Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 9/2016. (IV.29..) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat hatékonyabb és jogszerű működésének biztosításával összefüggő önkormányzati rendeletek módosításáról

Hatályos: 2016. 04. 30- 2016. 04. 30

Győr Megyei Jogú Város Önkormányzatának közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény 77. §-ában, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 54. § (5) bekezdésében, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 175. § (24) bekezdésében, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 28/B. § (1) bekezdésében és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (9) bekezdésében, 143. § (4) bekezdés i) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a), d) és e) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2., 7. és 21. pontjában és 107. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §


Az elektronikus ügyintézés alkalmazásának korlátozásáról szóló 42/2005. (X. 28.) Ök. rendelet 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„1. § (1) A közigazgatási hatósági eljárás során az önkormányzati és államigazgatási hatósági ügyek elektronikus úton - azon ügyek kivételével, amelyek esetében magasabb szintű jogszabály vagy a (2) bekezdés biztosítja az elektronikus út ügyfél által történő igénybevételének lehetőségét - nem intézhetők.

(2) Az iparűzési adó vonatkozásában az önkormányzati adóhatósághoz bejelentés, bevallás és adatszolgáltatás (a továbbiakban együtt: adókötelezettség) elektronikus úton is teljesíthető, melyhez az önkormányzati adóhatóság elektronikus űrlapot rendszeresít. Az adókötelezettség elektronikus úton történő teljesítéséhez szükséges elektronikus űrlap az önkormányzati adóhatóság honlapján érhető el. A kitöltött űrlap elektronikus benyújtás esetén az ügyfélkapun keresztül a központi elektronikus szolgáltató rendszer útján küldendő meg az önkormányzati adóhatósághoz.”


2. §


(1) A Győr Megyei Jogú Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 30/2012. (XII. 19.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 19. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A képviselők a Díszterem központi traktusában foglalnak helyet. A Közgyűlés ülésére tanácskozási joggal meghívott és a Polgármesteri Hivatal szervezeti egységének vezetője a tanácskozóterem főbejáratától jobbra lévő félköríves széksorokban foglal helyet. A vendég helyét a polgármester jelöli ki.

(4) A nyilvános ülésen megjelent érdeklődő a tanácskozóterem főbejáratától balra lévő félköríves széksorokban és a karzaton foglal helyet.”

(2) Az SZMSZ 54. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő a képviselői munka ellátása során a Városháza kijelölt helyiségeit használhatja, eszközeit - beleértve a megbízatás ellátásához szükséges személyes használatra biztosított laptopot és tartozékait - díjmentesen igénybe veheti, a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységének munkatársától ügyviteli közreműködést igényelhet.



A képviselő szakmai kérdéssel a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységének vezetője útján a polgármesterhez fordulhat.”


(3) Az SZMSZ 2. melléklet 3. alcím 3.4. pont 3.4.9. és 3.4.10. alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek, valamint a következő 3.4.11. alponttal egészül ki:

„3.4.9. a kulturális intézmény szakmai feladatáról szóló éves munkaterv és beszámoló jóváhagyását ezen melléklet 3. alcím 3.2. pont 3.2.9. alpontjában foglalt kivétellel,

3.4.10. a köznevelési intézménynek, a köznevelési és kulturális intézménnyel kapcsolatban pénzügyi, gazdasági, működtetési feladatot ellátó, önkormányzati fenntartású intézménynek, valamint a Győr Megyei Jogú Város Gyermektáborának szakmai feladatáról szóló éves beszámoló jóváhagyását, valamint

3.4.11. az oktatási (köznevelési), kulturális, sport vagy turisztikai feladatot ellátó az Önkormányzat költségvetési szervének jogszabály által fenntartó vagy irányító szerv hatáskörébe utalt - a Közgyűlés át nem ruházható hatáskörébe nem tartozó - azon szabályzatának jóváhagyását, amely díjmegállapítást tartalmaz.”


(4) Az SZMSZ 2. melléklet 6. alcím 6.4. pont 6.4.4. és 6.4.5. alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek, valamint a következő 6.4.6. alponttal egészül ki:

„6.4.4. településrendezési szerződések megkötésének szabályairól és a közterület-kialakítási terv készítésének rendjéről szóló 17/2011. (VI. 27.) GYMJVÖ. Rendelet szerinti közterület-kialakítási terv jóváhagyását, valamint az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 30/A. §-a szerinti települési tanulmánytervről szóló döntés meghozatalát és a 30/E. §-a szerinti közterület-alakítási terv jóváhagyását,

6.4.5. a településrendezési eszközök elkészítése során a véleményezési eljárásban a beérkezett vélemények elfogadását vagy el nem fogadását, valamint

6.4.6. a Győr Megyei Jogú Város Útkezelő Szervezete szakmai feladatáról szóló éves beszámoló jóváhagyását.”


(5) Az SZMSZ 4. melléklet 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. A Közgyűlés a következő hatásköreit ruházza át a polgármesterre döntésre:

2.1. a költségvetésben szereplő kiadási jogcímek előirányzatai között 30 millió Ft értékhatárt el nem érő előirányzat-változtatást azzal, hogy az Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál megrendezésével és lebonyolításával kapcsolatos kiadási jogcímek előirányzatai terhére vagy javára történő előirányzat-változtatást összeghatárra tekintet nélkül teheti meg,

2.2. az év közben kapott előirányzat-módosítást, amennyiben az előirányzat biztosítása a költségvetési törvényhez kapcsolódik,

2.3. évközben új, a költségvetésben nem szereplő feladat jóváhagyását 30 millió Ft értékhatár alatt a forrás egyidejű megjelölésével,

2.4. a mindenkori költségvetési rendeletben, a Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata költségvetésének összeállítása és végrehajtása során alkalmazandó általános gazdálkodási szabályokról szóló önkormányzati rendeletben, az államháztartáson kívüli forrás átvételéről, átadásáról, valamint önkormányzati forrás átadásáról szóló, továbbá a behajthatatlan követeléssel kapcsolatos eljárásról, valamint a követelés elengedéseinek eseteiről és módjáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott döntési hatáskörök az abban meghatározottak szerint,

2.5. a Győr Megyei Jogú Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott hatásköröket,

2.6. az önkormányzati tulajdonú lakások bérletéről, valamint a lakásvásárlás és -építés támogatásáról, továbbá a lakóépületek energiatakarékos felújításának támogatásáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott hatáskört,






2.7. az Önkormányzat vagy a Közgyűlés képviseletében eljárva a helyi közösségi közlekedés állami támogatásának igényléséhez szükséges döntés meghozatalát, valamennyi szükséges eljárási cselekmény elvégzését, intézkedés, nyilatkozat megtételét,

2.8. a területi szereplőkre vonatkozó, a 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendeletben rögzített feladatok végrehajtását, ahhoz kapcsolódó döntés meghozatalát, valamennyi szükséges eljárási cselekmény elvégzését, intézkedés, nyilatkozat, vélemény, egyetértés, állásfoglalás megtételét és dokumentum benyújtását,

2.9. a 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet, valamint az Európai Parlament és a Tanács az Európai Regionális Fejlesztési Alapról és a Beruházás a növekedésbe és munkahelyteremtésbe célkitűzésről szóló egyedi rendelkezésekről, valamint az 1080/2006/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 1301/2013/EU rendelet (a továbbiakban: 1301/2013/EU rendelet) 7. cikke alapján a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program 6. prioritása hatékony és eredményes végrehajtásához kapcsolódó, valamint a Nemzetgazdasági Minisztérium és Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata között a 2014-2020 közötti időszak Terület- és Településfejlesztési Operatív Programja 6. Fenntartható városfejlesztés prioritásának végrehajtási feladatairól szóló megállapodásban foglaltak teljesítéséhez kapcsolódó döntés meghozatalát, pályázat benyújtását, a pályázati önrész biztosításáról való rendelkezést, valamennyi szükséges eljárási cselekmény elvégzését, intézkedés, nyilatkozat, vélemény, egyetértés, állásfoglalás megtételét és dokumentum benyújtását,

2.10. az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adók esetében az adózók körének ellenőrzésre jogszabályban meghatározott feltételek fennállása esetén történő kiválasztását, vagy felülellenőrzés elrendelését,

2.11. az Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatának megalkotását és közbeszerzési eljárásnál hozandó döntés meghozatalát,

2.12. az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő gazdasági társaság vezető tisztségviselőjével kapcsolatos egyéb munkáltató jogokat,

2.13. az Önkormányzat intézményénél vezetői pályázat kiírását,

2.14. az Önkormányzat költségvetési szervének jogszabály által fenntartó vagy irányító szerv hatáskörébe utalt - a Közgyűlés át nem ruházható hatáskörébe nem tartozó - szabályzatának, különösen szervezeti és működési szabályzatának jóváhagyását, ha az nem tartalmaz díjmegállapítást, továbbá megállapodásának, szerződésének stb. jóváhagyását, engedélyezését,

2.15. a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 25. § (4) bekezdése és 26. § (1) bekezdése szerinti egyetértés megadását, a köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 50. § (8) bekezdése szerinti, 68. § (1) bekezdése szerinti, 75. § (1) bekezdése szerinti, 83. § (4) bekezdés h) pontja szerinti 83. § (3) bekezdés e) pontjára vonatkozó, valamint a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VII. 31.) EMMI rendelet 3. § (1) bekezdése szerinti vélemény megadását,

2.16. a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályzásáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott hatásköröket,

2.17. a WHO Egészséges Városok Projekt Irányító Bizottsága összetételének meghatározását,

2.18. a sportról szóló rendeletben meghatározott hatásköröket az abban meghatározottak szerint,

2.19. a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 35/A. §-ában, valamint a végrehajtásához kapcsolódó jogszabályban meghatározott, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyet

2.20. a nemzetközi kapcsolatok keretében külföldre utazók körének meghatározását,

2.21. a helyi földbizottság állásfoglalása elleni kifogás elbírálását,

2.22. a városüzemeltetés éves feladattervének jóváhagyását,

2.23. a városüzemeltetés finanszírozási tervének,


2.24. az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 28. § (2) bekezdésében és a 29. § (5) bekezdésében biztosított hatáskörét,

2.25. a településrendezési szerződések megkötésének szabályairól és a közterület-kialakítási terv készítésének rendjéről szóló 17/2011. (VI. 27.) önkormányzati rendeletben meghatározott hatáskört,

2.26. a közterület használatával kapcsolatos szabályokról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott hatáskört,

2.27. a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben a képviselő-testület hatáskörébe utalt ügyeket,

2.28. Győr város nevének és jelképeinek használati rendjéről szóló önkormányzati rendelet meghatározott hatáskört,

2.29. a Városrész Szolgálatáért díj adományozását a 3. melléklet 2. pont 2.3. alpontjában foglalt kivétellel,

2.30. a Bakács László-emlékdíj, a Győr Oktatásügyéért díj, a Győr Közművelődéséért díj, a Győr Művészetéért díj, a Győr Sportjáért díj, a Győr Város Egészségügyéért díj, a Győr Város Sajtódíja, a Győr Város Szociálpolitikájáért díj, valamint Kitaibel Pál Környezetvédelmi Emlékérem adományozását,

2.31. az Önkormányzat nevében kötendő - a Közgyűlés át nem ruházható hatáskörébe nem tartozó - együttműködési vagy bármilyen más megállapodás, szerződés, két- vagy többoldalú nyilatkozat megkötését, aláírását, az Önkormányzat vagy a Közgyűlés nevében - a Közgyűlés át nem ruházható hatáskörébe nem tartozó - bármilyen egyoldalú nyilatkozat megtételét, vélemény, egyetértés, állásfoglalás stb. megadását, döntés meghozatalát, igazolás kiadását, valamint

2.32. az Önkormányzat vagy a Közgyűlés képviseletében eljárva - a Közgyűlés át nem ruházható hatáskörébe nem tartozó - döntés meghozatalát, valamennyi szükséges eljárási cselekmény elvégzését, intézkedés, nyilatkozat, vélemény, egyetértés és állásfoglalás megtételét.”


3. §


(1) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről, átadásáról, valamint önkormányzati forrás átadásáról szóló 42/2013. (XII. 20.) önkormányzati rendelet 6. § (3) bekezdés a) pont ad) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„ad) állami intézményfenntartó irányítása alá tartozó intézményegység köznevelési feladatellátásának, valamint állami felsőoktatási intézmény feladatellátásának biztosításához szükséges pénzeszköz átadásáról intézményegységenként és alkalmanként összeghatárra tekintet nélkül,”


(2) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről, átadásáról, valamint önkormányzati forrás átadásáról szóló 42/2013. (XII. 20.) önkormányzati rendelet 9. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Amennyiben a külső szerv részére egy szerződésben 200 eFt-nál nagyobb összegű pénzeszköz átadására kerül sor, és a külső szerv a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) honlapján közzétett köztartozásmentes adózói adatbázisban nem szerepel, a pénzeszköz folyósítása előtt - többszöri folyósítás esetén az első folyósítást megelőzően, valamint minden 200 eFt-nál nagyobb összegű folyósítás előtt - a külső szerv 30 napnál nem régebbi, a NAV által kiállított

a) adóigazolással vagy

b) együttes adóigazolással

igazolja, hogy nincs köztartozása. Az igazolás beszerzésének esetleges költségét a külső szerv viseli. Ha a külső szerv a NAV honlapján közzétett köztartozásmentes adózói adatbázisban szerepel, a Polgármesteri Hivatal pénzügyi feladatokat ellátó szervezeti egysége a pénzeszköz folyósítása előtt a köztartozásmentes adózói adatbázisból lekért adatok alapján ellenőrzi, hogy a külső szerv nem rendelkezik köztartozással.”

(3) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről, átadásáról, valamint önkormányzati forrás átadásáról szóló 42/2013. (XII. 20.) önkormányzati rendelet 9. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(6) A megállapodás tartalmazza, hogy a külső szerv az átadott pénzeszközt célirányosan felhasználja, és arról elszámol. A felhasználás időpontja a megállapodásban a ténylegesen tervezett felhasználási időponthoz, folyamatos felhasználás esetén a felhasználás befejeződéséhez igazodik. Ha a felhasználás tervezett időpontja a megállapodás megkötésekor nem ismert, annak legkésőbbi időpontja a (9) bekezdés kivételével a tárgyév december 15. napja lehet. Az elszámolási határidő időpontja nem lehet későbbi, mint a felhasználási időpontot követő 30. nap. Az elszámolást a Polgármesteri Hivatal szakmailag illetékes szervezeti egysége ellenőrzi.”


(4) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről, átadásáról, valamint önkormányzati forrás átadásáról szóló 42/2013. (XII. 20.) önkormányzati rendelet 9. § (10) bekezdés e)-f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„e) állami intézményfenntartó irányítása alá tartozó intézményegység köznevelési feladatellátásának, valamint állami felsőoktatási intézmény feladatellátásának biztosításához szükséges pénzeszközátadás esetén,

f)  az állami intézményfenntartó irányítása alá tartozó intézményegység programjának támogatásához szükséges pénzeszközátadás esetén,”


4. §


(1) Győr Megyei Jogú Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 20/2014. (IX. 12.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Vagyonrendelet) 8. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) Amennyiben törvény másként nem rendelkezik, az önkormányzati vagyon közfeladat céljára történő ingyenes hasznosítása, vagyonkezelésbe, működtetésbe vagy üzemeltetésbe adása esetén a forgalmi érték az adott vagyontárgy könyv szerinti bruttó értéke.”


(2) A Vagyonrendelet 33. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A társaság legfőbb szervének döntését megelőzően a Közgyűlés tulajdonosi jogokat gyakorló bizottsága dönt

a) a társaság létesítő okiratának megállapítására, módosítására,

b) a társaság átalakulására és jogutód nélküli megszűnésére,

c) alaptőke vagy törzstőke felemelésére, leszállítására,

d) pótbefizetés elrendelésére,

e) tagi hitel nyújtására és visszafizetésének feltételeire,

f) a számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadására és az adózott eredmény felhasználására,

g) az éves üzleti terv jóváhagyására,

h) a társaság által gazdálkodó szervezet alapítására vagy megszüntetésére, valamint

i) a társaság által gazdálkodó szervezetben való részesedés megszerzésére vagy átruházására

vonatkozó javaslatról.”


(3) A Vagyonrendelet 42. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az Önkormányzat vagyonának működtetésbe adásáról vagy kivonásáról

a) a vagyon fő rendeltetése vagy tervezett fő rendeltetése vagy hasznosítása,

b) alapító okirat,

c) az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társasággal feladatellátásra kötött szerződés vagy

d) a tulajdonosi jogok 15. §-ban meghatározott gyakorlójának döntése

alapján a jegyző gondoskodik.”


(4) A Vagyonrendelet 43. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A bérbeadásra irányuló szerződés határozatlan, vagy ha a bérlet időtartama az egy évet meghaladja, a (3) bekezdés szerinti döntésben meghatározott időtartamra köthető. A határozott idejű bérleti szerződés versenyeztetési eljárás mellőzésével az Nvt.-ben írt időtartammal és feltételek teljesülése esetén hosszabbítható meg.”


(5) A Vagyonrendelet 46. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

 „(4) Az önkormányzati vagyon (3) bekezdés szerinti átruházására, bérbe vagy használatba adására vonatkozó döntéssel egyidejűleg a döntéshozó a versenyeztetési eljárás mellőzéséről is dönt.”

5. §


(1) Győr belváros behajtási rendjének szabályozásáról szóló 19/2010. (VI. 25.) GYMJVÖ. rendelet 22. § (2) bekezdés a) pontjában és (4) bekezdésében a „három” szövegrész helyébe „kettő” szöveg lép, valamint az (5) bekezdésben a „kétszer” szövegrész helyébe „egyszer” szöveglép.


(2) Az SZMSZ 5. melléklet 4. alcímben foglalt táblázat 2. sorában a „Gyermekek Háza” szövegrész helyébe a „Generációk Háza” szöveg lép.


(3) A közművelődési tevékenység helyi önkormányzati feladatairól és ellátásuk feltételeiről szóló 6/2013. (II. 22.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdés a) pontjában a „Gyermekek Háza” szövegrész helyébe a „Generációk Háza” szöveg lép.


(4) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről, átadásáról, valamint önkormányzati forrás átadásáról szóló 42/2013. (XII. 20.) önkormányzati rendelet 9. § (10) bekezdés c) pontjában „Sporttámogatás – 1 %” szövegrész helyébe a „Sporttámogatás” szöveg lép.


(5) A Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata költségvetésének összeállítása és végrehajtása során alkalmazandó általános gazdálkodási szabályokról szóló 35/2015. (XII. 18.) önkormányzati rendelet 33. § (1) bekezdésében a „Közgyűlés” szövegrész helyébe a „Közgyűlés vagy szerve (e §-ban a továbbiakban együtt: Közgyűlés)” szöveg lép.


6. §


Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


7. §


Hatályát veszti

a) az elektronikus ügyintézés alkalmazásának korlátozásáról szóló 42/2005. (X. 28.) Ök. rendelet 1. és 2. sz. melléklete,

b) az ivóvíz- és csatorna-szolgáltatási díjak megállapításáról szóló 45/2008. (XII.20.) R. rendelet 6. §-a, valamint

c) az SZMSZ 2. melléklet 4. alcím 4.1. pont 4.1.4. alpontja.