Tiszaladány Község Képviselő-testülete 1/2016 (II.16.) önkormányzati rendelete

a Tiszaladány Község Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 02. 17- 2016. 05. 31

TISZALADÁNY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK

1./2016. (II. 16.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről

l


Az Áht. 23. § (2) bekezdése rögzíti a helyi önkormányzat költségvetési rendeletének tartalmára vonatkozó előírásokat. Az Áht. 23.§ (2) bekezdésének a) és b) pontja szerint elkülönülnek egymástól a helyi önkormányzat költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai, valamint a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek (ide értve az önkormányzati hivatalt is) költségvetési bevételei és kiadásai.


I.


A költségvetés-politika céljai és keretei



Az éves költségvetési javaslat kidolgozásának alapját


  • a Magyar Köztársaság 2016. évi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény határozza meg.



II.



Az önkormányzat költségvetésének előirányzatai


Bevételek várható alakulása:


Az önkormányzat 2016. évre tervezett költségvetési bevételeinek összege 117.200 e Ft.


1.      Az Önkormányzat működési támogatása  bevételeinek 67 %-át képezi, összesen  76 211 e Ft érkezik az önkormányzathoz.

A felhasználási kötöttséggel járó támogatás összege 45.024 e Ft az 5. számú tájékoztatóban rögzített jogcímek alapján.

Kiegészítő támogatás jogcímen 31 387 e Ft bevétellel számolunk, mely a működőképességet megőrző támogatást takarja.



  1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről címszó alatt az alábbi jogcímeken tervezünk bevételt:


  • Az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól átvett pénzeszköz               2.044 e Ft
  • Mezőőri támogatás címén átvett pénzeszköz                                              840 e Ft


3.  Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről jogcímen 11 946 e Ft bevétellel számolunk 10 000 e Ft a 2006/2015. (XII.29) Kormányhatározat alapján, illetve 1 946 e Ft egyéb bevétellel számolunk.


4. Közhatalmi bevételek 5.215 e Ft-ot képviselnek a tervezetben, az alábbi megbontásban:


A helyi adóbevételek összege 4.165 e Ft ( költségvetési bevételeink 4 %-a), mely a következő jogcímekre bontható:

  • Kommunális adó:                                                                           730 e Ft
  • Iparűzési adó:                                                                             3.435 e Ft


Az átengedett központi adók címén 815 e Ft folyik be az önkormányzat számlájára gépjárműadó önkormányzatnál maradó része (40%) jogcímen.


A talajterhelési díj bevétele folyamatosan csökken, 2016. évre 200 e Ft bevételt tervezünk.


A bírságok, pótlékok, egyéb bevételek 35 e Ft-os tervezett összege a helyi adókhoz kapcsolódó pótlékokat, bírságokat tartalmazza.


5. Működési bevételek összege 15.944 e Ft, mely elsősorban az intézményi térítési díjakat tartalmazza, valamint az intézmények egyéb bevételei (bérleti díjak) is itt jelennek meg.


6. A felhalmozási célú bevételek jogcímen az önkormányzat bevételt nem tervez.


7. Átvett pénzeszközök jogcímen 5.000 e Ft bevételt tervezünk.


8. Finanszírozási bevétele szintén nem keletkezik az önkormányzatnak.



Kiadások várható alakulása:


Az önkormányzat 2016. évre tervezett költségvetési kiadásainak összege 117.200 e Ft .


A működési kiadások 70,53%-ot képviselnek kiadásaink között, 82.669 e Ft-ot kell ezekre a kiadásokra fordítanunk az alábbi jogcímeken:


A személyi jellegű juttatások az önkormányzati hivatal és az intézményeink tekintetében 23.655 e Ft-ot igényelnek, mely tartalmazza a törvény által előírt béreket és kötelező pótlékokat.



A munkaadókat terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 27%, összege mindösszesen 6.386 e Ft.


A dologi kiadások és egyéb folyó kiadások 42.001 e Ft-ot jelentenek a tervezetben.


Az ellátottak pénzbeli juttatásai 10.127 e Ft összegben jelenik meg tervezetünkben. A szociálpolitikai juttatások összegének a tervezésekor figyelembe vettük a szociális törvény előírásait, valamint a helyi rendeletünk szabályozását is.


Működési célú pénzeszköz átadásként 500 e Ft került megtervezésre, melyből civil szervezetek támogatása valósul meg.



Felhalmozási kiadások címén az önkormányzat 11.496 e Ft kiadást tervez, melyet beruházásokra fordít.


Finanszírozási kiadások soron 22.585 e Ft értékben került megtervezésre a likviditási célú és a rövid lejáratú hitelek, valamint az államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése.


Tartalékok képzésére az önkormányzatnál nem kerül sor, mert az év közben célmegjelölés nélkül jelentkező többletbevételt elsődlegesen a forráshiány csökkentésére kell fordítani.



III.


Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai


1. Kötelező feladatok

Óvodai nevelés

Közművelődési, könyvtári feladatok ellátása

Községüzemeltetés

Szociális alapellátások biztosítása

Védőnői ellátás


2. Önként vállalt feladatok


Civil szervezetek támogatása




IV.


A költségvetési hiány finanszírozása és az önkormányzat költségvetési adósság törlesztése


Az önkormányzat a fennálló adósságát (likviditási célú és rövid lejáratú hitelek) saját bevételeiből kívánja törleszteni.



V.


Az Áht. 24. § (4) bekezdés a)-d) pontjai által előírt mérlegek, kimutatások indokolása, ami tartalmazza


I. Az önkormányzat költségvetési bevétele 117.200 e Ft, összes kiadása szintén 117.200 e Ft, az 1. számú mellékletben részletezettek szerint. Az év várható bevételi és kiadási előirányzatának teljesülését a 1. számú tájékoztató alapján prognosztizáljuk 2016. évben.


II. Az önkormányzat előirányzat felhasználási tervét a 4. számú tájékoztatóban részletezzük.


III. Az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét az 1. számú tájékoztató tábla tartalmazza, mely magában foglalja az Önkormányzat, az Idősek Klubja valamint a Tiszaladányi Darvas József Óvoda bevételi és kiadási előirányzatait.


IV. A többéves kihatással járó döntésekből származó kötelezettségeket a 2. számú tájékoztatóban részletezzük célok szerint. Ezen beruházási kiadásokhoz pályázati pénzeszközök kerülnek felhasználásra, így a támogatási szerződések szerinti ütemek szerepelnek a rendelet tervezetben.


V. A közvetett támogatások

Az önkormányzat a helyi adó rendeleteiben meghatározott esetekben (jegyzői hatáskörben), valamint a gépjárműadóról szóló törvény rendelkezéseit figyelembe véve a törvényben meghatározott kedvezményeket, mentességeket ad (3. sz. tájékoztató).

Mellékletek