Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2015(II.28..) önkormányzati rendelete
a települési támogatások és ellátások helyi szabályairól
Hatályos: 2024. 11. 20Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2015(II.28..) önkormányzati rendelete
a települési támogatások és ellátások helyi szabályairól
Esztár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdés a) pontjában, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt) 92. §. (1)-(2) bekezdés és 132. §. (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, valamint az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. §. (1) bekezdés 8.a. pontjában meghatározott feladatkörében az alábbiakat rendeli el:
A rendelet célja
1. § (1) E rendelet célja, hogy az önkormányzat a közigazgatási határain belül a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – az Alaptörvénnyel és a magasabb szintű jogszabályokkal összhangban – megállapítsa az önkormányzat által pénzben és természetben biztosított szociális ellátások és a személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, illetve igénybevételüknek módjait, feltételeit, valamint érvényesítési garanciáit.
(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.
A rendelet hatálya
2. § (1) A rendelet hatálya a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltérésekkel kiterjed Esztár község közigazgatási területén életvitelszerűen élő
a) magyar állampolgárokra,
b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra,
d) a magyar hatóság által menekültként és oltalmazottként elismert személyekre.
(2) A rendelet hatálya az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésében foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.
(3) A rendelet hatálya kiterjed továbbá az Szt. 3. § (3)-(4) bekezdésében, valamint az Szt. 6. §-7. §-ában meghatározott személyekre.
Eljárási rendelkezések
3. § (1) A szociális ellátások megállapítására irányuló kérelmeket (a továbbiakban kérelem) az Esztári Közös Önkormányzati Hivatalnál az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon kell írásban előterjeszteni. A rendkívüli települési támogatás kérelemre vagy hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézményt, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.
(2) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles családja vagyoni és jövedelmi viszonyairól nyilatkozatot tenni, illetve azokat igazolni. A kérelem elbírálása során a kérelmezőnél környezettanulmány készíthető.
(3) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát az Esztári Közös Önkormányzati Hivatal szociális ügyekkel foglalkozó munkatársa az alábbiak szerint ellenőrizheti:
a) megkeresheti az illetékességgel rendelkező adóhatóságot,
b) megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,
c) megkeresheti a közlekedési igazgatási hatóságot,
d) elrendelheti környezettanulmány készítését,
e) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót.
(4) A jövedelemszámításhoz, a kérelemhez csatolni kell:
a) a munkabérről, munkáltató által fizetett táppénzről a kérelem benyújtását közvetlenül megelőző hónapra vonatkozó, a munkáltató által kiállított nettó jövedelemigazolás vagy munkabér jegyzék,
b) vállalkozó vagy őstermelő esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelemről a Nemzeti Adó és Vámhivatal igazolása és a tárgyévben elért jövedelemről nyilatkozat,
c) álláskeresési járadék esetén a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Járási Munkaügyi Kirendeltsége (a továbbiakban: Munkaügyi Központ) megállapító határozata és a kérelem benyújtását megelőző havi ellátás összegét igazoló szelvény vagy bankszámlakivonat,
d) nyugdíj, nyugdíjszerű rendszeres pénzellátás és árvaellátás esetén a kérelem benyújtását megelőző havi igazolószelvény (nyugdíjösszesítő), bankszámlakivonat,
e) a gyermekgondozási támogatások esetében a kérelem benyújtását megelőző havi összegről szóló szelvény vagy bankszámlakivonat,
f) a családi pótlék, a gyermektartásdíj esetén a kérelem benyújtását megelőző havi postai feladóvevény vagy bankszámlakivonat vagy az összeg átadásáról szóló és büntetőjogi felelősség tudatában tett nyilatkozat,
g) gyermektartásdíj esetén a házasság felbontását, gyermekelhelyezést megállapító bírósági végzés, vagy a gyermekelhelyezésről és gyermektartásdíjról szóló szülői egyezségről kiállított irat,
h) állam által megelőlegezett gyermektartásdíj esetén az illetékes járási gyámhivatal határozata,
i) ösztöndíj és egyéb juttatások esetén az oktatási intézmény által kiállított, 30 napnál nem régebbi igazolás,
j) nem havi rendszerességgel szerzett jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett egyhavi átlagról szóló nyilatkozat
k) amennyiben a kérelmező, nagykorú közeli hozzátartozója vagy a háztartásában életvitelszerűen vele együtt lakó nagykorú más személy rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik, úgy az erről szóló nyilatkozat és a Munkaügyi Központ igazolása arról, hogy regisztrált álláskereső és ellátásban nem részesül,
l) egyéb jövedelmek esetén a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozat (a továbbiakban a ba)-bl) pontokban felsoroltak együtt: jövedelemigazolás) igazolja.
(5) Ha az eljáró hatóság hivatalos tudomása, vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a (2) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.
(6) A jogosultság elbírálásához bizonyítékként felhasználható más közigazgatási szerv, hatóság, illetőleg szociális feladatokat ellátó más szerv által tartott helyszíni szemlén készített jegyzőkönyv, továbbá az általa más ügy eldöntéséhez készített környezettanulmány, feltéve, ha annak elkészítése óta három hónap nem telt el, és a jegyzőkönyv az ügy elbírálásához szükséges adatokat tartalmazza.
(7) Ha Képviselő-testület a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét - amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné – méltányosságból
a) elengedheti
b) csökkentheti
c) részletekben fizettetheti meg.
Pénzbeli és természetben nyújtott települési ellátások
4. § (1) A települési támogatást a családi segélyezés elvének érvényesítésével kell biztosítani. A családban életvitelszerűen együtt élő személyek életmódját, szociális helyzetét, a rászorultságot egységben kell vizsgálni. A nyújtandó támogatást úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a család létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.
(2) Nem szükséges a kérelmezőnek új igazolást csatolni, illetve nyilatkozatot tenni a tárgyévi kérelméhez, ha a jogszabályoknak és a rendelet előírásainak megfelelően már benyújtotta
a) a tárgyévi nyugdíjáról szóló igazolást,
b) a társadalombiztosítási ellátás esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátást igazoló szelvényt, vagy társadalombiztosítási szerv igazolását,
c) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,
d) a tartósan beteg, illetőleg fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást,
e) a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolását a tanulói vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,
f) álláskereső esetén az együttműködésről, az álláskereső ellátásról, vagy a regisztrálásról a munkaügyi központ illetékes kirendeltsége által kiadott előző havi igazolást, határozatot, vagy az aktív korú ellátásra való jogosultságot megállapító határozatot,
g) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot.
(3) A települési támogatás pénzben és természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható.
(4) A települési támogatás iránti kérelmek elbírálása - 9.§. (1)-(5) bekezdésében foglaltak kivételével - a polgármester feladata.
A települési támogatás formái
5. § Települési támogatás
a) lakhatási támogatás,
b) gyógyszertámogatás
c) mezőgazdasági terménytámogatás,
d) élelmiszertámogatás
e) helyi tüzelőtámogatás
f) rendkívüli települési támogatás
g) köztemetés
h) gyermekek védőoltás költségeinek támogatása
nyújtható.
Lakhatási támogatás
6. § (1) Az önkormányzat lakhatási támogatást nyújt a szociálisan rászorult személyeknek, családoknak az általuk lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres, víz- és/vagy csatornadíj kiadásaik viseléséhez az e rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén.
(2)1 Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával. A jövedelemszámításnál figyelembe kell venni, aki a kérelemmel megjelölt lakásban bejelentett lakcímmel rendelkezik, s abban életvitelszerűen lakik.
(3) A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0, b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9, c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8, d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8, e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
(4) Ha a háztartás a) (3) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy b) (3) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(5) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot, a nevelőszülőt és a hivatásos nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(6) A lakhatási támogatás kizárólag természetben nyújtható szociális ellátás, melynek folyósítása a közszolgáltató felé történő közvetlen átutalással valósul meg.
(7) A támogatás összege havonta legfeljebb 3.000 Ft.
(8) A támogatást a kérelem benyújtása hónapjának 1. napjától egy év időtartamra állapítható meg.
(9) A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(10) A települési támogatásra való jogosultság egyéb feltételei:
a)
b) a házhoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására;
c) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése;
d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése.
(11)2 A lakhatási támogatás tüzelőutalvány formájában is igénybevehető a munkaerőpiaci programban, képzésben résztvevők ösztönző támogatásáról szóló 9/2022. (VII. 22.) önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint.
Gyógyszertámogatás
6/A. § (1) A hatáskör gyakorlója annak a személynek a részére, aki nem felel meg az Szt-ben a közgyógyellátás tekintetében meghatározott törvényi feltételeknek, de szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt a létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, az e rendelet szerinti feltételek fennállása esetén gyógyszertámogatást állapíthat meg.
(2) A gyógyszerkiadásokhoz nyújtott támogatás az alábbi feltételek fennállása esetén állapítható meg:
a)3 egyedül élő személy esetén, ha az egy főre számított havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 200 %-át, és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri a szociális vetítési alap összegének 25 %- át.
b)4 családban élő személy esetén, ha az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 150 %-át, és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri a szociális vetítési alap összegének 25 %- át.
(3) A gyógyszerkiadásokhoz nyújtott támogatás csak a kérelmező krónikus betegségére tekintettel a járóbeteg ellátás keretében rendelhető egyes, a biztonságos és gazdaságos gyógyszer és gyógyászati segédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló jogszabályban meghatározott gyógyszerekre vehető igénybe.
(4) A gyógyszerkiadásokhoz nyújtott támogatás évente legfeljebb 2 alkalommal állapítható meg.
(5) A gyógyszerkiadásokhoz abban az esetben nyújtható támogatás, ha a kérelmező közgyógyellátási-igazolvánnyal nem rendelkezik.
(6) A kérelemhez mellékelni kell a járási hivatal alanyi és normatív közgyógyellátás iránti elutasító határozatát, a házi orvosi, valamint gyógyszertári igazolást is.
(7) A havi rendszeres gyógyító ellátási szükségletet a háziorvos, illetve – személyes gondoskodást nyújtó átmeneti és bentlakásos szociális intézményben vagy gyermek- és ifjúságvédő intézetben, nevelőotthonban elhelyezett jogosult esetén - az intézmény orvosa – a külön jogszabályban meghatározott módon - igazolja.
(8) A háziorvosi igazolás alapján a gyógyszertár igazolást állít ki a rendszeres gyógyszer és gyógyászati segédeszközök költségéről.
(9) A gyógyszerköltség megállapítása során legfeljebb havi 6000 forintig vehetők figyelembe a nem csak szakorvos által, illetve nem csak szakorvosi javaslatra rendelhető gyógyszerek. Ha a kérelmező havi gyógyszerköltsége a 6000 forintot meghaladja, a 6000 forint feletti összeg a gyógyszertári igazolásban a csak szakorvos által, illetve csak szakorvosi javaslat alapján rendelhető gyógyszerek figyelembevételével állapítható meg.
(10) A gyógyszerkiadásokhoz nyújtott támogatás összege – a (8) bek-ben foglaltakat figyelembe véve - a jogosult havi rendszeres gyógyszerköltsége, de legfeljebb 12 000 Ft lehet.
(11) A támogatásban részesülő a jogerős határozat birtokában jogosult a határozatban szereplő összeghatárig a gyógyszer átvételére, melyet a gyógyszertár kétheti gyakorisággal leszámláz az Önkormányzat részére, úgy hogy ahhoz listát csatol a támogatottak személyéről, valamint az általuk átvett gyógyszerekről és azok díjáról.
(12) A havi rendszeres gyógyszerszükséglet, valamint azok költségének igazolására irányuló feladat elvégzése érdekében az önkormányzat megállapodást köt a háziorvosokkal és a település közigazgatási területén működő gyógyszertárakkal. A gyógyszertárakkal kötött megállapodás tartalmazza a gyógyszerköltségek megállapítására, és az Önkormányzat nevére szóló számla nyújtására szóló kötelezettségvállalást a gyógyszertárak részéről.
6/B. § (1)5 Különös méltánylást érdemlő esetben az 6/A. §. (2) bek. a.) és b.) pontokban meghatározott jövedelemhatártól el lehet térni, amennyiben a havi rendszeres gyógyszer költsége az egy főre számított havi jövedelem 30 %-át meghaladja, azzal hogy az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 300 %-át nem haladhatja meg. Az e jogcímen nyújtott támogatás esetében a 9. § rendelkezésit megfelelően alkalmazni kell.
(2)6 Ezen támogatási jogcímen támogatás nyújtható annak a jogosultnak is, aki az (1) bek-ben foglalt feltételeknek megfelel, és betegségéből adódóan gyógyászati segédeszköz beszerzése vált szükségessé. A gyógyászati segédeszköz beszerzéséhez nyújtott egyszeri támogatás összege legfeljebb a szociális vetítési alap összegével azonos. Ugyanannak a kérelmezőnek e jogcímen évente legfeljebb egy alkalommal nyújtható támogatás.
7. §
Mezőgazdasági terménytámogatás
8. § (1) A Startmunka keretében előállított termék-, terménytámogatásban elsősorban azon személy részesíthető, akinek a
a) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeket nevel,
b) aktív korú nem foglalkoztatott személyek ellátásában részesül,
c) normatív közgyógyellátásban részesül,
d) időskorúak járadékában részesül
e) ápolási díjban részesül,
f) települési támogatásként lakhatási támogatásban részesül.
(1a)7 Az (1) bekezdésben foglaltakon kívül a támogatás abban az esetben is megállapítható, akinek vagy akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 400.000 Ft-ot.
(2) A terménytámogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és a háztartások számától. Amennyiben egy ingatlanról több kérelem érkezik, az elbírálás a kérelem beérkezésének sorrendjében történik.
(3)8 Egy alkalommal minimum 5 kg vegyes termékből, terményből összeállított csomagban nyújtható támogatás, melynek értéke nem lehet kevesebb a szociális vetítési alap összegének 10%-ánál.
(4) A mezőgazdasági terménytámogatás szociális ellátást biztosító intézmény részére is átadható, azzal, hogy ezen intézmény tételes átadás-átvételi jegyzéket készít a támogatásból részesül rászorulókkal.
(5) A mezőgazdasági terménytámogatás egy jogosult részére évi két alkalommal ítélhető meg.
(6) A mezőgazdasági terménytámogatásra való jogosultság megállapítása vonatkozásában a polgármester jár el.
(7)9 Startmunka keretében előállított terméknek és terménynek minősül a helyi önkormányzat saját termelésében, közfoglalkoztatás keretében előállított, valamint más önkormányzattól beszerzett, az önkormányzat saját termelésében, közfoglalkoztatása keretében előállított termék vagy termény.
Élelmiszertámogatás
8/A. § (1) Az Önkormányzat – főként ünnepek alkalmából - élelmiszertámogatást biztosít elsőorban annak a személynek, aki
a) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeket nevel,
b) aktív korú nem foglalkoztatott személyek ellátásában részesül,
c) normatív közgyógyellátásban részesül,
d) időskorúak járadékában részesül
e) ápolási díjban részesül,
f) települési támogatásként lakhatási támogatásban részesül.
(1a)10 Az (1) bekezdésben foglaltakon kívül a támogatás abban az esetben is megállapítható, akinek vagy akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 400.000 Ft-ot.
(2) Az élelmiszertámogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és a háztartások számától. Amennyiben egy ingatlanról több kérelem érkezik, az elbírálás a kérelem beérkezésének sorrendjében történik.
Helyi tüzelőtámogatás
8/B. § (1) Az Önkormányzat helyi tüzelőtámogatást biztosít annak a személynek, aki
a) 80. életévét a kérelem benyújtása évének december 31-ig tölti be és havi jövedelme vagy családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 120.000 Ft-ot, vagy
b) súlyosan fogyatékos személynek minősül és havi jövedelme, vagy családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 120.000 Ft-ot.
(2) A helyi tüzelőtámogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és a háztartások számától. Amennyiben egy ingatlanról több kérelem érkezik, az elbírálás a kérelem beérkezésének sorrendjében történik.
(3) Az üresen álló, nem lakott ingatlanra, amelyben életvitelszerűen senki sem él, a támogatás nem kérhető. Ellentétes állítás esetén környezettanulmány szükséges.
(4) A támogatásban részesülő személy a tüzelőanyagot nem értékesítheti, nem adhatja át másnak, csak saját használatra használhatja fel.
Rendkívüli települési támogatás
9. § (1)11 Az önkormányzat a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt. Rendkívüli települési támogatásra jogosult csak az a személy lehet, akinek a (2) bekezdésben meghatározottak közül legalább egy feltétel fennállása igazolható, továbbá, a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének a 500 %-át, egyedül élő esetén a 600 %-át.
(2) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet az Szt. 45. § (4) bekezdésén túl:
a) elemi kár
b) krónikus, hosszantartó betegségből eredő jövedelem-kiesés
c) társadalom- és egészségbiztosítási ellátás (rokkantsági, öregségi nyugdíj stb.) intézése miatti jövedelem-kiesés
d) egyéb, előre nem látható, különös méltánylást érdemlő esetek.
(3) A rendkívüli települési támogatás összege legalább 3000 Ft.
(4) Egy adott időszakon belül ugyanazon kérelmező amennyiben több alkalommal is rendkívüli települési támogatásban részesül, a határozatban rendelkezni kell a konkrét összegekről és a kifizetések időpontjáról.
(5) A rendkívüli települési támogatás természetbeni támogatásként is megállapítható a beadott indoklás figyelembevételével.
(6) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított rendkívüli települési támogatás nyújtható annak, aki esztári lakóhellyel rendelkező elhunyt temettetéséről gondoskodott. Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított rendkívüli települési támogatás esetén a támogatás összege 20.000 Ft.
(7) A temetési költségekhez való hozzájárulásként igényelt rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a temetési számlákat, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.
(8) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmeket a Szociális Bizottság bírálja el.
(9) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként kérelmezett rendkívüli települési támogatás iránti kérelmeket a polgármester bírálja el.
Köztemetés
10. § (1) Köztemetés esetén a polgármester jár el.
(2) Az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a polgármester a visszafizetést elrendelő határozat jogerőre emelkedését követő harminc napon belül kérelemre, méltányosságból engedélyezhet:
a)12 részletfizetést, ha a temetésre köteles - egyedülálló esetén havi jövedelme a szociális vetítési alap összege 300 %-át nem éri el, vagy - családjában egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap összege 250 %-át nem éri el,
b)13 a visszafizetési kötelezettség 50 %-ig mérséklést, ha a temetésre köteles - egyedülálló esetén havi jövedelme a szociális vetítési alap összege 250 %-át nem éri el, vagy - családjában egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap összege 200 %-át nem éri el,
c)14 elengedést, ha a temetésre köteles - egyedülálló esetén havi jövedelme a szociális vetítési alap összege 200 %-át nem éri el, vagy - családjában egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének 150 %-át nem éri el, feltéve, hogy annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné.
11. §
11/A. §
11/B. §
11/C. §
11/D. §
11/E. §
Személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások
12. §15 (1) Szociális alapszolgáltatások:
a) étkeztetés (az Szt. 62. §-a alapján),
b) házi segítségnyújtás (az Szt. 63. §-a alapján),
c) családsegítés (Szt. 64. §-a alapján),
d) nappali ellátás (Szt. 65/F. §-a alapján).
(2) Gyermekjóléti alapellátások:
a) gyermekjóléti szolgálat (Gyvt. 39-40. §-a alapján)
b) gyermekek napközbeni ellátása óvoda, iskolai napközis foglalkozás keretében (Gyvt.41. §- alapján), c) gyermekek átmeneti gondozása a jegyző által kijelölt helyettes szülővel (Gyvt. 49. §- alapján.)
(3) Az önkormányzat az (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott szolgáltatásokat az Esztári Református Egyházközség által fenntartott Esztári Református Idősek Otthona és Gondozó Szolgálata intézményben biztosítja.
(4) Az önkormányzat az (1) bekezdés d, pontjában meghatározott szolgáltatásokat a Bihari Önkormányzatok Többcélú Kistérségi Társulása által fenntartott Szociális Szolgáltató Központ útján, míg a (2) bekezdés a, és b. pontja szerinti ellátásokat saját fenntartásban biztosítja.
(5)16 Az átadott alap- és szakosított ellátások (átlagos és demens ellátást nyújtó bentlakásos idősek otthona) igénybevételének feltételeit az átvevő szabályozza. Az alapszolgáltatások közül az idősek nappali ellátására Berettyóújfalu Város Képviselő-testülete alkotott rendeletet. A szociális étkeztetés, a házi segítségnyújtás igénybevételének szabályozása az Esztári Református Egyházközség által meghatározottak szerint történik.
(6) A családsegítés a Képviselő-testület a gyermekjóléti szolgáltatással együtt az Esztári Közös Önkormányzati Hivatal által foglalkoztatott, külön jogszabályban meghatározott képesítéssel rendelkező családgondozóval látja el.
(7) A családsegítés jövedelmi és vagyoni helyzettől függetlenül igényelhető, igénybevétele önkéntes, azonban az együttműködési megállapodásban vállalt kötelezettségek a felekre nézve kötelezőek. A családsegítés térítésmentesen biztosított szolgáltatás.
Záró rendelkezések
13. § E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba; ezzel egyidejűleg hatályát veszti a helyi szociális ellátásokról és szociális igazgatásról szóló 4/2009. /II. 27./ sz. rendelete.
A 6. § (2) bekezdése az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § (11) bekezdését az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (VII. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 6/A. § (2) bekezdés a) pontja az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 6/A. § (2) bekezdés b) pontja az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 6/B. § (1) bekezdése az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 6/B. § (2) bekezdése az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (1a) bekezdése az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2022. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 8. § (1a) bekezdése az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdése az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 8.§ (7) bekezdést Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI.19.) önkormányzati rendelete 2.§-a iktatta be.
A 8/A. § (1a) bekezdése az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2022. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 8/A. § (1a) bekezdése az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § (1) bekezdése az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (2) bekezdés a) pontja az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (2) bekezdés b) pontja az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (2) bekezdés c) pontja az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 12. §-t az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 8. §-a hatályon kívül helyezte.
A 12. § (5) bekezdése az Esztár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.