Nógrádsáp Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015 (IX.4.) önkormányzati rendelete

Nógrádsáp Község Önkormányzat Képviselő – testületének 5/ 2015.(IX.04.) önkormányzati rendelete a szociális ellátások helyi szabályairól.

Hatályos: 2024. 04. 11

Nógrádsáp Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015 (IX.4.) önkormányzati rendelete

Nógrádsáp Község Önkormányzat Képviselő – testületének 5/ 2015.(IX.04.) önkormányzati rendelete a szociális ellátások helyi szabályairól.

2024.04.11.

Nógrádsáp Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat) képviselő - testülete (továbbiakban: képviselő- testület) Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontja és a 32. cikk (2) bekezdése alapján a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 45. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja.

1. fejezet
Általános rendelkezések

A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja, hogy a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. törvény (továbbiakban Sztv.), valamint az e törvény végrehajtására kiadott jogszabályokra, figyelemmel a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében a község költségvetésének és teherbíró képességének figyelembevételével meghatározza a helyi önkormányzat által biztosított egyes szociális ellátások formáit, szervezetét, való jogosultság a szociális-ellátásokra feltételeit, valamint érvényesítésének garanciáit, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek megsegítése érdekében és a gyermekeket nevelő családok szociális biztonságának megőrzése érdekében.

(2) A Képviselő-testület e szabályozása során abból a követelményből indult ki, hogy a szociális ellátás feltételeinek biztosítása - a településen élő állampolgárokért és családjaikért, valamint a helyi közösségeknek a tagjaiért viselt felelősségen túl - az állam központi szervei mellett - a helyi önkormányzat feladata.

A rendelet hatálya

2. §

1. A rendelet hatálya kiterjed:
a) Nógrádsáp Község Önkormányzata közigazgatási területén élő állandó lakóhellyel rendelkező és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ában meghatározott személyekre.
b) Az Sztv. 6. §-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Nógrádsáp község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte,
c) A települési önkormányzat tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak önkormányzati támogatást, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti. Az ellátást biztosító követelheti a kifizetett önkormányzati támogatás megtérítését a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervtől.
d) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében az önkormányzat tulajdonában álló és az általa fenntartott szociális intézményre és az általa nyújtott ellátásokra.
(2) A rendelet hatálya alá tartozó szociális ellátások fedezetét az önkormányzat éves költségvetésében kell tervezni.
(3) Az Önkormányzat által nem kötelezően nyújtandó szociális és gyermekvédelmi ellátások megállapítására csak abban az esetben van lehetőség, amennyiben az ellátások megállapításához szükséges források rendelkezésre állnak.

Értelmező rendelkezések

3. § E rendelet alkalmazásában a Sztv. 4. §.- ban foglaltak irányadók.

Eljárási hatáskörök

4. §

1. E rendeletben meghatározott szociális feladat és hatásköröket a képviselő – testület, valamint átruházott hatáskörében a polgármester gyakorolja.
2. A képviselő-testület hatáskörébe tartozik:
1. rendkívüli települési támogatás megállapítása
2. Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíj megállapítása
3. települési karácsonyi támogatás megállapítása
4. települési tankönyv és iskolakezdési támogatás megállapítása
1. A polgármester átruházott hatáskörébe tartozik:
1. települési új szülötti támogatás megállapítása
2. települési temetési támogatás megállapítása
3. települési gyermekneveléssel kapcsolatos támogatás megállapítása
4. szociális étkeztetésre jogosultság megállapításán
5. köztemetés elrendelése
1. A hatáskör gyakorlója elutasíthatja a települési támogatás iránti kérelmet, ha annak fedezete az Önkormányzat költségvetésében nem biztosított.
2. A képviselő – testület és a polgármester szociális feladatkörét a Kétbodonyi Közös Önkormányzati Hivatal Nógrádsápi kirendeltsége útján látja el.
3. szünidei gyermekétkeztetés

5. § (1) A képviselő-testület hatáskörébe és a polgármester átruházott hatáskörébe tartozó ellátások esetén a kérelmeket a Kétbodonyi Közös Önkormányzati Hivatal Nógrádsápi Kirendeltségén (továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani, az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon. Amennyiben az adott ellátás megállapítása iránti kérelemre vonatkozó formanyomtatvány nincs előírva, a kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező és családja természetes személyazonosító adatait, és a kérelem részletes indokolását. A kérelmező büntetőjogi felelőssége kiterjed a kérelemben feltüntetett adatok, valamint jövedelmi-és vagyoni helyzete vonatkozásában azok valódiságáért.

(2) Szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.

(3) Szociális ellátás megállapításának hivatalból kezdeményezésére jogosult:

1. helyi önkormányzati képviselő,

2. polgármester,

3. jegyző.

6. § (1) A kérelemhez csatolni kell az igénylő és a családjában élők havonta rendszeresen mérhető jövedelméről a kérelem benyújtását megelőző egyhavi nettó, egyéb jövedelemnél pedig a kérelem benyújtását megelőző 3 havi nettó jövedelemre vonatkozó igazolást, vagy nyilatkozatot.

(2) Munkaviszonyban állók a munkáltató által kiállított kereseti igazolást, nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási támogatásban, gyermeknevelési támogatásban, álláskeresési járadékban, családi pótlékban, tartásdíjban részesülők a kiutalást bizonyító feladóvevényt vagy bankszámlakivonat másolatát csatolják.

(3) A nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.

(4) Egyéb forrásból származó jövedelem esetén - különösen ingatlan-, üdülő-, lakás hasznosítása, alkalmi munka- személyes nyilatkozatot mellékelnek.

(5) A hivatalból indult eljárásoknál a nyilatkozatokat az ügyféltől, az eljárás megindításától számított 15 napon belül kéri be a Hivatal.

(6) Amennyiben az igénylő vagy családja jövedelme kizárólag vagy túlnyomórészt vállalkozásból vagy vagyonhasznosításból származik, illetve kétség merül fel a nyilatkozat valódisága tekintetében, úgy a Hivatal beszerzi az illetékes NAV igazolását a jövedelemadó alapra vonatkozóan.

7. §

1. Amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik, az Hivatal a kérelem alapján a szükséges eljárást lefolytatja, az ügyet döntésre előkészíti, és beszerzi mindazokat a bizonyítékokat, amelyek benyújtására az ügyfél nem kötelezhető.

8. § (1) Kérelmező létfenntartását veszélyeztető körülmények fennállása esetén a szociális ellátás bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozata alapján is megállapítható.

9. § (1) A pénzbeli ellátásokat utólag minden hónap 5. napjáig kell folyósítani. A nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, vagy kérelem esetén bankszámlára való átutalással történik.

(2) Az igénylő rendkívüli élethelyzetére tekintettel, indokolt esetben a polgármester jogosult az ellátás azonnali készpénzben való kifizetésének engedélyezésére. Erről a Képviselő-testületet – soron következő ülésén – tájékoztatni kell.

(3) A természetben nyújtott ellátások számláit az Önkormányzat költségvetésének terhére kell kiegyenlíteni.

(4) A települési támogatás megállapításáról szóló határozatban a folyósítás határideje az (1) bekezdéstől eltérően is megállapítható.

10. §

1. A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésével, elengedésével, a részletfizetés engedélyezésével kapcsolatban az Sztv. 17. §‑ának figyelembevételével a hatáskörök gyakorlója dönt

11. § (1) A kérelem elbírálásáról a képviselő-testület benyújtást követő 21 napon belül dönt, ha ez nem lehetséges, a határidő letelte utáni első testületi ülésen, legkésőbb azonban két hónapon belül határoz. Átruházott hatáskörében a polgármester 21 napon belül dönt és gondoskodik, arról hogy a kérelmezőt egyedi határozattal értesíti.

(2) A testület döntése ellen fellebbezésnek helye nincs. A döntés ellen a közléstől számított 30 napon belül jogszabálysértésre hivatkozva kereset nyújtható be a Salgótarjáni Közigazgatási és Munkaügyi Bírósághoz.

(3) A polgármester átruházott hatáskörben hozott döntése ellen a döntés közlésétől számított15 napon belül fellebbezéssel lehet élni, melyet Nógrádsáp Község Önkormányzatának Képviselő-testületéhez kell benyújtani.

12. §

1. A kérelmező köteles együttműködni az eljáró személyekkel. Köteles a szociális helyzetére vonatkozóan a valóságnak megfelelően nyilatkozni. Amennyiben erre nem hajlandó, úgy a kérelmet el kell utasítani.
2. Rendkívüli eset kivételével egy éven belül nem jogosult, illetve önmagát zárja ki az a személy (család) a szociális juttatásból, aki valótlan tényt állít, megtévesztő adatot szolgáltat.
3. A (2) bekezdésben foglalt esetekben a kiskorú gyermekek védelme érdekében az intézményi térítési díjakat (óvoda, étkeztetés) részben vagy egészben az Önkormányzat átvállalhatja.
4. A támogatás folyósítása jogszabályi feltételeinek meglétét kétévente legalább egyszer felül kell vizsgálni. Ekkor a kérelmet az ügyfélnek meg kell újítani.
5. A támogatás – ha megállapításra kerül – a kérelem benyújtásától kell folyósítani.
(6) A megállapított pénzbeli ellátás folyósítása, támogatás kifizetése határozat alapján a polgármester utalványozása, pénzügyi ellenjegyzés, ellenőrzés és érvényesítése után az Önkormányzat pénztárából történik. A kifizetési jegyzéket a pénzügyi ügyintéző készíti el és kifizetés előtt köteles azt ellenőrzésre, érvényesítésre jogosult személyeknek átadni.
(7) A támogatásban részesülő a jogosultsága feltételeit érintő lényeges tények, jövedelmi, vagyoni viszonyai változását annak bekövetkezését követő 15 napon belül köteles bejelenteni.
(8) A Sztv - ben és e rendeletben meghatározott feltételek hiányában, vagy a törvény, illetve rendelet megsértésével nyújtott szociális ellátást azonnali hatállyal meg kell szüntetni, a jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítését pedig az Sztv. 17. § - ában foglaltak szerint kell elrendelni.
(9) Az itt nem szabályozott esetekben az Sztv. 4.-24. § ban foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

A jogtalanul igénybevett ellátás megtérítése

13. §

1. A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésével, elengedésével, a részletfizetés engedélyezésével kapcsolatban az Sztv. 17. §‑ának figyelembevételével a hatáskörök gyakorlója dönt.
1. fejezet

PÉNZBELI ELLÁTÁSOK

A települési támogatás formái

Rendkívüli települési támogatás

14. §

1. A Képviselő – testület rendkívüli települési támogatást nyújt annak a személynek, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni.
2. Rendkívüli települési támogatás állapítható meg elsősorban annak a létfenntartási gondokkal küzdő személynek, aki önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud, mert
1. tartós betegség vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesése következett be vagy
2. betegségével kapcsolatos gyógyszereit nem tudja kiváltani (felírt vények bemutatása esetén),
3. öt napon túli kórházi kezelést, műtéti beavatkozást követően, valamint gyógyászati segédeszközt, rehabilitációt vesz igénybe (vonatkozó igazolások bemutatásával),
4. munkanélkülivé vált (igazolt álláskeresési támogatásra való jogosultság, vagy az állami foglalkoztatási szervvel való együttműködésről szóló okirattal)
5. kötelező iskoláztatással kapcsolatos fizetési kötelezettségének nem tud eleget tenni (közoktatási intézmény igazolása alapján).
6. elemi kár, vagy sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett.
1. A rendkívüli települési támogatás alkalmanként adható összege nem lehet kevesebb egyezer forintnál.
(4) A rendkívüli települési támogatás alkalmanként egy családból egy személy részére állapítható meg.
(5) A rendkívüli települési támogatás felhasználásának ellenőrzése keretében a hatáskör gyakorlója,
a felhasználást igazoló dokumentumok benyújtására hívhatja fel a támogatásban részesített
személyt.
(6) Nem adható rendkívüli települési támogatás annak, aki egy korábbi települési támogatás felhasználásának ellenőrzése kapcsán a (5) bekezdés szerinti dokumentumok benyújtásának nem tett eleget, vagy a támogatás cél szerinti felhasználását nem tudta igazolni.

Települési támogatás

15. § (1) A települési támogatást a családi támogatás elvének érvényesítésével kell biztosítani. A családban életvitelszerűen együtt élő személyek életmódját, szociális helyzetét, a rászorultságot egységben kell vizsgálni. A nyújtandó támogatást úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a család létfenntartási lehetőségeit.

(2) Nem szükséges a kérelmezőnek új igazolást csatolni, illetve nyilatkozatot tenni a tárgyévi kérelméhez, ha a jogszabályoknak és a rendelet előírásainak megfelelően már benyújtotta

a)a tárgyévi nyugdíjáról szóló igazolást,
b) a társadalombiztosítási ellátás esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátást igazoló szelvényt, vagy társadalombiztosítási szerv igazolását,
c)a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,
d) a tartósan beteg, illetőleg fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást,
e)a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolását a tanulói vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,
f) álláskereső esetén az együttműködésről, az álláskereső ellátásról, vagy a regisztrálásról a munkaügyi központ illetékes kirendeltsége által kiadott előző havi igazolást, határozatot, vagy az aktív korú ellátásra való jogosultságot megállapító határozatot,
g) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot.
(3) Annak igazolására, hogy a szülő gyermekét egyedül neveli, illetve gyermektartásdíjban részesül, bontóperi vagy gyermekelhelyezésről szóló ítélet, képzelt apát megállapító határozat, gyermektartásdíjat megállapító bírói ítélet vagy ez irányú bírósági eljárás megindításáról szóló okirat szolgálhat.

16. § (1) Települési támogatás különösen:

a) települési újszülött támogatás

b) települési temetési támogatás

c) települési gyermekneveléssel kapcsolatos támogatására

d) települési tankönyv és iskolakezdési támogatás

e.)települési karácsonyi támogatás
nyújtható.

Települési újszülött támogatás

17. §

1. Újszülött gyermek születése esetén a polgármester átruházott hatáskörben eljárva a gyermek születésekor Nógrádsápi állandó lakosú és kizárólag életvitelszerűen itt élő anya kérelmére 10.000.- (azaz: tízezer Ft) egyszeri támogatást nyújt.
2. A támogatás a gyermek születését követő egy éven belül igényelhető abban az estben, ha az anya az igénylés időpontjában is Nógrádsápi állandó lakcímmel rendelkezik és életvitelszerűen a településen él. Az igényléskor a születési anyakönyvi kivonat másolatát be kell nyújtani.
3. A támogatást az újszülött gyermek ruházatára, gondozására kell fordítani.

Települési temetési támogatás

18. §

1. Temetési támogatásra jogosult az a kérelmező, aki a temetés költségeit viselte.
2. A temetési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a temetés költségeiről a támogatást kérő nevére kiállított számlák eredeti példányát, valamint az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatának másolatát.
3. Amennyiben a benyújtott számla értéke nem haladja meg az e rendelet alapján megállapítható temetési támogatás összegét, abban az esetben maximum a számla összege fizethető ki temetési támogatásként
4. A temetési támogatást a polgármester átruházott hatáskörben bírálja el.
5. A temetési támogatás elbírálását az igénylés beadásakor, kifizetését legkésőbb a következő 8 munkanapon belül kell teljesíteni.
6. A temetési támogatás összege temetésenként a helyben szokásos költségek szerint, a temetési számlák 10%-a.
7. Nem jogosult temetési támogatásra
1. az a családban élő személy, akinek a temetési számla kiállításának időpontjától a kérelem benyújtásának napjáig 3 hónap eltelt
2. aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény 16. §-a alapján temetési hozzájárulásban részesült.

Települési gyermekneveléssel kapcsolatos támogatás

19. § (1) A gyermekneveléssel kapcsolatos kiadások támogatására jogosult a gyermek törvényes képviselője és a fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel, aki az Szt. szerinti időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) Az egy naptári éven belül megállapítható gyermekneveléssel kapcsolatos kiadások támogatásának keretösszege (a továbbiakban: keretösszeg) nem haladhatja meg családonként

1. az egy gyermekes család és várandós anya esetén a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 100 %-át,

2. a kettő gyermekes család esetén a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 130 %-át, és

3. a három vagy több gyermekes család és az átmeneti, tartós nevelésbe vett gyermekkel való kapcsolattartás elősegítése esetén a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 150 %-át.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott keretösszeghez képest alacsonyabb összegű támogatást kell

megállapítani, amennyiben a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet a keretösszeghez
képest alacsonyabb összegű támogatás megállapításával elhárítható.
(4) Rendkívüli méltánylást igénylő esetekben (gyermeket egyedül nevelő szülő vagy gyám, három
vagy több gyermekes család, súlyos fogyatékos, regisztrált és együttműködő munkanélküli,
halmozottan hátrányos helyzetben lévő) a képviselő – testület az e rendelet (2) bekezdésben
foglaltaktól 50%-kal felfelé eltérhet.
(5) A Települési gyermekneveléssel kapcsolatos támogatást a polgármester átruházott
hatáskörben bírálja el.

Települési tankönyv és iskolakezdési támogatás

20. § (1) A gyermek iskoláztatásához, óvodáztatásához annak a gyermeket nevelő szülőnek nyújtható tanévkedési illetve nevelési év kezdési támogatás, akinek gyermeke nappali rendszerű iskolai tanulmányokat folytat a Nógrádsápi Fekete István Általános Iskolában, vagy a Nógrádsápi Hétszínvirág Óvodába jár, és Nógrádsápi állandó lakcímmel rendelkezik.

(2) A támogatás összege iskolai tanévkezdési támogatás esetén 5.000.-Ft/ fő-től- 15.000.-Ft/fő összegig kerülhet megállapításra.

(3) A támogatás összege óvodai nevelési év kezdési támogatás esetén 4.000.-Ft/fő-től-10.000.-Ft/fő összegig kerülhet megállapításra.

(4) A 2) és a 3) bekezdés szerint megállapított támogatás folyósításának feltétele az iskolai tanulmányok folytatásának, illetve óvodába járásnak az igazolása.

(5) A támogatások megállapításáról a képviselő-testület dönt.

Települési Karácsonyi támogatás

21. § (1) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi - hivatalból, jövedelemre való

tekintet nélkül - a karácsonyi ünnepek előtt a lakosok részére támogatást biztosíthat.
(2) A települési karácsonyi támogatásról a képviselő-testület dönt.

Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíj megállapítása

22. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj pályázathoz való csatlakozásáról határozattal dönt, csatlakozás esetén a pályázatot az általános szerződési feltételekben meghatározott határidőig meghirdeti.

(2) A pályázók a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat kiírásában foglaltak szerint igényelhetik a támogatást.

(3) A képviselő-testület az ösztöndíj összegéről – az önkormányzat költségvetésének függvényében - a pályázók jövedelmi, szociális viszonyai alapján dönt.

Szünidei gyermekétkeztetés

22/A. § (1) Az önkormányzat a Gyvt. 21/C §.(1) bekezdés a) pontjában meghatározott szünidei gyermekétkezetést biztosítja.

(2) Az önkormányzat a Gyvt. 21/C § (2) ba) pontja alapján a nyári szünetben 43 munkanapon biztosít szünidei gyermekétkeztetést.

(3) A szülő, törvényes képviselő kérheti, hogy az önkormányzat településen lévő állandó vagy tartózkodási helyre szállítsa ki a meleg ételt. Kérelemről átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

III. Fejezet

TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK

23. § (1) A települési támogatás egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A természetbeni szociális ellátás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(2) A természetbeni szociális ellátás formái: étkezés, a gyermek tanulmányaival és a lakhatással összefüggő kiadások támogatása.

(3) A települési támogatás folyósítása készpénzben, gyógyszer-, vásárlási utalvány formájában vagy a jogosult közvetlen költségeinek átvállalásával történhet.

Köztemetés

24. §

1. Polgármester átruházott hatáskörben - a halálesetről való tudomásszerzést követő 21 napon belül- gondoskodik az önkormányzat illetékességi területén az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha
a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
(2) A köztemetés megszervezése, lebonyolítása esetén biztosítani kell, hogy a temetés színvonala semmiben sem térjen el kedvezőtlen irányban a helyben szokásos legegyszerűbb temetkezési szolgáltatás színvonalától.
(3) Köztemetés esetén, ha az elhunyt vallása ismert, az illetékes egyház is megkereshető a közös eltemettetés biztosításához.
(4) Az elhunyt személy utolsó lakhelye szerint és az eltemettetést végző önkormányzat az Sztv. 48. §. (2)-(4) bekezdésekben foglaltak szerint köteles eljárni a köztemetés költségeinek megtérülése, megtérítése érdekében.

Étkeztetés

25. § (1) Az önkormányzat étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak, legalább napi egyszeri meleg étkezéséről saját konyhájáról gondoskodik, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.

(2) Szociális étkeztetés keretében hétköznapi egyszeri meleg étkeztetést biztosít az önkormányzat különösen az alábbi rászorultak részére:

- 62.életévét betöltött korúak,
- egészségi állapotuk,
-fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
-szenvedélybetegségük,
-hajléktalan élethelyzetük
miatt nem képesek az étkezésről más módon gondoskodni.
Ebben az esetben a térítési díj alapja az élelmezési nyersanyagköltség, valamint az étkeztetéssel kapcsolatosan felmerülő költségek egy ellátottra jutó napi összege áfával növelten.
(3) A szociális gondoskodás körében igénybe vehető étkeztetés iránti kérelemről átruházott hatáskörben a Polgármester dönt.
(4) A szociális étkeztetés térítési díjának, valamint szükség szerint a házhozszállítás díjának meghatározása az önkormányzat külön rendeletében történik.
(5) A térítési díjat – számla ellenében – az Önkormányzat által munkaköri leírásban megbízott alkalmazott szedi be az érvényben lévő pénzügyi szabályok betartásával.
(6) A tárgyév január 1-jén szociális étkeztetésben részesülő személyek ellátási jogosultságának felülvizsgálatára – a január 1-jén érvényes jogosultsági feltételek szerint - február 28-ig kerül sor. Amennyiben a felülvizsgálat eredményeként az igény bevevő a szociális étkeztetésre nem jogosult, az ellátás megszüntetésére március 1. napjával kerül sor.
(7) 1 Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tud.
(8) 2 Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. Törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül.
(9) 3 Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.
(10) 4 Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azt, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás.
(11) 5 A (3) bekezdésben foglaltak alátámasztásához háziorvosi-, a (4) és (5) bekezdésben foglaltakhoz szakorvosi igazolás szükséges.

Szociális földprogram

26. § (1) Az önkormányzat természetbeni szociális ellátásként szociális földprogramot működtethet.

(2) A programban való részvétel feltételeit az együttműködési megállapodás és a szociális földprogram helyi végrehajtására vonatkozó szervezeti és működési szabályzat állapítja meg.

Házi segítségnyújtás

27. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) A szolgáltatás ellátásáról Nógrádsáp Község Önkormányzata társulásban fenntartott Nagyoroszi Közös Szociális Szolgáltató Társulás keretében gondoskodik

(3) A szociális gondozók feladatát társulási megállapodás szabályozza.

Családsegítés

28. § (1) Az önkormányzat illetékességi területén az Sztv. 64. §-ában meghatározott családsegítés feladatot a Nyugat-Nógrád Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgáltatási Társulás intézménye látja el.

Záró rendelkezéses

30. § (1) E rendelet a kihirdetését követően 2015.október 1-én lép hatályba.

(2) Hatályát veszti az Önkormányzat 3/2015 (II.24.) számú rendelete.

Nógrádsáp, 2015.09.03

Pintér Bertalan

Dr. Villant Gréta

polgármester

jegyző

1

A 25. § (7) bekezdését a Nógrádsáp Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2024. (IV. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

2

A 25. § (8) bekezdését a Nógrádsáp Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2024. (IV. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

3

A 25. § (9) bekezdését a Nógrádsáp Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2024. (IV. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

4

A 25. § (10) bekezdését a Nógrádsáp Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2024. (IV. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

5

A 25. § (11) bekezdését a Nógrádsáp Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2024. (IV. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.