Bátya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2015. (VI.5.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2015. 06. 06- 2018. 05. 17

Bátya Község Önkormányzata Képviselő-testületének

9/2015. (VI. 5.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról



Bátya Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Pénzügyi- és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:



I. fejezet

Általános rendelkezések

  1. §


(1) Az Önkormányzat hivatalos elnevezése: Bátya Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 6351 Bátya, Kossuth Lajos utca 20.


(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Bátya Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).


(3) Az Önkormányzat működési területe: Bátya község közigazgatási területe.


  1. §


Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.


  1. §


(1) Az Önkormányzat kör alakú bélyegzőjén „Bátya Község Önkormányzata Bátya„ felirat szerepel, közepén Magyarország címere helyezkedik el.


(2) A Pénzügyi- és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság, a polgármester és a jegyző hivatalos kör alakú bélyegzője közepén Magyarország címere helyezkedik el az alábbi felirattal:

a) Bátya Községi Önkormányzat Pénzügyi-és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottsága,

b) Bátya Község Polgármestere,

c) Bátya Község Jegyzője Bács-Kiskun megye.


(3) A Képviselő-testület működése során a „Bátya Község Önkormányzata Bátya” feliratú kör alakú bélyegzőjét használja.


(4) A Képviselő-testület és szervei által az (1)-(2) bekezdéseken kívül használt bélyegzők lenyomatáról, valamint azok használatáról belső szabályzat rendelkezik.


  1. §


(1)[1] Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.batya.hu, hivatalos e-mail elérhetősége: batya@batya.hu.


(2) Az Önkormányzat a kéthetente megjelenő „Hírlevél”-ben tájékoztatja a lakosságot a fontosabb döntésekről.


(3) A helyben szokásos módon történő közzététel alatt a Bátyai Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő közzététel értendő.



II. fejezet

A Képviselő-testület feladata, hatáskörei

5. §


(1) A Képviselő-testület gondoskodik mindazon önkormányzati feladatokról, amelyeket magasabb szintű jogszabályok hatáskörébe utalnak, valamint amelyeket önként vállal. Az önként vállalt feladatok felsorolását az 1. melléklet tartalmazza


(2) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei: a polgármester, a bizottság, a jegyző és a Bátyai Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) látják el.


(3) A Képviselő-testület a polgármesterre és a jegyzőre átruházott feladat- és hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza. Az átruházott hatáskör gyakorlója az átruházott hatáskörű ügyekben végzett tevékenységéről a Képviselő-testületnek rendszeresen beszámol. A Képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) tartalmazza.


(4) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a 3. melléklet tartalmazza.


III. fejezet

A Képviselő-testület működése


A Képviselő-testület munkaterve

6. §


(1) A Képviselő-testület üléseit éves munkaterv szerint tartja. A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik.


(2) A munkaterv tervezetét a beérkezett javaslatok alapján, a polgármester minden évben a decemberi ülésen terjeszti elő elfogadásra. Az előterjesztésben szerepeltetni kell a munkaterv tervezetébe be nem kerülő javaslatokat. A munkatervről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.


(3) A munkatervre vonatkozó javaslatokat a polgármesterhez kell benyújtani.


(4) A Képviselő-testület munkatervének tervezetére javaslatot tehetnek:

  1. települési képviselők,
  2. a Képviselő-testület bizottsága,
  3. a helyi nemzetiségi önkormányzatok,
  4. az önkormányzati intézmények vezetői,
  5. a jegyző.


(5) A munkatervnek tartalmaznia kell:

  1. az ülések időpontját (hónap), helyét,
  2. a napirend tárgyát, előterjesztőjét, (külön előadó esetén annak megnevezését)
  3. a közmeghallgatás esetén annak időpontját (hónap).


(6) Az elfogadott munkatervet meg kell küldeni:

  1. a Képviselő-testület tagjainak,
  2. a jegyzőnek,
  3. a nemzetiségi önkormányzatok elnökeinek,
  4. a munkatervben érintett előadóknak.


A Képviselő-testület létszáma, ülései

7. §


(1) A Képviselő-testület tagjainak létszáma: 7 fő. A Képviselő-testület tagjainak névsorát a 4. melléklet tartalmazza.


(2) A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést, továbbá közmeghallgatást tart.


(3) A Képviselő-testület évente munkatervében meghatározott ütemezés szerint, de évente legalább 6 ülést tart. A rendes ülést általában a hónap utolsó csütörtöki napjára kell összehívni.


(4) A Képviselő-testület a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének az indítványára rendkívüli ülést tart.


(7) A rendkívüli ülés indítványát a polgármesternél írásban kell előterjeszteni szöveges indokolással, határozati javaslattal és a javasolt napirend megjelölésével. A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül köteles az ülést összehívni.


(8) A polgármester sürgős, halasztást nem tűrő ügyekben, szükség szerinti időpontokban is összehívhat rendkívüli ülést.


(9) A Képviselő-testület évente legalább egyszer, január hónapban előre meghirdetett közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Képviselő-testület decemberi ülésén dönt.


(10) A Képviselő-testület üléseit a Bátyai Általános Iskola ebédlőjében vagy a Bátyai Polgármesteri Hivatalban tartja.



Az ülések nyilvánossága

8. §


(1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.


(2) A Képviselő-testület zárt ülést tart, illetve rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben.


A Képviselő-testület üléseinek összehívása

9. §


(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a Pénzügyi-és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a Képviselő-testület ülését.


(2) Az ülés meghívója tartalmazza az ülés helyét, napját, kezdési időpontját, a tervezett napirendeket, a napirendek előadóit, valamint a tervezett napirend tárgyalásához tanácskozási joggal külön meghívottak megjelölését.


(3) A Képviselő-testület ülésén előterjesztés kiosztására csak sürgősségi indítvány esetén kerülhet sor, kivéve a (6) bekezdésben foglalt eseteket.


(4) A rendes ülés meghívóját a tervezett napirendek írásos anyagaival együtt az ülés napját megelőzően legalább 3 nappal kell kézbesíteni.


(5) A rendkívüli ülés meghívóját –a sürgősség indokolásával- a tervezett napirendek írásos anyagaival együtt legalább az ülés napját megelőző napon kell kézbesíteni.

(6) Sürgős, indokolt esetben a rendkívüli ülés az (5) bekezdésben foglaltaktól eltérő módon és időben telefonon vagy személyesen is összehívható, eltekintve az írásbeliségtől. Ez esetben az ülés összehívása történhet az értesítés napjára is, a sürgősség indokolásával. Az írásos előterjesztés ez esetben mellőzhető.


(7) A rendkívüli ülésen csak azok a napirendi pontok tárgyalhatók, amelyekre az indítvány vonatkozott.


(8) A Képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni:

  1. a jegyzőt,
  2. a napirend tárgya szerinti előadót,
  3. a nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,
  4. a napirend tárgya szerint érintett intézményvezetőt,
  5. a napirend tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét, vagy annak képviselőjét,
  6. a napirend tárgyában illetékes Polgármesteri Hivatal ügyintézőjét,
  7. mindazokat, akik meghívását a polgármester vagy a Képviselő-testület szükségesnek tartja.


(9) A tanácskozási joggal meghívottak közül a jegyzőnek valamennyi előterjesztést meg kell küldeni.


(10) A tanácskozási joggal meghívottaknak a (9) bekezdésben foglalt kivétellel csak az ülés meghívóját, valamint az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.


(11) A meghívóban zárt ülésként javasolt előterjesztéseket a képviselőknek, a jegyzőnek, a Polgármesteri Hivatal illetékes ügyintézőjének kell megküldeni. A nemzetiségi önkormányzatok elnökei részére kizárólag a nemzetiségi önkormányzatot érintő zárt ülés előterjesztését kell kézbesíteni.


(12) A meghívó és az előterjesztések kézbesítése elektronikus formában -az érintettek által megjelölt e-mail címre-, vagy kérésre papír alapon történik.


(13) A Képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A meghívót ki kell függeszteni a Bátyai Polgármesteri Hivatal belső és külső hirdetőtáblájára, valamint a rendes ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a „Hírlevélben”tájékoztatást kell adni.


A Képviselő-testület üléseinek vezetése

10. §


(1) A polgármester ülésvezetési feladatai:

a) az ülés megnyitása, vezetése, szünet elrendelése,

b) az ülésén megjelent képviselők számának, az ülés határozatképességének megállapítása, annak folyamatos figyelemmel kísérése, távolmaradó képviselők előzetes bejelentéséről tájékoztatás,

c) javaslattétel a jegyzőkönyv-hitelesítők személyére,

d) javaslattétel az ülés napirendjére,

e) rendes ülésen: tájékoztatás a két ülés között végzett munkáról, a fontosabb önkormányzati ügyek alakulásáról, jelentést tesz a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,

f) napirendenként vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása, a vita összefoglalása,

f) napirendenként a határozati javaslatok, rendelet-tervezetek szavaztatása, a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

g) a napirend tárgyában hozott döntés(ek) kihirdetése,

h) a rend fenntartása,

j) az ülés bezárása.



Az ülés határozatképessége

11. §


(1) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább – a képviselőknek több mint a fele, azaz –  4 fő jelen van.


(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 1 héten belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.


A jegyzőkönyv-hitelesítő

12. §


(1) A jegyzőkönyv-hitelesítők személyére az ülés vezetője tesz javaslatot.


(2) Jegyzőkönyv-hitelesítő az ülésen megjelent két képviselő lehet, személyükről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel vita nélkül határoz.


Az ülés napirendje

13. §


(1) A napirend sorrendje:

  1. A polgármester tájékoztatója a két ülés között végzett munkájáról, a fontosabb önkormányzati ügyek alakulásáról, jelentés a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
  2. munkatervben szereplő napirendek
  3. rendelet tervezetek
  4. sürgősséggel tárgyalandó indítványok
  5. más napirendek
  6. Egyebek (Kérdések, interpellációk).


(2) Az ülés napirendjéről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel vita nélkül határoz.


(3) A napirendi pont egy alkalommal elnapolható. A javaslatról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.


Tanácskozás rendje

14. §


(1) A napirendi pont tárgyalásakor először a napirend előadóját illeti meg a szó, az előterjesztett írásos anyaghoz szóbeli kiegészítést tehet. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.


(2) A vitát megelőzően az illetékes bizottság elnöke –távollétében képviselő tagja- nyilatkozik az előterjesztésről és ismerteti a bizottság javaslatát.


(3) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.


(4) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet. 


(5) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. Erről a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.


(6) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra. Kétszeri eredménytelen felszólítás után a felszólalótól megvonja a szót.



(7) Az ülésen a tanácskozási joggal meghívottak a tevékenységi körüket érintő előterjesztések kapcsán felszólalhatnak. A felszólalás időtartama legfeljebb 3 perc.


(8) Bármikor szót kell adni a jegyzőnek, amennyiben törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.


(9) A vita lezárását követően a szavazás elrendelésétől annak befejezéséig sem érdemi, sem ügyrendi hozzászólásnak nincs helye, kivéve a személyes érintettség bejelentését.


(10) A vita során a képviselők a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatot tehetnek, amelyet indokolni kell. A módosító, kiegészítő javaslatot szövegszerűen kell megfogalmazni. Indokolt esetben a polgármester elrendelheti a módosító javaslat írásban történő benyújtását.


(11) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig az bármikor vissza is vonhatja.


(12) Bármelyik képviselő a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét, a döntéshozatal elhalasztását. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.


(13) A képviselő-testületi ülésen a megjelent hallgatóság tagjai részére a hozzászólást a polgármester engedélyezi. Amennyiben a polgármester a hozzászólást nem engedélyezi, akkor a képviselő-testület bármely képviselő indítványára vita nélkül dönt a hozzászólás engedélyezéséről.


(14) A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik, vagy a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel a vita folytatását szükségtelennek tartja.


(15) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester, akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését levezető személy feladata.


(16) A polgármester:

a)  figyelmezteti azt az ülésen jelenlévőt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,

b) ismételt rendzavarás esetén az ülésterem elhagyására kötelezi a nem képviselő rendzavarót.


(17) Ha a képviselő felszólalása során a Képviselő-testület vagy bármely személy tekintélyét, személyiségi jogait megsérti, vagy a Képviselő-testület tagjaira sértő kifejezést használ, jelen rendeletnek a tanácskozás rendjére és a szavazás szabályaira vonatkozó előírásait megszegi, a levezető elnök rendre utasítja.


(18) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás   folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja, az ülést bezárhatja.


Személyes érintettség

15. §


(1) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén - közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét.


(2) A személyesen érintett képviselő - érintettségének jelzése mellett - bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.


(3) A személyes érintettség bejelentése elmulasztásának következménye, hogy a Képviselő-testület nyilvánosságra hozza e tényt és amennyiben a Képviselő-testület egy szavazattöbbséggel döntött az előterjesztésről, úgy az érintett képviselő részvételével hozott döntés érvényben tartásáról vagy megsemmisítéséről és újratárgyalásáról külön határozattal dönt a Képviselő-testület.



A döntések meghozatala

16. §


(1) A Képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően a döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.


(2) Az ülés vezetője az előterjesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító, kiegészítő javaslatról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a Képviselő-testület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni.


(3) Ha a Képviselő-testület két vagy több előterjesztést együtt vitatott meg a határozatokról külön-külön kell szavazást elrendelni.


(4) A szavazásra bocsátás során a polgármester szövegszerűen ismerteti a javaslatot. A javaslatot szövegszerűen nem kell megismételni, ha az mindenben megegyezik az eredetileg írásban előterjesztett javaslattal.


(5) A Képviselő-testület döntéseit szavazással hozza, „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal.


(6) Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.


(7) Minősített többség esetén a javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselőnek) egybehangzó „igen” szavazata szükséges. A minősített többséggel eldöntető ügyeket az Mötv. állapítja meg.


(8) A szavazás nyílt vagy titkos.


(9) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.


(10) A titkos szavazás elrendeléséről a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.


(11) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.


(12) A titkos szavazás előkészítésével, lebonyolításával és a titkos szavazás eredményének megállításával kapcsolatos teendőket a Pénzügyi- és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság látja el.


(13) Ha a Pénzügyi- és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság bármely okból nem tudja a titkos szavazást lebonyolítani, a Képviselő-testület a polgármester javaslatára 3 tagú szavazatszámláló bizottságot választ.


(14) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza

a) a szavazás helyét, napját, tárgyát, kezdetét és végét,

b) a bizottság jelen lévő tagjainak nevét, aláírását,

c) a szavazás során felmerült körülményeket,

d) a szavazás eredményét.


(15) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az ülésről készült jegyzőkönyvhöz csatolni kell.


(16) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha a polgármester vagy bizottság indítványozza, valamint a jogszabályban előírt egyéb esetekben.


(17) A név szerinti szavazás alkalmával a polgármester a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A név szerinti szavazásról a névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


(18) A szavaztok összeszámlálása után a polgármester megállapítja az „igen”, „nem”, és tartózkodás” számát, majd kihirdeti a döntést.


(19) Ha a szavazása eredménye felől kétség merül fel, a szavazást bármely képviselő kérésére meg kell ismételni.

                                                                

A Képviselő-testület döntései

17. §


A Képviselő-testület döntései:

  1. önkormányzati rendelet,
  2. határozat,
  3. normatív határozat.


Önkormányzati rendeletalkotás

18. §


(1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

  1. polgármester,
  2. alpolgármester,
  3. települési képviselő,
  4. Képviselő-testület bizottsága,
  5. jegyző,
  6. nemzetiségi önkormányzat.


(2) A rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést írásban a polgármesternél kell benyújtani, aki azt a bizottsággal és a jegyzővel véleményezteti.


(3) A rendelet-tervezet kodifikációját a jegyző végzi. Esetenként megbízható az előkészítéssel az állandó bizottság, ideiglenes bizottság, külső szakértő.


(4) A Pénzügyi- és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság előzetes állásfoglalásával nyújtható be a költségvetéssel, zárszámadással és az SZMSZ-szel kapcsolatos rendeletek és azok módosításai.


(5) A Képviselő-testület az önkormányzati rendeletalkotást megelőzően a települési rendezési terv, a helyi építési szabályzat vonatkozásában írja elő a társadalmi egyeztetést.


(6) Az (5) bekezdés esetén a rendeletalkotás előtt a társadalmi egyeztetést úgy kell biztosítani, hogy legkésőbb a rendelet tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülés előtt 7 nappal a tervezet szövegét közzé kell tenni a település honlapján és a Bátyai Polgármesteri Hivatal hirdetőjén. A lakosság és a társadalmi szervezetek a tervezettel kapcsolatos írásos véleményüket a tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző napig juttathatják el a Bátyai Polgármesteri Hivatalba. A Képviselő-testület előtt a polgármester terjeszti elő a társadalmi egyeztetésben kialakított írásbeli véleményeket és értékeli a rendelet tervezetének tárgyalásakor.


(7) A rendelet-tervezetet indokolással együtt a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.


(8) A rendeleteket külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:

Bátya Község Önkormányzata Képviselőtestületének

…… /20… (….hó….nap) önkormányzati rendelete

a …..(rendelet címe)- ról/-ről.


(9) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.


(10) A hatályos önkormányzati rendeletekről a jegyző sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével nyilvántartást vezet.


(11) A rendelet a Bátyai Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre.


Határozat

19. §


(1) A Képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.


(2) A Képviselő-testület által hozott határozat megjelölése:

(……/20….. Kt. számú határozat).


(3) A határozat magába foglalja:

  1. a Képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban,
  2. a döntés végrehajtásának határidejét
  3. a végrehajtásért felelős megjelölését,
  4. a pénzügyi kihatással járó döntés esetén a pénzügyi fedezet megjelölését,
  5. a határozatról értesítendők körét.


(4) A Képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:

  1. a jegyzőkönyv-hitelesítőkről,
  2. a napirend meghatározásáról,
  3. az ügyrendi kérdésekről,
  4. a képviselői kérdésre, interpellációra adott válasz elfogadásáról,
  5. tájékoztatás tudomásul vételéről,
  6. név szerinti szavazás elrendeléséről.


(5) Önkormányzati hatósági ügyben hozott határozat tartalmi elemeire a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. CXL. törvény (továbbiakban: Ket.) vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.


(6) A Képviselő-testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.


(7) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően 5 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.


(8) A jegyzőkönyv aláírása előtt, halasztást nem tűrő esetekben a végrehajtásban érintettet előzetesen tájékoztatni kell az elfogadott határozat tartalmáról.





Normatív határozat

20. §


A Képviselő-testületet normatív határozatot hoz intézményeinek alapító okiratának elfogadásáról, annak módosításáról és az intézmények szervezeti és működési szabályzatainak elfogadásáról, módosításáról. 


A jegyzőkönyv

21. §


(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.


(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül.


(3) A jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmaznia kell:

  1. a távolmaradt képviselők nevét,
  2. a képviselő kérése alapján szó szerinti hozzászólást.


(4) A Képviselő-testület üléséről szóló jegyzőkönyvet 2 példányban kell elkészíteni (eredeti, munkapéldány). A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a jegyző kezeli.


(5) A Képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester, a jegyző, valamint két fő jegyzőkönyv-hitelestő írja alá.


(6) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a Képviselő-testület jegyzőkönyveibe és mellékleteibe. A jegyzőkönyvek betekinthetőségről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni. A választópolgárok részére a zárt ülésről készült jegyzőkönyvben szereplő közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerhetőségét biztosítani kell.


Előterjesztés

22. §


(1) Előterjesztésnek minősül a Képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó: tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet indokolással, valamint a határozati javaslat indokolással.


(2) A Képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, kivéve a 9. § (6) bekezdésében foglalt eseteket.


(3) A napirend előterjesztője lehet:

  1. polgármester,
  2. alpolgármester,
  3. képviselő,
  4. képviselő-testület bizottsága
  5. jegyző,
  6. képviselő-testület által meghatározott személy.


(4) Az előterjesztés tartalmazza -kivéve a tájékoztató és a beszámoló-:

  1. az előterjesztő nevét,
  2. a képviselő-testületi ülés időpontját, típusát
  3. az előterjesztés tárgyát,
  4. az előterjesztés előzményeit, korábban hozott Képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,
  5. a téma ismertetése,
  6. a jogszabályi környezetet,
  7. azokat a tényeket, körülményeket, adatokat, amelyek a döntést indokolják,
  8. anyagi kihatású döntésnél a költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,
  9. az előterjesztés elkészítésében résztvevők megnevezését, véleményét,
  10. előterjesztő megnevezését, aláírását,
  11. határozati javaslatot, rendelet tervezetet.


(5) Határozati javaslatnak:

  1. kapcsolódnia kell az előterjesztés megállapításaihoz,
  2. törvényesnek és végrehajthatónak kell lennie,
  3. rendelkezni kell az ugyanebben a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozatok sorsáról,
  4. meg kell jelölni a végrehajtásért felelős személyt,
  5. meg kell jelölni a végrehajtás határidejét.


(6) Az előterjesztés összeállításáért az előterjesztő a felelős.


(7) Jogszabály előírása, illetve a polgármester felkérése alapján az Önkormányzat feladatkörét érintő kérdésekben nem önkormányzati szervek vezetői, képviselői is adhatnak tájékoztatást, illetve előterjeszthetnek beszámolót a Képviselő-testület ülésére.


(8) Az előterjesztő az előterjesztés elkészítésére külön előadót jelölhet ki, aki az előterjesztés megtárgyalásán tanácskozási joggal vesz részt.


(9) A bizottság az előterjesztésre vonatkozó véleményeit, javaslatait legkésőbb a képviselő-testületi ülésen a napirendi pont vitájakor terjeszthetik elő.


Sürgősségi indítvány

23. §


(1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában az előterjesztések között nem szerepel.


(2) Sürgősségi indítványt nyújthat be:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a bizottság,

d) a képviselő,

e) a jegyző.


(3) A sürgősségi indítványt, ha azt nem a polgármester teszi írásban, a polgármesterhez kell benyújtani, írásban az ülést megelőző munkanapon 12 óráig, a sürgősség tényének indokolásával.


(4) A képviselő-testület a napirend tárgyalása során dönt az előterjesztés sürgősségi napirendre vételéről, egyszerű szótöbbséggel. Ha nem ismeri el a sürgősséget, az előterjesztést a következő ülés napirendi javaslataként kell kezelni.


Kérdés, interpelláció

24. §


(1) Kérdésnek minősül az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű tudakozódás.


(2) A képviselő a Képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyekben kérdést intézhet, amelyre a megkérdezett az ülésen –vagy legkésőbb 15 napon belül írásban- érdemi választ kell adni.


(3) A kérdéseket a képviselő a képviselő-testületi ülésen az „Egyebek” napirendi pontban teheti fel.


(4) A képviselő a Képviselő-testület ülésén az önkormányzat feladat-és hatáskörébe tartozó minden ügyben magyarázat kérés céljából a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottság elnökéhez, a jegyzőhöz interpellációt intézhet, amelyre a megkérdezett az ülésen –vagy legkésőbb 15 napon belül írásban- érdemi választ kell adni.


(5) Az interpellációt az ülés napját megelőzően legalább 2 nappal a polgármesternél kell írásban bejelenteni.


(6) A bejelentésnek tartalmaznia kell:

  1. az interpelláló nevét
  2. interpelláció tárgyát.


(7) Sürgős esetben a polgármester engedélyével az ülésen szóbeli interpelláció is előterjeszthető.


(8) Ha az interpelláló képviselő írásban kapott választ, akkor a következő rendes ülésen kell nyilatkoznia a válasz elfogadásáról.


(9) A Képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról az előterjesztő nyilatkozik. Ha a képviselő az interpellációra adott választ nem fogadja el, úgy a Képviselő-testület vita nélkül dönt az elfogadásáról. Ha a Képviselő-testület nem fogadja el az interpellációra adott választ, annak vizsgálatát a polgármesterre vagy bizottságára bízza. A vizsgálat eredményéről a soron következő rendes ülésen a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.


Közmeghallgatás

25. §


(1) A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal, előre meghirdetett közmeghallgatás keretében lehetővé teszi a választópolgárok, a helyben érdekelt közösségek, a társadalmi szervezetek képviselői részére, hogy közvetlenül terjesszék elő közérdekű kérdéseiket, kezdeményezéseiket, tegyék meg javaslataikat.


(2) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról, a tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot a Bátyai Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal és a közmeghallgatás időpontját megelőzően kiadott „Hírlevél”-ben is tájékoztatni kell.



IV. fejezet

A települési képviselő

26. §


(1) A települési képviselőt törvényben és önkormányzati rendeletben meghatározott jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.


(2) A települési képviselő:

  1. tevékenyen részt vesz a Képviselő-testület munkájában,
  2. köteles írásban vagy szóban a polgármesternek vagy a jegyzőnek az ülés előtt bejelenteni, ha a Képviselő-testületi ülésen nem tud részt venni,
  3. köteles írásban vagy szóban a bizottság elnökének vagy a jegyzőnek az ülés előtt bejelenteni, ha  bizottsági  ülésen nem tud részt venni és a bizottság tagja,
  4. köteles a vele szemben felmerült érintettségi okot az előterjesztés vitájának megkezdése előtt bejelenteni,
  5. olyan magatartást tanúsít, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységére,
  6. kapcsolatot tart a választópolgárokkal, önszerveződő közösségekkel.


(3) A települési képviselőt a törvény keretei között külön önkormányzati rendeletben megállapított mértékű tiszteletdíj illeti meg.


(4) Az a települési képviselő, aki nem jelenti be távolmaradását, az adott hónapra tiszteletdíjra nem jogosult.

V. fejezet

A Képviselő-testület bizottságai

27. §


(1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, valamit ellenőrzésére állandó bizottságokat, valamint ideiglenes bizottságokat hozhat létre.


(2) A bizottság elnökére, tagjaira bármely képviselő javaslatot tehet.


(3)[2] A bizottságok ügyviteli és titkársági feladatait a Bátyai Polgármesteri Hivatal látja el.



Állandó bizottság

28. §


(1) A Képviselő-testület állandó bizottsága a Pénzügyi -és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság, létszáma: 3 fő.


(2) A bizottság elnökét és tagjait a Képviselő-testület választja meg.


(3) Az állandó bizottság tagjainak névsorát, valamint feladat-és hatásköreit az 5. melléklet tartalmazza.


(4)[3] A Pénzügyi-és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság ellenőrzi és tartja nyílván a képviselői vagyonnyilatkozatokat, vizsgálja az összeférhetetlenségi okokat, továbbá ellátja a települési értéktár bizottság feladatit.


(5) A Pénzügyi –és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság állásfoglalásával terjeszthető elő:

  1. a költségvetési rendeletéről és annak módosításáról szóló előterjesztések,
  2. a zárszámadási rendeletről szóló előterjesztések,
  3. a vagyonrendeletről szóló előterjesztések,
  4. a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról és annak módosításáról szóló előterjesztés.


(6)[4] A Pénzügyi-és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság elnöke a nemzeti értéktárba történő felvételről szóló döntést, valamint a nyilvántartott nemzeti értékek adatait Bátya Község Önkormányzata részére megküldi, és az a döntést követő 8 napon belül az önkormányzat hivatalos honlapján közzétételre kerül.


Ideiglenes bizottság

29. §


(1) A Képviselő-testület meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság az adott feladat ellátását követően arról beszámol a Képviselő-testületnek. A beszámoló elfogadásával az ideiglenes bizottság megszűnik.


(2) Az ideiglenes bizottság feladat különösen:

  1. esetenként jelentkező feladatok végrehajtásának előkészítése,
  2. egyes rendeletek vagy döntések előkészítése, végrehajtásának ellenőrzése,
  3. vizsgálatok, ellenőrzések lefolytatása.


(3) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:

  1. dönt a bizottság elnevezéséről,
  2. rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
  3. meghatározza a bizottság feladat-és hatáskörét,
  4. dönt működésének időtartamáról.


(4) Az ideiglenes bizottság tagjai tiszteletdíjban nem részesülnek.



A bizottságok működésének szabályai

30. §


(1) A bizottságok működésére, összehívására, meghívójára, üléseire és jegyzőkönyvére a Képviselő-testület működésénél rögzített megfelelő szabályokat kell alkalmazni, kivéve, ha ez a rendelet másként nem rendelkezik.


(2) A bizottság üléseit az elnök hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb tagja hívja össze és vezeti az ülést.


(3)[5] A bizottság üléseit szükség szerint tartja. A Pénzügyi- és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság legalább félévente beszámol tevékenységéről a Képviselő-testületnek.

(4) A bizottság üléseit a Képviselő-testületi üléseket megelőzően tartja.


(5) A bizottság elnöke a meghívót és az előterjesztéseket az ülés előtt írásban legalább 3 nappal megküldi a bizottság tagjainak.


(6) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, az alpolgármestert, a képviselőket, a jegyzőt, a napirend által érintett köztisztviselőt, valamint akit az elnök szükségesnek tart.


(7) A polgármester, az alpolgármester, bármely képviselő, a jegyző javaslatot tehet valamely a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a legközelebbi ülés elé terjeszti.


(8) A bizottság a feladat-és hatáskörébe tartozó kérdésekben döntéseit nyílt szavazással hozza. A javaslat elfogadásához a jelenlévő bizottsági tagok több, mint a felének igen szavazata szükséges.


(9) A bizottság döntéseit határozattal hozza. A határozatokat külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan sorszámmal és évszámmal kell ellátni. A bizottság által hozott határozat megjelölése:

sorszám/év a bizottság elnevezéséből alkotott mozaikszó sz. határozat.


(10) A bizottság üléseiről jegyzőkönyv készül, amelyet a bizottság elnöke, egy jegyzőkönyv-hitelesítő és a jegyző ír alá.


(11) A Képviselő-testület ülésén a bizottság döntéseiről a bizottság elnöke, vagy az ülésen jelen lévő bizottsági tag ad tájékoztatást.


(12) A bizottság elnöke:

  1. összehívja és vezeti a bizottság ülését,
  2. kiadmányozza a bizottság döntéseit,
  3. ellenőrzi a bizottság határozatainak végrehajtását,
  4. képviseli a bizottságot.


(13) A bizottság tagjai:

  1. részt vesznek a bizottság ülésein,
  2. részt vehetnek a bizottsági döntések előkészítésében,
  3. a bizottság elnökének megbízása alapján képviselhetik a bizottságot.



A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás

31. §


(1) A vagyonnyilatkozatokat névvel ellátott borítékban a Pénzügyi –és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság elnöke átvételi elismervény ellenében veszi át


(2) A Pénzügyi – és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság elnöke az átvett nyilatkozatokról – azok benyújtásának időpontját is tartalmazó – nyilvántartást vezet.


(3) A hozzátartozó vagyonnyilatkozatát zárt borítékban kell leadni, amelyet az átvételkor a Pénzügyi –és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság elnöke záró pecséttel lát el.


(4) A vagyonnyilatkozatokat és a kapcsolódó iratokat, az adatvédelmi szabályoknak megfelelően, más iratoktól elkülönítve, zárt lemezszekrényben kell tárolni.


(5) A képviselő vagyonnyilatkozatát a Pénzügyi –és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság hozza nyilvánosságra.


(6) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Pénzügyi –és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.


(7) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának csak a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Bizottság felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező a felhívásnak 15 napon belül nem tesz eleget, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Pénzügyi- és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság javaslatot tesz a Képviselő-testületnek, hogy az eljárás lefolytatása nélkül utasítsa el a kezdeményezést.


(8) Megfelelő kezdeményezés esetén a Pénzügyi- és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság a vagyonnyilatkozat, ill. vagyonnyilatkozatok ellenőrzését elvégzi és ennek eredményét – a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos döntés meghozatala céljából – a soron következő Képviselő-testületi ülésre előterjeszti.


VI. fejezet

A polgármester, az alpolgármester, a jegyző

32. §


(1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.  A polgármester munkarendje megegyezik a Polgármesteri Hivatal munkarendjével. Fogadónapja: minden héten hétfőn 9:00 órától – 12:00 óráig.


(2) A polgármester feletti egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester gyakorolja. A polgármester szabadságának engedélyezése az elfogadott ütemezés szerint -a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 225/C. § (2) bekezdése alapján- az alpolgármester hatásköre, az alpolgármester akadályoztatása esetén a Pénzügyi-és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság elnökének hatásköre.


(3) A polgármester illetményéről a Képviselő-testület dönt az alakuló ülésen.


(4) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:

a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,

b) előterjeszti a Képviselő-testület munkatervét,

c) aláírja a képviselő-testület rendeleteit és az ülésekről készített jegyzőkönyveket,

d) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

e) képviseli az Önkormányzatot,

f) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását,

g) beszámol a két rendes ülés között végzett munkájáról,

h) dönt a két ülés közötti időszakban felmerülő bármely halaszthatatlan ügyben az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével, amely a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik, a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett,

i) dönt valamennyi olyan ügyben -az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével-, amelyben a Képviselő-testület határozatképtelenség vagy határozathozatal miatt két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést.


33. §


(1) A Képviselő-testület tagjai közül a polgármester javaslatára 1 fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét. Az alpolgármester részletes feladatát és hatáskörét a polgármester határozza meg.


(2) Az alpolgármester hivatali munkaideje kötetlen.



34. §


(1) A jegyző feladatai az Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglaltakon kívül különösen:

  1. előkészíti az önkormányzati rendelet-tervezeteket,
  2. gondoskodik a módosított rendeletek egységes szerkezetbe foglalásáról,
  3. biztosítja az önkormányzati rendeletek, határozatok érintettekkel való megismertetését,
  4. gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásának vezetéséről,
  5. gondoskodik a bizottsági határozatok nyilvántartásának vezetéséről.


(2) A jegyző írásban, a Képviselő-testület ülésén szóban, jegyzőkönyvi rögzítéssel jelzi a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.


 (3) A jegyzői betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása – kivéve az Mötv. 82. § (2) bekezdésében foglaltak esetén - a jegyzői feladatok ellátásáról a polgármester más település polgármesterével kötött megállapodás alapján gondoskodik, feltéve, hogy a polgármesteri hivatalban nincs képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő köztisztviselő.



VII. fejezet

A Képviselő-testület hivatala

35. §


(1) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Bátyai Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal), székhelye: 6351 Bátya, Kossuth L. utca 20.).


(2) A polgármester a Képviselő-testület döntései szerint és saját jogkörében irányítja, a jegyző vezeti a Polgármesteri Hivatalt.


(3) A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódásának és munkarendjének meghatározásáról a jegyző javaslatára a Képviselő-testület dönt.


(4) A Polgármesteri Hivatal köteles a helyi nemzetiségi önkormányzatok munkáját segíteni a települési és a helyi nemzetiségi önkormányzatok között létrejött megállapodás alapján.


(5) A Polgármesteri Hivatal köteles részt venni a Képviselő-testületi ülések napirendjeinek előkészítésében, a döntések végrehajtásában. A képviselők a Polgármesteri Hivatal dolgozóit a jegyzőn keresztül kérhetik fel az alapvető ügyvitelüket meghaladó feladatok ellátására.


(6) A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, az ügyfélfogadás rendjét a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.



VIII. fejezet

Együttműködési formák


Társulások

36. §


(1) Az Önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb ellátása érdekében társulásokban vesz részt.

(2) Az Önkormányzat részvételével működő társulások felsorolását a 6. melléklet tartalmazza.



IX. fejezet

Nemzetiségi Önkormányzatok

37. §


A Képviselő-testület a nemzetiségek jogairól szóló törvényben foglalt kötelezettségek teljesítésére a helyi nemzetiségi önkormányzatokkal megállapodást köt.



X. fejezet

Az önkormányzati gazdálkodás

38. §


(1) Az Önkormányzat gazdálkodását a jegyző által elkészített, a polgármester által jóváhagyott pénzügyi-gazdálkodási szabályzatok alapján végzi.


(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról külön rendeletet alkot.


(3) Az Önkormányzat éves költségvetését, zárszámadását külön rendeletben állapítja meg.


(4) Az Önkormányzat gazdálkodásának pénzügyi kereteit az éves költségvetési rendeletében határozza meg.


(5) Az Önkormányzat belső ellenőrzésének kialakításáról és működtetéséről a jegyző gondoskodik. Az Önkormányzatnál a belső ellenőrzési feladatok ellátása külső szolgáltató bevonásával, polgárjogi szerződés keretében foglalkoztatott belső ellenőrrel valósul meg.



XI. fejezet

Záró rendelkezés

39.§


(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Ezen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Bátya Község Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2011. (II. 14.) számú önkormányzati rendelete, valamint az azt módosító 9/2014. (VIII. 14.), 10/2014. (VIII. 27.), 12/2014. (X. 27.) önkormányzati rendeletek.


Bátya, 2015. május 20.   




              Zsebics Ilona                                                                 Bukros Noémi Linda

              polgármester                                                                              jegyző





Kihirdetési záradék:

Kihirdetve: 2015. június 5. napján.


                                                                                                   Bukros Noémi Linda

                                                                                                               jegyző                                                                                                                                   



Mellékletek:

1. melléklet: Önként vállalt feladatok

2. melléklet: A polgármesterre és a jegyzőre átruházott feladat-és hatáskörök

3. melléklet: Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

4. melléklet: A Képviselő-testület tagjainak névsora

5. melléklet: Az állandó bizottság tagjainak névsora, valamint a bizottság feladat-és hatáskörei

6. melléklet: Az Önkormányzat részvételével működő társulások felsorolását









1. melléklet a 9/2015. (VI. 5.) önkormányzati rendelethez


Önként vállalt feladatok



1. Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

2. Civil szervezetek működési támogatása

3. Egyházak közösségi és hitéleti tevékenység támogatása











































2. melléklet a 9/2015. (VI. 5.) önkormányzati rendelethez


A polgármesterre és a jegyzőre átruházott feladat-és hatáskörök


  1. Polgármesterre átruházott hatáskörök:

1.1. A község címerének használatát a polgármester kérelemre engedélyezi, a Képviselő-testület véleményének előzetes kikérése után.

1.2. A közterület használatának engedélyezéséről a polgármester dönt.

1.3. A filmforgatás célú közterület-használattal összefüggő a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvényben meghatározott képviselő-testületi hatásköröket a polgármester gyakorolja.

1.4. A 14/2013. (XII.19.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdésben foglalt eseteken felül a polgármester egyedi engedélye alapján teljesíthető készpénzkifizetés.

1.5. A polgármester a szociálisan rászorult személyeknek, családoknak az általuk Bátya település közigazgatási területén lakott lakás fenntartásához kapcsolódó rendszeres kiadásaik viseléséhez települési támogatás keretén belül lakhatási támogatást nyújt.

1.6. A polgármester rendkívüli települési támogatást nyújt, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére.

1.7. Megállapítja a gyógyszertámogatást.

1.8. Az utazási bérlettámogatás nyújtásáról a polgármester dönt.

1.9. Az önkormányzati vagyonnal kapcsolatosan:

1.9.1. A tulajdonosi jog gyakorlója döntései alapján, a szerződéseket megköti.

1.9.2. Ellenőrizze a szerződésben foglaltak teljesítését és indokolt esetben megteszi azokat a jognyilatkozatokat, amelyek szerződés felbontására vagy megszüntetésére irányulnak, vagy érvényesíti az önkormányzat igényeit, ideértve bírósági eljárás megindítását is.

1.9.3. Önállóan elutasít olyan szerződési ajánlatokat, amelyek elfogadása jogszabályi rendelkezéssel, vagy önkormányzati határozatban előírtakkal ellentétes lenne.

1.9.4. Közműszolgáltatók részére, közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, vagy szolgalmi jogot, vagy használati jogot önkormányzati ingatlanokon olyan mértékig biztosít, amelyek az érintett ingatlanok rendeltetés szerinti felhasználását nem befolyásolják.


  1. Jegyzőre átruházott hatáskörök:

2.1. Kiadja a házszámot.















3. melléklet a 9/2015. (VI. 5.) önkormányzati rendelethez[6]


Kormányzati funkciók


011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011220

Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

013320

Köztemető-fenntartása és - működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016010

Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

016020

Országos és helyi népszavazáshoz kapcsolódó tevékenységek

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

042130

Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

045161

Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072311

Fogorvosi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

082044

Könyvtári szolgáltatások

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

102031

Idősek nappali ellátása

102032

Demens betegek nappali ellátása

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

106010

Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051

Szociális étkeztetés

107052

Házi segítségnyújtás”




4. melléklet a 9/2015. (VI. 5.) önkormányzati rendelethez


A Képviselő-testület tagjainak névsora

Zsebics Ilona              polgármester

Anisity Attila             képviselő

Deák Lászlóné           képviselő

Fekete Csaba              képviselő, alpolgármester

Markó Gábor              képviselő

Mészáros József         képviselő

Perity Lajos                képviselő


















5. melléklet a 9/2015. (VI. 5.) önkormányzati rendelethez[7]



Az állandó bizottság tagjainak névsora,

valamint a bizottság feladat- és hatáskörei


1.Pénzügyi-és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság tagjainak névsora:


Deák Lászlóné elnök

Anisity Attila tag

Perity Lajos tag



2.Pénzügyi- és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság feladatai

2.1. Ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben megállapított kötelező feladatokat.

2.2.Megvitatja és véleményezi:

2.2.1. az önkormányzat költségvetéséről szóló előterjesztést

2.2.2. az önkormányzat zárszámadásáról, átmeneti gazdálkodásáról szóló előterjesztést,

2.2.3. a helyi adók bevezetését, megszüntetését, azok mértékét,

2.2.4. a pénzügyi kihatással járó előterjesztéseket,

2.2.5. a költségvetés bármely területét érintő valamennyi előterjesztést.

2.2.6. a titkos szavazás esetén szavazatszámláló bizottságként működik.


2.3.Nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők vagyonnyilatkozatát, lefolytatja a vagyonnyilatkozattal, összeférhetetlenséggel, méltatlansággal kapcsolatos eljárást.


2.4. Ellátja a települési értéktár bizottság feladatait a magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról szóló 2012. évi XXX. törvény, továbbá a magyar nemzeti értékek és hungarikumok gondozásáról szóló 114/2013. (IV. 16.) Kormányrendeletben foglaltak szerint.


2.5. A bizottság – a képviselő-testület erre vonatkozó döntése alapján – megbízható az önkormányzati fejlesztéseket érintő beruházások előkészítésével, lebonyolításával. Szükség esetén a bizottság az eljárásba szakértőt vonhat be.”











6. melléklet a 9/2015. (VI. 5.) önkormányzati rendelethez



Az Önkormányzat részvételével működő társulások felsorolása

  1. Társadalmi Ellenőrző, Információs és Településfejlesztési Társulás
  2. Homokhátsági Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás
  3. Kalocsa környéki Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás
  4. Magyar Zarándokút Önkormányzati Társulás



[1]

Módosította 10/2016. (VII.4.) önkormányzati rendelete 1. §-a. Hatályos: 2016. július 5. napjától.

[2]

Beiktatta: 4/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2016. február 20. napjától.

[3]

Módosította: 4/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2016. február 20. napjától.

[4]

Beiktatta: 4/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos: 2016. február 20. napjától.


[5]

Módosította: 4/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatályos: 2016. február 20. napjától.


[6]

Módosította: 3/2016. (II. 15.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2016. február 16. napjától.

[7]

Módosította: 4/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 5. §-a. Hatályos: 2016. február 20. napjától.