Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2015.(III.31.) önkormányzati rendelete

a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól és díjairól

Hatályos: 2015. 05. 01- 2017. 04. 30

Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva

  • Bélapátfalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2011. (IV. 15.) önkormányzati rendelet 1. Melléklete I. fejezet 1. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság véleményének kikérésével -

a következőket rendeli el:

  1. §


A rendelet hatálya Bélapátfalva város közigazgatási területén történő házasságkötési eljárás, valamint bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésének eljárása (a továbbiakban: anyakönyvi esemény) kapcsán az e rendeletben megjelölt szolgáltatásokat igénybe vevőkre, valamint a Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.

2. §


E rendelet alkalmazásában

a) hivatali munkaidő: a Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkaidő,

b) hivatali helyiség: a Hivatal házasságkötő terme (Bélapátfalva, IV. Béla út 1. szám) és a Hivatal anyakönyvvezetőjének hivatalos helyisége (Bélapátfalva, József Attila utca 19.),

c) alapszolgáltatás: az anyakönyvi eseményen az anyakönyvvezető közreműködése, jogszabályban rögzített hivatalos szöveg és eljárás,

d) ünnepi szertartás: az anyakönyvi eseményen az anyakönyvezető által tartott ünnepi beszéd, gyűrűcsere, zeneszolgáltatás, közös gyertyagyújtás vagy homokszertartás, szülőköszöntés, pezsgős koccintás.


3. §


(1) Az anyakönyvi esemény hivatali helyiségen kívüli, valamint hivatali munkaidőn kívüli megkötésének engedélyezése iránti kérelmet az anyakönyvvezetőnél kell benyújtani.

(2) A kérelemnek tartalmaznia kell az ügyfelek nyilatkozatát arról, hogy az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 18. § (3) bekezdésében foglalt feltételeket biztosítják és az 5. §-ban meghatározott díjat megfizetik. A feltételek meglétét az anyakönyvvezető az engedély megadása előtt a helyszínen ellenőrizheti.

4. §


(1) Az anyakönyvvezető hivatali helyiségén kívül, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi esemény megtartásáért a házasulók és a leendő bejegyzett élettársak az 5. §-ban meghatározott díjat kötelesek fizetni, kivéve, ha a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi eseményre rendkívüli körülmény miatt kerül sor

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott rendkívüli körülménynek minősül különösen, ha valamelyik fél mozgáskorlátozottsága, egészségi állapota vagy kora miatt különös erőfeszítés lenne számára az anyakönyvvezető hivatali helyiségében való megjelenés.

5. §


(1) Az anyakönyvvezető hivatali helyiségen kívüli és hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi eseményen való közreműködéséért 25 000 Ft díjat kell fizetni.

(2) Az anyakönyvvezető hivatali helyiségen kívüli és hivatali munkaidőben történő anyakönyvi eseményen való közreműködéséért 20 000 Ft díjat kell fizetni.

(3) Az anyakönyvvezető hivatali helyiségében hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi eseményen való közreműködéséért

  a) a Hivatal házasságkötő termében (Bélapátfalva, IV. Béla út 1.) alapszolgáltatással 6 000 Ft, ünnepi szertartással 8 000 Ft,

  b) a Hivatal anyakönyvvezetőjének hivatalos helyiségében (Bélapátfalva, József A. u. 19.) alapszolgáltatással 5 000 Ft

díjat kell fizetni.

(4) A szolgáltatás díját a döntés kézhezvételét követő 5 napon belül kell Bélapátfalva Város Önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára befizetni.

(5) A díj megfizetése alól mentesség kizárólag valamelyik fél közeli halálával fenyegető egészségi állapota miatt adható. Ezen tényt orvos által kiállított dokumentummal kell igazolni.

(6) Amennyiben az ügyfelek legalább egyike az anyakönyvvezető illetékességi területén bejelentett állandó lakóhellyel rendelkezik, az (1)-(3) bekezdésben meghatározott díjakból 50% kedvezmény illeti meg. Ha az ügyfelek közül mindkettő rendelkezik bejelentett állandó lakóhellyel, a kedvezmény mértéke nem változik.

6. §


(1) Az anyakönyvi eseményen közreműködő anyakönyvvezetőt választása szerint a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben meghatározott szabadidő helyett eseményenként az 5. § (3) bekezdésében meghatározott díjakból

 a) a hivatali helyiségen és hivatali munkaidőn kívül történő közreműködés esetén bruttó 10 000 Ft díjazás,

 b) hivatali helyiségen kívül hivatali munkaidőben történő közreműködés esetén bruttó 5000 Ft díjazás,

 c) hivatali munkaidőn kívül

ca) a Hivatal házasságkötő termében (Bélapátfalva, IV. Béla út 1.) történő közreműködés esetén bruttó 5000 Ft díjazás,

cb) a Hivatal anyakönyvvezetőjének hivatalos helyiségében (Bélapátfalva, József A. u. 19.) történő közreműködés esetén bruttó 4000 Ft díjazás

 illeti meg.

(2) Az anyakönyvvezetőt kétévente ruházati költségtérítés illeti meg, melynek mértéke a mindenkor hatályos köztisztviselői illetményalap összege.

(3) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően – amennyiben az anyakönyvvezető által tartott anyakönyvi események száma eléri az évi 15 alkalmat – az anyakönyvvezetőt a következő évben is megilleti a ruházati költségtérítés.

7. §


(1)   Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének jelen, 8/2015. (III. 31.) önkormányzati rendelete 2015. május 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a rendelet hatályba lépését követő anyakönyvi eseményekre kell alkalmazni.

(2)  Hatályát veszti Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének az anyakönyvi események lebonyolításáról szóló 4/2011. (II. 15.) önkormányzati rendelete és azt módosító 18/2011. (VI. 28.) önkormányzati rendelet.