Derecske Város Önkormányzat Képviselő-testületének 36/2016. (XII.23.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról és a személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatásokról szóló 8/2013.(II.28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2017. 01. 01- 2017. 01. 01

Derecske Város Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 62. § (2) bekezdésében, a 92. § (1) bekezdés a) pontja és (2) bekezdése, a 115. § (3) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Derecske Város Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2013. (III. 29.) önkormányzati rendelet 4. mellékletében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság, valamint Szociális Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. §


(1) Derecske Város Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális ellátásokról és a személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatásokról szóló 8/2013. (II. 28.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Rendelet) 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az önkormányzat a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése, a szociálpolitika helyi szereplői közötti együttműködés, párbeszéd koordinálása érdekében szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre.”


(2) A Rendelet 15. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A szociálpolitikai kerekasztal tagjai:
az önkormányzat területén szociális intézményt működtető fenntartó képviselője,
a polgármester vagy megbízása alapján az alpolgármester,
a Szociális Bizottság elnöke,
a Derecske Városi Jóléti Szolgálat Alapítvány képviselője,
a Bihari Egyesített Szociális Intézmény képviselője,
a nemzetiségi önkormányzat elnöke,
a Derecskei Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ intézményvezetője,
az egyházak képviselői (református, katolikus és baptista egyház).”


(3) A Rendelet 15. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) A szociálpolitikai kerekasztal ülései nyilvánosak.

2. §


A Rendelet 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„16. § (1) Derecske Város Önkormányzata a város közigazgatási területén a következő személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:
a) étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri, meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik a 62. életévüket betöltötték és vagy egészségi állapotuk vagy fogyatékosságuk vagy pszichiátriai betegségük vagy szenvedélybetegségük vagy hajléktalanságuk miatt azt önmaguk, illetve ellátottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani;
b) házi segítségnyújtás keretében az Szt. 63. §-ában meghatározott gondozási szükséglettel rendelkező személy ellátását kell biztosítani az igénylő kérelmére; a házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet a gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól szóló 36/2007.(XII.22.) SZMM rendelet 3/A. § (1) bekezdésében foglaltak szerint;
c) idősek nappali ellátása keretében az önkormányzat az egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására csak részben képes személyek számára biztosítja az Szt. 65/F. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt szolgáltatásokat;
d) pszichiátriai betegek nappali ellátását az Szt. 65/F. § (1) bekezdés b) pontjára figyelemmel biztosítja az önkormányzat;
e) fogyatékos személyek nappali ellátását az önkormányzat az Szt. 65/F. § (1) bekezdés c) pontjában foglaltak szerint biztosítja;
f) támogató szolgáltatást az Szt. 65/C. §-ában foglaltak szerint nyújtja az önkormányzat;
g) a családsegítés az Szt. 64. §-ában foglaltak szerint biztosított.


(2) Derecske Város Önkormányzata a város közigazgatási területén személyes gondoskodás körébe tartozó szakosított ellátásként biztosítja a hajléktalanok éjjeli menedékhelye, mint átmeneti elhelyezést nyújtó intézményt.


(3) Derecske Város Önkormányzata az (1) bekezdésben meghatározott személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapszolgáltatásokat – az (1) bekezdés g) pontja kivételével – a Derecskei Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ útján biztosítja.


(4) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott étkeztetés a Derecskei Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központon keresztül, intézményen kívüli szervezet igénybevételével – a Derecskei Városgazdálkodási Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (4130 Derecske, Köztársaság út 90.) útján – biztosított.


(5) Az (1) bekezdés g) pontjában meghatározott családsegítést és a (2) bekezdés szerinti hajléktalanok éjjeli menedékhelyét az önkormányzat a Derecske Városi Jóléti Szolgálat Alapítvánnyal (4130 Derecske, Dr. Mustó Sándor utca 19.) kötött ellátási szerződés útján látja el, illetve biztosítja. 

3. §


(1) A Rendelet 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„17. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás – a családsegítés kivételével – kérelemre biztosítható. 


(2) Az ellátás igénybevételére irányuló kérelmet – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – a Derecskei Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ intézményvezetőjénél lehet előterjeszteni.


(3) A 16. § (2) bekezdésében meghatározott ellátásokra irányuló kérelem a Derecske Város Jóléti Szolgálat Alapítványnál terjeszthető elő.


(4) A házi segítségnyújtás, idősek nappali ellátása, a fogyatékos személyek nappali ellátása, a pszichiátriai betegek nappali ellátása és a támogató szolgáltatás igénylésére irányuló kérelem előterjesztésekor mellékelni kell a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999.(XI.24.) SZCSM rendelet 1. számú melléklet I. része szerinti orvosi igazolást.


(5) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás iránti kérelemről az ellátást nyújtó intézmény intézményvezetője dönt.


(6) Az intézményvezető a kérelem beérkezésétől számított 15 napon belül dönt, melyről az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét – elutasítás esetén írásban – értesíti.


(7) Amennyiben a kérelmező vagy törvényes képviselője a döntést vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül – a 16. § (1) bekezdés a)-f) pontjaiban meghatározott ellátások esetében – Derecske Város Önkormányzat Képviselő-testületéhez fordulhat, melyről a Képviselő-testület a soron következő ülésén határozattal dönt. 

(8) Az ellátás biztosítása a kérelem benyújtásának napjától engedélyezhető. 

(9) Az intézményvezető külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani, ha az ellátás hiánya az ellátást igénybevevő életét, testi épségét vagy egészségét veszélyeztetné. Krízishelyzetben levő rászoruló esetében az intézményvezető jogosult külön eljárás lefolytatása nélkül is az ellátás biztosításáról dönteni. Az ellátásra való jogosultságot igazoló eljárást ebben az esetben utólag, soron kívül kell lefolytatni.


(10) A családsegítést külön eljárás nélkül lehet igénybe venni.


(11) Az ellátás igénybevételének megkezdése előtt az intézményvezető (szolgáltató vezetője) – családsegítés és hajléktalanok éjjeli menedékhelye kivételével – írásban megállapodást köt az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével.


(12) A (11) bekezdésben meghatározott megállapodás tartalmazza:
a) az igénybevevő természetes személyazonosító adatait,
b) az ellátás kezdő időpontját,
c) intézményi ellátás esetén annak időtartamát,
d) az igénybevevő számára nyújtott szolgáltatás tartalmát (szolgáltatás megnevezését, szolgáltatásnyújtás módját),
e) térítési díj fizetési kötelezettséggel járó szolgáltatás esetén a személyi térítési díj megállapítására, megfizetésére vonatkozó szabályokat,
f) a megállapodás módosításának szabályait,
g) az ellátás megszüntetésének módját és
h) a panaszkezelés szabályait.

4. §


A Rendelet 18. §-a a következő (2) bekezdéssel kiegészül:

„(2) Az Szt. 94/C. §-a szerinti megállapodás felmondásának szabályait az Szt. 101. §-a tartalmazza.”

5. §


A Rendelet 19. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

„(2a) A személyi térítési díj összegének csökkentésére irányuló kérelemről az intézményvezető dönt.”

6. § 


A Rendelet „Intézményi térítési díjak” alcíme helyébe a következő alcím lép:

„Intézményi térítési díj”

7. §


A Rendelet 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként meghatározott intézményi térítési díjat a fenntartó állapítja meg. A Derecskei Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központon keresztül biztosított étkeztetés, házi segítségnyújtás, idősek nappali ellátása, pszichiátriai betegek nappali ellátása, fogyatékos személyek nappali ellátása, valamint a támogató szolgáltatás intézményi térítési díját a rendelet 6. melléklete tartalmazza.”

8. §

A Rendelet 5. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

9. §


A Rendelet 6. mellékletként a 2. melléklet szerint kiegészül.

10. §


Hatályát veszti a Rendelet 21. § (1) bekezdése.

11. §


(1) Ez a rendelet 2017. január 1-jén lép hatályba.

(2) A rendelet kihirdetéséről az SZMSZ-ben foglaltaknak megfelelően, helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.

(3) Ez a rendelet a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.

Derecske, 2016. december 22.



Bakó István                 Varsányiné dr. Antal Erzsébet

polgármester                                   jegyző




Záradék:


A kihirdetés időpontja: 2016. december 23.




Varsányiné dr. Antal Erzsébet

jegyző


1. melléklet a 36/2016. (XII. 23.) önkormányzati rendelethez

5. melléklet a 8/2013. (II. 28.) önkormányzati rendelethez”


KÉRELEM

Rendkívüli települési támogatás iránt


A) Személyi adatok


1. Támogatást igénylő neve:

Születési neve: …………………………………………………………………………

Lakóhelye: ……………………………………………………………………………….

Tartózkodási helye:

Születési hely, idő:

Társadalombiztosítási azonosító jel:

Anyja neve:

Állampolgársága: ………………………………………………………………………

(Nem magyar állampolgár esetén fel kell tüntetni, ha a személy bevándorolt, letelepedett, oltalmazott vagy menekült jogállású.)


Indokolás:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................


Az alábbi nyilatkozat kérelmező ottlakását szolgáló épület lakhatóvá tételéhez igényelt rendkívüli települési támogatás esetén töltendő ki:


Az alábbiak szerint nyilatkozom az ottlakásomat szolgáló épület lakhatóvá tételéhez szükséges építőanyag beszerzési helyéről:

- építőanyag beszerzési helyének pontos megnevezése: ……………………………………….

- építőanyag beszerzési helye (cím): ……………………………………………………………


2. A családban a nyilatkozat benyújtásának időpontjában a támogatást kérővel közös háztartásban élő közeli hozzátartozók száma: ..............................................................................


3. A nyilatkozat benyújtásának időpontjában a támogatást kérővel közös háztartásban élő, az egy főre jutó jövedelem számítása szempontjából figyelembe vehető közeli hozzátartozók adatai:


- Házastársa, élettársa:

Neve: …………………………………………………………………………………….

Születési neve: …………………………………………………………………………..

Lakóhelye: ……………………………………………………………………………….

Tartózkodási helye:

Születési hely, idő:

Társadalombiztosítási azonosító jel:

Anyja neve:

Állampolgársága: ………………………………………………………………………

(Nem magyar állampolgár esetén fel kell tüntetni, ha a személy bevándorolt, letelepedett, oltalmazott vagy menekült jogállású.)


- Egyéb rokon (akinek eltartásáról gondoskodik):

Neve: …………………………………………………………………………………….

Születési neve: …………………………………………………………………………..

Lakóhelye: ……………………………………………………………………………….

Tartózkodási helye:

Születési hely, idő:

Társadalombiztosítási azonosító jel:

Anyja neve:

Állampolgársága: ………………………………………………………………………

(Nem magyar állampolgár esetén fel kell tüntetni, ha a személy bevándorolt, letelepedett, oltalmazott vagy menekült jogállású.)


- Gyermekei*

Neve:

Születési neve: ……………………………………………………………………………

Születési hely, idő:

Társadalombiztosítási azonosító jel:

Anyja neve:


Neve:

Születési neve: ……………………………………………………………………………

Születési hely, idő:

Társadalombiztosítási azonosító jel:

Anyja neve:


Neve:

Születési neve: ……………………………………………………………………………

Születési hely, idő:

Társadalombiztosítási azonosító jel:

Anyja neve:


Neve:

Születési neve: ……………………………………………………………………………

Születési hely, idő:

Társadalombiztosítási azonosító jel:

Anyja neve:


Neve:

Születési neve: ……………………………………………………………………………

Születési hely, idő:

Társadalombiztosítási azonosító jel:

Anyja neve:


Neve:

Születési neve: ……………………………………………………………………………

Születési hely, idő:

Társadalombiztosítási azonosító jel:

Anyja neve:


Neve:

Születési neve: ……………………………………………………………………………

Születési hely, idő:

Társadalombiztosítási azonosító jel:

Anyja neve:


Neve:

Születési neve: ……………………………………………………………………………

Születési hely, idő:

Társadalombiztosítási azonosító jel:

Anyja neve:


*Fel kell tüntetni a nyilatkozóval közös háztartásban élő valamennyi vér szerinti és örökbe fogadott gyermeket, valamint a házastárs, élettárs gyermekeit is.



B) Jövedelmi adatok

A jövedelmek típusai

A kérelmező
jövedelme

A kérelmezővel
közös
háztartásban élő
házastárs (élettárs)
jövedelme

A kérelmezővel közös háztartásban élő egyéb rokon 
jövedelme

Összesen

1.    Munkaviszonyból, munkavégzésre/foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelem és táppénz

 

 

 

 

 

 

2.    Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó jövedelem

 

 

 

 

 

 

3.    Nyugellátás, megváltozott munkaképességű személyek ellátásai (például rokkantsági ellátás, rehabilitációs ellátás), egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások

 

 

 

 

 

 

4.    A gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatások (különösen: GYED, GYES, GYET, családi pótlék, gyermektartásdíj, árvaellátás)

 

 

 

 

 

 

5.    Önkormányzat, járási hivatal és az állami foglalkoztatási szervek által folyósított rendszeres pénzbeli ellátások

 

 

 

 

 

 

6.    Egyéb jövedelem (különösen: kapott tartás-, ösztöndíj, ingó, ingatlan vagyontárgy értékesítéséből származó, értékpapírból származó jövedelem, kis összegű kifizetések stb.)

 

 

 

 

 

 

7.    A család összes nettó jövedelme

 

 

 

 

 

 

8.    A család összes nettó jövedelmét csökkentő tényezők (fizetett tartásdíj összege)

 

 

 

 

 

 


Egy főre jutó havi családi nettó jövedelem (ügyintéző tölti ki!): ........................ Ft/hó.


(A nyilatkozathoz mellékelni kell a jövedelemnyilatkozat 1-6. pontjában feltüntetett jövedelmek valódiságának igazolására szolgáló iratokat, kivéve a családi pótlék és a GYES igazolását, ha azt nem munkáltatói kifizetőhely folyósítja, valamint a GYET és a fogyatékossági támogatás (FOT) igazolását.)


Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a NYILATKOZAT-ban közölt adatok a valóságnak megfelelnek.


Dátum: ......................................................

támogatást kérő aláírása




2. melléklet a 36/2016. (XII. 23.) önkormányzati rendelethez

6. melléklet a 8/2013. (II. 28.) önkormányzati rendelethez”


A szociális alapszolgáltatások intézményi térítési díja


1. Étkeztetés intézményi térítési díja:


a) egy ellátási napra jutó intézményi térítési díj kiszállítás nélkül: 350 Ft/nap


b) egy ellátási napra jutó intézményi térítési díj az étel lakásra

történő kiszállításával: 400 Ft/nap

amelyből:

- étkeztetés: 350 Ft/nap

- kiszállítás díja: 50 Ft/nap


2. Házi segítségnyújtás intézményi térítési díja:


a) szociális segítés egy gondozási órára jutó intézményi térítési díja: 400 Ft/óra


b) személyi gondozás egy gondozási órára jutó intézményi térítési díja: 400 Ft/óra


3. Idősek nappali ellátása intézményi térítési díja:


a) napközbeni tartózkodás egy ellátási napra jutó

intézményi térítési díja étkezés nélkül: 0 Ft/nap


b)napi egyszeri étkezéssel (ebéd): 350 Ft/nap


c) napi háromszori étkezéssel (tízórai, ebéd, uzsonna): 500 Ft/nap


4. Pszichiátriai betegek nappali ellátása intézményi térítési díja:


a) napközbeni tartózkodás egy ellátási napra jutó

intézményi térítési díja étkezés nélkül: 0 Ft/nap


b) napi egyszeri étkezéssel (ebéd): 350 Ft/nap


c) napi háromszori étkezéssel (tízórai, ebéd, uzsonna): 500 Ft/nap



5. Fogyatékos személyek nappali ellátása intézményi térítési díja:


a) napközbeni tartózkodás egy ellátási napra jutó

intézményi térítési díja étkezés nélkül: 0 Ft/nap


b) napi egyszeri étkezéssel (ebéd): 350 Ft/nap


c) napi háromszori étkezéssel (tízórai, ebéd, uzsonna): 500 Ft/nap




6. Támogató szolgáltatás intézményi térítési díja:



a) Támogató szolgáltatás igénybevétele esetén a szociálisan rászoruló

személyek intézményi térítési díja:


- személyi segítés óradíja: 500 Ft/óra

- szállító szolgálat igénybevétele esetén: 50 Ft/km



b) Támogató szolgáltatás igénybevétele esetén a szociálisan nem rászoruló

személyek intézményi térítési díja:


- személyi segítés óradíja: 500 Ft/óra

- szállító szolgálat igénybevétele esetén: 50 Ft/km