figyelembe véve – jelentős anyagi megterhelést jelent, így

a) nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy-egy betegség miatt jelentkező magas gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadást, jövedelmi helyzetük miatt nem képesek megfizetni, vagy

b) az egyes családtagok eseti gyógyszer és gyógyászati segédeszköz mértéke együttesen olyan nagymértékű, hogy azt a család segítség nélkül nem képes viselni és

c) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 250%-t.

 (2) Az (1) bekezdésben meghatározott hozzájárulás mértéke esetenként 6.000 Ft, de nem lehet több, mint a leigazolt gyógyszer és gyógyászati segédeszköz költsége.  

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott hozzájárulás mértéke egy családban egy naptári éven belül nem haladhatja meg a  12.000    Ft-ot,


20. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem:

a) nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át,

b) egyedülálló esetén nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át.


(2) Az eltemettetés költségeihez való hozzájárulásként települési támogatás összege

a) az (1) bekezdés a) pontjában szereplő jövedelem esetén 10.000 Ft,

b) az (1) bekezdés b) pontjában szereplő jövedelem esetén 8.000 Ft


(3) A helyben szokásos legalacsonyabb temetési költség 80.000,- Ft.


(4) Nem állapítható meg az eltemettetés költségeihez való hozzájárulás, ha a kérelmet az alapjául szolgáló eseményt követő 60 napon túl nyújtják be.


21. § (1) Rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni az Szt. 45. § (4)-(5) bekezdésében meghatározottakon felül azt a személyt,

a) aki  bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy

b) akinek a  családját elemi csapás érte,

c) aki  tartós, legalább 30 napot meghaladó folyamatos kórházi kezelésben részesült,

d) akit súlyos közlekedési baleset ért,

e) akinek az esetében egyéb hirtelen bekövetkező, előre nem várt családi tragédia  következett be

d) akinek a megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése során, igazolható módon veszélyeztetve van,


 (2) Rendkívüli települési támogatásként – maximálisan 50.000.- Ft adható.


 Köztemetés


22. § (1) Szendrő Város költségvetésének terhére biztosított köztemetés költségeinek megfizetésére az Szt. alapján az eltemettetésre köteles személy utólagosan kötelezhető.


(2) Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén részben vagy egészben mentesíthető az eltemettetésre köteles személy, amennyiben a mentesítésre vonatkozóan kérelmet terjeszt elő, továbbá családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg.



III. Fejezet

 Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások


23.§ A Képviselő-testület személyes gondoskodás keretében az alábbi szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatásokat biztosítja:

  1. tanyagondnoki szolgálat,
  2. étkeztetés,
  3. házi segítségnyújtás
  4. családsegítés
  5. gyermekjóléti szolgáltatás
  6. idősek, demens betegek nappali ellátása


 Tanyagondnoki szolgálat

24.§ A Képviselő-testület a tanyagondnoki szolgálat biztosítását a tanyagondnoki szolgálatról szóló külön rendeletben foglaltak szerint látja el.

 Étkeztetés, házi segítségnyújtás, családsegítés, gyermekjóléti szolgáltatás

25.§ (1) A képviselőtestület az étkeztetést, a házi segítségnyújtást, családsegítést és a gyermekjóléti szolgáltatást a Szendrői Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Városi Szociális Szolgáltató Központ és Idősek Átmeneti Gondozóháza útján biztosítja.

(2) A szociális ellátásokért fizetendő intézményi térítési díjról külön rendelet rendelkezik.


IV. Fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések


26. § (1) Jelen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.


(2) Jelen rendelet hatálybalépésével hatályát veszti Szendrő Város Önkormányzatának a szociális igazgatásról és a szociális, gyermekvédelmi ellátások helyi szabályairól szóló 25/2013. (XII.31.) önkormányzati rendelete.


27. § Az a személy, aki  2015. évben az Szt. 2015. február 28. napján hatályban lévő 38-39.§-ai alapján megállapított lakásfenntartási támogatásban részesül, jelen rendelet 16. és 17. §-a szerinti települési támogatás iránti kérelmet csak a lakásfenntartási támogatásra való jogosultsága megszűnését követően nyújthat be.


28. § Szendrő Város Önkormányzata képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27) önkormányzati rendelet  (a továbbiakban:SZMSZ) 78.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„ 78.§ (1) A polgármester jogosult a képviselőtestület utólagos tájékoztatása mellett, sürgős esetben a két ülés közötti időszakban döntést hozni a közfoglalkoztatással kapcsolatos ügyekben.

(2) A polgármester átruházott hatáskörben dönt rendkívüli települési támogatásról, a köztemetésről és a köztemetés költségeinek megfizetése alóli mentesítésről.


29. § Az SZMSZ 82. § -a az alábbi h) ponttal egészül ki.

„h) Átruházott hatáskörben dönt a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 17. § (5) bekezdésben meghatározott kérelmek elbírálásáról.”


30. § Az SZMSZ 100.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„  100. § A jegyző az Mötv. 81.§ (3) bekezdésében meghatározottakon felül az alábbi feladatokat látja el:

  1. megszervezi a képviselő- testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
  2. rendszeres tájékoztatást ad a képviselőtestületnek, bizottságoknak, a polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő új jogszabályokról.
  3. szervezi a jogi felvilágosító munkát,
  4. gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről,
  5. biztosítja a hivatal működési rendjét és fegyelmét
  6. átruházott hatáskörben dönt a települési támogatás odaítéléséről”




            Tomorszki István                                                                  dr. Istenes Ibolya

               polgármester                                                                               jegyző



A kihirdetés napja: 2015. február  27.                                                          dr. Istenes Ibolya                                                                                                                           jegyző