Kállósemjén Nagyközség Önkormányzata 8/2015 (V.29.)

AZ ÖNKORMÁNYZAT ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL

Hatályos: 2015. 06. 01- 2015. 07. 30


                         

                         KÁLLÓSEMJÉN  NAGYKÖZSÉG  ÖNKORMÁNYZATA

                        KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

 

              8 /2015. (V.29. ) önkormányzati rendelete

 

           AZ  ÖNKORMÁNYZAT ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS

    MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL

 

Kállósemjén Nagyközség Önkormányzata  Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az  Alaptörvény  32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva  a következőket rendeli el:

 

 

I.                   fejezet

Általános rendelkezések

 

  1. Az önkormányzat, a képviselő-testület és szervei elnevezése, székhelye és bélyegzői

                                                                              

1.§ (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

Kállósemjén Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)

Székhelye: 4324. Kállósemjén, Kossuth út 112.

(2)     A képviselő-testület:

a) megnevezése: Kállósemjén Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete(a továbbiakban: képviselő-testület)

b) székhelye: 4324. Kállósemjén, Kossuth út 112.

c) tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő. Tagjainak névsorát az 1. számú     melléklet tartalmazza

(3)   A képviselőtestület szervei:

a)         Kállósemjén Nagyközség Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester)

b)        Kállósemjén Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága.

c)         Kállósemjén Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottsága.

d)        Kállósemjén Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Oktatási, Kulturális és Szociális Bizottsága.

e)         Kállósemjéni Polgármesteri Hivatal  Jegyzője

f)         Kállósemjéni  Polgármesteri Hivatal

g)        Dél-Nyírségi Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás

h)        Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás 

i)          Önkormányzati Társulás az Észak-alföldi Régió Ivóvízminőségének     javításáért

 


2.§  Az önkormányzat, a képviselő-testület, a  polgármester,  a jegyző és a polgármesteri hivatal működése során a Magyar Köztársaság címerével ellátott kör alakú  bélyegzőt használ az alábbi felirattal:

a)     Kállósemjén  Nagyközség Önkormányzata

b)     Kállósemjén  Nagyközség Önkormányzati Képviselőtestülete,

c)     Kállósemjén Nagyközség Polgármestere

d)     Nagyközségi Önkormányzat Jegyzője Kállósemjén

e)     Kállósemjén-i Polgármesteri Hivatal.

 

2.                  Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei

 

3.§ Az Önkormányzat jelképei a címer, és a zászló, melyeknek leírását  a 2. számú melléklet tartalmazza. A jelképek használatára vonatkozó eljárást a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza


4.§ (1)Az önkormányzat ünnepe minden év augusztus 20. napját követő szombaton megtartott  „Kállósemjéni Nap”.

 

(2) Az Önkormányzat rendezvényei:

a) Idősek napja

b) Adventi gyertyagyújtás.

 

3.                  Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az Önkormányzat által kiadott sajtótermékek

 

5.§  (1)  Az önkormányzat hivatalos lapja: „Semjéni Krónika” című negyedévente  megjelenő helyi lap. 

 

(2) Az önkormányzat:

  a)  hivatalos honlapjának címe: www. kallosemjen.hu

  b) elektronikus levelezési címe: hivatal@kallosemjen.hu

 

4.                  Az Önkormányzat által alapított elismerések

 

6.§ (1) Az Önkormányzat által alapított kitüntető cím: Kállósemjén Nagyközség díszpolgára.

(2) Az Önkormányzat által alapított díjak:

a)        Oktatási  és Közművelődési díszoklevél

b)        Közszolgálati  díszoklevél,

c)        Egészségügyi  és Szociális díszoklevél

d)       Ifjúsági  és Sport díszoklevél,

e)        Kállósemjén Nagyközségért Emlékplakett elismerés.


(3)    Az adományozás rendjét a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.


5.                  Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai

 

7.§ Az Önkormányzat testvértelepülése: a Partiumban lévő Avasújváros.


6.                  A Képviselő-testület átruházott hatáskörei

 

8.§ (1) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozó feladat és hatásköröket a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló  törvény (a továbbiakban: Mötv.) 42. §-a határozza meg.

(2) A képviselő-testület a polgármesterre, a jegyzőre, bizottságaira, és társulásaira hatáskört ruházhat át, és azt visszavonhatja. Az átruházott hatáskörben eljáró szervének, önkormányzati hatósági ügyben hozott határozata ellen jogorvoslattal a képviselő-testülethez lehet fordulni.  A képviselő-testület átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a polgármester, a képviselő-testület vagy a jegyző tesz javaslatot.

(4)               Az átruházott hatáskör gyakorlója - a szociális ügyek kivételével- az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.

(5)               Az önkormányzati feladatok kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.

 

II.                A Képviselő-testület működése

 

7.      A Képviselő-testület összehívása, vezetése

 

9.§ (1) A képviselő-testület összehívására és vezetésére Mötv.rendelkezései az irányadóak.

A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy  tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet az Ügyrendi Bizottság Elnöke  hívja össze és  vezeti.

(2)Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével 30 napot meghaladó távollét.

 

10. § (1) A képviselő-testület alakuló, munkaterve szerinti nyílt, valamint  zárt ülést tart. Az üléseket a munkatervében meghatározott ütemezés szerint évente legalább 10 alkalommal tartja.

(2)     A  képviselő-testület ülésének helye a  Polgármesteri Hivatal házasságkötő terme.

(3)     A képviselő-testület esetenként dönthet arról, hogy ülését (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja meg.

 

11. § (1) A képviselő-testület összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés;

a)      tervezett időpontját,

b)      helyszínét,

c)      a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,

d)     az egyes napirendi pontokhoz meghívottak nevét,

e)      az ülés nyilvánosságát,

f)       az ülés minősítését (rendes ülés, rendkívüli ülés)

g)      az ülést összehívó aláírását, bélyegző lenyomatát és a dátumot.

(2)   A meghívóhoz mellékelni kell;

a)        az előterjesztéseket,

b)        a javasolt napirendi pontokhoz kapcsolódó - a kézbesítés időpontjáig beérkezett - véleményeket, állásfoglalásokat,

(3)A képviselő-testület ülésére meg kell hívni;

a)        és a meghívóhoz csatolni kell az írásos előterjesztést, valamint a rendelet és határozat tervezetet is:

aa) a települési képviselőket,

ab) a jegyzőt,

       ac) a kisebbségi önkormányzat elnökét,

       ad) könyvvizsgálót,

       ae) önkormányzati intézmények vezetőit,

af) akiknek a meghívását a polgármester az egyes napirendi pontok tárgyalásánál indokoltnak tartja

     

b)      csak meghívót kell küldeni

ba)  a település  országgyűlési képviselője

bb) a helyben működő egyházak részére,

bc) a helyben működő parlamenti pártok képviselője részére.


12. § (1) Az egyes napirendekhez meghívottak részére előterjesztést csak azon pont esetében kell megküldeni, amelyikhez meghívásuk kapcsolódik.

(2) A képviselő-testület zárt üléseire előterjesztéseket kizárólag azok számára lehet megküldeni, akik a zárt ülésen részt vehetnek, továbbá az illetékes bizottságok külsős tagjai számára.

 

(3)  A képviselő-testület ezen túlmenően egyszerű többséggel meghozott határozatában tanácskozási jogot biztosíthat egy-egy előterjesztés tárgyalása során bármely személy vagy szervezet részére, akinek vagy amelynek véleményét, hozzászólását a döntéshozatalhoz szükségesnek tartja.

 

(4) A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt legkésőbb 3 nappal papír/ elektromos módon kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 5 nappal a Polgármesteri Hivatal előtti hírdetőtáblán  közzé teszi.

 

13. § (1)A polgármester szükség szerint rendkívüli ülést hív össze:

a)    ha jogszabály kötelezővé teszi,

b)   ha rendkívüli esemény, vagy halaszthatatlan megoldásra váró feladat azt indokolttá teszi.

(2) A rendkívüli ülésre szóló meghívót – amennyiben a rendkívüli ülés összehívását a polgármester kezdeményezi-, az ülés időpontját megelőzően legalább 2 nappal korábban meg kell küldeni a képviselőknek a tárgyalásra kerülő előterjesztéssel együtt. Nem kell kiküldeni az előterjesztést, ha a meghívó megküldésének időpontjáig az előterjesztést a rendeletben és más jogszabályban meghatározottaknak, továbbá a szakmai szabályoknak megfelelően nem lehetett előkészíteni. Ha az előterjesztés a meghívóval együtt nem került kiküldésre, az előterjesztést a feladatkörük szerint érintett bizottságoknak nem kell véleményezniük.

 

(3) Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez kell az ülés tervezett időpontja előtt legalább 3 nappal írásban benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.

 

(4) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben, így különösen, ha az állampolgárok életét, testi épségét, vagyonát, az önkormányzat vagyonát közvetlen veszély fenyegeti, a képviselő-testület  – a sürgősség okának közlésével – legkésőbb az ülés megkezdésének időpontját megelőző 12 órával is összehívható.

(5) A (4) bekezdésben meghatározott esetben  a Képviselő-testületi  ülés:

a)      telefonon,

b)elektronikus levélben is összehívható.

 

14. § Határozatképtelen ülést 8 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készített előterjesztéseket ismételten nem kell megküldeni.

 

15. § (1) A napirenden szereplő, meg nem tárgyalt előterjesztéseket - azok ismételt kiküldése nélkül - a munkaterv szerinti soron következő ülés napirendjére kell felvenni, kivéve a (2) bekezdésben meghatározottakat.

(2)  Az elmaradt előterjesztés megtárgyalására sürgős döntést igénylő kérdésben a polgármester rendkívüli ülést köteles összehívni.

 

16. § (1) A képviselő-testület elhatározhatja, hogy a kiemelkedően fontos ügyeket két fordulóban - előbb az elveket, majd a konkrét döntés tervezetet - tárgyalja meg.

(2)      Minden esetben két fordulóban tárgyalandó a költségvetés, és a településrendezéssel, településfejlesztéssel kapcsolatos döntések meghatározása.

 

17.§Az ülésvezető jogkörei:

a)        megállapítja az ülés határozatképességét

b)        javaslatot tesz az ülés napirendjére

c)        tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat

d)       szünetet rendelhet el,

e)        lezárja a vitát

f)         szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat

g)        lezárja a napirendi pontok tárgyalását

h)        rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt

i)          bezárja az ülést

 

8.                  A tanácskozás rendje

 

18. § (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

a)        polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről

b)        beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról

c)        a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok

d)       a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok

e)        határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet. Az ügyrendi javaslattal kapcsolatos döntést nem kell határozatba foglalni.

 

(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:

a)        az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez

b)        az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét

c)        az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések

d)       vita az előterjesztéssel kapcsolatban

e)        módosító javaslatok megtétele

f)         döntés a módosító javaslatokról

g)        döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról.

 

(4)   A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a jegyzőnek ad szót a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.

 

19.§ (1) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik. 

(2) Egy napirendi pont esetében lényegre törően  kell  hozzászólni.

(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót, ha a hozzászólás nem az adott

napirendhez kapcsolódik,

(4)      A képviselő-testület ülésén megjelent hallgatóság számára hozzászólási jogot ülésvezető adhat.

 

20.§  A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

a)      figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgytól vagy a tanácskozáshoz nem méltó, nem illő, másokat sértő megfogalmazást használ;

b)      rendre utasíthatja azt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít;

c)      a rendre utasított felszólalótól ismételt rendzavarás esetén megvonja a szót, szükség esetén javaslatot tesz a vitából való kizárásra - a javaslatról a Képviselő-testület tagjai vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoznak -;

d)     rendreutasítja, illetve a terem elhagyására kötelezi a rendzavarást tanúsító nem  képviselő jelenlévőket.

 

 

9. Az előterjesztések

 

21. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) rendelet-tervezet,

b) döntés tervezet határozati javaslattal,

c) beszámoló határozati javaslattal (továbbiakban együtt: határozati javaslat),

d) tájékoztató.

(2)Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén szóban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.

 

(3)Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) a képviselő-testület bizottságai,

b) a polgármester,

c) a képviselő-testületi tag,

d) a jegyző,

e) az önkormányzati fenntartású intézmény vezetője.

 

(4) Az illetékes bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:

a)                  rendeletalkotását,  módosítását igénylő előterjesztések

b)                 pénzügyi tárgyú előterjesztések

c)                  intézmény alapításánál, átszervezésénél és megszüntetésénél ,

d)                 személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések

e)                  helyi népszavazás kiírásánál

f)                    a társulások létrehozásánál, azokhoz való csatlakozásnál, illetve az azokból való kilépésnél

(5) A  (4) bekezdésben felsorolt előterjesztések kizárólag írásban nyújthatóak be.

(6) Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.

(7)               A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról az 5.számú melléklet szerinti minta alkalmazásával kell a képviselő-testületet tájékoztatni.

(8)               A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában -  küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.

 

22.  § (1)  Az előterjesztésnek minden esetben tartalmaznia kell:

a)         a tárgy pontos meghatározását,

b)        a tárgyhoz kapcsolódóan a Polgármesteri Hivatal részéről az előterjesztés előkészítésében résztvevő témafelelős nevét,

c)         a hozandó döntés indokainak a felsorolását,

d)        az előkészítésben résztvevők megnevezését és véleményét,

e)         a vonatkozó jogszabályokat,

f)         a kisebbségi véleményeket – amennyiben vannak-,

g)        az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot vagy javaslatokat,

h)        szükség szerint a felelős (-ök) és a végrehajtási határidő megjelölését,

b)        az előterjesztés megállapításainak alapjául szolgáló adatokat és kimutatásokat táblázatba kell foglalni, amely az előterjesztés mellékletét képezi.

 

(2)     Az előterjesztések eredeti példányát a képviselő-testületi ülés előtt 8 nappal az előterjesztésért felelős köteles a jegyzőnek leadni.

(3)          Az üléstervben előterjesztésre kötelezett az ülés előtt legalább 8 nappal köteles bejelenteni a jegyzőnek, ha az előterjesztést valamilyen okból nem tudja elkészíteni. (4)A zárt ülésre tervezett előterjesztéseket mindig elkülönítetten – az adatok védelméhez való jog épségének megóvása szempontjait betartva – kell kezelni

 

 

10.              Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok

 

23.§ (1)Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.

(2) Az alakuló ülés napirendje:

a)  Helyi Választási Bizottság elnökének tájékoztatója a választás eredményéről,

b) a polgármester és az önkormányzati képviselők eskütétele,

c) a polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítása

d) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának módosítása

e) alpolgármester megválasztása, eskütétele

f) alpolgármester tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítása

g) bizottságok megválasztása,

h)nem képviselő bizottsági tagok eskütétele

i) megbízás adása a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának felülvizsgálatára

j) összeférhetetlenségi, méltatlansági és vagyonnyilatkozat-tételi szabályok ismertetése.

 

(3) Az alakuló ülésen a polgármestert törvény szerint megillető illetményt és   költségtérítést a jegyző ismerteti.

(4) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.

(5) Az alpolgármester választása titkos szavazással, borítékba helyezhető lebélyegzett szavazólappal, urna használatával, a Polgármesteri hivatal erre alkalmas irodájában történik.

6) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

a) a választás időpontját,

b) az Ügyrendi Bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

c) a választás során felmerülő körülményeket,

d) a választás eredményét,

e) az Ügyrendi Bizottság elnökének és tagjainak aláírását.

(7) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

11.  A döntéshozatali eljárás

 

24.§ (1) A döntési javaslat elfogadására Mötv.szóló törvény rendelkezései az irányadóak.

(2) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik  az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.

25. § (1) Névszerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhat, az indítványról a képviselő-testület  vita nélkül dönt.

(2) Névszerinti szavazásnál a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők névsorát, és a jelenlévők nevük elhangzásakor „igen” „nem” vagy „tartózkodom” szavazattal fejezik ki álláspontjukat. A polgármester utolsóként szavaz. A névszerinti szavazásról készült listát a jegyző írja alá, és azt a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

 

26. §  A titkos szavazás lebonyolítására  a 23. § 4-7 bekezdései az irányadók.

 

27.§ Minősített többség szükséges Mötv. szóló törvényben  szabályozott eseteken kívül:

a)      helyi népszavazás elrendeléséhez

b)      önkormányzati vagyonról való döntéshez

c)      díszpolgári cím adományozásához.

 

28.§ (1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról az elhangzás  sorrendjében dönt. A módosító indítványok elfogadásához egyszerű többség  szavazati arány szükséges.

(2) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.

(3)Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.

(4)Ha a Képviselő-testület az (3) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz  döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség,

29.§ A Képviselő-testület közmeghallgatást tart a településfejlesztési koncepció, a településszerkezeti és helyi építési és szabályozási tervek jóváhagyásáról szóló   rendelet elfogadása előtt.

 

30.§ (1) Az önkormányzat rendeleteit a Polgármesteri Hivatal folyosóján elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. Az önkormányzati rendeletek kihírdetésük napjától kezdődően a www.kallosemjen.hu honlapon is elérhetőek.

(2) Az önkormányzati rendelet megjelölésére a közigazgatási és igazságügyi miniszteri

rendelet szabályai az irányadóak.

(3) A Jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:

a) a rendelet számát, címét, kihirdetésének idejét;

b) a rendelet módosításait;

c) a rendelet hatályon kívül helyezését.

(4)Az Ügyrendi Bizottság minden év december 31-ig felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.

 

31.§ (1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.

a)                  A határozat megjelölése tartalmazza:

b)                 a Képviselő-testület megnevezését,

c)                  a „ határozata” kifejezést

d)                 a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,

e)                  a határozat címét.

 

(2) A  határozat megjelölése:

 „Kállósemjén Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének

                                    2/2010.(I.20.) határozata

                     a Képviselő-testület 2011. évi üléstervéről„

 

(3)A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:

a)                  a Képviselő-testület döntését

b)                 a végrehajtására szolgáló határidő és a végrehajtásáért felelős megnevezését.

(4)     A polgármester a lejárt határidejű határozatok teljesítéséről a soron következő ülésen számol be.

(5)     Az e §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.

(6)               A jegyző a normatív határozatokat a 30. § (1) bekezdésében meghatározott módon teszi közzé.

12.  Jegyzőkönyv

32. § (1)A képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv kettő példányban készül, melyből egy példányt a lakosság tájékoztatása érdekében a Nagyközségi és Iskolai Könyvtárban kell elhelyezni.

(2)   A jegyzőkönyv Mötv. 52 §-ában foglaltakon túl tartalmazza:

a) a képviselő-testületi ülés jellegét, kezdetét és végét,

b) az előre bejelentett távolmaradó képviselők nevét,

c) az elfogadott napirendi pontok előterjesztőit,

d) képviselői kérelem esetén külön rögzítve név szerint a kisebbségi szavazatokat.


(3)A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót, a jelenléti ívet és az előterjesztéseket.

(4) A jegyzőkönyvbe való betekintést a jegyzőnél lehet kezdeményezni, mely csak munkaidőben tekinthető meg. A jegyzőkönyvről másolat készíthető, melynek díját számviteli szabályzat tartalmazza.

(5)A képviselőtestület üléséről hangfelvétel készül. A hangfelvétel megismerésére a jegyzőkönyvre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

 

13.  Közmeghallgatás, lakossági fórum

 

33. § (1) A képviselőtestület évente általános közmeghallgatást tart a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltak szerint a Polgármesteri Hivatal házasságkötő termében.

(2) A közmeghallgatás meghírdetésére, vezetésére, dokumentálására a képviselőtestületi ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. 

 

34. § (1) A település lakosságának széleskörű tájékoztatása, véleményének, javaslatainak megismerése, a fontosabb döntések előkészítésbe történő bevonása céljából a képviselő-testület lakossági fórumot szervezhet  a település egészére, illetve valamely érintett részére kiterjedően.

(2) A lakossági fórum összehívását kezdeményezheti:

a) a polgármester

b) bármely képviselő,

c) a jegyző.

(3) A polgármester kezdeményezésére lakossági fórumot kell összehívni azokban a témákban, amelyek eldöntéséhez jogszabály a lakosság véleményének előzetes kikérését írja elő.

(4) A lakossági fórum megszervezéséért és lebonyolításáért a fórumot kezdeményező a felelős.

(5) A lakossági fórum időpontjáról, helyszínéről és napirendjéről a lakosságot és az érintetteket a helyben szokásos módon kell tájékoztatni.

(6) A lakossági fórum szervezésével kapcsolatban felmerülő költségeket

a) jogszabály kötelező előírása alapján összehívott lakossági fórum esetében az Önkormányzat,

b) egyéb esetben a kezdeményező viseli.

(7) A lakossági fórumra meg kell hívni a jogszabály által meghatározott személyeket, szerveket, az érintett választókörzet(ek) önkormányzati képviselőjét (képviselőit), valamint azokat, akiket a fórumot kezdeményező indokoltnak tart.

 

III.fejezet

Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik

Polgármester, alpolgármester

35.§ (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el, munkaideje kötetlen.

(2) Fogadóórája: minden hétfő 14-17 óra között.

(3) A polgármester minden év február 28-i szabadságolási ütemtervet készít, melyet  a képviselő-testület hagy jóvá. A szabadság igénybevételéről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(4) A polgármester szabadságát a jegyző tartja nyilván.

36.§ (1) A polgármester feladatai Mötv.67 §-ában foglaltakon túl:

a) képviseli az önkormányzatot,

b) segíti a képviselők munkáját,

c) szervezi-, és biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését,

d) gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról,

e) gondoskodik helyi fórumok szervezéséről,

f) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, a helyi civil szervezeteket,

g) kapcsolatot tart a felsőbb szintű szervekkel, a megyei közgyűléssel, az országgyűlési

képviselőkkel, szomszédos településekkel,

h) társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel, a történelmi

egyházak vezetőivel.

(2) A polgármester a jegyzővel közösen, az intézményvezetők részvételével szükség

szerint de legalább negyedévente intézményvezetői értekezletet tart.

 

(3) A polgármester a Mötv. szóló tv. 68. § (2) bekezdése alapján a képviselő-testület határozatképtelensége vagy a határozathozatal hiánya miatt döntést hozhat a Mötv. szóló tv. 42. §-ába nem tartozó minden ügyben, ha azt törvény nem tiltja.

(4) A polgármester a Mötv. szóló tv. 68. § (3) bekezdése alapján két testületi ülés közötti időszakban döntést hozhat  a  Mötv. szóló tv. 42. §-ába nem tartozó halaszthatatlan önkormányzati ügyekben, ha azt törvény nem tiltja.

(5) A (3-4) bekezdésben hozott döntésekről a polgármester a   képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja.

37.§ A Polgármester a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan ügyben 500.000,- forint értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról. Döntéséről a döntést követő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

38.§(1) A Képviselő-testület tagjai közül egy fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.

(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg. Az alpolgármester a  polgármestert annak távollétében vagy akadályoztatása esetén teljes jogkörrel helyettesíti.  

 

14. A bizottságok jogállása feladatai

 

39. § (1) Állandó bizottságok:

a) Ügyrendi   Bizottság  3 fő képviselőből áll.

b) Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság 3 fő képviselőből és 2 fő nem képviselő tagból áll.

c) Oktatási, Kulturális és Szociális Bizottság 3 fő választott képviselőből és 2 fő nem képviselő tagból áll.

(2) A Bizottságok tagjainak névsorát a 6. számú melléklet tartalmazza.                                                  

40Az Ügyrendi Bizottság :

a)nyilván tartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát

b) az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott bizottsági feladatokat).

 

41.§ (1) A képviselőtestület mindezen túl, eseti feladatokkal is megbízhatja a bizottságokat.

(2)A képviselőtestület meghatározott feladat elvégzésére ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre.

(3) A bizottságok tagjaira a képviselőtestület bármely tagja javaslatot tehet.

(4) A bizottsági ülést az elnök hívja össze. Az elnököt - távollétében - a bizottság képviselő tagjai közül megválasztott személy helyettesíti.

(5) A polgármester, illetve 2 fő bizottsági tag indítványára, a napirend megjelölésével a bizottság ülését össze kell hívni.

(6) A bizottságok munkájukba külső szakértőt vonhatnak be.

(7) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, készítésének szabályai azonosak a képviselőtestületi ülés jegyzőkönyvének szabályaival.

15. A jegyző

42. § ( 1)A jegyző feladatai Mötv.81.§-ában foglaltakon túl

a) ellátja a testületek, a bizottságok szervezési és ügyviteli feladatait

b) véleményt nyilvánít jogértelmezési kérdésekben,

c) szervezi és irányítja a polgármesteri hivatal jogi felvilágosító munkáját,

 e) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselőtestületet, a bizottságokat az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a polgármesteri hivatal munkájáról és az ügyintézésről

f) ellátja a polgármesteri hivatal tevékenységével és feladatival kapcsolatos racionalizálási, egyszerűsítési  és  korszerűsítési  feladatokat.

g) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály, a képviselő-testület valamint a polgármester részére meghatároz.

 

(2) A jegyző kötetetlen  munkaidőben látja el feladatait.

(3) A jegyzői  tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetére - legfeljebb 6 hónap időtartamra – Fodor Sándorné vezető főtanácsos anyakönyvvezető látja el a jegyzői feladatokat.

 

16. A Polgármesteri Hivatal

 

43. § (1) A polgármesteri  hivatal jogállását, részletes feladatait, működési rendjét saját szervezeti- és működési szabályzata tartalmazza.

(2)A hivatal létszámadatait, munkarendjét a  7.melléklet tartalmazza.

 

17. Társulások

44.§ (1) A képviselő-testület a szociális alapszolgáltatási feladatok és a gyermekjóléti szolgáltatás működtetésére -a Mötv. 87. §-a alapján -intézmény fenntartó társulást tart fenn Dél-Nyírségi Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás néven Nagykálló székhellyel Kállósemjén, Nagykálló, Balkány, Biri, Bököny, Érpatak, Geszteréd, Szakoly, Újfehértó településekkel közösen.

(2) A Képviselő-testület a szervezett kommunális hulladék elszállítási és megsemmisítési feladatai ellátása érdekében -a Mötv. 87. §-a alapján- tagja a Nyíregyháza székhelyű Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulásnak.


(3) A Képviselő-testület az Ivóvízminőség javító Program megvalósítása érdekében  – Mötv. 87 §-a alapján  -  tagja a Kisújszállási székhelyű  Önkormányzati Társulás az Észak-alföldi Régió Ivóvízminőségének Javításáért társulásnak.

(4) A társulások feladat-hatásköreit, finanszírozását, ellenőrzését az egyes társulásokkal kötött társulási megállapodások tartalmazzák.

IV. fejezet

18. A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok

45.§ (1)A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülés napján 12 óráig  a Polgármesternek köteles bejelenteni. A hiányzásokat az Ügyrendi Bizottság tartja nyilván.

(2) Kállósemjén település önkormányzati képviselője a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakon túl, köteles

a) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatást adni az üléseken hozott közérdekű döntésekről,

b) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában

c)  a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti valamint magán titkot megőrizni.

(3) A Képviselő képviselői munkájáért tiszteletdíjra jogosult, melynek mértékét külön önkormányzati rendelet szabályozza.

46.§ (1) Mötv. törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő az önkormányzati képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíjáról szóló rendeletben megállapított tiszteletdíját a képviselő-testület az Ügyrendi Bizottság javaslata alapján

a)                  eskü letételének hiánya miatt,

b)                 személyes érintettség bejelentésének elmulasztása miatt,

c)                  a képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét miatt,

legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti, megvonhatja.

(2)               A Képviselő-testület:

a)       az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a mulasztást megszüntetéséig, de legfeljebb 12 havi időtartamra 100 %-ban csökkenti.

b)      az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 6 .havi időtartamra 50 % -ban csökkenti.

c)      az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 6 havi időtartamra 50 % -ban csökkenti

 

 

19.A nemzetiségi  önkormányzattal való együttműködés szabályai

 

47.§ (1) Az Önkormányzat a településen működő  és a területi és országos roma  nemzetiségi önkormányzat részéről érkező kezdeményezéseket  az Oktatási, Kulturális és Szociális Bizottságnak adja át véleményezésre. A Bizottság a kezdeményezéssel kapcsolatban 15 napon belül alakítja ki álláspontját és terjeszti a Képviselő-testület elé. A Képviselő-testület a Bizottság véleményének megérkezését követő ülésén dönt.

(2) Az Önkormányzat a Kállósemjéni  Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez:

a) térítésmentesen biztosítja az Önkormányzati Hivatal nagytermét üléseinek megtartására,

b) térítésmentesen biztosítja a Kállósemjén, Kossuth út 108. szám alatti irodahelyiséget a roma nemzetiségi önkormányzat általános működéséhez.

(3)A Polgármesteri Hivatal pénzügyi szabályzataiban meghatározottak szerint biztosítja a gazdálkodási és leírási feladatok végzését. A gazdálkodási feladatok végzésének előfeltétele a gazdálkodási feladatok végzésére megállapodás megkötése a helyi önkormányzat és a roma nemzetiségi önkormányzat között.

(4) A Polgármesteri Hivatal saját költségvetésből beszerzett hivatali irodaszer felhasználásával biztosítja a roma nemzetiségi önkormányzat ügyviteli feladatainak ellátását (leírás, sokszorosítás, posta, kézbesítés) költségeket a jogszabályi előírásoknak megfelelően);

(5)A Polgármesteri Hivatal igény esetén a költségvetés és a zárszámadás elkészítéséhez a szakmai segítséget biztosítja;

(6)A Polgármesteri Hivatal köztisztviselője vezeti a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete határozatainak nyilvántartását.

(7) a Roma nemzetiségi önkormányzat testületi üléseinek jegyzőkönyvezését a jegyző által megbízottköztiszviselő készíti és elektronikus formában küldi meg a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal részére.

 

V.fejezet

 

20. Záró rendelkezések

 

48. § (1) Az önkormányzat  szervezeti és működési szabályzata 2015. június 1-n lép hatályba.

(2) Kállósemjén Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2014.XI.28.) önkormányzati rendelet  hatályát veszti.

(3) Az SZMSZ megtekinthető és tanulmányozható:

a)      a Polgármesteri Hivatalban

aa)jegyzőnél

ab)ügyintézőknél

b)  Nagyközségi Könyvtárban.

 

 

 

   Kállósemjén, 2015. május 28.

 

 

 

     Belicza László                                                                    Pisákné Páll Ilona

        polgármester                                                                      címzetes főjegyző

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Mellékletek