Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2016. (IV. 28.) önkormányzati rendelete
a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról
Hatályos: 2025. 03. 01Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2016. (IV. 28.) önkormányzati rendelete
a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról
Kismarja Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló, többször módosított 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdés g.) pontja szerint kapott felhatalmazás alapján, valamint a 19. § tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése felhatalmazása alapján, a Magyarország önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében, 42. §-ban, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése a) pontjában meghatározott feladatkörében az alábbi rendeletet alkotja.
Általános rendelkezések
1. A rendelet célja
1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – kiemelten az időskorú lakosságra, a gyermeket nevelő családokra, ezen belül is a nagycsaládokra, figyelemmel az Önkormányzat teherbíró képességére – az egyes szociális ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, valamint érvényesítésének helyi szabályozása.
(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontból rászorult családok életminőségén kíván javítani, ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni, mivel az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése szempontjából.
2. A rendelet hatálya
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Kismarja Község közigazgatási területén élő:
a) magyar állampolgárokra,
b) a bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra,
d) valamint magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.
(2) Az önkormányzat tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.
3. Értelmező rendelkezések
3. § Hatályon kívül helyezve.
4. Hatásköri és eljárási rendelkezések
4. § (1) Az e rendeletben szabályozott települési támogatás iránti kérelmet az Esztári Közös Önkormányzati Hivatal Kismarjai Kirendeltségének Szociális Irodáján lehet benyújtani.
(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Kormány rendelet 1-13. számú mellékletei szerinti, a települési támogatás iránti kérelmek benyújtásához szükséges formanyomtatványok, melyeken tömören és világosan fel vannak tüntetve a formanyomtatvány kitöltésének szabályai, fel vannak sorolva azok a mellékletek, iratok, amelyek a kérelem elbírálásához szükségesek, az Esztári Közös Önkormányzati Hivatal Kismarjai Kirendeltségének Szociális Osztályán igényelhetők.
(3) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja. A nyilatkozatnak, illetve igazolásnak tartalmaznia kell az Sztv. 18. § a-g/ pontjában szereplő adatokat. Ha az Sztv. másként nem rendelkezik, a jövedelemszámításnál irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél három hónap, egyéb jövedelmeknél pedig egy év.
5. § (1) Amennyiben a kérelemben, valamint a jövedelem- és vagyonnyilatkozatban és igazolásokban szereplő adatok valódisága felől kétség merül fel, környezettanulmányt kell készíteni, illetve az illetékhivatal vagy független szakértő bevonásával kell azt megállapítani. A környezettanulmány elkészítése érdekében a Hivatal megkeresi az Esztári Közös Önkormányzati Hivatal által fenntartott Család- és Gyermekjóléti Szolgálatot.
(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni a kérelmezőről, ha az életkörülményeiben - az önkormányzat hivatalos tudomása vagy bármely más ügyben folyt környezettanulmány alapján - nem feltételezhető lényeges változás.
6. § (1) A havi rendszerességgel folyósított pénzbeli ellátások a kérelmezőt a kérelem benyújtását követő hónap első napján illetik meg. A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés dátuma az okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.
(2) Az e rendelet alapján folyósított pénzbeli ellátásra jogosult halála esetén a fel nem vett ellátást a vele közös háztartásban együtt élt házastárs vagy élettárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő és testvér egymást követő sorrendben veheti fel a halál időpontját követő hónap utolsó napjáig.
(3) A megállapított ellátások kifizetése és folyósítása az Esztári Közös Önkormányzati Hivatal Kismarjai Kirendeltségének házipénztárán keresztül, vagy postautalványon, vagy átutalással az egyes pénzbeli szociális ellátások folyósításának és elszámolásának szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Kormányrendeletben meghatározottak alapján utólag minden hónap 5-éig történik.
(4) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt. rendelkezései az irányadóak.
7. § A határozatlan időre megállapított ellátások esetén a hatáskör gyakorlója a jogosultság fennállását – ha jogszabály másként nem rendelkezik – az ellátás megállapítását követően évente egy alkalommal köteles felülvizsgálni.
5. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése
8. § (1) A szociális törvényben meghatározott feltételek hiányában vagy az Sztv. megsértésével nyújtott ellátást meg kell szüntetni, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt pedig kötelezni kell:
a) a pénzbeli ellátás visszafizetésére,
b) természetben nyújtott szociális ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatására vagy a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.
(2) Indokolt esetben, amennyiben a visszafizetés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti a hatáskör gyakorlója a visszafizetésre kötelezett összeget méltányosságból
a) elengedheti,
b) csökkentheti,
c) részletekben történő megfizetését engedélyezheti.
(3)1 A (2) bekezdésben foglaltak szerint méltányosságból akkor lehet elengedni a megtérítést, ha az igénybevevő egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap összegét nem haladja meg.
(4)2 A (2) bekezdésben foglalt esetben a megtérítés összegét méltányosságból a felére lehet csökkenteni annál a megtérítésre kötelezett személynél, akinél az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap 150 %-át nem haladja meg.
6. Adatkezelés
9. § (1) A jegyző a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából az Szt. 18.-19. §-ban foglaltaknak megfelelően országos és helyi nyilvántartást vezet.
(2) A szociális ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet. Az értesítés az Esztári Közös Önkormányzati Hivatal Kismarjai Kirendeltségének Szociális Irodáján keresztül is megtehető.
7. Ellátási formák
10. § (1) Kismarja Község Önkormányzatának Képviselő-testülete szociális rászorultság esetén a jogosult számára
1. Települési támogatás:
a) lakhatási támogatás,
b) gyógyszertámogatás,
c) egyszeri szennyvíz támogatás,
d)3
e)4 karácsonyi élelmiszertámogatás
2. Rendkívüli települési támogatás:
a) temetési támogatás,
b) krízistámogatás,
c) eseti támogatás
d) Szociális kölcsön
3. Köztemetést
állapíthat meg az Szt. 45. §- ában és 48. §-ában foglaltak figyelembe vételével, valamint e rendeletben meghatározott feltétek szerint.
(3) A települési támogatás természetbeni szociális ellátásként is megállapítható a rendelet 20. §- 21. §-ban meghatározottak szerint.
(4) Az alábbi ellátások megállapítása, felülvizsgálata, megszüntetése, valamint a jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétel esetére szóló megtérítésének kötelezésére vonatkozó hatáskörét a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át:
a) temetési támogatás,
b) krízistámogatás,
c) Szociális kölcsön
d) Köztemetés
e) egyszeri szennyvíz díj támogatás,
f)5
(5) Az alábbi települési támogatás megállapítása, felülvizsgálata, megszüntetése, valamint a jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétel esetére szóló megtérítésének kötelezésére vonatkozó hatáskörét a Képviselő-testület gyakorolja:
a) lakhatási támogatás,
b) gyógyszertámogatás,
c) eseti támogatás.
d)6 karácsonyi élelmiszertámogatás
(6) Abban az esetben, amennyiben a települési támogatás későbbi megállapítása valakinek az életét, testi épségét veszélyezteti, a települési segély iránti kérelem elbírálása a Polgármester hatáskörébe tartozik.
Települési támogatások
11. § (1)7 Elsősorban azokat a személyeket indokolt települési támogatásban részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, különösen betegség, elemi kár miatt anyagi segítségre szorulnak, és akiknek családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 130 %-át, egyedül élő esetén annak 150 %-át.
(2) A kivételes méltánylást igénylő esetben az egy főre jutó havi családi jövedelemhatár számításánál az (1) bekezdésben meghatározott összegtől legfeljebb 200%-kal el lehet térni.
(3) A települési támogatás egyszeri összege nem lehet kevesebb 1.000 Ft-nál.
(4) A települési támogatást vissza nem térítendő támogatásként kapja a rászoruló.
8. Lakhatási támogatás
12. § (1) A Képviselő-testület lakhatási támogatás formájában települési támogatást állapít meg a szociálisan rászorult személyeknek az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség rendszeres fenntartási költségeinek viseléséhez.
(2) A Képviselő-testület a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás és a szemétszállítás díjához, illetve a tüzelőanyag költségeihez lakhatási támogatást nyújt.
(3) Lakhatási támogatásra az a kismarjai lakcímmel rendelkező személy jogosult,
a)8 akinek a háztartásában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg szociális vetítési alap összegének 200 %-át, egyedül élő esetében a 250 %-át, feltéve, hogy a lakásfenntartás elismert havi költsége a háztartás havi összjövedelmének 20 %-át eléri vagy meghaladja,
b) vagyonnal nem rendelkezik, és
c) az érintett ingatlanban az alábbi jogcímek valamelyike szerint életvitelszerűen lakik
ca) magántulajdonú lakás tulajdonosa, haszonélvezője, használója, bérlője,
cb) önkormányzati szolgálati lakás használója.
(4) Lakásfenntartási költségként figyelembe vehető kiadások:
a) gáz-, áram-, víz díj,
b) szemétszállítási díj,
c) fűtési díj költsége.
(5) Az igazolt lakásfenntartás költséget a kérelem beadását megelőző egy nyári (június, július, augusztus) és egy téli hónap (december, január, február) számlájának átlaga alapján kell megállapítani. A költségek figyelembe vehető kiadásokat a (4) bekezdés szerinti számlákkal kell igazolni.
13. § (1) Az Önkormányzat a lakhatási támogatást természetbeni szociális ellátás formájában nyújtja. A lakhatási támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik, annak összegét a szolgáltató írja jóvá.
(2) A lakhatási támogatás iránti kérelemhez csatolni kell
a) a közös háztartásban élő személyek jövedelemigazolását és vagonnyilatkozatát,
b) a lakásban lakás jogcímét igazoló adás-vételi, vagy bérleti, vagy használati szerződést,
c) a lakásfenntartási költségek igazolására egy nyári és egy téli hónap számláit,
d) annak a szolgáltatónak az utolsó havi teljes számlamásolatát, amelyre a kérelmező a lakhatási támogatás utalását kéri.
(3) A lakhatási támogatás mértéke havi 4.000.- Ft.
(4) A lakhatási támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(5) A lakhatási támogatásra való jogosultság a kérelem benyújtása hónapjának első napjától egy évre kell megállapítani.
(6)
(7) A lakhatási támogatásra jogosultság egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja lakókörnyezete – udvar, kert - rendezett legyen. A lakókörnyezet akkor rendezett, ha a lakhatási támogatást kérelmező, illetve az ellátásra jogosult az általa életvitelszerűen lakott lakókörnyezetét
a) tisztán, rendezetten, higiénikus állapotban tartja,
b) állagát folyamatosan karbantartja, rendeltetésszerű használhatóságát, tisztaságát biztosítja, azt takarítja,
c) a kerítéssel határos területet rendszeresen gondozza, gyomtalanítja, műveli, a kertben nem található parlagfű, és az vagy bevetett, vagy azon a fű nyírott, d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak) a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területét, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területét gondozza, tisztán tartja, szemét- és gyom mentesíti, síkosságmentesíti.
(8) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére, neki felróható magatartása miatt sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.
(9) A lakhatási támogatás tüzelőutalvány formájában is igénybevehető a munkaerőpiaci programban, képzésben résztvevők ösztönző támogatásáról szóló 14/2022. (VII. 15) önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint.
9. Gyógyszertámogatás
14. § (1) A Képviselő-testület gyógyszertámogatás formájában települési támogatást nyújt a szociálisan rászorult azon személyek részére, akik az Szt. 50. § (1) és (2) bekezdése szerint közgyógyellátásra nem jogosultak, de egészségi állapotuk, diagnosztizált krónikus betegségük miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorulnak.
(2) Gyógyszertámogatásra az a kismarjai lakcímmel rendelkező személy jogosult,
a)9 ahol a család egy főre eső jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 200 %-át,
b)10 aki a 75. életévét betöltötte, de a 85. életévét még nem érte el és a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 60.000.- Forintot, egyedül élő esetében a 75.000.- Forintot, és havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri a szociális vetítési alap összegének 20 %-át..
c)11 aki a 85. életévét betöltötte, de a 100. életévét még nem érte el és a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 90.000.- Ft-ot és havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri a szociális vetítési alap összegének 10 %-át.
(3) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
a) a családban élő személyek jövedelemigazolását,
b) a gyógyszertár által beárazott, a diagnosztizált krónikus betegséghez közvetlenül kapcsolódó gyógyszereket tartalmazó háziorvosi igazolást.
(4) E rendelet értelmében rendszeres gyógyszerszedésnek minősül a krónikus betegség kacsán legalább 6 hónapot meghaladó gyógyszerszedés.
(5) A gyógyszertámogatás mértéke maximum havi 6.000.- Ft.
(6) A gyógyszertámogatás egy év időtartamra kerül megállapításra azzal, hogy amennyiben a jogosult ezen időtartam alatt jogosultságot szerez közgyógyellátásra, a részére megállapított gyógyszertámogatást e naptól meg kell szüntetni.
(7) Az ellátásban részesülő amennyiben közgyógyellátásra való jogosultságot szerez, köteles erről az Önkormányzatot értesíteni.
(8) A gyógyszertámogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően az Szt. 50. § (3) bekezdése szerinti méltányossági közgyógyellátás került megállapításra a jogosultság fennállásáig.
(9) A gyógyszertámogatásra való jogosultságról a Képviselő-testület dönt.
9/A. Szennyvíz díj támogatás
14/A. § (1) A polgármester települési támogatás formájában az ingatlantulajdonos, illetve az ingatlan használó költségeihez való hozzájárulás érdekében egyszeri szennyvíz díj támogatást állapít meg, melynek összege minimum 10.000.- Ft.
(2) Az egyszeri szennyvíz díj támogatásra az a kismarjai lakcímmel rendelkező személy jogosult,
a)12 akinek a háztartásában az 1 főre eső jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének tizenötszörösét, egyedül elő eseteben a tizenhatszorosát, vagy
b) vagyonnal nem rendelkezik, és
c) az érintett ingatlanban az alábbi jogcímek valamelyike szerint életvitelszerűen lakik
ca) magántulajdonú lakás tulajdonosa, haszonélvezője, használója, bérlője,
cb) önkormányzati szolgalati lakás használója.
(3) Az egyszeri szennyvíz díj támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
a) a családban élő személyek jövedelem igazolását,
b) a lakcímet igazoló dokumentum másolatát.
(4) Az egyszeri szennyvíz díj támogatás ugyanazon ingatlan eseten csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül az ingatlanon levő lakásban elő személyek és háztartások számától.
(5) Az egyszeri szennyvíz díj támogatás évente csak egy alkalommal állapítható meg.
(6) Az egyszeri szennyvíz díj támogatást az Önkormányzat természetbeni szociális ellátás formájában nyújtja. Az egyszeri szennyvíz díj támogatás összegének folyósítása a szolgáltató részére történik, annak összeget a kérelmező javára a szolgáltató jóvá írja.
9/B.13
14/B. §
9/C.14 Karácsonyi élelmiszertámogatás
14/C. § (1) Az Önkormányzat – karácsony alkalmából - élelmiszertámogatást biztosít annak a személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 450.000 Ft-ot.
(2) Az élelmiszertámogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és a háztartások számáról. Amennyiben egy ingatlanról több kérelem érkezik, az elbírálás a kérelem beérkezésének sorrendjében történik. Csak azon kérelmező részére lehet a támogatást igényelni, aki a lakóhelyén életvitelszerűen él.
(3) A támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a jövedelem igazolására vonatkozó nyilatkozatokat és igazolásokat.
(4) A támogatásra a kérelem tárgyév december 10-ig nyújtható be.
(5) A támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.
Rendkívüli települési támogatások
15. § A Képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő szociális rászorult személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást nyújt:
a) halálesetre tekintettel temetési támogatást,
b) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében, valamint elemi kár esetén krízistámogatást,
c) átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából eseti támogatás formájában,
d) szociális kölcsön formájában.
10. Temetési támogatás
16. § (1) A Polgármester temetési támogatás formájába az eltemettetés költségeihez való hozzájárulás érdekében rendkívüli települési támogatást állapít meg annak a kismarjai lakcímmel rendelkező személynek, aki
a) az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy
b) tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és
c)15 az eltemettető családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének a tízszeresét.
(2) A temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
a) a temetés költségeiről a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított számla eredeti példányát,
b) a halotti anyakönyvi kivonat másolatát,
c) a kérelmező és családja jövedelemigazolását.
(3) A temetési támogatás iránti kérelmet a halálesetet követő, vagy a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított 60 napon belül lehet benyújtani az Esztári Közös Önkormányzati Hivatal Kismarjai Kirendeltségének Szociális Irodáján. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(1)16 A temetés támogatás összege nem lehet kevesebb az önkormányzati köztemetés mindenkori költségének 20 %-ánál, ha az eltemettető családjában az egy főre eső havi átlagjövedelem a szociális vetítési alap összegének 300 %-át nem haladja meg.
(5) Az önkormányzati köztemetés összegét a rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.
(6) A kérelmező a temetés költségeihez való hozzájárulás érdekében a temetési támogatás természetbeni megállapítását is kérheti. Ebben az esetben a temetési támogatás összegét a kérelemben és a határozatban megjelölt temetési szolgáltatást végző számlájára kell átutalni.
(7)17
(8) A megállapított temetési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az erről szóló határozat számával együtt a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell küldeni.
11. Krízistámogatás
17. §18 (1) A Polgármester krízistámogatás formájában rendkívüli települési támogatást állapít meg annak a kismarjai lakcímmel rendelkező személynek, aki esetében az alábbi feltételek legalább egyike fennáll és a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 150 %-át, egyedülálló esetében 200 %-át
a) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében, vagy
b) akinek Kismarja település közigazgatási területén lévő ingatlanát elemi kár éri, és az érintett ingatlanban az alábbi jogcímek valamelyike szerint életvitelszerűen lakik
ba) magántulajdonú lakás tulajdonosa, haszonélvezője, használója,
bb) önkormányzati szolgálati lakás használója,
c) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul (vonatkozó igazolás bemutatásával), vagy
d) baleset miatt anyagi segítségre szorul ( a vonatkozó igazolás bemutatásával) vagy
e) szülő gyermeke születése miatt szorul anyagi segítségre.
(2) Elemi kárnak minősül e rendelet vonatkozásában a tűz, robbanás, földrengés, árvíz- és belvíz.
(3) A krízistámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
a) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása és a gyermek fogadásának előkészítése szakorvos vagy védőnő általi igazolást a várandóság és a terhes-gondozás tényéről, vagy
b) az elemi kárt igazoló szakhatósági jegyzőkönyvet és
c) a kérelmező és családja jövedelemigazolását
(4) Elemi kár esetén az (1) bekezdésben megállapított jövedelmi értékhatártól maximum a szociális vetítési alap összegének négyszereséig a Polgármester indokolt esetben eltérhet.
12. Eseti támogatás
18. § (1) A Képviselő-testület eseti támogatás formájában rendkívüli települési támogatást állapíthat meg annak a kismarjai lakcímmel rendelkező személynek, aki, vagy akinek a családja átmenetileg létfenntartási gondokkal küzd, különösen:
a) betegségével kapcsolatos gyógyszereit nem tudja kiváltani (felírt vények bemutatása esetén,)
b) kórházi kezelést, műtéti beavatkozást, gyógyászati segédeszközt, rehabilitációt vesz igénybe (vonatkozó igazolások bemutatásával),
c) közüzemi szolgáltató által kiállított számlát nem tudja megfizetni (számla bemutatásával),
d) munkanélkülivé vált (igazolt álláskeresési támogatásra való jogosultság, vagy az állami foglalkoztatási szervvel való együttműködésről szóló okirattal) vagy
e) kötelező iskoláztatással kapcsolatos fizetési kötelezettségének nem tud eleget tenni (közoktatási intézmény igazolása alapján).
f)19 közfoglalkoztatásban vesz részt.
(2) Eseti támogatásra az a kérelmező jogosult, akinek
a)20 a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 150 %-át, egyedülálló esetében 200 %-át, és
b) vagyona nincs.
(2a) Az (1) bekezdés a) és b) pontjára történő hivatkozással benyújtott települési támogatás iránti kérelmező esetében a (2) bekezdésben foglalt jövedelemhatár feletti jövedelemhatártól 200%-kal el lehet térni.
(3) Eseti támogatás egy családon belül csak egy személynek állapítható meg.
(4)21 Az eseti támogatás havi rendszerességggel is megállapítható, amennyiben a jogosult jövedelmi helyzetében a folyósítás időtartama alatt nem történik változás.
(5)22 Az eseti támogatás egy alkalommal folyósított összege nem lehet kevesebb 5.000.- Ft- nál és nem haladhatja meg a 120.000 Ft-ot.
13. Szociális kölcsön
19. § (1) A szociális törvény 45 §. (1) bekezdése alapján a települési támogatás pénzintézeti tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható (a továbbiakban: szociális kölcsön) annak a kérelmezőnek, aki rendkívüli élethelyzetbe került.
(2) Szociális kölcsönt annak a kérelmezőnek nyújt az önkormányzat, aki rendszeres havi jövedelemmel rendelkezik, ezt három hónapra visszamenőleg igazolni tudja.
(3) A szociális kölcsön igénybevételéhez a család- és gyermekjóléti szolgálat javaslata is kérhető.
(4) A szociális kölcsön igénybevételének, visszafizetésének feltételeiről megállapodást kell kötni.
(5) A szociális kölcsön felső határa 200.000.-Ft, a visszafizetési határidő legfeljebb 11 hónapig terjedhet.
(6) A kölcsön folyósításával és a visszafizetési kötelezettség teljesítésével kapcsolatos feladatokat a Polgármesteri Hivatal látja el.
(7) A szociális kölcsön kérelmek elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.
Természetben nyújtott szociális ellátások
20. § (1) A települési támogatást természetbeni ellátás formájában is lehet nyújtani.
(2) A települési támogatás természetbeni formája lehet:
a) esti támogatás gyógyszerkiváltás esetén,
b) lakhatási támogatás,
c) temetési támogatás,
d) krízistámogatás elemi kár esetén
(3) A (2) bekezdés szerint megítélt települési támogatás összegét a kérelemben és a határozatban megjelölt szolgáltatást végző számlájára kell átutalni.
14. Köztemetés
21. § A Polgármester köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén adhat mentesítést az eltemettetésre köteles személy számára. Különös méltánylást érdemlő körülmények:
a) a temetési költségek viselése az eltemettetésre köteles személy, illetve családja létfenntartását veszélyezteti,
b)23 az eltemettetésre köteles személy, illetve a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegét.
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
22. § (1) Kismarja Község Önkormányzata a szociálisan rászorultak részére személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatási formák közül az alábbiakat biztosítja:
a) étkeztetés,
b) házi segítségnyújtás,
c) családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás.
(2) Az Önkormányzat az (1) bekezdés a) és b) pontjában biztosított szolgáltatásokat ellátási szerződés keretén belül 2021. 01. 01. naptól a Cívis Szociális Étkezési Központ (4029 Debrecen, Karácsony György u. 1. fsz. adószám: 19037325 – 2 – 09, képviseli: Rónai Angelika Mónika) által biztosítja.
(3) Az Önkormányzat az (1) bekezdés c) pontjában biztosított szolgáltatásokat 2016. 01. 01. naptól az Esztári Közös Önkormányzati Hivatal útján biztosítja.
(4) Kismarja Község Önkormányzata gondoskodik még a
a) az ellátási területen jelentkező igények felméréséről, a gondozás megszervezéséről, más szolgáltatási formákhoz történő hozzáférés segítéséről, valamint a tanácsadás biztosításáról,
b) az alap és nappali ellátást nyújtó intézmények tevékenységének összehangolásáról,
c) speciális alapellátási feladatok megszervezéséről.
(5) Kismarja Község Önkormányzata 2012. 05. 01. naptól személyes gondoskodás keretébe tartozó szakosított ellátási formaként bentlakásos idősek otthonát működtet.
15. A személyes gondoskodást nyújtó ellátás igénybevétele
23. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénybevevő vagy törvényes képviselője kérelmére történik. Ezen kívül, akinek tudomása van az ellátásra szoruló helyzetéről, jelzéssel élhet a fenntartó felé, mely intézkedik az eljárás hivatalból történő megindításáról.
(2) Szociális alapellátás igénybevétele esetén a kérelmet a Cívis Szociális Étkezési Központ vezetőjéhez, szakellátás (bentlakásos intézményi elhelyezés) igénybe vétele esetén a Kismarjai Idősek Otthona vezetőjéhez kell benyújtani.
(3) Az intézményvezető indokolt esetben köteles külön eljárás nélkül, soron kívül a szükséges alapellátást, gondozást biztosítani, ha annak elmaradása a rászoruló életét, testi épségét, egészségét közvetlenül veszélyezteti.
16. A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megszűnése
24. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás megszűnik
a) a jogosult, illetve törvényes képviselője kérelmére,
b) ha a szociális szolgáltatást a jogosult szándékosan akadályozza,
c) a jogosultnak a településről történő elköltözésével,
d) a jogosultsági feltételek megszűnésével,
e) a jogosult halálával,
f) ha az ellátásért fizetendő térítési díjat az igénybevevő vagy törvényes képviselője a tárgyhavi befizetés időpontjától számított 3 hónap után felszólítás ellenére sem fizeti be,
g) az ellátást egybefüggően 30 napon át bejelentés nélkül (igazolatlanul) nem veszi igénybe.
17. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése
25. § (1) Az Sztv.-ben, valamint az e rendeletben meghatározott személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások megállapítására vonatkozó feltételek hiányában a kérelmeket el kell utasítani. A feltételek hiányában vagy a hivatkozott törvényben, illetve e rendeletben foglalt rendelkezések megsértésével nyújtott ellátást meg kell szüntetni, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére a Polgári Törvénykönyv előírásai alapján.
(2) Ha a szociális hatáskört gyakorló szerv a jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét, valamint a kamat összegét méltányosságból elengedheti, csökkentheti, illetve részletfizetést engedélyezhet, ha annak megfizetése a jogosulatlanul igénybe vevő megélhetését veszélyezteti.
Szociális alapszolgáltatások
18. Étkeztetés
26. §
27. §
19. Házi segítségnyújtás
28. §
20. Család- és Gyermekjóléti Szolgálat
29. §
21. Nappali ellátás
30. §
22. Idősek Otthona
31. § (1) Az önmaguk ellátására nem, vagy csak folyamatos segítséggel képes személyek napi legalább háromszori étkeztetéséről, szükség szerint ruházattal, illetve textíliával való ellátásáról mentális gondozásáról, a külön jogszabályban meghatározott egészségügyi ellátásáról, valamint lakhatásáról az ápolást, gondozást nyújtó intézményben kell gondoskodni, feltéve, hogy ellátásuk más módon nem oldható meg.
(2) A Kismarja Község Önkormányzata által fenntartott Kismarjai Idősek Otthona (4126 Kismarja, Fő u. 16.) ápolást, gondozást nyújtó intézmény.
(3) A Kismarjai Idősek Otthonában elsősorban azoknak a nyugdíjkorhatárt betöltött személyeknek (a továbbiakban: időskorúak) ápolását, gondozását végzik, akiknek egészségi állapota rendszeres gyógyintézeti kezelést nem igényel.
(4) A Kismarjai Idősek Otthonába az a 18.-ik életévét betöltött személy is felvehető, aki betegsége miatt nem tud önmagáról gondoskodni.
(5) Ha a (3) és (4) bek.-ben említett személy pszichiátriai szenvedélybetegségben szenved, ellátásáról más intézmény keretében kell elkülönítetten gondoskodni.
32. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásnak igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik.
(2) Idősotthoni ellátás napi négy órát meghaladó, illetve külön jogszabályban meghatározott egyéb körülményeken alapuló gondozási szükségletet igazoló szakvélemény alapján történik, melyet az intézményvezető állapít meg.
(3) A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményi jogviszony keletkezését az intézményvezető intézkedése alapozza meg.
(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás iránti kérelméről az intézményvezető 15 napon belül dönt. Döntéséről írásban értesíti az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét.
(5) Ha az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézményvezető döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a Kismarja Község Önkormányzat Képviselő-testületéhez fordulhat. Ilyen esetben a Képviselő-testület dönt a beutalás kérdésében.
(6) Az ellátásról szóló intézményvezetői döntés esetében – amennyiben azt nem vitatják – az ellátás igénybevételének megkezdésekor az intézményvezető az ellátást igénylővel, ill. törvényes képviselőjével megállapodást köt. A megállapodás tartalmazza:
a) az intézményi ellátás időtartamát,
b) az intézmény által nyújtott szolgáltatások formáját, módját, körét,
c) a személyi térítési díj megállapítására, fizetésére vonatkozó szabályokat.
32/A. § (1) Az intézményvezető külön eljárás nélkül a szükséges időtartamra biztosíthatja az ellátást, ha
a) sz igénybe vevő életét, testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti vagy
b) az igénybe vevő önmaga ellátására teljesen képtelen és nincs olyan hozzátartozója, aki az ellátásáról megfelelően gondoskodna.
(2) A külön eljárás nélkül biztosított ellátás esetében az ellátás legfeljebb 3 hónapra szól, de a jogosultsági feltételek megléte és erre irányuló kérelem esetén az általános szabályok szerint határozatlan idejűvé alakítható.
(3) Külön eljárás nélkül biztosított ellátás esetén az intézményi térítési díj teljes összegét meg kell fizetni.
(4) Külön eljárás nélkül biztosított ellátás esetén az ellátott kérelmére az intézményvezető a személyi térítési díj összegét mérsékelheti, ha a kötelezett jövedelmi vagyoni viszonyai azt az alábbiak szerint indokolttá teszik:
a)24 rendszeres pénzellátással nem rendelkezik vagy
b)25 jövedelme, valamint a tartásra kötelezett hozzátartozó családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének két és félszeresét.
(5)26 Külön eljárás nélkül biztosított ellátás esetén az ellátott kérelmére az intézményvezető a személyi térítési díj összegét elengedheti, ha a fizetésre kötelezett a (3) bekezdésben felsorolt valamelyik feltételnek megfelel és jövedelme, valamint a tartásra köteles hozzátartozó családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének másfélszeresét.
32/B. § (1) Az intézményvezető külön eljárás keretében biztosíthatja az ellátást, ha
a) az igénylő egészségi állapotában olyan kedvezőtlen változás állt be, mely gyorsított ellátást igényel, vagy
b) az igénylő kapcsolata a vele együtt élő hozzátartozójával, eltartójával helyrehozhatatlanul megromlott, és a kapcsolat hiánya az igénylő életét, testi épségét veszélyezteti.
(2) A külön eljárás keretében biztosított ellátás esetében az ellátás legfeljebb 3 hónapra szól, de a jogosultsági feltételek megléte és erre irányuló kérelem esetén az általános szabályok szerint határozatlan idejűvé alakítható.
(3) Külön eljárás keretében biztosított ellátás esetén az intézményi térítési díj teljes összegét meg kell fizetni.
(4) Külön eljárás keretében biztosított ellátás esetén az ellátott kérelmére az intézményvezető a személyi térítési díj összegét mérsékelheti, ha a kötelezett jövedelmi vagyoni viszonyai azt az alábbiak szerint indokolttá teszik:
a) rendszeres pénzellátással nem rendelkezik vagy
b)27 jövedelme, valamint a tartásra kötelezett hozzátartozó családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének két és félszeresét.
(5)28 Külön eljárás keretében biztosított ellátás esetén az ellátott kérelmére az intézményvezető a személyi térítési díj összegét elengedheti, ha a fizetésre kötelezett a (4) bekezdésben felsorolt valamelyik feltételnek megfelel és jövedelme, valamint a tartásra köteles hozzátartozó családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap másfélszeresét
33. § (1) Az intézmény vezetője az intézményi ellátás (szolgáltatás) nyújtásának megkezdését megelőzően megvizsgálja az ellátást igénylő havi jövedelmét, jelentős pénzvagyonát és jelentős ingatlanvagyonát, ápolást, gondozást nyújtó intézmény és ápoló-gondozó célú lakóotthon esetén.
(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért az ellátást igénybe vevőnek, vagy a jogosult tartására, gondozására köteles és képes személynek személyi térítési díjat kell fizetni. Az intézményi térítési díj összegét az 1. számú melléklet tartalmazza.
(3) A térítési díjat a törvényben meghatározottak szerint
a) az ellátást igénybe vevő jogosult,
b) a szülői felügyeleti joggal rendelkező törvényes képviselő
c)29 a jogosultnak az a házastársa, egyenes ágbeli rokona, örökbe fogadott gyermeke, örökbe fogadó szülője, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a tartási kötelezettség teljesítése mellett meghaladja a szociális vetítési alap összegének két és félszeresét,
d) a jogosult tartását szerződésben vállaló személy
e) a jogosult tartására bíróság által kötelezett személy (a c.)-e) pont alattiak a továbbiakban együtt: tartásra köteles és képes személy) köteles megfizetni az (a.)-e.) pont alattiak a továbbiakban együtt: kötelezett)
(4) A kötelezett által fizetendő térítési díj összegéről az intézmény vezetője az ellátás igénybevétele után, de legkésőbb az igénybevételtől számított 30 napon belül értesíti a térítési díj fizetésére kötelezettet. A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16) A Kismarjai Idősek Otthonának működésére egyebekben az Sztv. ide vonatkozó rendelkezései az irányadóak.
Záró rendelkezések
34. § (1) Ezen rendelet 2016. április 29. napján lép hatályba.
(2) E rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláirt Európai Megállapodás tárgykörében, a megállapodást kihirdető l994. évi I. tv. 3. §.-ával összhangban az Európai Közösségeknek jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az 17/2015. (XII. 17.) ÖR számú rendelete
7. melléklet31
A 8. § (3) bekezdése a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (4) bekezdése a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (1) bekezdés 1. pont d) alpontját a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (VII. 22.) önkormányzati rendelete 5. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 10. § (1) bekezdés 1. pont e) alpontját a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdése iktatta be.
A 10. § (4) bekezdés f) pontját a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (VII. 22.) önkormányzati rendelete 5. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 10. § (5) bekezdés d) pontját a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 11. § (1) bekezdése a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 12. § (3) bekezdés a) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg. A 12. § (3) bekezdés a) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 16.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 14. § (2) bekezdés a) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 12. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 14. § (2) bekezdés b) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 12. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 14. § (2) bekezdés c) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 12. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 14/A. § (2) bekezdés a) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 9/B. alcímet (14/B. §-t) a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (VII. 22.) önkormányzati rendelete 5. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 9/C. alcímet (14/C. §-t) a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 16. § (1) bekezdés c) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 16. § (1) bekezdés c) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (VI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 16. § (1) bekezdése a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 12. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 16. § (7) bekezdését a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (VI. 28.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
A 17. § a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 18. § (1) bekezdés f) pontját a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdése iktatta be.
A 18. § (2) bekezdés a) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 18. § (4) bekezdését a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 18. § (5) bekezdése a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 21. § b) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 32/A. § (4) bekezdés a) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 9. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 32/A. § (4) bekezdés b) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 12. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 32/A. § (5) bekezdése a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 9. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 32/B. § (4) bekezdés b) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 10. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 32/B. § (5) bekezdése a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 10. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 33. § (3) bekezdés c) pontja a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 12. § f) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. melléklet a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 16.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 7. mellékletet a Kismarja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (VII. 22.) önkormányzati rendelete 5. § d) pontja hatályon kívül helyezte.