Nemti Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 18/2016 (XII.13.) önkormányzati rendelete
Szociális ellátások szabályozásáról
Hatályos: 2017. 03. 06Nemti Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 18/2016 (XII.13.) önkormányzati rendelete
Szociális ellátások szabályozásáról
Nemti Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) és (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 92. § (1) a) pontjában, 92. § (2) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdésében, a 134/E. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Az ellátás általános szabályai
A rendelet célja
1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – kiemelten az időskorú lakosságra, a gyermeket nevelő családokra, ezen belül is a nagycsaládokra, figyelemmel az Önkormányzat teherbíró képességére – az egyes szociális ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, valamint érvényesítésének helyi szabályozása.
(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni, mivel az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése szempontjából.
A rendelet hatálya
2. § (1) A pénzbeli ellátások tekintetében e rendelet területi hatálya Nemti község közigazgatási területére térjed ki.
(2) A rendelet személyi hatályára vonatkozóan az Szt. 3. §-a, és a Gyvt. 4. §-a az irányadó a (3) bekezdés figyelembevételével.
(3) E rendelet tárgyi hatálya az alábbi támogatásokra terjed ki:
a) Pénzbeli és természetbeni települési támogatások tekintetében
aa) gyermeknevelési támogatás,
ab) temetési támogatás,
ac) lakhatási támogatás,
ad) rendkívüli települési támogatás.
b) Szociális szolgáltatások tekintetében
ba) étkeztetés,
bb) házi segítségnyújtás,
be) családsegítés,
bd) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.
Eljárási rendelkezések
3. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni települési támogatások megállapítása iránti kérelmeket a Mátraverebélyi Közös Önkormányzati Hivatal Nemti Kirendeltségén (a továbbiakban: Hivatal) lehet írásban előterjeszteni.
(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény útján történik, az igénybevétele iránti kérelmet a Központ vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.
(3) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van.
(4) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Kezdeményezésük nem terjedhet ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.
(5) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátás igénylő a kérelmét a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI.24.) SZCSM rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon nyújthatja be.
(6) Elektronikus úton e rendelet hatálya alá tartozó ügyek nem intézhetőek.
4. § (1) A kérelmező köteles a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, továbbá a kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat kérelméhez becsatolni.
(2) A pénzbeli és természetbeni települési támogatások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:
a) a támogatást igénylő személynek az Szt. 18. §-ának a), c), h) pontjában szereplő adatait,
b) az igényelt települési támogatás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat,
c) a jövedelemtől függő települési támogatások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.
(3) A jövedelem
a) munkaviszonyból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző havi nettó keresetről kiállított munkáltatói igazolással,
b) álláskeresési támogatás esetén a Munkaügyi Kirendeltség által kiállított, a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított támogatás összegéről szóló igazolással, ennek hiányában az utolsó havi folyósítás összegét igazoló szelvénnyel vagy bankszámlakivonattal, vagy banki igazolással,
c) vállalkozásból származó jövedelem esetén az adóhatóság által kiállított igazolással, az adóbevallással el nem zárt időszakra vonatkozóan havi bontásban kiállított könyvelői igazolással, ennek hiányában a vállalkozó nyilatkozatával,
d) ösztöndíj estén a közép-, illetve felsőoktatási intézmény által kiállított igazolással, vagy a számítógépes nyilvántartásból kinyomtatott, és a hallgató aláírásával ellátott adatlappal,
e) egyéb jövedelem esetén írásban tett nyilatkozattal igazolható.
(4) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)-(3) bekezdése az irányadó.
(5) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (4)-(5) bekezdése az irányadó.
(6) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.
(7) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve az igazolás beszerezhető.
(8) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni települési támogatás megállapítása iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.
(9) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben – kérelem benyújtását megelőző egy éven belül – vizsgálta, és azokban lényese változás nem feltételezhető.
(10) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006. (III.27.) Kormányrendelet l. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.
(11) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(12) A rendszeres települési támogatásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények (jövedelmi, vagyoni viszonyok, családi állapot, lakcím stb.) megváltozását 15 napon belül köteles bejelenteni a Hivatalnak. A bejelentés elmulasztása esetén vizsgálni kell a támogatás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevételét.
A jogosulatlanul igénybevett ellátás megtérítése
5. § (1) E rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott rendszeres települési támogatást meg kell szüntetni, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt pedig kötelezni kell
a) a pénzbeli támogatás visszafizetésére,
b) a természetben nyújtott támogatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.
(2) A támogatás megállapító szerv a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett támogatás megtérítését az arról való tudomásszerzést követő három hónapon belül rendelheti el. Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételről, illetőleg folyamatos támogatás esetén a támogatás megszűnéséről egy év már eltelt.
(3) Ha a támogatás megállapítója a rendszeres települési támogatás megtérítését rendeli el, a kötelezett kérelmére engedélyezheti a megtérítés összegének részletekben történő megfizetését. A részletfizetés időtartama nem haladhatja meg a 12 hónapot.
(4) A támogatás megállapítója a kötelezett kérelmére a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét legfeljebb 50 %-os mértékben csökkentheti, vagy elengedheti, amennyiben a kötelezett családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló személy esetében 250 %-át nem haladja meg.
Hatásköri szabályok
6. § (1) A polgármester hatáskörében hozott döntésekről a Képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja.
A támogatások folyósítása
7. § (1) A rendszeres támogatások folyósítása havonta utólag, minden hónap 5-éig, a nem rendszeres támogatások kifizetése az ellátást megállapító határozatban megjelölt időpontban történik házipénztárból, vagy a jogosult lakossági folyószámlájára történő átutalás útján. A házipénztárból történő kifizetés esetén a támogatást a jogosult, vagy meghatalmazottja veheti fel. A házipénztárból történő, a döntést követő azonnali, kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.
(2) A rendkívüli települési támogatás és a lakhatási támogatás természetbeni formában is nyújtható.
Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni települési támogatások
Gyermeknevelési támogatás
8. § (1) Az ellátás megállapításának feltétele, hogy a családban az egy főre számított havi nettó jövedelem nem lehet több az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-nál.
(2) A gyermeknevelési támogatást az önkormányzat természetbeni juttatás formájában is megállapíthatja. A támogatás legkisebb összege gyermekenként 1.000.-Ft, legmagasabb összeget 5.000.-Ft.
(3) A gyermeknevelési támogatás iránti kérelmek elbírálásáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
Temetési támogatás
9. § (1) Az önkormányzat temetési költségekhez való hozzájárulásként temetési támogatást nyújt annak, aki az elhunyt személy temettetéséről gondoskodott.
(2) A temetési támogatás összege minden esetben 10.000.-Ft.
(3) A temetési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(4) A kérelemhez csatolni kell a nem helyben anyakönyvezett elhunyt személy halotti anyagkönyvi kivonatát és a temetés költségeiről - a támogatást kérő, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított temetési számla eredeti példányát.
(5) A temetési támogatás iránti kérelmek elbírálásáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
Lakhatási támogatás
10. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott hozzájárulás.
(2) A lakhatási támogatásra jogosult az a személy, aki nemti lakcímmel rendelkezik
a) a háztartásban az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az Öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át,
b) a háztartás vagyonnal nem rendelkezik, és
c) az érintett ingatlanban életvitelszerűen lakik.
(3) A támogatás mértéke:
Rendkívüli települési támogatás
11. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakos vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást állapít meg.
(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve a családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy, vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére is – megállapítható.
(4) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek minősül, ha a kérelmező családjában igazoltan:
a) tartós betegség, tartós táppénz vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem kiesés következett be,
b) elemi kár vagy baleset miatt jelentős anyagi kár keletkezett,
c) legfeljebb háromhavi közüzemi díjtartozás halmozódott fel, melyet önerőből nem tudnak kiegyenlíteni,
d) nyugdíj vagy egyéb rendszeres pénzellátás folyósítása a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik.
(5) A rendkívüli települési támogatásra való jogosultság megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.
Köztemetés
12. § (1) A köztemetéssel összefüggő feladatokat az Szt. 48. §-ban foglaltak szerint kell ellátni.
(2) A köztemetés elrendeléséről a polgármester átruházott hatáskörben dönt.
(3) A köztemetés költségeinek megtérítését a kötelezett személy kérelmére a Polgármester méltányosságból csökkentheti.
Szociális szolgáltatások
Az egyes szociális szolgáltatások szabályai
13. § (1) A szociális szolgáltatások körére vonatkozóan az Szt. 57. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
(2) Az alapszolgáltatások tekintetében az Szt. 59/A. § alapján a szociális rászorultságot jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetében vizsgálni kell.
(3) Az egyes szociális alapszolgáltatások térítésmentes biztosítására vonatkozóan az Szt. 115/A §-ban foglaltak az irányadóak.
(4) Az ingyenes ellátásban részesülőkre vonatkozóan az Szt. 114. § (3) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
Az ellátások igénybevétele
14. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a polgármesteri hivatalhoz/intézményvezetőhöz kell benyújtani, a 9/1999. (XI.24.) SZCSM. rendelet 1. számú melléklete szerint formanyomtatványon.
(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről a Bátonyterenyei Városi Szociális Központ intézményvezetője dönt.
(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.
(4) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999. (XI.24.) SZCSM rendelet 15. § (1) bekezdésben foglalt feltételeknek megfelel.
Étkeztetés
15. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
a) koruk (65 év feletti személyek)
b) háziorvosi javaslattal igazolt egészégi állapotuk, (igazolás szerint olyan jellegű betegségben szenved, amely miatt önmaga étkezésének megoldására más módon nem képes.)
c) szakorvosi igazolás alapján kiállított háziorvosi javaslattal igazolt fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
d) szenvedélybetegségük, vagy
e) hajléktalanságuk miatt.
(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkeztetésről más módon gondoskodni.
(3) Az Önkormányzat az étkeztetés körébe tartozó feladatok ellátását vállalkozási szerződés keretében Vass Józsefné egyéni vállalkozó 3152 Nemti, Kossuth út 164. szám alatti „Túra Vendégház" konyhájáról biztosítja.
(4) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező Hivatal ügyintézőjéhez nyújthatja be.
(5) Az ellátás iránti kérelemről a polgármester dönt.
(6) Az étkeztetésért fizetendő általános forgalmi adóval (ÁFA) növelt összeg a személyi térítési díj, melyet a Képviselő-testület évente felülvizsgál. (1. számú függelék)
(7) A szociális étkeztetés térítési díjának mérsékléséről, illetve elengedéséről a polgármester dönt.
Házi segítségnyújtás
16. § (1) A házi segítségnyújtásra vonatkozóan az Szt. 63. §-ban foglaltak az irányadók.
(2) Az önkormányzat a házi segítségnyújtás körébe tartozó feladatok ellátását a Bátonyterenyei Városi Szociális Központ keretén belül biztosítja.
(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező a Bátonyterenyei Városi Szociális Központ vezetőjéhez nyújthatja be.
(4) Az ellátás iránti kérelemről a szociális Központ vezetője dönt.
(5) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése a Központ vezetője intézkedése alapján az Szt. 93-94/A. § rendelkezéseinek megfelelően történik.
(6) Az ellátás igénybevételéért térítési díjat nem kell fizetni.
Családsegítés
17. § (1) A családsegítésre vonatkozóan az Szt. 64. §-ában foglaltak az irányadók.
(2) A családsegítés keretében a képviselő-testület az Szt-ben meghatározott ellátásokat biztosítja.
(3) Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatok ellátását a Bátonyterenyei Városi Szociális Központ keretén belül biztosítja.
(4) A családsegítést a képviselő-testület a Központ útján biztosítja.
(5) Az ellátás igénybevételéért térítési díjat nem kell fizetni.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
18. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időkorú, vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére, az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátás.
(2) Az önkormányzat a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a Bátonyterenyei Városi Szociális Központ keretein belül biztosítja.
Záró rendelkezések
19. § A rendelet 2017. január l. napján lép hatályba, rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, települési támogatások tekintetében folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
20. § (1) Hatályát veszti a települési támogatásokról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 3/2015. (III.04.) számú önkormányzati rendelet.
(2) Ez a rendelet a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásról szóló szerződés kihirdetéséről szóló 2004. évi XXX. törvénnyel összhangban az Európai Közösségek jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.
1. számú függelék
Szociális étkeztetés |
|
Jövedelem |
Térítési díj |
30.000.-Ft alatt |
250.-Ft + ÁFA= 320.-Ft |
30.000 – 48.000.-Ft között |
330.-Ft +ÁFA= 420.-Ft |
48.001 – 60.000.-Ft között |
370.-Ft +ÁFA= 470.-Ft |
60.001 – 70.000.-Ft között |
400.-Ft +ÁFA= 510.-Ft |
70.001 – 80.000.-Ft között |
430.-Ft +ÁFA= 545.-Ft |
80.001 – 90.000.-Ft között |
450.-Ft +ÁFA= 570.-Ft |
90.000.-Ft felett |
480.-Ft +ÁFA= 6l0.-Ft |