Tököl Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2016.(I.29.) önkormányzati rendelete
a város címeréről, a városi zászlóról és a város nevének használatáról
Hatályos: 2016. 02. 01Tököl Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2016.(I.29.) önkormányzati rendelete
a város címeréről, a városi zászlóról és a város nevének használatáról
Tököl Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikkének (2) bekezdésében, továbbá Magyarország címerének és zászlajának használatáról, valamint állami kitüntetéseiről szóló 2011. évi CCII. törvény 7. § (6) bekezdésében és 24. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Tököl Város címere és zászlaja
1. § Tököl Város (a továbbiakban: Önkormányzat) jelképei – mint a település történelmi múltjára utaló szimbólumok –: a címer és a zászló.
2. § (1) A címer leírása: kék mezőben zöld talpazaton álló aranyszínű, jogart tartó oroszlán, mely felett Tököl szöveg áll.
(2) A zászló leírása: három kék, arany, kék színű sávból áll 1/6 - 4/6 - 1/6 osztásban, az aranysáv közepén Tököl Önkormányzat címere.
(3) A zászló lobogó formában is használható, azzal az eltéréssel, hogy a címer a lobogó középső sáv felső részében helyezkedik el.
(4) A címer, a zászló és a lobogó rajzát e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
2. A címer használatának rendje
3. § (1) Az Önkormányzat címerét, mint díszítő és utaló jelképet külön engedély nélkül lehet használni:
a) az Önkormányzat zászlaján és annak változatain;
b) az Önkormányzat szerveinek, a polgármesternek, alpolgármesternek, jegyzőnek készített levélpapírok fejlécén, illetve borítékon, névjegykártyán
c) az Önkormányzat által kiadott díszokleveleken, emléklapokon, kitüntető vagy emlékérmeken;
d) az Önkormányzat felhívásain, programjain, tervein, ünnepségein és rendezvényein, nemzetközi kapcsolatokban,
e) Polgármesteri Hivatal bejáratánál, dísztermében (tanácskozótermében) és más protokolláris célt szolgáló helyiségeiben;
f) az Önkormányzat intézményei bejáratánál és vezetőinek irodáiban;
g) az Önkormányzat és szervei által megjelentetett, a település életével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon;
h) Tökölre vezető utak mellett a közigazgatási határnál levő táblán,
i) Tökölön található információs táblákon,
j) az önkormányzat hivatalos honlapján.
(2) A címert kizárólag hiteles alakban szabad ábrázolni, elemei önállóan nem alkalmazhatók.
(3) Az Önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy ne sértse a hiteles ábrázolást.
(4) Amennyiben nincs lehetőség az Önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia stb.) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.
(5) Tilos a címer kereskedelmi célú előállítása, üzletszellemű nagytömegű fogalmazása.
4. § (1) A nem önkormányzati szervek, személyek részére az önkormányzat címerének használatát a képviselő-testület engedélyezi.
(2) A település címere díszítő és utaló jelképként engedéllyel az alábbi esetekben alkalmazható:
a) plakátokon;
b) az önkormányzat intézményei által kiadott, a településsel és az intézménnyel kapcsolatos történeti, ismeretterjesztő kiadványokon;
c) az önkormányzat kulturális és sportintézményei által kiadott érmeken, okleveleken, emléklapokon;
d) Tököllel kapcsolatos idegenforgalmi propaganda kiadványokon.
(3) A címer használatára vonatkozó engedélykérelmeket a képviselő-testülethez írásban kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell:
a) a kérelmező megnevezését és címét;
b) a címerhasználat célját;
c) az előállítani kívánt mennyiséget, darabszámot;
d) a címer előállításának anyagát;
e) a terjesztés illetőleg forgalomba hozatal módját;
f) a használat időtartamát;
g) a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát, rajzát;
h) a felhasználásért felelős személy megnevezését.
(4) A címer használatára jogosító engedély lehet
a) egyszeri alkalomra szóló
b) meghatározott időtartamig vagy
c) visszavonásig érvényes.
(5) A címer használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:
a) az engedélyes megnevezését és címét;
b) az előállítás anyagát;
c) az engedélyezett felhasználás célját és mennyiségét;
d) az engedély érvényességének időtartamát;
(6) Az engedély kiadása a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(7) A kiadott engedélyt a képviselő-testület visszavonja, ha a címer használata az engedélyben foglaltaktól eltér vagy a település hírnevét sérti.
(8) A kiadott engedélyekről a polgármesteri hivatal titkársága nyilvántartást vezet. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell:
a) az engedély sorszámát és iktatószámát;
b) az engedélyes szerv vagy személy nevét és címét;
c) az engedély érvényességének határidejét;
d) az előállítás esetén az engedélyezett darabszámot;
e) a mintadarabok megjelölését és nyilvántartási számát;
3. A zászló használatának rendje
5. § A zászló külön engedély nélkül használható:
a) a Képviselő-testület ülésein és a település életében más események alkalmával;
b) az állami zászló elsőbbsége mellett az önkormányzati szervek, intézmények ünnepségein, rendezvényein, a település életében jelentős helyi események alkalmával;
c) megkülönböztetésül a több település részvételével tartott rendezvényeken;
d) a település bel- és külföldi kapcsolataiban;
e) cserezászlóként – a juttatás jelleggel – elismerésként.
f) közéletet érintő gyászesemény alkalmával, a fekete zászlóval együtt, félárbocra eresztve; minden, a településsel összefüggő vagy az Önkormányzat részvételével rendezett eseményen.
6. § (1) A tököli székhellyel vagy telephellyel rendelkező jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek és gazdasági társaságok (a továbbiakban: szervezet) székhelyükön, illetőleg telephelyükön a település zászlaját a Képviselő-testület engedélyével használhatják.
(2) A zászló használatára vonatkozó engedélykérelmeket a képviselő-testülethez írásban kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell:
a) a kérelmező szervezet megnevezését és címét;
b) a zászló használatának időtartamát;
c) a zászló használatának tervezett helyét;
(3) A zászló (lobogó) használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:
a) az engedélyes szervezet megnevezését;
b) a felhasználás helyét, idejét, illetőleg az engedély érvényességének határidejét;
c) a zászló (lobogó) elhelyezésével kapcsolatos esetleges egyéb előírásokat.
(4) Az engedély kiadása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(5) A kiadott engedélyekről nyilvántartást kell vezetni, mely tartalmazza a (3) bekezdésben meghatározott adatokat.
(6) Tekintélyének megőrzése érdekében gondoskodni kell a zászló szükség szerinti és rendszeres tisztításáról és cseréjéről.
(7) Amennyiben az engedélyes az e rendeletben foglalt követelményeket nem teljesíti vagy a zászló használatának módjával egyébként a település jó hírnevét vagy a zászló tekintélyét sérti, a képviselő-testület az engedélyt visszavonhatja.
Az Önkormányzat díszpecsétje, a díszpecsét használatának köre
7. § (1) Az Önkormányzat díszpecsétjének (továbbiakban: díszpecsét) leírása: 48 mm átmérőjű körpecsét, közepén jogart tartó oroszlán, az alábbi körirattal ellátva: „Tököl Község Pecsétje * 1855”.
(2) A díszpecsétet önkormányzati jelképként a következő esetekben lehet használni:
a) a Képviselő-testület által alapított kitüntető díjak díszoklevelein, illetőleg emléklapokon,
b) az Önkormányzat nemzetközi kapcsolataiban.
(3) A díszpecsét hatósági eljárás során nem alkalmazható.
(4) A díszpecsét rajzát e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
4. Tököl nevének használata
8. § (1) Tököl településnevet és ennek toldalékos, ragozott, vagy hozzákapcsolt kötő szóval ellátott formáját bármely természetes, vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, egyéni vállalkozás, vagy ezeken túlmenően üzletszerű gazdasági tevékenység céljára a cégnyilvántartásba történő bejegyzéssel létrejövő szervezet, csak előzetes engedély alapján használhatja.
(2) Az engedély megadása, elutasítása, vagy valamely feltételhez kötése, az ideiglenes, vagy alkalomra történő engedélyezése, felfüggesztése, illetve a visszavonás feltételeinek megállapítása és emiatt az engedély visszavonása, illetve a használatnak a jövőre nézve történő megtiltása kérdésében a képviselő-testület dönt.
(3) Fesztiválok, kulturális, szórakoztató-, sport- és egyéb rendezvények elnevezéséhez az (1) bekezdésben meghatározott megjelölés a Képviselő-testület engedélyével használható fel.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott megjelölés felvétele és használata csak azok számára engedélyezhető, akiknek székhelye vagy telephelye Tököl Város területén van és részt vállalnak valamely, Tököl Város Önkormányzata által ellátott kötelező vagy önként vállalt önkormányzati feladat ellátásában.
(5) Az (1) bekezdésben foglaltak nem vonatkoznak Tököl Város Önkormányzatára, az önkormányzat szerveire, intézményeire, rendezvényeire valamint az önkormányzat által alapított jogi személyekre.
(6) A névhasználatért nem kell díjat fizetni.
9. § (1) A névhasználat iránti kérelmet írásban lehet benyújtani a képviselő-testülethez.
(2) Az engedély iránti kérelemnek tartalmaznia kell:
a) a településnév tervezett használatának célját,
b) a használat tervezett időtartamát,
c) a használat formáját,
d) a kérelmező megnevezését, székhelyét,
e) a kérelmező tevékenységi körét,
f) annak a kötelező vagy önként vállalt önkormányzati feladatnak a megjelölését, melyben kérelmező együttműködik Tököl Város Önkormányzatával.
(3) A névhasználatról szóló engedélynek tartalmaznia kell
a) az engedélyes megnevezését és címét,
b) az engedélyezett névhasználat pontos szövegét,
c) az engedély időtartamát,
d) a használattal kapcsolatos egyéb kikötéseket.
(4) A kiadott engedély érvényességi ideje szólhat:
a) a tevékenység folytatásának időtartamára,
b) meghatározott időpontig vagy feltétel bekövetkeztéig történő felhasználásra,
c) egy alkalomra,
d) határozatlan időre.
(5) Az engedélyes a névhasználatról szóló engedélyt másra nem ruházhatja át.
(6) Az engedély kiadását meg kell tagadni:
a) ha a használat vagy annak módja és körülményei az önkormányzatnak vagy a település lakosságának jogait, jogos érdekeit sértheti, vagy veszélyeztetheti,
b) ha a nevet felvenni szándékozó kérelmező székhelye nem az önkormányzat területén van, vagy tevékenysége nem kötődik jellemző módon a településhez,
c) ha a használat módja vagy célja Magyarország Alaptörvényébe, vagy más jogszabályba ütközik,
d) ha ugyanazon vagy hasonló tevékenység gyakorlásához más személy már engedélyt kapott vagy valaki a nevet már jogszerűen használja,
e) olyan kérelmező kéri, akitől a névhasználat jogát Képviselő-testület, vagy más döntésre jogosult szerv vagy személy korábban megvonta.
(7) Az engedély kiadását meg lehet tagadni, ha a folytatni kívánt tevékenység nem jogellenes, de a képviselő-testület megítélése szerint Tököl Város érdekeivel ütközik, illetve a település jó hírét sérti, vagy a lakosság nagy részének ellenérzését válthatja ki, valamint a kérelmező tevékenységi köre, megjelölt működési célja nyilvánvalóan hamis.
(8) Az engedélyt vissza kell vonni
a) ha a használat vagy annak módja és körülményei az Önkormányzatnak, vagy a település lakosságának jogait, jogos érdekeit sértheti, vagy veszélyeztetheti, vagy a képviselő-testület megítélése szerint Tököl Város érdekeivel ütközik, illetve a település jó hírét sérti, vagy a lakosság nagy részének ellenérzését válthatja ki, valamint a kérelmező tevékenységi köre, megjelölt működési célja nyilvánvalóan hamis.
b) ha az engedélyes az engedélyben foglalt előírásokat, feltételeket súlyosan vagy ismételten megsérti.
10. § (1) A kiadott engedélyekről a polgármesteri hivatal titkársága nyilvántartást vezet. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell:
a) az engedély sorszámát és iktatószámát;
b) az engedélyes szerv vagy személy nevét és címét;
c) az engedélyes szerv részéről a felhasználásért felelős személy nevét;
d) az engedély érvényességének határidejét;
e) jegyzetrovatot.
(2) Ha a kiadott engedély visszavonásra kerül, a körülményt a nyilvántartásba fel kell tüntetni.
5. Közterületek nemzeti ünnepeken történő lobogózásának szabályai
11. § (1) Nemzeti ünnepeken a település alábbi közterületeit kell Magyarország, valamint Tököl zászlajával díszíteni:
a) Fő utca
b) Csépi út
c) Kossuth Lajos utca
(2) A fellobogózást az ünnepet megelőző napon 17.00 óráig, a zászlók eltávolítását az ünnepnapot követő munkanapon 12.00 óráig kell elvégezni.
(3) A fellobogózás akként történik, hogy a zászlók kihelyezésre kerülnek az (1) bekezdésben meghatározott közterületeken található kandeláberekre.
(4) A polgármester határozhat arról, hogy az (1) bekezdésben foglalt és meghatározott időszakokon és közterületeken kívül is fellobogózásra kerüljön közterület.
6. Záró rendelkezések
12. § (1) E rendelet 2016. február 1. napján lép hatályba.
(2) Aki a Tököl településnevet és ennek toldalékos, ragozott, vagy hozzákapcsolt kötő szóval ellátott formáját jelen rendelet hatályba lépése előtt vette fel és folyamatosan, jogszerűen használja, utólagos engedély iránti kérelem benyújtására nem köteles, azonban a 9. § (5)–(8) bekezdésébe foglaltak bármelyikének bekövetkeztekor a névhasználat a jövőre nézve megtiltható.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Tököl Város Önkormányzatának Tököl Önkormányzat címerének és zászlajának megalkotásáról, a címer és zászló használatáról szóló 2/1992. (III.2.) számú rendelete, valamint az azt módosító rendeletek.