Besenyőtelek Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2015. (IX. 10.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 09. 11- 2019. 05. 28Besenyőtelek Község Önkormányzat Képviselő testületének 9/2015 (IX.10.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2015-09-11-tól 2019-05-28-ig
Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Besenyőtelek Községi Önkormányzat
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 3373 Besenyőtelek, Fő út 89.
2. §
Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben állapítja meg.
3. §
Az Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön önkormányzati rendeletet alkot.
4. §
Az Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi népszavazásról külön önkormányzati rendeletet alkot.
5. §
Az Önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkció szerinti besorolását, és alaptevékenységének államháztartási szakágazati besorolását jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza
6. §
Az Önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt feladatokat jelen rendelet 2. melléklete tartalmazza.
II. Fejezet
A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
7. §
A képviselő-testület által átruházott hatáskörében a polgármester dönt:
a) az előirányzatok és a létszámkeretek közötti, valamint a tartalék terhére történő átcsoportosításról,
b) az Önkormányzat szabadon lévő pénzeszközeinek a legoptimálisabb formában történő elhelyezéséről,
c) a temetési költségekre tekintettel megállapított települési támogatásra való jogosultságról,
d) a szociálisan rászorultak napi egyszeri meleg étkeztetésének igénybevételéről,
e) az Önkormányzat követeléseiről való lemondásról, amennyiben a követelés nem éri el a 100 000,- Ft értékhatárt.
8. §
A képviselő-testület által átruházott hatáskörében látja el a jegyző:
a) a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartás elkövetése miatt induló eljárás lefolytatását és jogkövetkezmény meghatározását,
b) a közúti közlekedésről szóló 1988. I. törvény 46. § (1) bekezdés a) pontja alapján a 3. § (2) bekezdésében, a 7. § (3) bekezdésében, a 12. § (5) bekezdésében, a 14. § (1) bekezdés a) pontjában, a 15. (1) bekezdésében, a 36. § (1), (3), és (4) bekezdésében, a 37. § (2) és (3) bekezdésében, a 41. §-ban, a 42. § (3) bekezdésében, a 42/A. § (1) és (2) bekezdésben meghatározott közútkezelői hatásköröket.
9. §
A képviselő-testület által átruházott hatáskörében a Szociális Bizottság dönt a rendkívüli települési támogatásra való jogosultságról.
III. fejezet
Képviselő-testület működése
1. A Képviselő-testület üléseinek összehívása, vezetése
10. §
(1) A képviselő-testület évente 6 alkalommal rendes ülést tart.
(2) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni, amikor az ülés összehívására - a munkatervben meghatározott rendes üléseken kívül - határidőhöz kötött, sürgős döntést igénylő esetben szükség van.
(3) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek időpontját a képviselő-testület által elfogadott éves munkaterv tartalmazza.
(4) A munkatervet minden év december 31-ig a polgármester terjeszti elő.
(5) A munkaterv tartalmazza:
- az ülések időpontját,
- az adott ülésen tárgyalandó napirendeket,
- az előterjesztő megnevezését,
- az előterjesztésben közreműködőket,
- szükség szerint az egyeztetési kötelezettséget,
- szükség szerint az előterjesztéssel kapcsolatos tartalmi követelményeket.
11. §
(1) A képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyére kell összehívni.
(2) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyen kívül máshová is összehívható.
12. §
(1) A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni. (2) A képviselő-testület rendkívüli üléseit az ülés összehívására jogosult személy akkor hívja össze, ha a 10. § (2) bekezdésében foglalt feltétel fennáll.
(3) Az összehívás szükségességét az összehívásra jogosult személy maga dönti el.
(4) A képviselő-testület eseti határozattal is rendelkezhet rendkívüli ülés megtartásáról.
13. §
(1) A képviselő-testület rendes és rendkívüli ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
- az ülés helyét,
- az ülés időpontját,
- a tervezett napirendeket,
- a napirendek előadóit,
- képviselő-testületi ülés összehívójának megnevezését.
(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.
(4) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
- képviselőknek,
- jegyzőnek,
- bizottságok nem képviselő tagjainak,
- nem állandó meghívottaknak: előterjesztőknek, valamint akiket az ülés összehívója megjelöl.
14. §
(1) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan a bizottság nem képviselő tagját.
(2) Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog a meghívottak közül:
a) az önkormányzat intézményének vezetőjét, illetve azt,
b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg,
c) a napirend előadóját.
A képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:
a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
b) napirend előterjesztése, elfogadtatása,
c) napirendenként a napirend tárgyalása:
- vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
- a vita összefoglalása,
- az indítványok szavazásra való feltevése,
- határozati javaslatok szavaztatása,
- a szavazás eredményének számszerű megállapítása,
- a napirend tárgyában hozott döntés(ek) kihirdetése,
d) a rend fenntartása,
e) ügyrendi kérdések szavazásra bocsátásása és a szavazás eredményének kihirdetése,
f) az ülés bezárása.
2. A tanácskozás rendje
16. §
(1) A polgármester előterjeszti a napirendi javaslatot. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlése.
(2) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő, a polgármester és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.
(3) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek.
(4) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti működési, döntési és előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás. A kérdésre adott válasz elfogadásáról nem dönt a képviselő-testület.
(5) A napirendi pont vitáját az ülés levezetője foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.
(6) Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az előterjesztés szerinti javaslatot teszi fel szavazásra.
(7) A szavazás előtt a jegyző törvényességi észrevételt tehet.
3. A jegyző jogszabálysértő döntések, működés jelzésére irányuló kötelezettsége
17. §
A jegyző a döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó jelzési kötelezettségének eleget tesz:
a) ha a képviselő-testület és szervei ülésen a döntés meghozatala előtt a jogszabálysértést jelzi, valamint kéri jelzésének jegyzőkönyvbe foglalását,
b) ha a jogszabálysértő döntés vagy működés később jut a jegyző tudomására, a tudomására jutását követően a jogszabálysértést azonnal írásban jelzi a polgármesternek, aki a következő ülésen gondoskodik a jogszabálysértő döntés Képviselő-testület vagy szerve általi felülvizsgálatáról.
IV. Fejezet
Az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok, az ülés rendjének fenntartása és az annak érdekében hozható intézkedések
18. §
(1) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az alábbiak szerint határozza meg:
a) köteles előre bejelenteni a polgármesternek, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,
b) köteles a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magántitkot megőrizni.
(2) Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni, ha őt vagy közeli hozzátartozóját az adott ügy személyesen érinti. Amennyiben az önkormányzati képviselő elmulasztja bejelenteni a személyes érintettséget, a képviselő-testület a képviselő személyes érintettségről történő tudomásszerzését követő 15 napon belül az adott ügyben hozott döntését felülvizsgálja és a korábban meghozott határozatát visszavonja és új határozatot hoz vagy határozatát hatályában fenntartja.
19. §
(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, ennek során figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától vagy sértő kifejezéseket használ.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárokat a tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.
(3) Amennyiben a tanácskozás rendjének helyreállítása nem lehetséges, a polgármester a testületi ülést berekeszti. A testületi ülést ezt követően 5 napon belül, az eredeti napirendi pontokkal ismét összehívja.
(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen a megjelent állampolgárnak felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
V. Fejezet
A nyilvánosság biztosítása
20. §
A lakosság tájékoztatása a képviselő-testületi ülésről, a meghívónak az önkormányzat hirdetőtáblájára 5 nappal a képviselő-testületi ülés előtt történő kifüggesztésével valósul meg.
21. §
(1) A választópolgároknak joguk van arra, hogy a képviselő-testület nyílt ülésén megjelenjenek és figyelemmel kísérjék a képviselő-testület működést a testületi munka zavarása nélkül.
(2) Az érintett kérésére a polgármester legfeljebb 5 percben hozzászólási jogot adhat a képviselő-testület ülésén megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személynek. Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el.
(3) A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.
VI. Fejezet
Döntéshozatali eljárás, a szavazás módja
1. Előterjesztés
22. §
(1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet és a határozati javaslat.
(2) A képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt meg kell küldeni:
a) képviselőknek,
b) jegyzőnek,
c) bizottságok nem képviselő tagjainak,
d) nem állandó meghívottaknak: előterjesztőknek, valamint akiket az ülés összehívója megjelöl.
(3) Az írásos előterjesztést benyújthatja:
a) a polgármester,
b) a jegyző,
c) amennyiben a Képviselő-testületi döntés az intézményt érinti, az intézményvezető,
d) a munkatervben megjelölt előadó.
(4) Az írásos előterjesztést a (3) bekezdés c) - d) pontjában jelöltek papír alapon vagy elektronikus úton küldik meg a polgármester vagy a jegyző részére.
(5) Lehetőség van szóbeli előterjesztésre is.
(6) Előterjesztés nélkül napirend nem tárgyalható.
(7) A Képviselő-testület részére címzett kérelmeket a polgármester terjeszti elő.
23. §
Az előterjesztések tartalmi elemei:
- az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
- a téma ismertetése,
- a jogszabályi háttér bemutatása,
- döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,
- egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
- határozati javaslat, illetve határozati javaslatok,
- rendelet-tervezet, illetve rendelet-tervezetek.
2. Határozati javaslat
24. §
(1) A határozati javaslat az írásos előterjesztésben, illetve a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.
(2) A határozati javaslat részei:
a) a határozat szövege,
b) végrehajtást igénylő döntéseknél a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve és a határozat végrehajtásának határideje.
25. §
(1) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia legkésőbb a képviselő-testület következő üléséig.
(2) A testületi anyag postázásáról vagy kiküldéséről a Besenyőteleki Polgármesteri Hivatal gondoskodik.
(3) Az írásos előterjesztés oldalterjedelmét indokolt esetben a polgármester maximum 5 gépelt oldalra korlátozhatja.
26. §
A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
27. §
(1) Név szerinti szavazást kell elrendelni a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben foglalt eseteken túl, ha:
a) azt a polgármester kéri,
b) az önkormányzati vagyon megterhelésénél,
c) hitel felvételénél,
d) a település jogi státuszát érintő ügyeknél,
(2) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodás) a névsorban rögzíti.
28. §
(1) A titkos szavazás tartásáról a Képviselő-testület a polgármester vagy a képviselő előterjesztésére esetenként dönt.
(2) A titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik. Amennyiben a titkos szavazásból az Ügyrendi Bizottság tagja kizárt, a titkos szavazás lebonyolításának idejére a Képviselő-testület egyszerű többséggel a kizárt tag helyett másik tagot bíz meg.
(3) A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.
VII. Fejezet
Rendeletalkotás és határozathozatal
29. §
(1) A képviselő-testület elhatározhatja a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását is.
(2) Rendeletalkotás esetén a képviselőt-testület a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tarthat. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(3) A rendelet-tervezet elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(4) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének helyben szokásos módja az önkormányzati rendeletnek a Besenyőteleki Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.
30. §
(1) A képviselő-testület önkormányzati rendeleteit a naptári év elejétől eggyel kezdődően, folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni.
(2) A jegyző gondoskodik az önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról.
(3) A jegyző gondoskodik a módosított önkormányzati rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.
(4) Az egységes szerkezetbe foglalt önkormányzati rendelet egy példányát a községi könyvtárban el kell helyezni.
31. §
(1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(2) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
(3) A határozatok jelölése a következő formában történik: „....../....... (........ hónap ... nap) Ök. Határozat.”
VIII. Fejezet
A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
32. §
(1) A jegyzőkönyvben a tárgyalt napirendi pontoknál fel kell tüntetni:
- a napirend tárgyát,
- az előterjesztőt vagy előterjesztőket,
- előadókat,
- hozzászólásokat.
- a Képviselő-testület a Polgármester javaslatára a jelenlévő képviselők közül 2 fő jegyzőkönyv hitelesítőt választ.
(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
a) a meghívót,
b) a jelenléti ívet,
c) az írásos előterjesztéseket,
d) az önkormányzati rendeletek tervezetét és az elfogadott önkormányzati rendeletet,
e) a képviselők kérése alapján az írásbeli képviselői indítványokat, a képviselői hozzászólásokat, a képviselői interpellációkat.
(3) A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia.
(4) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.
IX. Fejezet
A közmeghallgatás, lakossági fórum
33. §
(1) A közmeghallgatás helyét és idejét a képviselő-testület határozza meg az éves munkatervének elfogadásakor.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről a helyben szokásos módon tájékoztatni kell a lakosságot a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(4) A közmeghallgatás során felvetett közérdekű kérdések megválaszolásáról, az ott felmerült javaslatok feldolgozásáról a polgármester köteles gondoskodni és arról a következő testületi ülésen beszámolni.
(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
34. §
A Képviselő-testület a lakosság, az egyesületek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása érdekében, a Képviselő-testület által határozattal meghatározott ügyekben lakossági fórumot tarthat.
X. Fejezet
Az önkormányzat szervei, azok jogállása, feladatai
35. §
Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének szervei:
a) a polgármester,
b) a jegyző,
c) az Ügyrendi és Környezetvédelmi Bizottság,
d) a Szociális és Egészségügyi Bizottság,
e) a Pénzügyi és Oktatási Bizottság,
f) Besenyőteleki Önkormányzati Hivatal
1. A polgármester, alpolgármester
36. §
A polgármester tisztségét főállású tisztségviselőként látja el.
37. §
A polgármester:
a) kapcsolatot tart a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,
b) nyilatkozik a sajtónak,
c) végrehajtja a képviselő-testület döntéseit, gyakorolja az átruházott hatásköröket,
d) a napirend tárgyalása előtt a polgármester jelentést tesz a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben hozott polgármesteri döntésekről és a két ülés között végzett polgármesteri munkáról.
38. §
(1) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal nem hozott döntést, a polgármester határozatot hozhat a sürgős döntést igénylő olyan halaszthatatlan ügyekben, amelyekben a döntéshozatal elmaradása az önkormányzat és intézményei zavartalan és biztonságos működését veszélyeztetné vagy az önkormányzati vagyon sérelmét okozná.
(2) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:
a) az önkormányzat és intézményei zavartalan és biztonságos működésének biztosításával kapcsolatos önkormányzati ügyekben,
b) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges, halaszthatatlan ügyekben.
c) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a két ülés között halaszthatatlan ügyekben 500.000 Ft összeghatárig döntsön a megrendelésekről illetve kifizetésekről, melyről a soron következő ülésen tájékoztassa a Képviselő-testületet.
39. §
(1) A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki települési képviselő.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
40. §
(1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége és tartós akadályoztatásuk esetére a képviselő-testület ülésének összehívására és vezetésére a képviselő-testület ügyrendi Bizottság Elnöke jogosult.
(2) Tartós akadályoztatásnak minősül:
a) 30 napot meghaladó betegség,
b) 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.
2. A jegyző
41. §
A jegyző:
a) a polgármester útmutatásával előkészíti a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
c) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester, a bizottsági elnökök és a képviselő kérésére jogértelmezési kérdésekben,
d) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,
e) figyelemmel kíséri a pályázatok és egyéb külső források igénybevételi lehetőségeit, és azokról folyamatosan tájékoztatja a polgármestert.
42. §
A jegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Besenyőtelek Önkormányzati Hivatal jegyző által előzetesen kijelölt köztisztviselője látja el.
3. A Képviselő-testület bizottságai
43. §
A képviselő-testület 3 állandó bizottságot hoz létre és szükség esetén ideiglenes bizottságot hozhat létre.
3. 1. A bizottságok működésének alapvető szabályai
44. §
(1) A Bizottság ülését a Bizottság elnöke, vagy akadályoztatása esetén az általa írásban megbízott bizottsági tag szükség szerint hívja össze.
(2) A meghívót és az előterjesztéseket a Bizottság ülésének időpontja előtt 4 nappal, papír alapon, hivatali kézbesítő útján kell kiküldeni.
(3) A meghívó tartalmazza:
- az ülés helyét és idejét,
- a javasolt napirendi pontokat és előadóit.
(4) A Bizottság ülésére tanácskozási joggal állandó meghívott a polgármester, a jegyző
(5) A Bizottság ülését a bizottság elnöke vezeti.
(6) Az ülés vezetése során a bizottság elnöke:
- megnyitja az ülést,
- megállapítja a határozatképességet,
- előterjeszti és elfogadtatja a napirendet,
- tárgyalásra bocsátja napirendenként a napirendet:
1. levezeti a vitát, megadja a szót a hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre,
2. összefoglalja a vitát,
3. szavazásra teszi fel az indítványokat,
4. megszavaztatja a határozati javaslatokat,
5. megállapítja a szavazás számszerű eredményét,
6. kihirdeti a napirend tárgyában hozott döntést,
- biztosítja az ülés zavartalan rendjét,
- bezárja az ülést.
(7) A Bizottság elnöke, vagy akadályoztatása esetén az általa írásban megbízott bizottsági tag beszámol a Képviselő-testületnek az előző képviselő-testületi ülés óta végzett bizottsági munkáról és az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
3.2. A bizottságok feladatai
45. §
A bizottságok a következő feladatokat látják el:
- feladatkörükben előkészítik a képviselő-testület döntéseit,
- szervezik és ellenőrzik a döntések végrehajtását,
- benyújtják az előterjesztéseket,
- előterjesztésekhez állásfoglalást készítenek,
- gyakorolják az átruházott hatásköreiket,
3.3 A testület ideiglenes bizottságai
46. §
A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
- dönt a bizottság elnevezéséről,
- rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
- meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,
- meghatározza a bizottság feladat- és hatáskörét.
3.4 A testület állandó bizottságai
47. §
A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
a) Ügyrendi Bizottság,
b) Szociális Bizottság.
c) Pénzügyi és Oktatási Bizottság
3.4.1. Ügyrendi és Környezetvédelmi Bizottság
48. §
(1) Hivatalos megnevezése: Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi és Környezetvédelmi Bizottsága (továbbiakban: Ügyrendi Bizottság)
(2) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak száma 3 fő, akiket a települési képviselők közül kell választani.
49. §
Az Ügyrendi Bizottság feladatai:
a) ellátja a polgármester és a képviselők összeférhetetlenségével kapcsolatos feladatokat,
b) ellátja a polgármester és képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatokat,
c) amennyiben a Képviselő-testület ülésén titkos szavazás elrendelésére kerül sor, a szavazólappal történő titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik.
50. §
Az Ügyrendi Bizottság előterjesztésként nyújtja be a Képviselő-testületnek:
a) a vagyonnyilatkozat-tétellel kapcsolatos,
b) az összeférhetetlenségi ügyre vonatkozó
javaslatait.
51. §
Az Ügyrendi Bizottság állásfoglalásával nyújtható be a képviselő-testületnek a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálatáról szóló előterjesztés.
3.4.2. Szociális és Egészségügyi Bizottság
52. §
(1) Hivatalos megnevezése: Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága (továbbiakban: Szociális Bizottság)
(2) A Szociális Bizottság 5 főből áll, melyből az elnök és 2 fő bizottsági tag helyi önkormányzati képviselő, és 2 fő nem képviselő bizottsági tag.
53. §
A Szociális és Egészségügyi Bizottság feladatai:
a) közreműködik az Önkormányzat egészségügyi, szociális és gyermekvédelmi feladatainak ellátásában,
b) elbírálja a rendkívüli települési támogatás iránti kérelemeket,
c) elbírálja a természetben nyújtható támogatások iránti kérelmeket, meghatározza a támogatás formáját, mértékét,
d) figyelemmel kíséri:
da) az iskola, óvoda, művelődési ház, védőnői szolgálat, háziorvosi szolgálat, fogászat, és az önszerveződő közösségek tevékenységét,
db) a lakosság szociális igényeinek alakulását,
dc) a hátrányos és halmozottan hátrányos gyermekek helyzetét,
dd) a település közegészségügyi helyzetét,
de) a rendkívüli élethelyzetbe került lakosok helyzetét.
54. §
A Szociális Bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek:
a) a Szociális Bizottság hatáskörét érintő,
b) a szociális ellátásokat érintő önkormányzati rendelet felülvizsgálatára vonatkozó előterjesztések.
55. §
A Szociális Bizottság előterjesztésként nyújtja be a Képviselő-testületnek a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, át nem ruházott hatáskörben meghozandó szociális ellátások iránti kérelmek elbírálásra vonatkozó javaslatát.
3.4.3. Pénzügyi és Oktatási Bizottság
56. §
(1) Hivatalos megnevezése: Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi és Oktatási Bizottsága
(2) A Pénzügyi és Oktatási Bizottság 7 főből áll, melyből az elnök és 3 fő bizottsági tag helyi önkormányzati képviselő, és 3 fő nem képviselő bizottsági tag.
57. §
A Pénzügyi és Oktatási Bizottság feladatai:
a) közreműködik az Önkormányzat és Szervei éves pénzügyi koncepció kidolgozásában
b) véleményezi az önkormányzat és szervei éves költségvetési tervezetét
c) figyelemmel kíséri:
ca) az óvoda, művelődési ház, védőnői szolgálat, háziorvosi szolgálat, fogászat, és az önszerveződő közösségek tevékenységét, folyamatos pénzellátását,
cb) éves szinten végrehajtja a leltározást
cc) éves szinten végrehajtja a selejtezést,
cd) ellenőrzi a civil szervezetek részére adott támogatás felhasználását,
ce) közreműködik a belső ellenőrökkel az intézményi cél és átfogó ellenőrzések lebonyolításában,
58. §
A Pénzügyi és Oktatási Bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek:
a) költségvetési rendelettervezet,
b) zárszámadási rendelettervezet
c) pénzügyi ellenőrzésekről szóló jelentés tervezete
d) intézményben fizetendő térítési díj tervezet
e) intézményi SZMSZ rendelet tervezete
59. §
A Pénzügyi és Oktatási Bizottság előterjesztésként nyújtja be a Képviselő-testületnek a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, át nem ruházott hatáskörben meghozandó pénzügyi ellátások iránti kérelmek elbírálásra vonatkozó javaslatát.
4. Besenyőteleki Önkormányzati Hivatal
60. §
(1) Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a hivatali feladatok ellátásáról a Besenyőteleki Polgármesteri Hivatal útján gondoskodik.
5. Társulások
61. §
A Képviselő-testület társulásai:
a) Laskó – Rima Menti Szociális Ellátó- és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Mikrotársulás,
b) Orvosi Ügyelet Mikrotérségi Társulás,
c) Tiszafüredi NHSZ Tisza Települési Szilárdhulladék-lerakókat Rekultiváló Társulás.
XI. Fejezet
Záró rendelkezések
62. §
(1) Jelen rendelet 2015.10.01. lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 4/2011. (III. 03.) önkormányzati rendelete, valamint az azt módosító, Besenyőtelek Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2012. (II. 23.) önkormányzati rendelete.