Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2016 (V.261..) önkormányzati rendelete

az üzletek éjszakai nyitva tartásáról szóló 25/2013. (IX.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2016. 05. 27- 2016. 05. 27

Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének


11/2016 (V.26.) önkormányzati rendelete


az üzletek éjszakai nyitva tartásáról szóló 25/2013. (IX.27.) önkormányzati rendelet módosításáról



Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 6.§ (4) és 12.§ (5) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 23.§ (5) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. § Az üzletek éjszakai nyitva tartásáról szóló 25/2013. (IX.27.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1.§ -a helyébe a következő rendelkezés lép:


1. § Jelen rendelet célja, hogy szabályozza a szeszes italt kimérő, árusító kereskedelmi, illetve vendéglátó üzletek éjszakai (22 és 6 óra közötti) nyitvatartási rendjét; rögzítse a világörökségi területen működő szeszes italt kimérő, árusító kereskedelmi, illetve vendéglátó üzletek 24 és 6 óra közötti nyitva tartásával összefüggő – a közbiztonság és a köztisztaság fenntartásához kapcsolódó többletfeladatokhoz igazodó – felügyeleti díjnak és elszámolásának részletes szabályait, valamint biztosítsa a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény (a továbbiakban: Kertv.) 2.§ 31. pontjában meghatározottak ellenőrzését.


2. § A Rendelet 2.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„2.§ Jelen rendelet hatálya kiterjed

a) az éjszakai (22 és 06 óra közötti) nyitva tartás engedélyezése vonatkozásában a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) működési területén szeszes italt kimérő, árusító kereskedelmi, illetve vendéglátó üzletekre, (a továbbiakban együtt: üzletek), valamint

b) a felügyeleti díj vonatkozásában a világörökségi területen működő, szeszes italt kimérő, árusító (24 óra és 6 óra között nyitva lévő) kereskedelmi, illetve vendéglátó üzletekre (továbbiakban: világörökségi üzletek), valamint

c) a Kertv. 2.§ 31. pontjában foglaltak ellenőrzése tekintetében a Kertv. 2.§ 27. pontjában foglaltaknak megfelelő üzletekre.”


3. § A Rendelet 4.§ (2) bekezdésének c) alpontja helyében az alábbi rendelkezés lép:


„c) amely vonatkozásában a jegyzőnek hivatalból nincs arról tudomása, hogy – a kérelem benyújtását megelőző 6 hónapon belül – bármelyik ellenőrzésre jogosult hatóság az üzlet vonatkozásában szankciót alkalmazott volna, vagy az üzletet olyan jogszabályi hiányosságok pótlására szólította volna fel, melynek az üzlet határidőben nem tett eleget,”


4. § A Rendelet 5.§ (1) bekezdése c) és d) alpontjai helyébe a következő rendelkezések lépnek, valamint az 5.§ (1) bekezdése az alábbi e) alponttal egészül ki:


„c) a rendelet 9.§ (4) bekezdésében foglaltak megvalósulnak,


d) a világörökségi üzlet a rendelet 8.§-ában foglalt felügyeleti díj fizetési kötelezettségének felszólítást követően 30 napot meghaladóan sem tesz eleget.


e) bármelyik ellenőrzésre jogosult hatóság az üzlet vonatkozásában szankciót alkalmaz, vagy az üzletet jogszabályi hiányosságok pótlására felszólítja, melynek az üzlet határidőben nem tesz eleget.”


5.§ A Rendelet 8.§ (2) bekezdése az alábbi rendelkezéssel egészül ki:

„(2) …..A felügyeleti díj késedelmes megfizetése esetén a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 132.§-ában rögzített késedelmi pótlék fizetendő.”


6.§ A Rendelet 8.§ (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(3) Az éves felügyeleti díj összege a világörökségi üzlet éves korrigált iparűzési adóalapjának 0,5 %-át nem haladhatja meg. Tekintettel arra, hogy az adott évben befizetett felügyeleti díj elszámolása mindig a következő évben, azaz az iparűzési adóbevallás beküldésének évében kerül elszámolásra, a kereskedő köteles a korrigált iparűzési adóalapját a tárgyévet követő év május 31. napjáig hitelt érdemlően – külön felszólítás nélkül – írásban igazolni a jegyző felé, egyúttal a felügyeleti díj, továbbá, az esetleges, tárgyévben esedékessé vált késedelmi pótlék megfizetését is igazolni.”


7.§ A Rendelet 8.§ (5)-(6) bekezdései helyére az alábbi rendelkezések lépnek és a 8.§ az alábbi (7) bekezdéssel egészül ki:


„(5) A kereskedő a tárgyévben esedékes első felügyeleti díj részlet megfizetését követően írásban előterjesztett, 3000 forint illetékkel ellátott kérelmében kérheti a tárgyévben még megállapított, esedékessé nem vált felügyeleti díj részletek megfizetésének felfüggesztését, amennyiben hitelt érdemlően, írásban igazolja, hogy a tárgyévet megelőző évre vonatkozó korrigált iparűzési adóalapjának 0,5%-át lényegesen meghaladná a tárgyévben fizetendő felügyeleti díj éves összesített mértéke és a tárgyévi felügyeleti díj megfizetése a gazdasági tevékenységét súlyosan hátráltatná vagy ellehetetlenítené. A felfüggesztés kérdésében a jegyző mérlegelési jogkörben dönt, döntésével szemben a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvényben foglaltak szerint jogorvoslatnak van helye.


(6) A felügyeleti díjat az Önkormányzat kizárólag a világörökségi üzletek által közvetlenül vagy közvetve okozott, az Önkormányzatot egyébként terhelő közbiztonsági, illetve köztisztasági feladatokat meghaladóan az éjszakai nyitva tartással összefüggésben keletkező – az önkormányzat által elkülönítetten kimutatott – közbiztonsági, illetve köztisztasági többletfeladatok ellátására fordíthatja. A felügyeleti díj felhasználása mindig a tárgyév elszámolásának lezárását követően kezdődhet meg, az elszámolás lebonyolításáért a Polgármesteri Hivatal Gazdasági Irodája felel. A tárgyévet követő év július 31. napjáig minden érintett szervezeti egység, továbbá önkormányzati költségvetési szerv vagy a feladatok ellátásában közreműködő szerv, szervezet, vállalkozás köteles a közbiztonsági és köztisztasági többletfeladatok ellátására vonatkozó elszámolásait a Gazdasági Iroda felé továbbítani.


(7) Az Önkormányzat részére befolyt felügyeleti díj felhasználásáról készült beszámolót a tárgyévet követő évre vonatkozó, költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet benyújtásával egyidejűleg, annak részeként, elfogadásra a Képviselő-testület elé kell terjeszteni.”


8.§ (1) A Rendelet

a) a 4.§ (1) bekezdésében az „1. mellékletében” szövegrész helyébe az „ 1. függelékében” szövegrész lép,

b) a 6.§-ának első mondatában a „24 óra és 6 óra” szövegrész helyébe az „22 óra és 6 óra” szövegrész lép,

c) a 8.§ (1) bekezdésében a „világörökségi területen működő, szeszes italt kimérő, árusító kereskedelmi, illetve vendéglátó üzletek” szövegrész helyébe a „világörökségi üzletek” szövegrész lép,

d) a 4.§ (1) bekezdésében, 8.§ (2) bekezdésében és (4) bekezdésében, valamint a 9.§ (2) bekezdésében az „üzemeltető” szövegrész helyébe a „kereskedő” szövegrész lép,

e) a 8.§ (4) bekezdésében az „üzlet” szövegrész helyébe a „világörökségi üzlet”, az „üzletek” szövegrész helyébe a „világörökségi üzletek” szövegrész lép,

f) a 9.§ (2) bekezdésében az „üzletet” szövegrész helyébe a Kertv. 2.§ 27. pontjában foglaltaknak megfelelő üzletet” szövegrész lép.”


(2) Hatályát veszti a Rendelet 1. melléklete.


9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.



Általános indokolás


Az üzletek éjszakai nyitva tartásáról szóló 25/2013 (IX.27.) önkormányzati rendelet hatályba lépését követően az első, felügyeleti díj tekintetében elszámolandó tárgyév, a 2014-es év lezárása 2015. július 31. napjával az összeg felhasználása pedig 2015. év folyamán megtörtént.

Az elszámolási időszak tapasztalatai és a kereskedők részéről felmerült igények tették szükségessé a Rendelet felülvizsgálatát és a felügyeleti díj elszámolására vonatkozó rendelkezések kiegészítését. A felülvizsgálat keretében a Rendelet célja és hatálya, továbbá egyes hivatkozott fogalmak pontosításra kerültek a Kertv. fogalmaival és módosult hatályával összhangban, valamint kiegészítésre került a felügyeleti díj meg nem fizetésére illetve késedelmes megfizetésére vonatkozó rendelkezésekkel.


Részletes indokolás


1.§-2.§ a Rendelet célja és hatálya került pontosításra a kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmáról szóló 2014. évi CII. törvény (továbbiakban: Kiskertv.) hatályon kívül helyezésére tekintettel, átvéve a Kertv. felhatalmazó rendelkezéseinek szóhasználatát


3.§ az éjszakai nyitva tartás engedélyezése esetén vizsgálandó feltételek körét módosítja a gyakorlati tapasztalatok alapján és a Kiskertv. hatályon kívül helyezésére tekintettel


4.§ az éjszakai nyitva tartással kapcsolatos szankciók alkalmazásának köre kiegészült két újabb feltétellel, egyrészt a világörökségi üzletek vonatkozásában a felügyeleti díj meg nem fizetésével összefüggésben, másrészt az ellenőrzésre jogosult hatóságok által feltárt hiányosságokra tekintettel,


5.§ a felügyeleti díj késedelmes megfizetése esetén fizetendő késedelmi pótlék mértékét rögzíti a Ket.-re hivatkozással


6.§ a korrigált éves iparűzési adóalap igazolásának határidejét, valamint benyújtásának módját és határidejét szabályozza


7.§ a felügyeleti díj elszámolásával, megfizetésének felfüggesztésével kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza


8.§ jogszabály szerkesztési szempontból szövegcserés fogalom pontosításokat és hatályon kívül helyezést tartalmaz


9.§ a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) alapján a jogszabály hatálybalépésének időpontját tartalmazza, amely a Jat. 7.§ (1) bekezdése szerint a kihirdetést követő valamelyik nap lehet, ugyanakkor a 12.§(1) bekezdése alapján a módosító rendelkezés a hatályba lépéssel végrehajtottá válik, és a végrehajtottá vált rendelkezés a végrehajtottá válást követő napon hatályát veszti.




Hatásvizsgálat

(a Jat. 17.§-a alapján)


A vizsgált kritériumok

A vizsgálat eredménye

A tervezett rendelet társadalmi hatásai

a kereskedők részére könnyebb alkalmazhatóság

A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai

nincs tekintettel arra, hogy a felügyeleti díj mértéke változatlan

A tervezett rendelet környezeti következményei

a közbiztonsági és köztisztasági szempontok javulása a világörökségi üzletek környezetében

A tervezett rendelet egészségügyi következményei

nem kimutatható

A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

nem kimutatható, tekintettel arra, hogy az elszámolás és felhasználás jelenleg kialakult rendjét rögzíti

A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

a Jat., és a Ket. rendelkezéseinek való megfelelés, a Kiskertv. hatályon kívül helyezése

A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

a szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek – ez utóbbi az önkormányzat költségvetésében – rendelkezésre állnak