Besenyőtelek Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2015. (IX. 10.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2015. 09. 11- 2019. 05. 28

Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:  


I. Fejezet

 Általános rendelkezések


1. §


(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Besenyőtelek Községi Önkormányzat

(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 3373 Besenyőtelek, Fő út 89.


2. §


Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben állapítja meg.


3. §


Az Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön önkormányzati rendeletet alkot.


4. §


Az Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi népszavazásról külön önkormányzati rendeletet alkot.

5. §


Az Önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkció szerinti besorolását, és alaptevékenységének államháztartási szakágazati besorolását jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza

6. §


Az Önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt feladatokat jelen rendelet 2. melléklete tartalmazza.



II. Fejezet

A Képviselő-testület átruházott hatáskörei


7. §


A képviselő-testület által átruházott hatáskörében a polgármester dönt:

a) az előirányzatok és a létszámkeretek közötti, valamint a tartalék terhére történő átcsoportosításról,

b) az Önkormányzat szabadon lévő pénzeszközeinek a legoptimálisabb formában történő elhelyezéséről,

c) a temetési költségekre tekintettel megállapított települési támogatásra való jogosultságról,

d) a szociálisan rászorultak napi egyszeri meleg étkeztetésének igénybevételéről,

e) az Önkormányzat követeléseiről való lemondásról, amennyiben a követelés nem éri el a 100 000,- Ft értékhatárt.

8. §


A képviselő-testület által átruházott hatáskörében látja el a jegyző:

a) a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartás elkövetése miatt induló eljárás lefolytatását és jogkövetkezmény meghatározását,

b) a közúti közlekedésről szóló 1988. I. törvény 46. § (1) bekezdés a) pontja alapján a 3. § (2) bekezdésében, a 7. § (3) bekezdésében, a 12. § (5) bekezdésében, a 14. § (1) bekezdés a) pontjában, a 15. (1) bekezdésében, a 36. § (1), (3), és (4) bekezdésében, a 37. § (2) és (3) bekezdésében, a 41. §-ban, a 42. § (3) bekezdésében, a 42/A. § (1) és (2) bekezdésben meghatározott közútkezelői hatásköröket.

9. §


A képviselő-testület által átruházott hatáskörében a Szociális Bizottság dönt a rendkívüli települési támogatásra való jogosultságról.



III. fejezet

Képviselő-testület működése


1. A Képviselő-testület üléseinek összehívása, vezetése


10. §


(1) A képviselő-testület évente 6 alkalommal rendes ülést tart.

(2) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni, amikor az ülés összehívására - a munkatervben meghatározott rendes üléseken kívül - határidőhöz kötött, sürgős döntést igénylő esetben szükség van.

(3) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek időpontját a képviselő-testület által elfogadott éves munkaterv tartalmazza.

(4) A munkatervet minden év december 31-ig a polgármester terjeszti elő.

(5) A munkaterv tartalmazza:

  1. az ülések időpontját,
  2. az adott ülésen tárgyalandó napirendeket,
  3. az előterjesztő megnevezését,
  4. az előterjesztésben közreműködőket,
  5. szükség szerint az egyeztetési kötelezettséget,
  6. szükség szerint az előterjesztéssel kapcsolatos tartalmi követelményeket.


11. §


(1) A képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyére kell összehívni.

(2) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyen kívül máshová is összehívható.


12. §


(1) A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni. (2) A képviselő-testület rendkívüli üléseit az ülés összehívására jogosult személy akkor hívja össze, ha a 10. § (2) bekezdésében foglalt feltétel fennáll.

(3) Az összehívás szükségességét az összehívásra jogosult személy maga dönti el.

(4) A képviselő-testület eseti határozattal is rendelkezhet rendkívüli ülés megtartásáról.


13. §


(1) A képviselő-testület rendes és rendkívüli ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

  1. az ülés helyét,
  2. az ülés időpontját,
  3. a tervezett napirendeket,
  4. a napirendek előadóit,
  5. képviselő-testületi ülés összehívójának megnevezését.

(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.

(4) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.

(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:

  1. képviselőknek,
  2. jegyzőnek,
  3. bizottságok nem képviselő tagjainak,
  4. nem állandó meghívottaknak: előterjesztőknek, valamint akiket az ülés összehívója megjelöl.


14. §


 (1) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan a bizottság nem képviselő tagját.

(2)   Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog a meghívottak közül:

a) az önkormányzat intézményének vezetőjét, illetve azt,

b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg,

c) a napirend előadóját.


15. §


A képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:

a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) napirendenként a napirend tárgyalása:

  1. vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
  2. a vita összefoglalása,
  3. az indítványok szavazásra való feltevése,
  4. határozati javaslatok szavaztatása,
  5. a szavazás eredményének számszerű megállapítása,
  6. a napirend tárgyában hozott döntés(ek) kihirdetése,

d) a rend fenntartása,

e) ügyrendi kérdések szavazásra bocsátásása és a szavazás eredményének kihirdetése,

f) az ülés bezárása.


2. A tanácskozás rendje


16. §


(1) A polgármester előterjeszti a napirendi javaslatot. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlése.

(2) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő, a polgármester és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.

(3) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek.


(4) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti működési, döntési és előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás. A kérdésre adott válasz elfogadásáról nem dönt a képviselő-testület.

(5) A napirendi pont vitáját az ülés levezetője foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.

(6) Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az előterjesztés szerinti javaslatot teszi fel szavazásra.

(7) A szavazás előtt a jegyző törvényességi észrevételt tehet.


3. A jegyző jogszabálysértő döntések, működés jelzésére irányuló kötelezettsége


17. §


A jegyző a döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó jelzési kötelezettségének eleget tesz:

a) ha a képviselő-testület és szervei ülésen a döntés meghozatala előtt a jogszabálysértést jelzi, valamint kéri jelzésének jegyzőkönyvbe foglalását,

b) ha a jogszabálysértő döntés vagy működés később jut a jegyző tudomására, a tudomására jutását követően a jogszabálysértést azonnal írásban jelzi a polgármesternek, aki a következő ülésen gondoskodik a jogszabálysértő döntés Képviselő-testület vagy szerve általi felülvizsgálatáról.


IV. Fejezet

Az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok, az ülés rendjének fenntartása és az annak érdekében hozható intézkedések


18. §


(1) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az alábbiak szerint határozza meg:

a) köteles előre bejelenteni a polgármesternek, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

b) köteles a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magántitkot megőrizni.

(2) Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni, ha őt vagy közeli hozzátartozóját az adott ügy személyesen érinti. Amennyiben az önkormányzati képviselő elmulasztja bejelenteni a személyes érintettséget, a képviselő-testület a képviselő személyes érintettségről történő tudomásszerzését követő 15 napon belül az adott ügyben hozott döntését felülvizsgálja és a korábban meghozott határozatát visszavonja és új határozatot hoz vagy határozatát hatályában fenntartja.




19. §


(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, ennek során figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától vagy sértő kifejezéseket használ.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárokat a tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.

(3) Amennyiben a tanácskozás rendjének helyreállítása nem lehetséges, a polgármester a testületi ülést berekeszti. A testületi ülést ezt követően 5 napon belül, az eredeti napirendi pontokkal ismét összehívja.

(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen a megjelent állampolgárnak felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.


V. Fejezet

A nyilvánosság biztosítása


20. §


A lakosság tájékoztatása a képviselő-testületi ülésről, a meghívónak az önkormányzat hirdetőtáblájára 5 nappal a képviselő-testületi ülés előtt történő kifüggesztésével valósul meg.


21. §


(1) A választópolgároknak joguk van arra, hogy a képviselő-testület nyílt ülésén megjelenjenek és figyelemmel kísérjék a képviselő-testület működést a testületi munka zavarása nélkül.

(2) Az érintett kérésére a polgármester legfeljebb 5 percben hozzászólási jogot adhat a képviselő-testület ülésén megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személynek. Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el.

(3) A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.


VI. Fejezet

Döntéshozatali eljárás, a szavazás módja


                                                             1. Előterjesztés


22. §


(1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet és a határozati javaslat.

(2) A képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt meg kell küldeni:

a) képviselőknek,

b) jegyzőnek,

c) bizottságok nem képviselő tagjainak,

d) nem állandó meghívottaknak: előterjesztőknek, valamint akiket az ülés összehívója megjelöl.

(3) Az írásos előterjesztést benyújthatja:

       a) a polgármester,

       b) a jegyző,

       c) amennyiben a Képviselő-testületi döntés az intézményt érinti, az intézményvezető,

       d) a munkatervben megjelölt előadó.

(4) Az írásos előterjesztést a (3) bekezdés c) - d) pontjában jelöltek papír alapon vagy elektronikus úton küldik meg a polgármester vagy a jegyző részére.

(5) Lehetőség van szóbeli előterjesztésre is.

(6) Előterjesztés nélkül napirend nem tárgyalható.

(7) A Képviselő-testület részére címzett kérelmeket a polgármester terjeszti elő.


23. §


Az előterjesztések tartalmi elemei:

  1. az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
  2. a téma ismertetése,
  3. a jogszabályi háttér bemutatása,
  4. döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,
  5. egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
  6. határozati javaslat, illetve határozati javaslatok,
  7. rendelet-tervezet, illetve rendelet-tervezetek.


2. Határozati javaslat


24. §


(1) A határozati javaslat az írásos előterjesztésben, illetve a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.

(2) A határozati javaslat részei:

a)    a határozat szövege,

b)    végrehajtást igénylő döntéseknél a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve és a határozat végrehajtásának határideje.



25. §


(1) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia legkésőbb a képviselő-testület következő üléséig.

(2) A testületi anyag postázásáról vagy kiküldéséről a Besenyőteleki Polgármesteri Hivatal gondoskodik.

(3) Az írásos előterjesztés oldalterjedelmét indokolt esetben a polgármester maximum 5 gépelt oldalra korlátozhatja.


26. §


A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.



27. §


(1) Név szerinti szavazást kell elrendelni a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben foglalt eseteken túl, ha:

a) azt a polgármester kéri,

b) az önkormányzati vagyon megterhelésénél,

c) hitel felvételénél,

d) a település jogi státuszát érintő ügyeknél,

(2) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodás) a névsorban rögzíti.


28. §


(1) A titkos szavazás tartásáról a Képviselő-testület a polgármester vagy a képviselő előterjesztésére esetenként dönt.

(2) A titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik. Amennyiben a titkos szavazásból az Ügyrendi Bizottság tagja kizárt, a titkos szavazás lebonyolításának idejére a Képviselő-testület egyszerű többséggel a kizárt tag helyett másik tagot bíz meg.

(3) A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.


VII. Fejezet

Rendeletalkotás és határozathozatal


29. §


(1) A képviselő-testület elhatározhatja a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását is.

(2) Rendeletalkotás esetén a képviselőt-testület a beterjesztett javaslat felett ál­talános és részletes vitát is tarthat. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-­testület vita nélkül dönt.

(3) A rendelet-tervezet elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(4) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének helyben szokásos módja az önkormányzati rendeletnek a Besenyőteleki Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.

30. §


(1) A képviselő-testület önkormányzati rendeleteit a naptári év elejétől eggyel kezdődően, folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni.

(2) A jegyző gondoskodik az önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról.

(3) A jegyző gondoskodik a módosított önkormányzati rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

(4) Az egységes szerkezetbe foglalt önkormányzati rendelet egy példányát a községi könyvtárban el kell helyezni.


31. §


(1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(2) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

(3) A határozatok jelölése a következő formában történik: „....../....... (........ hónap ... nap) Ök. Határozat.”


VIII. Fejezet

A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve


32. §


(1) A jegyzőkönyvben a tárgyalt napirendi pontoknál fel kell tüntetni:

  1. a napirend tárgyát,
  2. az előterjesztőt vagy előterjesztőket,
  3. előadókat,
  4. hozzászólásokat.
  5. a Képviselő-testület a Polgármester javaslatára a jelenlévő képviselők közül 2 fő jegyzőkönyv hitelesítőt választ.

(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) az írásos előterjesztéseket,

d) az önkormányzati rendeletek tervezetét és az elfogadott önkormányzati rendeletet,

e) a képviselők kérése alapján az írásbeli képviselői indítványokat, a képviselői  hozzászólásokat, a képviselői interpellációkat.

(3) A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia.

(4) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.




IX. Fejezet

A közmeghallgatás, lakossági fórum


33. §


(1) A közmeghallgatás helyét és idejét a képviselő-testület határozza meg az éves munkatervének elfogadásakor.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről a helyben szokásos módon tájékoztatni kell a lakosságot a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal.

(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

(4) A közmeghallgatás során felvetett közérdekű kérdések megválaszolásáról, az ott felmerült javaslatok feldolgozásáról a polgármester köteles gondoskodni és arról a következő testületi ülésen beszámolni.

(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.


34. §


A Képviselő-testület a lakosság, az egyesületek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása érdekében, a Képviselő-testület által határozattal meghatározott ügyekben lakossági fórumot tarthat. 


X. Fejezet
Az önkormányzat szervei, azok jogállása, feladatai


35. §


Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének szervei:

a) a polgármester,

b) a jegyző,

c) az Ügyrendi és Környezetvédelmi Bizottság,

d) a Szociális és Egészségügyi Bizottság,

e) a Pénzügyi és Oktatási Bizottság,

f) Besenyőteleki Önkormányzati Hivatal



1. A polgármester, alpolgármester


36. §


A polgármester tisztségét főállású tisztségviselőként látja el.



37. §


A polgármester:

a) kapcsolatot tart a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

b) nyilatkozik a sajtónak,

c) végrehajtja a  képviselő-testület döntéseit, gyakorolja az átruházott hatásköröket,

d) a napirend tárgyalása előtt a polgármester jelentést tesz a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben hozott polgármesteri döntésekről és a két ülés között végzett polgármesteri munkáról.


38. §


(1) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal nem hozott döntést, a polgármester határozatot hozhat a sürgős döntést igénylő olyan halaszthatatlan ügyekben, amelyekben a döntéshozatal elmaradása az önkormányzat és intézményei zavartalan és biztonságos működését veszélyeztetné vagy az önkormányzati vagyon sérelmét okozná.

 (2) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) az önkormányzat és intézményei zavartalan és biztonságos működésének biztosításával kapcsolatos önkormányzati ügyekben,

b) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges, halaszthatatlan ügyekben.

c) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a két ülés között halaszthatatlan ügyekben 500.000 Ft összeghatárig döntsön a megrendelésekről illetve kifizetésekről, melyről a soron következő ülésen tájékoztassa a Képviselő-testületet.

39. §


(1) A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki települési képviselő.

(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.

40. §


(1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége és tartós akadályoztatásuk esetére a képviselő-testület ülésének összehívására és vezetésére a képviselő-testület ügyrendi Bizottság Elnöke jogosult.

(2) Tartós akadályoztatásnak minősül:

a) 30 napot meghaladó betegség,

b) 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.


2. A jegyző

41. §

A jegyző:
a) a polgármester útmutatásával előkészíti a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

c) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester, a bizottsági elnökök és a képviselő kérésére jogértelmezési kérdésekben,

d) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,

e) figyelemmel kíséri a pályázatok és egyéb külső források igénybevételi lehetőségeit, és azokról folyamatosan tájékoztatja a polgármestert.


42. §


A jegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Besenyőtelek Önkormányzati Hivatal jegyző által előzetesen kijelölt köztisztviselője látja el.


3. A Képviselő-testület bizottságai


43. §


A képviselő-testület 3 állandó bizottságot hoz létre és szükség esetén ideiglenes bizottságot hozhat létre.


3. 1. A  bizottságok működésének alapvető szabályai


44. §


(1) A Bizottság ülését a Bizottság elnöke, vagy akadályoztatása esetén az általa írásban megbízott bizottsági tag  szükség szerint hívja össze.

(2) A meghívót és az előterjesztéseket a Bizottság ülésének időpontja előtt 4 nappal, papír alapon, hivatali kézbesítő útján kell kiküldeni.

(3) A meghívó tartalmazza:

  1. az ülés helyét és idejét,
  2. a javasolt napirendi pontokat és előadóit.

(4) A Bizottság ülésére tanácskozási joggal állandó meghívott a polgármester, a jegyző

(5) A Bizottság ülését a bizottság elnöke vezeti.

(6) Az ülés vezetése során a bizottság elnöke:

  1. megnyitja az ülést,
  2. megállapítja a határozatképességet,
  3. előterjeszti és elfogadtatja a napirendet,
  4. tárgyalásra bocsátja napirendenként a napirendet:

1. levezeti a vitát, megadja a szót a hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre,

2. összefoglalja a vitát,

3. szavazásra teszi fel az indítványokat,

4. megszavaztatja a határozati javaslatokat,

5. megállapítja a szavazás számszerű eredményét,

6. kihirdeti a napirend tárgyában hozott döntést,

  1. biztosítja az ülés zavartalan rendjét,
  2. bezárja az ülést.


(7)  A Bizottság elnöke, vagy akadályoztatása esetén az általa írásban megbízott bizottsági tag  beszámol a Képviselő-testületnek az előző képviselő-testületi ülés óta végzett bizottsági munkáról és az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.


3.2. A bizottságok feladatai


45. §


A bizottságok a következő feladatokat látják el:

  1. feladatkörükben előkészítik a képviselő-testület döntéseit,
  2. szervezik és ellenőrzik a döntések végrehajtását,
  3. benyújtják az előterjesztéseket,
  4. előterjesztésekhez állásfoglalást készítenek,
  5. gyakorolják az átruházott hatásköreiket,


3.3 A testület ideiglenes bizottságai


46. §


A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:

  1. dönt a bizottság elnevezéséről,
  2. rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
  3. meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,
  4. meghatározza a bizottság feladat- és hatáskörét.


3.4 A testület állandó bizottságai


47.  §


A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:

a) Ügyrendi Bizottság,

b) Szociális Bizottság.

c) Pénzügyi és Oktatási Bizottság



3.4.1. Ügyrendi és Környezetvédelmi Bizottság


48. §


(1) Hivatalos megnevezése: Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi és Környezetvédelmi Bizottsága (továbbiakban: Ügyrendi Bizottság)

(2) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak száma 3 fő, akiket a települési képviselők közül kell választani.


49. §


Az Ügyrendi Bizottság feladatai:

a) ellátja a polgármester és a képviselők összeférhetetlenségével kapcsolatos feladatokat,

b) ellátja a polgármester és képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatokat,

c) amennyiben a Képviselő-testület ülésén titkos szavazás elrendelésére kerül sor, a szavazólappal történő titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik.


50. §


Az Ügyrendi Bizottság előterjesztésként nyújtja be a Képviselő-testületnek:

a) a vagyonnyilatkozat-tétellel kapcsolatos,

b) az összeférhetetlenségi ügyre vonatkozó

javaslatait.


51. §


Az Ügyrendi Bizottság állásfoglalásával nyújtható be a képviselő-testületnek a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálatáról szóló előterjesztés.



3.4.2. Szociális és Egészségügyi Bizottság


52. §


(1) Hivatalos megnevezése: Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága (továbbiakban: Szociális Bizottság)

(2) A Szociális Bizottság 5 főből áll, melyből az elnök és 2 fő bizottsági tag helyi önkormányzati képviselő, és 2 fő nem képviselő bizottsági tag.


53. §


 A Szociális és Egészségügyi Bizottság feladatai:

a) közreműködik az Önkormányzat egészségügyi, szociális és gyermekvédelmi feladatainak ellátásában,

b) elbírálja a rendkívüli települési támogatás iránti kérelemeket,

c) elbírálja a természetben nyújtható támogatások iránti kérelmeket, meghatározza a támogatás formáját, mértékét,

d) figyelemmel kíséri:

da) az iskola, óvoda, művelődési ház, védőnői szolgálat, háziorvosi szolgálat, fogászat, és az önszerveződő közösségek tevékenységét,

db) a lakosság szociális igényeinek alakulását,

dc) a hátrányos és halmozottan hátrányos gyermekek helyzetét,

dd) a település közegészségügyi helyzetét,

de) a rendkívüli élethelyzetbe került lakosok helyzetét.


54. §


A Szociális Bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek:

a) a Szociális Bizottság hatáskörét érintő,

b) a szociális ellátásokat érintő önkormányzati rendelet felülvizsgálatára vonatkozó előterjesztések.


55. §


A Szociális Bizottság előterjesztésként nyújtja be a Képviselő-testületnek a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, át nem ruházott hatáskörben meghozandó szociális ellátások iránti kérelmek elbírálásra vonatkozó javaslatát.

3.4.3. Pénzügyi és Oktatási Bizottság


56. §


(1) Hivatalos megnevezése: Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi és Oktatási Bizottsága

(2) A Pénzügyi és Oktatási Bizottság 7 főből áll, melyből az elnök és 3 fő bizottsági tag helyi önkormányzati képviselő, és 3 fő nem képviselő bizottsági tag.


57. §


 A Pénzügyi és Oktatási Bizottság feladatai:

a) közreműködik az Önkormányzat és Szervei éves pénzügyi koncepció kidolgozásában

b) véleményezi az önkormányzat és szervei éves költségvetési tervezetét

c) figyelemmel kíséri:

ca) az óvoda, művelődési ház, védőnői szolgálat, háziorvosi szolgálat, fogászat, és az önszerveződő közösségek tevékenységét, folyamatos pénzellátását,

cb) éves szinten végrehajtja a leltározást

cc) éves szinten végrehajtja a selejtezést,

cd) ellenőrzi a civil szervezetek részére adott támogatás felhasználását,

ce) közreműködik a belső ellenőrökkel az intézményi cél és átfogó ellenőrzések lebonyolításában,


58. §


A Pénzügyi és Oktatási Bizottság  állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek:

a) költségvetési rendelettervezet,

b) zárszámadási rendelettervezet

c) pénzügyi ellenőrzésekről szóló jelentés tervezete

d) intézményben fizetendő térítési díj tervezet

e) intézményi SZMSZ rendelet tervezete


59. §


A Pénzügyi és Oktatási Bizottság előterjesztésként nyújtja be a Képviselő-testületnek a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, át nem ruházott hatáskörben meghozandó pénzügyi  ellátások iránti kérelmek elbírálásra vonatkozó javaslatát.



4. Besenyőteleki Önkormányzati Hivatal


60. §


(1) Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a hivatali feladatok ellátásáról a Besenyőteleki Polgármesteri Hivatal útján gondoskodik.


5. Társulások


61. §


A Képviselő-testület társulásai:

a) Laskó – Rima Menti Szociális Ellátó- és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Mikrotársulás,

b) Orvosi Ügyelet Mikrotérségi Társulás,

c) Tiszafüredi NHSZ Tisza Települési Szilárdhulladék-lerakókat Rekultiváló Társulás.


XI. Fejezet

Záró rendelkezések


62. §


(1) Jelen rendelet 2015.10.01. lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 4/2011. (III. 03.) önkormányzati rendelete, valamint az azt módosító, Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2012. (II. 23.) önkormányzati rendelete.