Egerág Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2016. (II. 29.) önkormányzati rendelete
Egerág Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2016. 02. 29- 2019. 11. 25Egerág Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2016. (II. 29.) önkormányzati rendelete
Egerág Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Egerág Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. § -ában kapott felhatalmazás alapján, a 34. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Egerág Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)
(2) Az Önkormányzat székhelye: 7763 Egerág, Szabadság tér 1.
(3) A Képviselő-testület megnevezése: Egerág Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület)
(4) Illetékességi területe: Egerág község közigazgatási területe.
(5) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Kozármislenyi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal)
(6) A Képviselő-testület tagjainak száma (a polgármesterrel együtt): 7 fő
(7) A Képviselő-testület szervei: a Polgármester, a Bizottságok, a Hivatal, a Jegyző
2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön rendelet szabályozza.
(3) Az Önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek adományozását és rendjét külön rendeletben szabályozza.
A Képviselő-testület feladat- és hatásköre
3. § (1) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg. Képviselő-testület ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat.
(2) A képviselő-testületi hatáskör átruházásának lehetőségét az átruházás alapvető szabályait az Mötv. 41. § (4)–(5) bekezdései tartalmazzák.
(3) Az Önkormányzat a kötelező és önként vállalt feladatait különösen rendeletalkotás, önkormányzati üzemeltetés, társulási működtetés, megbízási jogviszony keretei között, társulási megállapodások keretében, illetve intézmény-fenntartással valósítja meg.
(4) A Képviselő-testület véleményt nyilvánít és kezdeményez a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben. E jogával különösen abban az esetben él, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll szoros kapcsolatban. Ilyen ügyekben – a Polgármester indítványára – a Képviselő-testület csak a közvetlenül érintett lakossági, érdekképviseleti szerv, vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.
A Képviselő-testület működése
1. Az alakuló ülés
4. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül kell összehívni. Az összehívásról a megválasztott polgármester gondoskodik.
(2) Az alakuló ülést a Polgármester hívja össze és vezeti.
(3) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai:
a) az önkormányzati választás eredményének ismertetése,
b) önkormányzati képviselők eskütétele, megbízólevelek átvétele,
c) polgármester eskütétele, megbízólevelének átvétele,
d) polgármester programjának ismertetése,
e) polgármester illetményének (tiszteletdíjának) és költségtérítésének megállapítása,
g) alpolgármester(ek) választása, alpolgármester(ek) eskütétele,
h) alpolgármester(ek) illetményének (tiszteletdíjának) és költségtérítésének megállapítása.
2. A Képviselő-testület ülései
5. § (1) A Képviselő-testület döntéseit ülésein hozza meg. A Képviselő-testület rendes és rendkívüli ülést tart.
(2) A Képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart. A Képviselő-testület üléseit általában minden hónap második hétfőjén 1900 órakor tartja. A Képviselő-testület július hónapban nem tart ülést, azonban szükség esetén ettől eltérhet.
(3) A Képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza. Az éves munkatervben az (2) bekezdésben meghatározott ülésszámtól több ülést is elő lehet írni.
(4) A munkatervet a következő évre vonatkozóan minden év december 31-éig a Polgármester terjeszti elő.
(5) A munkaterv tartalmazza:
a) az ülések időpontját,
b) az adott ülésen tárgyalandó témákat,
c) az előterjesztő megnevezését.
6. § (1) Rendkívüli ülést kell összehívni, ha:
a) az Mötv. 44 §-ban meghatározott eset áll fenn,
b) a Képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt.
(3) Rendkívüli ülést lehet összehívni, ha a Polgármester megítélése szerint az (1) bekezdésen kívüli esetben a képviselő-testület összehívására van szükség.
3. A Képviselő-testületi ülések összehívása
7. § (1) A Képviselő-testület ülését a Polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti. A Polgármester akadályoztatása esetén e hatáskört az Alpolgármester gyakorolja.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a Polgármester és a Képviselő-testület tagjaiból választott Alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a testületi ülést a legidősebb települési képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti.
(3) A Képviselő-testület ülését- főszabályként – az önkormányzat székhely címére kell összehívni.
(4) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a Képviselő- testület ülését a székhelyen kívül máshová is össze lehet hívni.
(5) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása – a Polgármester által –írásos formában történik, a meghívót és mellékleteit kell a képviselők részére megküldeni.
(6) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét,
b) az ülés időpontját,
c) a tervezett napirendeket,
d) a napirendek előadóit,
(7) A meghívóhoz mellékelni kell a Jegyző által jogszerűségi szempontból megvizsgált előterjesztéseket.
(8) A meghívót és az előterjesztéseket legkésőbb a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
(9) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) Jegyzőt, Aljegyzőt,
b) napirendi pont tárgya szerint érintett közösségek képviselőt, valamint
c) az egyéb érintetteteket, továbbá azon külsős meghívottakat, akikre a Polgármester, az Alpolgármester vagy a Bizottságok tesznek javaslatot.
(10) A Képviselő-testület ülésére meghívható (tanácskozási jog nélkül):
4. A Képviselő-testület ülésének vezetése
8. § (1) A Képviselő-testület ülésének vezetése során jelentkező feladatok, az ülést levezető elnök hatásköre:
a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése,
b) a Képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
c) a napirend előterjesztése, elfogadtatása, az egyebeken belül tervezett felszólalások
9. § (1) A Képviselő-testület határozatképes, ha az ülésen a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.
(2) A határozatképtelen ülést 7 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni. Ez esetben az előterjesztéseket nem kell újra mellékelni.
10. § (1) Az ülés vezetője előterjeszti a napirendi pontokat. A Képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, az előterjesztett egyes napirendi pontok törlésére.
(2) A napirend elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
11. § (1) A Képviselő-testület ülése, az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.
(2) A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó Mötv-beli előírásra.
(3) A Képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerint meghatározott esetekben.
(4) A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vehetnek részt.
5. Előterjesztések
12. § (1) Az előterjesztések írásban, kivételesen indokolt esetben, szóban terjeszthetők elő. A rendelet megalkotásáról szóló előterjesztés, a rendelet-tervezet és ennek módosító indítványai, továbbá a határozati javaslat csak írásbeli előterjesztés lehet.
(2) Az előterjesztések lehetnek:
a) rendelet-tervezetek,
b) határozati javaslatok,
c) beszámolók,
d) kérelmek,
e) tájékoztatók.
(3) Az előterjesztések tartalmi elemei:
a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,
c) a téma ismertetése,
d) a jogszabályi háttér bemutatása,
e) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
f) határozati javaslat, vagy határozati javaslatok,
g) rendelet-tervezet, rendelet-tervezet indoklása,
h) a végrehajtásért felelős megnevezését,
i) a végrehajtás határidejét.
(4) Az előterjesztés több határozati javaslatot vagy rendeletet is tartalmazhat, ha azok tárgya azonos, vagy egymással szorosan összefüggő.
(5) A Polgármester, illetve a Képviselő – különleges szakértelmet igénylő ügyekben – szakértőt is felkérhet az előterjesztés és a döntési javaslat összeállítására.
(6) Végrehajtásért felelősként a Polgármester, az Alpolgármester, a Bizottsági Elnök, a Jegyző, és Intézményvezető jelölhető meg.
13. § (1) A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek megtételére az előterjesztő jogosult.
(2) A szóbeli kiegészítés során nem lehet megismételni az írásbeli előterjesztést, annak a kiküldött előterjesztéshez képest új információkat kell tartalmaznia.
(3) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőkhöz a Képviselőnek és a meghívottnak joga van kérdést intézni.
6. A szavazás módja
14. § (1) Szavazni személyesen „igen” – nel vagy „nem”- mel, vagy a szavazástól való tartózkodási szándék kifejezésével lehet.
(2) Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely Képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.
(3) A Képviselő-testület a döntéseit az ülésen a Mötv. 47. § (2) bekezdése szerint egyszerű többséggel, vagy minősített többséggel hozza.
7. A titkos szavazás
15. § (1) Titkos szavazást az Mötv. 46. § (2) bekezdése szerint zárt ülés tartásakor lehet elrendelni. A titkos szavazást a Képviselő-testület tagjaiból e célra létrehozott 3 fős eseti bizottság bonyolítja le. A bizottság tagjai közül elnököt választ.
(2) A titkos szavazás szavazólapon, urna igénybevételével történik. A titkos szavazás lebonyolítására létrehozott bizottság elnöke ismerteti a szavazás lebonyolításának módját, a szavazást követően megszámolja a szavazatokat, elkészíti a jegyzőkönyvet, és a szavazás eredményéről tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(3) Szavazategyenlőség esetén a javaslatot elvetettnek kell tekintetni.
8. A név szerinti szavazás
16. § (1) Név szerinti szavazás elrendelését - az Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározott kivétellel - a szavazás megkezdése előtt bármelyik Képviselő indítványozhatja. Az indítvány felől a Képviselő-testület vita nélkül, minősített többséggel határoz.
(2) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha
a) azt a törvény írja elő,
b) a Képviselő-testület elrendeli.
(3) Név szerinti szavazás esetén a Jegyző ABC – sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
A Képviselő-testület döntései
17. § A Képviselő-testület a döntést igénylő ügyekben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
1. A rendelet
18. § (1) A Képviselő-testület törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján – annak végrehajtására – önkormányzati rendeletet alkot.
(2) Rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) települési Képviselő,
b) önkormányzati bizottságok elnökeik útján,
c) Polgármester, Alpolgármester, Jegyző,
d) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.
(3) A rendeletalkotáshoz kötelező az írásos előterjesztés.
(4) A rendelet hiteles, végleges szövegét a Jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendeletet a Polgármester és a Jegyző írja alá.
(5) A Képviselő-testület rendeleteit külön-külön - a naptári év elejétől kezdődően - folyamatos, növekvő, sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával kell ellátni.
(6) A rendeletek jelölése a következő formában történik:
2. A határozat
19. § (1) A Képviselő-testület ülésére határozati javaslat írásbeli előterjesztéssel együtt terjeszthető be.
(2) A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
(3) A határozatok jelölése a következő formában történik:
A jegyzőkönyv
20. § (1) A Képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a Jegyző felelős.
(2) A jegyzőkönyv a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza.
(3) A jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározott tartalmi elemeket kell tartalmaznia.
(4) Az írásos jegyzőkönyv eredetei példányának mellékletét képezi:
a) a meghívó,
b) a jelenléti ív, a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv egy példánya,
c) az írásos előterjesztések, és az önkormányzati rendeletek kihirdetett szövege,
d) név szerinti szavazásról készült névsor,
e) a képviselői indítványok, hozzászólások,
f) az érintett írásbeli nyilatkozata a zárt ülés tartására vonatkozóan.
(5) A testületi ülésről jegyzőkönyv és hangfelvétel készül. A hangfelvételt 6 hónapig meg kell őrizni, a hangfelvétel biztonságos tárolásáról a Jegyző gondoskodik.
(6) A Képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a Polgármester, és a Jegyző írja alá.
(7) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelybe csak az arra feljogosított személyek tekinthetnek be.
21. § (1) Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyzőnek kell gondoskodnia.
(2) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti bekötéséről, vagy lefűzéséről a Jegyző gondoskodik.
A települési Képviselő
22. § (1) A települési Képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz.
(2) A Képviselő jogait és kötelezettségeit az Mötv. 32.-34. §-ai, valamint az e rendeletben foglaltak határozzák meg.
Tisztségviselők
A Polgármester, az Alpolgármester, a Jegyző
23. §
A Polgármester
24. §
Az Alpolgármester
25. §
A Jegyző, Aljegyző
26. §
Bizottságok
27. § (1) A Bizottság működésére a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) A Bizottság működéséről félévente beszámol a Képviselő-testületnek.
(3) A Bizottság jogosult arra, hogy eseti jelleggel szakértőt bízzon meg.
28. §
Közös Önkormányzatai Hivatal
Az Önkormányzat társulásai
Társulások
29. § (1) Egerág Község Önkormányzata az alábbi jogi személyiséggel rendelkező társulások tagja:
Helyi népszavazás, európai polgári kezdeményezés
Lakossági fórumok
30. §
Helyi népszavazás, európai polgári kezdeményezés
31. § Az európai polgári kezdeményezésre a Helyi népszavazási törvény 62. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.
32. § Közmeghallgatás, lakossági fórumok
(1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart. A közmeghallgatásra vonatkozó szabályok:
a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez az egyes települési Képviselőkhöz, a Polgármesterhez, Alpolgármesterhez vagy a Jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek,
b) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a (2) bekezdésben említetteket a községháza hirdetőtábláján, a helyi újság útján kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 15 nappal,
c) a közmeghallgatást a Polgármester, vagy megbízatása esetén az Alpolgármester vezeti,
d) a közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a Képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok. A jegyzőkönyv összeállításáról a Jegyző gondoskodik.
(2) A Polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében – az állampolgárok - és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából lakossági fórumot hívhat össze.
Az önkormányzatok gazdasági alapjai
33. §
Az önkormányzat vagyona
34. §
Az önkormányzat költségvetése
35. §
Az önkormányzat gazdálkodása
36. §
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
Záró rendelkezések
37. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Egerág Község Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2007.(IX.25.) számú rendelete.
(3) E rendelet rövid megjelölése: „SZMSZ”.
Hegyi Győző |
dr. Korossy Ildikó |
1. melléklet a 3/2016. (II. 29.) önkormányzati rendelethez
Pénzügyi Bizottság 3 fővel
Szociális Bizottság 3 fővel
2. melléklet a 3/2016. (II. 29.) önkormányzati rendelethez
1. Képviselőtestület hatáskörébe utalt személyi döntések előkészítése, képviselőtestület által meghirdetett pályázatok elbírálására való javaslattétel;
2. Polgármester, alpolgármester, képviselők vagyonnyilatkozatának vizsgálata, ellenőrzése és nyilvántartása;
3. Polgármester, alpolgármester, képviselők összeférhetetlenségi ügyeinek vizsgálata,
1. Pénzügyi döntést igénylő esetekben előkészíti a Képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.
2. Véleményezi az éves költségvetési javaslatot, és a végrehajtásáról szóló beszámoló(k) tervezeteit.
3. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, az Önkormányzat vagyongazdálkodását.
4. A Képviselő-testület felkérésére célvizsgálatot tarthat.
1. A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben eljár a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény által a Képviselő-testület hatáskörébe utalt ügyekben.
2. A szociális és egészségügyi ágazatot érintő ügyekben előkészíti a Képviselő-testület döntéseit.